ZUINIGHEID VLIJT bedrijfs auto rai technische wetenschap stimuleert de vervoermiddelenfabrikant het economisch principe van de autobouwer WOENSDAG 3 FEBRUARI 1982 PZC/bedrijfsauto-rai *71 Avanti toont een buitenspiegel die vanuit de cabine horizontaal en verticaal kan worden versteld, die een wisser heeft en die kan worden besproeid en verwarmd. Twee nieuwe trucks van DAF, waaronder de win naar van de Parijs-Dakar-ral ly, een Hainje-DAF prototype voor een volgende generatie standaardstadsbussen en een aantal uiterst luxueuze dub beldek-touringcars kunnen worden gerekend tot de groot ste trekpleisters op de komen de tentoonstelling van be drijfsauto's in de Amsterdam se Rai. De tweejaarlijkse show, die alle hallen van het vergrote complex omvat, wordt dit keer gehouden van 4 tot en met 13 februari. Ook in de bedrijfsauto-branche gaat het niet best. Verscheidene gebruikers hebben in de afgelopen jaren hun ren dement zo sterk zien teruglopen dat, als zij al niet failliet gingen, van vervanging van hun rij-gereedschap nauwelijks sprake kon zijn. Dit is intussen een van de oorzaken dat aan de kant van de fa brikanten meer dan voorheen is ge streefd naar voertuigen met lagere ex ploitatiekosten. Het nadeel ervan is dat, zolang zij nieuw op de markt zijn, de kosten van aan schaf voor nieuwe, zuiniger bedrijfswa gens hoog zijn. Zo heeft DAF enige tijd geleden een dieselmotor onthuld die aanzienlijk minder lawaai voortbrengt dan de tegenwoordige diesels. Maar DAF houdt deze motor voorlopig nog binnenshuis. brandstof Het gemiddelde brandstofverbruik van vrachtauto's is de laatste jaren in snel tempo omlaag gegaan. Vijf jaar ge leden was 40 liter per 100 km voor een Volvo Nederland introduceert op de bedrijfsauto-Rai een bestelwagenversie, de 345 Van. Volvo prijst de bestelwagen aan als combinatie van 38 ton gangbaar. Op de enige met vijf deuren. De PTT gaat met dit type auto een proef nemen. het ogenbik is dat 33 tot 35 liter per 100 Hainje introduceert op de bedrijfsauto-Rai het prototype voor een nieuwe generatie standaardstadsbussen. Voor betere zichtbaarheid 'ie bus niet meer helemaal rood; voordeur en de band onder de voorruit zijn crème. De bestuurdersplaats is verwarmd en de ronde voorruiten kunnen beter ontwasemd worden. Het comfort voor de passagiers is verminderd: plastic kuipstoelen moeten bestand zijn tegen vandalisme. km. Dat heeft de exploitatiekosten ge drukt, maar intussen zijn de brandstof prijzen zo sterk gestegen dat de exploi tant er niet rijker van geworden is. Het ligt dan ook voor de hand dat de motorenfabrikanten voortgaan met de ontwikkeling van zuiniger motoren. Per slot is het rendement van de moder ne dieselmotor voor bedrijfsauto's nog altijd slechts veertig procent; zestig 4tlm 13 februari [AMSTERDAM procent van de brandstof wordt omge zet in hitte of verdwijnt via de uitlaat. Om het rendement te vergroten is de turbolader ontwikkeld en over een aan tal jaren mag de dubbele, in serie ge schakelde turbolader worden ver wacht. Hierbij wordt de eerste turbo aangedreven door de uitlaatgassen. De samengeperste lucht die van de eerste turbo komt, voedt de tweede turbola der, zodat vooral bij lagere toerentallen een betere cilindervulling wordt be reikt. Daarnaast bestaat de mogelijkheid van turbocompounding, ook een manier om de uitlaatgassen te benutten. Hierbij dryven de uitlaatgassen een turbine aan die mechanisch gekoppeld is aan de motorkrukas. Sommige deskundi gen zyn echter van mening dat deze constructie te gecompliceerd is. inspuiting Een andere benadering om het rende ment van de dieselolie te vergroten is brandstofinspuiting, om de omzetting van brandstof in hitte in plaats van energie te verminderen. Het probleem dat zich hierbij voordoet is dat de hitte als ware het langs twee trajecten ont staat. De „ene warmte" is ontstaan bij de gasvorming op het moment dat de brandstof overgaat in energie. De tweede ontstaat doordat de moto ronderdelen warm worden Het spreekt dat de gebruikte materialen in dit De hoge aanschafprijs is eigenlijk de enige oorzaak. In de bedrijfswagen branche geldt DAF als een vooraan staand vernieuwer. De roep om minder lawaairijke dieselmotoren neemt toe, maar de geluidsproduktie is in West- Europa nog niet aan zeer strakke re- gels onderworpen. Zodra gchter eisen worden gesteld, heeft DAF een motor die aan eisen voldoet. Voor DAF zou het mooi zijn wanneer die eisen overeenkomen met het ge luidsvolume dat DAF's motor voort brengt. Liggen de eisen lager - wordt meer lawaai toegestaan - dan kan de dieselmotor van DAF al gauw duurder zijn dan nodig is om aan die lagere eisen te voldoen. Zo'n motor wordt dan slecht of nauwelijks verkocht, omdat andere motorfabrikanten minder hoefden te investeren voor een motor die wel aan de lagere eisen voldoet. vraagstuk de belangrijkste rol spelen, terwijl de technische kennis doorslag gevend is voor de vraag welke materia len toegepast kunnen worden. Intussen kan de toeleverende industrie - een vrachtwagen is meer dan een mo tor alleen - belangrijke bijdragen leve ren aan verdere bezuiniging van de be drijfsauto's. Een motor drijft diverse ag gregaten aan. Het hangt af van het ge mak waarmee zij werken, of zij via de motor veel of weinig brandstof vragen. Ook de waterpomp, die nu een belang rijk deel van zijn werkzame leven tegen een grotendeels gesloten thermostaat staat te pompen, zou zuiniger kunnen. Er valt nog veel te ontwikkelen, maar de grenzen van het mogelijke komen in zicht. Alsdan zullen besparingen ge zocht moeten worden in hogere bela- dingsgraden, eventueel in vergroting van de tonnages en ten slotte in feitelij ke besparingen op het gebruik van brandstof. Aanzienlijke besparingen zijn mogelijk door maatregelen om de doorstroming van het verkeer te bevorderen. Een combinatie van 38 ton heeft bijna een hele liter dieselolie nodig om van stil stand naar 80 km per uur te trekken. Dat zijn snelheden die in de bebouwde kom niet voorkomen, maar het maakt duidelijk hoeveel brandstof verloren gaat als gevolg van een verkeersbeleid dat weggebruikers van rood naar rood laat rijden. (Van onze ver keersredakteur) De impulsen vanuit de wetenschap in de richting van de transportmid delensector beginnen resultaten af te werpen. Innige samenwerking tussen TNO, de technische hogescholen van Eindhoven, Twente en Delft, en de bouwers van wegtransportmiddelen heeft in een aantal gevallen geleid tot verstrekkende vernieuwingen in produkt en produktieproces. Van overheidswege gestimuleerd, hebben zij elkaar gevonden in de vorig jaar opgerichte Stichting voor de Technische Wetenschappen. Het besef van de economische problemen in de sector van de auto- en wegtransportmiddelensector hebben ertoe geleid dat vrijwel alle hoogle raren in de afdelingen werktuigbouwkunde van de drie technische hoge scholen en van de landbouwhogeschool in Wageningen zich hebben ver enigd in een nationaal samenwerkingsorgaan. De groepen van deze hoogleraren bestrijken vrijwel de gehele transport sector: transportkunde, hijswerktuigen, grondverzet, voertuig- en ver voerstechniek, verbrandingsmotoren en landbouwtechniek. Ook het In stituut voor Wegtransportmiddelcn TNO is erbij betrokken. Doel is gezamenlijke goede hulp aan het bedrijfsleven te bieden en versnip pering te voorkomen. De overheid heeft voor dit doel enkele miljoenen guldens beschikbaar gesteld. In het besef dat naar de kennis van de hogescholen in de praktijk eerder door grote dan door middelgrote en kleine bedrijven wordt gevraagd, heeft de TH in Eindhoven al in 1978 het initiatief genomen de totdien onbereikte groep beter te benaderen, zodat de opgeslagen kennis beter wordt ver spreid. Die gedachte kwam op een moment dat het de Nederlandse indus trie niet goed ging. De resultaten van dit initiatief blijken zeer bemoedigend te zijn. Een van de eerste die bij de TH in Eindhoven aanklopte, was autobussenfabrikant Bova uit Valkenswaard. Financieel door de overheid gesteund werd in recordtempo een nieuw type streekbus ontworpen. Op het ogenblik wordt met dit bedrijf, eveneens met overheidssteun, een totaal nieuwe autobus ontwikkeld. De manier waarop de overdracht van kermis door de THE werd bij de industrie met zoveel instemming ontvangen, dat nu aan de andere TH's eveneens transferbureaus zijn gevestigd, die vragers en aanbieders met elkaar m contact brengen. Zo is de geluidsarme dieselmotor van DAF ontwikkeld in nauwe samenwer king met de TH's van Eindhoven en Delft. Ook werden mogelijkheden gevonden om het comfort voor de rijders te verbeteren. Hiertoe behoort een luchtgeveerde stoel, die door DAF zal worden geleverd in de nieuwe typen 2800 en 3300. Bedrijfskundigen en economen aan de TH's van Twente en Eindhoven onderzoeken op het ogenblik methoden tot verbetering van het onderhoud van bedrijfswagenparken. Voorts zijn ergonomische onderzoeken gaande om een antwoord te vinden op de vraag waar de belastinggrenzen van chauffeurs liggen. De afbraak van de vroegere ivoren torens die de hogescholen waren, blijkt onder meer uit de explosief gestegen aantallen aanvragen. Alleen al de TH in Eindhoven kreeg in 1981 meer dan 500 aanvragen om hulp en innovatie advies. MAN en VW leveren elke bedrijfsauto in de klasse van 3 tot 6 ton, tot 10 en tot 45 ton. Op grond van ervaringen met de Simca 1100 is nu ook de Talbot-Rancho geschikt voor ombouw oot vervoer van invaliden in hun rolstoel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 21