ZUINIGHEID
VLIJT
bedrijfs
auto rai
technische wetenschap stimuleert
de vervoermiddelenfabrikant
het economisch
principe van
de autobouwer
WOENSDAG 3 FEBRUARI 1982
PZC/bedrijfsauto-rai *71
Avanti toont een buitenspiegel die vanuit de cabine horizontaal en verticaal kan worden versteld, die een wisser heeft en die
kan worden besproeid en verwarmd.
Twee nieuwe trucks van
DAF, waaronder de win
naar van de Parijs-Dakar-ral
ly, een Hainje-DAF prototype
voor een volgende generatie
standaardstadsbussen en een
aantal uiterst luxueuze dub
beldek-touringcars kunnen
worden gerekend tot de groot
ste trekpleisters op de komen
de tentoonstelling van be
drijfsauto's in de Amsterdam
se Rai. De tweejaarlijkse show,
die alle hallen van het vergrote
complex omvat, wordt dit keer
gehouden van 4 tot en met 13
februari.
Ook in de bedrijfsauto-branche gaat
het niet best. Verscheidene gebruikers
hebben in de afgelopen jaren hun ren
dement zo sterk zien teruglopen dat, als
zij al niet failliet gingen, van vervanging
van hun rij-gereedschap nauwelijks
sprake kon zijn. Dit is intussen een van
de oorzaken dat aan de kant van de fa
brikanten meer dan voorheen is ge
streefd naar voertuigen met lagere ex
ploitatiekosten.
Het nadeel ervan is dat, zolang zij nieuw
op de markt zijn, de kosten van aan
schaf voor nieuwe, zuiniger bedrijfswa
gens hoog zijn. Zo heeft DAF enige tijd
geleden een dieselmotor onthuld die
aanzienlijk minder lawaai voortbrengt
dan de tegenwoordige diesels. Maar
DAF houdt deze motor voorlopig nog
binnenshuis.
brandstof
Het gemiddelde brandstofverbruik
van vrachtauto's is de laatste jaren in
snel tempo omlaag gegaan. Vijf jaar ge
leden was 40 liter per 100 km voor een
Volvo Nederland introduceert op de bedrijfsauto-Rai een bestelwagenversie, de 345 Van. Volvo prijst de bestelwagen aan als combinatie van 38 ton gangbaar. Op
de enige met vijf deuren. De PTT gaat met dit type auto een proef nemen. het ogenbik is dat 33 tot 35 liter per 100
Hainje introduceert op de bedrijfsauto-Rai het prototype voor een nieuwe generatie standaardstadsbussen. Voor betere
zichtbaarheid 'ie bus niet meer helemaal rood; voordeur en de band onder de voorruit zijn crème. De bestuurdersplaats is
verwarmd en de ronde voorruiten kunnen beter ontwasemd worden. Het comfort voor de passagiers is verminderd: plastic
kuipstoelen moeten bestand zijn tegen vandalisme.
km. Dat heeft de exploitatiekosten ge
drukt, maar intussen zijn de brandstof
prijzen zo sterk gestegen dat de exploi
tant er niet rijker van geworden is.
Het ligt dan ook voor de hand dat de
motorenfabrikanten voortgaan met de
ontwikkeling van zuiniger motoren.
Per slot is het rendement van de moder
ne dieselmotor voor bedrijfsauto's nog
altijd slechts veertig procent; zestig
4tlm 13 februari
[AMSTERDAM
procent van de brandstof wordt omge
zet in hitte of verdwijnt via de uitlaat.
Om het rendement te vergroten is de
turbolader ontwikkeld en over een aan
tal jaren mag de dubbele, in serie ge
schakelde turbolader worden ver
wacht. Hierbij wordt de eerste turbo
aangedreven door de uitlaatgassen. De
samengeperste lucht die van de eerste
turbo komt, voedt de tweede turbola
der, zodat vooral bij lagere toerentallen
een betere cilindervulling wordt be
reikt.
Daarnaast bestaat de mogelijkheid van
turbocompounding, ook een manier om
de uitlaatgassen te benutten. Hierbij
dryven de uitlaatgassen een turbine
aan die mechanisch gekoppeld is aan
de motorkrukas. Sommige deskundi
gen zyn echter van mening dat deze
constructie te gecompliceerd is.
inspuiting
Een andere benadering om het rende
ment van de dieselolie te vergroten is
brandstofinspuiting, om de omzetting
van brandstof in hitte in plaats van
energie te verminderen. Het probleem
dat zich hierbij voordoet is dat de hitte
als ware het langs twee trajecten ont
staat. De „ene warmte" is ontstaan bij
de gasvorming op het moment dat de
brandstof overgaat in energie.
De tweede ontstaat doordat de moto
ronderdelen warm worden Het spreekt
dat de gebruikte materialen in dit
De hoge aanschafprijs is eigenlijk de
enige oorzaak. In de bedrijfswagen
branche geldt DAF als een vooraan
staand vernieuwer. De roep om minder
lawaairijke dieselmotoren neemt toe,
maar de geluidsproduktie is in West-
Europa nog niet aan zeer strakke re-
gels onderworpen. Zodra gchter eisen
worden gesteld, heeft DAF een motor
die aan eisen voldoet.
Voor DAF zou het mooi zijn wanneer
die eisen overeenkomen met het ge
luidsvolume dat DAF's motor voort
brengt. Liggen de eisen lager - wordt
meer lawaai toegestaan - dan kan de
dieselmotor van DAF al gauw duurder
zijn dan nodig is om aan die lagere eisen
te voldoen. Zo'n motor wordt dan slecht
of nauwelijks verkocht, omdat andere
motorfabrikanten minder hoefden te
investeren voor een motor die wel aan
de lagere eisen voldoet.
vraagstuk de belangrijkste rol spelen,
terwijl de technische kennis doorslag
gevend is voor de vraag welke materia
len toegepast kunnen worden.
Intussen kan de toeleverende industrie
- een vrachtwagen is meer dan een mo
tor alleen - belangrijke bijdragen leve
ren aan verdere bezuiniging van de be
drijfsauto's. Een motor drijft diverse ag
gregaten aan. Het hangt af van het ge
mak waarmee zij werken, of zij via de
motor veel of weinig brandstof vragen.
Ook de waterpomp, die nu een belang
rijk deel van zijn werkzame leven tegen
een grotendeels gesloten thermostaat
staat te pompen, zou zuiniger kunnen.
Er valt nog veel te ontwikkelen, maar
de grenzen van het mogelijke komen in
zicht. Alsdan zullen besparingen ge
zocht moeten worden in hogere bela-
dingsgraden, eventueel in vergroting
van de tonnages en ten slotte in feitelij
ke besparingen op het gebruik van
brandstof.
Aanzienlijke besparingen zijn mogelijk
door maatregelen om de doorstroming
van het verkeer te bevorderen. Een
combinatie van 38 ton heeft bijna een
hele liter dieselolie nodig om van stil
stand naar 80 km per uur te trekken.
Dat zijn snelheden die in de bebouwde
kom niet voorkomen, maar het maakt
duidelijk hoeveel brandstof verloren
gaat als gevolg van een verkeersbeleid
dat weggebruikers van rood naar rood
laat rijden.
(Van onze ver keersredakteur)
De impulsen vanuit de wetenschap in de richting van de transportmid
delensector beginnen resultaten af te werpen. Innige samenwerking
tussen TNO, de technische hogescholen van Eindhoven, Twente en Delft,
en de bouwers van wegtransportmiddelen heeft in een aantal gevallen
geleid tot verstrekkende vernieuwingen in produkt en produktieproces.
Van overheidswege gestimuleerd, hebben zij elkaar gevonden in de vorig
jaar opgerichte Stichting voor de Technische Wetenschappen.
Het besef van de economische problemen in de sector van de auto- en
wegtransportmiddelensector hebben ertoe geleid dat vrijwel alle hoogle
raren in de afdelingen werktuigbouwkunde van de drie technische hoge
scholen en van de landbouwhogeschool in Wageningen zich hebben ver
enigd in een nationaal samenwerkingsorgaan.
De groepen van deze hoogleraren bestrijken vrijwel de gehele transport
sector: transportkunde, hijswerktuigen, grondverzet, voertuig- en ver
voerstechniek, verbrandingsmotoren en landbouwtechniek. Ook het In
stituut voor Wegtransportmiddelcn TNO is erbij betrokken.
Doel is gezamenlijke goede hulp aan het bedrijfsleven te bieden en versnip
pering te voorkomen. De overheid heeft voor dit doel enkele miljoenen
guldens beschikbaar gesteld.
In het besef dat naar de kennis van de hogescholen in de praktijk eerder
door grote dan door middelgrote en kleine bedrijven wordt gevraagd, heeft
de TH in Eindhoven al in 1978 het initiatief genomen de totdien onbereikte
groep beter te benaderen, zodat de opgeslagen kennis beter wordt ver
spreid. Die gedachte kwam op een moment dat het de Nederlandse indus
trie niet goed ging.
De resultaten van dit initiatief blijken zeer bemoedigend te zijn. Een van
de eerste die bij de TH in Eindhoven aanklopte, was autobussenfabrikant
Bova uit Valkenswaard. Financieel door de overheid gesteund werd in
recordtempo een nieuw type streekbus ontworpen. Op het ogenblik wordt
met dit bedrijf, eveneens met overheidssteun, een totaal nieuwe autobus
ontwikkeld.
De manier waarop de overdracht van kermis door de THE werd bij de
industrie met zoveel instemming ontvangen, dat nu aan de andere TH's
eveneens transferbureaus zijn gevestigd, die vragers en aanbieders met
elkaar m contact brengen.
Zo is de geluidsarme dieselmotor van DAF ontwikkeld in nauwe samenwer
king met de TH's van Eindhoven en Delft. Ook werden mogelijkheden
gevonden om het comfort voor de rijders te verbeteren. Hiertoe behoort een
luchtgeveerde stoel, die door DAF zal worden geleverd in de nieuwe typen
2800 en 3300.
Bedrijfskundigen en economen aan de TH's van Twente en Eindhoven
onderzoeken op het ogenblik methoden tot verbetering van het onderhoud
van bedrijfswagenparken. Voorts zijn ergonomische onderzoeken gaande
om een antwoord te vinden op de vraag waar de belastinggrenzen van
chauffeurs liggen.
De afbraak van de vroegere ivoren torens die de hogescholen waren, blijkt
onder meer uit de explosief gestegen aantallen aanvragen. Alleen al de TH
in Eindhoven kreeg in 1981 meer dan 500 aanvragen om hulp en innovatie
advies.
MAN en VW leveren elke bedrijfsauto in de klasse van 3 tot 6 ton, tot 10 en tot 45 ton.
Op grond van ervaringen met de Simca 1100 is nu ook de Talbot-Rancho geschikt voor ombouw oot vervoer van invaliden in
hun rolstoel.