romance rond artikel 17 SPOETNIC 'als iets niet mag is het altijd spannender' GESPREK BIJ DE SLOOP extiA uit in zeeuwsch-vlaanderen films in zeeuwsch- Vlaanderen ZEEUWSCH-VLAANDEREN 2 Etherpiraten hebben geen beste naam. De programmering is knudde, de presentatie is amateu ristisch, ze storen het lucht- en scheepvaartverkeer, enzovoort. Commerciële zendstations vormen bovendien een bedreiging voor de lokale pers, die haar advertentieinkomsten ziet slin ken. De radiopiraten op him beurt wijzen op de behoefte waaraan zij voldoen. En inderdaad: de luisterdichtheid is zeer hoog. Vooral de 'Nederlandstalige' piraten doen het goed, met name bij de wat oudere bevolking. Neem nu Radio Spoetnic uit het Belgi sche Stekene. Dagelijks luisteren 60.000 tot 80.000 personen naar deze 'pi raat', waaronder een groot aantal Oost Zeeuws-Vlamingen iSpoetnic Is In de regio Hulst/Hontenisse/Axel uitste kend te ontvangen). Spoetnic zendt sinds vier maanden uit. Iedere dag van 's morgens tien uur tot 's avonds elf uur. De grote man achter de werkmansradio van Stekene (zo noemt Spoetnic zich) is Eric van Baardegem, een somber ogen de dertiger. Met Van Baardegem en z'n mede-compagnon Hilaire de Mey had den we een gesprek, over de formule van de Stekense piratenradio, het suc ces bij de Zeeuws-Vlaamse luisteraars en de plannen voor de toekomst. Eerst even een stukje voorgeschiede nis. Het begon allemaal zo'n twee jaar gele den met uitzendingen vanuit een cara van. In principe zond men iedere avond uit, uitzendingen die echter slechts in de directe omgeving van Ste kene konden worden beluisterd, de zender had slechts een vermogen van 25 watt. Een van de vaste discjockey's was Eric van Baardegem, bij vaste 'Spoetnic' luisteraars beter bekend onder z'n schuilnaam Nico Walker. Van Baarde gem: „Ik ben ermee begonnen uit avon tuur. Als iets niet mag is het altijd span nender". De Stekense etherpiraat kon trouwens wel een verzetje gebruiken: dooreen on geval was Van Baardegem al bijna tien jaar arbeidsongeschikt. De eerste maanden zat de radio-opsporings dienst de 'Spoetnic'-piraten flink op de hielen. Nadat de caravan hen te gevaar lijk werd. werden enige tijd uitzendin gen 'verzorgd vanuit een rijdende auto. Programmatisch stelde het allemaal niet zoveel voor. Vlaamse levensliede ren werden afgewisseld met keiharde hard-rock, een echt lijn zat er niet in. Vorig jaar juni fuseerde 'Spoetnic' met Radio 'Fiasco', een plaatselijke roek- zender die het vooral van de jeugdige luisteraars moest hebben. De nieuwe combinatie ging uitzenden onder de naam FM Stekene. Het huwelijk tussen de twee stations liep echter al vlug op de klippen. Van Baardegem doet er wat geheimzinnig over. „We zijn in vrede uit elkaar gegaan. Meer zeg ik er niet over". Dat vooral muzikale meningsverschil len oorzaak zijn geweest van het uiteen gaan is wel zeker (Spoetnic - Neder landstalige muziek/Fiasco - hardrock). Het uiteenvallen van Radio Stekene betekende geenszins het einde van Ra dio Spoetnic. Dagelijks werden uitzen dingen verzorgd vanuit Van Baarde- gem's nieuwbouwwoning, waar een slaapkamertje werd ingericht als stu dio. De uitgezonden plaatjes waren nage noeg alle Nederlandstalig. Het aantal luisteraars, Spoetnic had haar zendver- mogen inmiddels behoorlijk opge voerd, nam steeds toe. Er kunnen plaatjes worden aangevraagd, waar veel gebruik van gemaakt wordt. In de eerste week van december sloeg echter het noodlot toe. De zender raakt defect. Een plaatselijk blad is getuige van de doodsstrijd. De verslaggever noteert: „Laten we dan het ontroerende verhaal vertellen, met een lach en een traan, over Eric van Baardegem en zijn Spoet nic in de week voor Sint-Niklaasdag. Woensdagmorgen tien uur begon de dag met Roller Boogie Woogie, de stof zuiger wordt in de hoek geduwd, de kof fie wordt opgewarmd en de telefoon rin kelt bij 79.97.53. Huisvrouwenleute en zieken te bed be palen het programma. Van Baarde- gems Tineke komt op de koffie in de studio (en stoft af. de kinderen zijn naar school). Daar knalt de eerste kristal, en Spoetnic valt uit de ether voor enkele minuten. Een nieuwe kristal is gesto ken en het orgel Decap. de topper van het ouderlingentehuis, zwelt weer aan. Tegen de middag kan Eric de zender niet meer onder controle houden, de tweede kristal gaat aan gruizelemen ten. „Ik ben zo eenzaam zonder jou" in een studio vol technici en would-be technici. Van Baardegem blijft in de ether, want Spoetnic is z'n leven en ge zondheid en daar vecht hij voor. De luisteraar wordt op de hoogte ge steld van de moeilijkheden want ook het leed van 'zijn' station is zijn deel.. Ondertussen blijven de kristallen van tweeduizend frank per stuk opbranden als kaarsen, tot de laatste uit de doos. De technici verklaren hun patiënt als ten dode opgeschreven. Eric is maar een jongen met weinig geld en een huis houden. Samen met zijn bakje ver brandt zijn droom. laatste minuten De allerlaatste ogenblikken zit Sand ra, de lieveling van alle oma's, achter de 'micro'. 'Lieve luisteraars, als u ons nog tussen de bromtoon kunt horen, weet dan dat dit de laatste minuten zijn van uw station Spoetnic, alles brandt hier uit, met spijt in het hart nemen wij afscheid van u, na twee jaar van wederzijdse sympathie, als u wilt blijven wij misschien'. De luisteraars van Spoetnic, waaronder ook veel Oost Zeeuws-Vlamingen rea geerden massaal op deze noodkreet. De spontane giften stromen spontaan bin nen. Van Baardegem: „Spoetnic is ge wild". En of het een sprookje van An dersen betrof: de volgende dag had Eric een nieuwe zender, zonder lening. „De zender is betaald uit giften van de luis teraars. Zoiets is toch prachtig hè". Inmiddels zijn we weer al een kleine twee maanden verder, een tijd dat Spoetnic het steeds meer voor de wind is gegaan. Met de nieuwe zender, die een sterkte heeft van 100 watt, wordt een flink gebied bestreken. Ook in Oost Zeeuwsch-Vlaanderen heeft de Steken se piraat flink wat luisteraars. Eric van Baardegem schrijft het succes van z'n zender toe aan verschillende factoren: de programmering en het feit dat Spoetnic zich vooral richt tot de oudere luisteraars, een vergeten groep, aldus de Stekense 'piraat'. „Wij stemmen onze muziekkeuze af op de ouderen. En wat vinden de ouderen mooi: het Nederlandstalige werk. Dat draaien wij dus". Even lager zal Van Baardegem opmerken dat Spoetnic het vooral van de gewone man moet heb ben. „Spoetnic is een echte werkmans radio. Wij zenden muziek uit die de een voudige man of vrouw uit de straat leuk vindt. Dat soort muziek komt bij de BRT en Hilversum 3 nauwelijks aan bod". Degenen die het toestel afstemmen op Spoetnic (FM 100.2) zijn over het alge meen zeer trouwe luisteraars. „Er zijn een hoop mensen die dagelijks naar ons luisteren, ook in Zeeuwsch-Vlaanderen. Dat blijkt uit telefoontjes". Over de telefoon gesproken: die staat nagenoeg constant roodgloeiend als we de Stekense etherpiraat mogen gelo ven. „Onze luisteraars kunnen dage lijks bellen voor verzoekjes die we de zelfde dag nog draaien". De vaste ver- zoekuurtjes zijn volgens Van Baarde gem een gouden greep geweest. „We krijgen enorm veel reacties, ook uit Ne derland. We denken er zelfs over om een speciaal verzoekuurtje voor'de Zeeuws- Vlamingen in^te stellen". amateuristisch Op dc presentatie van de programma's valt nog wel het een en ander aan te merken. Houterig worden de plaatjes aan elkaar gepraat. De luisteraars maakt het allemaal niet veel uit. „Men vindt het helemaal niet zo erg dat onze presentatoren, we hebben er nu een stuk of twintig, plat praten. Men hoort dat liever dan dat beschaafde taaltje op de BRT. Het is herkenbaar voor de mensen hè". Luisteraars vragen niet alleen verzoek jes aan, sommigen storten ook hun hart uit bij Eric Spoetnic. De tengere radio piraat krijgt de meest droevige verha len te horen. „Soms is het zo erg, dan moet ik naar den dokteur voor pillen. Ik ben namelijk nogal vlug van de kaart moet je weten". Van Baardegem spreekt z'n in de put zittende luiste raars moed in en draait voor hen een plaatje. „Soms bezoeken we mensen thuis". Spoetnic doet er van alles aan om het haar luisteraars naar de zin te maken: artiesten in de studio ('laatst hadden we nog Bobby Prince en Stafke Fa- brie'), live-uitzendingen (kortgeleden vanuit de Vlaschaard in Koewacht) en grote feesten, niets is de ether-piraten van Stekene te dol. Opvallend daarbij is dat men zich meer en meer op Zeeuwsch-Vlaanderen richt. Van Baar degem: „We hebben veel vaste luiste raars in Nederland. Daar willen we ook wat voor doen. Zo willen we met onze discotheek optredens gaan verzorgen in Zeeuws-Vlaamse bejaardentehuizen. Gratis en voor niks. Spoetnic is er ten slotte voor de luisteraars". Is Van Baardegem niet bang dat Spoet nic op een goede goede dag uit de lucht zal worden gehaald? „Ik ben daar eer lijk gezegd niet zo bang voor. Zolang we geen reclame maken voor firma's of po litieke partijen zal men ons ongemoeid laten. Of we zouden ons zendvermogen drastisch moeten opvoeren, maar dat zijn we niet van plan. Bovendien onze luisteraars zouden het niet pikken. Spoetnic is een deel van him leven ge worden". Peter Verdurmen. SLUISKIL - Onder leiding van regisseur Richard Cleemputte studeerde de Sluiskilse toneelvereniging 'Sempre Avanti' de afgelopen maanden het blijspel 'Romance rond artikel 17' in. Het stuk gaat op zaterdag 30 januari in première in het Sluiskilse Gildehuis. Ook zondag 31 januari is er een voorstelling. Beide keren is de aanvang 20.00 uur. 'Romance rond artikel 17' handelt over enkele families die de vakantie aan zee doorbrengen. Zoals het in een blijspel hoort doen zich allerlei 'krankzinnige' ge beurtenissen voor. Naar verluidt zal er zaterdag en zondag dan ook heel wat worden afgelachen. De acht spelers worden komend weekeinde gegrimeerd door Lyda Wille en Lies Doeselaar. De heren R. Cleemputte en T. Willemse tekenden voor de decors. Toegangskaarten zijn verkrijgbaar op de volgende adressen: Bosjesweg 58, Goes- sepolderstraat 3 en Alikruik 4 in Philippine. muziek om naar te kijken Vanavond (vrijdag) in 'De Halle' te Axel: 'Muziek om (ook) naar te kij ken', een gevarieerd muzikaal pro gramma met oude en jonge talen ten als Liesbeth List, violiste Judy Schomper en het trio Louis van Dijk. Aanvang: 20 uur. tien jaar later 'Tien jaar later' heet het 'volksto neelstuk' van de Belgische auteur Walter van den Broeck, dat toneel groep 'Bent' morgen (zaterdag) speelt in het Temeuzense Zuid- landtheater. Van der Broeck gaat na wat er sinds zijn eerste produktie 'Groen ten uit balen' is gebeurd met het gezin Debruycker, dat was betrok ken bij de staking bij het Kempen se zinkbedrijf Vieille Montagne. Opa is inmiddels dood. Jan met pensioen. Germaine en Luc zijn ge trouwd en hebben twee kinderen. Ook bij Debruycker is de economi sche crisis voelbaar. Net als 10 jaar terug heerst er geldgebrek. Tot overmaat van ramp komt een onge node gast met een grote eetlust op dagen: nonkel Albert uit Oostende. In 'Tien jaar later' spelen: Suzanne Juchtmans, Willy van Heesvelde, Hans Royaards, Annelies Vos en Jo de Meyere. De voorstelling begint om 20 uur. •resistentie orkest Zondag 31 januari, De Halle, Axel: koffieconcert door het Resistentie Orkest. Fameus! Begonnen in de dagen van de actie 'Notenkraker', die het Nederlandse muziekleven op z'n kop wilde zetten, intussen uitgegroeid tot voorbeeld van alles wat in dit land salonmuziek maakt. Composities als 'Zwei himmelblau- we Augen', 'Spatzen Konzert' en 'Grossmütterschen' brachten het ensemble roem en eer. De manier waarop de werkjes worden aange kondigd is een delicatesse op zich. Het Resistentie Orkest bestaat uit: Huub Mathijsen (viool), Chaim Le- vano (piano). Sabeth Pieterson (viool), Emest Spits (viool). Mart Benders (fluit en piccolo), en Carel Alphenaar (cellist en 'annonceur', de man dus die al die mooie mu ziekjes aankondigt). Het optreden in Axel begint om 12 uur. 1. 'Muziek om (ook) naar te kijken', vanavond, 20 uur. 'De Halle'. Axel. Van links naar rechts: (voorgrond) violiste Judy Schomper. zangeres Liesbeth List, (achter) Louis van Dijk, Louis Debij en Jan HOllestel- le. 2. Het Resistentie Orkest 'in con cert'. Zondag 31 januari, 12 uur, 'De Halle', Axel. Het OC J en het VJV vertonen in het kader van de 'film-sieklus' een muziek film uit 1980 van de regisseur Brian Gibson. De voorstelling het Houten kwartier in Hulst begint om 20.30 uur. Het is in feite de verfilming van een jongerencultuur. Het verhaal gaat over een beginnend e groep, die muziek maakt, zodat de muziekindustrie de formatie overrompelt, opdrijft en uit wringt. 't Succes wordt groter; de val naar beneden des te ellendiger. In de hoofdrollen spelen onder anderen Phil Daniels en Ilazel O'Connor. Er is deze week niet erg veel veranderd in het Zeeuws-Vlaamse filmaanbod. Blijvertjes zijn 'Ik ben Joep Meloen'met Adnré van Duin en Corrie vanGorp. 'De vier vuisten hebben tropenkolder' met Bud Spencer en Terence Hill en 'The postman always rings twice' met Jack Nicholson. De films zijn inmiddels meer dan bekend. 'Joep Meloen' draait de komende week in de Hulster bioscoop De Koning van Engeland en het Ledeltheater in Oostburg. Vertoningstijden: vanavond acht uur, zaterdag 19..oe en zondag twee en acht uur in Oostburg en in Hulst zaterdag 18.45, zondag 13.45 en 18.45 uur. 'De vier vuisten hebben tropenkolder' is te zien in het Temeuzense Luxor- theater en in de Koning van Engeland. Aanvangstijden in Hulst: vanavond 20.15 uur, zaterdag 18.45 en21.15zondag 13.45,18.45 en21.15, maandagen dinsdag 20.00 uur. En tenslotte 'De Postman always rings twice' in Hulst: vanavond 20.15, zaterdag 21.00, zondag 21.00, maandag 20.15 uur. Nieuw in Temeuzen is de zoveelste verfilming van Tarzanthe apeman'. Commentaar overbodig. Aanvangstijden: vanavond 20.00 en 22.30. zater dag 14.00,19.30 en21.45 uur, zondag 13.45,16.00,18.45 en21.15 uur, maandag en dinsdag 20.00 uur. Tenslotte in hetLuxortheater: 'Angel ofengeance', de engel der wrake na twee verkachtingen en 'Avontuurtjes in Tiroler Schuur tjes'. Zonder het engeltje. Naast 'Joep Meloen' brengt het Ledeltheater in Oostburg de komende week nog de pronoproduktie 'Meisjes die mannen in de hand houden.' 'De Koning van Engeland'in Hulst, zet de komende week nog de volgdefilms op het programma: 'Endless Love', 'Frank en Frey', 'Sexamen' en 'This is America'. De aanvangstijden staan dagelijks in deze krant vermeldt. rpr was een oploopje bij de bouwval. Niet zo verwon- Ej derlijk, want er lopen daar altijd mensen die hun hond uitlaten. Nu was er iets bijzonders aan de hand. De grote sloperij van weleer, reeds jaren in onbruik, maar eens een bloeiende bedoening, ging tegen de vlakte. Sloperij was de naam. maar je kon er van alles kwijt, de voddenrapers sleten er hun nering en ieder een die iets nodig had, hetzij van hout of ander mate riaal, kwam er wel aan zijn gerief. Ik heb er zelfs wel eens boeken gekocht. Men kon er ook handkarren hu ren. De 'sloperij' besloeg een uitgestrekt terrein, dat er reeds voor de afbraak ingeslapen bij lag. Er stond een magazijn dat veel weg had van een immense boeren schuur, er waren her en der bijgebouwen, het geheel was ommuurd door degelijk bakstenen metselwerk. Hel bood een ietwat chaotische maar wél idyllische aanblik, volgens mij zou het een uitstekende filmloka- tie geweest zijn. Twee grote houten poorten gaven toegang tot het ter rein en de schemerige gebouwen. Als kinderen namen we natuurlijk niet deze weg om er te komen. Het was - allicht - voor ons verboden gebied, maar een heerlijke speelplaats met vele onvermoede nissen en gangetjes. We wrongen ons aan de achterkant door een gat van de bramenbossen en stonden dan in dat geheimzinnige oord waar we meestal op zoek gingen naar kippe-eie- ren. Lang duurde pret nooit, want er kwam altijd wel iemand die ons terugwees. Na de bevijding stelde de eigenaar een der ruime ge bouwen beschikbaar voor de feestvierende volksmas sa die er haar bals in hield. Die eigenaar voelde trou wens ook veel voor de destijds o zo onbeschermde ou dere mens. Hij beijverde zich jarenlang voor dagreis jes en er werd op het terrein in een der gebouwen ook wel eens een feest voor bejaarden aangericht. jyraast de poorten was hoog op enkele benedenruim- 1V ten een woonhuis gebouivd. Het lag met uitzicht over stad en Schelde en was het eerst aan de beurt om afgebroken te ivorden. Het was het op een na laatste huis aan de rand van de voormalige volkswijk. Wel licht uit een zucht tot zelfkwelling - ik word altijd zo treurig als iets wat ik mijn hele leven heb zien staan wordt afgebroken - zijn we nog even gaan kijken hoe dat trotse huis uil elkaar gerukt werd. Reeds lag de zoldering als een beschonkene scheef weggezakt op een grote puinhoop. Een gretige grijper had er als een roofdier zijn tanden ingezet. We waren niet de enige, een kleine groep anderen sloeg de teloorgang eveneens gade. „Ik heb het huis nog weten bouwen", zei iemand. Behalve twee jongens met fietsen, bestond het gezelschap uitsluitend uit ouderen, ik wist dus. dat nu de jaren dertig weer uit de mottebal- len gehaald zouden worden. „Ik de sloperij", bood een ander iets hoger, 't Ging als met de opsomming van kwalen, dan probeert men ook vaak zo verschrikkelijk elkaar de loef af te steken. „Weten jullie, dat het begin een schuurtje was?" Nie mand gaf antwoord, de jongens voelden dat hier een belevingswereld aan het woord was. Tenminste, ze plaatsten hun rijwielen aan de kant van de weg en voegden zich zwijgend bij de ouderen. Een voorbij gangster - ook niet meer tot de jongste behorend, maar acht wat snelt de jeugd toch hard voorbij, ongelofelijk - hield de pas in. ,,'t Was geen leuke tijd", zei de man die de bouw van het eerste optrekje nog meegemaakt had. „Nee, maar als we hier een dubbeltje kachelhout haalden, waren we tevreden. En wie is dat nu nog?" Je vóelde het ontzag waarmee de twee jongens stonden te luisteren. Ze had den natuurlijk nog nooit over een dubbeltje kachel hout gehoord. „Ik heb hier ook nog eens een kachel gekocht voor vijf gulden", ging de vrouw verder met haar herinnerin gen. „Plus een dubbeüje kachelhout", grapte iemand >fJa, dat moest je wel, als je zoals ik altijd met een zieke man zat. Het was bij ons met de rapen in depot", zei het OP DE PONTENEUR vrouwtje vinnig. Iedereen zweeg, het leed van een vrouw wier man vroeger ziek was, lelde zwaar. Als je nou bekijkt", zei een oude heer peinzend, „ze willen nu het ziektegeld verlagen. Maar wat kregen wij vroeger, als we ziek waren?" „Een schop onder je kont kon je krijgen. Drie wachtda- gen en dan na drie weken een voorschot op Je uitkering van zeventig procent". Instemmend gemompel, de jon gens keken met onverholen bewondering de spreker aan. De grijper viel stil, een met puin afgeladen vrachtwa gen reed weg. De slopers maakten zich op te vertrek ken. Men ging uiteen, de confrontatie van de oude dertigers met de jonge tachtigers had haar beslag gehad De overwinning stond bij voorbaat vast. De eersten heb ben het afzien overleefd. Ze hebben dus ervaring. De jongens moeten aües nog afwachten. Jartneke Dierx Harms.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 32