OPTIMISME OVER ELFSTEDENTOCHT Veerdiensten Engeland 'beslist niet onveilig' PZCfi WINTER SLAAT HARD TOE Politiemensen voeren vogels Knooppunt Atlanta Tornado vraagt uitstel betaling het weer Vanmiddag uitsluitsel over doorgaan g DONDERDAG 14 JANUARI 1982 PZC/binnen-buitenland 'i Weersvooruitzichten van het KNMI voor vrijdag tot en met maandag: Zonnige perioden en bijna overal droog. In de nacht en ochtend matige vorst. Middagtemperatuurom het vriespunt. Deltagebied Weersverwachting voor het Deltage- I voor 14 januari Het grote winterse hogedrukgebied kwam gistermiddag boven Tsjechoslo- wakije aan en de luchtdruk in het cen trum steeg tot waarden juist boven de 1040 milibar. Dit krachtige en zeer om vangrijke hogedrukgebied houdt grote delen van Europa in de greep van de winter Het centrum verplaatst zich maar langzaam naar het zuidoosten, zodat er in het weersverloop vandaag maar weinig verandering zal optreden. Op de Atlantische Oceaan is momenteel sprake van een levendige depressie-ac tiviteit. Een regelrechte aanval op het Europees hogedrukgebied houdt dit nog met in. Wel nemen bij ons de lucht- drukverschillen toe en zal er vandaar mst een matige en wellicht later een vrij krachtige zuidoosten wind koude lucht vit Duitsland en Noordbelgiè worden aangevoerd. Na een koude nacht, waarin het kwik in de regio op veel plaatsen daalde tot min 8 graden, zal de temperatuur vanmiddag hooguit tot mm 2 graden kunnen stijgen. Er is van daag opnieuw vrijwel geen bewolking. De zon heeft volop kans cn afgezien van de gure wind is het voor de liefhebbers puik schaatsweer. Nautisch bericht Wind: zuidoost, overwegend 4 mogelijk toenemend naar 5 Beaufort: zicht: slecht met in de ochtend enkele mis tbanken, in de middag matigtempera tuur kustwater: rond I graad; afwij king waterstanden: een verlaging van 2 W 5 decimeter; maximum golfhoogte monding Scheldes: tijdens hoogwater ten zeegang van ongeveer een halve meter. ZON EN MAAN 15 januari Zon op 08.42 onder 16.58 Maan op onder 11.45 donderdag 14 januari Vlissuigen uur cm 05.01 223 17.21 220 Temeuzen 05.23 247 17.42 241 Zierikzee 05.52 159 18.53 164 Hansweert 00.10 254 18.35 252 Wemeldlnge 08.54 184 19.07 192 Kreekrak 06.53 215 19.06 223 Bminisse 07.22 188 19.39 199 nijdag 15 januari uur cm uur cm Vlissingen 05.44 203 18.07 198 Temeuzen 06.08 225 18.29 217 Zlenkzee 06 33 150 19.34 152 Hansweert 06.54 236 19.17 228 *emeldinge 07.36 172 19.50 178 Kreekrak 07.34 201 19.49 208 Bminisse 08 06 175 20.21 183 1laag water donderdag 14 januari cm uur cm Vlissingen Temeuzen 1142 222 23.48 175 12.12 232 Zierikzee 12,13 179 Hansweert 00.05 220 12.38 251 Wemeldinge 00.09 164 12.36 203 Kreekrak 00.27 191 12.54 237 Bminisse 00.20 161 12.46 196 vrijdag 15 januari cm cm Vlissingen 12.30 203 Temeuzen 00.19 186 12.57 213 Zierikzee 00.32 133 13.04 168 Hansweert 00.46 203 13.23 231 Wemeldinee 00.52 153 13.21 189 Kreekrak" 01.10 178 13.39 222 Bruinisse 01.04 151 13.33 186 REACTIE INSPECTIE OP ANWB-RAPPORT VLISSINGEN - Er is geen sprake van een onveilige situatie op dc veerboten die varen tussen Nederland en Engeland. Ieder jaar worden de veerboten gecontro leerd voor het veiligheidscertificaat. Met het certificaat kan dan weer een jaar worden gevaren. Een schip worden niet onveilig wanneer er een paar bordjes ontbreken, aldus reageert een woordvoerder van het ministerie van verkeer en waterstaat namens de scheepvaartinspectie woensdag op het onderzoek dat de ANWB heeft gehouden naar de noodvoorzieningen op veerboten. De ANWB verzocht de Nederlandse scheepvaartinspectie meer aandacht aan deze veiligheidsaspecten te schen ken Het ANWB-onderzoek heeft onder meer aangetoond dat de situatie ten op zichte van driejaar geleden met betrek king tot de noodvoorzieningen aan boord van schepen van de Olau Line verbeterd is. Het onderzoek strekte zich uit tot vijftien veerdiensten tussen En geland en Frankrijk. België en Neder land. Medewerkers van de ANWB richt ten zich bij dat onderzoek, in tegenstel ling tot in 1979. vrijwel uitsluitend tot de noodvoorzieningen, en dan met na me op vluchtsystemen, bewegwijze ring, nooduitgangen en andere voor het publiek bedoelde veiligheidsaspecten en troffen daarbij nogal wat misstan den aan, De twee schepen van de Olau Line die de dienst Vlissingen-Sheerness vv onderhouden kregen bij het onder zoek de hoogste waardering in Neder land In 1979 hield de ANWB een onderzoek naar de algemene toestand aan boord van de schepen. Het veiligheidsaspect kwam daarbij ook aan de orde en de bevindingen en aanbevelingen werden voorgelegd aan de scheepvaartinspec tie en de betreffende rederijen. Vol gens een woordvoerder van de ANWB werd echter niets gedaan om de tekort komingen te verhelpen en werd daar om besloten nu een onderzoek uit te voeren naar de noodvoorzieningen. Üit het in voorjaar en zomer 1981 uitge voerde onderzoek blijkt volgens de ANWB dat er nog steeds veel fouten, verwaarlozingen en onduidelijkheden bestaan omtrent de noodvoorzienin gen. De ANWB constateerde, behalve enkele afgesloten nooduitgangen on der meer dat er gebruik wordt ge maakt van verschillende en vaak on begrijpelijke aanduidingen voor een verzamelplaats in tijd van nood, zoals 'musterstation' en 'assembly-position'. Eén van de aanbevelingen is na het laatste onderzoek dan ook, op vanuit Nederland en Belgiè opererende sche pen ook Nederlandstalige bewegwijze ring en aanduidingen aan te brengen. „Er is echter geen sprake van een on veilige situatie", aldus de ANWB. Volgens Olau-manager A. P. van der Lee is de gunstige beoordeling van de schepen van de Olau Line onder meer te danken aan het feit dat de 'Olau Kent' inmiddels is vervangen en de moderne 'Olau Hollandia' in de vaart is geko men. „Met de 'Olau Kent' verdwenen een an tal knelpunten die in het ANWB- rapport van 1979 zo'n ongunstig beeld gaven", aldus de heer Van der Lee Bij andere vanuit Nederland operende rederijen heeft men enige kritiek op de werkwijze van de ANWB. Een woord voerder van North Sea Ferries, de sche pen van deze rederij komen er bij de beoordeling het slechtst af, vindt dat de ANWB de puntjes wel erg op de i wil zetten. Een woordvoerder van Sealink, de maatschappij die de dienst Hock van Holland-Harwich onderhoudt, vindt de kritiek van de ANWB niet terecht: (Slot zie pagina 6 kolom 7 Directie: K. Scherphuis. W F de Pagter en F. van de Velde. Hoofdredactie: M. P. Dieleman en C. van der Maas. BUREAUS: Vlissingen: Walstraat 56-60,4381 EG Vlissingen, tel. (01184) 15144. Middelburg: Markt 51, 4331 LK Middelburg, tel. (01180) 27651. Goes: Grote Markt 2, 4461 AJ Goes. tel. (01100) 16140. Temeuzen: Nieuwstraat 22, 4531 CW Terneuzen, tel. (01150) 94457. Hulst: Steenstraat 6. 4561 AS Hulst, tel. (01140) 14058. In de avonduren is de centrale redac tie bezet van zondag t/m vrijdag van af 19.00 uur: (01184) 15144 Klachten bezorging Plaatselijke kantoren, maandag t/m vrijdag van 08 00-17 00 uur. 's Zaterdags van 09.00 tot 11.30 uur. Telefoonnummers buiten kantooruren: Expeditie: (01184) 63533. Advertentie-afdeling: (01186) 1584 's-Zaterdags (01184) 15144 van 09,00-11.30 uur. Redactie (01184)-14796, Overlijdens advertenties maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22 00 uur (01184) 15144. Zondagavond van 20.00 tot 22.00 uur. Abonnementsprijzen per kwartaal 57,30: franco per post 68.-; per maand 19.55; losse nummers 0,80 (alle bedragen in clusief 4 pet. btw.). Postrek. nr.: 3754316. tn.v PZC ab.rek. Middelburg. Advertentietarieven 117 cent per mm; minimumprijs per advertentie 17.55; ingezonden mededelingen 2 Vz x tarief. Voor brieven bureau van dit blad 4,25 meer Volledige tarieven met contractprij zen op aanvraag. Alle advertentieprijzen exclusief 4 pet btw. Giro: 35 93 00, Uitgeverij Provincia le Zeeuwse Courant B V Middel burg, UTRECHT (ANP) - De directie van Tornado heeft bij de rechtbank in Breda uitstel van betaling aangevraagd voor de Tornado-vestiging in Etten-Leur. Vol gens een bekendmaking van de directie is het bedrijf er niet in geslaagd geld te vinden voor het 'overlevingsplan' dat ruim een maand geleden werd gepresen teerd. In Etten-Leur werken driehonderd mensen. Het overlevingsplan hield onder andere in dat er minstens vijftig mensen zonder afvloeiingsregeling ontslagen zouden worden. De vakorganisatie voor middelbaar en hoger personeel, NCHP, zei toen al dat de bonden weinig vertrouwen hadden in het plan. Nu zegt de NCHP dat de vakorganisaties de benoeming van een bewind voerder bij Tornado in Etten-Leur niet afwachten en hem zullen benaderen voor overleg. Bestuurder J an Verbaan van de Unie BLHP (leidinggevend en hoger personeel) zei woensdagmiddag dat alle partijen het uiterste zuilen doen om te voorkomen dat Tornado in Etten-Leur failliet gaat. Directeur J. Bedert van Tornado geloort niet dat het uitstel van betaling dat hij woensdag voor zijn bedrijf aanvroeg tot een faillissement leidt. „De zaak ligt nu weer open", aldus Bedert. LEE UW ARDEN - De veerdiensten tussen Friesland en de Waddeneilanden wor den steeds meer bemoeilijkt door het in de Waddenzee voorkomende zware ijs. In verband daarmee wordt vandaag een aangepaste dienstregeling van kracht. Volgens een woordvoerder van de veerdienst zou de vaart van en naar het eiland helemaal onmogelijk worden zonder de hulp van een sleepboot. „Het ijs stapelt ach meer en meer op. Een van de boten voer tweeeneenhalmur tegen drie kartier normaal over de afstand." Medewerkers van de Friese milieubeschermingsvereniging 'It Fryske Gea' (het Friese Landschap) hebben woensdag in de wateren rondom de Princehof in Eernewoudc vier dode reebokken uit het ijs gehakt. De dieren waren door het ijs gezakt en er daarna niet in geslaagd de wal te bereiken. Ze werden vastgevroren in het ijs aangetroffen. Volgens opzichter Godert Dijkstra van It Fryske Gea is het nog niet eerder voorge komen dat er zoveel reeën tegelijk het slachtoffer zijn geworden van de winter. Het betreft jonge reebokken die ook in de vorstperiode in december op het ijs zijn gezien. „Deze keer zijn ze te vroeg het ijs opgegaan, vermoedelijk In de war ge bracht door het dunne laagje sneeuw", aldus de heer Dijkstra Volgens de heer Dijkstra zijn er in het gebied 180 reeën In de nacht van dinsdag op woensdag werd na een urenlange zoekpartij in een wak in het ijs van de Loenerveenseplas de 45-jarige J. Schipper dood aangetrof fen. Op het ijs deden zich in het hele land valpartijen voor waardoor licht of ernstiger letsel ontstond, vooral botbreuken en kneuzingen. Onder i jsschollen van een met water gevulde en gedeeltelijk bevroren asput van de Maasccntrale van de PLEM in Buggenem bij Roermond, is woensdagmiddag het stoffelijk overschot van de vermiste bewaker P. Hendriks (28) uit Roggel opgehaald. In het midden van de asput bevindt zich een smalle dijk. De politie vermoedt dat de bewaker die sinds zaterdag werd vermist bij zijn rondgang over de terreinen op deze dijk is uitgegleden en in het water is terecht gekomen. Vanuil een helicopter waarschuwde de rijkspolitie de laatste dagen schaatsers op de plassen in het westen van hei land tegen gevaarlijk ijs. Het definitieve resultaat zal nog afhan gen van het overleg dat er donderdag is met de rayonhoofden. Volgens Kuperus is het ijs overal vrij betrouwbaar. Op sommige plaatsen is het ijs nog maar zeven centimeter dik, maar op de mees te plaatsen overtreft het de tien centi meter. Zelfs de Blikvaart, meestal een zwakke stee in de route, ten noorden van Franeker. is goed De zwakste plek ken op dit moment zijn de steden Har- lingen en Sneek, waar de stadsgrachten nog niet betrouwbaar zijn. Ook zijn er hier en daar nog eendewakken, maar volgens Kuperus vormen die geen on overkomelijke bezwaren. Donderdag- LEEUWARDEN - Volgens de voorzitter van de Friesche Elfstedentocht, drs. J. Kuperus, komt een Elfstedentocht met de dag dichterbij. Vanmiddag om half zes is er in de Frieslandhal een perscon ferentie en dan zal bekend worden of er volgende week dinsdag, woensdag of donderdag inder daad een Elfstedentocht zal zijn. „Hoe eerder hoe beter", aldus de heer Kuperus. „Ik ben de laatste jaren nog nooit zo optimistisch geweest als nu", zo zei hij. middag zullen ook de rijkspolitie en de gemeente Leeuwarden uitgenodigd worden voor de eerste vergadering voor het nemen van diverse maatregelen. Overigens zegt de voorzitter van de Friesche Elfstedentocht, dat pas 48 uur van tevoren definitief gezegd kan wor den op welke dag een Elfstedentocht gehouden kan worden. „Ik ben echter vrij positief over volgende week", aldus Kuperus. Vier inwoners van Arnhem willen vrij dag de Elfstedentocht rijden. Het vier tal, de 24-jarige Karst Zijlstra, Jan de Weerd (33). Frid Kolp (23) en Johan Be nard (23) wil hiermee aantonen dat er eerder een Elfstedentocht gereden kan worden dan tot nu toe altijd gebeurd is. „We willen de discussie op gang brengen en zeggen daarom dat het be stuur van de Friesche Elfstedentocht te laks de zaken benadert", aldus bege leider Anno Zijlstra. Hij zegt verder dat men eerder bepaal de zaken moet aanpakken zoals mas saal baanvegen, het zoeken van een al ternatieve plaats voor de Frieslandhal en het nemen van maatregelen om an deren van het ijs te houden op de dag van een Elfstedentocht. „Zoiets moet toch kunnen", aldus Zijl stra. „We willen het positief benaderen en daarom deze opmerkingen maken. We zijn van plan vrijdagmorgen om ze ven uur op de schaats te gaan bij Boxu- merdam ten zuiden van Leeuwarden". Over de ijstoestand maken de vier zich geen zorgen. Ze geven toe dat het ijs hier en daar nog slecht is en onbetrouw baar. maar vertrouwen erop dat het nog ?A\ vriezen Volgens Zijlstra is het vier tal geroutineerd in het schaatsen van marathons ATLANTA - Door de Hevige koude en zware sneeuwval ondervindt het verkeer m grote delen van de Verenigde Staten Mblokkéerd'een een snelwe° de ^url van Atlanta, die door honderden auto's volkomen LOOSDRECHT - Wordt deze man bekeurd voor het rijden van een scheve schaatsNee. het is teievisiedokter Aart Gi- solf die een praatje maakte met twee rijkspolitiemensen tij dens de productie op de Loosdrechtse plassen MIDDELBURG - De Middelburgse politie heeft het ijs op de vesten in de Zeeuwse hoofdstad goedgekeurd Alleen het gedeelte tussen de Langevielebmtenbrug en de Poelendaele- brug is nog onbelrouivbaar SAS VAN GENT - Het barre winter weer heeft niet alleen gevolgen voor de hoogte van de gasrekening. Met name ook de vogels hebben veel te lijden van de vorst en de sneeuw. Vooral de kleine re vogels kunnen niet door de harde sneeuwlaag komen om aan voldoende voedsel te geraken. Watervogels heb ben daarbij nog een extra handicapzij lopen gevaar in het ijs vast te vriezen. De groep Sas van Gent van de rijkspoli tie heeft het voedselprobleem aange pakt. Agenten liepen woensdagmorgen in Sas van Gent alle bakkers af om (oud) brood in te zamelen. Zij klopte niet tevergeefs aan: alle bakkers werk ten belangeloos aan het initiatief mee en zegden toe, voor zolang de koude aanhoudt, brood beschikbaar te blijven stellen. De opbrengst van de inzamelingsactie de eerste dag ticee volle zakken. Die werden rond het middaguur uitge strooid onder de brug over hei kanaal Gent-Terneuzen Aanvankelijk nog wat schichtig maakten de vogels dankbaar gebruik van het extra voedsel. Personeelsleden van de baggermaat- schappij Hakker en Schemers uit Werkendam, aan het werk bij de uit breiding van de kade bij de Nederland se Stikstof Maatschappij <NSM) in Sluiskil, bevrijdden dinsdagmorgen een zwaan uit zijn benarde positie. Het dier was in het zijkanaaltje bij de Axel- se Sassing vastgevroren. Met een vletje werd het ijs rond de zwaan kapotgeva- ren. Pogingen om het dier daarna te vangen mislukten. De zwaan verkoos de vrijheid.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 3