OPTIMISME OVER
ELFSTEDENTOCHT
WINTER SLAAT HARD TOE
Veerdiensten Engeland
'beslist niet onveilig'
Politiemensen
voeren vogels
Tornado vraagt
uitstel betaling
Knooppunt Atlanta
het weer
Vanmiddag uitsluitsel over doorgaan
REACTIE INSPECTIE OP ANWB-RAPPORT
«M0HB88SG8G
TT*
PZC/binnen-buitenland
DONDERDAG 14 JANUARI 1982
Weersvooruitzichten van het KNMI
voor vrijdag tot en met maandag:
Zonnige perioden en bijna overal
droog.
In de nacht en ochtend matige vorst.
Hiddagtemperatuur om het vriespunt.
Deltagebied
Weersverwachting voor het Deltage
bied voor 14 januari
Het grote winterse hogedrnkgebied
tnam gistermiddag boven Tsjechoslo-
ïokö'e aan en de luchtdruk in het cen
trum steeg tot waarden juist boven de
1040 milibar. Dit krachtige en zeer om-
langrijke hogedrukgebied houdt grote
delen van Europa in de greep van de
winter. Het centrum verplaatst zich
maar langzaam naar het zuidoosten,
lodat er in het weersverloop vandaag
mar weinig verandering zal optreden.
Op de Atlantische Oceaanis momenteel
tprake van een levendige depressie-ac-
firitóit. Een regelrechte aanval op het
Europees hogedrukgebied houdt dit
nog niet m. Wel nemen bij ons de lucht-
irukverschillen toe en zal er vandaar
met een matige en wellicht later een vrij
krachtige zuidoosten wind koude lucht
ui/ Duitsland en Noordbelgiê voorden
aangevoerd. Na een koude nacht,
waarin het kwik in de regio op veel
plaatsen daalde tot min 8 graden, zal de
temperatuur vanmiddag hooguit tot
atnZgraden kunnen stijgen. Er is van-
iaag opnieuw vrijwel geen bewolking.
Os ion heeft volop kans en afgezien van
ie gure wind is het voor de liefhebbers
puik schaatsweer.
Nautisch bericht
Vind: zuidoost, overwegend 4 mogelijk
toenemend naar 5 Beaufortzicht:
ilecht met in de ochtend enkele mis
tbanken, in de middag matig; tempera-
twr kustwater: rond 1 graad; afwij-
kmg waterstanden: een verlaging van 2
lot 5 decimeter; maximum golfhoogte
monding Scheldes: tijdens hoogwater
een zeegang van ongeveer een halve
meter.
ZON EN MAAN
15 januari
Zon op 08.42 onder 16.58
Maan op onder 11.45
donderdag 14 januari
Vlissingen
uur
05.01
cm
223
17.21
cm
220
Temeuzen
05.23
247
17.42
241
Zlertkzee
05.52
159
18.53
164
Hansweert
06.10
254
18.35
252
Wemeldlnge
06.54
184
19.07
192
Kreekrak
06.53
215
19.06
223
Brulnlsse
07.22
188
19.39
199
Titfag 15 januari
uur
cm
Vlissingen
05.44
203
18.07
198
Temeuzen
06.08
225
18.29
217
Zlertkzee
06.33
150
19.34
152
Hansweert
06.54
236
19.17
228
Wemeldinge
07.36
172
19.50
178
Kreekrak
07.34
201
19.49
208
Brulnlsse
08 06
175
20.21
183
1Laag water
donderdag 14 januari
cm
uur
cm
Vlissingen
11.42
222
23.48
175
Temeuzen
12.12
232
Zlertkzee
12.13
179
Hansweert
00.05
220
12.38
251
Wemeldinge
00.09
164
12.36
203
Kreekrak
00.27
191
12.54
237
Brulnlsse
00.20
161
12.46
196
'Tijdag 15 januari
Vlissingen
uur
cm
uur
cm
12.30
203
Temeuzen
00.19
186
12.57
213
Zlertkzee
00.32
133
13.04
168
Hansweert
00.46
203
13 23
231
JVemeldinge
Kreekrak
00.52
153
13.21
139
01.10
178
1339
222
Brulnlsse
01.04
151
13.33
186
LEEUWARDEN - De veerdiensten tussen Friesland en de Waddeneilanden wor
den steeds meer bemoeilijkt door het in de Waddenzee voorkomende zware ijs. In
verband daarmee wordt vandaag een aangepaste dienstregeling van kracht.
Volgens een woordvoerder van de veerdienst zou de vaart van en naar het eiland
helemaal onmogelijk worden zonder de hulp van een sleepboot. „Het ijs stapelt
ach meer en meer op. Een van de boten voer tweeêneenhalfuur tegen drie kartier
normaal over de afstand."
Medewerkers van de Friese milieubeschermingsvereniging 'It Fryske Gea' (het
friese Landschap) hebben woensdag in de wateren rondom de Princehof in
gernewoude vier dode reebokken uit het ijs gehakt. De dieren waren door het ijs
pjakt en er daarna niet in geslaagd de wal te bereiken. Ze werden vastgevroren
het ijs aangetroffen.
Volgens opzichter Godert Dijkstra van It Fryske Gea is het nog niet eerder voorge
komen dat er zoveel reeën tegelijk het slachtoffer zijn geworden van de winter. Het
betreft jonge reebokken die ook in de vorstperiode in december op het ijs ziin
gezien. „Deze keer zijn ze te vroeg het ijs opgegaan, vermoedelijk in de war ge
bracht door het dunne laagje sneeuw", aldus de heer Dijkstra.
Volgens de heer Dijkstra zijn er in het gebied 180 reeèn.
In de nacht van dinsdag op woensdag werd na een urenlange zoekpartij in een
wak in het ijs van de Loenerveenseplas de 45-jarige J. Schipper dood aangetrof
fen.
Op het ijs deden zich in het hele land valpartijen voor waardoor licht of ernstiger
letsel ontstond, vooral botbreuken en kneuzingen.
Onder ijsscholien van een met water gevulde en gedeeltelijk bevroren asput van
de Maascentrale van de PLEM in Buggenem bij Roermond, is woensdagmiddag
het stoffelijk overschot van de vermiste bewaker P. Hendriks (28) uit Roggel
opgehaald. In het midden van de asput bevindt zich een smalle dijk. De politie
vermoedt dat de bewaker die sinds zaterdag werd vermist bij zijn rondgang over
de terreinen op deze dijk is uitgegleden en in het water is terecht gekomen.
ATLANTA - Door de hevige koude en zware sneeuwval ondervindt het verkeer in grote delen van de Verenigde Staten
grote moeilijkheden. Hier een kijkje op een snelweg in de buurt van Atlanta, die door honderden auto's volkomen
geblokkeerd is.
VLISSINGEN - Er is geen sprake van een onveilige situatie op de veerboten die
varen tussen Nederland en Engeland. Ieder jaar worden de veerboten gecontro
leerd voor het veiligheidscertificaat. Met het certificaat kan dan weer een jaar
worden gevaren. Een schip worden niet onveilig wanneer er een paar bordjes
ontbreken, aldus reageert een woordvoerder van het ministerie van verkeer en
waterstaat namens de scheepvaartinspectie woensdag op het onderzoek dat de
ANWB heeft gehouden naar de noodvoorzieningen op veerboten.
De ANWB verzocht de Nederlandse
scheepvaartinspectie meer aandacht
aan deze veiligheidsaspecten te schen
ken. Het ANWB-onderzoek heeft onder
meer aangetoond dat de situatie ten op
zichte van driejaar geleden met betrek
king tot de noodvoorzieningen aan
boord van schepen van de Olau Line
verbeterd is. Het onderzoek strekte zich
uit tot vijftien veerdiensten tussen En
geland en Frankrijk, België en Neder
land. Medewerkers van de ANWB richt
ten zich bij dat onderzoek, in tegenstel
ling tot in 1979, vrijwel uitsluitend tot
de noodvoorzieningen, en dan met na
me op vluchtsystemen, bewegwijze
ring, nooduitgangen en andere voor het
publiek bedoelde veiligheidsaspecten
en troffen daarbij nogal wat misstan
den aan. De twee schepen van de Olau
Line die de dienst Vlissingen-Sbeemess
vv onderhouden kregen bij het onder
zoek de hoogste waardering in Neder
land.
In 1979 hield de ANWB een onderzoek
naar de algemene toestand aan boord
van de schepen, net veiligheidsaspect
kwam daarbij ook aan de orde en de
bevindingen en aanbevelingen werden
voorgelegd aan de scheepvaartinspec
tie en de betreffende rederijen. Vol
gens een woordvoerder van de ANWB
werd echter niets gedaan om de tekort
komingen te verhelpen en werd daar
om besloten nu een onderzoek uit te
voeren naar de noodvoorzieningen.
Üit het in voorjaar en zomer 1981 uitge
voerde onderzoek blijkt volgens de
ANWB dat er nog steeds veel fouten,
verwaarlozingen en onduidelijkheden
bestaan omtrent de noodvoorzienin
gen. De ANWB constateerde, behalve
enkele afgesloten nooduitgangen on
der meer dat er gebruik wordt ge
maakt van verschillende en vaak on
begrijpelijke aanduidingen voor een
verzamelplaats in tijd van nood, zoals
'musterstation' en 'assembly-position'.
Eén van de aanbevelingen is na het
laatste onderzoek dan ook, op vanuit
Nederland en België opererende sche
pen ook Nederlandstalige bewegwijze
ring en aandnidingen aan te brengen.
„Er is echter geen sprake van een on
veilige situatie", aldus de ANWB.
Volgens Olau-manager A. P. van der
Lee is de gunstige beoordeling van de
schepen van de Olau Line onder meer te
danken aan het feit dat de 'Olau Kent'
inmiddels is vervangen en de moderne
'Olau Hollandia' in de vaart is geko
men. „Met de 'Olau Kent' verdwenen
een an tal knelpunten die in het ANWB-
rapport van 1979 zo'n ongunstig beeld
gaven", aldus de heer Van der Lee.
Bij andere vanuit Nederland operende
rederijen heeft men enige kritiek op de
werkwijze van de ANWB. Een woord
voerder van North Sea Ferries, de sche
pen van deze rederij komen er bij de
beoordeling het slechtst af, vindt dat de
ANWB de puntjes wel erg op de i wil
zetten.
Een woordvoerder van Sealink, de
maatschappij die de dienst Hoek van
Holland-Harwich onderhoudt, vindt
de kritiek van de ANWB niet terecht:
(Slot zie pagina 6 kolom 7)
Directie:
K. Scherphuis, W. F. de Pagter en
F. van de Velde.
Hoofdredactie:
M. P. Dieleman en C. van der Maas.
BUREAUS:
Vlissingen:
Walstraat 56-60,4381 EG Vlissingen,
tel. (01184) 15144.
Middelburg:
Markt 51, 4331 LK Middelburg,
tel. (01180) 27651.
Goes:
Grote Markt 2, 4461 AJ Goes,
tel. (01100) 16140.
Temeuzen:
Nieuwstraat 22,
4531 CW Terneuzen,
tel. (01150) 94457.
Hulst:
Steenstraat 6,4561 AS Hulst,
tel. (01140) 14058.
In de avonduren is de centrale redac
tie bezet van zondag t/m vrijdag van
af 19.00 uur: (01184) 15144.
Klachten bezorging
Plaatselijke kantoren, maandag t/m
vrijdag van 08.00-17.00 uur.
's Zaterdags van 09.00 tot 11.30 uur.
Telefoonnummers buiten
kantooruren:
Expeditie: (01184) 63533.
Advertentie-afdeling: (01186) 1584.
's-Zaterdags (01184) 15144 van
09.00-11.30 uur
Redactie (01184)-14796.
Overlijdens advertenties maandag-
t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22.00
uur (01184) 15144. Zondagavond
van 20.00 tot 22.00 uur.
Abonnementsprijzen
per kwartaal 57,30; franco per post
68.-: per maand 19,55; losse
nummers 0,80 (alle bedragen in
clusief 4 pet. btw.).
Postrek. nr.: 3754316. t.n.v. PZC
ab.rek. Middelburg.
Advertentietarieven
117 cent per mm; minimumprijs per
advertentie 17,55; ingezonden
mededelingen 2 'A x tarief.
Voor brieven bureau van dit blad
4,25 meer.
Volledige tarieven met contractprij
zen op aanvraag.
Alle advertentieprijzen exclusief 4
pet btw.
Giro: 35 93 00, Uitgeverij Provincia
le Zeeuwse Courant B.V. Middel
burg.
LOOSDRECHT - Wordt deze man bekeurd voor het rijden
van een scheve schaats? Nee, het is televisiedokter Aart Gi-
solf die een praatje maakte met twee rijkspolitiemensen tij
dens de productie op de Loosdrechtse plassen
MIDDELBURG - De Middelburgse politie heeft het ijs op de
vesten in de Zeeuwse hoofdstad goedgekeurd. Alleen het
gedeelte tussen de Langevielebuitenbrug en de Poelendaele-
brug is nog onbetrouwbaar.
UTRECHT (ANP) - De directie van Tornado heeft bij de rechtbank in Breda
uitstel van betaling aangevraagd voor de Tornado-vestiging in Etten-Lcur. Vol
gens een bekendmaking van de directie is het bedrijf er niet in geslaagd geld te
vinden voor het 'overlevingsplan' dat ruim een maand geleden werd gepresen
teerd. In Etten-Leur werken driehonderd mensen.
Het overlevingsplan hield onder andere in dat er minstens vijftig mensen zonder
afvloeiingsregeling ontslagen zouden worden. De vakorganisatie voor middelbaar
en hoger personeel. NCHP.zei toen al dat de bonden weimg vertrouwen hadden in
het plan. Nu zegt de NCHP dat de vakorganisaties de benoeming van een bewind
voerder bij Tornado in Etten-Leur niet afwachten en hem zullen benaderen voor
overleg.
Bestuurder Jan Verbaan van de Unie BLHP (leidinggevend en hoger personeel) zei
woensdagmiddag dat alle partijen het uiterste zullen doen om te voorkomen dat
Tornado in Etten-Leur failliet gaat.
Directeur J. Bedert van Tornado gelooft niet dat het uitstel van betaling dat hij
woensdag voor zijn bedrijf aanvroeg tot een faillissement leidt. „De zaak ligt nu
weer open", aldus Bedert.
LEEUWARDEN - Volgens de voorzitter van de Friesche Elfstedentocht, drs. J. Kuperus, komt een
Elfstedentocht met de dag dichterbij. Vanmiddag om half zes is er in de Frieslandhal een perscon
ferentie en dan zal bekend worden of er volgende week dinsdag, woensdag of donderdag inder
daad een Elfstedentocht zal zijn. „Hoe eerder hoe beter", aldus de heer Kuperus. „Ik ben de laatste
jaren nog nooit zo optimistisch geweest als nu", zo zei hij.
Het definitieve resultaat zal nog afhan
gen van het overleg dat er donderdag is
met de rayonhoofden. Volgens Kuperus
is het ijs overal vrij betrouwbaar. Op
sommige plaatsen is het ijs nog maar
zeven centimeter dik, maar op de mees
te plaatsen overtreft het de tien centi
meter. Zelfs de Blikvaart, meestal een
zwakke stee in de route, ten noorden
van Franeker, is goed. De zwakste plek
ken op dit moment zijn de steden Har-
lingen en Sneek, waar de stadsgrachten
nog niet betrouwbaar zijn. Ook zijn er
hier en daar nog eendfewakken, maar
volgens Kuperus vormen die geen on
overkomelijke bezwaren. Donderdag
middag zullen ook de rijkspolitie en de
gemeente Leeuwarden uitgenodigd
worden voor de eerste vergadering voor
het nemen van diverse maatregelen.
Overigens zegt de voorzitter van de
Friesche Elfstedentocht, dat pas 48 uur
van tevoren definitief gezegd kan wor
den op welke dag een Elfstedentocht
gehouden kan worden. „Ik ben echter
vrij positief over volgende week", aldus
Kuperus.
Vier inwoners van Arnhem willen vrij
dag de Elfstedentocht rijden. Het vier
tal, de 24-jarige Karst Zijlstra, Jan de
Weerd (33), Frid Kolp (23) en Johan Be
nard (23) wil hiermee aantonen dat er
eerder een Elfstedentocht gereden kan
worden dan tot nu toe altijd gebeurd
is. „We willen de discussie op gang
brengen en zeggen daarom dat het be
stuur van de Friesche Elfstedentocht
te laks de zaken benadert", aldus bege
leider Anno Zijlstra.
Hij zegt verder dat men eerder bepaal
de zaken moet aanpakken zoals mas
saal baanvegen, het zoeken van een al
ternatieve plaats voor de Frieslandhal
en het nemen van maatregelen om an
deren van het ijs te houden op de dag
van een Elfstedentocht.
„Zoiets moet toch kunnen", aldus Zijl
stra. „We willen het positief benaderen
en daarom deze opmerkingen maken.
We zijn van plan vrijdagmorgen om ze
ven uur op de schaats te gaan bij Boxu-
merdam ten zuiden van Leeuwarden".
Over de ijstoestand maken de vier zich
geen zorgen. Ze geven toe dat het ijs
hier en daar nog slecht is en onbetrouw
baar, maar vertrouwen erop dat het nog
zal vriezen. Volgens Zijlstra is het vier
tal geroutineerd in het schaatsen van
marathons.
SAS VAN GENT - Het barre winter
weer heeft niet alleen gevolgen voor de
hoogte van de gasrekening. Met name
ook de vogels hebben veel te lijden van
de vorst en de sneeuw. Vooral de kleine
re vogels kunnen niet door de harde
sneeuwlaag komen om aan voldoende
voedsel te geraken. Watervogels heb
ben daarbij nog een extra handicap: zij
lopen gevaar in het ijs vast te vriezen.
De groep Sas van Gent van de rijkspoli
tie heeft het voedselprobleem aange
pakt. Agenten hepen woensdagmorgen
in Sas van Gent alle bakkers af om
(oud) brood in te zamelen. Zij klopte
niet tevergeefs aan: alle bakkers werk
ten belangeloos aan het initiatief mee
en zegden toe. voor zolang de koude
aanhoudt, brood beschikbaar te blijven
stellen.
De opbrengst van de inzamelingsactie
de eerste dag: twee volle zakken. Die
werden rond het middaguur uitge
strooid onder de brug over het kanaal
Gent-Terneuzen, Aanvankelijk nog wat
schichtig maakten de vogels dankbaar
gebruik van het extra voedsel.
Personeelsleden van de baggermaat-
schappij Hakker en Schemers uit
Werkendam, aan het werk bij de uit
breiding van de kade bij de Nederland
se Stikstof Maatschappij iNSMi in
Sluiskil, bevrijdden dinsdagmorgen
een zwaan uit zijn benarde positie. Het
dier ivas in het zijkanaaltje bij de Axel-
se Sassing vastgevroren. Met een vletje
werd het ijs rond de zwaan kapotgeva-
ren. Pogingen om het dier daarna te
vangen mislukten. De zwaan verkoos
de vrijheid.
Vanuit een helicopter waarschuwde de rijkspolitie de laatste dagen schaatsers op
de plassen in het westen van het land tegen gevaarlijk ijs.