'ALS MENSEN GELUKKIG ZIJN, ZIJN WIJ HET OOK' jozef van den berg toppen van geluk iep orkest amok-collectief südwestdeutsches kammerorchester films concerten theater DONDERDAG 14 JANUARI 1982 PZC/varia Een van 's werelds populairste funkformaties, de uit tien muzikanten bestaande Amerikaanse groep Kool and the Gang, gaf eind vorig jaar drie concerten in Nederland om de nieuwe elpee, Something Special, te promoten. Het was al weer de 19e elpee van de formatie, die in ons land doorbrak met de twee voorgaande langspelers Lady's Night en Celebrate. Verantwoordelijk voor de sound is leider Robert 'Kool' Bell, die samen met de andere pijler van de groep, leadzanger James Taylor, ons te woord stond. Kool and the Gang: een omütputteujKe grote hit had, bibberde je al als James energiebron. Zo swingend en kleurrijk ook een nieuwe plaat had. Dan stoof 'ie als Robert Bell zich op het toneel voort- je voobij op de hitlijst. Als je vroeger in beweegt, zo kalm is de Amerikaanse basgitarist privé. Een toonbeeld van rast, heel anders dan het beeld dat het grote publiek van hem heeft. Op het to neel leven we ons helemaal uit. We wil lende mensen een fijne avond bezorgen met lekkere funky muziek. Als zij geluk- g ajn, zijn wij dat ook. Onze optre dens kosten natuurlijk veel energie en daarom zijn we gewoon verplicht ons in goede conditie te houden. Leef je maar raak, dan hou je dit werk met al te lang vol". James Taylor, de leadzanger, die ruim dne jaar geleden bij de groep kwam en medeverantwoordelijk is dat de 'gang' het harde, strakke geluid inwisselde voor een heel wat melodieuzer sound waarbij het accent op het vocale gedeel te ligt, vult zijn 'chef aan: „Het is ne wat Kool zegt, je lichaam is je gereed schap, daar moet je zuinig springen. Als je het niet goed onder houdt gaat het natuurlijk sneller stuk. Zo simpel ligt dat" Amerika zei dat je nog nooit van James Brown had gehoord, keken ze je aan als of je van een andere planeet kwam. Ook Sly and the Familiy Stone is belangrijk geweest. En niet te vergeten het hele jazzgebeuren. De combinatie van ver schillende inspiratiebronnen is al enigszins merkbaar op ons eerste al bum dat al in 1969 verscheen'. De eerste stappen op het muzikale pad zette 'Kool' („Je moet daar niets achter zoeken, Kool is gewoon een bijnaam. In de buurt waar ik opgroeide waren hon derden Kools") in 1964 toen hij optrad met de Groep The Jezziacs, later noem den ze zich The Soul Town Band en in 1969 werd de naam omgedoopt tot Kool and the Gang. voorbij In discotheken werd Kools muziek zo af en toe gedraaid, maar dat verander de toen de groepen de elpee Wild and Peaceful uitbracht, waardoor ze grote grootheid landelijke bekendheid verwierf. Van die elpee werd de (onsterfelijke) funky hit „Funky stuff getrokken. In Neder land brak het kleurrijke gezelschap door met de elpee Lady's Night. In die twaalf jaar dat Kool met zijn Gang door de wereld trekt, maakte hij maar liefst negentien langspelers, die overi gens vaak met een andere bezetting werden volgespeeld. Opvallend is dat de laatste drie elpees zo verschillen met het voorgaande werk dat Kool afleverde. Robert Bell daar over: „Eumir Deodato werd onze nieu we producer en James kwam er als lead zanger bij. Voorheen maakten we voor namelijk harde strakke instrumentale muziek. Soul, rythm-and-blues, funk. Later kwamen daar achtergrondkoor tjes bij en uiteindelijk eindigden we bij James. Nu is het vocale gedeelte erg be langrijk geworden. Iedereen wil wel eens veranderen. Tuurlijk kwam dat ook door de opkomst van de disco. Die andere richting blijkt bij het publiek aan te slaan. Nee, het is echt niet zo dat alleen zwarte mensen onze concerten bezoeken. Heel vaak is het overgrote De faam van Kool and the Gang drong eigenlijk pas de laatste jaren goed in Amerika en Europa door. Met succesel pee Celebrate kregen de Newyorkers er ook in Nederland in een klap heel wat aanhangers bij. Daarvoor werd het tiental altijd beschouwd als muzi kanten die op de tweede plaats ston den vlak achter zwarte artiesten en groepen als Marvin Gaye, Tempta tions, Jr. Walker and his Allstars en niet te vergeten de 'godfather of soul' James Brown. Robert Bell knikt instemmend. 'Klopt ook wel een beetje. We hebben nooit over belangstelling te klagen gehad, maar de namen die jij noemde, dat wa ren en zijn nog altijd grootheden. Dat hele Motown-gedoe, Marvin Gaye, Four Tops, Steve Wonder, jonge, dat was hot, daar ging een kracht vanuit. Natuurlijk wordt je daardoor beïnvloed. Daar was Inde beginperiode, 1969, nauwelijks te genop te boksen. James Brown, die ove- ngens niet bij Tamla Motown onder contract stond, tjonge, dat was me een grootheid in Amerika, Als je zelf een deel blank. De tijd dat soul- en funkmu- ziek alleen voor gekleurde mensen was, is voorbijDe muziek is belangrij k maar ook de teksten, al vind jij die misschien niet al te sterk. Meestal gaan onze songs, die voornamelijk door mijn broer Ronald en James worden geschreven over liefde. Soms ook wordt een sociaal probleem aangepakt. Het ligt eraan". Onverwachte veranderingen en ver nieuwingen, het tekent Robert Bell de laatste jaren. De plotselinge aanwezig heid van James Taylor, waardoor die onvervalste Kool-sound in een nieuw jasje werd gestoken. Robert. „Noodza kelijk, de komst van James. We hadden in de groep vocale nummers liggen die door het ontbreken van de juiste zanger niet konden worden uitgevoerd. Jij noemt het veranderingen, ik spreek lie ver over de evolutie van mijn muziek van periode naar periode." James Taylor was destijds hogelijk ver rast toen Robert Bell hem voor een au ditie uitnodigde". „In mijn vorige groep wilde iedereen op iemand uit Kool and the Gang lijken. Alleen ik niet, hoe machtig ik de groep ook vond. Ik was er opgewonden van toen Kool mij vroeg. Opgewonden maar niet nerveus. Nou, uiteindelijk zing je in een band die je zelf zo goed vond". must Enkele weken geleden verscheen in ons land hun laatste elpee, Something Special, met hun prachtige ballads (Pass it on en No Show), reggae-achtige nummers als Stand up and sing en funk-songs als Steppin Out. Een 'must' voor de rechtgeaarde soul- en funklief- hebber. James Taylor: „Ik ben blij met die el pee. Persoonlijk vind ik de balladachti- ge nummers erg mooi. Hoe lang werk je aan een elpee? Dat verschilt. Soms lang, soms kort. Belangrijk is dat de mensen een ons inziens goed produkt krijgen. Onze laatste albums hebben we trouwens gezellig thuis in New York opgenomen. Elke dag maar een kwar tiertje naar de studio reizen". Tot slot zegt Robert Bell over de toe komst van de groep: „We hebben nog lang niet het iedee dat we aan de top staan. Als onze muziek alle landsgren zen doorbreekt, spelen we misschien eens een keertje in de Oostbloklanden, dat lijkt me een geweldige ervaring. Als je bijvoorbeeld naar het nummer Celebration luistert, weet je dat we een universele boodschap willen bren gen. Onze muziek is voor iedereen. Het publiek een fijne avond bezorgen, dat blijft het belangrijkste, wat we ook doen". vrijdag 15 januari De Vlaamse zanger-gitarist Miel Cools treedt op in het Tonnenmagazijn te Brouwershaven. Cools brengt daar zijn nieuwe programma 'Tot het licht uitgaat'. Aanvang 20.00 uur. zaterdag 16 januari De Middelburgse popgroep 'Zapata' speelt in de Jeugdhoeve te 's-Heeren- hoek in nieuwe bezetting. Zapata maakt rock met latin- en funk-invloeden. In het voorprograamma staat de groep Tecq Messa, die vanaf 21.00 uur optreedt. Het optreden van Zapata begint om kwart over tien. In de Zierikzeese jeugdsoos Brogum is een optreden te bewonderen van de Cylinders. De groep speelt muziek in vroege Blondie-stijl en bestaat uit zes ledenAanvang 21.00 uur. Zapata De debuut-elpee van The Professio nals, de groep rond vroegere Sex Pistol Paul Cook, in de Britse pers bij na een jaar lang aangekondigd en met spanning verwacht, heet 'I didn't see it coming' en komt dus niet zomaar uit de lucht vallen. Het wachten is echter best de moeite waard geweest. De plaat is een puntgaaf produkt van pop uit de nieuwe Engelse school gewor den. The Professionals maken snelle, stevi ge en meeslepende popmuziek, hier en daar nog verwant aan het Sex Pistols- geweld, maar volwassener, beter uitge werkt en vooral met meer vakman schap gemaakt. Nummers als 'Payola' een satire over de corrupte muziekwe reld en 'Friday Night Square', zijn stevi ge, goed in het gehoor liggende punk rockers. Het zangwerk is harmonieus en de ritmegroep zet een zwaar funda ment neer. De bezongen onderwerpen zijn gevarieerd, de bijbehorende mu ziek is dat eveneens. De eentonige dreun, die zo vaak het kenmerk van de oer-punk was, is hier niet meer terug te vinden. 'I didn't see it coming' is een fraai produkt, dat zich uitstekend kan meten met de nieuwste lichting van An gelsaksische popmuziek. Naast Paul Cook spelen nog mee bassist Paul Meyers, gitarist Ray McVeigh en drum mer Steve Jones. De groep wekt goede verwachtingen voor de toekomst, al zal dat wellicht even op zich laten wachten in verband met het ernstige auto-onge val, dat Cook, Meyers, McVeigh en ge luidsman Kevin Harvey eind vorig jaar overkwam tijdens een toemee in Ame rika. Voorlopig kunnen we tevreden zijn met een veelbelovende debuut-el pee. VDS The Professionals. 'I didn't See It Coming' (Virgin 204 234-320) De Franse zangeres en componiste Valerie Lagrange draait al sinds 1964 mee in de pop- en filmwereld. Ser ge Gainsbourg schreef haar eerste single in die tijd, toen zij een carrière opbouwde als filmster. Al snel bleek, dat zingen haar beter lag en in 1968, na het uitkomen van haar weinig succes volle debuut-elpee kwam een rustpe riode, waarin ze ging reizen, gitaar leerde spelen en de Engelse taal leerde. In '74 begon ze samen met Ian Jelfs folk-rockachtige songs te schrijven, die ze op straat en in kleine clubs ten gehore bracht. Het echte succes kwam met de eerste in Engeland gemaakte elpee 'Valerie La grange', met begeleiding van leden van The Sinceros, The Rumour en Steve Hillage. Op de tweede elpee, Chez Moi', die nu op de draaitafel ligt, wordt ze begeleid door topmensen van de new wave. in de persoonen van de 'Ruts D. C.' De elpee staat vol met strijdbare en krachtige muziek, gecomponeerd door Ian Jelfs en met teksten van Lagrange zelf, Het resultaat mag er wezen, onder de produktionele leiding van Mick Glossop kwam een puntgaaf produkt tot stand, dat van begin tot eind boeit door sterke, emotionele teksten en ste vige. gevarieerde muziek De begelei dende band verricht welluidend vak werk. dus. wie met behulp van de Fran se hoesteksten een voorbeeld van Fran se 'nouvelle vague' wil horen, kan daar van een prima staaltje horen op 'Chez Moi' Warm aanbevolen. VDS De Nieuwe Komedie geeft vrijdagavond in het Vestzak theater te Vlissingen een voorstelling van haar nieuw ste produktie 'Toppen van geluk' geschreven door Ca ryl Churchill (20.30 uur) Zaterdagavond is deze kome die te zien en te horen in het Zuidlandtheater te Terneu- zen. <20.30 uur) De oorspronkelijke titel van 'Toppen van geluk' luidt:' Cloud Nine'. De Nederlandse bewerking is van Guus Vleugel en Ton Vorstenbosch.Het stuk speelt zich af in de Nederlandse kolonie 'Sunatra' rond 1900. Het bezingt als het ware de botsing tussen de burgerlijk-calvinisti sche moraal en de persoonlijke behoeften in de eigen kolonie. De sex en de rol die sex kan spelen (homofilie, pedofilie huwelijk) wordt beschouwd als voorbeeld van een gevangenis van opvattingen over goed en kwaad. Het tweede deel van het stuk speelt zich in het Vondel park af anno 1981. Hoewel het zo'n 80 jaar later is zijn de personages slechts zo'n tien jaar ouder geworden. Im mers, de maatschappij is in al die tijd niet verder opge schoten metdenken. Hoewel de traditionele rolpatronen zijn doorbroken en alles kan en alles mag, blijft iedereen met iets zitten. In Toppen van Geluk' spelen mannen vrouwenrollen en omgekeerd. Kinderen worden ge speeld door groot of 'dood', wat niet bedoeld is als lach- effect. De regie van het stuk is in handen van Heieen van Meurs. Het Nijmeegs Theatercollectief Amok speelt vrijdag avond in jongerencentrum Midgard te Middelburg twee eigen produkties. (20.30 uurl Amok staat voor 'Anti-Militaristisch-Oorlogs Kabaret'. De groep wordt gevormd door zeven spelers, waaronder een meisje. Amok wil met haar programma's een kriti sche kijk op bestaande denkbeelden over vrede en veilig heid geven. Het optreden van Amok in Midgard is vrij uniek, want het collectief brengt twee eigen produkties op de planken: 'De Executie' en 'Koop je eigen veilig heid'. Het eerste stuk handelt over het ontstaan van haat, geweld en vijandschap en tot welke uitwassen dat kan leiden. Centraal staat de opvoeding van een jongen tot dienstplichtig militair. Het tweede stuk gaat over schuilkelders, de illusie van veiligheid en de commersie. Poppenspeler Jozef van den Berg geeft woensdag in het Zuidlandtheater te Temeuzen twee voorstellingen met zijn poppentheater: 's middags zijn de kinderen vanaf 6 jaar welkom voor het stuk 'Bericht van Eenoog' (14.00 uur), 's avonds is er voor volwassenen een voorstelling van 'Moeke en de dwaas' (20.30 uur) 'Bericht van Eenoog' en 'Moeke en de dwaas' spelen zich beiden af in hetzelfde decor. 'Bericht van Eenoog' (ont staan uit het stuk 'Appeloog') heeft als uitgangspunt dat de grote tovenaar Appeloog, op verzoek van de grote tovenaar Eenoog, naar een grote bijeenkomst gaat. Hij benoemt één van de kinderen als zijn plaatsvervanger en geeft het kind alles wat nodig is om een werkelijke tove naar te zijn. In het stuk, dat voor een groot deel berust op improvisatie, laat Van den Berg zijn betrokkenheid met de poppen zien, die hij als gelijken behandelt. 'Moeke en de dwaas' werd gecreëerd in het kader van het Holland Festival 1980. Jozef gaat in deze voorstelling vermomd als nep-patertje op weg, samen met mevrouw de Heks, die de leiding van de poppenfamilie op zich heeft geno men. De strijd om die leiding leidt tot vele verwikkelin gen. De meereizende poppen in de kist worden constant bij het spel betrokken. Het spel voor volwassenen bevat een aantal filosofieën, gevat in een intrigerend en fasci nerend spel van en met poppen. Het Südwester Kammerorchester geeft zaterdagavond in de Concertzaal te Zierikzec een concert onder leiding van Samuel Friedman. Solist zal zijn Han de Vries op hobo (20.00 uur) Samuel Friedman, geboren in Rusland, studeerde viool en directie in Charkov en Leningrad. Hij dirigeerde ge durende een aantal jaren het Philhannonisch Orkest van Irkutsk en het Alma-Ata Philharmonie-orkest. Hij was in 1971 winnaar van een prijs in het dirigentencon-' cours in Moskou. Nadat hij in 1973 naar Israel emigreer de, werd hij dirigent van het Haifa Symfonie Orkest en later van het Israel Philharmonisch Orkest. Naast con certen met het Jerusalem Symfonie Orkest, maakte hij vele toemees, onder meer met het New Philharmonic Orchestra in Londen en het BBC Symfonie Orkest. Han de Vries studeerde bij Jaap Stotijn in Den Haag en in Amsterdam bij Haakon Stotijn, Hij sloot zijn studie af* met vele onderscheidingen en de Prix d'Excellence. Na enige jaren leraar aan het Amsterdams Muzieklyceum te zijn geweest werd hij benoemd tot eerste hoboist van het Concertgebouworkest. Daarnaast maakte hij deel uit van verschillende ensembles. Het programma voor het concert van zaterdagavond vermeldt werken van G. F. Handel, A. Vivaldi, O. Repighi, D. Cimarosa en W. A. Mozart. Zaterdagavond geeft het ICP Orkest onder leiding van Misha Mengelberg een concert in De Villa te Goes. (20.30 uur) In 1967 begonnen Misha Mengelberg, Han Bennink en Willem Breuker de Instant Compersers Pool als samen werkingsverband voor de improviserende nieuwlichters in de Nederlandse jazzmuziek. Na het uittreden van Wil lem Breuker bleven Mengelberg en Bennink een duo vormen en kwam het ICP Orkest onder hun leiding. In dit orkest spelen tal van bekende binnen- en buitenland se jazz-musici, die door hun veranderlijke bezetting de concerten steeds weer een andere opzet geven. Aan het concert van de ICP in Goes wordt meegewerkt door Mis ha Mengelberg, piano; Han Bennink, slagwerk; Maurice Horsthuis, viool; Joep Maessen, trombone; Wolter Wier- bos, trombone ;Keshaven Maslak, saxen; Larry Fish- kind, tuba; en Michael More. altsax en klarinet. Het be ginsel van het ICP is het ter plaatse improviserend com poneren, waarbij moeilijkheden eerder opgezocht dan vermeden worden. Vanavond, donderdag, draait in het Zuidlandtheater te Temeuzen de film 'The Price of Survival' van Hans Noever met onder anderen Michel Piccoli, Martin West, Marilyn Clark, Suzie Galler en Daniel Rosen. (20.00 uur) Jongerencentrum Midgard te Middelburg vertoont vanavond, donderdag, de film 'Dans van de Marionet ten' van Ingmar Bergman. (20.00 uur) Het Grand Theater te Goes heeft voor woensdagavond de film 'Novecento' deel 1 van Bertolucci op het pro gramma staan. Spelers in deze film zijn Stefania Sand- relli, Laura Betty, Dominique Sanda, Gerard Depardieu, Robert de Niro en Donald Sutherland. Deel 2 van 'Nove cento' wordt woensdag 10 februari vertoond. (20.00 uur) Het duo Ferenc Hutyra, fluit, en Leen de Broekert concerteert zaterdagavond in de Kuiperspoort te Mid delburg. Het concert wordt gegeven in de serie Italiaan se muziek. (20.00 uur) Zaterdagavond wordt in Razzmatazz te Oost-Souburg een concert gegeven van Middeleeuwse muziek door Sal- torello. Deze groep speelt Engelse en Spaanse muziek uit het begin van de 16e eeuw. Luit, schalmei, blokfluiten, conremuses, dulciaan en korthalt worden bespeeld door Marian Hund-Dacies, Irene Thomas, Erika Langereis, Wieland Eggermond en Paul Beekhuizen. (20.30 uur) Zondagochtend geven Else Krieg, viool, en Jan Grui- thuyzen, piano, een koffieconcert in de n. h. kerk te Kloosterzande van werken van Leclair, Vieuxtemps, De- bussy/Forté en Poulenc. (12.30 uur) Zaterdagavond wordt in de Prins van Oranje te Goes een extra voorstelling gegeven van het ballet 'De Noten kraker' van Tschaikowsky door de Stichting Balletthea ter Zeeland. (20.00 uur) Poppentheater Parcival te Middelburg heeft deze week twee voorstellingen op het programma: zaterdag middag speelt Saartje Joppe: 'Rieneke van Ritthem' en woensdagmiddag speelt Willem Joppe: 'Ik heet Sneeu- witje'. Beide voorstellingen beginnen om 14.30 uur) Het Amsterdams Volkstoneel geeft dinsdagavond in het Zuidlandtheater te Temeuzen een voorstelling van 'Circus Knie', geschreven door Carl Zuckmayer, waarin meespelen Mimi Kok, Hannah de Leeuwe, Piet Romer en Lou Steenbergen. (20.00 uur)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 21