GHANA kerk - niet alleen op zondag de harde hand van de luitenant VRIJDAG 8 JANUARI 1982 PZC/opinie en achtergrond 4 v (Van onze redacteur Kees Keizer De dag nadat luchtmacht-luitenant Jerry Jolm Rawlings in het Westafrikaanse Ghana voor de tweede maal met succes een staatsgreep had uitgevoerd, daalden de prijzen, bleek er weer benzine te zijn en trachtten corrupte lieden zo snel als hun benen hen konden dragen een grens overgang te bereiken. Het enige doel van Rawlings was, met harde hand de corruptie de kop in te drukken, waarmee een kleine groep lieden, voornamelijk in Ghana's hoofdstad Accra, zich de zakken probeerde te vullen ten koste van de arme bevolking. „Door die corruptie zijn onze staatszie- kenhuizen verworden tot begraafplaat sen". zei Rawlings in een toespraak voor de radio. Hiermee had hij slechts gedeeltelijk gelijk, omdat de meeste staatsziekenhuizen in het afgelopen jaar al waren gesloten wegens gebrek aan genees- en verplegingsmiddelen. Gaf men een zieke Ghanees het advies zich voor behandeling te melden bij zo'n ziekenhuis, dan draaide hij zich om. liep de andere kant uit en meldde zich bij een van de missie- en zendings ziekenhuizen, die zo goed en zo kwaad als het ging de afgelopen jaren draaien de zijn gebleven, dank zij de hulp van vele charitatieve organisaties in het buitenland. Na de staatsgreep sprongen twee zaken direct in het oog. In de eerste plaats was dat Libië's leider Gadaffi Rawlings feli citeerde met zijn succes. In de tweede plaats haastte Rawlings zich met de mededeling, dat hij de afgezette minis ters wil vervangen door niet-corrupte burgerministers. In geen geval militai ren. zwak De meest zwakke staat - zowel polit iek als economisch - in geheel West-Afrika is op dit moment Ghana. Het rijke olie land Nigeria kijkt met argusogen naar wat Rawlings uitspookt. Gaat het in de ogen van Nigeria mis met deze lucht macht-luitenant, dan zal. evenals vori ge keer, niet worden gedraald met het dichtdraaien van de oliekraan. Toen Rawlings eerder in 1979 via een staatsgreep generaal Akuffu uit het „Castle" verdreef, stelde hij zich ook alleen maar ten doel de corruptie met harde hand te bestrijden. Een corrup tie die onder achtereenvolgende mili taire regimes het land bankroet had gemaakt. Inmiddels waren door Akuf fu wel parlements- en presidentsver kiezingen aangekondigd, om weer te rug te keren naar een democratische regeringsvorm. Rawlings heeft deze verkiezingen gewoon laten doorgaan en droeg daarna het bewind over aan president dr. Hilla Limann en zijn People's National Party. Niet presi dent Limann. maar juist de top van de PNP is de afgelopen jaren volslagen corrupt gebleken. Jerry John Rawlings waarschuwde bij de overdracht van het presidentschap, dat hij Limann en de zijnen in de gaten zou blijven houden. Mocht het fout gaan, dan zou hij opnieuw ingrijpen. Op Oudejaarsdag heeft hij deze waar schuwing omgezet in daden. Rawlings had na de machtsoverdracht aan Limann zijn oude handwerk als luchtmacht-luitenant weer opgevat. Limann vond het niet passen, dat een ex-president weer eenvoudig luite nant werd, en onthief Rawlings van zijn militaire functies. redder Het afgelopen jaar werd het al wel dui delijk dat Limann er niet in zou slagen economische hervormingen tot stand te brengen, zoals hij en zijn partij tij dens de verkiezingen hadden beloofd. Integendeel, de situatie werd alleen maar erger. Vanaf begin 1981 begon de bevolking weer te roepen om Raw lings. Men zag in hem een man die red ding zou kunnen brengen in de nood en orde in de chaos. De regering in Accra ontging dit niet. Rawlings, die rustig leefde in zijn toegewezen huis in Accra, werd geschaduwd door de politie. Hij moest onderduiken en zwierf de laat ste negen maanden van het ene oer wouddorp naar het andere, daarbij zijn contacten met zijn militaire kame raden niet verliezend. Limann liet langzamerhand de invoer van allerlei zaken weer vrij, waardoor grote hoeveelheden levensmiddelen konden worden geïmporteerd. Corrup te handelaren legden langzamerhand beslag op deze importen en legden steeds grotere voorraden aan, waar door er een kunstmatige schaarste werd geschapen en de prijzen tot gigan tische hoogte opliepen. In het afgelo penjaar werd de inflatie op 120 procent geschat. Sinds 1975 heeft de bevolking te lijden gehad van een koopkrachtver lies van maar liefst ruim 900 procent. Rawlings heeft de vorige keer toen hij aan het bewind was, met harde hand getracht de corruptie de kop in te druk ken. Van zwarthandelaren werden de voorraden afgepakt en tegen vastge stelde pryzen op de markten verkocht. Maakten deze zwarthandelaren proble men, dan werd hun huis opgeblazen. De markten, die in handen zijn van de zgn. mammies - marktvrouwen met aan het hoofd een marktkoningin - werden ge controleerd op naleving van de vastge stelde pry'zen door militairen en politie. bezem Herhaalde malen had Rawlings de marktkoninginnen in Accra gewaar schuwd zich aan de door hem vastge stelde prijzen te houden. Toen zij ble ven weigeren, verschenen op een mor gen zes zware bulldozers, die in op dracht van Rawlings de markt in een oogwenk schoon veegden. Harde maat regelen nam Rawlings ten aanzien van de corrupte ex-presidenten Acheam- pong en Akuffu, die het land tientallen miljoenen dollars hadden ontstolen en die op privé-rekeningen op Zwitserse banken hadden gedeponeerd. Samen met een aantal even corrupte gene raals en grensbewakingsofficieren zet te hij hen voor het vuurpeloton, ter waarschuwing. Met name Nigeria greep toen in, bang als dat land was dat Ghana met Raw lings in de greep van een afschuwelijke dictatuur terecht zou komen, waardoor de Libische kolonel Gadaffi de kans zou krijgen zijn invloed naar geheel West- Afrika uit te breiden. Nigeria zette met een de oheleveranties stop. De Ghanese Raad van State en de geestelijke leiders van de rooms-katholieke en protestant se kerken verzochten Rawlings onver wijld het bloedvergieten te stoppen, aan welk verzoek hij direct gevolg gaf. De gehele bevolking was echter al diep onder de indruk van de door Rawlings genomen maatregelen en haalde ver licht adem. toen hij tevens de verkiezin gen zonder meer liet doorgaan. corruptie De PNP kreeg de politieke meerder heid en streefde ernaar de lijn die na de onafhankelijkheid in maart 1957 door Ghana's eerste president Kwame Nkrumah was uitgestippeld, namelijk om van Ghana een op het socialisme gerichte staat te maken, opnieuw op te pakken. Door de corruptie aan de top van de partij kreeg de bevolking het afgelopen jaar schoon genoeg van de PNP. Grote delen van de bevolking vreesden een revolutie, als in 1983 Li mann weer zon worden herkozen. Verkiezingsinspecteurs, aangewezen door de Hoge Raad, die de afgelopen maanden de steden en dorpen in trok ken om potentiële kiezers te registeren, werden door de bevolking soms hard handig de dorpen uitgejaagd. Men wil de op deze manier niets meer te maken hebben met de zogenaamde democra tie van Limanns PNP. Men had te lijden gehad van verschillende militaire regi mes en had aan den lijve ondervonden, dat een met gejuich begroete democra tische regering geen enkele verbetering had gebracht. westen Intussen probeerde Limann in de wes terse landen van particuliere banken kredieten te krijgen voor investerin gen. Zo bezocht vice-president De Graft Johnson enkele malen Neder land, waar hij besprekingen voerde met diverse banken. Hij voerde ook be sprekingen in Engeland, Duitsland, Ja pan en Amerika. Eind 1981 schenen zijn pogingen om enkele honderden miljoenen aan kredieten te krijgen succes op te leveren. Dit alles is nu doorkruist door de staatsgreep van Rawlings. „Juist nu moeten de westerse landen bedenken, dat Ghana hulp meer dan nodig heeft, omdat anders het gevaar van Gadaffi's invloed alleen maar gro ter wordt", zei een invloedrijke Gha nees. Rawlings heeft zich ook tot taak ge steld capabele ministers aan te trek ken, die in korte tijd pogingen moeten ondernemen het land weer uit het slop te halen. Het is zeer twijfelachtig of dit zal lukken, omdat een land dat te kam pen heeft met een bankroet, er moeilijk weer bovenop kan komen, althans op eigen kracht. Het Internationale Monetaire Fonds heeft het afgelopen jaar kredieten ge weigerd, omdat het IMF van mening is dat het land nu eerst zelf moet proberen er weer bovenop te komen. Wel werd een bedrag toegezegd om de spoorwe gen weer op poten te krijgen, die van belang zijn om de in het binnenland ge produceerde goederen naar de twee ha- Foto links boven: luchtmacht-generaal Jerry Rawlings, boven: president dr H. Limann. vens van het land te vervoeren. Wel werd daarbij de voorwaarde gesteld, dat buitenlanders de spoorwegen zou den meten helpen bij de organisatie. Hieraan wilde het bewind van Limann wel voldoen, omdat men inmiddels ook tot de ontdekking was gekomen dat al les wat door Ghanezen werd gerund, ge doemd was ten onder te gaan wegens mismanagement en corruptie. Zo werd het management van de enige zwarte scheepvaartlijn in Afrika, de Black Star Line, overgenomen door Westduitsers en werd het management van Gha naian Airways overgenomen door men sen van de KLM. ambtenaren Rawlings heeft het voordeel dat hij een halfbloed is. Zijn moeder was een Ewe en zijn vader een Schot. Dit betekent, dat hij in tegenstelling tot de nu afge zette ministers en parlementsleden geen sterke stambindingen heeft, wat hem zou verplichten grote sommen geld uit zijn verkregen positie naar zijn stam toe te sluizen. Hij behoeft hen daardoor ook geen voordeelposities te geven om zijn aanzien te vestigen. Wel zal Rawlings in zijn strijd tegen de corruptie zich niet alleen moeten be perken tot de politici. Als hij de cor rupte ambtelijke toppen van de minis teries niet vervangt, zullen de opvol gende ministers door hun hoge ambte naren weer worden verleid tot kwalij ke daden. Dan heeft Rawlings niets ge wonnen en alleen maar verloren. (Van onze correspondent Rudolph Bakker) Als straks in het voorjaar president Mitterand in zijn kabinet enige in grijpende veranderingen zal aanbren gen, zal naar verwacht wordt de Fran se minister van buitenlandse zaken (of ficieel „buitenlandse betrekkingen"), Claude Cheysson, aan de banvloek uit het Elysée ontkomen. Toch heeft Cheysson sinds zijn ambtsaanvaar ding minstens even veel stommiteiten op zijn naam staan als andere socialis tische ministers, die in hun ongebrei delde kakelzucht premier Mauroy en president Mitterand heel wat zorgen hebben gebaard. Op het ministerie van buitenlandse za ken in Parijs haalt men gelaten de schouders op over de minister. „Na zijn flaters geeft hij ons in ieder geval de kans de toestand weer in het reine te brengen", zegt men daar. Gebrek aan activiteit kan Cheysson niet verweten worden. Hij reist naar alle windstreken. Na thuiskomst staat de minister dan meestal te popelen om weer te ontken nen wat hij ter plaatse had verklaard. Met name de politiek ten opzichte van het Midden-Oosten en die in relatie tot het door de militairen geknechte Polen houdt de gemoederen in Frankrijk voortdurend bezig. Op belde terreinen heeft minister Cheysson al heel wat ste ken laten vallen. De socialistische Franse buitenlandse politiek tekent zich dan ook maar moeizaam af vanuit een warwinkel van opgewonden verkla ringen, herroepingen en daartussen door een enkel woord van president Francois Mitterand. buiI Cheyssons optreden van afgelopen maandag in Brussel, waar hij met de andere ministers van buitenlandse za ken van de EG het gemeenschappelijk standpunt ten opzichte van de Sowjet- invloed in de huidige Poolse situatie diende te bepalen, getuigde echter van een bijzondere bescheidenheid. Deze bescheidenheid is het kennelijke ge volg van de buil die Cheysson meteen na de „staatsgreep" van generaal Jaru- zelski viel. Hij verklaarde toen: „We zien geen enkel spoor van buitenland se inmenging en we zijn daar gelukkig mee". Het kwam hem op hevige protes ten van de kant van de Franse intellec tuelen te staan. Cheysson werd te ver staan gegeven dat hij over Polen voor lopig beter zijn mond kon houden. De president en de socialistische partij leiding hebben vervolgens een stevig partijtje verontwaardiging over de toe stand in Polen weggegeven. Dat was wat de Fransen wilden horen. Toch wil de Franse regering in feite in de Poolse kwestie geen geïsoleerd standpunt in nemen en blijft men voor de buitenwe reld verklaren dat generaal Jaruzelski over een zekere mate van bewegings vrijheid ten opzichte van de Russen zou beschikken. Voor binnenlands gebruik komen de ontwikkelingen in Polen de Franse president uitermate goed uit. met betrekking tot zijn grote plan de communisten zo ver mogelijk in de hoek te dringen. Terwijl de vier communistische minis ters tot ongehoorde hoogstandjes wor den gedwongen om hun trouw aan de regering te blijven betuigen, zakt het aanzien van de communistische partij door dit alles met de dag. En wellicht slaagt president Mitterand erin, de par tij van de steeds in de volksgunst dalen de communistenleider Marchais tot een ongehoorde 10 procent van het kie zersvolk terug te dringen. obstakel Minister van buitenlandse zaken Cheysson behaalde echter in het Mid den-Oosten het meeste succes als „uit glijder". Zijn beroemdste ongewilde mop was, dat hij de moord op de Egyp tische president Sadat duidde als „de verwijdering van een obstakel op weg naar de inter-Arabische toenadering". Kort voor Kerstmis dook Cheysson weer even in Cairo op, waar hij de ver koop van twintig gevechtstoestellen van het type Mirage-2000 aan Egypte bekend maakte. „De standpunten van Egypte en Frankrijk liggen merkwaar dig dicht bij elkaar ten aanzien van talloze problemen in het Middelland- se-Zeegebied, in het Midden-Oosten en in het algemeen", aldus Cheysson. Terwijl president Mitterand erover denkt zijn staatsbezoek aan Israël af te zeggen sinds premier Begin de Golan- hoogvalkte heeft geannexeerd, sprak Cheysson: „Die annexatie is geen nieuw element. Ik zou zelfs willen zeg gen dat de met betrekking tot de Golan genomen besluiten nog meer belang toekennen aan de terugtrekking uit de bezette gebieden in de Sinai". Claude Cheysson werd in dezelfde pe riode ontvangen door de sterke man van Ethiopië, kolonel Mengistu, maar uitgerekend niet in Addis Abeba, doch in Asmara, de hoofdstad van het door de Ethiopiërs bezette Eritrea. En dat terwijl als deel van het socialistische „project voor Afrika" van afgelopen mei door de socialisten het recht tot zelfbeschikking van de rebellen in Eri trea wordt opgeëist. De meestal onmiddellijk in opwinding rakende Cheysson deed in Asmara of zijn neus bloedde. Hij deed dat ook toen hem werd gevraagd of na Cairo ook de Israëli's recht zouden hebben op de aankoop van de supermoderne Mi- raga 2000. „Ik weet van niets", aldus de minister, wiens woorden al zo aan ge wicht verloren hebben, dat ze weinig indruk meer maken. De laatste stunt op het geteisterde Franse ministerie van buitenlandse za ken is de benoeming tot ambassadeur in Washington van monsieur Lefebvre de Laboulays. Aan zijn naam ligt het niet, maar hij komt uit de top van de Renault-fabrieken, waar hij de betrek kingen tussen de directie en het perso neel te regelen had. Geen carrière-di plomaat dus, en dat zet onvermijdelijk kwaad bloed. „We willen de buitenland se dienst openstellen voor de buitenwe reld", aldus de woordvoerder van mi nister Cheysson. Dat is nu juist wat de Franse buitenlandse commentatoren is ontgaan. Wanneer mensen over de kerk spre ken, hebben ze het meestal over het gebouw waar ze 's zondags bijeen komen. Langzaam beginnen sommigen er achter te komen dat de kerk meer is dan de dienst op zondag. Het woord 'kerk' (komt van 'ekklesi a', 'uit je hoek gehaald, erbij geroepen worden') is voor velen in deze tijd bijna net zo'n belast als het woord "sex" tien jaar gele den. Je schaamt je wanneer je vrienden horen dat jij niet naar de camping maar naar de kerk gaat. Alsof het om een achterhaalde zaait zou gaan. En dat terwijl die kerk de laatste tien jaar zo veranderd is. Ze zijn er nog wel, de echte dominees- kerken. de strenge parochies, waar de bisschop je voorschrijft hoe je moet le ven, maar er komen ook andere gelui den; Mensen die de dienst op zondag en hun leven van alledag meer als één ge heel willen zien. Gebed en actie, cate chese en lied, viering en maatschappij kritiek, horen bij elkaar, zo wordt ge zegd. Woord, gevierd woord, woord om te doen. Voor het volk van Israël was zo'n gedachte niet nieuw. Bij hen vorm den leer. viering en leven allang een ge heel. Voor woord en daad hebben de joden trouwens hetzelfde woord 'da- bar'. Wij, westerlingen, hebben die za ken uit elkaar gehaald ('geen woorden, maar daden'). Vanuit die eenheid ga je de kerk anders zien. Een zondagskerk wordt alledagkerk. Binnen de ene Ge meente van Christus lopen leer. viering en dienst in elkaar over. Zoals Paulus zegt dat de leden van een lichaam niet buiten elkaar kunnen (I Cor 12:12 etce tera). zo kunnen leer. viering en dienst niet zonder elkaar. Leerhuis, vierhuis en diensthuis hebben daarom alle drie een even belangrijke plaats binnen het ene huis, de ene Gemeenschap, die we 'kerk' noemen. leerhuis Wie hier denkl aan 'leren' in de zin van 'uit je hoofd leren', die heeft het mis. Het is handig wanneer je de bijbelboe ken achter elkaar kent, maar je kan evengoed Obadja of de tweede Petrus- brief achter in je bijbel opzoeken. Fei tenkennis op zich lijkt zinloos wan neer je haar niet in je leven een plaats kan geven. Ik heb er weinig aan te we ten dat het 'gij zult niet doodslaan' in de bijbel voor het 'eer uw vader en uw moeder' staat, wanneer ik er nooit over heb nagedacht wat die geboden mij in 1981 te zeggen hebben. De verhalen uit de bijbel willen niet alleen gehoord worden, zij moeten gedaan worden. Dat betekent dat ieder ze in zijn eigen tijd kritisch moet leren lezen en er reke ning mee moet houden dat het verhalen zijn die eeuwen geleden door mensen zijn opgeschreven, nadat ze eerder mondeling waren doorverteld. In die zin gaat de uitleg van de bijbel nog steeds door en hetzelfde geldt voor het leren leven met die bijbel. Voor de schrijvers hoorden theorie en praktijk bij elkaar. Vanuit die gedachte ont stond ook het Joodse leerhuis. We ho ren er het eerst over omstreeks 180 voor Christus. Een schriftgeleerde, Jezus, zoon van Sirach Eleazar uit Jeruzalem, schrijft over een kring leerlingen die hij thuis ontving om de thora-de eerste vijl bijbelboeken - te bestuderen. Dat de den ze niet om eikaars kennis te toet sen, maar om die bijbelse woorden en waarden opnieuw uit te leggen in de geest van hun tijd. De afstand was te groot geworden. Zo ontstonden er verschillende groep jes rond bepaalde leraren (rabbi's) die ieder op hun eigen wijze de 'leer' levend hielden. Behalve de schriftelijke thora groeide er zo een mondelinge thora, die evenveel gezag kreeg. Vaders vertelden de oude wijsheden in nieuwe taal door aan hun kinderen. God wil immers door elke generatie weer opnieuw gezocht worden. Zo ontstond het joodse leer huis, waarvan de uitleg en de gesprek ken tussen de schriftgeleerden en hun leerlingen rond 200 na Christus op schrift werden gesteld in de vorm van diverse verzamelingen. Wanneer wij in onze tijd over het leerhuis spreken, be doelen we hetzelfde. Het gaat om dat stemmen uit de kerken deel van het kerk-zijn dat zich bezig houdt met bijbelwoorden en hun bete kenis voor óns, hier en nu. Meestal reke nen we catechese en kringwerk tot de belangrijkste leerhuisactiviteiten. Daar wordt het denken van jong en oud gevormd om er actief mee bezig te kun nen zijn in viering en dienst aan ande ren. Want het leerhuis heeft open deu ren naar de twee andere ruimten in onze kerk, het vierhuis en het diensthuis vierhuis Mensen vieren wat ze geleerd hebben. Nu beseffen velen van ons steeds min- uer wat vieren is. Al die verjaardagen? Wat een onzin. Het kost veel geld en er wordt toch alleen maar geroddeld. Hetzelfde zie je bij het delen van ver driet. Hoe vaak lees je niet in de krant „De crematie heeft in stilte plaatsge vonden". Waarom doet een familie zoiets? Waarom moet je anderen laten merken dat ze er niet bijhoren? Vierin gen tijdens hoogten en diepten in ons leven verschralen. Maar wie zulke vie ringen uit z'n leven bant, ontneemt zichzelf een ritme, een natuurlijke hartslag die je gezond houdt. Voor je het weet, sta je in een leeg huis vol knoppen en apparaten, waar je je doodeenzaam voelt. Hetzelfde geldt ook voor de kerk: Waar kaarsen en bloemen, muziek en dans verdwijnen, waar achter een ver altaar een priester formules opdreunt of een dominee vanaf een hoge kansel gal mend vage kreten over je hoofd uit stort. waar kerkgangers alleen maar el- kaars rug zien en zo ver mogelijk van elkaar wegschuiven om elke aanraking te vermijden, daar kan je niet meer van een gevierd feest spreken. Zolang het ons doel blijft dat alles tijdens de kerk dienst op rolletjes loopt, zolang we het vallen van een kerkcent of een kinder kreet als incidenten beschouwen, zal die kerk nooit een echt vierhuis kunnen worden. Liturgie, eredienst, omvat meer dan een uurtje stil zitten luisteren op zondag. In het vierhuis leren mensen hun verbondenheid uit te drukken in poëzie, lied. dans, gebed, meditatie en maaltijd. Er mag gelachen worden en gehuild. Het is een proeftuin voor expe rimenten. Wat in het leerhuis werd ont dekt, wordt hier uitgebeeld. Maar ook hier geldt: Wat je in het vierhuis ge denkt en vorm geeft, moet in het dienst huis maatschappelijk worden vertaald. Liturgie is niet alleen dansen rond het altaar, het is ook meedoen met een ac tie voor behoud van het milieu. Biddei voor vrede en geweldloos demonstreren tegen vernietigingswapens horen in de kerk van Christus bij elkaar. Dansen in het vierhuis wordt 'actie voeren' in het diensthuis. diensthuis Vieren wat je geleerd hebt, doen wat gevierd hebt. In de wereld, buiten de muren van het kerkgebouw, dat is die nen in het diensthuis. Wie denkt dat dit dienen een tamme, ongevaarlijke be zigheid is, vergist zich. Getuigen van de bijbelse boodschap is meer dan hal leluja-zingend door de straten gaan of met een bus collecteren voor de 'ar men'. De taak van de diakenen in de vroege kerk omvatte meer dan armen- en ziekenzorg. Het betekende ook 'het onrecht bestrijden waardoor de armen arm blijven en de zieken ziek'. Je mond opendoen tegenover de overheid, de samenleving wijzen op haar tekortko mingen. De stem van de profeet tegenover de koning in het Oude Testament, moet in de kerk van Christus overgenomen wor den door de werkers in het diensthuis. Diaconie is geen liefdadigheidsinstel ling. In deze tijd heeft ze meer aan haar hoofd dan bejaarden met kerst een fruitbakje te brengen. Wanneer er vlak naast je deur jongeren zo van school de ww in kunnen, ouderen van de ene op de andere dag door bedrijfssluitingen op straat worden gezet, gastarbeiders uit een nieuwbouwwijk geweerd worden, wanneer milieu en onderwijs, gezond heidszorg en ontwikkelingswerk moe ten inleveren ten bate van de miljar- denverslindende bewapeningswed loop. dan heeft Gods volk onderweg de opdracht zich met woord en daad in te zetten voor de gerechtigheid. Die taak vervult zij in het diensthuis. Wat ge leerd en gevierd is, wordt maatschappe lijk vertaald. Iedere kerk kan ter plaat se het best bepalen welke problemen het belangrijkst zijn. Zeker is dat in het diensthuis de handen uit de mouwen moeten. Het hierboven geschetste kan werkelijkheid worden in een Huis dat open ramen en deuren heeft, een Kerk waar veel ruimte is om te leren, te vie ren en te dienen. Juist nu de kerk van vroeger leegloopt, zullen we samen een nieuwe kerk moeten ontdekken. De bouwstenen liggen er. Overal in de bij belse en in de kerkgeschiedenis zie je aanzetten die we kunnen gebruiken en een nieuwe vorm kunnen geven: Het gevierd verzet van het volk van Israël, de martelaren in de vroege kerk, de spiritualiteit van kerkvaders en kloos terlingen, allen kunnen ze ons helpen oude gedenkstenen opnieuw op te bou wen. Verstarring en stilstand beteke nen de dood voor de kerk. Een actieve gemeenschap moet haar kerk telkens opnieuw zoeken en vinden. Afbreken als het moet en opnieuw opbouwen. Leerhuis, vierhuis, diensthuis. Bou wen in samenspel. ds. R. E. da Costa De vindingrijkste en origineeisu oplichter die over aardkloot rondwandelt moet we Joe Flynn zijn, een Engelsman die kranten en weekbladen opliet door zich veel geld te laten betalt voor verhalen die niet ivaar zijn. Zc baarde het weekblad News of th( World op 20 september van het vt> rigejaar veel opzien met de we relt primeur dat Libië Engelsen traiiuk in straatterreur. Een zekere Eq ivard Christian, een wapenhande 1 laar in Athene die contacten ha: met inlichtingendiensten, be 1 schreef in dat verhaal hoe kolontl Gaddafi het meesterbrein was ach- ter een geheim komplot om zwarte i revolutionaire moordbrigades n i Engeland van wapens te voorzien t Dat ging er bij de lezers van Newsq the World in als koek. wat ze alt# al vermoed hadden bleek dus waa\ i te zijn.' J i Christian, oftewel Flynn, ving 10H pond, dus een kleine 5000 gulden voor zijn onthullingen, maar wan zo ontstemd over het feit dat Neut of the World erin geslaagd was hen i te fotograferen (in zijn ,.vak"kuny i maar beter geen bekend gezicht t hebben voor de journalisten), da hij uit wraak het blad Private Ey. 1 ervan verwittigde dat het hele ver' haal van News of the World een ven 1 zinsel was! De hoofdredacteur van 1 News of the World hield deson danks staande dat het verhad - „voor 95 procent" juist was... leugenaar Vorig jaar had de Sunday Peopli de „exclusive story" van Hartj Banks, die in zijn levensonderhoud voorzag door tegen betaling ongt wenste personen uit de weg te rui men. Negen man had hij persoon lijk om zeep gebracht. De wetl daarop moest de Sunday People net iets te laat, aan zijn lezers mel den dat Joe Flynn helaas een leugt naar en bedrieger ivas. Een maam eerder had Flynn 5000 pond (eer kleine 25.000 gulden) gevraagc voor de exclusieve publikatie in di Sunday Times van zijn onthullend verhaal hoe hij, in opdracht vandt CIA, afluisterapparatuur had w ten te plaatsen in het werkvertrek van de Australische minister-pre^, dent Cough Whitlam. Toen het team van de Sunday Ti mes al in Rome was om daar he, verhaal uit Flynn's mond op te Ie' kenen, werden ze blijkbaar war. TRIJFEL Nico Scheepmaker trouwig genoeg om nog even nats Londen te bellen met het verzou om nadere informatie over hun ft formant. Ze kregen toen te horr.' dat Flynn in april 1979 tot 18 maar, den hechtenis was veroordeelt: omdat hij een Amerikaanse vrovt geld had afgetroggeld door haarlt zeggen dat hij over informatie bt schikte over haar vermiste echtgr noot, een Russische dubbelspim Los daarvan had hij voor dezelfi- „zaak" van de FBI zijn hotelkostet betaald gekregen, en was hij ook a in onderhandeling getreden melt Daily Mail voor het exclusieve ver. haal over dit geval. hoffa Joe Flynn's succesvolste „scoop verkocht hij aan de New York A'c tional Star in 1975. Hij kreeg lief) 10.000 pond voor zijn onthullif hoe hij de man vermoordde die en der de beruchte vakbondsleiderk mes Hoffa had vermoord. Hoffa lichaam is nooit teruggevonden maar Flynn kon het paar schoeiie tonen dat Hoffa gedragen had toe, hij vermoord werd: bruine lm schoenen. Weliswaar verklaart Hoffa's zoon dat zijn vader meeste schoenen in twee tinten droc, maar dat belette de National Ste niet om het verhaal van Flynn afti drukken. Minder succesvol was Flynn k<r voor Kerstmis, toen hij, in het stat je Ventimiglia, voor de somma vs 1000 pond, bereid bleek zijn vc haal over de „smerige trucs" va de Britse inlichtingendienst aan 4 Observer te verkopen. Hij had. e veel research voor verricht, en hl verhaal klonk bijna aannemeVj (schrijven David Leigh en Pas Lashmar in de Observer van dei week, aan wie ik een en ander os leen), maar ze zijn er toch niet ingi trapt... abraham Het lijkt me een avontuurlijke spannende, maar toch ook wat on slachtige manier om je brood verdienen. In Nederland gebeur het natuurlijk ook wel dat ieman een verhaal opdist voor de goedgt lovige journalist (denk aan Sylv- kristel, die laatst bij Mies nog zee betreurde dat zij een keer allerlt kwalijke nonsens over haar vadr had verteld, die ongecontroleerde, „Privé" kwamen, denk ook aB Rijk de Gooyer, die al verschillena geheel verzonnen gebeurtenissA via Henk van der Meyden aB diens Privé-rubriek kwijtraakt«l; maar dat gebeurde dan sonde; ivinstoogmerk. Welk doortimmerd verhaal zou} aan (sommige) Nederlandse krol len als primeur kunnen verkopt „Ik was in de oorlog Pieter Meutes chauffeur!" Of: „Waar bleven miljoenen van Johan Cruijff?" Of „Ik was het liefje van Dries va'- Agt!" Of: „Ilc ontvoerde Maup Cc ransa". Of: „De connecties tusse 1 Joseph Luns en de KGB". Of: J schreef alle liedjes voor Vadr- i Abraham". Of: „Ik was de hu\s$\ noot van Irenes nieuwe vriend!" Stuk voor stuk toch allemaal vti halen die zo'n dikke 4000 guldC- waard moeten zijn! Even goed op letten, de komende maanden. Als', Privé in de gaten houdt, houd Story wel in de- gaten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 4