open bejaardenwerk gent- assenede
HAVEN GENT
exil*
de kortste weg naar europa
-[PZC/J
Officiële
IVolvo-dealerl
ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VRIJDAG 8 JANUARI 1382
Het is begin mei 1981 als in het
Sasse bejaardentehuis 'De Re
doute' met groot gejuich het officië
le startsein wordt gegeven voor het
intergemeentelijk open bejaarden-
werk tussen Sas van Gent en de Bel
gische buurgemeente Assenede. Een
grensoverschrijdend project derhal
ve, enig in zijn soort. De Belgische
staatssecretaris voor de Vlaamse ge
meenschap en de Nederlandse mi
nister van CRM reizen voor de start
van het open bejaardenwerk zelfs af
naar Sas van Gent. En zij laten niet
na het belang van het project te be
nadrukken.
Want hoe zei de Belgische staatsse
cretaris Rika Steyaert het vorig Jaar
op 8 mei ook alweer? 'Ik verwacht dat
dit project, mede door de degelijke
wetenschappelijke begeleiding, de
mogelijkheid zal bieden een voortref
felijke bejaardenwerking te ontwik
kelen in beide gemeenten'.
Na die opening werd het stil rond het
gecoördineerd open bejaardenwerk
Sas van Gent-Assenede. Half okto
ber vorig jaar sijpelde er voor het
eerst weer een bericht door: op 16 ok
tober werd Annik Terryn, afgestu
deerd op sociale agogiek aan de
Rijksuniversiteit in Gent, benoemd
tot projectleider van de stichting Ge
coördineerd Bejaardenwerk. Op
dracht: til het bejaardenwerk, zoals
omschreven in de statuten van de
stichting, van de grond.
En Annik Terryn toog aan het werk.
Een gesprek met haar. in de dagen
rond de jaarwisseling, maakt al snel
duidelijk dat er sinds de start van het
project, toch alweer acht maanden
geleden, voor de bejaarden in Sas
van Gent en Assenede niet bepaald
veel is veranderd. Annik: „Inder
daad. het gaat langzaam. Alles loopt
in feite nog zoals het was. Maar toch,
er is al iets meer dan bij de opening.
Het is echter niet eenvoudig; alleen
de structuur van het gecoördineerd
open bejaardenwerk is al zo moeilijk,
zo log. Ik moet eerlijk toegeven: als ik
vandaag mijn boeken zou dichtslaan
en verdwijnen, zou men mij niet mis
sen".
Wat overigens niet wil zeggen dat An
nik Terryn sinds haar benoeming in
oktober duimen heeft zitten draaien.
Haar eerste stap was een onderzoek
je op touw te zetten onder de instel
lingen voor en van bejaarden in Asse
nede en Sas van Gent. Doel: informa
tie vergaren over wensen, problemen
en bedoelingen.
Uit dat onderzoekje kwam naar bui
ten dat de bejaardenorganisaties,
met name ontspanning en gezellig
heid, hoog op de prioriteitenlijst heb
ben staan. Activiteiten zijn en waren
daar dan ook op gericht: uitstapjes,
kaarten, volksdansen en gymnas
tiek. Echter: dat ene onderzoekje was
voor Annik Terryn niet voldoende.
Zij zegt: ..Ik had het gevoel op één
been rond te lopen. Dat onderzoek is
te eenzijdig geweest: alleen de bestu
ren van de bejaardenbonden kwa
men aan het woord Maar je moet
toch zeker ook bij de bejaarden zelf
zijn, daar gaat het toch in feite om".
Dezer dagen start Annik Terryn dan
ook een soortgelijk onderzoek onder
de individuele bejaarden. „Immers.
niet iedere bejaarde is georganiseerd
En elke bejaarde, die daaraan be
hoefte heeft, moet aan het woord
kunnen komen. Dan pas kan er een
complete inventarisatie worden op
gemaakt hoe het bejaardenwerk reilt
en zeilt, waar het gecoördineerd be
jaardenwerk veranderingen aan
moet brengen".
Annik Terryn ziet voor de toekomst
drie taken weggelegd voor de ver
eniging gecoördineerd open bejaar
denwerk Sas van Gent-Assenede.
„De samenwerking tussen de instel
lingen is vaak niet gemakkelijk,
loopt soms zelfs fout. Het werk van
bejaardenorganisaties overlapt el
kaar soms. Dat, terwijl het gecoördi
neerd bejaardenwerk daar wat aan
kan doen".
De projectleider vindt ook dat het
open bejaardenwerk kan helpen zoe
ken naar nieuwe voorzieningen en
activiteiten voor bejaarden. Zij somt
de voorbeelden op: warme maaltijd
voorzieningen, vervoer van en naar
acitvlteiten, het opzetten van cursus
sen. gespreksgroepen. En tenslotte:
de adviesfunc tie. Annik Terryn „Het
gecoördineerd bejaardenwerk kan
advies geven aan onder meer gezins
verzorging, de bejaardenbonden, de
gemeentebesturen. En informatie
verstrekken aan bejaarden over wet
telijke regelingen. Dat kan bijvoor
beeld via het opzetten van een
spreekuur voor bejaarden in beide
gemeenten, het uitgeven van infor
matiefolders, publicaties in de dag
bladen".
Annik Terryn
Je zal het maar beleven. In je hoedanigheid van burgemeester reis je zowat de helft van de
wereld af om de aantrekkelijkheid van de eigen haven met veel overtuiging aan geïnteresseer
den uit te leggen en plots rijst daar het probleem dat zeeschepen hinder ondervinden en in
sommige gevallen zelfs in de onmogelijkheid verkeren die haven binnen te varen. Waar blijft dan
de waarde van een publicitaire slogan, breed uitgesmeerd over twee pagina's in een luxueuse
Engelstalige folder: 'Port of Ghent, the short cut to Europe' of 'Haven van Gent, de kortere weg
naar Europa'?
Een folder die moet dienen om Gent
elders in de wereld te prijzen als 'één
van de modernste en meest geschikte
havens van Europa'. Hinderlijk, verve
lend, hoogst onaangenaam zo'n situa
tie? Vraag het burgemeester Placide De
Paepe en havenkapitein André de Wil
de. Afgelopen weken lagen wrevelige
reacties op de in Nederland afgekondig
de vaarbeperkingen naar Gent hen ge
makkelijk en vlot in de mond. Uitgere
kend op een moment dat de Gentse ha
ven zich steeds nadrukkelijker manifes
teert als distributiecentrum met Euro
pese allure wordt één van de belangrijk
ste bedrijven met een dergelijke func
tie, met name de autofabriek Honda
door technische werkloosheid getroffen
omdat de aanvoer stokt. Legt dat maar
even uit in Tokio waar men enkele jaren
geleden besliste voor Gent te kiezen
omdat deze stad over weg. water en
spoor zo makkelijk te bereiken is. Pro
blemen dus aan het eind van een jaar
waarop niettemin zowel De Paepe als
De Wilde met tevredenheid terugblik
ken. Want het gaat de Gentse haven
ondanks alles voor de wind. We gaan
even nader in op de evolutie van de
jongste jaren.
Dinsdag 1 december 1981 zal nog gerui
me tijd in Gentse havenkringen als een
zwarte dag aangekruist blijven. Bij het
binnenvaren van de sluis in Terneuzen
ramde de Liberiaanse autocarrier Ma
ple Ace de zuiderbrug. De rest van het
verhaal is voldoende bekend. Gent
hield er op zijn minst een kater aan
over. De beslissing van rijkswaterstaat
aanvankelijk geen autoschepen voor
Honda meer door de Westsluis te laten -
een maatregel die enkele dagen later
werd herleid tot stenge voorwaarden
voor het schutten - kwam in het ge
bouw van het Havenbedrijf aan de
Vliegtuiglaan bijzonder hard aan, als
een donderslag, zij het bij ee hemel die
toch al betrokken was. 's Anderendaags
volgde een toch wel merkwaardige ac
tie: Gentse havenarbeiders, gesteund
door hun vakbonden gingen in Terneu
zen kort manifesteren voor het behoud
van hun werkgelegenheid. Het stadsbe
stuur en de havenautoriteiten verwerk
ten in die decemberdagen de frustratie
die hem al jaren kwelt. Een frustratie
die heel officieel werd neergeschreven
in het rapport Anselin over de toegan
kelijkheid van de haven van Gent en
dat begin 1981 aan de Belgische rege
ring werd voorgelegd: de expansie van
de haven is in grote mate afhankelijk
van de goodwill van de Nederlandse au
toriteiten. En tegelijk klonk in Gent dat
oude verlangen: een gemeenschappe
lijk Belgisch-Nederlands beheersor
gaan voor de sluis in Terneuzen, het ka
naal en eventueel de Westerschelde.
Want werd er in het heetst van de strijd
wel eens zeemanstaal gesproken aan
het adres van rijkswaterstaat, zoveel is
duidelijk dat tussen beide landen een
en ander moet worden uitgepraat en op
punt gesteld. Al was het maar om te
vermijden dat Gent zich in de nabije
toekomst nog eens op zijn economische
hart voelt getrapt. Iets wat in een indus
triezone met 22.000 arbeidsplaatsen -
meer dan 50 procent van de totale in
dustriële tewerkstelling in Gent - goed
werd aangevoeld toen Honda 'droog'
viel en de autofabriek 60 van haar werk
nemers vroegtijdig met kerstvakantie
diende te sturen. Door de tijdelijke
werkonderbreking bij Honda - meer
dan 2000 uit Japan aangevoerde auto's
werden in Antwerpen op ee kade gezet-
werd de geloofwaardigheid van Gent
als distributiecentrum in vraag gesteld.
Of zoals een directielid van Honda het
zei: „Het ergste voor ons is dat de toe
komst en de expansie van het bedrijf in
het gedrang worden gebracht". Honda
Europe werd in Gent opgericht om als
centraal verdeelcentrum voor heel
West-Europa te fungeren. Dagelijks
worden er 450 personenwagens dea-
lerklaar gemaakt. De gemonteerde au
to's worden ontdaan van een bescherm
laag in was. en worden van bijkomende
onderdelen voorzien zoals spiegels,
mistlampen, ruitenwissers, enz. In
Gent staat ook een onderdelencentrum
met een oppervlakte van 30.000 mJ en
dat het grootste Honda-depot ter we
reld is. Bij Honda werken zo'n 300 men
sen.
Ipg
Gent als distrlbutiehaven is een evolu
tie die zich overigens in het afgelopen
jaar heeft verdergezet. Voor de tweede
maal mislukten pogingen om Ipg aan
te voeren en over te slaan. De betrok
ken firma heeft echter laten weten in
1982 goede hoop te hebben de zaak toch
naar Gent te kunnen halen. Ghent Tan
king wil vooral Ipg distribueren naar
West-Duitsland, Gent zou in de toe
komst een belangrijk centrum voor Ipg
kunnen worden.
Op de rechteroever van het kanaal
bouwt Ghent een terminal van waaruit
de Zuidafhkaanse mijnmaatschappij
Rand London Corporation (Johannes
burg) dè uitvoer van kolen naar de rest
van Europa wil organiseren. De werken
voor de aanleg van een 300 meter lange
kaaimuur vangen begin mei aan en ver
wacht wordt dat de kolenterminal eind
dit jaar operationeel wordt. Rand Lon
don liet er geen gras over groeien en is
inmiddels met de invoer begonnen. De
kolen worden voorlopig gelost bij CBM.
Voor de vestiging van deze terminal
diende de stad gronden terug te kopen
die het vorige stadsbestuur had ver
kocht voor een 'appel en een ei' aan Te
xaco. De terugkoop kost Gent 152 mil
joen en de afgesloten overeenkomst be
vat nogal wat bepalingen waarvan in de
toekomst enkel de petroleumreus Te
xaco beter wordt. Tijdens de jongste ge
meenteraad kreeg burgemeester De
Paepe vanuitzijn eigen politieke fractie
de wind van voren. De stad riskeert er
op 20 jaar tijd 330 miljoen aan te verlie
zen, zo waarschuwde een raadslid. Na
felle debatten schaarden alle fracties
zich toch achter de burgemeester, 'uit
hoofde van de werkgelegenheid'. De
aanbesteding voor de kaaimuur was
overigens al gebeurd. 1981 was ook het
jaar waarin de inspanningen van De
Paepe en De Wilde om diepvriespro
ducten aan te voeren werden beloond.
Op de rechteroever van het Sifferdok
bouw de NV Citrus Cool koelloodsen
waarin uit Brazilië en Argentinië aan te
voeren vruchtensappen worden opge
slagen. De producten krijgen nog een
behandeling vooraleer te worden ver
deeld over een aantal landen van West-
Europa. Deze lijn komt in september op
gang. Tussen stadsbestuur en de Ame
rikaanse rederij Uiterwyk Lines (Flori
da) werd een tienjarig contract afgeslo
ten. Uiterwyk Lines is gespecialiseerd
in het maritiem rapport van diepgevro
ren producten (vlees, ris. vruchtensap
pen) en concentreert haar hele Europe
se distributie in Gent. Daartoe werd de
nieuwe firma NV Eurefa opgericht. De
start van deze regelmatige lijn betekent
voor Gent de doorbraak in de transat
lantische lijnvaart waarin de haven nog
niet aanwezig was. Momenteel zijn on
derhandelingen aan de gang voor aan
voer van verse citrusvruchten en pri
meurs. Het stouwersbedrijf Stukwer
kers gaat. 250 miljoen Bfr investeren in
speciale apparatuur voor het lossen
van bananen. De NV Locachim, een dis
tributiecentrum voor industriële lijmen
breidt uit De houtbehandelende sector
zit eveneens in de lift. Thans worden
bijvoorbeeld ook tropische houtsoor
ten uit Afrika, Verre Oosten en Zuid-
Amerika aangevoerd. In het raam van
het 10-jarenplan zullen op- en overslag
terreinen ter beschikking worden ge
steld van de houtverwerkende sector.
De graanaanvoer nam toe en compen
seert voor een goed deel de daling van
de ertsaanvoer in 1981. De trafiek van
levend vee die twee jaar geleden op
gang kwam blijkt een succes. Uit Ier
land worden koeien en stieren aan de
wal gedreven, uit de Sowjet-Unie ko
men slachtpaarden. Burgemeester De
Paepe en kapitein De Wilde kregen in
september in Moskou de verzekering
dat dit transport zal worden verdub
beld. Naar Tunesië worden jonge stie
ren uitgevoerd. De ministeries van
landbouw en financiën hebben de ha
ven van Gent officieel erkend als doua
nekantoor voor in-, uitr en doorvoer van
levend vee Door volksgezondheid werd
Gent erkend als haven voor diepgevro
ren vlees. Als op de Port Arthur ka ai de
tweede koelloods klaar is beschikt
Gent over een diepvriescapaciteit van
76.000 m3.
Langs de Port Arthurkaai aan het
Groot Dok werden de eerste resultaten
genoteerd van de renovatie van de ou
dere havengedeelten. Kaaien werden
vernieuwd, het dok uitgebaggerd tot
een diepte van 13.5 meter zodat er sche
pen kunnen aanleggen tot 60.000 ton.
Tegelijk deed de NV Manuport, gespe
cialiseerd in verhandeling van mest
stoffen en veevoeders een investering
in nieuwe opslagplaatsen. Hierdoor
kon een nieuwe trafiek worden aange
trokken: meststoffen die in bulk uit de
Verenigde Staten worden aangevoerd
worden in Gent opgezakt en naar Iran
verscheept. Een arbeidsintensive be
drijvigheid waarvoor tijdens de pie
ken tot 150 dokwerkers worden inge
zet.
Een installatie waarop de havenauto
riteiten fier gaan. werd in januari
voorgesteld. E>e TV-keten die toelaat
vanuit het havengebouw het hele ha
vengebied in het oog te houden. Niet
zonder trots wijst de havenkapitein er
op dat Gent één van de weinige havens
ter wereld is die over een dergelijk sys
teem beschikt. De keten - op diverse
punten in de havenzone staan camera's
opgesteld - laat toe schepen te identifi
ceren, hun positie te bepalen, moeilij
ke vaaromstandigheden vast te stel
len, kaaien in het oog te houden, dief
stal, brand of pollutie te signaleren.
stiefmoederlijk
Sinds de opening van de Westsluis in
1968 steeg de maritieme goederenover
slag in de Gentse haven 2,8 miljoen ton
tot 19.3 miljoen afgelopen jaar. Over de
zelfde periode nam de tewerkstelling
toe van 10.000 tot 22.000 arbeidsplaat
sen. 4.200 ha langs beide oevers van het
kanaal hebben een bestemming van in
dustrieterrein waarvan thans 2.900 ha
in gebruik. Met het tienjarenplan is een
totaal pogramma gemoeid dat 26.5 mil
jard zal vergen (raming van begin '80).
Doch gezien de budgettaire beperkin
gen in Brussel spreken sommigen van
een twintig- of een vijftigjarenplan.
Gent heeft ook in '81 niet opgehouden
ach te beklagen over, wat genoemd
wordt, de stiefmoederlijke behandeling
door het ministerie van openbare
werken. Voor het komend jaar is op
nieuw een krediet van 1 miljard ge
vraagd maar men zal zich wellicht met
minder moeten tevreden stellen. De mi
nister van openbare werken in de vorige
regering liet duidelijk verstaan dat de
klemtoon ligt op investeringen in de ha
vens van Zeebrugge en Antwerpen.
„Gents ambitieuze tienjarenplan zou
een zware budgettaire inspanning ver
gen. Budgettaire versnippering zou een
vertraging van de werken in de andere
havens veroorzaken", aldus de voorma
lige minister Chabert, In Gent heeft
men niet opgehouden te wijzen op een
gebrek aan coördinatie en aan trans
port-economische planning in de uit
bouw van de Belgische havens. Genten
Antwerpen zijn bij elkaar steun gaan
zoeken om samen in Brussel hun belan
gen te verdedigen als het op verdeling
van rijkssubsidies aankomt Gent
vreest vooral erts- en kolentrafiek aan
Zeebrugge te verliezen. Antwerpen
vreest Zeebrugge concurrentie op het
vlak van containervervoer. In grote lij
nen komt het tienjarenplan hierop
neer: de vóór 1930 aangelegde dokken
worden gerenoveerd (uitdiepen, kaai
muren herbouwen, nieuwe kranen), het
Rodenhuizedok dient verder uitge
bouwd, Kluizendokken graven op de
linkeroever van het kanaal waar nog
1150 ha industriegrond op ontsluiting
ligt te wachten, modernisering van bet
wegennet, aanpassing van loodsen. En
dan is er natuurlijk het zogenaamde
plan Anselin inzake de' toegankelijk
heid van het havengebied en waarvan
de belangrijkste elementen zijn: de
bouw van een nieuwe sluis in Terneu
zen (500 meter lang. 65 m breed), een
dieper en breder kanaal maar met be
houd van het bestaande tracé. Ambitie
en plannen genoeg dus. Maar tussen
plannen en werkelijkheid gaapt vaak
een kloof. De sluis is er zo eentje en in
Brussel ziet men de bodem van de
schatkist. De verlangens matigen: ook
de haven van Gent leert ermee leven.
Kris Naudls
AUTOMOBIELBEDRIJF
|H. F. van OOSTERHOUT
Siationsweg 6. Hulst
Tel. 01140- l 31 91
IVOLVOI
nadeel van vliegtuigen is, dat zen.
al wat lawaai maken. Ze kunneni
snelheid bereiken van 100 tot 120
lometer per uur.
Een ander lid bouwt radiogralls
bestuurbare auto's. De verenig!
ziet graag méér van zulke enttio
siastelingen, zodat er races kunn
worden georganiseerd.
En verder wil het bestuur ied;
maand een contactbijeenkomst i
leggen waar modelbouwers van g
dachten kunnen wisselen en elk&i
helpen. Het zou aardig zijn als
zicht kwam op een eigen ondeth
men. „We hopen dat de gemeeti
Oostburg daarbij behulpzaam ka
zijn".
Vermeulen: „Modelbouw richt zd
op mensen van alle leeftijden. Ik te
nu 58 en heb tegen de tijd dat ik ie
pensioen ga iets waarmee ik mekij
bezighouden".
Tekeningen van de modellen we
den opgevraagd bij rederijen s
werven of bij het archief van deX.
derlandse Vereniging van ModS
bouwers. Cees Spanhaak neemt i
komende tijd de 'Smit Enterpm
onder handen, een gigantisch kï
wei, omdat hij niet minder dan lad
tig tekeningen moet lezen.
Secretaris Peter van Delft werkte
menteei aan de Tak-lift. „Het leid
van modellen is. datje ze allerlei dh
gen kunt laten doen zonder beme
ning. Vorig jaar hebben we bijvoc
beeld ijsbrekertje gespeeld", vertel
Spanhaak.
Er wordt meestal gevaren en gevlij
gen op zondagmiddag, voorop?
steld dat het weer meewerkt. Wie pa
begint kan het best een bootje b«-
wen, adviseren de bestuursledK;
Maar ze waarschuwen ook. dat kar:
en-klare bouwpaketter. vaak r£
kloppen. „Dan gaat de lust tot bet-
wen er af. Het is belangrijk wanne-:
je iemand kent. die je op weg ka
helpen". In Oostburg hoeft niemaï
daar nog naar te zoeken.
Kom je nog naar bed?", roept mevrouw Vermeulen uil Oostburg als haar
man Bram het weer eens laat dreigt te maken. Maar zo'n vriendelijk
verzoek en de stilzwijgende lokroep van het warme beddengoed hebben
zelfs in deze wintermaanden niet altijd succes. Bram Vermeulen is model
bouwer en dat willen nogal eens doordouwers zijn. „Ik ben iedere dag met
mijn hobby bezig. Als ik 's avonds heb gegeten vertrek ik naar mijn werk
plaatsje in de kelder. Om half negen krijg ik koffie en daarna ga ik vaak
terug, 's Zaterdags werk ik natuurlijk zowat de hele dag aan m'n boot", legt
hij uit.
Die boot is het geleide wapenfregat
'Kortenaer' maar dan op muize-
schaai. Vermeulen maakt het model
aan de hand van een werktekening,
die hij via een goede kennis wist los te
krijgen van de Koninklijke Maat
schappij 'De Schelde' in Vlissingen.
De hndige Oostburger mag zich dan
graag opsluiten in zijn keldertje, het
plezier van zijn hobby wil hjj best met
anderen delen. Hij is namelijk pen
ningmeester van de gloednieuwe mo
delbouwvereniging Oostburg. die
zich in december presenteerde met
een tentoonstelling in het Hervormd
Kerkcentrum. Meer dan 140 bezoe
kers kwamen er kijken naai" zeventig
modellen en de club zag het ledental
stijgen van 23 naar 27.
„En dan te bedenken dat veel men
sen niet eens wisten dat er een expo
sitie was. Volgend jaar zullen we toch
echt wat meer reclame moeten ma
ken", vindt voorzitter Cees Span
haak. Het succes van e première
heeft hem en zijn mede-bestuursle
den de moed gegeven om voortaan
ieder jaar een tentoonstelling te hou
den. Voor 1982 taat er daarnaast een
vaarshow op het programma en mis
schien komt er zelfs een vliegshow.
Voor het zover is wil de vereniging
een eigen watertje zien te krijgen.
„Nu varen we op een kreekje tussen
Oostburg en Waterlandkerkje, de
Blontrok. Daar kun je wel terecht
met een man of vijf, maar het is te
klein voor een vaarshow", licht het
drietal toe.
Spanhaak heeft zijn gedachten in
middels laten gaan naar de Linieput
in Sint-Kruis. „Maar daar zitten al
tijd vissers en die zijn niet erg geluk
kig met onze komst. Je krjjgt dan te
horen: 'Wij waren er eerst'. Natuur
lijk. dat zal wel: er werd tenslotte al
gevist voor onze jaartelling", grapt
hij. De club wil nu contact opnemen
met het waterschap 'Het Vrije van
Sluis' in de hoop dat dat nog een ver
loren plasje heeft. ..Maar andere sug
gesties blijven natuurlijk welkom",
zegt Cees Spanhaak uitnodigend.
Welke schecpstypen zijn er favoriet
bij de kleinste werven van ons land?
Zeilboten natuurlijk, tankers maar
vooral sleepboten als 'De Zwarte
Zee', de 'Smit Londen' eu de 'Smit
Rotterdam'. „He leuke van slepers
is, dat je er zoveel mee kunt doen",
zegt Bram Vermeulen. „Met de 'Bri
tannia', het jacht van de Engelse ko
ninklijke familie, vaar je alleen
voor- en achteruit en licht je het an
ker. Slepers hebben 1001 mogelijhe-
deu".
Overigens was die 'Britannia' één
van de pronkstukken op de tentoon
stelling in het Kerkcentrum. De
Oostburgse modelbouwer Jansen
voorzag het schip van een eigenge
maakte stoommachine. Daarbij had
hij veel plezier van zijn beroep: goud
smid.
„Van Jansen wisten we aanvankelijk
niet eens dat hij modellen maakte.
Hij fietste op een zondagmiddag
langs de Bontrok en zo kwam het
contact tot stand", herinnert zich
Vermeulen.
De modelbouwvereniging telt ook
een vliegtuigbouwer. Van Hanegem.
Dat moet een héle taaie zijn, want
vliegen is een vak apart, omdat er
nog wel eens een machine neer wil
storten en de eigenaar dan toch de
moed maar moet opbrengen om va
voren af aan te beginnen. Van Hane
gem maakt met zijn toestelletje zelfs
luchtfoto's. Vertelt: „In het begin
moest ik. nahet maken van een foto.
het toestel naar beneden halen om
het rolletje door te draaien, maar nu
draai ik door via mijn zender". Het