open bejaardenwerk gent- assenede HAVEN GENT exil* de kortste weg naar europa -[PZC/J Officiële IVolvo-dealerl ZEEUWSCH-VLAANDEREN VRIJDAG 8 JANUARI 1382 Het is begin mei 1981 als in het Sasse bejaardentehuis 'De Re doute' met groot gejuich het officië le startsein wordt gegeven voor het intergemeentelijk open bejaarden- werk tussen Sas van Gent en de Bel gische buurgemeente Assenede. Een grensoverschrijdend project derhal ve, enig in zijn soort. De Belgische staatssecretaris voor de Vlaamse ge meenschap en de Nederlandse mi nister van CRM reizen voor de start van het open bejaardenwerk zelfs af naar Sas van Gent. En zij laten niet na het belang van het project te be nadrukken. Want hoe zei de Belgische staatsse cretaris Rika Steyaert het vorig Jaar op 8 mei ook alweer? 'Ik verwacht dat dit project, mede door de degelijke wetenschappelijke begeleiding, de mogelijkheid zal bieden een voortref felijke bejaardenwerking te ontwik kelen in beide gemeenten'. Na die opening werd het stil rond het gecoördineerd open bejaardenwerk Sas van Gent-Assenede. Half okto ber vorig jaar sijpelde er voor het eerst weer een bericht door: op 16 ok tober werd Annik Terryn, afgestu deerd op sociale agogiek aan de Rijksuniversiteit in Gent, benoemd tot projectleider van de stichting Ge coördineerd Bejaardenwerk. Op dracht: til het bejaardenwerk, zoals omschreven in de statuten van de stichting, van de grond. En Annik Terryn toog aan het werk. Een gesprek met haar. in de dagen rond de jaarwisseling, maakt al snel duidelijk dat er sinds de start van het project, toch alweer acht maanden geleden, voor de bejaarden in Sas van Gent en Assenede niet bepaald veel is veranderd. Annik: „Inder daad. het gaat langzaam. Alles loopt in feite nog zoals het was. Maar toch, er is al iets meer dan bij de opening. Het is echter niet eenvoudig; alleen de structuur van het gecoördineerd open bejaardenwerk is al zo moeilijk, zo log. Ik moet eerlijk toegeven: als ik vandaag mijn boeken zou dichtslaan en verdwijnen, zou men mij niet mis sen". Wat overigens niet wil zeggen dat An nik Terryn sinds haar benoeming in oktober duimen heeft zitten draaien. Haar eerste stap was een onderzoek je op touw te zetten onder de instel lingen voor en van bejaarden in Asse nede en Sas van Gent. Doel: informa tie vergaren over wensen, problemen en bedoelingen. Uit dat onderzoekje kwam naar bui ten dat de bejaardenorganisaties, met name ontspanning en gezellig heid, hoog op de prioriteitenlijst heb ben staan. Activiteiten zijn en waren daar dan ook op gericht: uitstapjes, kaarten, volksdansen en gymnas tiek. Echter: dat ene onderzoekje was voor Annik Terryn niet voldoende. Zij zegt: ..Ik had het gevoel op één been rond te lopen. Dat onderzoek is te eenzijdig geweest: alleen de bestu ren van de bejaardenbonden kwa men aan het woord Maar je moet toch zeker ook bij de bejaarden zelf zijn, daar gaat het toch in feite om". Dezer dagen start Annik Terryn dan ook een soortgelijk onderzoek onder de individuele bejaarden. „Immers. niet iedere bejaarde is georganiseerd En elke bejaarde, die daaraan be hoefte heeft, moet aan het woord kunnen komen. Dan pas kan er een complete inventarisatie worden op gemaakt hoe het bejaardenwerk reilt en zeilt, waar het gecoördineerd be jaardenwerk veranderingen aan moet brengen". Annik Terryn ziet voor de toekomst drie taken weggelegd voor de ver eniging gecoördineerd open bejaar denwerk Sas van Gent-Assenede. „De samenwerking tussen de instel lingen is vaak niet gemakkelijk, loopt soms zelfs fout. Het werk van bejaardenorganisaties overlapt el kaar soms. Dat, terwijl het gecoördi neerd bejaardenwerk daar wat aan kan doen". De projectleider vindt ook dat het open bejaardenwerk kan helpen zoe ken naar nieuwe voorzieningen en activiteiten voor bejaarden. Zij somt de voorbeelden op: warme maaltijd voorzieningen, vervoer van en naar acitvlteiten, het opzetten van cursus sen. gespreksgroepen. En tenslotte: de adviesfunc tie. Annik Terryn „Het gecoördineerd bejaardenwerk kan advies geven aan onder meer gezins verzorging, de bejaardenbonden, de gemeentebesturen. En informatie verstrekken aan bejaarden over wet telijke regelingen. Dat kan bijvoor beeld via het opzetten van een spreekuur voor bejaarden in beide gemeenten, het uitgeven van infor matiefolders, publicaties in de dag bladen". Annik Terryn Je zal het maar beleven. In je hoedanigheid van burgemeester reis je zowat de helft van de wereld af om de aantrekkelijkheid van de eigen haven met veel overtuiging aan geïnteresseer den uit te leggen en plots rijst daar het probleem dat zeeschepen hinder ondervinden en in sommige gevallen zelfs in de onmogelijkheid verkeren die haven binnen te varen. Waar blijft dan de waarde van een publicitaire slogan, breed uitgesmeerd over twee pagina's in een luxueuse Engelstalige folder: 'Port of Ghent, the short cut to Europe' of 'Haven van Gent, de kortere weg naar Europa'? Een folder die moet dienen om Gent elders in de wereld te prijzen als 'één van de modernste en meest geschikte havens van Europa'. Hinderlijk, verve lend, hoogst onaangenaam zo'n situa tie? Vraag het burgemeester Placide De Paepe en havenkapitein André de Wil de. Afgelopen weken lagen wrevelige reacties op de in Nederland afgekondig de vaarbeperkingen naar Gent hen ge makkelijk en vlot in de mond. Uitgere kend op een moment dat de Gentse ha ven zich steeds nadrukkelijker manifes teert als distributiecentrum met Euro pese allure wordt één van de belangrijk ste bedrijven met een dergelijke func tie, met name de autofabriek Honda door technische werkloosheid getroffen omdat de aanvoer stokt. Legt dat maar even uit in Tokio waar men enkele jaren geleden besliste voor Gent te kiezen omdat deze stad over weg. water en spoor zo makkelijk te bereiken is. Pro blemen dus aan het eind van een jaar waarop niettemin zowel De Paepe als De Wilde met tevredenheid terugblik ken. Want het gaat de Gentse haven ondanks alles voor de wind. We gaan even nader in op de evolutie van de jongste jaren. Dinsdag 1 december 1981 zal nog gerui me tijd in Gentse havenkringen als een zwarte dag aangekruist blijven. Bij het binnenvaren van de sluis in Terneuzen ramde de Liberiaanse autocarrier Ma ple Ace de zuiderbrug. De rest van het verhaal is voldoende bekend. Gent hield er op zijn minst een kater aan over. De beslissing van rijkswaterstaat aanvankelijk geen autoschepen voor Honda meer door de Westsluis te laten - een maatregel die enkele dagen later werd herleid tot stenge voorwaarden voor het schutten - kwam in het ge bouw van het Havenbedrijf aan de Vliegtuiglaan bijzonder hard aan, als een donderslag, zij het bij ee hemel die toch al betrokken was. 's Anderendaags volgde een toch wel merkwaardige ac tie: Gentse havenarbeiders, gesteund door hun vakbonden gingen in Terneu zen kort manifesteren voor het behoud van hun werkgelegenheid. Het stadsbe stuur en de havenautoriteiten verwerk ten in die decemberdagen de frustratie die hem al jaren kwelt. Een frustratie die heel officieel werd neergeschreven in het rapport Anselin over de toegan kelijkheid van de haven van Gent en dat begin 1981 aan de Belgische rege ring werd voorgelegd: de expansie van de haven is in grote mate afhankelijk van de goodwill van de Nederlandse au toriteiten. En tegelijk klonk in Gent dat oude verlangen: een gemeenschappe lijk Belgisch-Nederlands beheersor gaan voor de sluis in Terneuzen, het ka naal en eventueel de Westerschelde. Want werd er in het heetst van de strijd wel eens zeemanstaal gesproken aan het adres van rijkswaterstaat, zoveel is duidelijk dat tussen beide landen een en ander moet worden uitgepraat en op punt gesteld. Al was het maar om te vermijden dat Gent zich in de nabije toekomst nog eens op zijn economische hart voelt getrapt. Iets wat in een indus triezone met 22.000 arbeidsplaatsen - meer dan 50 procent van de totale in dustriële tewerkstelling in Gent - goed werd aangevoeld toen Honda 'droog' viel en de autofabriek 60 van haar werk nemers vroegtijdig met kerstvakantie diende te sturen. Door de tijdelijke werkonderbreking bij Honda - meer dan 2000 uit Japan aangevoerde auto's werden in Antwerpen op ee kade gezet- werd de geloofwaardigheid van Gent als distributiecentrum in vraag gesteld. Of zoals een directielid van Honda het zei: „Het ergste voor ons is dat de toe komst en de expansie van het bedrijf in het gedrang worden gebracht". Honda Europe werd in Gent opgericht om als centraal verdeelcentrum voor heel West-Europa te fungeren. Dagelijks worden er 450 personenwagens dea- lerklaar gemaakt. De gemonteerde au to's worden ontdaan van een bescherm laag in was. en worden van bijkomende onderdelen voorzien zoals spiegels, mistlampen, ruitenwissers, enz. In Gent staat ook een onderdelencentrum met een oppervlakte van 30.000 mJ en dat het grootste Honda-depot ter we reld is. Bij Honda werken zo'n 300 men sen. Ipg Gent als distrlbutiehaven is een evolu tie die zich overigens in het afgelopen jaar heeft verdergezet. Voor de tweede maal mislukten pogingen om Ipg aan te voeren en over te slaan. De betrok ken firma heeft echter laten weten in 1982 goede hoop te hebben de zaak toch naar Gent te kunnen halen. Ghent Tan king wil vooral Ipg distribueren naar West-Duitsland, Gent zou in de toe komst een belangrijk centrum voor Ipg kunnen worden. Op de rechteroever van het kanaal bouwt Ghent een terminal van waaruit de Zuidafhkaanse mijnmaatschappij Rand London Corporation (Johannes burg) dè uitvoer van kolen naar de rest van Europa wil organiseren. De werken voor de aanleg van een 300 meter lange kaaimuur vangen begin mei aan en ver wacht wordt dat de kolenterminal eind dit jaar operationeel wordt. Rand Lon don liet er geen gras over groeien en is inmiddels met de invoer begonnen. De kolen worden voorlopig gelost bij CBM. Voor de vestiging van deze terminal diende de stad gronden terug te kopen die het vorige stadsbestuur had ver kocht voor een 'appel en een ei' aan Te xaco. De terugkoop kost Gent 152 mil joen en de afgesloten overeenkomst be vat nogal wat bepalingen waarvan in de toekomst enkel de petroleumreus Te xaco beter wordt. Tijdens de jongste ge meenteraad kreeg burgemeester De Paepe vanuitzijn eigen politieke fractie de wind van voren. De stad riskeert er op 20 jaar tijd 330 miljoen aan te verlie zen, zo waarschuwde een raadslid. Na felle debatten schaarden alle fracties zich toch achter de burgemeester, 'uit hoofde van de werkgelegenheid'. De aanbesteding voor de kaaimuur was overigens al gebeurd. 1981 was ook het jaar waarin de inspanningen van De Paepe en De Wilde om diepvriespro ducten aan te voeren werden beloond. Op de rechteroever van het Sifferdok bouw de NV Citrus Cool koelloodsen waarin uit Brazilië en Argentinië aan te voeren vruchtensappen worden opge slagen. De producten krijgen nog een behandeling vooraleer te worden ver deeld over een aantal landen van West- Europa. Deze lijn komt in september op gang. Tussen stadsbestuur en de Ame rikaanse rederij Uiterwyk Lines (Flori da) werd een tienjarig contract afgeslo ten. Uiterwyk Lines is gespecialiseerd in het maritiem rapport van diepgevro ren producten (vlees, ris. vruchtensap pen) en concentreert haar hele Europe se distributie in Gent. Daartoe werd de nieuwe firma NV Eurefa opgericht. De start van deze regelmatige lijn betekent voor Gent de doorbraak in de transat lantische lijnvaart waarin de haven nog niet aanwezig was. Momenteel zijn on derhandelingen aan de gang voor aan voer van verse citrusvruchten en pri meurs. Het stouwersbedrijf Stukwer kers gaat. 250 miljoen Bfr investeren in speciale apparatuur voor het lossen van bananen. De NV Locachim, een dis tributiecentrum voor industriële lijmen breidt uit De houtbehandelende sector zit eveneens in de lift. Thans worden bijvoorbeeld ook tropische houtsoor ten uit Afrika, Verre Oosten en Zuid- Amerika aangevoerd. In het raam van het 10-jarenplan zullen op- en overslag terreinen ter beschikking worden ge steld van de houtverwerkende sector. De graanaanvoer nam toe en compen seert voor een goed deel de daling van de ertsaanvoer in 1981. De trafiek van levend vee die twee jaar geleden op gang kwam blijkt een succes. Uit Ier land worden koeien en stieren aan de wal gedreven, uit de Sowjet-Unie ko men slachtpaarden. Burgemeester De Paepe en kapitein De Wilde kregen in september in Moskou de verzekering dat dit transport zal worden verdub beld. Naar Tunesië worden jonge stie ren uitgevoerd. De ministeries van landbouw en financiën hebben de ha ven van Gent officieel erkend als doua nekantoor voor in-, uitr en doorvoer van levend vee Door volksgezondheid werd Gent erkend als haven voor diepgevro ren vlees. Als op de Port Arthur ka ai de tweede koelloods klaar is beschikt Gent over een diepvriescapaciteit van 76.000 m3. Langs de Port Arthurkaai aan het Groot Dok werden de eerste resultaten genoteerd van de renovatie van de ou dere havengedeelten. Kaaien werden vernieuwd, het dok uitgebaggerd tot een diepte van 13.5 meter zodat er sche pen kunnen aanleggen tot 60.000 ton. Tegelijk deed de NV Manuport, gespe cialiseerd in verhandeling van mest stoffen en veevoeders een investering in nieuwe opslagplaatsen. Hierdoor kon een nieuwe trafiek worden aange trokken: meststoffen die in bulk uit de Verenigde Staten worden aangevoerd worden in Gent opgezakt en naar Iran verscheept. Een arbeidsintensive be drijvigheid waarvoor tijdens de pie ken tot 150 dokwerkers worden inge zet. Een installatie waarop de havenauto riteiten fier gaan. werd in januari voorgesteld. E>e TV-keten die toelaat vanuit het havengebouw het hele ha vengebied in het oog te houden. Niet zonder trots wijst de havenkapitein er op dat Gent één van de weinige havens ter wereld is die over een dergelijk sys teem beschikt. De keten - op diverse punten in de havenzone staan camera's opgesteld - laat toe schepen te identifi ceren, hun positie te bepalen, moeilij ke vaaromstandigheden vast te stel len, kaaien in het oog te houden, dief stal, brand of pollutie te signaleren. stiefmoederlijk Sinds de opening van de Westsluis in 1968 steeg de maritieme goederenover slag in de Gentse haven 2,8 miljoen ton tot 19.3 miljoen afgelopen jaar. Over de zelfde periode nam de tewerkstelling toe van 10.000 tot 22.000 arbeidsplaat sen. 4.200 ha langs beide oevers van het kanaal hebben een bestemming van in dustrieterrein waarvan thans 2.900 ha in gebruik. Met het tienjarenplan is een totaal pogramma gemoeid dat 26.5 mil jard zal vergen (raming van begin '80). Doch gezien de budgettaire beperkin gen in Brussel spreken sommigen van een twintig- of een vijftigjarenplan. Gent heeft ook in '81 niet opgehouden ach te beklagen over, wat genoemd wordt, de stiefmoederlijke behandeling door het ministerie van openbare werken. Voor het komend jaar is op nieuw een krediet van 1 miljard ge vraagd maar men zal zich wellicht met minder moeten tevreden stellen. De mi nister van openbare werken in de vorige regering liet duidelijk verstaan dat de klemtoon ligt op investeringen in de ha vens van Zeebrugge en Antwerpen. „Gents ambitieuze tienjarenplan zou een zware budgettaire inspanning ver gen. Budgettaire versnippering zou een vertraging van de werken in de andere havens veroorzaken", aldus de voorma lige minister Chabert, In Gent heeft men niet opgehouden te wijzen op een gebrek aan coördinatie en aan trans port-economische planning in de uit bouw van de Belgische havens. Genten Antwerpen zijn bij elkaar steun gaan zoeken om samen in Brussel hun belan gen te verdedigen als het op verdeling van rijkssubsidies aankomt Gent vreest vooral erts- en kolentrafiek aan Zeebrugge te verliezen. Antwerpen vreest Zeebrugge concurrentie op het vlak van containervervoer. In grote lij nen komt het tienjarenplan hierop neer: de vóór 1930 aangelegde dokken worden gerenoveerd (uitdiepen, kaai muren herbouwen, nieuwe kranen), het Rodenhuizedok dient verder uitge bouwd, Kluizendokken graven op de linkeroever van het kanaal waar nog 1150 ha industriegrond op ontsluiting ligt te wachten, modernisering van bet wegennet, aanpassing van loodsen. En dan is er natuurlijk het zogenaamde plan Anselin inzake de' toegankelijk heid van het havengebied en waarvan de belangrijkste elementen zijn: de bouw van een nieuwe sluis in Terneu zen (500 meter lang. 65 m breed), een dieper en breder kanaal maar met be houd van het bestaande tracé. Ambitie en plannen genoeg dus. Maar tussen plannen en werkelijkheid gaapt vaak een kloof. De sluis is er zo eentje en in Brussel ziet men de bodem van de schatkist. De verlangens matigen: ook de haven van Gent leert ermee leven. Kris Naudls AUTOMOBIELBEDRIJF |H. F. van OOSTERHOUT Siationsweg 6. Hulst Tel. 01140- l 31 91 IVOLVOI nadeel van vliegtuigen is, dat zen. al wat lawaai maken. Ze kunneni snelheid bereiken van 100 tot 120 lometer per uur. Een ander lid bouwt radiogralls bestuurbare auto's. De verenig! ziet graag méér van zulke enttio siastelingen, zodat er races kunn worden georganiseerd. En verder wil het bestuur ied; maand een contactbijeenkomst i leggen waar modelbouwers van g dachten kunnen wisselen en elk&i helpen. Het zou aardig zijn als zicht kwam op een eigen ondeth men. „We hopen dat de gemeeti Oostburg daarbij behulpzaam ka zijn". Vermeulen: „Modelbouw richt zd op mensen van alle leeftijden. Ik te nu 58 en heb tegen de tijd dat ik ie pensioen ga iets waarmee ik mekij bezighouden". Tekeningen van de modellen we den opgevraagd bij rederijen s werven of bij het archief van deX. derlandse Vereniging van ModS bouwers. Cees Spanhaak neemt i komende tijd de 'Smit Enterpm onder handen, een gigantisch kï wei, omdat hij niet minder dan lad tig tekeningen moet lezen. Secretaris Peter van Delft werkte menteei aan de Tak-lift. „Het leid van modellen is. datje ze allerlei dh gen kunt laten doen zonder beme ning. Vorig jaar hebben we bijvoc beeld ijsbrekertje gespeeld", vertel Spanhaak. Er wordt meestal gevaren en gevlij gen op zondagmiddag, voorop? steld dat het weer meewerkt. Wie pa begint kan het best een bootje b«- wen, adviseren de bestuursledK; Maar ze waarschuwen ook. dat kar: en-klare bouwpaketter. vaak r£ kloppen. „Dan gaat de lust tot bet- wen er af. Het is belangrijk wanne-: je iemand kent. die je op weg ka helpen". In Oostburg hoeft niemaï daar nog naar te zoeken. Kom je nog naar bed?", roept mevrouw Vermeulen uil Oostburg als haar man Bram het weer eens laat dreigt te maken. Maar zo'n vriendelijk verzoek en de stilzwijgende lokroep van het warme beddengoed hebben zelfs in deze wintermaanden niet altijd succes. Bram Vermeulen is model bouwer en dat willen nogal eens doordouwers zijn. „Ik ben iedere dag met mijn hobby bezig. Als ik 's avonds heb gegeten vertrek ik naar mijn werk plaatsje in de kelder. Om half negen krijg ik koffie en daarna ga ik vaak terug, 's Zaterdags werk ik natuurlijk zowat de hele dag aan m'n boot", legt hij uit. Die boot is het geleide wapenfregat 'Kortenaer' maar dan op muize- schaai. Vermeulen maakt het model aan de hand van een werktekening, die hij via een goede kennis wist los te krijgen van de Koninklijke Maat schappij 'De Schelde' in Vlissingen. De hndige Oostburger mag zich dan graag opsluiten in zijn keldertje, het plezier van zijn hobby wil hjj best met anderen delen. Hij is namelijk pen ningmeester van de gloednieuwe mo delbouwvereniging Oostburg. die zich in december presenteerde met een tentoonstelling in het Hervormd Kerkcentrum. Meer dan 140 bezoe kers kwamen er kijken naai" zeventig modellen en de club zag het ledental stijgen van 23 naar 27. „En dan te bedenken dat veel men sen niet eens wisten dat er een expo sitie was. Volgend jaar zullen we toch echt wat meer reclame moeten ma ken", vindt voorzitter Cees Span haak. Het succes van e première heeft hem en zijn mede-bestuursle den de moed gegeven om voortaan ieder jaar een tentoonstelling te hou den. Voor 1982 taat er daarnaast een vaarshow op het programma en mis schien komt er zelfs een vliegshow. Voor het zover is wil de vereniging een eigen watertje zien te krijgen. „Nu varen we op een kreekje tussen Oostburg en Waterlandkerkje, de Blontrok. Daar kun je wel terecht met een man of vijf, maar het is te klein voor een vaarshow", licht het drietal toe. Spanhaak heeft zijn gedachten in middels laten gaan naar de Linieput in Sint-Kruis. „Maar daar zitten al tijd vissers en die zijn niet erg geluk kig met onze komst. Je krjjgt dan te horen: 'Wij waren er eerst'. Natuur lijk. dat zal wel: er werd tenslotte al gevist voor onze jaartelling", grapt hij. De club wil nu contact opnemen met het waterschap 'Het Vrije van Sluis' in de hoop dat dat nog een ver loren plasje heeft. ..Maar andere sug gesties blijven natuurlijk welkom", zegt Cees Spanhaak uitnodigend. Welke schecpstypen zijn er favoriet bij de kleinste werven van ons land? Zeilboten natuurlijk, tankers maar vooral sleepboten als 'De Zwarte Zee', de 'Smit Londen' eu de 'Smit Rotterdam'. „He leuke van slepers is, dat je er zoveel mee kunt doen", zegt Bram Vermeulen. „Met de 'Bri tannia', het jacht van de Engelse ko ninklijke familie, vaar je alleen voor- en achteruit en licht je het an ker. Slepers hebben 1001 mogelijhe- deu". Overigens was die 'Britannia' één van de pronkstukken op de tentoon stelling in het Kerkcentrum. De Oostburgse modelbouwer Jansen voorzag het schip van een eigenge maakte stoommachine. Daarbij had hij veel plezier van zijn beroep: goud smid. „Van Jansen wisten we aanvankelijk niet eens dat hij modellen maakte. Hij fietste op een zondagmiddag langs de Bontrok en zo kwam het contact tot stand", herinnert zich Vermeulen. De modelbouwvereniging telt ook een vliegtuigbouwer. Van Hanegem. Dat moet een héle taaie zijn, want vliegen is een vak apart, omdat er nog wel eens een machine neer wil storten en de eigenaar dan toch de moed maar moet opbrengen om va voren af aan te beginnen. Van Hane gem maakt met zijn toestelletje zelfs luchtfoto's. Vertelt: „In het begin moest ik. nahet maken van een foto. het toestel naar beneden halen om het rolletje door te draaien, maar nu draai ik door via mijn zender". Het

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 30