SABINE werkteater GROEP ZOEKT DE VRIJHEID rene van nie sukkelt verder met problemen van ouders nederland- amerika 200 VRIJDAG 8 JANUARI 1982 PZC/kunst/cultuur iDoor Pieter van Lierop De relatie tussen vader en kind blijft René van Nie bezighouden. Zijn nieuwe speelfilm „Sabi ne" heeft nogal wat gemeen met „Een stille liefde". Wederom zie je een vader op reis gaan samen met een door hem ooit verwekte medemens, van wie hij langdurig gescheiden is geweest. Deze keer vindf de moeder het allemaal best. De reis voert naar Aruba, in plaats van naar België, en het kind is ditmaal niet een jongen, maar een 15-jarig meisje dat hard op weg is vrouw te worden. Uit die laatste bijzonderheid springen enige ongedachte complicaties te voorschijn. ..Sabine" komt 14 februari in de biosco pen en het eerste wat er van de film gezegd moet worden is dat Van Nie goed uit zijn doppen heeft gekeken, Een levendige uitwisseling op een breed artistiek terrein tus sen Nederland en Amerika mar keert 1982. Daarmee wordt het jaar herdacht dat de diplomatieke betrekkingen tussen beide landen tweehonderd jaar bestaan. Een reeks activiteiten als concerten, theaterprodukties en tentoonstel lingen staat op stapel voor 'Neder- land-Amerika 200'. In het kader van de feestelijkheden speelt het Washington's National Symphony Orchestra onder leiding van Msistlav Rostropovich op 17 fe- bruariin Amsterdam. Het Residen tie Orkest geeft in april en mei con certen in Amerika, het Concertge bouworkest zal er waarschijnlijk in september en oktober zijn te be luisteren. De Haghe Sanghers ma ken plannen voor een toernee in april. Het Nederlands Kameror kest wil in oktober in veel Ameri kaanse steden optreden. De drukbezochte Ruisdael-ten- toonstelling die in het Mauritshuis in Den Haag is gehouden, is nog deze maand in het Fogg Museum in Cambridge. Boston, te zien. Een se lectie uit de Mauritshuiscollectie zal van april tot september in Was hington. Boston, Chicago en Los Angeles worden getoond. In voorbereiding is een tentoon stelling van hedendaagse Neder landse kunst, die naar alle waar schijnlijkheid het komende voor jaar in Amerika wordt geopend en er tot december blijft. Van half april tot eind november reist een expositie van Nederland se plaatwerken met de zee als on derwerp langs Amerikaanse ste den. In de National Gallery in Washing ton is verder ongeveer twee maan den lang 'Figuurstudies' te zien, een verzameling Nederlandse teke ningen uit de zeventiende eeuw die nog tot 21 februari bekeken kan worden in het Rijksprentenkabinet in Amsterdam. In januari wordt in Minneapolis en in april in Washington een ex positie geopend die aan de Stijl groep is gewijd. In twee delen zal deze tentoonstelling in de zomer maanden onderdak vinden in het Stedelijk Museum in Amsterdam en het Króller Muller Museum in Otterlo. In de Van Reekum Galerie in Apel doorn wordt in februari en maart werk geëxposeerd van zeventig Amerikaanse fotografen. De Eduard van Beinumstichting in Breukelen werkt aan een gezamen lijk Nederlands-Amerikaans pro ject. In het kader daarvan zullen van maart tot oktober Nederlandse en Amerikaanse uitvoerende kun stenaars theaterprodukties en con certen in ons land brengen De theatergroepen Jozef van den Berg. Stichting Multimedia. Stu dio Scarabee en 'Rondom', treden op in Amerikaanse mini-festivals. Het vignet als herkenningsteken van de activiteiten voor 'Neder- land-Amerika 200' is ontworpen door Gert Dumbar. Het gaat uit van een vijfpuntige Amerikaanse ster die in een vlag uitwaait. De zeven banen van het dundoek stel len de zeven provinciën in 1782 voor. de golfbeweging symboli seert de oceaan tussen beide lan den. Een cirkel die voor vriend schap staat, omsluit het geheel. De basis ervan telt dertien sterren, die de dertien Amerikaanse staten in 1782 verzinnebeelden. toen hü vorig jaar overai in het land audities organiseerde voor jeugdige meisjes die de hoofdrol zouden kunnen spelen. Uit 500 kandidaten werd de 15- jarige Benthe Forrer gekozen, om te fungeren als de uit het zicht geraakte telg van Rijk de Gooijer. Rijk heet Nick in het verhaal, Benthe heet Nicky. Een geste van haar moeder jegens de man die haar zwanger had gemaakt en die ze ontslagen had van de verplichting om de rest van zijn leven bij haar te blijven. Die moeder was dus een BOM-vrouw avant la lettre en Nick had braaf be loofd zich te onthouden van ieder con tact met zijn nakomeling, tenzij die uit eigen beweging de wens te kennen gaf om eens met haar vader kennis te ma ken. Als Nicky 15 jaar oud is, maakt ze dat verlangen inderdaad kenbaar en dan wordt tijdens de kerstvakantie de Aru- ba-trip georganiseerd, die voor Nick een werkvakantie is. Hij moet bij een olieraffinaderij een vet contract bin nen zien te slepen en vindt op de Antil len een zekere Stanley tegenover zich; een jongen die hij vroeger de kneepjes van het vak geleerd heeft, maar thans werkzaam is voor de concurrentie. Benthe en Rijk als Nicky en Nick vor men een jofel span. De aanvankelijk ietsje onzekere manier van met elkaar omgaan door de geroutineerde acteur en de prille, met-professïonele actrice, suggereert nauwgezet een aftastende relatie zoals die ook tussen Nick en Nic ky voorstelbaar is. Nick als een man van de wereld die overal is en de weg weet, vrouwen om zijn vingers windt, de geldbuidel laat rammelen en whiskey weet te drinken alsof het koude thee is. Nicky als best een eigengereide tante, zeker voor haar 15 lentes, die toch geïm poneerd raakt door vaders levensstijl Alleen zijn manier om met vrouwen om te gaan bevalt haar niet. En tot Nicks verbazing wordt zijn dochter werkelijk woedend als hij een meer dan opper vlakkige relatie gaat onderhouden met een Arubaanse nachtclubzangeres. Nicky is jaloers en vader wil dat maar niet doorkrijgen, zelfs niet als zijn klei ne meid een verhaal uit haar duim zuigt over een vriendin die Sabine heet en een heuse verhouding heeft met een man van 45. Dan gaat het fout tussen de twee bloedverwanten en ook met de film. scène Benthe Forrer die met grote vanzelf sprekendheid en aangenaam naturel Nicky gestalte wist te geven in scènes waar ze zoveel mogelijk zichzelf kon blijven, valt in één keer door de mand als ze een dramatische huilscène moet doen. De simpele ruzies tussen vader en dochter komen beter uit de verf, maar zijn te talrijk zonder dat het ter zake zijnde gevolgen heeft en zoiets is, net als in „Een stille liefde", alleen maar vervelend om naar te kijken. Een poging van Nicky om pa jaloers te maken door het te gaan aanleggen met barpianist Mike Burstyn (overgevlogen uit Broadway! mist iedere spanning De bijzondere vriendschap tussen Nick en de zakelijke concurrent die hij zelf ooit had opgeleid (geacteerd door de Ameri kaan Ben Vereen, bekend van All that Jazz, Funny Girl en de tv-serie Ten- speed Brownshoe) blijft puur opper vlakkig beperkt tot eikaar veelvuldig op de schouder slaan en glaasjes drin ken. Eerder was er gesuggereerd dat Nick zakelijk over zijn top heen was, moe van het vak en het wilde leven. En dat het weieens dramatische gevolgen kon krij gen als hij voor het eerst tijdens zijn irooskleurige carrière een zware neder laag zou moeten incasseren. Hij lijdt die nederlaag, maar alle tevoren toegespit ste aandacht voor die kwade kans, blijkt overbodig te zijn geweest; Nick geeft geen krimp. Er gebeurt niets. Al het gedoe rond de binnen te slepen or der blijkt enkel nuttig te zijn geweest Bente Forver als vulmiddel m het scenario en om Nic ky op het exotische eiland het gevoel.te kunnen geven dat ze af en toe verwaar loosd wordt. dun Deze film zou enorm gewonnen hebben als René van Nie van de touwtrekkerij op de olie-order een stevige nevenin trige gevlochten had, dat ook werkelijk interesse had kunnen loswe ken en spanning zelfs. Hij heeft nu vol staan met mensen almaar te laten roe pen dat Nick in zijn vak de beste is van de hele wereld. Dat schept voor een scenarist de verplichting om iets te il lustreren van dat vak en van de bijzon dere kwaliteiten die iemand kunnen maken tot wereldkampioen daarin. Een gemiste kans, die veroorzaakt dat het dramatisch gewicht, van Sabine" volledig is blijven rusten op de te dunne vraag; wanneer krijgt die vader nou ein delijk in de gaten dat zijn dochter ver liefd op hem is en wat zal ie dan gaan doen? Pas als pa uiteindelijk kapotge- beukt is door de ruzies met zijn dochter, die zich bovendien met Mike Burstyn blijft afgeven en hij zich in eenzaamheid een stuk in de kraag gaat drinken in een louche kroeg, waar toevallig ook een be traande Nicky komt binnenlopen, pas dan krijgt de man de „parabel van Sabi ne" door en snapt ineens dat zijn eigen dochter verliefd is op haar eigen vader. Dan wordt het dus werkelijk spannend en zou de film hebben kunnen begin nen. Maar dan is-ie afgelopen! franje Een hoogst onbevredigend verhaal kortom, dat misschien nog ietsje boeiender zou zijn uitgevallen als de vertelwijze iets meer franje had gekre gen eh dieptes had aangeroerd. Van Nie's filmstijl is er te zakelijk voor gebleven, op twee momenten na, waar hij even effectief de beuk erin heeft ge gooid met behulp van een verrukkelijk exotisch klinkende. Mexicaanse smart lap. die helaas ook accentueert met wat voor fletse muziek Ruud Bos de rest van de film heeft opgescheept. Aruba als lokatie geeft de film een exotisch tintje mee. dat tijdens ons eigen naar geestige winterseizoen tintelend te rechtkomt. Zonder dat verigens duide lijk wordt waarom men in de fiim als maar over Aruba praat als „het mooiste eiland van de wereld" en „de parel van de Nederlandse Antillen". Het ziet er nogal saai uit eerlijk gezegd. Op dat ene verlaten strandje na en die curieuze grot. Maar daar zijn we twee maanden geleden met Pim de la Par- ra's carnavaisfilm ook al aan het sight- seeên geweest. Nee, „Sabine" is geen Nederlapdse speelfilm op het niveau waar we in 1981 aan gewend zijn ge raakt. Rijk de Gooyer gn Benthe Forver (Door Joop van Beek) Het Werkteater is tijdelijk terug in de Nederlandse schouwburgen met hét programma „Bosch en Lucht", oorspronkelijk een pröduktie voor. de tent waarmee het ge zelschap in de zomer van 1980 door het land reisde. Bosch en Lucht oogstte veel succes. Het stopzetten echter van de sub sidie voor de zomertournee van dit jaar deed het Werkteater besluiten tijdelijk de schouwburgen op te zoeken om het programma toch aan een groot publiek te kunnen laten zien. Hiermee is de groep terug in de cultuurbolwerken die ze 12 jaar geleden ontvluchtte. Het theater had destijds in de ogen van de oprichters van het Werkteater niets meer te maken met de werkelijkheid. Het was risicoloos, saai en het luidde de dood in voor individueel creatief onderzoek. De vernieuwende actie, die de twaali acteurs en actrices daar tegenover stelden, bezorgde hen een unieke sta tus in het zich in de loop der jaren eveneens drastisch vernieuwende Nederlandse theater. Jaar na jaar ontwikkelde het Werkteater projec ten op straat, in inrichtingen, scho len, ziekenhuizen in het kleine thea tercircuit, in eigen huis, in film en zelfs in een tent. Stuk voor stuk wer den deze volstrekt eigen projecten gekenmerkt door een heel directe overdracht naar het publiek. De pro- blematieken die de groep aanpakten waren de extracten van persoonlijke beleveningen van doodgaan, oud worden, hoe het is om in een inrich ting te zitten of hoe een optreden van de Nellico's volledig uit de hand kan lopen... Echter, tegen het einde van het vorig theaterseizoen liet het Werkteater een andere kant zien. Olga Zuiderhoek en Yolande Bertsch le verden een absurdistisch project af dat zijn zwaartepunt had meer in vorm dan in inhoud. Dit seizoen bracht het Werkteater „De regels van het huis", een naar Werkteater- maatstaven onherkenbaar produkt, een abstract decor en een strakke Cas Enklaar zegt over deze nieuwe weg: „Ongeveer een halfjaar geleden probeerden we in zekere zin terug te gaan naar het begin, in die zin dat we een grotere ruimte voor ieders per soonlijke visie wilden hercreëren. Het is lang zo geweest dat bij ons het sterkste idee won. We willen nu meer dere persoonlijke visies aan bod la ten komen en dat geeft grotere ver schillen dan vroeger, toen een project een samenstel was van vele inbren gen, smaken, meningen". - Er heerst iets van onvrede? „Ja, en ook iets van vermoeidheid. Ook al startten we als een groep van twaalf gelijkwaardige individuen, we ontkwamen er niet aan dat de mensen die talent om te leiden en het vertrouwen van de groep heb ben, een zwaardere taak krijgen. We wilden dat weer terugschakelen naar grotere individuele verant woordelijkheid. Van anoniem col lectief, maar „ergens je handteke ning onder zetten". - Maar waarom nu pas veranderen? „Ach, we hebben vaak veranderd. We hielden ook zogenaamde concerten: ieder van ons kon persoonlijke ideeën in ons eigen huis ten uitvoer brengen. En meerdere groepsleden 'hebben bij ons projecten geleid, al leen leek dan soms dat het niet zo goed ging en kwamen toch als van zelf de mensen waarvan iedereen het gevoel had dat ze goed konden leiden weer naar voren, Dat was niet nade lig omdat het bij ons altijd op basis van gelijkwaardigheid is blijven werken. Een echte regisseur in de engste zin van het woord kenden en kennen we niet. Al zijn we zo langza merhand niet meer helemaal tegen het idee dat iemand echt iets zou gaan regisseren". „Maar dan nog, het is bij ons altijd een vrije, wilde situatie geweest waarin sommigen een grotere in breng kregen maar waarin de ande ren, de besluitelozen. de weifelaars ook hun invloed hadden door bij voorbeeld kritisch te zijn..." hebt zien spelen. Dat willen we niet kopiëren, dat is van hun, dat is Duits, hebben we niets mee te maken, of niets, maar het is Duits. Het zorgt echter wel dat je erdoor beinvloed wordt, dat je je ontworstelt aan de ontwikkeling van dat psychologi sche dat zo dicht bij ons stond omdat we acteurs zijn, gewend aan het rol len uitdiepen. We hebben vanuit die psychologie altijd dingen gemaakt om iets te vertellen, om iets zo goed mogelijk tot zijn recht te laten ko men". „Kijk. gewoon toneel met een kopje thee en een sofa is het nooit geweest. We werkten veel op de verbeelding, maar dan wel op een begrijpelijk ni veau. Een stuk van de Schaubuhne gaat dat te boven, 't Is soms behoor lijk duister, dat wel maar het gaat dan ook over de duistere mysteries in het leven. Dat kun je kunst noemen. Kunst in de zin van de wereld op een unieke manier laten zien. Het zegt iets over die wereld zonder datje het in één zin op een blaadje papier kan samenvatten. Wat je met „Als de dood" of „Toestanden" wel kunt doen, al zijn die stukken wel rijker dan dat ene zinnetje natuurlijk, maar het kan" - Is dat een goede ontwikkeling? „Dat moet zich bewijzen. Eén uitge sproken vorm kan nadelen hebben. Ons rommeltje leverde diversiteit naar een publiek. Houden ze niet van mij dan wel van die of van die. Als je een stijl niet leuk vindt, blijft er wei nig voor je over. Maar ja, je kan niet terug, moet ook niet terug, denk ik. Je kimt niet weer instellen: 's och tends om kwart voor tien in je mail lot, trainen en dan tot vijf uur geza menlijk een project maken. Daar voor is het allemaal te individueel ge worden. Het Werkteater is inmiddels ook een apparaat dat nu al organi seert voor volgend jaar en zo..." - Weemoed? „Nee, absoluut niet. Voor mij was die tijd afgrijselijk, voor anderen wr fantastisch. Ik moet ook zeggen d: die broeikas, dat opgesloten zitte als allemaal wilde dieren in een koet waanzinnig vitale produkties oplt verde. Het is nu rustiger geworde: meer begrip, vroeger moest je je ee: plek, je visie verdedieen". - Heeft jullie werk met het nietige worden aan vitaiteit ingeboet? „Ik denk van wel, heeft ook weer li maken met vermoeidheid. Het zl|[ toch Indische jaren: uit het niks jan in, jaar uit een honderd projeclu maken is niet niks. Maar toch mot ik zeggen dat we het gevoel hebb« beter te worden in plaats van sled ter". Na enige tijd: „Het is zoeken, ma» dat hebben we altijd gedaan. „Bok: en Lucht" is ook heel nieuw: voorht; eerst géén eenheid van plaats en h» deling. Het is ook voor het eerst ee ernstig tent-ontwerp, en voor b? eerst twee mensen in één scène zot der tekst. Maar we verwoorden d; nooit zo. We zijn altijd heel praktisc geweest, ook heel irrationeel. Wt een project moest inhouden werdt! tijd heel gevoelsmatig ingevuld nooit veel research en als we datm deden gebeurde dat weer heel pral tisch". „Dat is ook onze kracht. Bij andr gezelschappen wordt er veel p praat en dat zie je soms aan de rest. taten: de onlogica is eruit. Ik del dat dat proces van een theemuts of zetten tijdens de repetitie, omdalt geen hoed is, en daarmee verdf gaan, dat zo'n losse aanpak je op l« ke en andere ideeën brengt. Zo git het met Pinter en Tsjechov (De Ve jaarspartij en Oom Wanja) bij ook. Ik vrees dat enkelen Oom ffu ja niet eens hebben gelezen. Hoewt ik weet niet of ik dat wel zegge mag..." „Maar het was altijd erg op die een', gooi. Zo werken we altijd en het: meestal goed omdat je intuit meestal juist is. En het unieke isdi we het allemaal zelf hebben uit? vonden. We zijn dan ook behoorty allround..." - Globe vernieuwde zich totaal m verrassende resultaten. Moeten ji lie je ook niet eens opheffen? „Ja, er gaan wel eens stemmen opt die richting (stilte). Maar iedereen: zo vreselijk bij de groep betrokke Opheffen zou een ramp voor onszr- waar vind je iets leukers? „Goed, het wordt voor ons moeiH ker. Je kent elkaar. Die echte frishÉ van vroeger is wat weg, je kunt elkai niet constant meer verrassen... E? radicale stap. ja god, we zien hetm vrees tegemoet. Eigenlijk is het alb. zonder dat we zo lang bestaan, M' - Zie jij graag een vijfentwintig/ar, jubileum van het Werkteater? „Wat ben ik dan? Vijftig, ja, 1# graag..." afstand - Jullie kracht is de spontaniteit, het improviseren, het directe contact met hel publiek. Niettegenstaande en „de regels van het huis" misten dat naar mijn mening. „Mogelijk. Kies je voor een wat uit gesprokener vorm, dan weet je dat zoiets afstand schept. „De regels van het huis" is erg vorm, afgezien van de inhoud waaraan ze heel hard heb; ben gewerkt. Met vorm verdwijnt veel van de charme van de improvi satie. Je kunt moeili jkef naar elkaar kijken, ingrijpen als je voelt dat het saai wordt. Die extra push ver valt..." - Maar waarom dan dat zoeken naar vorm, ook als naar mijn mening blijkt dat het onduidelijker wordt? ..Omdat er behoefte aan was. Omdat het een volgende stap is. en een vol gens mij ook logische stap. In een „Als de dood" belicht je een pro bleem van alle kanten en dat is het dan. Die aanpak heeft zijn waarde be wezen, maar je blik wordt toch ver ruimd omdat je bijvoorbeeld een Pi- na Bausch-voorstelllng hebt gezien of de Schaubuhne „Gross und Klein" Cas Enklaar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 16