BODEMPRIJZEN BIJ DE KRUIDENIER de levensmiddelenbranche gebrek aan jodium door andere voeding noodzaak of doodsteek? hifi testplaat video-abc firato WOENSDAG 25 NOVEMBER 1981 PZC/varla 15 {Van onze redactie economie) Betalen we voor in elk geval een deel van ons boodschappenlijstje te weinig bij de kruidenier? De meningen zijn er danig over verdeeld in de wereld van de levensmiddelenhandel. De grote winkeliers als Albert Heijn en zogenoemde 'discounters' als de Prijs-Slag, onderdeel van de Hermans Groep, vinden dat u genoeg aan hen kwijt bent; het Vakcentrum, de beroepsorganisatie van zelfstandige levensmiddelendetaillisten, meent echter dat er alle reden is om minima vast te stellen voor de prijzen die kruidenier en supermarkt van ons vragen. De discussie over de bodemprijzen Voor Herman van der Geest staat het der die prijs zouden die artikelen niet buiten twijfel dat „de heren elkaar te vuur en te zwaard bestrijden met prijs stellingen die eigenlijk niet kunnen". Volgens hem worden er artikelen ver kocht tegen prijzen die lager zijn dan de prijs die men er zelf voor heeft betaald. werd onlangs weer uiterst actueel, toen het Ahold-concern (Albert Heijn) liet weten dat het geen toekomst meer ziet voor zijn winkeldochter Simon, de vroe gere Simon de Wit. „Honderdvijftig winkels (2300 personeelsleden) de nek omgedraaid door de prijzenslag van Al- bert Heijn zelf', zegt het Vakcentrum vol overtuiging. Maar anderen houden er een wat andere opvatting op na. De kruideniersbranche deelt nadruk kelijk in de economische malaise. De groei van de bevolking stagneert en de Nederlander heeft allengs minder te besteden. Recente statistieken wijzen op omzetdalingen met gemiddeld al drie procent. Het heeft geleid tot een prijzenslag die langer aanhoudt dan ooit tevoren. Herman van der Geest, eigenaar van een buurt-verzorgende supermarkt in Den Haag en voorzitter van het Vakcentrum: ,ïïke januari is er een explosie van ac ties met lage prijzen, maar.het essentië le deze keer was. dat Albert Heijn een puur harde prijsstrijd ging voeren die ou nog voortduurt- Dat brengt een ver schuiving in de markt teweeg die ge vaarlijk kan uitpakken voor het mid den- en kleinbedrijf en voor het winkel bestand in Nederland". De bedoeling van Albert Heijn was dui delijk. Het was zaak een groter aandeel te veroveren in een kleiner wordende markt (het totaal van de verkopen in de levensmiddelenbranche). Het bedrijf was bereid daarvoor met minder winst per artikel genoegen te nemen om zo lagere prijzen te kunnen berekenen. De consument werd ingepompt dat de grootste kruidenier op de kleintjes ging letten. Waarop de discounter Dirk van de Broek reageerde met de slogan dat Albert Heijn daarmee aan wel wat laat kwam omdat hij het al jaren deed. Edah (onderdeel van het warenhuis concern van Vroom Dreesmannj en andere grootwinkelbedrijven gingen mee de slag in, maai- voor menig zelf standig kruideniersbedrijf werd het een toer om het bij t$ houden. Volgens het Vakcentrum staat al vast dat 150 zelf standige winkeliers als gevolg van de prijzenslag het loodje zullen leggen of het hoofd al in de schoot hebben gelegd. moordend Een onderzoek heeft onlangs de con statering opgeleverd dat de laatste ja ren het winkelbestand met 4 procent per jaar is teruggelopen. Mede daar door telt Nederland enige honderden witte plekken, waar sprake is van 'on der-verzorging'. waar binnen redelijke afstand geen winkels zijn waar men voor zijn dagelijkse levensmiddelen terecht kan. „Er wordt met prijzen geadverteerd waarvoor zelfs de grootste (inkoopor ganisaties van zelfstandige detaillisten niet meer konden inkopen. De bewe ring van de grote filiaalbedrijven dat hun extreem lage prijsaanbiedingen - voor overigens een beperkt aantal merkartikelen - mogelijk worden ge maakt door grote omzetten en efficiën te bedrijfsvoering, worden gelogen straft door het feit dat de omzetten van de meeste organisaties van zelfstandige detaillisten groter zijn en dat de effi ciency in hun groothandelsbedrijven bepaald niet minder is dan die van de extreme prijsconcurrenten." „Er wordt gedumpt - wat in landen als België, Duitsland. Engeland en Frank rijk wettelijk verboden is -of er wordt gediscrimineerd bij de fabrieken. Of er is sprake van sponsoring i waarvan hij vermoedt dat het door V&D gebeurt om Edah in staat te stellen zeer lage prijzen te berekenen). Of. ten slotte, men neemt het verlies, maar dat is op den duur nooit vol te houden." „Ik zou er nog vrede mee kunnen heb ben als iemand af en toe iets tegen kost prijs naar- de consument doorschuift, maar een kind kan toch begrijpen dat op een ander artikel terugverdient moet worden wat men op een ander ar tikel te kort komt?" Het Vakcentrum bepleit daarom dat er voor een breed assortiment artikelen bodemprijzen worden vastgesteld. On- in de winkel te koop mogen worden aangeboden. Daarmee zou voor de zelf standige handel (de kruideniers en su permarkten die niet tot de filaalketens van de grootwinkelbedrijven horen) de toekomst verzekerd kunnen wor den. „Een prijzenoorlog zoals dit jaar leidt tot een versnelde afbraak van het distri butie-apparaat, waardoor de consu menten op een snel kleiner wordend aantal verkooppunten zijn aangewe zen", zegt het Vakcentrum. „Voorspel bare gevolgen van deze zelfmoordcon- currentie." Dat zou leiden naar een gro ter wordende monopolistische positie van de groten, met desastreuze gevol gen voor het winkelbestand. „En voor de prijzen in de toekomst wellicht", voegt Van der Geest eraan toe. „Want wat kan er gebeuren als een paar groten de hele markt beheersen?" Vaststelling van bodemprijzen leidt volgens de voorzitter van het Vakcen trum niet tot verhoging van het levens middelenpakket. Hij gaat er immers van uit dat tegenover het duurder wor den van nu te goedkoop verkochte arti kelen een verlaging kan staan van de prijzen voor artikelen die nu duurder moeten worden aangeboden om goed te maken wat men tekort komt op wat nu te laag is geprijsd. Een volstrekt andere opvatting heeft mr. A. Muurling, ooit in dienst van Si mon de Wit toen dat nog een onafhan kelijk bedrijf was, thans lid van de raad van bestuur van de Hermans Groep. Het vastleggen van bodemprij zen brengt de levensmiddelenbranche volgens hem op een „heilloze weg". „Iedereen zal op aie oodemprijs gaan zitten", meent hij. Ook de kruidenier die ermee 'beschermd' zou moeten wor den, zou het zich amper kunnen permit teren meer te vragen dan die bodem prijs. Daar zou hij dan ook niets op ver dienen. 1-Ioe groter het assortiment wordt gemaakt waarvoor een bodem prijs geldt, hoe groter het aantal artike len waarop deze kruidenier niets meer verdient. „Dan wordt het alleen maar erger. Om daar iets tegen te doen, zou in de bo demprijs een zekere winst voor de win kelier moeten worden opgenomen. Die zou dan waarschijnlijk moeten zijn af gestemd om de zwakste schakel. Dan ben je zo weer terug bij de verticale prijsbinding. En dan begint het alle maal opnieuw." Want bedrijven als die van de Hermans Groep zullen dat niet over zich heen la ten gaan. Ze zouden dat alleen al aan hun verleden verplicht zijn. Jac Her mans, die later zou samengaan met de gelijkgestemde Hagenaar Piet Hofland (van de Haagse Profimarkt), was inder tijd één van de hardnekkigste bestrij ders van de verticale prijsbinding, waarbij fabrikanten of importeurs de prijzen bepaalden die voor htm artike len in de winkel op zijn minst moesten worden gevraagd. De knuppel was eigenlijk in het hoen derhok geworpen door een marktkoop man in de Amsterdamse Albert Cuyp- straat die het vertikte de koffie van Douwe Egberts te verkopen voor de prijs die D.E. ervoor voorschreef. In de vele processen die erop volgden werd de bijl gelegd aan de wortels van de prijzenboom. De slag om de verticale prijsbinding: tegelijk de opkomst van de discounters. Van der Geest: „De levensmiddelen handel is natuurlijk best een aantrek kelijke branche. Er is een nooit aflaten de afzetstroom. De luxe mag er onder de huidige, wat moeilijke economische omstandigheden een beetje af zijn, maar de mensen moeten toch eten; Het is de moeite waard om een deel van die markt te pakken. De vrees die nu echter, bestaat is, dat een te groot deel in slechts een paar handen terecht komt". vergrijzing Bodemprijzen moeten daarom volgens het Vakcentrum de zelfstandige win kelier - ook diegenen die in samanwer- kingsorganen werken als de Spar. A&O, Centra - helpen een renderend bedrijf te behouden. Van der Geest: „We krijgen te maken met een vergrij zende bevolking, maar we willen de mensen ook zo lang mogelijk in hun eigen omgeving, in hun eigen huis, la ten. Dan moeten we niet tegelijkertijd een politiek voeren die tot afbraak van het winkelbestand leidt. We moeten de levensmiddelenhandel voor iedereen bereikbaar houden." Muurling: ..Het is het verhaal dat we twintig jaar geleden ook al te horen kre gen. Het voorzieningenniveau zou in de knel komen. Maar de prijzen gingen wel omlaag. Ik heb zo veel winst niet nodig, zei Jac Hermans indertijd. Het komt de klanten toe, Dat geldt nog steeds." Voordelig inkopen en door efficiënte winkelvoering en het beperken van de winstmarge voordelig verkopen, daar bij erop mikkend dat de lage prijzen zo veel volk in de winkels brengen dat de mindere winst wordt goedgemaakt door grotere omzetten. Hermans - en hij doet vanzelfsprekend niet onder voor andere discounters - heeft het natuurlijk nooit gedaan zon der op zjjn eigen portemonnee te letten. Uiteraard werd erop gemikt een deel van de markt te veroveren. Hermans bereikte er, samen met Hofland, een concern mee dat nu 170 winkels omvat met 2500 man personeel. De opkomst van de grote discounters met- hun agressieve verkooppolitiek (waar Albert Heijn nadrukkelijk in mee is gegaan) hoeft volgens Muurling het voorzieningenniveau niet echt aan te tasten. „De handel verwerkt dat vanzelf." De allerkleinste zaken zullen verdwijnen; daar zal geen twijfel over bestaan. Daarvan weet ook het Vak centrum dat er geen toekomst voor is. Muurling: „Maar hun taak wordt over genomen door de rijdende winkel. Die is De Nederlandse levensmiddelenbranche is georganiseerd in het CBL, het Cen traal Bureau Levensmiddelenhandel. De grote winkelbedrijven zijn daarin verte genwoordigd via de Vereniging van Grootbedrijven in Levensmiddelen, onderne mingen met meer dan zeven filialen. De zelfstandige levensmiddelndetaillisten hebben hun vertegenwoordiging in het Vakcentrum. De twee sectoren zijn beide goed voor ongeveer de helft van de levensmiddelenmarkt in ons land. Het centrum telt ruim 2300 leden en wil zo langzamerhand eens af van het imago dat het alleen de 'kleine kruideniers'zou representeren. Er zijn 500 supermarkton dernemers bij met een jaaromzet van meer dan een miljoen gulden van hen hebben er 215 een omzet die tussen de 2 en de 5 miljoen ligt. en halen er 35 een jaaromzet van meer dan 5 miljoen. Meer dan 100 leden expliteren tevens één of meer filialen. Tot de aangeslotenen bij het Vakcentrum behoren ook eigenaren van zogenoemde vrijwillige filiaalbedrijven Ivfb) die samenwerken ui tinkoop)verbanden als Spar. Centra, A&O, Sperwer. De grossier heeft in die organisaties een belangrijke func tie als het erom gaat de vfb-kruidenier te steunen in de concurrentiestrijd. Daarin ligt ook de kern van de reorganisatie bij Schuitemadat optreedt als groothandel voor de Centra-winkels. Het accent van Schuitema zal meer dan ooit komen te liggen op die grossiersfunctie. Schuitema's directeur T. Monshouwer zei onlangs: Wij geloven 'heilig in het vrijioilligfiliaalbedrijf; we zien er aanzienlijke kansen in, niet direct in een geweldige stijging van de omzet per filiaal, maar wel in uitbreiding van het aantal filialen." ,Men kan zich verbazen over de flexibiliteit van zelfstandige lokale ondernemers. Dat is hun kracht, en dat is altijd een belangrijke factor geweest waardoor zij in het algemeen een goed rendement hebben behaald." Mede met het oog op de nadruk die de grossiersfunctie (weer) gaat krijgen, stoot Schuitema haar Famila-vestigingen af. In de Famila-winkels en in de Massa markten bedreef Schuitema ook zelfde detailhandel. De Famila-witikels in Weert en Tilburg gaan over naar Ahold dat er Miro-hypermarkten in vestigt De vesti ging in Beverwijk gaat voor een deel naar Ahold ivoor een AH supermarkt) en voor de rest naar de Kwantum Holding. Bovendien wil Schuitema haar Massa markten aan Edah (dochter van V&D) over doen. De reorganisatie gaat zestig arbeidsplaatsen kosten. er toch ook niet toevallig gekomen. Die vult de gaten op Ik weet ook wel dat het daarin niet. of nog niet. overal rozegeur en maneschijn is. maar de rydende win kel neemt al heel duidelijk een heel ei gen plaats in. Ik verwacht dat ze een blijvend element in het voorzieningen patroon zijn. Ze vervullen hun verzor gende taak heel goed; ze hebben van alles. In feite zouden de mensen voor hun boodschappen niet eens meer de deur uit hoeven, zelfs niet om naar de kruidenier op de hoek te gaan, want hij komt naar hen toe. Alleen, men betaalt er iets meer." „Aan de andere kant. wat voor prachti ge winkels zijn er in de voorbije jaren niet ontstaan. Schitterende groenteza ken. de keten van reformwinkels. Er zijn initiatieven genomen waar je je petje voor af neemt. Daar komt een dis counter nooit aan toe. Maar je moet het wel willen; niet blijven zitten wachten." „Er zijn mogelijkheden genoeg voor mensen die de pit en de vindingrijkheid hebben om er iets aan te doen. Jammer voor degenen die afvallen, maar je kunt het je in de handel niet permitteren om de zaak op zijn beloop te laten. Jac Her mans zei indertijd al: Als iemand met paard en wagen met zijn handel over straat gaat en hij dreigt zijn brood te verliezen omdat anderen het met de au to beter doen, dan zal die koetsier maar moeten leren auto rijden." stiefkind Voor Muurling zit daar ook de belang rijkste oorzaak van het verdwijnen van de Simon-winkels. „Het is altijd een stiefkind van Albert Heijn geble ven met veel te weinig bewegingsvrij heid. Dan gaat de fut eruit; dan ver dwijnen de spirit, de pit, de vinding rijkheid. Dan gaat bet niet meer. Dan worden de geëiste resultaten niet meer behaald." Met bodemprijzen is de levensmidde lenbranche in elk geval niet gediend, meent Muurling. „Trouwens, wat zijn bodemprijzen eigenlijk? Groothandels- prijzen verhoogd met de btw? Maar veel leveranciers bieden bonussen bij grote afname. Natuurlijk valt er voordeliger te leveren wanneer je ergens een hele vrachtwagen tegelijk heen kunt bren gen. Dat gebeurt, en dan KUN je je prij zen lager stellen. Dat wil ook mets zeg gen over de efficiency van de kleinere supermarkt, maar zo werkt het wei- Waar ligt dan de bodemprijs?" Muurling houdt staande dat bij Her mans' Prys-Slag - een sporadische uit- zondering daargelaten - geen enkel ar tikel dc deur uit gaat voor minder dan de kostprijs. „In het algemeen doet nie mand dat." De Hermans Groep - en in haar gezelschap meer discounters - zal zich er ook niet bij neerleggen, wanneer er voor een breed assortiment bodem prijzen aan zouden komen. Aan de rechter wordt niet dadelijk ge dacht. Wel aan het buitenland. „Daar kunnen we een hoop vandaan halen, zonder dat we met bodemprijzen te maken hebben. Dat hebben we in het verleden ook veel gedaan. Dat weten de fabrikanten ook. Die zijn daarom ook niet zo eensgezind: die zitten ook niet allemaal op de bodemprijzen te wachten." Door Harry Bouts) Waneer het aan de Gezondheids raad ligt komt er weer jodium in het gewone keukenzout. Er wordt aan een wetswijziging gewerkt om de toe voeging van jodium aan zou verplicht te stellen. Door de veranderingen in onze voedingsgewoonten krijgen we namelijk te weinig jodium naar bin nen en dat leidt tot een vergrote kans op de zogenaamde krop (vergroting en verdikking van de schildklier, ook wel struma genoemd). De Gezondheidsraad maakt zich zor gen over de toeneming van krop, vooral onder de jongeren, Daarom heeft men ook aanbevolen het jodiumgehalte in zout, dat gebruikt wordt door brood bakkers. te verhogen, zodat ook de klei ne broodeters nog net de minimum hoe veelheid van 0,1 milligram per dag bin nenkrijgen. De flinke eters zouden daarbij de maximum toelaatbare hoe veelheid (een milligram) niet mogen overschrijden. DeStichting Voorlichting Brood in Den Haag maakt hier melding van en grijpt daarbij de mogelijkheid aan om erop te wijzen dat het eten van brood op dit ogenblik de enige manier zou zijn om jodium, dat onontbeerlijk is voor een goede stofwisseling in ons lichaam te krijgen. Wie niet. voldoende brood eet en dus onvoldoende jodium opneemt, loopt meer gevaar struma te krijgen, zegt de stichting in een persbericht. Drs. P. Morach van de Keuringsdienst van Waren in Leeuwarden vindt de uit spraak van de stichting wel erg ver gaan. „Uit de literatuur is mij geble ken". aldus Morach, „dat jodium vooral veel voorkomt in vis, zoals kabeljauw en schelvis. Ik heb indertijd een lijst ge maakt van voedingswaren met een hoog jodiumgehalte, Volgens mij krijg je er voldoende van binnen wanneer je één keer per week vis eet". geen paniek De Keuringsdienst in Leeuwarden is gespecialiseerd in sporenelementen, waartoe jodium hoort. Morach wijst erop, dat het zelf toevoegen van jo dium aan voedingswaren gevaarlijk zou kunnen zijn. De minimum- en ma ximumgrenzen liggen dicht bij elkaar. Je zou dus ook al gauw meer binnen kunnen krijgen dan goed voor je is, waarschuwt Morach. Hij vindt overigens, evenals andere des kundigen. die ik de mededeling van de Stichting Voorlichting Brood voorleg de. dat er geen enkele reden voor pa niek is. „Maak er vooral geen onheils- verhaal van, want zo erg is het niet", aldus een van hun reacties. Opmerke lijk is wel dat de deskundigen geen een sluidende mening hebben over de aan wezigheid van jodium in ons voedsel. Dr. Ir. G. de Becker van het Voorlich tingsbureau voor de Voeding zegt bij voorbeeld dat brood de enige behoorlij ke jodiumbron is. Dezelfde uitspraak komt van het ministerie van volksge zondheid. Bakkers zijn wettelijk ver plicht gejodeerd zout te gebruiken. Om dat keukenzout niet gejodeerd is. bete kent het dat de mensen die zelf brood bakken dus ook de kans lopen te weinig jodium binnen te krijgen. Duitse bak kers zijn met verplicht jodium toe te voegen aan het zout Duits brood is voor ons daarom geen jodiumbron. al thans men heeft geen zekerheid dat dit zo ts. geen reclame De Keuringsdienst van Waren heeft, voor zover het Morach bekend is, nog geen onderzoek ingesteld naar het eventuele jodiumgehalte van zoge naamde broodmix, dal men tegen woordig in de winkel kan kopen. Zeker bij sommige merken broodmix moet men zeil' zout toevoegen, gelooft hij. Het betekent dus dat dit gewoon keu kenzout is zonder jodium. Het kant-en klaar brooddeeg is evenmin op jodium onderzocht. Morach blijft erbij dal er meer voedingsmiddelen zijn met jo dium, vooral vis. Wanneer de Stichting Voorlichting Brood directe reclame zou maken met het jodiumverhaal. zou de Reclame Co de Commissie onmiddellijk kunnen in grijpen. Gezondheidsoverwegingen mogen immers niet meer worden ge bruikt in de reclame voor voedingsmid delen. Nu de mededeling als een ge woon persbericht wordt gebracht, is er waarschijnlijk niets op tegen. Maar een persbericht is bedoeld om in de pers te verschijnen en dan wordt het ernstiger opgevat. Een advertentie wordt in het algemeen niet zo serieus genomen als een gewoon bericht, waar van men mag aannemen dat de schrij ver ervan objectiever is en niet gedre ven wordt door verkoopcijfers. Bij Akzo Zout in Hengelo zegt men zeer snel te kunnen overschakelen van ge woon op gejodeerd keukenzout, wan neer de overheid dit wenst. Door het extra werk zal het zout wel enkele cen ten duurder worden, zegt D. J. van Wier, de verkoopleider binnenland van Akzo Zout. In 1928, aldus Van Wier, werd het toevoegen van jodium aan ge woon keukenzout verplicht. De ziekte struma heeft men daardoor vrijwel ge heel onder de knie. In 1972 schreef iemand een dissertatie voor zijn doctoraal. Van Wier kende de naam van de schrijver niet uit zijn hoofd: daarin werd vastgesteld dat er voldoende jodium in de Nederlandse voeding voorkomt Daarop kwam het advies dat jodium uit het gewone zout moest verdwijnen en alleen nog aan bakkerszout moest wor den toegevoegd. Niemand heeft kenne lijk rekening gehouden met de veran derde voedingsgewoonten. Vandaar dat men nu weer bezig is de wet te wijzi gen. Akzo Zout maakt nog voor bepaalde landen gejodeerd zout; niet voor Neder land of Duitsland. Het gehalte aan jo dium zal, als de wet er is. iets hoger wor den dan vroeger, gelooft Van Wier. Het gehalte was 5 milligram per kilo. Wat er met zogenaamd dieetzout gebeurt is niet bekend. Dit natriumarme zout komt uit het buitenland, waar het dus niet gebon den hoeft te zijn aan een jodium wet. De deskundigen vinden dal artsen die hun cliënten nalriumarm zout (zonder ex tra jodium) en meelproduktcn met na lriumarm zout voorschrijven tegelijk dienen te zorgen voor de jodiumvoor- ziening. Dat de ontwikkeling van de Hi-Fi- geluidsapparatuur bepaal Astorm- achtig is te noemen zal niemand zijn ontgaan. Al zou het alleen al zijn door de ware stortvloed van nieuwe (veelal Engelse) woorden en begrippen die zo'n ontwikke ling met zich meebrengt. Een waar rookgordijn, waarin alleen de (zo genaamde?! kenner een weg weet, maar waarin de doorsnee-gebrui ker van Hi-Fi-apparatuur in hoge mate is aangewezen op zijn tastzin en improvisatietalent. Hij of zij kan in de meeste gevallen slechts vermoeden wat er bedoeld wordt en zal zich geen helder idee kunnen vormen van wat al die kreten nu heel concreet betekenen voor de weergave in de eigen huiskamer. Pioneer Electronics Holland in Weesp. gespecialiseerd in geluids apparatuur. vond het vervelend dat mensen moeilijkheden onder vinden met die terminologie. Ze ga ven daarom een 'Verklarend Woor denboek Hi-Fi-Nederlands' uit, dat door Bonnie St. Clair en José (vroe ger van LüV) werd gepresenteerd. De popsterren namen zelf ook even de gelegenheid waar om wat tech nische kreten op te zoeken. Het boekje is gratis verkrijgbaar bij de Pioneer-dealers. Er is nog steeds vraag naar teslpla- ten. Platen waar men pickup-ele- ment en toonarm kan testen. On langs verscheen van de Deense fa briek Oriofon. gespecialiseerd in hel maken van pickup-elementen en snijtafels voor de grammofoon- platenindustrie. een eigen produk- tie. Het is testplaat nummer twee, waarop negen muziekstudies staan van het Zweedseplatenmerk Opus 3. Verder bevat de plaat een groot aantal tests voor de identificatie van het juiste stereokanaal (links of rechts), voor het meten van het ruisniveau. allerhande tests voor de sporing van diamant en pickup- element en voor het meten van ver vorming. De uitgekiende plaat is te krijgen bij de Ortofon-dealers of bij Audiotrade in Mijdrecht. Een handleiding is bijgesloten. Video-ABC "82 is verschenen. Het is een handboek op het gebied van video, met name voor hen die er (semi-)professioneel of intens mee bezig zijn. Een handboek omdat het alle adressen bevat van instel lingen, importeurs, clubs en be drijven die met het schrijven van beeld op band bezig zijn. Verder is een verklarende woordenlijst van belang. Hij bevat 550 videotermen. Behalve de uitvoerige adreslijst is het handboek op-5 formaat ook vooral waardevol om een aantal technische tips. er staat een be knopte cursus camera-techniek en een serie belichtingsadviezen in. Een systeemvergelijking tussen VHS. Betamax en V-2000 ont breekt ook niet, evenals een lijst van verkrijgbare U-matic videoma chines met ae mogelijkheden voor montage. Video-ABC '82 is samengesteld door Rob Sonepouse en Jan van Herksen. Het is verschenen bij uit geverij Kabelvisie, Herenstraat 8, 4101 BT Culemborg, Grote gebeurtenissen werpen een schaduw vooruit. Dat is kennelijk ook zo met de tweejaarlijkse ra dio-, televisie- en elektronische beurs Firato het geval. Nog maar nauwelijks is de Berlïjnse elektro- nica-kermis Funkausstellung ach ter de rug, of de Amsterdamse RAI meldt dat men ook van26augustus tot 5 september komend jaar een kwart miljoen mensen verwacht. Dat komt omdat de Firato (eveuals de Funkausstellung) een begrip is, een van de grootste tentoonstel ling in Europa, met een golf van publiciteit via radio, tv en pers. Men zal daarom ook proberen veel nieuws naar Amsterdam te bren gen. Een trekpleister moet het zeil beoefenen van elektronische mu ziek worden. Een hal zal daarom ge heel gereserveerd worden voor elektronische en akoestische mu ziekinstrumenten. onder het motto 'Muztek-actief. Uiteraard zal in die hal. waar zoveel muziek met elek tronica samengaat, een speciale studio worden ingericht Hier zul len onder meer de Hilversumse IV- uitzendingen vandaan komen. Op de Firato wordt ook veel be langstelling verwacht voor een nieuwste generatie huis- en hobby computers, voor de videobeeld plaat. voor de Compact Disc - een mijlpaal op het gebied van audio kwaliteitsweergave - voor tv met stereogeluid en geperfectioneerde video-opnamesystemen. Ook omroep zal weer present zijn. In 'Omroep Wonderland' zal het publiek een kijkj'e kunnen nemen achter de schermen van dc tv- en radiowereld en in de studio's kun nen meemaken hoe radio- en tele visieprogramma's tot stand ko men. Tijdens de Firato zullen ook de bekende radio- en tv-prijs, de Zilveren Nïpkow-schijf en de Zil veren Rcissmicrofoon worden uit gereikt. Een andere, speciale presentatie met een grote reputatie is het Elek tron, een voorlichtingsmanifesta tie over beroepen en opleidingen in de elektronica, opgezet door over heid en industrie. Het Elektron brengt jong en oud in contact met de talloze technieken en mogelijk heden van de moderne elektronica. Voor de komende expositie heeft het Elektron als thema gekozen de toepassingen van sensors Sensors zijn de zintuigen van de heden daagse elektronica, vanaf de ruim tevaart totïn rekenmachines.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1981 | | pagina 15