Baksteenproduktie moet
minstens 25 pet omlaag
12
Bank voor Zeeland N.V.
Plan transport aardgas uit
Poolzee per kernonderzeeër
Frankrijk en Italië bouwen
korte-afstandsvliegtuig
SANERINGSPLAN VOORGELEGD AAN FABRIEKEN
BMW optimistisch over
ontwikkeling automarkt
Thans geperfectioneerd
sparen
een Kapitaalrente-rekening.
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Obligaties
punt hoger
DINSDAG 10 NOVEMBER 1981
ADVERTENTIE
ARNHEM (ANP) - De baksteenproduktie in ons land moet met 25 tot 30 procent worden ingekrom
pen. Dit blijkt uit een plan dat de Vereniging Nederlandse Baksteenindustrie maandag heeft
voorgelegd aan de directies van de 103 steenfabrieken die ons land rijk is.
In september kondigde voorzitter J. L.
Daams tijdens de jaarlijkse baksteen
dag al aan, dat de baksteenindustrie
nog dit jaar een grootscheepse sanering
ingang zal zetten, die tussen de vijfhon-
derd en de duizend arbeidsplaatsen
gaat kosten. De steenfabrikanten kam
pen in verband met teruglopende
bouwactiviteiten met grote afzetpro-
blemen. De verwachting is dat dit jaar
de produktie van de gehele Nederland
se baksteenindustrie 20 procent lager
zal uitvallen dan in 1980. In dat jaar
werden bijna 2.3 miljard bakstenen en
klinkers gefabriceerd. Daams kon dit
weekeinde niet zeggen aan hoeveel van
de 4300 werknemers de sanering precies
hun baan gaat kosten. Ook kon hij niet
aangeven hoeveel fabrieken him poor
ten zullen sluiten. Dat is volgens hem
sterk afhankelijk van de vraag of de sa
neringsmaatregelen grote of kleine
steenfabrieken zal treffen. Gelet op het
saneringspercentage van 25 tot 30 pro-
Amsterdamse
wisselmarkt
Londen
New York
Montreal
Parijs
Brunei
Frankfort
Stockholm
Bern
Milaan
Kopenhagen
Oslo
Wenen
Tokio
Madrid
4.5825-75
2,37345-595
2,03475-725
43,510-60
6,5275-325
110.150-200
44,405-55
137,215-65
20.595-645
34.175-225
41.585-635
15.711-21
106,88-98
2,37-67
BUITENLANDS BANKPAPIER
AMSTERDAM lANP) - De ndvleskoersen
(aan- en verkoopprijzenl voor buitenlands
bankpapier geldend in Amsterdam op de vol
gende werkdag luidden gisteren:
Amerikaanse-dollar 2,37
Engelse pond 4.42
Belgishefr .100) 5.66
Duitse mark 100) 108.
Ital Ure 110 000) 19.0
Portugese esc. ilOO) 3,30
Canadese dollar 1,98
Franse (100) 42.2
Zwitserse fr. (1001 135,
Zweeese kroon (100) 42.5
Noorse kroon (100) 39,75
Deense kroon (100) 32,50
Oostenr. soh. (100) 15,57
Spaanse pes. (100) 2,37
Griekse drachme (100) 3,40
Finse mark (100) 54,00
Joegosl. dinar (100) 4.90
Ierse pond 3,74
Algemeen 82.80
Algemeen-lokaal 86.90
Internationals 78,40
Industrie 64,00
Scheep- en Luchtv. 154,10
Banken 204,60
Verzekering 172,80
Handel e.a. 70,10
CBS-oblig. index 78.70
Rendem Staatsl 12,21
waarvan 3-5 jr. 12.16
waarvan 5-8 jr. 12.24
8 jr. en langer 12,20
nieuwste drie 12,18
rend. BNG-lenlngen 12.12
rend, bankleningen 12,20
rend, pandbrieven 13,76
cent zal het aantal te vervallen arbeids
plaatsen dichterbij de duizend dan bij
de vijfhonderd liggen. Volgens Daams
zal in sommige gevallen de produktie-
capaciteit slechts voor een bepaalde
periode worden stilgelegd. Dit in af
wachting van betere tijden.
Industriebond FNV
De nu aangekondigde sanering is de
vierde sinds 1970. Districtsbestuurder
J. ter Eist van de Industriebond FNV
zei niet te kunnen instemmen met een
vernietiging van de produktie. „Er ko
men twee tot drie moeilijke jaren,
maar daarna heb je je bakstenen weer
bitter hard nodig".
De Industriebond is volgens hem ook
alleen bereid om saneringsafspraken te
maken als alle 103 fabrikanten mee
doen. In het verleden is het volgens Ter
Eist wel voorgekomen, dat fabikanten
zich niet aan saneringen in de branche
stoorden en onder de marktprijs onge
controleerd doorpoduceerden. „Dan
komt er van de hele sanering niets te
recht". zo zei Ter Eist. Hij voorziet nog
wel het nodige overleg tussen de indus
triebond en werkgevers voordat er
overeenstemming is bereikt.
Dinds de jaren zestig hebben volgens
Ter Eist zo'n drieduizend mensen hun
baan in de baksteenindustrie verloren.
De produktie is in diezelfde penode
echter gestegen van twee miljard tot 2.3
miljard stenen per jaar. Dat komt vol
gens Ter Eist omdat de fabrikanten de
laatste jaren fors in automatisering en
mechanisatie hebben geïnvesteerd. In
de zestiger jaren was de gemiddelde in
vestering zesduizend gulden per werk
nemer per jaar. in 1980 was dat bedrag
gestegen tot 20.000 gulden per hoofd
per jaar. aldus Ter Eist.
Eind augustus dit jaar telden de steen
fabrieken in totaal een voorraad van
700 miljoen metselbakstenen en
straatklinkers op hun tasvelden. Om de
hele bedrijfstak gezond te houden moet
volgens het nu verspreide plan een
kwart tot een derde van de produktie
van 2.3 miljard stenen worden inge
krompen. Dat betekent dus een pro-
duktiedaling met 600 tol 720 miljoen
stenen per jaar.Het huidige sanerings
plan kw am tot stand nadat de Neder
landse Herstructureringsmaatschap
pij in de baksteenindustrie een onder
zoek had gehouden, waarin de bouw-
prognoses voor de komende jaren zijn
verwerkt. Het ministerie van economi
sche zaken heeft voor de sanering
steun toegezegd, terwijl de banken af
bouw van fabrieken willen Financie
ren. Dat betekent in de praktijk dat
bedrijven die helemaal stoppen, wor
den uitgekocht. Het geld dat hiervoor
nodig is, wordt voor het grootste deel
op tafel gelegd door steenfabrikanten
die wel doordraaien. Zij storten daar
toe bijdragen in een saneringsfonds.
AMSTERDAM (ANP) - Vrijblijvende ad
viesprijzen goud en zilver.
Goud: 6-11-81, fijnmetaal inkoop 33300, ver
koop 34000, bewerkt 32300, 35360; zilver fijn-
metaal 642, 745, bewerkt 620, 780. 9-11-81:
goud, fijnmetaal 33130,33830, bewerkt 32130,
35190; zilver fijnmetaal 637,740, bewerkt 610,
770.
VOLVO: VOORLOPIG GEEN GROEI
DINGOLFïNG (DPA) - Bayerische Motoren Werke AG (BMW) heeft het volste
vertrouwen in de gunstige ontwikkeling van de automarkt. De voorzitter van de
raad van bestuur van BMW, Eberhard von Kuenheim, heeft maandag verklaard
dat het dieptepunt in de vraag naar personenauto's in juni en juli is geweest.
Een logisch gevolg daarvan is dat het herstel van de automarkt volgend jaar. of
uiterlijk in 1983, een feit is. Volgend jaar zal hel in elk geval beter gaan dan dit jaar.
aldus Von Kuenheim.
Bij BMW is er de laatste paar maanden duidelijk een wending temgoede geweest,
ook in de Bondsrepubliek zelf. Volgens Von Kuenheim is dat een gevolg van de
introduktie van de nieuwe 5-serie. De eerste helft van dit jaar zijn de produktie en
de verkoop kleiner geweest.dan de eerste helft van vorig jaar. De oorzaak hiervan
waren de voorbereidingen voor de nieuwe 5-serie en een korter aantal werkdagen.
In het derde kwartaal was de produktie alweer vier procent en de verkoop alweer
acht procent groter dan in het derde kwartaal van 1980.
Von Kuenheim schat de omzet dit jaar op meer dan negen miljard mark. Vorig jaar
werd er voor 8,1 miljard mark omgezet. Tot en met september dit jaar bedroeg de
omzet 6,9 miljard mark. ruim veertien procent meer dan in die periode van vong
jaar.
De moedermaatschappij van BMW zag de omzet toenemen met 7,8 procent tot 5,4
miljard mark, doordat de resultaten van de dochternonderneming Motorrad
GmbH in de cijfers zijn verwerkt. De omzet van de AG in het binnenland was drie
miljard mark, ongeveer negen procent meer.
Het Zweedse Volvo-concern ziet tot 1985 geen groei in de markt voor personen
wagens. De markt voor de grote personenwagens, waar Volvo met de modellen
uit de reeks 240 en 260 opereert, zal zelfs kleiner worden. Bovendien moet hier
nog rekening worden gehouden met een Japans offensief, zo heeft Hakan Frisin-
ger, directeur van Volvo Car Corporation, maandag verklaard.
Volvo heeft desondanks zijn marktaandeel weten te vergroten; vooral in de Ver
enigde Staten is het met de verkoop beter gegaan, zo zei Frisinger.
De resultaten van de vrachtwagendivisie. Volvo Truck Corporation, zuilen dit
jaar, evenals vorig jaar, goed zijn. De eerste helft van dit jaar is de verkoop op het
peil van de eerste helft van vorig jaar gebleven. In heel 1980 verkocht Volvo 27.200
vrachtwagens.
De achteruitgang in de verkoop in West-Europa is goed opgevangen door de
betere verkoop in het Midden-Oosten en de Verenigde Staten. Volvo Truck ver
kocht qua aantal in West-Europa minder, maar op de Westeuropese markt voor
vrachtwagens van meer dan zestien ton ging het marktaandeel van 13,5 naar 14,5
procent.
Grootaandeelhouder
uit Midden-Oosten
krijgt meerderheid
in Ballast-Nedam
AMSTERDAM (ANP) - Heerema Hol
ding gaat haar belang via Antiliian
Holding in Ballast-Nedam van 33 pet
overdragen aan Minefa Holdings. Het
belang van Minefa in het Amsterdam
se aannemingsconcern komt daarmee
op ongeveer 70 pet. Minefa is een Ne
derlandse houdstermaatschappij van
belangen in Europa en de V.S., die van
uit ons land wordt geleid door een
groep uit het Midden-Oosten.
Van de aandelen Ballast-Nedam is cir
ca 10 pet nog in handen van institutio
nele beleggers en 20 pet van kleine be
leggers. Minefa is niet van plan op deze
aandelen een bod uit te brengen. De
transactie zal geen invloed op de werk
gelegenheid van Ballast-Nedam heb
ben, aldus het concern.
De manier waarop de partijen de trans
actie behandelen is volgens Ballast-Ne
dam niet in strijd met bestaande over
eenkomsten. De grotere concentratie
van het aandelenbezit van het Amster
damse concern zal geen gevolgen heb
ben voor het zelfstandige voortbestaan
of voor het bestuur in de status van
structuurvennootschap.
De Amrobank heeft de afgifte van
haar 10,5 pet-spaarbrieven 1981 - 1987
gestaakt, omdat deze lening van f 100
min voltekend is., De laatste uitgifte-
koers was 98,3 pet (effectief rendement
12,25 pet).
Rentepercentage november 1981.
Bovenop de toch al hoge rente (voor
november 1981 vastgesteld op 12%%)
beloont Bank voor Zeeland trouwe
spaarders nog eens met 0.5% extra
rente. Deze rente wordt berekend
over het laagste saldo in een
betreffend vol kalenderjaar. Elk
gewenst deel van uw tegoed is te
allen tijde opneembaar tegen
inhouding van 3% over elke
dispositie.
tor.
Goes Grote Markt 21
Telefoon 01100- 1 56 10.
Yerseke Kerkplein 3
Telefoon 01131-14 41.
GROTON (Connecticut) (Reuter) -
Vloeibaar gemaakt aardgas uit de bo
dem van de Poolzee kan met kernon-
derzeeers naar afnemers in Noord-
Order van 35 miljoen
voor Foxboro-Soest
SOEST (ANP) - Foxboro Nederland
(dochter van de Amerikaanse Foxboro
in de gelijknamige plaats) heeft op
dracht gekregen van Ralph M. Parsons
in Pasadena (California). Technip in
Parijs en Chiyoda in Tokio voor de le
vering van een systeem voor de proces-
regeling in een raffinaderij met een ca
paciteit van 250.000 vaten olie per dag
die in Al Jubail in Saoedi-Arabie
wordt gebouwd. Met de opdracht is on
geveer f35 min gemoeid.
De raffinaderij is een gezamenlijke on
derneming van de Saoedische staats-
maatschappij Petromin en Shell Inter
national.
De apparatuur zal worden gefabriceerd
in Soest. De levering moet in de tweede
helft van 1983 plaatsvinden, aldus Fox
boro.
Amerika en Europa worden getrans
porteerd. Deze wijze van transport is
goedkoper dan een pijpleiding en kan
concurreren met het transport door
ijsbrekers-tankschepen.
Het plan is afkomstig van de Ameri
kaanse onderneming Electric Boat
(EB), die de via de kernenergie aange
dreven Trident-onderzeeers bouwt
voor de Amerikaanse marine EB is een
onderdeel van General Dynamics,
waartoe ook Quincy Shipbuilding be
hoort. een ontwerper van vloeibaar-
aardgastankers.
De Amerikaanse botenbouwer gaat uit
van een vloot van veertien kernonder
zeeboten die elk tussen de 700 en 725
miljoen dollar kosten. Een dergelije on-
derzeeer moet 450 meter lang zijn en zes
tanks aan boord hebben. Electric Boat
heeft ook gedacht aan de onderzeeers
die door methaanmotoren worden
voortgestuwd. Deze schepen hebben
een waterverplaatsing van 847.000 ton
en de onderzeeers in de kernenergie-
versie van 700.000 ton. Een "conventio
nele" supertanker heeft een maximale
waterverplaatsing van 500.000 ton.
Electric Boat heeft in haar plannen de
PARIJS (ANP) - De staatsbedrijven voor vliegtuig
bouw in Frankrijk en Italië, Aerospatiale en Aeritalia,
hebben besloten samen een vliegtuig voor korte afstan-
den te gaan bouwen dat over een jaar of vier op de
markt moet komen. De twee fabrieken hebben goede
hoop op een belangrijk aandeel in de markt voor dat
soort vliegtuigen, die voor de komende twintig jaar op
3700 stuks wordt geraamd.
Het nieuwe vliegtuig, de ATR 42, krijgt twee turboprop
motoren van Pratt and Whitney in Canada. Er zal ook
een vrachtuitvoering worden aangeboden. Het vliegbe-
reik wordt 1300 kilometer. De passagiersuitvoering
krijgt normaal 42 tot 49 stoelen maar er zal een verlengde
versie worden gebouwd met zestig stoelen. De twee fa
brieken zeggen al zestig bestellingen binnen te hebben.
In totaal hopen ze op 900 orders.
De passagiersuitvoering van de ATR 42 zal in Toulouse
worden gebouwd. Tot 1988 betekent dat een toeneming
van de werkgelegenheid bij Aerospatiale met 4300 ba
nen. De vrachtuitvoering wordt in Italië geassembleerd.
Aerospatiale wordt verantwoordelijk voor het ontwerp
van het vliegtuig en neemt de inrichting van cabine en
cockpit voor haar rekening. Aeritalia bouwt romp en
landingsgestel.
a. laten, b. bieden; d: exdiv.; e: gedaan-bieden; f: laten; g; bieden en exdiv.; h: laten en exdiv.; k: gedaan-laten en exdiv.; I: gedaan-bieden en exdiv.
Vorige jLaatstc
koersen koersen
Binnenl.Aandelcn (hoofdfondscnl.
AKZO ®2.00e 62,10
21.50 21.80
283,00 282.00
91.00 90 70
51,70e
AMEV
AMRO bank
Boskalis westm.
Dordlsche peir
64.50
Dordtóche petr.pref '52 211.00
■MMDU »M
p—i- 129,00 127,00
Ennla
FGH
Gist Brocades
Heineken
Heineken Holding
Hollbeton groep
Hoogovens
KLM
Kon.olle
Nat,Nederlanden
Nedlloyd groep
'«lm 120'70
45-80 46,30
56-50 58,60
44-80 44,50
40.00 39i60
in 69,8°
14.10 u VA
93 00 94 50
83.00 ov,2,
144'nn 109-00
144,00 145 nn
142?70 Möiooe
2,10
vanummeren o0 ,r,
Pakhoed hofding 28.50
Pajthoedholdingcert 4U0
136.40 n6 ,0
219.60)217:50
131.40 i3i 3o
146.00147;70
51.5° 52,00
27.30 28.40
7°.50 69,50
Philips
Robeco
Rodamco
Rolinco
Rorento
Onliever
Ver bezit VNU
Binnenl.Obligaties
S3 !"S
12.00 ld 81-88
II75id 81-91
II50ld 80
II50 ld 81
11.25 id 81-96
1100 ld 81-88
'O 75 ld 80
10 75 ld 81
10 50 ld 74
10.50 ld 80
10.25 ld 80-90
10.25 ld 80-87
10.00 ld 80
375 ld 74
3.50 ld 76-1
350 ld 76-2
3 50 id 80-95
3-25 id 79-89
3-00 id 75
300 id 79-94
375 id 75
175 id 75-2
3 75 Id 76-96
375 Id 79-94
'•75 id 79-89
5 50 id 75
3-50 Id 75-2
3 50 Id 78-93
0-50 Id 78-89
96.00
95.20
92 60
95.30
91.10
92,00
97,30
88.10
90,50
93.50
89.50
87,20
94,50
89.60
85.00
87.00
83.50
83.eo
88.50
87 60
84,20
85,60
82U0
aO id 79-89
'.25 id 76-96
825 ld 77-92
325 Id 77 93
3 25 id 79-89
'""""i k!
99,50
98,70
97.20
96.50
93,50
96.20
92,10
93.50
97.80
89,50
91,80
94,20
90.50
84.50
84.60
89.50
90.70
89 80
83,10
86,30
85.70
85.40
82.20
83,10
8.00 id 71-96
8.00 id 701
8.00 id 7011
g.BO id 70III
8 00 id 76-91
8.00 id 77-97
8 00 id 77-87
8.00 id 78-88
7 75 id 71-96
7 75 id 73-98
7.75 id 77-97
7,75 id 77-92
7.50 id 69-94
7.50 id 71-96
7.50 id 72-97
7 50 id 78-93
7 50 Id 78-88
7.50 Id 78-88-2
7 50 id 71-81
7.20 id 72-97
7.00 id 661-91
7 00 id 6611
7.00 id 69-94
6 75 id 78-98
6.50 id 681-93
6 50 id 6811
6.50 Id 68IV
6.25 id 66-91
6 25 id 67-92
6.00 id 67-92
5.75 id 651-90
5.75 id 6511
5 25 ld 641-89
5 25 id 6411
5 00 id 64-94
4 50 Id 58-83
4.50 id 59-89
4.50 id 601-85
4.50 Id 6011
4 50 Id 63-93
4.25 Id 59-84
4 25 id 60-90
4.25 id 61-91
4 25 id 631
4 25 ld 6311
4.00 id 61-86
4.00 id 62-92
3.75 id 53-93
3.50 id st.47
3.50 id 53-83
3.50 Id 56-86
3.25 id 48-98
3.25 id 50-90
3 25 id 54-94
3 25 Id 55-95
3 25 id 55-85
3.00 id Grb46
12.00 BNG81-0I
11 00 Id 74 84
11.00 id 81-06
10 50 id 1974
9.50 Id 74 82
9 50 id 74-99
9 50 id 75-85
9 50 id 76-01
9.00 id 75-00
8.75 id 70-90
8.75 id 70-95
8 75 id 75-00
8 75 id 77-02
8.50 id 70-85
8 50 id 70-95
8 50 id 73-98
8.25 id 70-85
8 25 id 70-96
8.25 id 76-01
8.00 id 69-94
8.00 id 71-96
93.60 93,80
92,40 92,90
93.30 93.80
85.80 86.40
80.20 81.00
90.00 90.60
85.00 85.60
78.80 79.30
76.00 77,00
83.80
99 00
76 70
82.30
82.00
79,60
74.40
79,20
78,10
78.50
02.00
78.70
80.80
82,60
82.30
84.00
82.40
77,30
96.30
85.70
93.20
81,40
75,90
92,40
94,10
76,50
75,90
89,10b
80,30
75.40
78.70
94.10b
90,70 90,70
69,00 69,00
81.80 81,80
74,00 74,00
73.70 73,70
90,80 90,80
96,50 96,50
98.20 100.00
98.50 98 70
91,60 93.20
99.70 99.80
96.40 96.80
83,70 84,70
83.80 8480-
88.50 89,10'
84.60 85,60!
81,70 82.70
8030 82,00
94,00 94.20
83.60 84 60
79.90 81.00
93.10 93,20
82.60 84,00
75.00 76,20
81.40 82.40
80.90 8200
8.00 id 72-97 80,00
8.00 id 73-79 96.50
8,00 Id 75-00 75 80
7 60 id 73-98 76 70
7.50 id 72-97 ye^O
7.25 id 73-98 75.00
7.00 id 661-91 81.80
7.00 id 6611 81.60
7.00 id 66IV 82 40
7 00 id 72-97 74.90
7 00 id 73-83 96,90
6.75 id 67-92 S1.U0
6.75 id 68-93 78 20
'72-82
6 50 id 07-92
6.25 Id 67-92
6 00 Id 57-82
6 00 id 651-90
6 00 id 6511
5.75 ld 6511
5.50 id 65-90
5.25 id 64-89
5.25 Id 65 90
5.00 Id 58-88
5 00 id 64-89
4 75 Id 58-88
4 50 id 58-89
4.50 Id 59-84
4.50 id 60-85
4.50 id 62-92
4 50 id 62-93
Pandbrieven
9 00 FGH
7 00 id 72
6.00 id DW
4.75 id X-XA
4.50 ld DU
11 00 Raifi74
7 50 id 72
10.00 Sch.Ned
9.00 id
11.25 Tllb.H
8 75 Tilb-H
7.50 Westl BZ
6.00 ld X
8 87 id ri 69
11.00 WUtr 74
11 00 id 80
10.50 id 80
8.25 id 70
8 00 ld 1
7.50 id 711
7.00 Id 72
9.00 id ri 70
Banken. Handel, Industrie
97.70
79.50
78,20
96 00
82.80
8220
8180
83 70
82.70
83.40
84.80
93,20
81.10
75.00
76.00
82,00
99,20
87,55
87 35
85,30
85.50
81.00
96,70
76.40
77 70
77.50
75.70
82.70
82.40
83.00
75,50
97.10
81.40
78,80
97 90
79.80
78.70
96,30
83.10
8250
82.10
84.00
83.40
83.40
85,30
85,00
84,80
86,50
91.00
91.00
78.50
78.50
93.30
81,20
75.00
75.70
88.50
97,90
88.90
88.10
87.70
85.70
85,90
78,10
11,25 Akzo
9 50 Akzo
9 25 Akzo
11.25 ABN 74
10.50 id 1974
9.75 id 79-99
9 50 id 79 94
9,00 Id 1975
8.50 Id 1975
8.00 id 71-86
8 00 Id 73-88
10,75 Amro 74
10.50 Id 74
9,75 id 75
9.75 id 80-00
8.75 Id 73
8 50 Id 73
775 Id 71-86
750 id 73-88
7 50 MeesH72
8.75 BanqueP It
99.80
93.60
86.70
86.20
95 20
92,20
91,00
99.80
90.00
90.30
99.60
93.50
87,30
85,80
95,20
92.20
91.00
I 86,70
102,50
99.80
96.20
83.00
89.50
88.70
91.50
87.00
88 70
82.50t
8.00 Bwf.Limb.
8 50 BOZ
8.25 id
8.25 Breevast 71
8.00 Breevast 73
8.25 Bredero71
8.00 Br Petr.
7 25 id 72
8 50 Ceehom
7.25 CMC 72
6 75 id 67
9,50 CRBoerl bk
8 00 Elsevler-NDU
11,00 ExpFin.74
7.25 Hagemeyer
7 00 Hein.Bier
6 00 HolecDiv
8 00 Hoogov71
8 00 id 72
6.50 id 66
7 00 KLM 68
7.75 Lyons
11.00 Maasv O T
9,50 Maasv.O.T.
9.00 Maasv O.T
9 75 Massey-F 75
6 25 Meneba66
11.50 Natlnv 80
11.00 id 74
9 75 id 74
8 50 id 75-2
10 00 GasU 74
9 50 id 15j
875 id 75
8.50 id 15j
8 25 id 70
8.00 id 71
8 00 id 72
7 75 id 72
75.00 75 20
90,00 9000
89-j>° 88,50
79.00 79,00
ZH2 71-80
88-40 88.40
89.50 90 00
87-20 87,20
93-70 93.70
83 60 83.60
95.00a 94 00a
90,20 90,40
7.50 id 69
7.25 id 66
7.25 id 73
6 50 id 66
6 50 Id 68
9,75 NMB 74
8.73 ld kap 72
8 75 NOB 76
7 75 id 73
7 00 id 66
6.00 id 64
87,00 1 88.50
9380 93.90
87 00 86 50
87.50 87.50
86.70 87.00b
92,80 93 00b
85.00 85,50
88.50 88,50
96.00 96.50
90,80 91.00
92,80 93.00
96,50 96.50
97.50 98.00
98.00 98.50
92.50b 93.20
91.20 91.70
97.30 97.50
<H-0Q 91.30
94.00 94.50
93.50 93.70
94.00 94,30
31.00 91 30
90.00 90.30
89.00 89.30
84,70 85,00
8800 88.00
86.00 86.00
89,10 89.10
86.30 86.30
90.80 90.70
86,00 86,50
93.80 93.50
76.70 76.70
80.50 81.00
80.80 81.10
8.50N.S. 70
7 25 id 72
4.75 id 57
8.00 Wat.seh
7 75 Otra 72
7 75 Pakh. 73
7 00 id 68
7.00 id 72
7 25 id Blh66
6.50 id 67
5 25 id 64
4 75 id 61
7 75 Pechiney
8.00 P en C-groep
9 75 Philips 75 96,00
8 00 Philips 72 89,00
6.00 Pegem 57 85.30
5.50 id 58 85,20
5.00 id 58 85.00
6 00 PGEM 57 95 00
6 00 id 64
6 50 id 59
6 50 R-R Pijp
92.30
78,60
98.00
79,10
67.00
79 80
82.30
79,20
85,70
84.00
91.50
98.00
78,00
1.75 id 62
91.10
85.30
93.40
90.00
52.10
85,30
85 20
85.00
95.00
80,50
91.20
85.50
93.40
91.20
52 10
6 00 Schiphol
8.50 Shell 75
8 25 id 71
7.75 id 72
12 00 SHV 72
12 00 SHV 73
7 00 Skol Br
8.00 SlavB 71
7 25 Total 72
8.75 Unilev 75
6 00 Unilev 66
7 12 VMF 69
5 00 id 62
8.75 VNU 75
6 25 Wijers 66
Premie-obligatics
2 50 Alkm 56
250 A dam 51
2.50 id 561
2.50 id 5611
2.50 id 56II1
73.60
87.00
93.30
79.70
96.80
91.90
84.50
85.00
92,50t
81.70
50.20
93.70
84.50
95.20
5
2.50 id
2 50 Breda 54
2.50Dordr 56
2 50 E'hvn 54
2.50 Ensch 54
2 50 Haag 521
2.50 id 5211
2.50 R.Kruis
250 Rdam 521
2 50 id 5211
2 50 id 57
250 Utr 52
2.50 Z.HoH.57
2.50 id 59
62.10
55 40
51.25
52,05
59.90
58.00
73.90
88.30
93.00
8010
96.20e
91.60
85.50
85.50
93.40
81,50
51,00
5155
50.60
52.60
62 10
62.10
54.10
51,25
52.05
58.70
58.05
70.10
71,00
64.70
70 40
70.05
62 05
64.70 62.30
Converteerbare Obligaties
4 75 Akzo 72 20 no 5U
8.75 A.B.N. 99 50 g9 80
6.75 AmRo73 84 00 3439
5.50 AmRo 172 00 170 00
8,50 Boskalis Weslm 90 00 90 '0
6.25 BuhrT
4 00 Elaion
8 75 Elsevier-NDU
7.25 Fum 73
5 75 Gisl-Br
5 25 Hoogov
7.25 Kappa73
8.75 KNSM
8.75 KBB
7.75 K.N Pap.
7 25 M'lntosh
9 00 Meneba
7.00 NBM-B
7.75 Nutncia
8 00 Nijverd.
6 50 Oce v d.Ofc
4 75 Philips
10.00 Pont
7 50 Proost B
6 50 Rollnco
6 50 id 1000
8.00 Sanders
8.75 Schuttema
7 00 Slav Bk
8.75 Stevin Gr
9.00 VMF Stork
8.25 Vih-But.
8 50 Volker Stevin 78 64.30 64
7.00 W'have g3 oob
81 20 81.20
74 00 74 10
80 90 80.60
65 00 65.00
74.00 75.00b
92 00 94 00b
66.00;
"9.50 79.50
90,80 90.80
75.00 75.00
73.00 74.00
80.90 80,90
83,30
- 75.00b
75.00 75,00
55.70
57 50
90.00
- 80.50
80.50
76.30 76,30
59,20 60,00e
.00 W'have
7 00 W'sanen
8.75 W U.Hvp
Binnenl. Aandelen
ACF 66,40
ADM Beheer 175,00
Asd Rubber
Asd Rijtuig
Ant Brouw.
Ant Verf
AssSt.R'dam
AUDET
Aut Ind.Rt
Ballast-N
BAM
Batenburg
Beek.van
Begemann
Beiindo
Bergoss
Berkel P
Blydenst C
Boer Druk
Bols
Borsumii W
Braat Bouw
Breevast
Breevast cerl
Bredero
Bredero cert
BuhrmTettc
Caland Hold.
Calve-D cert
id 6 pet. cert
Centr.Suik
id cert
Celeco
id cert
Chamotte
Cindu Key
Clalmindo
Deh My
Desseaux
Econosto
EMBA
Enks
81.00 81.20
3.10
3.05
116,50 116.50
215,00b 215.00b
202,00 202,00
60,50 62.00k
78.50 77.80
720,00a 690,00a
71,00 71.50
16.00 15.50
380.00 380.00
53.00 53.00
88.00 88.00
43.30 45.00t
290.00e 290,00
21,00 20.10
23,50b 24.00
235,00 240,00
116.90 116,00
58.40e 58.20
102,50 103.00
13150 131.00
13150 131.00
174,00 174.50
173.00 174.00
44.00 43.20
33.70 35.50
196,50 200,00e
Co
Gamma H
id 5 pet PW
Gel Delft c
Gerofabr
Giessen
Goudsmit
Grasso
Hagemeijer
Hoek s Mach
Holdoh
Holec
HALL Trust.
Holl.-Kloos
Hunter D.
HVA-Myen cer
ICU
IHC-Inter
3nd Maatsch
IBB Kondor
InternauO
Kemper. Beg
KleneS
Kluwer
KBB
Id cert
id 6 cum
Kon.Ned.Pap
Krasnap.skv
Kwatta
96,00
41,00
37.20
61,00
19,50
30 20 1 30,00
13.701 13.80
340.00e 356.00e
38.00 38.00
12400 125.001
48.00 50-00
54.00
32.70
67,00 67,00
178,00 180.00
126.00 127.00
7.70 S-60
46.50 46.00
61,50 60.O0
161 00 163.00
230,00 230.00c
91.60 52.10e
18.20 I8-10
56.00 36-00
220 00 220,00
70.00, 68.00
27,20
27.80
17.70 !7-60
99,00 98,00
10,10 10.50
Landre&Gl
Leids.Wol
Macintosh
Maxw Petr
Meneba
83.50 S3.90
92.10 94.50
62.80 63.20
196.00 198.00
43.00 42.00
Metaverpa
MHV A dam
Moeara En.
Id 1-10
id 1-4
Mulder
Mijnb W
Naarden
Naeff
Nagron
NBM-Bouw
Nedap
Ned-Crediet
NEFIT
Ned.Sche
Ned Spri
Nlerstrasz
Norit
Nutricia GB
Nljverdal
Oce v.d.Gr
Orenstein
Otra
Palembang
Palthe
Pont Hout
Porcel Fles
Proost&Br
Rademakers
Ravast
Reesink
RIVA
id cerl
Rohte&Jisk
Rommenholl.
Rijn-Schelde
Sanders
Sarakreek
Schlumberger
Schuitema
Schuppen
Schuttersv
SlavenbBnk
Smit Intern
0,00 610,00
355 00 360.00
24.90 24.70
146.00 146 50
33 60e 33 80
1040.00 1040,00
30.00
73.50
125.00
93.00
16.00
55,50
153.00
132.00
12,60
157.50
152,00
80.00
132.00
12.50b
156.00
250,00 250,
240,00 240.0U
97.00 96.00
290.50 290.00e
35.10e 35.50
62.00b 65.00e
65.50 66.00e
710.00 695.00
42.20 42.80
96.00
38.10
81.00
Telegraaf
Textiel Tw
Tilb Hvp.bk
Tw Kabel H
Twynslra en
Ubbink
Unikap
Ver.GIasf
Vmf-Stork
-Verto eert
VihamijButt
VRG Gem Bez. 32 00
Wegener C cerl 23!l0
Wessanen c 59.00
Wyers 14,50e
Wijk en Her 103,50
37.50
71.00
3800b
91.00
35.00b
27.40
13.80
96.00
39.50
80.70
•11.50
65.00
28.50
33.50
161,00
37,80
74.00
40.20
90 00a
35 00
28 20
13.80
32.00
24,00e
60,20
15.50e
105,00
Beleggings Insl.
Alg.Fondsenb
Alrenta
America Fnd
Asd Belegg. D
Binn.Belf.VG
B.O.G
EurPr.Inv.
Goldmines
Holland F
Inlerbonds
Leveraged
Obam
Sumabel
Tokyo PH1S1
Tokyo PH
Uni-Invest
Viking
106,00 106.00
98 80 99.20
10520
171,00
147.50
120.90
136.50
145,00
105.00
510.00
224.00
145,50
121,50
136,00
145.00
1085.00
104,00
506,00
225.00f
74.50
44.30
147.00
205.00
97.50
140.50
Wereldhave
Concentra
Unifonds
Chemical F
Col.Growth
Japan Fund
Lehman Corp
Madison F
Technology F 27 80
Vance.Sand. "n
103.50 103.50
180,00 180 00
345.00 345,00
21.20 20,80
16,80 16.40
- 22,80
- 38,50
13.50
Buitenlandse Obligaties
88 70 89.20
88.70 88.70
95.60e 95.70
88.50 88,50
87.50 87,50
89,40 89,40b
79,00 79,00
90,40 90,60
84.50 84 50
92,30 92,50
96.50 96.50
80.00 89.50
23.20 23.10
EGKS 6-
5.75 EGKS 65
4 75 EGKS 62
9 00 Eurlnv75
7.75 id 72
5.75 id 64
5.75 id 65
8.00 IntAm 71
7 00 id 68
8 25 InlBk 71
4 50 id 62
7 00 All.Brew
3 50 Eng WLc
4 00 Nor Hva
5 00 Pipe-L.
11.25 Reed 74
6.25 Rothm
AMERIKA lorïg. aandelenl
Akzona n 10 j
Am.Express 45 70 4
Am.Motors o'qn
Am-TeiiiTel. sö'nn f
AU.Richf
Beth Steel
Boeing Comp -
Burroughs
Citicorp
Cities Serv
Colgate
Cons. Foods
Control Data
Dow Chemical
Du Pont
Eastman Kodak
Exxon Corp.
Fluor Corp.
Ford Motor
General F.Ieotr.
General Motors
Getty Oil
Gillette
Gulf OH
IBM
Intern.Flavor
Intern.Paper
Intem.Tel&Tel
Litton Ind.
Lockheed Aircraft- oR'=n
r x v r-.nm
29,50
48.75
21 50
25.50
28.80
25.70
4930
25.80
39,70
66,30
30.80
32.40b
16.70
56,30
36.50
68.10
20.80
40.50
28,10
L.T V Corp.
Mobil Oil 94 nn
North Am Phil
Occ.Petr Corp- 94 gn
Pepslco t5'25
Philip Morris 5330
Philips Petroleum
Polaroid Corp ]n
Quaker Oats
R C.A. 17 80
Rep Steel °5'80
Schlumberger =7'30
Sears Roebuck ,H'nn
Shell Oil
Sperry Corp
Standard OH of Ca
Tandy
Texaco
Texas Instruments
Union Caxbids IgjQ
Union Pacific «'m
U S Steel 09:80
46.30
34,20
3 43.50
36.60
32,00
Warner Lan. 19.50 19.50
Westlngh.El. 25.80 25.20
Woolworth 18,20 18,00
Xerox Corp. 41,50 40,75
Buitcnl. Aandelen
AH Breweries 300.00
Br Petrol. 575.00
Gevaert Ph. 78.00
Hoechsts
Hoesch
Imp Chem
Petrofma
Solvay
Alcan
Am.Cyanam.
Am Standard
Bell Tt'leph
Can. Pacific
CBS
Cclancse
Chrysler
Colunib.Gas
Cons Edison
Curtlss W
East Airl
Gen. Foods
21.01
100,00
55,00
66.00
68.00
36,00
77,70
"133,00
137,00
12.50
75.00
78.00
102.50
16.20
76.30
303,00
585,00
73.50
134.00
240.00
100,00
53.80
64,00
67.00
34,50
76,80
130,00
136,50
11.80
72.50
77.30
101.00
16.50
75,60
Goodrich
Goodyear
Husky Oil
Imperial Oil
Inco
Mc Donnell
Merck Co.
Minnesota
Nabisco Brands
National Can
Nat.Dist&C.
NCR Corp
Procter&C
Reynolds I
Shell Can
Sterling Dr
Sun Oil C.
Transam.C.
U.Brands
Dai-Ichi K
Nippon Elec
Pioneer El
Sanyo Electr
Sony Corp
50,00 50.00
43,00 42,00
28,50 30,00
54,10 54,20
32,00 31,60
77,00 77,00
188.00 182,00
126.00 123.00
70.60 71.50
4620 48.00
58.50 56,30
109.00 107.50
188.00 183.00
122,00 119.50
41,70 42.50
56,50 54,50
103.30 97,90
58,30 56,70
'25,00 25,00
410,00 410.00
- 470.00
270.00 265,00
249.00 245.00
870.00 870.00
A.B.N. 9.43 9,40
Amev 4.54 4,54
Amro-bank 1,03 1.03
NatNed(wir76i 430,00 430,00
NutNediwrr78i 321.00 321.00
Rodamco
WUHBiwiTtBi 18.00 18.00
Afgirtcprijzen
ABN belegg.
Reken Pool
Amro OF
Amro AK
Amro OK
Pers. fund
Belegg v.d.7
Esmeralda
Un Inv F
Amva belegg.
Unifonds
funds (Ned.)
70,52 70.62
48.49 48.51
137.50 138.42
123.69 122.71
153.12 152.03
22 36 22 06
10.00 9 92
7132 70.84
5510 56.20
153 87 154 08
17.10 17.00
mogelijkheid van een methaanonder-
zeeer opgenomen, omdat wellicht- de
Amerikaanse commissie voor kern
energie (NRC) bezwaar maakt tegen
een kemonderzeeer die aardgas ver
voert. EB vindt aardgastransport on
der water de veiligste methode. Boven
dien kan de afnemers een constant vo
lume aardgas worden gegarandeerd,
omdat de temperatuursverschillen on
der water veel kleiner zijn dan aan de
oppervlakte.
EB liet verder weten dat de technische
kennis voor dergelijke onderzeeers
aanwezig is en dat er altijd wel mensen
zijn die bezwaar hebben tegen revolu
tionaire plannen. Vanuit Canada is al
gewezen op het gevaar dat uitgaat van
ijsbergen bij transport onder water.
SHEFFIELD (Reuteri - Het Britse
staatsautoconcern BL (British Ley-
land) zal worden verkocht aan de par
ticuliere sector als het eenmaal weer
winst gaat maken, zo heeft de Britse
minister van industrie, Patrick Jen-
kin, het afgelopen weekeinde gezegd.
De Britse regering wil van een groot
deel van haar belangen in de diverse
takken van industrie af. Welke vesti
gingen van BL het eerst voor denatio
nalisering in aanmerking komen wilde
Jenkin niet zeggen.
AMSTERDAM - Op de Amsterdamse
effectenbeurs was de obligatiesector
maandag vast gestemd De staatsfond
sen waren een vol punt beter bij grote
omzetten. De jongste 12,75 pet staatsle
ning deed 102,20. Deze lening werd uit
gegeven tegen een koers van 101. Als
voornaamste oorzaken voor de vaste
stemming noemden handelaren de ren
tedaling in Amerika, die een zo krachti
ge uitstraling had, dat deobligatiekoer-
sen hier in Amsterdam mee omhoog ge
zogen werden.
De aandelensector was verdeeld. Tegen
de achtergrond van lagere aandelen-
prijzen in Wallstreet afgelopen vrijdag
bleef de markt hier echter goed liggen
Dit mede omdat verwacht werd. dat
Wallstreet maandag door de renteda
ling hoger zou openen. Ondanks de la
gere dollar steeg Kon, Olie zodoende
bijna f lopf 83 60. Unilever was f 5 be
ter op f 148. KLM won f 2opf 93.50. De
andere internationale waarden hand
haafden zich op het peil van afgelopen
vrijdag.
De banken moesten een stapje terug
doen. NMB verloor hierbij 80 cent op
f 47. De hypotheekbanken noteerden
verdeeld. De verzekeraars bleven dicht
bij huis. Bij de uitgevers raakte Else-
vier-NDUf 3 kwijt op f 126. De bouwers
trokken een ietsje aan. Zo wist Ogem op
te krabbelen naar f 3. een vooruitgang
van 30 cent. In de scheepvaartsector
veerde Nedlloyd 80 cent op op f 144.50.
Gist-Brocades was tenslotte was 's
morgens f 1.20 meer waard op f 58.20.
De prijzen op een rustige lokale markt
lagen doorgaans wat hoger. Zo trok
Wessanen f 1 aan op f 60. Gelatine
Delft f 12 op f 352 en Van Wijk en Her
inga f 1.50 op f 105. Oce-van der Grin
ten was f 2.50 in herstel op f 72.50. Ca
land sloeg de weg omhoog in en beland
de op f 35, f 1.30 hoger. IHC-Inter voeg
de f 2 aan de koers toe op 1' 163. Vaster
waren verder ook Stad Rotterdam,
Leidsche Wol en Pont
Aan de minkant zaten de uitgevers De
Telegraaf. Audet en Kluwer. De Tele-
graafzaktef 2opf 65,Kluwerf 180op
f 68.20 en Audet f 1 op f 77 50. Meneba
raakte eveneens f 1 kwijt op f 42
Op de actieve markt boog NMB tijdens
beurstijd verder door naar f 145, een
uiteindelijk verlies van f 2.80. De overi
ge verschillen op de actieve markt ble
ven beperkt.
Op de optiebeurs stond de handel
maandagochtend op een laagpitje Om
twaalf uur waren er 557 contracten ver
handeld. KLM was de actiefste klasse,
gevold door Kon. Olie. Callopties Unile
ver stegen sterk in waarde.