Baksteenproduktie moet minstens 25 pet omlaag 12 Bank voor Zeeland N.V. Plan transport aardgas uit Poolzee per kernonderzeeër Frankrijk en Italië bouwen korte-afstandsvliegtuig SANERINGSPLAN VOORGELEGD AAN FABRIEKEN BMW optimistisch over ontwikkeling automarkt Thans geperfectioneerd sparen een Kapitaalrente-rekening. AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS Obligaties punt hoger DINSDAG 10 NOVEMBER 1981 ADVERTENTIE ARNHEM (ANP) - De baksteenproduktie in ons land moet met 25 tot 30 procent worden ingekrom pen. Dit blijkt uit een plan dat de Vereniging Nederlandse Baksteenindustrie maandag heeft voorgelegd aan de directies van de 103 steenfabrieken die ons land rijk is. In september kondigde voorzitter J. L. Daams tijdens de jaarlijkse baksteen dag al aan, dat de baksteenindustrie nog dit jaar een grootscheepse sanering ingang zal zetten, die tussen de vijfhon- derd en de duizend arbeidsplaatsen gaat kosten. De steenfabrikanten kam pen in verband met teruglopende bouwactiviteiten met grote afzetpro- blemen. De verwachting is dat dit jaar de produktie van de gehele Nederland se baksteenindustrie 20 procent lager zal uitvallen dan in 1980. In dat jaar werden bijna 2.3 miljard bakstenen en klinkers gefabriceerd. Daams kon dit weekeinde niet zeggen aan hoeveel van de 4300 werknemers de sanering precies hun baan gaat kosten. Ook kon hij niet aangeven hoeveel fabrieken him poor ten zullen sluiten. Dat is volgens hem sterk afhankelijk van de vraag of de sa neringsmaatregelen grote of kleine steenfabrieken zal treffen. Gelet op het saneringspercentage van 25 tot 30 pro- Amsterdamse wisselmarkt Londen New York Montreal Parijs Brunei Frankfort Stockholm Bern Milaan Kopenhagen Oslo Wenen Tokio Madrid 4.5825-75 2,37345-595 2,03475-725 43,510-60 6,5275-325 110.150-200 44,405-55 137,215-65 20.595-645 34.175-225 41.585-635 15.711-21 106,88-98 2,37-67 BUITENLANDS BANKPAPIER AMSTERDAM lANP) - De ndvleskoersen (aan- en verkoopprijzenl voor buitenlands bankpapier geldend in Amsterdam op de vol gende werkdag luidden gisteren: Amerikaanse-dollar 2,37 Engelse pond 4.42 Belgishefr .100) 5.66 Duitse mark 100) 108. Ital Ure 110 000) 19.0 Portugese esc. ilOO) 3,30 Canadese dollar 1,98 Franse (100) 42.2 Zwitserse fr. (1001 135, Zweeese kroon (100) 42.5 Noorse kroon (100) 39,75 Deense kroon (100) 32,50 Oostenr. soh. (100) 15,57 Spaanse pes. (100) 2,37 Griekse drachme (100) 3,40 Finse mark (100) 54,00 Joegosl. dinar (100) 4.90 Ierse pond 3,74 Algemeen 82.80 Algemeen-lokaal 86.90 Internationals 78,40 Industrie 64,00 Scheep- en Luchtv. 154,10 Banken 204,60 Verzekering 172,80 Handel e.a. 70,10 CBS-oblig. index 78.70 Rendem Staatsl 12,21 waarvan 3-5 jr. 12.16 waarvan 5-8 jr. 12.24 8 jr. en langer 12,20 nieuwste drie 12,18 rend. BNG-lenlngen 12.12 rend, bankleningen 12,20 rend, pandbrieven 13,76 cent zal het aantal te vervallen arbeids plaatsen dichterbij de duizend dan bij de vijfhonderd liggen. Volgens Daams zal in sommige gevallen de produktie- capaciteit slechts voor een bepaalde periode worden stilgelegd. Dit in af wachting van betere tijden. Industriebond FNV De nu aangekondigde sanering is de vierde sinds 1970. Districtsbestuurder J. ter Eist van de Industriebond FNV zei niet te kunnen instemmen met een vernietiging van de produktie. „Er ko men twee tot drie moeilijke jaren, maar daarna heb je je bakstenen weer bitter hard nodig". De Industriebond is volgens hem ook alleen bereid om saneringsafspraken te maken als alle 103 fabrikanten mee doen. In het verleden is het volgens Ter Eist wel voorgekomen, dat fabikanten zich niet aan saneringen in de branche stoorden en onder de marktprijs onge controleerd doorpoduceerden. „Dan komt er van de hele sanering niets te recht". zo zei Ter Eist. Hij voorziet nog wel het nodige overleg tussen de indus triebond en werkgevers voordat er overeenstemming is bereikt. Dinds de jaren zestig hebben volgens Ter Eist zo'n drieduizend mensen hun baan in de baksteenindustrie verloren. De produktie is in diezelfde penode echter gestegen van twee miljard tot 2.3 miljard stenen per jaar. Dat komt vol gens Ter Eist omdat de fabrikanten de laatste jaren fors in automatisering en mechanisatie hebben geïnvesteerd. In de zestiger jaren was de gemiddelde in vestering zesduizend gulden per werk nemer per jaar. in 1980 was dat bedrag gestegen tot 20.000 gulden per hoofd per jaar. aldus Ter Eist. Eind augustus dit jaar telden de steen fabrieken in totaal een voorraad van 700 miljoen metselbakstenen en straatklinkers op hun tasvelden. Om de hele bedrijfstak gezond te houden moet volgens het nu verspreide plan een kwart tot een derde van de produktie van 2.3 miljard stenen worden inge krompen. Dat betekent dus een pro- duktiedaling met 600 tol 720 miljoen stenen per jaar.Het huidige sanerings plan kw am tot stand nadat de Neder landse Herstructureringsmaatschap pij in de baksteenindustrie een onder zoek had gehouden, waarin de bouw- prognoses voor de komende jaren zijn verwerkt. Het ministerie van economi sche zaken heeft voor de sanering steun toegezegd, terwijl de banken af bouw van fabrieken willen Financie ren. Dat betekent in de praktijk dat bedrijven die helemaal stoppen, wor den uitgekocht. Het geld dat hiervoor nodig is, wordt voor het grootste deel op tafel gelegd door steenfabrikanten die wel doordraaien. Zij storten daar toe bijdragen in een saneringsfonds. AMSTERDAM (ANP) - Vrijblijvende ad viesprijzen goud en zilver. Goud: 6-11-81, fijnmetaal inkoop 33300, ver koop 34000, bewerkt 32300, 35360; zilver fijn- metaal 642, 745, bewerkt 620, 780. 9-11-81: goud, fijnmetaal 33130,33830, bewerkt 32130, 35190; zilver fijnmetaal 637,740, bewerkt 610, 770. VOLVO: VOORLOPIG GEEN GROEI DINGOLFïNG (DPA) - Bayerische Motoren Werke AG (BMW) heeft het volste vertrouwen in de gunstige ontwikkeling van de automarkt. De voorzitter van de raad van bestuur van BMW, Eberhard von Kuenheim, heeft maandag verklaard dat het dieptepunt in de vraag naar personenauto's in juni en juli is geweest. Een logisch gevolg daarvan is dat het herstel van de automarkt volgend jaar. of uiterlijk in 1983, een feit is. Volgend jaar zal hel in elk geval beter gaan dan dit jaar. aldus Von Kuenheim. Bij BMW is er de laatste paar maanden duidelijk een wending temgoede geweest, ook in de Bondsrepubliek zelf. Volgens Von Kuenheim is dat een gevolg van de introduktie van de nieuwe 5-serie. De eerste helft van dit jaar zijn de produktie en de verkoop kleiner geweest.dan de eerste helft van vorig jaar. De oorzaak hiervan waren de voorbereidingen voor de nieuwe 5-serie en een korter aantal werkdagen. In het derde kwartaal was de produktie alweer vier procent en de verkoop alweer acht procent groter dan in het derde kwartaal van 1980. Von Kuenheim schat de omzet dit jaar op meer dan negen miljard mark. Vorig jaar werd er voor 8,1 miljard mark omgezet. Tot en met september dit jaar bedroeg de omzet 6,9 miljard mark. ruim veertien procent meer dan in die periode van vong jaar. De moedermaatschappij van BMW zag de omzet toenemen met 7,8 procent tot 5,4 miljard mark, doordat de resultaten van de dochternonderneming Motorrad GmbH in de cijfers zijn verwerkt. De omzet van de AG in het binnenland was drie miljard mark, ongeveer negen procent meer. Het Zweedse Volvo-concern ziet tot 1985 geen groei in de markt voor personen wagens. De markt voor de grote personenwagens, waar Volvo met de modellen uit de reeks 240 en 260 opereert, zal zelfs kleiner worden. Bovendien moet hier nog rekening worden gehouden met een Japans offensief, zo heeft Hakan Frisin- ger, directeur van Volvo Car Corporation, maandag verklaard. Volvo heeft desondanks zijn marktaandeel weten te vergroten; vooral in de Ver enigde Staten is het met de verkoop beter gegaan, zo zei Frisinger. De resultaten van de vrachtwagendivisie. Volvo Truck Corporation, zuilen dit jaar, evenals vorig jaar, goed zijn. De eerste helft van dit jaar is de verkoop op het peil van de eerste helft van vorig jaar gebleven. In heel 1980 verkocht Volvo 27.200 vrachtwagens. De achteruitgang in de verkoop in West-Europa is goed opgevangen door de betere verkoop in het Midden-Oosten en de Verenigde Staten. Volvo Truck ver kocht qua aantal in West-Europa minder, maar op de Westeuropese markt voor vrachtwagens van meer dan zestien ton ging het marktaandeel van 13,5 naar 14,5 procent. Grootaandeelhouder uit Midden-Oosten krijgt meerderheid in Ballast-Nedam AMSTERDAM (ANP) - Heerema Hol ding gaat haar belang via Antiliian Holding in Ballast-Nedam van 33 pet overdragen aan Minefa Holdings. Het belang van Minefa in het Amsterdam se aannemingsconcern komt daarmee op ongeveer 70 pet. Minefa is een Ne derlandse houdstermaatschappij van belangen in Europa en de V.S., die van uit ons land wordt geleid door een groep uit het Midden-Oosten. Van de aandelen Ballast-Nedam is cir ca 10 pet nog in handen van institutio nele beleggers en 20 pet van kleine be leggers. Minefa is niet van plan op deze aandelen een bod uit te brengen. De transactie zal geen invloed op de werk gelegenheid van Ballast-Nedam heb ben, aldus het concern. De manier waarop de partijen de trans actie behandelen is volgens Ballast-Ne dam niet in strijd met bestaande over eenkomsten. De grotere concentratie van het aandelenbezit van het Amster damse concern zal geen gevolgen heb ben voor het zelfstandige voortbestaan of voor het bestuur in de status van structuurvennootschap. De Amrobank heeft de afgifte van haar 10,5 pet-spaarbrieven 1981 - 1987 gestaakt, omdat deze lening van f 100 min voltekend is., De laatste uitgifte- koers was 98,3 pet (effectief rendement 12,25 pet). Rentepercentage november 1981. Bovenop de toch al hoge rente (voor november 1981 vastgesteld op 12%%) beloont Bank voor Zeeland trouwe spaarders nog eens met 0.5% extra rente. Deze rente wordt berekend over het laagste saldo in een betreffend vol kalenderjaar. Elk gewenst deel van uw tegoed is te allen tijde opneembaar tegen inhouding van 3% over elke dispositie. tor. Goes Grote Markt 21 Telefoon 01100- 1 56 10. Yerseke Kerkplein 3 Telefoon 01131-14 41. GROTON (Connecticut) (Reuter) - Vloeibaar gemaakt aardgas uit de bo dem van de Poolzee kan met kernon- derzeeers naar afnemers in Noord- Order van 35 miljoen voor Foxboro-Soest SOEST (ANP) - Foxboro Nederland (dochter van de Amerikaanse Foxboro in de gelijknamige plaats) heeft op dracht gekregen van Ralph M. Parsons in Pasadena (California). Technip in Parijs en Chiyoda in Tokio voor de le vering van een systeem voor de proces- regeling in een raffinaderij met een ca paciteit van 250.000 vaten olie per dag die in Al Jubail in Saoedi-Arabie wordt gebouwd. Met de opdracht is on geveer f35 min gemoeid. De raffinaderij is een gezamenlijke on derneming van de Saoedische staats- maatschappij Petromin en Shell Inter national. De apparatuur zal worden gefabriceerd in Soest. De levering moet in de tweede helft van 1983 plaatsvinden, aldus Fox boro. Amerika en Europa worden getrans porteerd. Deze wijze van transport is goedkoper dan een pijpleiding en kan concurreren met het transport door ijsbrekers-tankschepen. Het plan is afkomstig van de Ameri kaanse onderneming Electric Boat (EB), die de via de kernenergie aange dreven Trident-onderzeeers bouwt voor de Amerikaanse marine EB is een onderdeel van General Dynamics, waartoe ook Quincy Shipbuilding be hoort. een ontwerper van vloeibaar- aardgastankers. De Amerikaanse botenbouwer gaat uit van een vloot van veertien kernonder zeeboten die elk tussen de 700 en 725 miljoen dollar kosten. Een dergelije on- derzeeer moet 450 meter lang zijn en zes tanks aan boord hebben. Electric Boat heeft ook gedacht aan de onderzeeers die door methaanmotoren worden voortgestuwd. Deze schepen hebben een waterverplaatsing van 847.000 ton en de onderzeeers in de kernenergie- versie van 700.000 ton. Een "conventio nele" supertanker heeft een maximale waterverplaatsing van 500.000 ton. Electric Boat heeft in haar plannen de PARIJS (ANP) - De staatsbedrijven voor vliegtuig bouw in Frankrijk en Italië, Aerospatiale en Aeritalia, hebben besloten samen een vliegtuig voor korte afstan- den te gaan bouwen dat over een jaar of vier op de markt moet komen. De twee fabrieken hebben goede hoop op een belangrijk aandeel in de markt voor dat soort vliegtuigen, die voor de komende twintig jaar op 3700 stuks wordt geraamd. Het nieuwe vliegtuig, de ATR 42, krijgt twee turboprop motoren van Pratt and Whitney in Canada. Er zal ook een vrachtuitvoering worden aangeboden. Het vliegbe- reik wordt 1300 kilometer. De passagiersuitvoering krijgt normaal 42 tot 49 stoelen maar er zal een verlengde versie worden gebouwd met zestig stoelen. De twee fa brieken zeggen al zestig bestellingen binnen te hebben. In totaal hopen ze op 900 orders. De passagiersuitvoering van de ATR 42 zal in Toulouse worden gebouwd. Tot 1988 betekent dat een toeneming van de werkgelegenheid bij Aerospatiale met 4300 ba nen. De vrachtuitvoering wordt in Italië geassembleerd. Aerospatiale wordt verantwoordelijk voor het ontwerp van het vliegtuig en neemt de inrichting van cabine en cockpit voor haar rekening. Aeritalia bouwt romp en landingsgestel. a. laten, b. bieden; d: exdiv.; e: gedaan-bieden; f: laten; g; bieden en exdiv.; h: laten en exdiv.; k: gedaan-laten en exdiv.; I: gedaan-bieden en exdiv. Vorige jLaatstc koersen koersen Binnenl.Aandelcn (hoofdfondscnl. AKZO ®2.00e 62,10 21.50 21.80 283,00 282.00 91.00 90 70 51,70e AMEV AMRO bank Boskalis westm. Dordlsche peir 64.50 Dordtóche petr.pref '52 211.00 ■MMDU »M p—i- 129,00 127,00 Ennla FGH Gist Brocades Heineken Heineken Holding Hollbeton groep Hoogovens KLM Kon.olle Nat,Nederlanden Nedlloyd groep '«lm 120'70 45-80 46,30 56-50 58,60 44-80 44,50 40.00 39i60 in 69,8° 14.10 u VA 93 00 94 50 83.00 ov,2, 144'nn 109-00 144,00 145 nn 142?70 Möiooe 2,10 vanummeren o0 ,r, Pakhoed hofding 28.50 Pajthoedholdingcert 4U0 136.40 n6 ,0 219.60)217:50 131.40 i3i 3o 146.00147;70 51.5° 52,00 27.30 28.40 7°.50 69,50 Philips Robeco Rodamco Rolinco Rorento Onliever Ver bezit VNU Binnenl.Obligaties S3 !"S 12.00 ld 81-88 II75id 81-91 II50ld 80 II50 ld 81 11.25 id 81-96 1100 ld 81-88 'O 75 ld 80 10 75 ld 81 10 50 ld 74 10.50 ld 80 10.25 ld 80-90 10.25 ld 80-87 10.00 ld 80 375 ld 74 3.50 ld 76-1 350 ld 76-2 3 50 id 80-95 3-25 id 79-89 3-00 id 75 300 id 79-94 375 id 75 175 id 75-2 3 75 Id 76-96 375 Id 79-94 '•75 id 79-89 5 50 id 75 3-50 Id 75-2 3 50 Id 78-93 0-50 Id 78-89 96.00 95.20 92 60 95.30 91.10 92,00 97,30 88.10 90,50 93.50 89.50 87,20 94,50 89.60 85.00 87.00 83.50 83.eo 88.50 87 60 84,20 85,60 82U0 aO id 79-89 '.25 id 76-96 825 ld 77-92 325 Id 77 93 3 25 id 79-89 '""""i k! 99,50 98,70 97.20 96.50 93,50 96.20 92,10 93.50 97.80 89,50 91,80 94,20 90.50 84.50 84.60 89.50 90.70 89 80 83,10 86,30 85.70 85.40 82.20 83,10 8.00 id 71-96 8.00 id 701 8.00 id 7011 g.BO id 70III 8 00 id 76-91 8.00 id 77-97 8 00 id 77-87 8.00 id 78-88 7 75 id 71-96 7 75 id 73-98 7.75 id 77-97 7,75 id 77-92 7.50 id 69-94 7.50 id 71-96 7.50 id 72-97 7 50 id 78-93 7 50 Id 78-88 7.50 Id 78-88-2 7 50 id 71-81 7.20 id 72-97 7.00 id 661-91 7 00 id 6611 7.00 id 69-94 6 75 id 78-98 6.50 id 681-93 6 50 id 6811 6.50 Id 68IV 6.25 id 66-91 6 25 id 67-92 6.00 id 67-92 5.75 id 651-90 5.75 id 6511 5 25 ld 641-89 5 25 id 6411 5 00 id 64-94 4 50 Id 58-83 4.50 id 59-89 4.50 id 601-85 4.50 Id 6011 4 50 Id 63-93 4.25 Id 59-84 4 25 id 60-90 4.25 id 61-91 4 25 id 631 4 25 ld 6311 4.00 id 61-86 4.00 id 62-92 3.75 id 53-93 3.50 id st.47 3.50 id 53-83 3.50 Id 56-86 3.25 id 48-98 3.25 id 50-90 3 25 id 54-94 3 25 Id 55-95 3 25 id 55-85 3.00 id Grb46 12.00 BNG81-0I 11 00 Id 74 84 11.00 id 81-06 10 50 id 1974 9.50 Id 74 82 9 50 id 74-99 9 50 id 75-85 9 50 id 76-01 9.00 id 75-00 8.75 id 70-90 8.75 id 70-95 8 75 id 75-00 8 75 id 77-02 8.50 id 70-85 8 50 id 70-95 8 50 id 73-98 8.25 id 70-85 8 25 id 70-96 8.25 id 76-01 8.00 id 69-94 8.00 id 71-96 93.60 93,80 92,40 92,90 93.30 93.80 85.80 86.40 80.20 81.00 90.00 90.60 85.00 85.60 78.80 79.30 76.00 77,00 83.80 99 00 76 70 82.30 82.00 79,60 74.40 79,20 78,10 78.50 02.00 78.70 80.80 82,60 82.30 84.00 82.40 77,30 96.30 85.70 93.20 81,40 75,90 92,40 94,10 76,50 75,90 89,10b 80,30 75.40 78.70 94.10b 90,70 90,70 69,00 69,00 81.80 81,80 74,00 74,00 73.70 73,70 90,80 90,80 96,50 96,50 98.20 100.00 98.50 98 70 91,60 93.20 99.70 99.80 96.40 96.80 83,70 84,70 83.80 8480- 88.50 89,10' 84.60 85,60! 81,70 82.70 8030 82,00 94,00 94.20 83.60 84 60 79.90 81.00 93.10 93,20 82.60 84,00 75.00 76,20 81.40 82.40 80.90 8200 8.00 id 72-97 80,00 8.00 id 73-79 96.50 8,00 Id 75-00 75 80 7 60 id 73-98 76 70 7.50 id 72-97 ye^O 7.25 id 73-98 75.00 7.00 id 661-91 81.80 7.00 id 6611 81.60 7.00 id 66IV 82 40 7 00 id 72-97 74.90 7 00 id 73-83 96,90 6.75 id 67-92 S1.U0 6.75 id 68-93 78 20 '72-82 6 50 id 07-92 6.25 Id 67-92 6 00 Id 57-82 6 00 id 651-90 6 00 id 6511 5.75 ld 6511 5.50 id 65-90 5.25 id 64-89 5.25 Id 65 90 5.00 Id 58-88 5 00 id 64-89 4 75 Id 58-88 4 50 id 58-89 4.50 Id 59-84 4.50 id 60-85 4.50 id 62-92 4 50 id 62-93 Pandbrieven 9 00 FGH 7 00 id 72 6.00 id DW 4.75 id X-XA 4.50 ld DU 11 00 Raifi74 7 50 id 72 10.00 Sch.Ned 9.00 id 11.25 Tllb.H 8 75 Tilb-H 7.50 Westl BZ 6.00 ld X 8 87 id ri 69 11.00 WUtr 74 11 00 id 80 10.50 id 80 8.25 id 70 8 00 ld 1 7.50 id 711 7.00 Id 72 9.00 id ri 70 Banken. Handel, Industrie 97.70 79.50 78,20 96 00 82.80 8220 8180 83 70 82.70 83.40 84.80 93,20 81.10 75.00 76.00 82,00 99,20 87,55 87 35 85,30 85.50 81.00 96,70 76.40 77 70 77.50 75.70 82.70 82.40 83.00 75,50 97.10 81.40 78,80 97 90 79.80 78.70 96,30 83.10 8250 82.10 84.00 83.40 83.40 85,30 85,00 84,80 86,50 91.00 91.00 78.50 78.50 93.30 81,20 75.00 75.70 88.50 97,90 88.90 88.10 87.70 85.70 85,90 78,10 11,25 Akzo 9 50 Akzo 9 25 Akzo 11.25 ABN 74 10.50 id 1974 9.75 id 79-99 9 50 id 79 94 9,00 Id 1975 8.50 Id 1975 8.00 id 71-86 8 00 Id 73-88 10,75 Amro 74 10.50 Id 74 9,75 id 75 9.75 id 80-00 8.75 Id 73 8 50 Id 73 775 Id 71-86 750 id 73-88 7 50 MeesH72 8.75 BanqueP It 99.80 93.60 86.70 86.20 95 20 92,20 91,00 99.80 90.00 90.30 99.60 93.50 87,30 85,80 95,20 92.20 91.00 I 86,70 102,50 99.80 96.20 83.00 89.50 88.70 91.50 87.00 88 70 82.50t 8.00 Bwf.Limb. 8 50 BOZ 8.25 id 8.25 Breevast 71 8.00 Breevast 73 8.25 Bredero71 8.00 Br Petr. 7 25 id 72 8 50 Ceehom 7.25 CMC 72 6 75 id 67 9,50 CRBoerl bk 8 00 Elsevler-NDU 11,00 ExpFin.74 7.25 Hagemeyer 7 00 Hein.Bier 6 00 HolecDiv 8 00 Hoogov71 8 00 id 72 6.50 id 66 7 00 KLM 68 7.75 Lyons 11.00 Maasv O T 9,50 Maasv.O.T. 9.00 Maasv O.T 9 75 Massey-F 75 6 25 Meneba66 11.50 Natlnv 80 11.00 id 74 9 75 id 74 8 50 id 75-2 10 00 GasU 74 9 50 id 15j 875 id 75 8.50 id 15j 8 25 id 70 8.00 id 71 8 00 id 72 7 75 id 72 75.00 75 20 90,00 9000 89-j>° 88,50 79.00 79,00 ZH2 71-80 88-40 88.40 89.50 90 00 87-20 87,20 93-70 93.70 83 60 83.60 95.00a 94 00a 90,20 90,40 7.50 id 69 7.25 id 66 7.25 id 73 6 50 id 66 6 50 Id 68 9,75 NMB 74 8.73 ld kap 72 8 75 NOB 76 7 75 id 73 7 00 id 66 6.00 id 64 87,00 1 88.50 9380 93.90 87 00 86 50 87.50 87.50 86.70 87.00b 92,80 93 00b 85.00 85,50 88.50 88,50 96.00 96.50 90,80 91.00 92,80 93.00 96,50 96.50 97.50 98.00 98.00 98.50 92.50b 93.20 91.20 91.70 97.30 97.50 <H-0Q 91.30 94.00 94.50 93.50 93.70 94.00 94,30 31.00 91 30 90.00 90.30 89.00 89.30 84,70 85,00 8800 88.00 86.00 86.00 89,10 89.10 86.30 86.30 90.80 90.70 86,00 86,50 93.80 93.50 76.70 76.70 80.50 81.00 80.80 81.10 8.50N.S. 70 7 25 id 72 4.75 id 57 8.00 Wat.seh 7 75 Otra 72 7 75 Pakh. 73 7 00 id 68 7.00 id 72 7 25 id Blh66 6.50 id 67 5 25 id 64 4 75 id 61 7 75 Pechiney 8.00 P en C-groep 9 75 Philips 75 96,00 8 00 Philips 72 89,00 6.00 Pegem 57 85.30 5.50 id 58 85,20 5.00 id 58 85.00 6 00 PGEM 57 95 00 6 00 id 64 6 50 id 59 6 50 R-R Pijp 92.30 78,60 98.00 79,10 67.00 79 80 82.30 79,20 85,70 84.00 91.50 98.00 78,00 1.75 id 62 91.10 85.30 93.40 90.00 52.10 85,30 85 20 85.00 95.00 80,50 91.20 85.50 93.40 91.20 52 10 6 00 Schiphol 8.50 Shell 75 8 25 id 71 7.75 id 72 12 00 SHV 72 12 00 SHV 73 7 00 Skol Br 8.00 SlavB 71 7 25 Total 72 8.75 Unilev 75 6 00 Unilev 66 7 12 VMF 69 5 00 id 62 8.75 VNU 75 6 25 Wijers 66 Premie-obligatics 2 50 Alkm 56 250 A dam 51 2.50 id 561 2.50 id 5611 2.50 id 56II1 73.60 87.00 93.30 79.70 96.80 91.90 84.50 85.00 92,50t 81.70 50.20 93.70 84.50 95.20 5 2.50 id 2 50 Breda 54 2.50Dordr 56 2 50 E'hvn 54 2.50 Ensch 54 2 50 Haag 521 2.50 id 5211 2.50 R.Kruis 250 Rdam 521 2 50 id 5211 2 50 id 57 250 Utr 52 2.50 Z.HoH.57 2.50 id 59 62.10 55 40 51.25 52,05 59.90 58.00 73.90 88.30 93.00 8010 96.20e 91.60 85.50 85.50 93.40 81,50 51,00 5155 50.60 52.60 62 10 62.10 54.10 51,25 52.05 58.70 58.05 70.10 71,00 64.70 70 40 70.05 62 05 64.70 62.30 Converteerbare Obligaties 4 75 Akzo 72 20 no 5U 8.75 A.B.N. 99 50 g9 80 6.75 AmRo73 84 00 3439 5.50 AmRo 172 00 170 00 8,50 Boskalis Weslm 90 00 90 '0 6.25 BuhrT 4 00 Elaion 8 75 Elsevier-NDU 7.25 Fum 73 5 75 Gisl-Br 5 25 Hoogov 7.25 Kappa73 8.75 KNSM 8.75 KBB 7.75 K.N Pap. 7 25 M'lntosh 9 00 Meneba 7.00 NBM-B 7.75 Nutncia 8 00 Nijverd. 6 50 Oce v d.Ofc 4 75 Philips 10.00 Pont 7 50 Proost B 6 50 Rollnco 6 50 id 1000 8.00 Sanders 8.75 Schuttema 7 00 Slav Bk 8.75 Stevin Gr 9.00 VMF Stork 8.25 Vih-But. 8 50 Volker Stevin 78 64.30 64 7.00 W'have g3 oob 81 20 81.20 74 00 74 10 80 90 80.60 65 00 65.00 74.00 75.00b 92 00 94 00b 66.00; "9.50 79.50 90,80 90.80 75.00 75.00 73.00 74.00 80.90 80,90 83,30 - 75.00b 75.00 75,00 55.70 57 50 90.00 - 80.50 80.50 76.30 76,30 59,20 60,00e .00 W'have 7 00 W'sanen 8.75 W U.Hvp Binnenl. Aandelen ACF 66,40 ADM Beheer 175,00 Asd Rubber Asd Rijtuig Ant Brouw. Ant Verf AssSt.R'dam AUDET Aut Ind.Rt Ballast-N BAM Batenburg Beek.van Begemann Beiindo Bergoss Berkel P Blydenst C Boer Druk Bols Borsumii W Braat Bouw Breevast Breevast cerl Bredero Bredero cert BuhrmTettc Caland Hold. Calve-D cert id 6 pet. cert Centr.Suik id cert Celeco id cert Chamotte Cindu Key Clalmindo Deh My Desseaux Econosto EMBA Enks 81.00 81.20 3.10 3.05 116,50 116.50 215,00b 215.00b 202,00 202,00 60,50 62.00k 78.50 77.80 720,00a 690,00a 71,00 71.50 16.00 15.50 380.00 380.00 53.00 53.00 88.00 88.00 43.30 45.00t 290.00e 290,00 21,00 20.10 23,50b 24.00 235,00 240,00 116.90 116,00 58.40e 58.20 102,50 103.00 13150 131.00 13150 131.00 174,00 174.50 173.00 174.00 44.00 43.20 33.70 35.50 196,50 200,00e Co Gamma H id 5 pet PW Gel Delft c Gerofabr Giessen Goudsmit Grasso Hagemeijer Hoek s Mach Holdoh Holec HALL Trust. Holl.-Kloos Hunter D. HVA-Myen cer ICU IHC-Inter 3nd Maatsch IBB Kondor InternauO Kemper. Beg KleneS Kluwer KBB Id cert id 6 cum Kon.Ned.Pap Krasnap.skv Kwatta 96,00 41,00 37.20 61,00 19,50 30 20 1 30,00 13.701 13.80 340.00e 356.00e 38.00 38.00 12400 125.001 48.00 50-00 54.00 32.70 67,00 67,00 178,00 180.00 126.00 127.00 7.70 S-60 46.50 46.00 61,50 60.O0 161 00 163.00 230,00 230.00c 91.60 52.10e 18.20 I8-10 56.00 36-00 220 00 220,00 70.00, 68.00 27,20 27.80 17.70 !7-60 99,00 98,00 10,10 10.50 Landre&Gl Leids.Wol Macintosh Maxw Petr Meneba 83.50 S3.90 92.10 94.50 62.80 63.20 196.00 198.00 43.00 42.00 Metaverpa MHV A dam Moeara En. Id 1-10 id 1-4 Mulder Mijnb W Naarden Naeff Nagron NBM-Bouw Nedap Ned-Crediet NEFIT Ned.Sche Ned Spri Nlerstrasz Norit Nutricia GB Nljverdal Oce v.d.Gr Orenstein Otra Palembang Palthe Pont Hout Porcel Fles Proost&Br Rademakers Ravast Reesink RIVA id cerl Rohte&Jisk Rommenholl. Rijn-Schelde Sanders Sarakreek Schlumberger Schuitema Schuppen Schuttersv SlavenbBnk Smit Intern 0,00 610,00 355 00 360.00 24.90 24.70 146.00 146 50 33 60e 33 80 1040.00 1040,00 30.00 73.50 125.00 93.00 16.00 55,50 153.00 132.00 12,60 157.50 152,00 80.00 132.00 12.50b 156.00 250,00 250, 240,00 240.0U 97.00 96.00 290.50 290.00e 35.10e 35.50 62.00b 65.00e 65.50 66.00e 710.00 695.00 42.20 42.80 96.00 38.10 81.00 Telegraaf Textiel Tw Tilb Hvp.bk Tw Kabel H Twynslra en Ubbink Unikap Ver.GIasf Vmf-Stork -Verto eert VihamijButt VRG Gem Bez. 32 00 Wegener C cerl 23!l0 Wessanen c 59.00 Wyers 14,50e Wijk en Her 103,50 37.50 71.00 3800b 91.00 35.00b 27.40 13.80 96.00 39.50 80.70 •11.50 65.00 28.50 33.50 161,00 37,80 74.00 40.20 90 00a 35 00 28 20 13.80 32.00 24,00e 60,20 15.50e 105,00 Beleggings Insl. Alg.Fondsenb Alrenta America Fnd Asd Belegg. D Binn.Belf.VG B.O.G EurPr.Inv. Goldmines Holland F Inlerbonds Leveraged Obam Sumabel Tokyo PH1S1 Tokyo PH Uni-Invest Viking 106,00 106.00 98 80 99.20 10520 171,00 147.50 120.90 136.50 145,00 105.00 510.00 224.00 145,50 121,50 136,00 145.00 1085.00 104,00 506,00 225.00f 74.50 44.30 147.00 205.00 97.50 140.50 Wereldhave Concentra Unifonds Chemical F Col.Growth Japan Fund Lehman Corp Madison F Technology F 27 80 Vance.Sand. "n 103.50 103.50 180,00 180 00 345.00 345,00 21.20 20,80 16,80 16.40 - 22,80 - 38,50 13.50 Buitenlandse Obligaties 88 70 89.20 88.70 88.70 95.60e 95.70 88.50 88,50 87.50 87,50 89,40 89,40b 79,00 79,00 90,40 90,60 84.50 84 50 92,30 92,50 96.50 96.50 80.00 89.50 23.20 23.10 EGKS 6- 5.75 EGKS 65 4 75 EGKS 62 9 00 Eurlnv75 7.75 id 72 5.75 id 64 5.75 id 65 8.00 IntAm 71 7 00 id 68 8 25 InlBk 71 4 50 id 62 7 00 All.Brew 3 50 Eng WLc 4 00 Nor Hva 5 00 Pipe-L. 11.25 Reed 74 6.25 Rothm AMERIKA lorïg. aandelenl Akzona n 10 j Am.Express 45 70 4 Am.Motors o'qn Am-TeiiiTel. sö'nn f AU.Richf Beth Steel Boeing Comp - Burroughs Citicorp Cities Serv Colgate Cons. Foods Control Data Dow Chemical Du Pont Eastman Kodak Exxon Corp. Fluor Corp. Ford Motor General F.Ieotr. General Motors Getty Oil Gillette Gulf OH IBM Intern.Flavor Intern.Paper Intem.Tel&Tel Litton Ind. Lockheed Aircraft- oR'=n r x v r-.nm 29,50 48.75 21 50 25.50 28.80 25.70 4930 25.80 39,70 66,30 30.80 32.40b 16.70 56,30 36.50 68.10 20.80 40.50 28,10 L.T V Corp. Mobil Oil 94 nn North Am Phil Occ.Petr Corp- 94 gn Pepslco t5'25 Philip Morris 5330 Philips Petroleum Polaroid Corp ]n Quaker Oats R C.A. 17 80 Rep Steel °5'80 Schlumberger =7'30 Sears Roebuck ,H'nn Shell Oil Sperry Corp Standard OH of Ca Tandy Texaco Texas Instruments Union Caxbids IgjQ Union Pacific «'m U S Steel 09:80 46.30 34,20 3 43.50 36.60 32,00 Warner Lan. 19.50 19.50 Westlngh.El. 25.80 25.20 Woolworth 18,20 18,00 Xerox Corp. 41,50 40,75 Buitcnl. Aandelen AH Breweries 300.00 Br Petrol. 575.00 Gevaert Ph. 78.00 Hoechsts Hoesch Imp Chem Petrofma Solvay Alcan Am.Cyanam. Am Standard Bell Tt'leph Can. Pacific CBS Cclancse Chrysler Colunib.Gas Cons Edison Curtlss W East Airl Gen. Foods 21.01 100,00 55,00 66.00 68.00 36,00 77,70 "133,00 137,00 12.50 75.00 78.00 102.50 16.20 76.30 303,00 585,00 73.50 134.00 240.00 100,00 53.80 64,00 67.00 34,50 76,80 130,00 136,50 11.80 72.50 77.30 101.00 16.50 75,60 Goodrich Goodyear Husky Oil Imperial Oil Inco Mc Donnell Merck Co. Minnesota Nabisco Brands National Can Nat.Dist&C. NCR Corp Procter&C Reynolds I Shell Can Sterling Dr Sun Oil C. Transam.C. U.Brands Dai-Ichi K Nippon Elec Pioneer El Sanyo Electr Sony Corp 50,00 50.00 43,00 42,00 28,50 30,00 54,10 54,20 32,00 31,60 77,00 77,00 188.00 182,00 126.00 123.00 70.60 71.50 4620 48.00 58.50 56,30 109.00 107.50 188.00 183.00 122,00 119.50 41,70 42.50 56,50 54,50 103.30 97,90 58,30 56,70 '25,00 25,00 410,00 410.00 - 470.00 270.00 265,00 249.00 245.00 870.00 870.00 A.B.N. 9.43 9,40 Amev 4.54 4,54 Amro-bank 1,03 1.03 NatNed(wir76i 430,00 430,00 NutNediwrr78i 321.00 321.00 Rodamco WUHBiwiTtBi 18.00 18.00 Afgirtcprijzen ABN belegg. Reken Pool Amro OF Amro AK Amro OK Pers. fund Belegg v.d.7 Esmeralda Un Inv F Amva belegg. Unifonds funds (Ned.) 70,52 70.62 48.49 48.51 137.50 138.42 123.69 122.71 153.12 152.03 22 36 22 06 10.00 9 92 7132 70.84 5510 56.20 153 87 154 08 17.10 17.00 mogelijkheid van een methaanonder- zeeer opgenomen, omdat wellicht- de Amerikaanse commissie voor kern energie (NRC) bezwaar maakt tegen een kemonderzeeer die aardgas ver voert. EB vindt aardgastransport on der water de veiligste methode. Boven dien kan de afnemers een constant vo lume aardgas worden gegarandeerd, omdat de temperatuursverschillen on der water veel kleiner zijn dan aan de oppervlakte. EB liet verder weten dat de technische kennis voor dergelijke onderzeeers aanwezig is en dat er altijd wel mensen zijn die bezwaar hebben tegen revolu tionaire plannen. Vanuit Canada is al gewezen op het gevaar dat uitgaat van ijsbergen bij transport onder water. SHEFFIELD (Reuteri - Het Britse staatsautoconcern BL (British Ley- land) zal worden verkocht aan de par ticuliere sector als het eenmaal weer winst gaat maken, zo heeft de Britse minister van industrie, Patrick Jen- kin, het afgelopen weekeinde gezegd. De Britse regering wil van een groot deel van haar belangen in de diverse takken van industrie af. Welke vesti gingen van BL het eerst voor denatio nalisering in aanmerking komen wilde Jenkin niet zeggen. AMSTERDAM - Op de Amsterdamse effectenbeurs was de obligatiesector maandag vast gestemd De staatsfond sen waren een vol punt beter bij grote omzetten. De jongste 12,75 pet staatsle ning deed 102,20. Deze lening werd uit gegeven tegen een koers van 101. Als voornaamste oorzaken voor de vaste stemming noemden handelaren de ren tedaling in Amerika, die een zo krachti ge uitstraling had, dat deobligatiekoer- sen hier in Amsterdam mee omhoog ge zogen werden. De aandelensector was verdeeld. Tegen de achtergrond van lagere aandelen- prijzen in Wallstreet afgelopen vrijdag bleef de markt hier echter goed liggen Dit mede omdat verwacht werd. dat Wallstreet maandag door de renteda ling hoger zou openen. Ondanks de la gere dollar steeg Kon, Olie zodoende bijna f lopf 83 60. Unilever was f 5 be ter op f 148. KLM won f 2opf 93.50. De andere internationale waarden hand haafden zich op het peil van afgelopen vrijdag. De banken moesten een stapje terug doen. NMB verloor hierbij 80 cent op f 47. De hypotheekbanken noteerden verdeeld. De verzekeraars bleven dicht bij huis. Bij de uitgevers raakte Else- vier-NDUf 3 kwijt op f 126. De bouwers trokken een ietsje aan. Zo wist Ogem op te krabbelen naar f 3. een vooruitgang van 30 cent. In de scheepvaartsector veerde Nedlloyd 80 cent op op f 144.50. Gist-Brocades was tenslotte was 's morgens f 1.20 meer waard op f 58.20. De prijzen op een rustige lokale markt lagen doorgaans wat hoger. Zo trok Wessanen f 1 aan op f 60. Gelatine Delft f 12 op f 352 en Van Wijk en Her inga f 1.50 op f 105. Oce-van der Grin ten was f 2.50 in herstel op f 72.50. Ca land sloeg de weg omhoog in en beland de op f 35, f 1.30 hoger. IHC-Inter voeg de f 2 aan de koers toe op 1' 163. Vaster waren verder ook Stad Rotterdam, Leidsche Wol en Pont Aan de minkant zaten de uitgevers De Telegraaf. Audet en Kluwer. De Tele- graafzaktef 2opf 65,Kluwerf 180op f 68.20 en Audet f 1 op f 77 50. Meneba raakte eveneens f 1 kwijt op f 42 Op de actieve markt boog NMB tijdens beurstijd verder door naar f 145, een uiteindelijk verlies van f 2.80. De overi ge verschillen op de actieve markt ble ven beperkt. Op de optiebeurs stond de handel maandagochtend op een laagpitje Om twaalf uur waren er 557 contracten ver handeld. KLM was de actiefste klasse, gevold door Kon. Olie. Callopties Unile ver stegen sterk in waarde.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1981 | | pagina 17