white soxx UIT IM ZfflJMD DECADENT VERSAILLES IN SYNTHESIZERS VERPAKT Vakmanschap herken je zo. agenda opera canneto jenny clavecimbelduo film poppentheater concerten theater dodd gerard van maasakkers scheveningen de groeten uit ffïoê&cA DONDERDAG 24 SEPTEMBER 1981 een complete langspeler op de plank liggen"), wat voor hem kennelijk vol doende is om te zeggen: „Malcolm McLaren (Londense zakenman, trend setter en imago-verzinner. onder meer bekend van Bow-wow-wow en The Sex Pistols - red.) heeft mij nageaapt. En ook de mooie kleren van Spandau Ballet had ik eerder. McLaren is slim geweest met The Pistols, maar nu - met Bow-wow-wow - is 'ie onderhand wel uitgekakt". „Ik ben erg trots op de visuele uitwer king van Versailles en volgende projec ten, die ik snel aan het publiek zal pre senteren. Je moet bijvoorbeeld eens let ten op het kleuren-evenwicht van het hoesje van Versailles. Met ons volgende plaatje zal dat er allemaal nóg mooier uitzien. We hebben ook muzikanten klaarstaan, die ons bij een ..live"-pre- sentatie kunnen assisteren Maar waar ik echt met verlangen naar uitzie, is het maken van een mooie, nieuwe video film" noemd worden. Hij is een van de tech nici die al aanwezig was bij de platen van Fleetwood Mac en dat schijnbaar zo goed deed dat Nicks hem The grea test engineer in my world" noemt Nog maals een zeer veelzijdige plaat, met swingende muziek en prachtige bal lads als "Leather and Lace' die zeer de moeite waard is R. S. Stevie Nicks, Bella Donna' WE A 99 169 Rickie Lee Jones, die twee jaar gele den de platenwereld verraste met een elpee die in al zijn ongekunsteld heid bol stond van emoties, diepgang en die de luisteraar recht in de ziel trof, heeft met haar tweede plaat. "Pi rates', bewezen, nog een stapje verder te kunnen gaan. 'Pirates' is een juweel van een plaat. Teksten die het mense lijk feilen genadeloos bloot leggen, getoonzet op in prachtige 'chansons' die toch klinken als buitengewoon vooruits-evende en soms puur jazzy pop. hoe vaak hoor je dat op je radio?. Op het eerste gehoor is Jones vaak wat pessimistisch van toon en wat fatalis tisch. maar al gauw blijkt, dat het ge- bodene recht uit het hart komt en dat sleept je onherroepelijk mee De kun stenares geeft zich volledig bloot, alle uitingen zijn direct op de man af en eerlijk. 'Skeletons', bijvoorbeeld is zeer aangrijpend in zijn eenvoud, ot "Living it up' of 'The Retturns'. ze ge tuigen van de eindigheid en betrekke lijkheid van de Echte Liefde, maar de wijze waarop dit onderwerp wordt ver tolkt geeft, ondanks de duidelijke angst voor eenzaamheid, weer nieuwe hoop Zo zijn er telkens volkomen te genstrijdige gevoelens, die zonder ge kunsteld aan te doen geloofwaardig naast elkaar gezet worden en je doen beseffen, zo is het leven inderdaad Een song als 'Woody and Dutch on the Slow Train to Peking' herinnert weer aan vorige successen als Easy Money en Chuck E's in Love Kortom met d e professionele begelding van Chuck Ramey. Steve Gadri Art Rodriguez Neil Larsen en Buzzy Feiten zijn deze acht. merendeels zelf geschreven num mers in handen van producers Waron ker en Titelman evenzoveel juweeltjes in jazz-pop-land. Warm aanbevolen VdS Rickie Lee Jones. Pirates rWEA 56 816) PZC/varia De zanger Gerard van Maasakkers geefl vrijdagavond in het Vestzakthealerle Vlissingen een concert van Bra bantse Volksmuziek <20.30 uuri Deze troubadour, die zelf zijn muziek en teksten produceert, laat zich doorzijn muziek kennen. Voor zijn eerste elpee 'Komt er mer in' kreeg hij in december 1980 een gouden stoof Zaterdagavond wordt in Vestzaktheater te Vlissingen de wereld premiere gegeven van de jazz-opera 'Canneto' van Tristan Honsinger. (21.30 uur) Deze opera op basis van geïmproviseerde muziek, dans en zang gaat over de derde dochter van een plaatselijke bankier Ze voelt zich ongelukkig omdat ze verliefd is op de balletdanser die op de 50ste verdieping van het ge bouw naast hen woont Het meisje vraagt adviezen aan haar twee gelukkig getrouwde zusters, maar dat helpt niet veel. Op een dag passeert ze een boom. die haar vertelt dat de danser van kangoeroes houdt Ze koopt dan ook onmiddellijk een kangoeroe en wacht haar dan ser op Deze wordt onmiddellijk verliefd op het meisje of de kangoeroe. Medewerkers aan deze voorstelling zijn Tristan Honsin ger cello, regie). Katie Duck (dans. choreografieSean Bergin idans. choreografieiToshinon Kondozang actri ce) Muriel Miguel (saxofoon, fluit). André van Elburg (zang. acteur) en Allessandro Certini (dansi Anneliese Wolf zorgde voor de vormgeving Zaterdagavond wordt in De Prins van Oranje te Goes een voorstelling gegeven van de komedie 'Wat doen we met Jenny?' van D. R. Wilde. (20.00 uur). Josephine van Gasteren en Henny Orri vertolken de hoofdrollen. Het stuk is gebaseerd op de escapades van een vrouw, die de strijd tegen het ouder worden heeft aangebonden. Ze is weduwe, heeft twee dochters, een aardig huis en een leuk kapitaaltje. Eindelijk krijgt ze dan de kans van haar leven om eens te doen wat ze altijd al had willen doen, maar nooit heeft gekund als vrouw en moeder Ze gaat naaktdoeken schilderen, drinkt voortdurend champag ne, neemt een minnaar, haalt een groep jazz-muzikanten in huis. leert tapdansen en slagwerk bespelen Al snel is ze het schandaal van de buurt en ze wordt zelfs gearres teerd. De twee dochters weten intussen niet wat ze met moeder aanmoeten Ze schakelen een geriater in. En dan is er ook nog Eudora. de oudere schoonzuster, eeuwig klagend over ziektes, maar kerngezond. Jenny's min naar gaat er intussen vandoor met het geld en zelfs het huis moet verkocht worden. De geriater blijkt trouwens Jenny zeer te bewonderen en biedt haar zelfs een baantje aan Hij bewondert haar levenslust. Eudora wordt uitein delijk ook door Jenny's strijd aangestoken en Jenny trekt bij haar in. Ze vieren dit feit op een nogal opzienba rende manier voor twee op leeftijd zijnde vrouwen. Het probleem van het oud worden, de angstgevoelens van 'waar moet ik heen15' heeft Wilde op een geestige, luchti ge manier verwerkt, waardoor dolle situaties ontstaan. Het clavecimbelduo Paulc van Parys en Jan van Mol geeft zondagmorgen in het Zuidlandthealer te Terneu- zen een koffieconcert. (12.00 uuri Paule van Parys gaf haar eerste pianoconcert op achtja rige leeftijd. Na het behalen van verscheidene eerste prij zen aan de Koninklijke Conservatoria van Gent, Brussel en Antwerpen, en een schtterend Hoger Diploma onder leiding van Alex de Vries, kreeg zij een studiebeurs om in Parijs les te nemen bij Marcel Ciampi. Zij werd laureate van de internationale wedstrijd 'Biermans-Lapórtre'. Contact met de barokmuziek bracht haar tot het clave- cimbel en zij studeerde bij Kenneth Gilbert en Jos van Immerseel. Zij concertreert in binnen- en buitenland. Jan van Mol studeerde aan het Koninklijk Conservato rium van Antwerpen waar hij negen eerste prijzen be haalde. Hij studeerde onder anderen bij Stanislas Derie- maeker (orgel) en Jos van Immerseel iclavecimbeltln 1973 werd hij laureaat van de Internationale Orgelwed strijd van Avila. Naast zijn concerten werkt hy als do cent aan het Antwerps Conservatorium en directeur van de Muziekakademie van Hoboken. De film 'Best Boy' van Ira Wohl draait woensdagavond in Alhambra Vlissingen (20.00 uur). Deze film met onder anderen Philly Wohl handelt over een 50 jaar oude geestelijk gehandicapte op zijn weg naar een zelfstandig leven. Het poppentheater 'Jakkus' uit Middelburg geeft woensdagmiddag in Parcival te Middelburg een voor stelling van 'Sterke Wanja'. 14.30 uur) Het Drechtstedenkwartet (fluit, viool, cello en clave- cimbel) geeft zaterdagavond in 'Open Hof te Vlissingen een concert met medewerking van Marian Leijnse (orge- 1U20.00 uur) Het programma omvat werken van De- fesch. Hertel, Telemann. Leclair en Bach Het duo Ferenc Hutyra (fluit) en Leen de Broekert (piano) geeft zondagmorgen een koffieconcert in de Kui perspoort te Middelburg 111.30 uur) Er staan werken van Kuhlau. Godard, Bohm en Doppler op het programma. De vokale en versterkte instrumentale koren van Hor tus Musicus Religiosus geven zondagmiddag in de Mid delburgse Koorkerk een concert van muziekwerken van Claudio Monteverdi en Heinrich Schütz. (16 00 uuri Me dewerkers aan het concert zijn Caroline de Jongh en Yvonne Benschop, sopraan; Jeannette van de Water, alt; Jac Hermans en Ad van Baasbank. tenor; Philip Verduit en Leonard Eversdijk. bas. Toetsen worden be speeld door Toine Jimkes en Bram de Wolf Het geheel staat onder leiding van Hans Smout. Na het Monte verdi- programma zal Bram de Wolf het Praeludium in G-Dur van Nicolaus Bruhns ten gehore brengen. Daarna wordt het concert besloten met de Musikalische Exequien van Schütz. Ter gelegenheid van de openingsweek van het Vestzak theater te Vlissingen speelt Theater Dodd uit Vlissin gen vanavond, donderdag, de twee eenakters 'Menno' en 'De Barriere' (20.30 uur) De beide éénakters zijn geschreven door Rens Schot, die samen met Bram Kwekkeboom en Rinus Roepman de voorstelling verzorgt. 'Menno' is een monoloog van een jongemaan, die vertelt over de relatie die hij heeft gehad met zijn inmiddels overleden moeder. Met terugblikken op Menno's jeugd wordt duidelijk dat deze relatie ge voed wordt door een gebrekkige communicatie: veel is gesignaleerd, weinig uitgesproken. Ook als de moeder na een ziekbed sterft, lukt het Menno niet de communi catie tot stand te brengen. Het blijkt echter dat de moe der zyn krampachtige houding als troostrijk ervaren heeft. 'De Barnere' heeft als thema de stap van leven naar dood Een man nadert met een aantal koffers de grens, waar hij geconfronteerd wordt met de douane, die hem een groot deel van zyn bagage laat achterlaten. Het zijn vooral dingen, die een licht verdovende werking hebben, zoals asperines. De douane blijkt onvermurwbaar en de man accepteert tenslotte dat hij veel van vroeger moet achterlaten om verder te kunnen gaan en weer iets nieuws te beginnen. Vanavond, donderdag, speelt De Nieuwe Komedie in het Zuidlandtheater te Terneuzen de volksrevuc 'De groeten uit Scheveningen'. (20.30 uur) De tekst en muziek van 'De groeten uit Scheveningen' zijn van Jaap van de Merwe, de regie is in handen van Heieen van Meurs. Het zijn vooral de gebeurtenissen van de laatste honderd jaar die centraal staan in 'De groeten uit Scheveningen'. opgetekend uit datgene wat Scheve- ningers vertellen en wat er over Scheveningen in de lite ratuur te vinden is Het stuk is een impressie over het Scheveningen van vroeger en nu, met veel sketches, straatballaden, smartlappen en verhalen. De ontwikke ling van Scheveningen gaat tot op de dag van vandaag door, tot en met een volledige gedaanteverwisseling van de badplaats. Weinig herrmnert nu nog aan het eens zo roemruchte verleden van het Kurhaus-cabaret, Pisuis- se. Louis Davids en Pia Beek. De Scheveningers van het dorp hebben hun eigen verhalen over armoede en visse rij Het idee om zo n voorstelling over Scheveningen te maken leefde al lang bij de Nieuwe Komedie, maar werd werkelijkheid met de ingebruikname van het eigen Theater aan de Haven De twee gezichten van Scheve ningen. het Dorp en het Bad. herkenbaar als verslag gegeven, zijn verplaatsbaar naar menig nadere stad De aristocratische Engelse lesbiénnes. Miss Moberley en Miss Jourdain, beleefden op 10 augus tus 1901 iets heel bijzónders. In de tuin van het paleis te Versailles (Frankrijk) hadden zij een zeer gedetaillerd visioen. Wegens hun sexuele voorkeur werden de dames destijds geen seconde serieus genomen. Maar sindsdien zijn er steeds meer aanwijzingen aan het licht gekomen, die hun verhaal geloofwaardiger maken. Geloofwaardig genoeg in elk geval, voor het Franse duo „White Soxx", om er een liedje over te zingen en dat op de plaat te zetten. Toch komt het verhaal van de dames, wat White Soxx betreft, op de tweede plaats. De visuele mogelijkheden die de kostuums uit de 18e eeuw bieden, vindt het duo interessanter. Wandelend in de paleistuin maakte een vreemd gevoel zich meester van het tweetal. Hun omgeving werd twee-di mensionaal en ze zagen allerlei dingen die er in werkelijkheid niet waren. Be kende personen uit de 18e eeuw. een waterval en allerlei bouwwerken trok ken aan hen voorbij. Nadat de twee ..ladies" uit hun „droom" ontwaakt waren, wees speur werk - van henzelf - uit. dat ze Versail les gezien hadden op 5 oktober 1789. Uit de kleing van droomfiguren kon wor den opgemaakt dat ze onder meer Ma rie Antoinette ontmoet hadden en uit oude plattegronden bleek, dat hun be schrijving van de paleistuin klopte vrijdag 25 september De Brabantse volksmuziek-zan- ger Gerard van Maasakkers treedt op in het Vestzaktheater in het ka der van de openingsweek. Aanvang 20.30 uur. zaterdag 26 september De Goese popgroep 'The Serial' speelt in de Walk-Inn in Vlissingen. Het concert begint om 21.00 uur. Ook na hun dood kwamen er nog aan wijzingen. Zo beschreven de welgestel de dames een theehuis, waarvan het be staan pas deze eeuw uit een oud, zoek geraakt document kon worden beves tigd. pracht en praal „Van het verhaal van die twee Britse dames is al een film gemaakt bij ons in Frankrijk. Dat is al aardig uitgediept en daarom ben ik er niet meer zo van onder de indruk", aldus zanger-tekst schrijver Fabrice, die het onderwerp meer „om de pracht en de praal van de kostuums" bij de kop heeft gepakt. De single „Versailles" is al twee jaar oud, maar is nu weer opnieuw uitge bracht omdat de prachtige aankleding wel leuk „in de tijd past" Spandau Bal let. Adam the Ants en anderen gaan al zo ver met decadente kledij, dat in middels de Nederlandse groep Gruppo Sportivo al een parodie klaar heeft. Fabrice. voormalige leraar Engels en als „label-manager" in dienst bij een platenmaatschappij, vindt het niet no dig zijn achternaam te noemen; „Zowel Frederick - die de muziek verzorgd heeft - als ik zijn werkzaam bij een pla- tenmaatschapij die concurreert met het bedrijf dat „Versailles" heeft uitge bracht". Fabrice is de man die zich bezighoudt met de vorm (uitvinder van witte-sok- ken-imago) en ambitieuze projecten zo als video-films en opzichtige presenta ties, terwijl Frederick de techneut is. „Frederick is een deskundige op het ge bied van elektronische muziek Je kunt hem vergelijken met The Buggies. Hij heeft de muziek geschreven, uitgevoerd op allerlei instrumenten, heeft ook de produktie verzorgd en nog wat achter grond-zang gedaan", aldus Fabrice. avant-garde Fabrice deinst er niet voor terug om zichzelf - behalve met The Buggies - met een groot aantal lieden uit de „avant-garde" van de muziekwereld te vergelijken. Hij heeft nu een single op zijn (voor-)naam staan („maar ik heb PLATEN E en band als Fleetwood Mac die platen maakt als 'Rumours' en 'Rhiannon'. de vernieuwde Fleet wood Mae dus die niet te verwarren is met de gelijknamige bluesgroep, had verschillende genieën onder haar le den. Een van die meesters is ongetwij feld de oprichter Mick Fleetwood, maar in niet mindere mate Stevie Nicks. Een wonderschone dame die in 1975, samen met Lindsey Bucking ham, door Fleetwood in zijn her nieuwde groep werd gehaald. Dat de ze dame een aantal noten op haar zang had mocht wel blijken uit de belang rijkste bijdrage die ze verleende aan de Fleetwood Mac elpee's. Ze nam een groot deel van de songs voor haar re kening en gaf de band door haar stem een nieuw geluid, dat gelet op het suc ces van de verschillende langspeel platen en singles duidelijk aansloeg. Al meer dan 300 jaar brouwt Grolsch haar bier op natuurlijke en ambachtelijke wijze En dal proef je Vakmanschap is Meesterschap Het is dan ook niet verwonderlijk dat Stevie Nicks haar capaciteiten wilde proberen op een solo-elpee. Die plaat is onlangs uitgekomen onder de titel Bella Donna', een rol die ze onmisken baar bij Fleetwood Mac vervult Haar plaat wordt een succes. Niet alleen door haar eerder geroemde capacitei ten. Ze heeft zich namelijk omringd met een aantal musici die hun sporen in de popmuziek al ruimschoots heb ben verdiend. Die misici hebben dat gedaan in veel van elkaar verschillen de bands, waardoor 'Bella Donna' een grote gevarieerdheid kent. Als voor beeld noem ik de bijdrage van de twee Eagles' Don Henley en Don Felder. waardoor het nummer The Highway man veel weg heeft van een werkje van Emmvlou Harris. Dat geldt ook voor After the glitter Fades Wat rui ger klinkt de samenwerking met Tom Petty, van Tom Petty and the Heart- breakers Dit nummer. 'Stop draggin mij heart around', is regelmatig via de radio te horen Weer anders klinkt, het geluid van Ste vie Nicks op het eerste nummer van kant twee. Edge of seventeen waar ze weer een duidelijke knipoog naar de groep Fleetwood Mac maakt En om de laatste 'gasten' te noemen pianist Rov Bittan van de E street band. de begeleidingsgroep van Bruce Springs teen Het moet duidelijk zijn dat Ste vie Nicks als 'Prima Donna een opti maal gebruik heeft gemaakt van haar capaciteiten en de vakbekwame men sen die haar omringden. Onder die mensen mag ook de invloedrijke ge- luidsmixer Shelly Yakus wel eens ge-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1981 | | pagina 19