white
soxx
UIT IM
ZfflJMD
DECADENT VERSAILLES IN
SYNTHESIZERS VERPAKT
Vakmanschap
herken je zo.
agenda
opera canneto
jenny
clavecimbelduo
film
poppentheater
concerten
theater dodd
gerard van
maasakkers
scheveningen
de groeten uit
ffïoê&cA
DONDERDAG 24 SEPTEMBER 1981
een complete langspeler op de plank
liggen"), wat voor hem kennelijk vol
doende is om te zeggen: „Malcolm
McLaren (Londense zakenman, trend
setter en imago-verzinner. onder meer
bekend van Bow-wow-wow en The
Sex Pistols - red.) heeft mij nageaapt.
En ook de mooie kleren van Spandau
Ballet had ik eerder. McLaren is slim
geweest met The Pistols, maar nu -
met Bow-wow-wow - is 'ie onderhand
wel uitgekakt".
„Ik ben erg trots op de visuele uitwer
king van Versailles en volgende projec
ten, die ik snel aan het publiek zal pre
senteren. Je moet bijvoorbeeld eens let
ten op het kleuren-evenwicht van het
hoesje van Versailles. Met ons volgende
plaatje zal dat er allemaal nóg mooier
uitzien. We hebben ook muzikanten
klaarstaan, die ons bij een ..live"-pre-
sentatie kunnen assisteren Maar waar
ik echt met verlangen naar uitzie, is het
maken van een mooie, nieuwe video
film"
noemd worden. Hij is een van de tech
nici die al aanwezig was bij de platen
van Fleetwood Mac en dat schijnbaar
zo goed deed dat Nicks hem The grea
test engineer in my world" noemt Nog
maals een zeer veelzijdige plaat, met
swingende muziek en prachtige bal
lads als "Leather and Lace' die zeer de
moeite waard is
R. S.
Stevie Nicks, Bella Donna'
WE A 99 169
Rickie Lee Jones, die twee jaar gele
den de platenwereld verraste met
een elpee die in al zijn ongekunsteld
heid bol stond van emoties, diepgang
en die de luisteraar recht in de ziel
trof, heeft met haar tweede plaat. "Pi
rates', bewezen, nog een stapje verder
te kunnen gaan. 'Pirates' is een juweel
van een plaat. Teksten die het mense
lijk feilen genadeloos bloot leggen,
getoonzet op in prachtige 'chansons'
die toch klinken als buitengewoon
vooruits-evende en soms puur jazzy
pop. hoe vaak hoor je dat op je radio?.
Op het eerste gehoor is Jones vaak wat
pessimistisch van toon en wat fatalis
tisch. maar al gauw blijkt, dat het ge-
bodene recht uit het hart komt en dat
sleept je onherroepelijk mee De kun
stenares geeft zich volledig bloot, alle
uitingen zijn direct op de man af en
eerlijk. 'Skeletons', bijvoorbeeld is
zeer aangrijpend in zijn eenvoud, ot
"Living it up' of 'The Retturns'. ze ge
tuigen van de eindigheid en betrekke
lijkheid van de Echte Liefde, maar de
wijze waarop dit onderwerp wordt ver
tolkt geeft, ondanks de duidelijke
angst voor eenzaamheid, weer nieuwe
hoop Zo zijn er telkens volkomen te
genstrijdige gevoelens, die zonder ge
kunsteld aan te doen geloofwaardig
naast elkaar gezet worden en je doen
beseffen, zo is het leven inderdaad
Een song als 'Woody and Dutch on the
Slow Train to Peking' herinnert weer
aan vorige successen als Easy Money
en Chuck E's in Love Kortom met d
e professionele begelding van Chuck
Ramey. Steve Gadri Art Rodriguez
Neil Larsen en Buzzy Feiten zijn deze
acht. merendeels zelf geschreven num
mers in handen van producers Waron
ker en Titelman evenzoveel juweeltjes
in jazz-pop-land. Warm aanbevolen
VdS
Rickie Lee Jones. Pirates
rWEA 56 816)
PZC/varia
De zanger Gerard van Maasakkers geefl vrijdagavond
in het Vestzakthealerle Vlissingen een concert van Bra
bantse Volksmuziek <20.30 uuri Deze troubadour, die
zelf zijn muziek en teksten produceert, laat zich doorzijn
muziek kennen. Voor zijn eerste elpee 'Komt er mer in'
kreeg hij in december 1980 een gouden stoof
Zaterdagavond wordt in Vestzaktheater te Vlissingen
de wereld premiere gegeven van de jazz-opera 'Canneto'
van Tristan Honsinger. (21.30 uur)
Deze opera op basis van geïmproviseerde muziek, dans
en zang gaat over de derde dochter van een plaatselijke
bankier Ze voelt zich ongelukkig omdat ze verliefd is op
de balletdanser die op de 50ste verdieping van het ge
bouw naast hen woont Het meisje vraagt adviezen aan
haar twee gelukkig getrouwde zusters, maar dat helpt
niet veel. Op een dag passeert ze een boom. die haar
vertelt dat de danser van kangoeroes houdt Ze koopt
dan ook onmiddellijk een kangoeroe en wacht haar dan
ser op Deze wordt onmiddellijk verliefd op het meisje of
de kangoeroe.
Medewerkers aan deze voorstelling zijn Tristan Honsin
ger cello, regie). Katie Duck (dans. choreografieSean
Bergin idans. choreografieiToshinon Kondozang actri
ce) Muriel Miguel (saxofoon, fluit). André van Elburg
(zang. acteur) en Allessandro Certini (dansi Anneliese
Wolf zorgde voor de vormgeving
Zaterdagavond wordt in De Prins van Oranje te Goes
een voorstelling gegeven van de komedie 'Wat doen we
met Jenny?' van D. R. Wilde. (20.00 uur). Josephine van
Gasteren en Henny Orri vertolken de hoofdrollen.
Het stuk is gebaseerd op de escapades van een vrouw,
die de strijd tegen het ouder worden heeft aangebonden.
Ze is weduwe, heeft twee dochters, een aardig huis en een
leuk kapitaaltje. Eindelijk krijgt ze dan de kans van haar
leven om eens te doen wat ze altijd al had willen doen,
maar nooit heeft gekund als vrouw en moeder Ze gaat
naaktdoeken schilderen, drinkt voortdurend champag
ne, neemt een minnaar, haalt een groep jazz-muzikanten
in huis. leert tapdansen en slagwerk bespelen Al snel is
ze het schandaal van de buurt en ze wordt zelfs gearres
teerd. De twee dochters weten intussen niet wat ze met
moeder aanmoeten Ze schakelen een geriater in. En dan
is er ook nog Eudora. de oudere schoonzuster, eeuwig
klagend over ziektes, maar kerngezond. Jenny's min
naar gaat er intussen vandoor met het geld en zelfs het
huis moet verkocht worden. De geriater blijkt trouwens
Jenny zeer te bewonderen en biedt haar zelfs een baantje
aan Hij bewondert haar levenslust. Eudora wordt uitein
delijk ook door Jenny's strijd aangestoken en Jenny
trekt bij haar in. Ze vieren dit feit op een nogal opzienba
rende manier voor twee op leeftijd zijnde vrouwen. Het
probleem van het oud worden, de angstgevoelens van
'waar moet ik heen15' heeft Wilde op een geestige, luchti
ge manier verwerkt, waardoor dolle situaties ontstaan.
Het clavecimbelduo Paulc van Parys en Jan van Mol
geeft zondagmorgen in het Zuidlandthealer te Terneu-
zen een koffieconcert. (12.00 uuri
Paule van Parys gaf haar eerste pianoconcert op achtja
rige leeftijd. Na het behalen van verscheidene eerste prij
zen aan de Koninklijke Conservatoria van Gent, Brussel
en Antwerpen, en een schtterend Hoger Diploma onder
leiding van Alex de Vries, kreeg zij een studiebeurs om in
Parijs les te nemen bij Marcel Ciampi. Zij werd laureate
van de internationale wedstrijd 'Biermans-Lapórtre'.
Contact met de barokmuziek bracht haar tot het clave-
cimbel en zij studeerde bij Kenneth Gilbert en Jos van
Immerseel. Zij concertreert in binnen- en buitenland.
Jan van Mol studeerde aan het Koninklijk Conservato
rium van Antwerpen waar hij negen eerste prijzen be
haalde. Hij studeerde onder anderen bij Stanislas Derie-
maeker (orgel) en Jos van Immerseel iclavecimbeltln
1973 werd hij laureaat van de Internationale Orgelwed
strijd van Avila. Naast zijn concerten werkt hy als do
cent aan het Antwerps Conservatorium en directeur van
de Muziekakademie van Hoboken.
De film 'Best Boy' van Ira Wohl draait woensdagavond
in Alhambra Vlissingen (20.00 uur). Deze film met onder
anderen Philly Wohl handelt over een 50 jaar oude
geestelijk gehandicapte op zijn weg naar een zelfstandig
leven.
Het poppentheater 'Jakkus' uit Middelburg geeft
woensdagmiddag in Parcival te Middelburg een voor
stelling van 'Sterke Wanja'. 14.30 uur)
Het Drechtstedenkwartet (fluit, viool, cello en clave-
cimbel) geeft zaterdagavond in 'Open Hof te Vlissingen
een concert met medewerking van Marian Leijnse (orge-
1U20.00 uur) Het programma omvat werken van De-
fesch. Hertel, Telemann. Leclair en Bach
Het duo Ferenc Hutyra (fluit) en Leen de Broekert
(piano) geeft zondagmorgen een koffieconcert in de Kui
perspoort te Middelburg 111.30 uur) Er staan werken van
Kuhlau. Godard, Bohm en Doppler op het programma.
De vokale en versterkte instrumentale koren van Hor
tus Musicus Religiosus geven zondagmiddag in de Mid
delburgse Koorkerk een concert van muziekwerken van
Claudio Monteverdi en Heinrich Schütz. (16 00 uuri Me
dewerkers aan het concert zijn Caroline de Jongh en
Yvonne Benschop, sopraan; Jeannette van de Water,
alt; Jac Hermans en Ad van Baasbank. tenor; Philip
Verduit en Leonard Eversdijk. bas. Toetsen worden be
speeld door Toine Jimkes en Bram de Wolf Het geheel
staat onder leiding van Hans Smout. Na het Monte verdi-
programma zal Bram de Wolf het Praeludium in G-Dur
van Nicolaus Bruhns ten gehore brengen. Daarna wordt
het concert besloten met de Musikalische Exequien van
Schütz.
Ter gelegenheid van de openingsweek van het Vestzak
theater te Vlissingen speelt Theater Dodd uit Vlissin
gen vanavond, donderdag, de twee eenakters 'Menno'
en 'De Barriere' (20.30 uur)
De beide éénakters zijn geschreven door Rens Schot, die
samen met Bram Kwekkeboom en Rinus Roepman de
voorstelling verzorgt. 'Menno' is een monoloog van een
jongemaan, die vertelt over de relatie die hij heeft gehad
met zijn inmiddels overleden moeder. Met terugblikken
op Menno's jeugd wordt duidelijk dat deze relatie ge
voed wordt door een gebrekkige communicatie: veel is
gesignaleerd, weinig uitgesproken. Ook als de moeder
na een ziekbed sterft, lukt het Menno niet de communi
catie tot stand te brengen. Het blijkt echter dat de moe
der zyn krampachtige houding als troostrijk ervaren
heeft.
'De Barnere' heeft als thema de stap van leven naar
dood Een man nadert met een aantal koffers de grens,
waar hij geconfronteerd wordt met de douane, die hem
een groot deel van zyn bagage laat achterlaten. Het zijn
vooral dingen, die een licht verdovende werking hebben,
zoals asperines. De douane blijkt onvermurwbaar en de
man accepteert tenslotte dat hij veel van vroeger moet
achterlaten om verder te kunnen gaan en weer iets
nieuws te beginnen.
Vanavond, donderdag, speelt De Nieuwe Komedie in
het Zuidlandtheater te Terneuzen de volksrevuc 'De
groeten uit Scheveningen'. (20.30 uur)
De tekst en muziek van 'De groeten uit Scheveningen'
zijn van Jaap van de Merwe, de regie is in handen van
Heieen van Meurs. Het zijn vooral de gebeurtenissen van
de laatste honderd jaar die centraal staan in 'De groeten
uit Scheveningen'. opgetekend uit datgene wat Scheve-
ningers vertellen en wat er over Scheveningen in de lite
ratuur te vinden is Het stuk is een impressie over het
Scheveningen van vroeger en nu, met veel sketches,
straatballaden, smartlappen en verhalen. De ontwikke
ling van Scheveningen gaat tot op de dag van vandaag
door, tot en met een volledige gedaanteverwisseling van
de badplaats. Weinig herrmnert nu nog aan het eens zo
roemruchte verleden van het Kurhaus-cabaret, Pisuis-
se. Louis Davids en Pia Beek. De Scheveningers van het
dorp hebben hun eigen verhalen over armoede en visse
rij Het idee om zo n voorstelling over Scheveningen te
maken leefde al lang bij de Nieuwe Komedie, maar werd
werkelijkheid met de ingebruikname van het eigen
Theater aan de Haven De twee gezichten van Scheve
ningen. het Dorp en het Bad. herkenbaar als verslag
gegeven, zijn verplaatsbaar naar menig nadere stad
De aristocratische Engelse lesbiénnes. Miss Moberley en Miss Jourdain, beleefden op 10 augus
tus 1901 iets heel bijzónders. In de tuin van het paleis te Versailles (Frankrijk) hadden zij een
zeer gedetaillerd visioen. Wegens hun sexuele voorkeur werden de dames destijds geen seconde
serieus genomen. Maar sindsdien zijn er steeds meer aanwijzingen aan het licht gekomen, die hun
verhaal geloofwaardiger maken. Geloofwaardig genoeg in elk geval, voor het Franse duo „White
Soxx", om er een liedje over te zingen en dat op de plaat te zetten. Toch komt het verhaal van de
dames, wat White Soxx betreft, op de tweede plaats. De visuele mogelijkheden die de kostuums
uit de 18e eeuw bieden, vindt het duo interessanter.
Wandelend in de paleistuin maakte een
vreemd gevoel zich meester van het
tweetal. Hun omgeving werd twee-di
mensionaal en ze zagen allerlei dingen
die er in werkelijkheid niet waren. Be
kende personen uit de 18e eeuw. een
waterval en allerlei bouwwerken trok
ken aan hen voorbij.
Nadat de twee ..ladies" uit hun
„droom" ontwaakt waren, wees speur
werk - van henzelf - uit. dat ze Versail
les gezien hadden op 5 oktober 1789. Uit
de kleing van droomfiguren kon wor
den opgemaakt dat ze onder meer Ma
rie Antoinette ontmoet hadden en uit
oude plattegronden bleek, dat hun be
schrijving van de paleistuin klopte
vrijdag 25 september
De Brabantse volksmuziek-zan-
ger Gerard van Maasakkers treedt
op in het Vestzaktheater in het ka
der van de openingsweek. Aanvang
20.30 uur.
zaterdag 26 september
De Goese popgroep 'The Serial'
speelt in de Walk-Inn in Vlissingen.
Het concert begint om 21.00 uur.
Ook na hun dood kwamen er nog aan
wijzingen. Zo beschreven de welgestel
de dames een theehuis, waarvan het be
staan pas deze eeuw uit een oud, zoek
geraakt document kon worden beves
tigd.
pracht en praal
„Van het verhaal van die twee Britse
dames is al een film gemaakt bij ons in
Frankrijk. Dat is al aardig uitgediept
en daarom ben ik er niet meer zo van
onder de indruk", aldus zanger-tekst
schrijver Fabrice, die het onderwerp
meer „om de pracht en de praal van de
kostuums" bij de kop heeft gepakt.
De single „Versailles" is al twee jaar
oud, maar is nu weer opnieuw uitge
bracht omdat de prachtige aankleding
wel leuk „in de tijd past" Spandau Bal
let. Adam the Ants en anderen gaan
al zo ver met decadente kledij, dat in
middels de Nederlandse groep Gruppo
Sportivo al een parodie klaar heeft.
Fabrice. voormalige leraar Engels en
als „label-manager" in dienst bij een
platenmaatschappij, vindt het niet no
dig zijn achternaam te noemen; „Zowel
Frederick - die de muziek verzorgd
heeft - als ik zijn werkzaam bij een pla-
tenmaatschapij die concurreert met
het bedrijf dat „Versailles" heeft uitge
bracht".
Fabrice is de man die zich bezighoudt
met de vorm (uitvinder van witte-sok-
ken-imago) en ambitieuze projecten zo
als video-films en opzichtige presenta
ties, terwijl Frederick de techneut is.
„Frederick is een deskundige op het ge
bied van elektronische muziek Je kunt
hem vergelijken met The Buggies. Hij
heeft de muziek geschreven, uitgevoerd
op allerlei instrumenten, heeft ook de
produktie verzorgd en nog wat achter
grond-zang gedaan", aldus Fabrice.
avant-garde
Fabrice deinst er niet voor terug om
zichzelf - behalve met The Buggies -
met een groot aantal lieden uit de
„avant-garde" van de muziekwereld te
vergelijken. Hij heeft nu een single op
zijn (voor-)naam staan („maar ik heb
PLATEN
E
en band als Fleetwood Mac die
platen maakt als 'Rumours' en
'Rhiannon'. de vernieuwde Fleet
wood Mae dus die niet te verwarren is
met de gelijknamige bluesgroep, had
verschillende genieën onder haar le
den. Een van die meesters is ongetwij
feld de oprichter Mick Fleetwood,
maar in niet mindere mate Stevie
Nicks. Een wonderschone dame die in
1975, samen met Lindsey Bucking
ham, door Fleetwood in zijn her
nieuwde groep werd gehaald. Dat de
ze dame een aantal noten op haar zang
had mocht wel blijken uit de belang
rijkste bijdrage die ze verleende aan
de Fleetwood Mac elpee's. Ze nam een
groot deel van de songs voor haar re
kening en gaf de band door haar stem
een nieuw geluid, dat gelet op het suc
ces van de verschillende langspeel
platen en singles duidelijk aansloeg.
Al meer dan
300 jaar brouwt
Grolsch haar bier
op natuurlijke en
ambachtelijke wijze
En dal proef je
Vakmanschap is Meesterschap
Het is dan ook niet verwonderlijk dat
Stevie Nicks haar capaciteiten wilde
proberen op een solo-elpee. Die plaat
is onlangs uitgekomen onder de titel
Bella Donna', een rol die ze onmisken
baar bij Fleetwood Mac vervult Haar
plaat wordt een succes. Niet alleen
door haar eerder geroemde capacitei
ten. Ze heeft zich namelijk omringd
met een aantal musici die hun sporen
in de popmuziek al ruimschoots heb
ben verdiend. Die misici hebben dat
gedaan in veel van elkaar verschillen
de bands, waardoor 'Bella Donna' een
grote gevarieerdheid kent. Als voor
beeld noem ik de bijdrage van de twee
Eagles' Don Henley en Don Felder.
waardoor het nummer The Highway
man veel weg heeft van een werkje
van Emmvlou Harris. Dat geldt ook
voor After the glitter Fades Wat rui
ger klinkt de samenwerking met Tom
Petty, van Tom Petty and the Heart-
breakers Dit nummer. 'Stop draggin
mij heart around', is regelmatig via de
radio te horen
Weer anders klinkt, het geluid van Ste
vie Nicks op het eerste nummer van
kant twee. Edge of seventeen waar ze
weer een duidelijke knipoog naar de
groep Fleetwood Mac maakt En om
de laatste 'gasten' te noemen pianist
Rov Bittan van de E street band. de
begeleidingsgroep van Bruce Springs
teen Het moet duidelijk zijn dat Ste
vie Nicks als 'Prima Donna een opti
maal gebruik heeft gemaakt van haar
capaciteiten en de vakbekwame men
sen die haar omringden. Onder die
mensen mag ook de invloedrijke ge-
luidsmixer Shelly Yakus wel eens ge-