zanger tim finn: we zijn het dieptepunt voorbij SPLIT EVEN PUZZELEN VAN UITSTEL KOMT AFSTEL COMBINATIE VAN HET JAAR DA VID EN GOLIA TH Door Pieter Groenewoldi De uit Nieuw-Zeeland afkomstige formatie Split Enz heeft een duidelijke verandering onder gaan. Niet alleen uiterlijk, maar ook muzikaal. Muzikaal zette die wijziging zich in met de vorige elpee 'True Colours'. Op de onlangs uitgebrachte plaat 'Waiata' wordt deze lijn doorgetrok ken. Een schitterende plaat waarvan vrijwel ieder nummer goed genoeg is om op single uitge bracht te worden. Om de muziek van Split Enz in een hokje onder te brengen valt niet mee omdat er van alles in zit. Duidelijk is echter wel de invloed van de Beatles te bespeuren. Maar wie is daardoor niet beïnvloed, vraagt zanger Tim Finn zich af. Na lang nadenken be sluit hij dat Split Enz melodische pop muziek maakt. Daar kunnen we alle kanten mee uit. I}et uiterlijk van de Split Enz-leden is ook weer aangepast aan dat van de ge middelde burger. De groep kwam met name in het nieuws door de opgescho ren kapsels, de beschilderde gezichten en de kleurrijke uitmonsteringen. De debuutelpee uit 1976 bevat experimen tele muziek maar verkoopt slecht. De groep is door een diep dal gegaan, maar is daar nu duidelijk doorheen. Zanger Tim Finn: ..We hebben op 'Waiata' inderdaad de lijn van 'True Co lours' doorgetrokken Muzikaal zat er wel een zekere vooruitgang in. De num mers op True Colours' waren wat sim peler. We veranderen graag. Daar gelo ven wij in Dat kun je wel zien als je de laatste elpee met de eerste vergelijkt. Praten over Split Enz is praten over ver anderingen. Dat houdt het boeiend". ironisch „Eerlijk gezegd ben ik niet goed op de hoogte van wat er op muzikaal gebied in Europa wordt gedaan. Ik ken het nummer 'Vienna' van Lütravox, maar verder weet ik weinig van de nieuwe stromingen hier. Mijn favoriete groep is Talking Heads. Maar dat is een Ame rikaanse groep". „Ik houd van groepen die iets met mu ziek doen.Zoals bijvoorbeeld The Poli ce reggae binnen de eigen formule heeft weten te integreren is geweldig". Op dit moment wordt met name in En geland door groepen en hun aanhang erg veel aandacht geschonken aan het uiterlijk. Voorbeelden daarvan zijn groepen als Spandau Ballet, Visage en ook Ultravox. Nieuwe romantiek. Vijf jaar geleden werd hetzelfde gedaan door Split Enz, maar die groep is daar ondertussen vanaf gestapt. Het sloeg toen niet aan. Is Split Enz zijn tijd voor uit? Tim Finn: „Ach. dat weet ik niet. Het is wel ironischIk ben ook blij dat wij daar nu meer mee kunnen worden vergele ken. Een hoop groepen drijven op wat ik noem een modegolf. Zodra die mode uitraakt hebben die groepen het vaak ook wel gehad. Er zijn er maar een paar die boven dat stijltje uitgroeien en be kend worden. Denk maar aan de Who. Dat was een uitgesproken 'mod-groep'. die het heeft overleefd. Misschien wa ren wij er wel wat te vroeg mee. maar het heeft ons genoeg publiciteit opgele verd". „Glamour is belangrijk. Ik ben altijd gek geweest op glamourgroepen als Ro- xy Music en iemand als David Bowie. Onze kleding werd door de drummer ontworpen. Nogal extreem, ja. Beetje vreemd ook. Maar wij houden van ver anderen en onze enige mogelijkheid was weer normaal worden". relaties „We stoppen een hoop humor in onze muziek. Surrealistisch soms. We heb ben er ook lol in de draak met onszelf te steken. Een beetje relativeren. We heb ben twee kanten. Een komische en een tragische. We proberen het in balans te houden. De zaken in dit leven worden wel eens te serieus genomen. Je moet om jezelf en deze wereld kunnen la chen. We wisselen onze wat somberde re nummers ook af door vrolijkere. Teksten zijn belangrijk voor Split Enz, maar de melodie toch nog meer". „Natuurlijk zoeken we steeds naar nieuwe manieren om iets te zeggen. We proberen de dingen vanuit alle mogelij ke hoeken te zien. We doen ook onze best niet alles vanuit een manlijke in valshoek te bekijken. Zeker niet als we over relaties zingen. We zingen over re laties tussen mensen, maar ook over de relatie tussen ons en de wereld. Relaties zijn erg belangrijk. Zeker voor mensen in een rondtrekkende band. Die hebben namelijk nauwelijks de tijd om aan re laties toe te komen. Dat is wel eensjam- mer". bridge/t .schipperheyn Het gezegde 'Van uitstel komt afstel' doet ook in bridge opgeld. Veel spelers die een dubbele stop hebben in een kleur waarmee tegen hun SA-contract wordt gestart neigen tot de gedachte: ,'Laat ik de eer ste slag maar nemen: als de kleur straks nog eens wordt ingespeeld kan ik altijd nog denken over op houden.' Soms, als er een gevaarlijke switch dreigt, is direct nemen inderdaad het verstandigste. Maar deze switch moet dan wel vrij opgelegd zijn want iemand die de eerste slag mag houden is vrijwel altijd ge neigd de kleur door te spelen. Noord Sch.A 7 4 Ha. H 10 6 Ru. A 4 KI. VB 987 Oost Sch. 5 2 Ha. V 7 4 3 Ru. B 8 7 2 KI. H 5 4 Zuid Sch. H 9 3 Ha. A 8 5 Ru. H V 10 3 KI. 10 3 2. Noord opent met 1 KI en zuid besluitzijn ruitenkaart te verzwijgen en 2 SA te bieden, hij heeft tenslotte een ideale SA-verdelmg met dekking in alle ongeboden kleuren. Noord verhoogt tot 3 SA. West komt uit met Sch. V. Met een dubbele stop in schoppen zullen veel leiders de eerste slag nemen met het idee een volgende schop penronde eventueel te duiken. Tegen gemiddelde te genstand zouden zij in dat geval hun contract gemak kelijk maken. De eerste schoppenslag wordt op tafel genomen en een kleine klaveren in slag 2 is voor west's KI A. West speelt weer schoppen maar heeft daarna geen aankomer meer om zijn vrije schoppens te kun nen incasseren. Zuid maakt tenminste 10 slagen. Tegen goede verdediging sneuvelt het contract echter. Oost moet in slag 2 'opstappen' met KI H en schoppen naspelen. Het verschil is natuurlijk dat dan de schop pens worden vrijgespeeld terwijl west nog KI A als aankomer heeft. Dit lijkt moeilijk spel voor oost, maar het thema is bekend en ook de kleine klaveren die uit de dummy werd gespeeld duidt er op dat zuid KI 10 heeft maar niet KI A. in welk geval zuid waarschijnlijk begonnen zou zijn met het voorspelen van KI V (zuid zou er in dit geval dan ook beter aan hebben gedaan KI V vanuit de dummy te spelen, dit maakt het bijspelen van KI H iets moeilijker, zuid kan tenslotte KI A10 sec. hebben). Duikt zuid de eerste slag dan kan hij, ook tegen ge wiekste tegenstanders, niet down. Weliswaar is een hartenswitch in slag 2 vervelend, maar niet catastro faal en bovendien is het erg onwaarschijnlijk dal west dat 'vindt' Duikt zuid dus de eerste slag en neemt hij de tweede, dan is de schoppencommunicatie bij de vijand verbroken, zuid speelt klaveren in slag 3 en er is voor OW geen effectieve verdediging meer DONDERDAG 13 AUGUSTUS 1981 PZC/varia/pop schaken/c. jansen zaterdag 15 augustus In de Middelburgse veilinghallen wordt een groot popfestival gehouden met als hoofdattractie Jan Akkerman en zijn groep 'Pleasure Point'. De rest van het programma mag er echter ook wezen- Chris Latul speelt met zijn nieu we formatie, Herman van Boeyen showt zijn nieuwe All Star Vitesse, en Kazimierz Lux en John Schuursma tre den op, alsmede de groep Thunder storm. Als zeeuws element treden de groepen Zapata en Lativa voor het voetlicht. Tenslotte is er een kleine kans dat Brainbox herleeft, in de op stelling waarmee de groep onlangs in het Middelburgse Schuttershof optrad. Hoe komt het dat een goede spe ler zetten doet, waarvan hij weet dat ze slecht zijn? Met die vraag worstelt iedere grootmees ter op zijn tijd. Vorig jaar was grootmeester Gelier, nog niet eens zo lang geleden kandidaat voor het wereldkampioenschap, ten prooi aan de diepste ellende toen hemn dit overkwam: Palatnik - Geiler USSR 1980 1. d4 Pf6; 2. Lgö d5; 3. Lf6: ef6:; 4. e3 Le6; 5. PcT' Pd7; 6. c4 Lb4; 7. cd5: Ld5:: 8. Pe2 0-0; 9. Pc3 Pb6: 10. a3 Lc3:; 11. bc3: c5; 12. Ld3 cd4:; 13. cd4: Lg2:? Gelier laat zich vreselijk beetne men. Te veel gedronken? Te weinig geslapen? 14. Tgl Ld5: 15. Tg7: Toch aardig natuurlijk. Zwart gaf het op Hij gaat mat: 15Kg7:; 16. Dg4 Kh8. 17. Df5 enz. Iedereen wint graag zijn partijtje, maar winnen en winnen is twee. Veel bevrediging schenkt een partij die wordt beslist door een diepzin nige kombinatie, gekruid met pitti ge offers en verrassende wendin gen. De man. die de volgende com binatie uitvoerde, kan nog jaren nagenieten: Zwart was in bijgaande stelling aan zet. Hij had rustig 1ab6: kunnen doen met de iets betere stelling. Maar dan was hij zeker niet in de schaakrubriek van de PZC terechtgekomen. Daarom speelde hij, op zoek naar onsterfe lijkheid: 1Dh3ü Met de bedoeling Tf5- h5. 2. ba7:Nu is TI5 te lang zaam wegens a8D, 2fg3:; 3. fg3: Tf2ü Ongelofelijk. 4. Kf2: dammen/1. anderson Jan Akkerman Horizontaal: 1 kreupel; 3 bouwland; 6 watervlakte; 11 rangtelwoord; 12 zon neklaar; 13 duw; 14 metselspecie; 15 steenmassa; 17 samentrekking van edel; 19 medefirmant; 22 agenda; 25 controleren; 28 beroep; 30 halm. 31 last dier; 33 groot gebouw. 35 keukengerei; 37 soepkom; 38 zangoefening. 39 reke ning; 40 hoofddeksel; 41 afdeling Verticaal: 1 individu: 2 mishandelen: 4 gedicht. 5 smaragd. 7 kiezer 8 soldaten- kost: 9 gezellig; 10 insekt. 16 deel van de dag. 18 plaats in N -Brabant; 20 nieuw 21 lofzang; 23 meisjesnaam; 24 plaats m N.-Brabant; 26 veldhospitaal; 27 na- bootserij, 28 gezellige bijeenkomst. 29 onwerkelijk; 32 riem; 33 jonge koe 34 wapen; 36 vogel Uitslag vorige puzzel. Promotie tot dame op a8 maakt geen enkel verschil. 4Dh2: 5. Kf3 Tf7 G. Lf4 Pf4:: 7. a8D+Het schaak der wake! 7Kh7; 8. Tgl Het enige, werkelijk waar. om het mat Muhamadejev - Neboljsin (USSR 1980) nog even uit te stellen. 8Pc6+; 9. Kei Tf5ü Nog een briljante zet. Er dreigt Pg5 mat, dus: 10. Dd2 De2: Men wordt er stil van. 11. De2: Pg5 mat. Een van de meest opzienbarende matovervallen van de laatste twintig jaar. Bij de volgende combinatie staat de vijandelijke koning (ditmaal de zwarte) in het midden en dat is zo als bekend een onveilige haven. Niet zo wereldschokkend als de vo rige combinatie, maar toch aardig. Kenners zullen in de stelling de overblijfselen van een mislukte Najdorf-variant van het Siciliaans ontdekken. Het zwakke punt in de zwarte stelling is. zoals in talloze openingen het punt 17 Zwart, die een pion voorstaat, heeft de ont wikkelingvan zijn stukken op men sonterende wijze veronaohtzaamd. Zijn gerechte straf voor deze ernsti ge schaakzonde komt met donder de bliksem. Savtsjenko - Altman (USSR 1979). 1. Pc5üDit paard is onkwets baar: 1Pe5:;2.Lb5:!!metmat- dreiging op d8 en dus damewinst. 1. Dc7; 2. Pf7:Achter deze zet zetten we geen uitroepteken meer. Het offer is zo van vanzelf sprekend. dat het zelfs goed zou zijn als het slecht was 2Kf7: Zwart heeft geen keuze natuurlijk. Bovendien moet je in een verloren stelling elk offer aan nemen. Dan heb je tenminste nog wat. 3. Thfl+ Kc8 Was 3. Kg8 niet beter? Nou nee. nauwelijks. Wit speelt 4. Ld8 Dc6: 5 Df4 en zwart kan inpakken. 4. Dh5+ g6: 5. Pd6-*-Ld6; 6. Dg6: En mat op de volgende zet. Na vier zetten wordt de witte schijf tot dam gepromoveerd en begint het feitelijke eindspel, maar inmid dels zijn er al vier sub-varianten ontstaan, tengevolge van de ruime keuzemogelijkheid van zwart. Bij een bijna leeg bord is het aantal vrije velden namelijk zo groot, dat je praktisch alle kanten uit kunt. En daarin schuilt nu juist de kneep van de moeilijkheid van een eind spel. De volledige uitwerking luidt als volgt: 23-18(6-llA); 18-12(5-103); 12-8(10- 14CD); 8-3 (14-19); 3-8 (19-23); 8-24! (11-16EF); 24-38 (23-28) 38-27 (28-33) 27-43 w. A (5-10) 18-12 (10-14) V. Ni- cod. 1884: 12-8 (14-19a); 8-3 (19-24) 3-8 (24-29); 8-17 (29-34); 17-44 w. a< 14- 20) 8-2 (20-25); 2-19 (6-11) 19-28 <11- 16); 28-32b (25-30) 32-43 (30-35) 43-49 w. b of 28-39 (16-21) 39-43 (21-26) 43- 49 w. B (11-16) 12-8(16-21)8-3 (21-27) 3- 14 w. door behoudt van lange lijn. C (11-17) 8-3 (17-22) 3-21 (10-14 cd) 21-3 (14-19) 3-8e (19-23) 8-12 (23- 28) 12-21 (28-33) 21-16 enz. w. c 10-15) 21-38 (23-28) 38-29 (28-32) 29-42 w. d (23-28) 21-38 (10-14) 38-15 (28-32) 15-4214-19)42-1519-23)15-20 w„ want op (32-37) volgt 20-14 en op (23-28) 20-42. e of 3-9 (23-28) 9-20 (28-32) 20-15 (19-23) 15-20 enz. w. D (10-15 of 11-16) 8-3 enz. w. E (11-17) 24-8 13-24 (28-32) 24-15 enz. w. F(23-28)24-3811-17)38-16(28-33) Dit hangt af van de beschikbaarheid van Rudi de Queljoe, die met Massada in Spanje speelt. Het festival, georgani seerd door Jong Ambon, begint om elf uur 's morgens en duurt tot tien uur 's avonds. In onze vorige rubriek vestigden wij uw aandacht op enige facet ten van het eindspel. Om onze stel ling te onderstrepen, dat het spel al moeilijker wordt naarmate er minder schijven op het bord staan, willen wij u nu eens kennis laten maken met - om J. F. Moser te cite ren - een der fïjnzinnigste stukjes uit de eindspelliteratuur. Met een minimum aan materiaal een maxi male inhoud. Het verenigt vrijwel alle winstsys temen in zich van dam tegen twee schijven. Kennis van dit eindspel is dan ook een onmisbaar onderdeel in de bagage van elke partijspeler, die zich wil opwerken tot een hoger plan. Wij doelen hier op het be roemde eindspel van Victor Nicod (1884) en E. J. B. van Vught (1886). door de laatste voorzien van de naam David en Goliath. Wit: schijf op 23 Zwart schijven op 5 en 6 16-43 (17-22) 43-16, nu op (33-39) 16-11 en op (22-28) 16-43 w De geniale Rotterdamse proble mist Jan van Tol zag kans het Da vid en Goliath-motief te verwerken in een z.g. gebonden partijpro bleem. In de diagramstand begint wit zijn operatie met een dwang- zet.d.w.z. hij dreigt een schijf te gaan winnen en dwingt zwart deze dreiging te pareren. Het aardige hierbij is dat zwart dit via een com binatie kan doen, hetgeen hem de illusie geeft van een winstgang. Maar dat de inleidende dwangzet in feite tevens een lokzet is moet hij daarna pijnlijk ervaren. 37-31 8-13 gedw.; 31-27 22x31; 36- x27 28-32 of?; 27-21 19-24 38x27 24-30; 34x25 15-20; 25x14 13-19; 14- x23 18x47; 43-38! 47x35; 49-44 35- x49; 21-1649x21; 26x83x12; 16x18!! en het befaamde Davidje staat op het bord.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1981 | | pagina 14