PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Schippersblokkade in Terneuzen opgeruimd Veel kritiek op de economische voorstellen van nieuw kabinet Niet veel animo voor middagtelevisie ACTIE VERLIEP GEWELDLOOS Viola de laan uit autn adria Tegen-muurtje in Berlijn Oplichting met zomerhuisjes PLANBUREAU EN NEDERLANDSCHE BANK Zonnig Droog en zonnig weer. Middagtempe- ratuur ongeveer 21 graden, aan zee iets koeler. Matige van noord naar noordwest tol west draaiende wind izie ook pagina 3i 244e jaargang no. 187 Woensdag 12 augustus 1981 PZC -OMtcr3 If&lfèófi&H: ■oLoetiWe. Wetthavendijk 150 Goes lel 20440* HILVERSUM - Ongeveer de helft van de televisiekijkers vindt middaguilzendin- gen geen aantrekkelijk idee. Veertig procent zon middagtelevisie 'zeer of 'enigs zins' aantrekkelijk vinden. Dat is gebleken bij een onderzoek in opdracht van de NOS naar de kijkresultaten van het experiment in Amsterdam en Den Haag tijdens de vorig jaar gehouden Firato. Toen werden via de experimentele OTS-2 satelliet in de middag- en avond uren Franse. Italiaanse en Engelse programma's en in de middaguren ook Neder landse programma's op de kabelnetten van die twee steden doorgegeven. Ongeveer de helft van de ondervraagden vond voorts dat eventuele zendtijduit breiding in de middaguren gefinancierd zou moeten worden uit de opbrengst van meer reclameuitzendingen, een vijfde deel gaf de voorkeur aan financiering door een combinatie van meer reclame en een verhoging van het kijkgeld Het onderzoek werd overigens gehouden om na te gaan niet alleen hoe de belang stelling voor middagtelevisie ligt. maar ook wat de invloed ervan zou kunnen zijn op het tijdbestedingspatroon in het algemeen. Gebleken is dat bij middagtelevisie in 63 procent van de kijkende gezinnen niet meer naar de radio werd geluisterd, in achttien procent had men niet meer gele zen. in vijftien procent was er eerder of later gegeten en voor kleinere percentages waren recreatie buitenshuis, creatieve bezigheden binnenshuis en het kijken naar andere televisiezenders komen te vervallen TERNEUZEN - Negentig ME-ers, de landmacht, de rijkspolitie te water, het loodswezen en de gemeentepolitie hebben dinsdag een einde gemaakt aan de schippersblokkade op het Kanaal Gent-Terneuzen. De blokkade bij Terneuzen was de eerste en enige, die dinsdag werd opgeruimd. Dat gebeurde zonder medewerking, maar ook zonder verzet van de kant van de schippers. Zij lieten zich, een voor een, lijdzaam wegslepen naar een ligplaats elders in het havengebied. De schippers staken daarbij zelf geen hand uit. HILVERSUM - De NOS heeft omroepster Viola van Emmencs na een ruim twaalfjarig dienstverband met onmiddellijke ingang ontslagen. Directe aanleiding hiervoor is het feit dat ze jongstleden zondagmiddag niet is komen opdagen voor het aankondigen van een extra NOS-uitzending. De omroepster die op free lance-basis voor de NOS werkte, vecht hel besluit van de NOS aan. Ze heeft een advocaat in de arm genomen. Viola van Emmenes zou afgelopen voor de NOS werk, ben ik mis- zondag de dienst overnemen van haar collega Noortje Roll Ze zegt niet geweten te hebben ook de aan kondiging te moeten doen van een concert door het jeugd symphonie- orkest van de Europese Gemeen schap. De omroepster is bijzonder teleur gesteld over de wyze waarop de NOS zich nu opstelt. ..Als je al zo lang voor een baas werkt, komt dat ontslag erg hard aan. Ik heb begre pen dat er ook niets meer aan te veranderen valt. In al die tijd dat ik schien drie of vier keer te laat geko men. De laatste maal was dat in januan. Ik heb toen een brief gekre gen waarin met ontslag werd ge dreigd. In de ontslagbrief die ik dinsdag ontving, verwijt de NOS mij dat ik nooit op dat schrijven van januari heb gereageerd". Plaatsvervangend hoofd van de dienst televisieprogramma's van de NOS, Harrie Hagedorn, wil geen commentaar geven op het ontslag. „Dat doen wij nooit als het om personen gaat". Omstreeks zes uur dinsdagmiddag kon het scheepvaartverkeer tussen Terneu zen en Gent weer op gang komen In Gent lag op dat moment een handvol schepen te wachten op afvaart. Ook op de rede van Vlissingen hadden zich schepen met bestemming Gent verza meld. De schippers kregen van burge meester C. Ockeloen van Terneuzen tot dinsdagochtend elf uur de tijd de blok kade zelf uit de weg te ruimen. Dat ulti matum werd op een stencil aan de schippers bekend gemaakt. Tussen tien en elf uur voer een boot van de rijkspolitie te water verschillende ma len langs de schepen om de schippers voor de laatste maal te vragen de tros sen los te gooien. De drie ME-colonnes nn totaal 90 man) waren toen al in Terneuzen aangeko men. Vlak voor het verstrijken van het ultimatum werd door de schippers nog koortsachtig overlegd over de manier waarop zij zouden reageren op de komst van de ME. Bij dat overleg werd (telefonisch) ook landelijk actielelder Nico Seinen betrokken Geweldloos Uiteindelijk besloten de schippers tot een geweldloos protest. De overheid 'Van onze parlementaire redactiei DEN HAAG - De Ncderlandsche Bank en het Centraal Planbureau verwer pen in grote lijnen de sociaal-economi sche plannen voor het nieuwe kabinet van CDA, PvdA en D'66. Deze twee be langrijkste niet-politieke adviseurs van de regering geloven dat de voor stellen onvoldoende financieel onder bouwd zijn. Daarmee versterken zij de positie van het CDA, dat nieuwe onder handelingen over de voorstellen geëist heeft. De PvdA heeft dat tot nu toe ge weigerd. De felle kritiek van president dr J Zijl stra van De Nederlandsche Bank en van de directeur van het planbureau, prof dr C A. van den Beid. blijkt uit hun brieven aan de formateurs Kre- mers en Van Thijn Ook vakbeweging, werkgevers, boeren- en middenstand organisaties hebben de afgelopen u«- moesl de blokkade zelf maar uit de weg ruimen. Om tien over elf reden de ME- wagens de kade aan weerszijden van de blokkade op. Zonder problemen en zonder dat de ME-ers echt in actie hoef den te komen, werden de schepen ver volgens een voor een weggesleept. De operatie duurde veel langer dan aan vankelijk was voorzien. Pas tegen zes sen was het karwei geklaard. In totaal werden tien boten ingezet twee van de rijkspolitie te water, vier van de rijkshavendienst. twee slepers van de landmacht en twee vaartuigen van DGSM (loodswezen) in Vlisstftgeh. De actie van 'de sterke arm' kreeg af en toe overigens een komisch tintje. Zoals op het moment dat de landmachtboten de spits 'RoeloQe' wegsleepten uit de blokkade. Terwijl dat gebeurde, veror berde de bejaarde schipper Koekoek gen hun oordeel gegeven over de plan nen. Deze laatste adviezen kwamen echter in hoofdzaak overeen met eerde re uitspraken Zijlstra en Van den Beid onderschrijven beiden de hoofdlijnen van het nieuwe beleid. Daarbij gaat het om stimulering van investeringen, loonmatiging, stabi lisatie van collectieve lasten en nieuwe overheidsbezuinigingen Uit hun brieven blijkt echter dat zi.i eveneens van mening zijn dat het nieu we kabinet te weinig wil bezuinigin gen om alle voorgestelde en geldver slindende plannen te betalen. Daar naast geloven zij dat de uitspraken in het concept-regeerakkoord niet leiden tot de gewenste verbetering van lu i economisch klimaat voor het bedri jfs leven. Bankpresident Zfjlstra herhaalt in zijn brief zijn kritiek aan het adres van het beneden in de roef zonder blikken of blozen z'n middagmaal. Burgemeester Ockeloen maakte toen aan de wal nog eens duidelijk dat hij niet meer en niet minder deed dan het herstellen van de openbare orde. En via de radio hoorden de actievoerende schippers hun leiders zeggen dat ze de tegenactie van de overheid weliswaar rustig over zich heen lieten komen, maar toch altijd nog 'erg boos' waren over de manier waarop zij de afgelopen jaren door staatssecretaris Neelie Smit- Kroes van verkeer en waterstaat aan het lijntje werden gehouden Problemen niet weg Landelijk leider Nico Seine: „De over heid haalt nu wel de schepen weg. maar daarmee niet de problemen. Ik dank dat Nederland het tegenover Bel gië eenvoudig niet kon maken om die blokkade nog langer te laten voortdu ren". Comtiélid Annie Veldheer: „Het was een mooie blokkade, die, ook wan neer we hadden gewild, nog veel lan- (Slot zie pag. 4 kol. 1) vorige kabinet. Net als afgelopen de cember eist hij een snelle en aanzienlij ke verlaging van het overheidstekort, Pas nadat aan die voorwaarde voldaan is kunnen andere plannen uitgevoerd worden. Zijlstra rekent voor dat het te kort van 8 procent (ongeveer f 16 mil jard) voorditjaarde komende tweejaar telkens met minstens 2 procent omlaag moet. Hij gelooft dat de voorgestelde bezuini gingen van f9.5 miljard in vier jaar daarvoor niet voldoende zijn Vooral is nodig dat het omvangrijke beroep op buitenlands kapitaal snel vermindert. Gebeurt dat niet. dan staat ons hetzelf de te wachten als wat nu ..andere indus triële landen meemaken Zijlstra lijkt hiermee te verwijzen naar landen als Denemarken en Belgie die verwikkeld zijn in een bijzonder pijnlijk sanerings proces Ook de directeur van het Centraal WEST-BERLIJN <UPI) - Protesteren den met enig gevoel voor humor hebben ter gelegenheid van de 20ste verjaar dag van deBerlijnse muur de aandacht getrokken door de toegang tot het West- berlljnse kantoor van de Russische luchtvaartmaatschappij Aeroflot te blokkeren door het bouwen van een muurtje. Een groep van tien mensen ging in de nacht van maandag op dinsdag, gewa pend met stenen, metselspecie en trof fels. aan de slag om een mimmuur van een meter hoogte en drie meter breedte tot stand te brengen voorde ingang van het luchtvaart kantoor in een hoofd straat van de Britse sector In een telefoontje aan het hoofdbureau uuii putute zeiaen ae bouwers aat <.ij Laza Wechsler. die wel de 'vader van de Zwitserse .filmwordt genoemd, is op 85-jarige leeftijd in Zurich aan de gevol gen van een longontsteking overleden Wechsler die van Russisch-Poolse af komst was. kwam in 1914 in Zurich aan Tien jaar later richtte hij met de lucht vaartpionier Walter Mittelholzer de maatschappij 'Praesensfïlm' op In de periode tot 1966 produceerde hij talrij ke films, waaronder 'Le fuselier Wipfi, 'Gilberte de Courgenay'. 'LeLandmann Stauffacher' en 'Heidi' Planbureau. Van den Beid, gelooft dat de voorgenomen bezuinigingen onvol doende zullen blijken te zijn. Uitgaan de van f 10 miljard ombuigingen in vier jaar is er „vrijwel geen ruimte" voor nieuw beleid. Naast de lage in schatting van f2 miljard voor nieuw beleid („dat lijkt weinig") kost beper king van hel koopkrachtverlies voor de minima tot 1 procent ook nog eens f 1 miljard, schrijft hij. Daarnaast wordt de ontwikkelings hulp met f 0.5 miljard verhoogd, zodat voor alle andere maatregelen nog geen 0.5 miljard resteert. Werkgevers Zeer afkeurend hebben zich inmiddels ook de werkgeversorganisaties uitge laten over de regeerplannen zoals de informateurs die hebben verwoord. De bezwaren zijn samengevat in een brief die de Raad van Centrale Onderne- met hun actie wilden protesteren tegen de muur die op 13 augustus 20 jaar be staat. De politie kwam om de muur te verwij deren. Voor het zover was 'inspecteer den' drie Sowjet-diplomaten van het consultaat in West-Berlijn 'de muur'. Een man en een vrouw, kennelijk van een schoonmaakploeg, verlieten het Aeroflot-kantoor en 'klommen over de muur' MEDEMBLIK (ANP) - De Amsterdam se officier van justitie mr. J. de Bruin heeft de aanhouding verzocht van de in Spanje verblijvende Nederlander R. A. W. uit Ede. Die wordt verdacht van grootscheepse oplichting bij transacties met zomer huisjes in Spanje. De man. die vooral in de buurt van Ede actief was. heeft vol gens de politie argeloze kopers enkele tonnen afhandig gemaakt Een woord voerder van de rijkspolitie te Medem- blik. die het onderzoek in handen heeft, zei dat er vermoedelijk nog meer men sen de dupe zijn geworden van de prak tijken van W. mingsorganisaties aan de formateurs heeft geschreven Er is een beleid nodig dat gericht is op het stimuleren van nieuwe initiatieven en op zelf-werkzaamheid en eigen ver antwoordelijkheid binnen het hele be drijfsleven. zo schrijft de Raad van Cen trale Ondernemingsorganisaties, in de plannen echter wordt een aanpak ge presenteerd waarbij de overheid met nog meer regels dan nu al het geval is. zou moeten ingrijpen in de sociaal-eco nomische ontwikkeling „Wij menen dat deze aanpak zich tegen zichzelf zal keren", zo schrijven de w erkgevers. „Het beoogde herstel van de economie en van de werkgelegen heid zal er eerder door w orden tegen gewerkt dan bevorderd, met alle ge volgen van dien. ook en vooral voor degenen die men juist zo veel mogelijk wil ontzien." <zie ook pagina 31 Een hachelijk avontuur .iii, ponder daadwerkelijk ver- \endv z-lzet is gisteren in Temeu- zen de schippersblokkade ge- broken, die daar het kanaal pSaSI van de Westerschelde naar de Belgische zeehaven Gent voor de scheepvaart gestremd hield. Op een bijzonder vitaal punt in het trans port te water werd een eind gemaakt aan - zoals burgemeester Ockeloen van Terneuzen, de eindverantwoordelijke voor het ingrijpen, het noemde - ,.een verstoring van de openbare orde" Het slopen van de 'muur-van-schepen' in het kanaal was bedoeld als een duide lijk signaal aan de protesterende schip pers dat het de overheid ernst is met de uitspraak dat de blokkades ..onverant woord" zijn en ..met de daarvoor ten dienste staande middelen zullen wor den beëindigd Het is duidelijk dat me de onder druk van Belgische bezwaren (..de vnje doorvaart naar Gent moet worden gegarandeerd"! een waarschu wingsactie op het kanaal Gent-Terneu zen is ingezet Alleen: een oplossing voor de moeilijkheden heeft deze ont ruiming niet gebracht. De hele kwestie met de acties van de schippers lijkt eer der naar een volstrekt onvoorspelbaar soort verharding te groeien, waarbij het een open vraag blijft hoeveel gedupeer den dit conflict straks achter zich laat. De aanleiding tot de blokkade-actie, waaraan gisteren in totaal zo'n 400 schippers deelnamen, is verklaarbaar en begrijpelijk, maar in geen enkel op zicht een vrijbrief om naar een dergelijk verstrekkend economisch machtsmid del te grijpen. De twee meest militante organisaties uit hun midden, de Onaf hankelijke Nederlands Schippersvak- bond (ONS) en de Algemene Schippers vereniging lASV). voelen zich bekocht door staatssecretaris Smit-Kroes en ze zien dubbel-spel in een beslissing die de tweede kamer vorig jaar in meerder heid nam. Na de 'gewonnen' blokkade van 1975 om behoud van het stelsel van de Evenredige Vrachtverdeling lEVl gingen de schippers ervan uit dat staatssecretaris Smit-Kroes haar belof tes waar zou maken: zij had een rege ling ontworpen om ook het vervoer van zand en grind onder de EV en dus over de schippersbeurs te brengen. Maar in het parlement moest zij bakzeil halen met een motie uit de eigen regerings partijen (VVD en CDA), waarin zij ge dwongen werd om een regeling van het bedrijfsleven m zand en grind, mede- ondertekend door weer een andere schlppersorgamsatie. de Federatie van Schippersbonden. een kans te geven Mevrouw Smit-Kroes nam haar eigen voorstel terug. In schipperskringen werd die manoeuvre uitgelegd als door gestoken kaart: de staatssecretaris zou per saldo toch niets voor de plannen van de schippers hebben gevoeld en daartegen een kamermeerderfteid heb ben 'georganiseerd'. Na meer dan een jaar besloten de schippers het opnieuw met een blokkade te proberen. De tijd was er rijp voor: het gaat op het ogen blik - mede als gevolg van het instorten van de bouw - erg slecht met het vervoer in de binnenvaart. Lange wachttijden langs de wal creëren een stemming en de nodige strijdvaardigheid om 'er te gen aan te gaan' In hun voornemen om via harde actie andere maatregelen af te dwingen dan waartoe in het parlement - hoe dan ook - was besloten hebben de schippers kennelijk voorbijgezien aan de enorme economische schade die zij Nederland op deze manier zouden kunnen toe brengen. Lam lpggen van alle verkeer op nvieren en kanalen, in havens en in sluizen heeft op korte termijn grote ge volgen voor de produktie in allerlei be drijven. voor de werkgelegenheid, voor aanvoer en afvoer van produkten. voor het verkeer in zijn algemeenheid en voor nog veel meer Er is dan ook zonder aarzelen vanuit uiteenlopende hoeken geprotesteerd tegen de schippersblok kade Wat iets anders is dan dat er geen begrip zou bestaan voor de verlangens van de schippers om een zorgvuldiger behandeling van hun belangen. Ten slotte is ook hier een stuk werkgelegen heid in het geding. De schippers, ge dwongen door een aanwijsbare malaise in hun tak van vervoer, willen hun markt veilig stellen. En ze vinden dat er zonder een nauw omschreven wettelijk kader onvoldoende bescherming is om nog rendabel op die markt te opereren Het overleg tussen de vaste commis sie van verkeer en waterstaat uit de tweede kamer en staatssecretaris Smit- Kroes heeft gistermiddag nauwelijks enige opening in de richting van dc ei sen van de blokkerende schippers opge leverd Er kwam slechts vast te staan dat vrijwel alle partijen een blokkade van de binnenscheepvaart m Neder land veroordelen en dat de staatssecre taris voorlopig vasthoudt aan dc be staande vrachtregelingen. De enige te gemoetkoming bestond eruit dat snel ler dan men zich op het ministerie had voorgenomen zal worden bezien of de regelingen zoals ze nu werken - en dooi de schippers zo scherp worden aange vallen - al of niet aan aanpassing toe zijn In het bij dit soort zaken geijkte taalgebruik wordt nu vastgesteld dat de stemming op de overgebleven blok kadepunten grimmiger wordt Het is een aanduiding dat er van vrijwillig op geven geen sprake is. De vraag die dan overblijft is tot hoever de schippers dur ven gaan en waar aan de andere zijde de grens ligt Kortom een hachelijk avontuur vdM wereldreis Vol goede moed heeft zeezeiler Pleun van der Lugt dinsdag met als enig ge zelschap zijn scheepskatje Poespoes het ruime sop gekozen Met zijn 'be tonnen' jacht de Zeeuwse Stromen vertrok hij onder enorme belangstel ling vanuit Zierikzee voor i stop-solowereldreis in driehonderd da gen PAGINA 3 ministers De PvdA heeft de Rotterdamse burge meester André van der Louw gevraagd minister van erm te worden Het CDA droeg de demissionaire minister van erm, mevrouw TU GardenJers-Berend- sen. voor als minister van volksge zondheid en milieuhygiëne. PAGINA 7 onderwijs Gedeputeerde staten van Zeeland hebben de minister van onderwijs en wetenschappen gevraagd een aantal maatregelen te nemen waardoor het onderwijs aan culturele minderheden in de provincie gewaarborgd kan wor den. PAGINA 9 gif Een giframp van enorme omvang be dreigt het dorp Westervoort bij Am- hem. Chemisch afval, dat jaren achter een illegaal werd gestort in kleiputten. heeft zich met het grondwater ver mengd en dringt nu door tot. in het op pervlaktewater jos schipper Jos Schipper heeft de keuzeheren v. de wielrenunie gisteren In Veendam lichtjes voor schut gezet. Jarenlang was de blonde renner uit Kwadendam- me een betrouwbare kracht in de ploeg voor het wereldkampioenschap wiel rennen, maar dit seizoen werd er klak keloos aan hem voorbij gegaan. Maar Schipper haalde zijn gram. Met een schitterende demarrage uit een viermanskopgroep greep hij dinsdag avond in Veendam de zege PAGINA 12 radio-portretten Vanaf zondag 16 augustus zendt de NOS een serie uit van vijf radio-pro gramma's over langgestraften In Ne derlandse strafinrichtingen. Gedeti neerden en hun familie komen aan het woord over de geweldige emotionele belasting die een lange gevangenis straf met zich meebrengt Nieuws uit Zeeland: 2, 5 en 7. Binnen- en buitenland: 3 en 9. Sport: 11. Radio en televisie: 12. Financiën en economie 13.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1981 | | pagina 1