PATRICK VERHOOSEL CROSS rallycrossers strijden in aardenburgse fietsdag stapje terug voor de zekerheid driejarig contract bij derdeklasser sint-niklaas extiA blb-ers in actie op circuit van axel PZC/ watersporters veel in actie Officiële I Volvo-dealer VRIJDAG 3 JULI 1981 ZEEUWSCH-VLAANDEREN 5 Ondanks vele aanbiedingen van gerenommeerde clubs als RWDM(België) en Everton (Enge land) gaat de 27-jarige Zeeuwsvlaming Patrick Verhoosel volgend seizoen voor derdeklasser Sint-Niklaas spelen. Hij tekende onlangs een driejarig contract bij deze club. Een op het eerste gezicht merkwaardige beslissing van de uit Sas van Gent afkomstige voetballer. Na twee seizoe nen bij een topclub als Club Brugge te hebben gebivakkeerd, lijkt dit een enorme stap terug voor Verhoosel. „Maar", zo zegt Verhoosel, „Sint-Ni Sint-Niklaas is een club met veel pretenties. Ze hopen binnen drie jaar met steun van twee rijke sponsors in de hoogste klasse te spelen". Om dit te realiseren zijn er naast Verhoosel nog vier andere ervaren spelers aangekocht: Georges Leekens (ook afkomstig van Club Brugge), Swat Jansens (BK LierstTruyens (AA Gent) en Jan Simoen (SV Brugge). Ook andere overwegingen speelden een beslissende rol in Verhoosels uiteinde lijke keuze. ..Ik ga er financieel zeker niet op achteruit en naast mijn voetbal carrière krijg ik ook een baan als verte- I genwoordiger aangeboden. Iets wat ik altijd al gewild heb" Het ondertekenen van een driejarig contract bij de Belgische derdeklasser I moet volgens Verhoosel niet worden ge zien als het afbouwen van zijn voetbal loopbaan. „Ik hoop nog heel wat jaar tjes te blijven voetballen. Ik vind. dat wanneer je 35 bent, je op voetbalgebied nog niet oud bent. Trouwens ik heb drie jaar door blessures niet gespeeld. Ik heb dus de nodige energie gespaard". aanpassen De blonde verdediger begon op 18-jari- ge leeftijd zijn profavontuur bij de Bel gische vereniging SK Beveren „In het begin was het wel aanpassen. Je komt daar als broekie binnen en opeens ga je Voor de zeilliefhebbers breken goede tijden aan. De komende weken staan er verschillende kleine en grote wedstrijden op de kalender. Vanuit Terneuzen, met de twee actieve water sportverenigingen 'Honte' en 'Neusen', kan er regelmatig gestart worden. Het komende weekeinde laat 'De Hon te' de zeilen bol staat voor de liefheb bers die willen starten in de Zandbank Race, die zaterdag 4 juli plaatsvindt. De inschrijving voor zowel IOR als CRC klasse vindt plaats vanaf 09.30 uur in het Clubhuis van de WS 'Honte' in de Terneuzense Voorhaven. De start wordt gegeven om 11.00 uur nabij de boei '22' bij welke boei ook de finish ligt Daartussen zal de route de zeilers voe ren richting Borssele. De wedstrijdin formatie krijgt men overigens bij de in schrijving. De prijsuitreiking vindt plaats 1 uur na binnenkomst van de laatste deelnemer Als communicatievaartuig zal dienst doen de 'Catsland'. (ADVERTENTIE ommu pü pont iwmmjzm bv. Industrieweg 37 4538 AG Terneuzen tel. 01150-13451 IVOLVOl dan voetballen met mensen, die daar voor je idolen waren. Ik keek bijvoor beeld als Zeeuwsvlaming tegen een fi guur als Jean Jansens erg op. maar op den duur groei je mee met die mannen' De carriere van Verhoosel bij Beveren ging niet van een leien dakje. Hij kreeg te maken met langdurige blessures, va riërend van gescheurde kniebanden tot een gebroken neus. „Die vele bles sures hebben mijn loopbaan geremd. Daar ben ik van overtuigd. In het jaar dat we kampioen werden, onderging ik een liesoperatie en moest daardoor mijn rechtsachterplaats afstaan aan Jaspers. Die speelt daar nu nog op. Ik weet zeker, dat wanneer ik die blessu re niet had gehad, ik nu nog op die plaats had gestaan". Slechts in het sei zoen 76'77 was de Zeeuwsvlaming bles- surevrij en miste hij maar één wed strijd. Ondanks dit alles vindt Verhoosel dat zijn zevenjarig verblijf bij deze club geen verloren tijd is geweest. „Ik heb pioen van België geweest en hadden twee maal in een Europacup-finale ge staan" Maar zijn verhuizing van het provincia le clubje naar de echte 'topclub' Brugge betekende een grote overgang. „Ik was erg bang voor die overgang. Daarom heb ik ook maar een tweejarig contract getekend, ondanks dat ze me een vierja rig contract aanboden. Achteraf is het allemaal meegevallen. Ik had gehoord, dat er een slechte verstandhouding on der de spelers was. omdat ze maar als zesde waren geëindigd in de competitie, maar ik moet zeggen dat ik daar weinig van heb gemerkt" Grijzenhout De Zeeuwsvlaming kreeg bij de Brugge lingen echter te maken met een nieuwe tegenslag. Hij kon niet overweg met de Nederlandse oefenmeester Han Grij zenhout. „Grijzenhout had het niet op niet rouwig kon zijn. „Op zijn vertrek heb ik een lekker glaasje champagne gedronken", vertelt hij lachend De as sistent-trainer Mertens, die tijdelijk het roer over nam. gaf Verhoosel wel een kans. Ook met de komst van de nieuwe trainer, de Fransman Gilbert Gress, bleef hij gehandhaafd. Vanaf november miste hij maar drie wedstrijden. Ver hoosel over Gress: „Ik geloof, dat het een hele moeilijke periode voor Gress was bij Brugge Hij kende maar weinig spelers, alleen de drie internationals. Ook was hij niet zo goed op de hoogte van het Belgische voetbal Hij ging te veel uit van het meer op de techniek gerichte Franse voetbal. Volgens mij was hij daarmee op de verkeerde weg. Zo gingen we in uitwedstrijden ook nog al eens de boot in. doordat hij teveel vasthield aan het 4-3-3 systeem. We hadden in die wedstrijden het meer ver dedigende concept 4-4-2 moeten spelen. Hij was wel een menselijke trainer, al kon hij op bepaalde gebieden hard zijn De conditietraining had bijvoorbeeld best wat minder kunnen zijn Na zo'n training had ik 's avonds nergens zin meer in" periode Verhoosel kan na negen jaar profvoet bal in België niet bepaald terugkijken op een geslaagde en glansrijke periode. Het was een tijd vol tegenslagen, waar in de blonde Zeeuwsvlaming blijk gaf van een groot incasseringsvermogen. „Ik heb me altijd voorgehouden om te blijven vechten tot. het tij eens zou ke.- ren Dat tekent de prof Verhoosel i enorm veel geleerd, vooral onder trai- mij voorzien Wanneer je bij Grijzen- zelf ziet hf) overigens zijn periode in Bel- ner Braems Zyn oefenstof was bijzon der goed. Hij kon je als speler het nodige vertrouwen geven. Hij wist je als geen ander op te peppen. Daarnaast vond ik de sfeer ook erg aangenaam Het was een bijzonder leuk clubje. De samen hang tussen bestuur, spelers en suppor ters was enorm goed. Echt. een gemoe delijk sfeertje en de druk om toppresta ties te leveren was er niet zo groot' overgang Ondanks dat Verhoosel zijn plaats aan Jaspers had verloren, werd hij toch be naderd door Club Brugge „Ze gingen blijkbaar af op mijn prestaties in voor gaande seizoenen", meent hij en hij ver volgt, „Bij Club Brugge spelen, dat was iets geweldigs. Die club had veel meer naam Ze waren immers drie keer kam- hout als nieuweling binnenkwam en je gezicht beviel hem niet. dan kon je het wel vergeten Ook al speelde je dan nog zo goed bij het reserve-elftal, je kwam niet in de basis Ik kreeg zodoende niet de kans. die me beloofd was. Automa tisch daalde mijn zelfvertrouwen en ging ik steeds slechter spelen. Die Grij zenhout dacht werkelijk dat hij de ko ning van Brugge was. al moet ik zeggen dat zijn oefenstof zeker niet slecht was". Verhoosel zocht steun bij het bestuur van Club Brugge. Deze konden echter weinig doen, omdat de resultaten in dat eerste seizoen goed waren. Toen echter de resultaten in het tweedejaar uitble ven, kwam er oppositie vanuit de spe lersgroep. Het gevolg was. dat Grijzen hout m september werd ontslagen Iets waarover de blonde verdediger bepaald gie helemaal niet als een mislukking Integendeel „Ik heb enorm veel ee- leerd. op tactisch en technisch gebied en ik heb ook meer spelinzicht gekre gen En ik leer nu nog steeds. Ik ben blij met wat ik totnu toe heb bereikt Ik ben tevreden. Ik heb nu eenmaal niet de kwaliteiten om uit tc groeien tot een echte vedette en die zal ik nooit krijgen ook. Ik heb altijd eruit gehaald, wat erin zat Tenslotte heb ik toch bij twee top- ploegen gespeeld". Na in deze twee topformaties te hebben gespeeld, vertrekt de Zeeuw dus nu naar derdeklasser Sint-Niklaas. waar hij vanzelfsprekend onder veel minder druk zal moeten acteren. „Ik behoor bij mijn nieuwe club tot de vaste kern Ik ben dus zeker van mijn plaats, waar- Morgen (zaterdag) kunnen de 'toerliefhebbers' te recht in Aardenburg. De plaatselijke toerclub or ganiseert dan de eerste Aardenburgse Fietsdag, waar aan door iedereen kan worden deelgenomen. Deze tocht is in elkaar gezet als alternatief voor de pro vinciale fietsdag, die dit jaar geen doorgang vindt en omdat de tc Aardenburg al gedurende langere tijd pro beert iedereen uit de Kikkerstad en omstreken op de fiets te krijgen, heeft men hier onmiddellijk op inge haakt. „We hopen een honderd deelnemers te kunnen ontvangen; met dat aantal zijn we dik tevreden, maar hoe het ook afloopt we blijven doorgaan met organise ren", meldt secretaris Albert Galle. De tocht heeft een lengte van ongeveer dertig kilometer en voert de deelnemers, die hun eigen tempo en starttyd kunnen bepalen, onder meer langs Eede en Heille De inschrijftafel is voor deze eerste Aardenburgse Fiets dag opgesteld in café De Zwaan in Aardenburg en er kan vanaf 09 00 - 15.00 uur worden ingeschreven. door in ontspannen kan spelen" Dat Verhoosel onder zulke omstandighe den het best presteert, bewees hij in zijn laatste optreden voor Brugge Een toer nooi in Japan. „We gingen naar het toernooi met het idee van het geeft niet of we voorlaatste of laatste eindigen. Het was een soort vakantie. Ik ver scheen hierdoor ontspannen aan de af trap. Dat kwam mijn spel duidelijk ten goede Ik durfde veel meer Het werd het toernooi van mijn leven. Ik werd drie keer tot beste speler van de wed strijd uitgeroepen" Hetgeen uitmondde in belangstelling van Everton. maar Verhoosel verkoos uiteindelijk toch de Belgische omge ving. „Ik weet dat het een gok is om met Sint-Niklaas binnen dne jaar door te moeten stoten naar de hoogste afde ling. Toch reken ik op promotie. Met dit spelersmateriaal kunnen we niet blij ven hangen in die derde klas. En wal ik ook zo belangrijk vind. is. dat mijn toe komst vaststaat en als ik bij Club Brug ge had bijgetekend, had ik dat nog maar moeten afwachten" Jan Dagevos automobielclub hield jubileumrit in omgeving groede GROEDE - De West-Zeeuws-Vlaamse automobielclub hield de 'Schorre- blomrit 1981' te Groede. Met deze rit werd tevens het twintigjarig bestaan gevierd van de automobielclub. De 'Schorreblomrit'. een oriêntatie-puz- zelrit, had een lengte van 49 kilometer. De uitzetters, Jan de Jonge en Ronald den Hollander hadden het erg moeilijk gemaakt voor de deelnemers. Veel rij ders kwamen meer dan een uur te laat over de finish, wat normaal diskwalifi catie tot gevolg heeft De organisatoren besloten dan ook om de tydcontroles te laten vervallen. Er namen 33 rijders deel aan de jubi leumrit. Ter gelegenheid van het twin tigjarig bestaan kreeg iedere inzittende bij de start twee consumptiebonnen aangeboden. Na afloop van de rit draai de een rad van avontuur onder leiding van Piet Huigh en Hans de L.oos Bij de prijsuitreiking in paviljoen 'De Groe' in Groede ontving iedere eauiDe een nriis De uitslag A-klasse 1 G Vonck. St- GiÜes Waas 240. 2 Kollju Stoffels Terneuzen 300 3 De Grootede Groole Axel 330,4 De Loos de Loos. Terneuzen 360.5 A de Bart, Schoondij- ke 390. 6 H. Korst. Sas van Gent 390. 7 E. de Kerf. St. -Jansteen 420, 8 J Allefs, St -Jansteen 480. 9 F Tresonie. Breskens 510. 10 W. van Tlgge- len. IJzendijke 510,11L. Basting, Zuidzande 510. 12 K. de Koeyer Aardenburg jlO. B-klasse. 1M Wiue. Westdorpe360.2E Wille. Westdorpe 390. 3 J Polfliet. Alphen ad Rijn 420. 4 F. Tilroe. Goes. 420, 5 A van Loo. Ka- pelle420,6C. vanBeloisGroede 510.7 A van Hoepen Middelburg 510.8 A. Buyze Sluis 540, 9 G Herman IJzendijke 540. 10 W. Verbeek IJzendijke 540.11A. de Maillie. Groede 570.9 G. Herman. IJzendijke 540.10 W Verbeek IJ zendijke 540. 11 A. de Maillie. Groede 570 12 Brand v. d Weegen Breskens 570, 13 W Ris- seeuw Groede 600. 14 S de Poorter Terneu zen 630. 15 P van Voren IJzendijke 630. 16 J Carpentier. Oostburg 660, 17 Stoutjesdljk Biervliet 690.18 R. Ottjes. Hulst 690,19 M. de Paauw Terneuzen 750, 20 S. van Exter Bres kens 780. 21 F. Vasseur Oostburg 810. De BLB-motorcrossers uit Zeeuwsch-Vlaande- ren kunnen dit weekend in eigen omgeving aan het werk, want voor overmor gen (zondag) staat er een wedstrijd geprogram meerd op het circuit van mc Axel. Alle categorieën ver schijnen aan de start in de ze door de Belgische Club Samen Sterk uit Wachtebe- ke georganiseerde cross. Voornamelijk bij de debu tanten 250 zijn de Zeeuwen goed vertegenwoordigd, terwijl ook Edward van de Klooster weer al verschil lende triomfen heeft kun nen vieren die seizoen. Bijna ieder jaar wijkt de Wachte- beekse club wel een keer uit naar het circuit in Axel. Voornamelijk omdat de baan van mc Axel open staat voor iedereen en alle actieve leden van de Axelse club in BLB- verband strijden. Axel is toch nog al een een uitwijkhaven voor Belgi sche inrichters, die met name in het begin van het seizoen wel eens pro blemen hebben met het eigen par koers. waardoor er een cross dreigt te worden afgelast. In Axel kan men bijna altijd terecht, daar dit een permanent circuit beterft. Verder zijn er bij Samen Sterk nog enkele Zeeuwsvlamingen. Jan Ver- hage bij de junioren 500. Eddy Leenknegt bij de nationalen 500 en tenslotte bij de Internationalen 500 Axelaar Frans Lensen. die dit jaar kans lijkt te hebben op een hoge klassering in de strijd om het BLB- kampioenschap. Daarnaast maakt ook de sterke Peter Dhanis (debu tanten 125) en Lieven de Vilder deel uit van de Belgische club. De Vilder is echter al sinds het begin van het seizoen door een meniscusoperatie uitgeschakeld. Lensen zal het zon dag op moeten nemen tegen onder meer Pierre Schroijen. Claus. Ro man. Dewinne en Luc Dhaemers. Bij de Inters B (die overigens tege lijk rijden met de A'si zijn Roger Vink en Johan Schelleman de Axel- se troeven, debutanten Opvallendste categorie voor de le den van mc Axel is echter wel de debutanten 250, waar bijna weke lijks de zege wel terecht komt bij cén van hen. Niek Weemaes is on getwijfeld de grootste favoriet; hij zal dit jaar bijna zeker RLB-kam- pioen worden. Verder zijn ook Ro bert Beijer, Erwin Adam. Jos Overbeeke en Peter de Booy al suc cesvol geweest dit jaar. Verrassend sterk ls ook Jacky Len sen bij de junioren 250 en met name Tonnie Colijn bij de nationalen 250. die na enkele crossen op een nieu we motor gereden te hebben, hele maal aan de nieuwe machine ge wend lijkt te zijn en ook kansen op een lauwerkrans heeft. Verder strij - den nog in deze categorieën Rudie Walhout, Bram van de Velde. Hans Kolijn. Adwin Cortvriendt en Noèl Weemaes. Edward van de Klooster is één van de toonaangevende mannen bij de nationalen 500. Verschillende wed strijden heeft hij dit jaar weer al op zijn naam geschreven en ook in Axel moet hij erg hoog worden aan geslagen op het zandcircuil De wedstrijden zondag in Axel be ginnen reeds om 12.00 uur, terwijl de traming aanvangt om 11.00 uur Er zullen in verband met tijdgebrek (een volledig programma neemt ongeveer acht uur in beslag) wel verkorte manches worden verre den Alle categorieën verschijnen aan de start en dat is inclusief de dames en zijspannen- Frans Lensen zal in Axel weer zijn talenten op de crossmotor laten zien. De Zeeuws-Vlaamse rallycrossers hebben zich dit seizoen erg goed ingeburgerd binnen de Nederlandse top. Met name in Divisie II (de wagens met een inhoud van meer dan 1600 cc) gaal Cor van Ham uit Kapellcbrug al wedstrijden lang aan de leiding, ter wijl ook Hermy de Windt uit Hulst zich uitstekend staande houdt in de top van dit klassement. Ook in de lichte klasse doet een regionale rijder bijzonder goed mee en dat is Bram van de Wege uit Axel, die momenteel achter de bij zonder snelle Henk van de Broek een goede tweede plaats inneemt. Over morgen (zondag) kunnen zij hun posi ties consolideren, want dan staat dc volgende wedstrijd, die voor dit kam pioenschap meetelt op het program ma. Het Euro-circuit in Valkenswaard is dan plaats van handeling. Bijna onopvallend zyn de Zeeuws- Vlaamse crossers opgeklommen naar die posities. Het is voor hen allen dan ook niet zo erg moeilijk om uiterst ge motiveerd aan de start te verschijnen. Met name Cor van Ham in Divisie II wil aues op alles zetten om nei nauunaie kampioenschap naar Zeeuwsch-Vlaan deren te halen. Reeds voor aanvang van het huidige seizoen kondigde hij aan zich enkel te richten op die titelstrijd; de aanschaf van een Porsche 911 was daar dan ook helemaal niet vreemd aan „Ik ken de consequenties van een eventueel kampioenschap. Dan kan ik niet meer aan de regionale wedstrijden deel nemen; ik moet dan internationaal gaan rijden, maar die aanvaard ik", wist hij toen al. Een van zijn grootste concurrenten is momenteel Hermy de Windt die met zijn fraaie Ford Escort eveneens hoge ogen gooit, maar nog niet erg gelukkig ls geweest. Dit ZEVAC-duo heeft echter veel te duchten van mannen als Martin Ansems met een Porsche 911 en de als grote kampioenskadidaat van start ge- gane Ferrv Meester met een BMW 320i Naast Van Ham en De Windt zullen ver moedelijk ook Tom van Haperen uil Terneuzen en David Luteijn uit Axel van de party zijn ln Valkenswaard. In Divisie i suij„. ~.ain van de Wege feite lijk enkel maar voor de tweede plaats, wantde Brabander Henk van de Broek is daar een klasse apart Hij schreef tot nu toe alle wedstrijden op zijn naam. Van de Wege heeft slechts een geringe voorsprong op rijders als Cees Lensen. Henny van 't Hof en Jan van Wijngaard zenuwen Eén van de opvallendste Zeeuws- Vlaamse crossers in deze categorie is momenteel echter wel Fons Picavetuit Zaamslag. die na een paar maal pech te hebben gehad, de laatste twee wedstrij den in Rilland-Bath en Axel op schitte rende wijze wist te winnen met zijn snel le VW Golf en als Plcavet zijn zenuwen eens goed de baas kan blijven moet hU ook in staat worden geacht hoge ogen te gooien. Naast de nationale wedstrijden zondag in Valkenswaard. wordt er ook nog een internationaal programma afgewerkt, waarbij de nationale crossers echter wel worden ingedeeld. Deze wedstrij den tellen mee voor het Open interna tionale kampioenschap van Nederland en dat klassement wordt momenteel aangevoerd door de Noor Martin Schanche met een Ford Escort Turbo voor de Nederlanders Joss Fassbender (Renault A 310), Piet Dam (BMW 3201) en Ed van Schle (Ford Escort) In Divi sie I Is het echter een geheel Nederland se aangelegenheid met Jan Lammers, Gerrit Konijnendijk, Jaap Smid en Jan van Elderen in de eerste stellingen. Al deze crossers treden zondag ook aan in Valkenswaard.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1981 | | pagina 33