HUMORFESTIV AL
funpopfestival
wereldkartoenale
extw
feestgebeuren met
humor van niveau
ZARAH EN PETER: EXIT
WESTDORPE WEER
PODIUM POPCONCERTEN
groede dorp
vol muziek
PZC/
de
wereld
kan
nog
lachen
VRIJDAG 3 JULI 1981
ZEEUWSCH-VLAANDEREN 2
Van 13 tot en met 17 juli worden in het Ontmoetingscentrum Scharpoord en in zaal Kavelingen
in Knokke-Heist 'de spelende mens' en de theaterliefhebber verwend met een festival vol
nieuwe produkties en premières voor Vlaanderen. Het Humorfestival '81 is 'vernieuwend, thea
traal, humoristisch en intternationaal', aldus de organisatoren. Humor van niveau dus.
Het Humorfestival te Knokke-Heist is
al enkele jaren oud. Het aanvankelijk
amateuristisch geklungel wordt nu
echt professioneel vakwerk. Al het
overbodige werd geschrapt. Omwille
van het budget zijn de talentenjacht
(die eigenlijk nooit talent opleverde) en
de flauwe late-avondprogramma's op
gedoekt. In tegenstelling tot vorig jaar.
toen vooral artiesten van eigen bodem
aan bod kwamen, komen dit jaar bijna
alleen buitenlandse artiesten op de
bühne, met de nadruk op theatrale pro
dukties. Het Humorfestival '81 is nu
niet bepaald een gebeuren dat een mas
sa volk zal trekken. Maar daarvan lig
gen de organisatoren niet wakker. „Wat
we te Knokke nodig hebben is een goed
festival met standing en met een op
bouwende internationale reputatie".
Het Humorfestival '81 wordt op 13 juli
in het ontmoetingscentrum Schar
poord ingezet met de zomerpraatshow
van de Belgische Radio en Televisie.
'Met zich op zee'. Gastheer Carl Huy-
brechts zal de humor in al zijn facetten
belichten en praatjes houden met
Vlaamse lolbroeken. De muzikale at
tractie. tevens uitsmijter van deze
avond vormt het optreden van de hu
moristische muziekformatie 'De
Snaar'. Op 14 juli. in zaal Ravelingen,
komt Robert Kreis zijn one-man-show
'U. ik en de piano' voorstellen. Een pro
gramma van oude en nieuwe liedjes, ca
baret- en variété-sucsessen, filmschla
gers. café-chantant en herinneringen
uit moeders- en grootmoederstijd. Zijn
programma gaat vooraf aan 'Volg jij die
serie', een persiflage op en rond de TV-
feuilletons. geschreven door Frisco
Wiegersma die samen met Hans van der
Woude en Maeve van der Steen een
luchtig mengsel hebben gemaakt van
Cabaret en Toneel.
foolish show
Op 15 juli treden in Scharpoord Mat
thew Child and 'Available Jelly' aan
met de 'Foolish show'. Matthew Child
tovert op de bühne in een wonderwe
reld, bevolkt door de meest drollige ty
pes. Available Jelly is één van de meest
unieke Amerikaanse muziekgroepen
die Europa bezocht. Daarna volgt een
optreden van het Rotterdamse Penta
Theater. Penta komt met het humoris
tisch bewegingstheater, 'Penta Danst',
naar Knokke. 'Cabaret Nar' komt met
'Zonder Twijfel'naar Knokke op 16 juli.
Het is traditioneel in de goede zin van
het Nederlandse cabarethistorie, maar
vernieuwend van vorm. Dit optreden
wnrdt «rpvolgd door de bfjna Vlaamse
De Zeeuws-Vlaamse bioscoopexploi
tanten hebben, als enigen vermoede
lijk, de zomer in het hoofd. Buiten flui
ten de vogeltjes hun hoogste lied, maar
in het schemerdonker van de filmzalen
verstomt het gezang (van wie dan ook).
De Hulster bioscoop 'De Koning van
Engeland' heeft voor de verandering
nog maar 'ns een paar ouwetjes uit
de kast gehaald: 'The Godfather' en
(hoe lang is dat alweer geleden) 'Blue
Movie". Met de vriendelijke groeten
van Hugo Metsers.
Een geheugensteuntje: Marlon Brando
neemt in 'The Godfather' de hoofdrol
voor zijn rekening. Het is de verfilming
van het gelijknamige boek van Mario
Puzo. De produktie werd zo n succes
(alle ingrediénten voorhanden: moord,
schietpartijen, fraude, afpersing, liefde)
dat de deelnemers in het project er nog
weeldrig van kunnen leven. Aanvangs
tijden: vanavond acht uur. zaterdag ne
gen uur. zondag negen uur en maandag
acht uur.
'Blue Movie' staat velen nog scherp
voor de geest. De film haalde in Hulst
een record aantal voorstellingen. Hoe
zal dat nu uitpakken: vanavond half elf.
zaterdag kwart voor zeven en elf uur,
zondag vier uur en kwart voor zeven,
maandag half drie. In Hulst staat ver
der op het programma: 'Raging Buil',
'Sphinx', en 'Een hete jeugdvakantie'.
Of wat ons hopelijk nog te wachten
staat. De aanvangstijden staan dage
lijks in de rubriek 'agenda' in deze krant
vermeld.
Samen met 'De Koning van Engeland'
vertoont het Terneuzense Luxorthea-
ter de produktie 'Mc Vicar' met Roger
Daltrey in de hoofdrol. En wat speelt
hij? Nee maar. Staatsvijand nummer
één, opstandig en gewelddadig. Hij
weel zowaar uit de strengst bewaakte
gevangenis ter wereld te ontsnappen
hoe? via de luchtkoker van de douche;
dat eten ook in gevangenissen). Roger
pleegt dan nog even een bankoverval,
schiet en passant een bewaker neer en
geelt zich dan weer over aan de politie.
Hij heeft zijn verzetje weer gehad. In
Temeuzen te zien vnjdag acht uur, za
terdag half acht en kwart voor tien, zon
dag vier en acht uur, maandag en dins
dag acht uur. In Hulst: vanavond kwart
over acht. zaterdag zeven uur en kwart
over negen, zondag vier uur, kwart voor
zeven en kwart over negen, maandag
kwart over acht en dinsdag acht uur.
'U zult gieren van plezier', voorspelt de
exploitant van het Luxortheater de be
zoeker van 'Een bataljon malle mei
den'. Alle laden met vrouwelijke listen
worden opengetrokken tijdens een oe
fening met de mannelijke collega's.
Vanavond acht uur en half elf, zaterdag
twee uur en half acht, zondag kwart
voor één en ht uur, maandag acht uur.
Het Luxor prolongeert 'Dressed tot kill'
met Angle Dickinson. Tenslotte in Ter-
neuzen 'Dumbo, het vliegende olifan
tje'. Aanvangstijden in de rubriek
'agenda'.
Tenslotte het Ledeltheater in Oost
burg. Daar valt te gemeten van Clint
Eastwood in 'Recht voor zijn raap'. Za
terdag kwart over zeven, zondag twee
en acht uur. En om te eindigen: 'Intiem
dagboek van een nymfomane'. Voor de
tweede week alweer.
Met het verdwijnen van disco Poly Pam uit Westdorpe, leek
1980 tevens het jaar te worden van de laatste popconcerten
in het oude zaaltje van 'Concordia'. Wie waren er al niet geweest.
Herman Brood, Solution, Kayak, eigenlijk zo'n beetje de hele
Nederlandse top. Om over de buitenlandse groepen maar niet te
spreken. Massada kwam ook. De gevolgen bleven pijnlijk aan
wezig. Het grote publiek verkoos thuis te zijn, terwijl het luttele
aantal bezoekers gelijk kreeg.
buiten spelen de groepen. Zo hoeft het
op- en afbreken van de installaties geen
breuk in de programmavoortgang te
veroorzaken.
„Het is louter om ons plezier te doen",
legt Egbert Spuesens de naam 'funpop
festival' uit. „We hoeven niet zo nodig
professioneel bezig te zijn. Als het pu
bliek cn de muzikanten maar voor hon
derd procent aan hun trekken komen,
dan is het festival beslist geslaagd".
Daarom wilde de organisatie duidelijk
niet met grote namen komen op het
'funpopfestival'.
Onkosten
„Deze groepen komen alleen voor de
noodzakelijkste onkosten. Eigenlijk
kun je dan stellen dat ze optreden voor
nop. Dat betekent dat zij ook wel gesti
muleerd zijn door het idee. Dus aan de
motivatie zal het beslist niet liggen".
Opvallend is dat het niet alleen onbe
kende groepen zijn die het eerste fun
popfestival komen opluisteren. Namen
als Draften Blues. Ad Fundum, Elson
Was het tegenvallend bezoek van het
concert van Massada dan niet de
werkelijke reden voor de Poly Pam-or-
ganisatie om zichzelf op te heffen, één
van de directe aanleidingen was het na
tuurlijk wel. En zo leek een boek van
popconcerten in Westdorpe gesloten te
worden.
En dal was voor de rasechte Westdorp-
se muziekliefhebber Egbert Spuesens
een onverteerbare zaak. Voor hem was
er maar één ding duidelijk: Westdorpe
kan niet zonder popconcerten. Met de
frequentie die Poly Pam er op na hield,
is de Westdorpenaar met van plan zich
in het organiseren te storten. Wel vindt
hij dat het kermisweekend de uitgele
gen gelegenheid is om 'het Poldertje'
om te toveren in een muziekdorp.
En dat nieuwe geheel presenteert zich
zaterdag 4 en zondag 5 juli, Een twee
daags popgebeuren dat van start gaan
onder de naam 'funpopfestival'. Tien
bands uit Zeeland en Brabant verschij
nen twee dagen op het Westdorpse po
dium van Concordia. Zowel binnen als
Blue en de Pat Booze Band, komen va
ker voor op de affiches van de popfesti
vals in de omgeving. Daarbij komt dan
ook nog de Hulstenaar Arthur Wau
Wauters. de man die ettelijke instru
menten bespeelt, een ware show op
voert en met zijn eigen nummers de wa
re pop het dichtst benadert. De organi
satie beschouwt hem dan ook als 'uit
smijter' van het festival. Zondagavond
van tien tot elf probeert deze veelzijdige
Hulstenaar het publiek te boeien, geen
gemakkelijke opgave. Zondagmiddag
opent de Pat Booze Band, eveneens uit
Sas van Gent. De vaak geinproviseerde
muziek heeft invloeden uit de jazz,
rock- en swingsfeer. De groep speelt al
ruim anderhalfjaar in de huidige bezets
ting. Douwn en Swell, beiden uit Vlis-
singen, treden vaak met elkaar op. De
groepen zijn ook muzikaal nauw aan el
kaar verbonden en brengen symfoni
sche rock. Tussen deze twee groepen
speelt het Hulsterse Ad Fundum. een
veelbelovende groep, die regelmatig op
de Zeeuwse poppodia is terug te vin
den. Draften Blues is geen onbekende
in Westdorpe Op het afscheidsfeest
van Poly Pam in 1980 stal deze groep
met haar bluesy rock 'n roll de show.
Het funpopfestival wordt afgesloten
met Arthur Wauters. voor de Zeeuwse
popliefhebber geen onbekende.
Aan de kassa zonnebrillen en clowns-
neuzen verkocht. „Gewoon, voor het
plezier", besluit Egbert Spuesens.
Theo Sarneel
Het charmante Groede is vanavond (vrijdag) een dorp
vol muziek. Niet alleen geeft de fanfare Sint Juttemis
vanaf 20 uur een 'torenconcert', een half uur later, dus om
20.30 uur, treden in de hervormde kerk de organist Leen de
Broekert en de fluitist Ferenc Hutyra op. Hun concert
maakt deel uit van een kleine reeks, die wordt georgani
seerd door de concertcommissie hervormde kerk Groede.
Vrijdag 17 juli om 20 uur wordt het Amsterdams Baroken-
semble verwacht en vrijdag 31 juli - eveneens om 20 uur -
concerteren A. Leijnse (orgel), A. Klaue (cello) en A. de Beer
(blokfluit).
De torenconcerten van Sint Juttemis vormen een hoofdstuk
apart. De fanfare die geen fanfare is gebruikt Zeeuwse torens
als podium voor een veertig minuten durend muziekstuk.
Als de torenklok 8 uur heeft geslagen, gaat hy dóór. De af
stand tussen de slagen is bepalend voor de snelheid van de
muziek en de toonhoogte van de klok voor de grondtoon van
de compositie. Na het torenconcert speelt St. Juttemis ge
woonlijk nog een uurtje bij de toren, zo mogelijk op de mu
ziektent.
'Torenconcerten' zijn er deze maand ook m Terneuzen (vrij
dag 10 juli, 20 uur) en IJzendijke (zaterdag 18 juli, 17 uur).
Het duo De BroekertlHutyra, dat vanavond om 20.30 uur
concerteert in de hervormde kerk van Groede.
muziekformatie 'Madou'. Haar pro
gramma varieert van melodieuze zij het
wanhopige, liefdesliederen, via weer
barstige ballades en bittere kinderlie
deren tot zeer ritmische en erotische
composities
Afzonderlijke kaarten kosten tussen
1-50 en 250 fr Voor inlichtingen kan men
terecht bij het ontmoetingscentrum
Scharpoord, Meerlan 32 te 8300 Knok
ke-Heist, telefoon (België) 050/60 02 15.
Filip Van Belle
clowns
om Knokke-Heist nog hoger op de hu
mor-ladder te plaatsen. De afdeling
kartoen- en stripboeken in de gemeen
telijke bibliotheek wordt vanaf vol
gend jaar voor het publiek openge
steld, terwijl de kartoengalerij in het
ontmoetingscentrum Scharpoord ver
der zal worden uitgebreid en aange
past. Dit jaar wordt opnieuw uitge
pakt met Humorfoto, een wedstrijd die
openstaat voor zowel amateur- als be
roepsfotografen. Volgend jaar wordt
de eerste uitgave verwacht van 'Super
8 Lacht', een humoristisch filmfesti
val.
Aan de Wereldkartoenale te Knokke-
Heist werden de afgelopen 20 jaar door
de jury 27.500 cartoons beoordeeld. Een
6.000 daarvan werden in de loop der ja
ren niet alleen in Knokke-Heist. Na
men. Antwerpen, Brussel, maar bij
voorbeeld ook in Parijs. Dusseldorf,
Oberhausen en 's Hertogenbosch door
middel van een rondreizende promotie
tentoonstelling getoond. Meer dan
200 000 cartoonfans brachten een be
zoek aan het 'Mekka van de Humor'.
Naar aanleiding van de Wereldkartoe
nale is zoals gebruikelijk een fraaie ca
talogus uitgegeven. Een cartoonboek
dat als het ware een encyclopedie
vormt van de hedendaagse cartoon-
kunst. Ook over de gelegenheidsten
toonstelling 'Belgische Kartoens' is een
publikatie verschenen.
Filip van Belle
Het festival wordt besloten met een op
treden op 17 juli van de Frans-Italiaan
se fantasten van 'Macloma' met 'Dar
ling. Darling". De clowns Macloma we
ten hun agressiviteit te uiten tot in de
zachtste zachtheid, hun geweld tot in
de meest gesuikerde zoetheid, aldus
Dario Fo. Het Humorfestival '81 wordt
gepresenteerd door Rafaél Goossens,
alias Kurt Van Eeghem. Een abonne
ment voor alle vertoningen kost 700 fr.
Cabaret 'Nar', te gast op het Humorfestival in Knokke
In de riante 'tuin' van de Belgische
kust, Knokke-Heist, kan opnieuw ge
lachen worden. Tot 10 september loopt
immers in de Humorhalle, Laguna
Beach Duinbergen, voor de twintigste
maal het Internationale festival van
de grafische humor en satire. Een festi
val dat onder de naam 'Wereldkartoe
nale' naam en faam heeft weten te ver
werven en waarvan de grote verdien
ste is dat de hedendaagse cartoon offi
cieel als kunstvorm wordt aanvaard.
Het festival in Knokke-Heist heeft op
internationaal vlak een bekendheid
verworven inzake cartoonkunst en
wordt door de cartoonisten uit heel de
wereld als één van de belangrijkste be
schouwd.
Naar aanleiding van het 20-jarig jubi
leum van de wereldkartoenale worden
de bezoekers extra verwend met een
tentoonstelling van Belgische car
toons. Dit in het kader van het 151-jarig
bestaan van de Belgische staat. Op de
ze bijzondere tentoonstelling is werk
van 15 Belgische cartoonisten verza
meld Deze gelegenheidsexpositie be
vestigt de artistieke waarde van de Bel
gische cartoon en toont duidelijk de
grote verscheidenheid aan.
De laatste jaren wordt de cartoonwe
reld stevig geleid door de Oosteuropese
kunstenaars. De drie hoofdprijswin
naars van de 20ste Wereldkartoenale
behoren tot de Oostbloklanden. De
Gouden Hoed ging naar de Tsjech Jiri
Sliva en de Zilveren en Bronzen Hoed
naar respectievelijk de Roemenen Con-
statin Ciosu en Mihal Stanescu gingen.
Opvallend is de ruime belangstelling
van de cartoonisten voor de 'zachte' te
kening De sociaal-kritische cartoons
voeren niet langer de boventoon. Er
wordt gelachen met het dagelijks leven.
De 20ste Wereldkartoenale is in alle op
zichten een treffer geworden. Van jaar
tot jaar is het aantal deelnemers geste
gen en nu werd een nieuw recordcijfer
bereikt. Er werden 2.700 cartoons inge
zonden. waarvan er 350 zijn geselec
teerd voor de tentoonstelling waarop 43
landen vertegenwoordigd zijn.
nieuwe initiatieven
De organisatoren van de Wereldkar
toenale, onder voorzitterschap van de
Belgische parlementariër Emmanuel
Desutter, hebben nog flink wat in petto
OP OE PONTENEUR
Zarah Leander en Peter Kreuder waren namen die
ik vaak in een adem noemde. Ze zijn elkaar met een
verschil van enkele weken in de dood gevolgd. Merk
waardig Hij componeerde .zij zong En hoe! ..Kann die
Liebe Sunde sein''" klonk haar gevoileerde contra-alt
En nog veel meer in die trant, het waren allemaal lar
moyante liefdesliedjes die ze liet horen, een enkel, zo
als het 'Yes sir', uitgezonderd, maar dat klonk ook nog
ver van bemoedigend Nee. Zarah was een vrouw met
een chronische liefdeshonger. Ik draaide platen bij een
draadomroepbedrijf en sloot een tijdlang af met Sag
beim Abschied leise servus'. Kees Pruis een populaire
vedette onder degenen die humoristen werden ge
noemd had een hikliedje. Hierin beleed een super-
dronken nieuwbakken vader dat zijn vrouw die daa
bevallen was van een tweeling „De een lijkt op de
melkboer, d ander op de bakker". Nu dan. er waren
mensen die van dit nummer genoten en erom vroegen
Toen de stem van Leander tot de huiskamers doorge
drongen was. sloeg deze alles Het regende verzoeken
om haarplaten en ik werd niet moe ze te draaien. Jch
stehim Regen und warte auf Dich zong ze. En hoewel
het met strookte met mijn emancipatorische instelling
vonden we het best aardig dat een meisje in de regen op
haar amant stond te wachten, 't sprak gewoon aan. 'I
Was weer eens wat anders dan die andere Duitse zan
geres - wier naam ontschoten is - die met neurotische
uithaaltjes de Fruhlinsstimmenwalzer van Johann
Strauss ten gehore bracht. Zarah was trouwens niet
Duits maar van Zweedse origine. Ik moest bij de aan
kondiging behalve de naam van de artiest of het orkest
ook altijd vermelden wie de componist was, dat is trou
wens nog altijd gebruikelijk, ofschoon dat geen ene
Terneuzenaar iets kon schelen Zodoende was ik ook
bij Peter Kreuder die veel composities op zijn naam
bracht, kind aan huis. Figuurlijk gesproken dan.
Er ivas nog een idool dat me gedesillusioneerd heeft op
een afdoende manier. Dat was de zanger Joseph
Schmidt over wiens leven dezer dagen een boek ver
schenen is Wal zag je op de platenhoes? Het gezicht
van een knappe jongeman met donker haar. En ach,
die stem. die enthousiast jubelde in opgewekte liede
ren. Tiritomba. wal een belachelijke titel was, maar
Schmidt kon bij ons geen kwaad doen en sonoor droef
geestig klonk bij - ook alweer - een smachtend liefdes
lied. Want menselijke intieme relaties, al dan niet op de
klippen gelopen, zijn altijd onderwerp geweest in
kunst en muziek.
Toen het geviel dat ik Joseph Schmidt zou kunnen zien
optreden in de open lucht ben ik ernaar toegegaan.
Het werd een diepe teleurstelling en eerlijk gezegd is
hij nooit meer helemaal bij me'in de gratie gekomen
want het oog wil toch ook wat, Wat ik nu zag was eerst
een podium met een orkest, verder niets. Daarna ont
waarde ik een glazen hokje met een kobold. Erg hoor.
het meeste voor de man zelf. want hij was slechts een
meter vijftig lang. Dat hadden ze er op de platenhoes
bij moeten vermelden, vond ik, dan had men direct aan
het idee kunnen wennen
Toen Zarah Leander op het witte doek verscheen was
ze in haar glorietijd, haar - mooie - gezicht drukte een
oneindige melancholie en droefheid uit, het was haar
handelsmerk,
Talloze mannen vergaapten zich aan haar en weefden
hun stille fantasieën rondom haar persoon Hun vrou
wen mochten het niet weten. Het leven ging zijn kalme
gangetje, vol verborgen begeerten.de echtscheidingse
pidemie, het zeer losse verkeer tussen desexen, het lag
allemaal voor iedereen onwetend in de schoot der toe
komst.
Leander, een idool. Kreuder. haar inspiratie vol
weeklachten over een niet gehonoreerd liefdesverlan
gen: beiden exit. Het onderwerp zal tot het einde der
wereld mensen blijven boeien.
Janneke Dierx Harms