HUMORFESTIV AL funpopfestival wereldkartoenale extw feestgebeuren met humor van niveau ZARAH EN PETER: EXIT WESTDORPE WEER PODIUM POPCONCERTEN groede dorp vol muziek PZC/ de wereld kan nog lachen VRIJDAG 3 JULI 1981 ZEEUWSCH-VLAANDEREN 2 Van 13 tot en met 17 juli worden in het Ontmoetingscentrum Scharpoord en in zaal Kavelingen in Knokke-Heist 'de spelende mens' en de theaterliefhebber verwend met een festival vol nieuwe produkties en premières voor Vlaanderen. Het Humorfestival '81 is 'vernieuwend, thea traal, humoristisch en intternationaal', aldus de organisatoren. Humor van niveau dus. Het Humorfestival te Knokke-Heist is al enkele jaren oud. Het aanvankelijk amateuristisch geklungel wordt nu echt professioneel vakwerk. Al het overbodige werd geschrapt. Omwille van het budget zijn de talentenjacht (die eigenlijk nooit talent opleverde) en de flauwe late-avondprogramma's op gedoekt. In tegenstelling tot vorig jaar. toen vooral artiesten van eigen bodem aan bod kwamen, komen dit jaar bijna alleen buitenlandse artiesten op de bühne, met de nadruk op theatrale pro dukties. Het Humorfestival '81 is nu niet bepaald een gebeuren dat een mas sa volk zal trekken. Maar daarvan lig gen de organisatoren niet wakker. „Wat we te Knokke nodig hebben is een goed festival met standing en met een op bouwende internationale reputatie". Het Humorfestival '81 wordt op 13 juli in het ontmoetingscentrum Schar poord ingezet met de zomerpraatshow van de Belgische Radio en Televisie. 'Met zich op zee'. Gastheer Carl Huy- brechts zal de humor in al zijn facetten belichten en praatjes houden met Vlaamse lolbroeken. De muzikale at tractie. tevens uitsmijter van deze avond vormt het optreden van de hu moristische muziekformatie 'De Snaar'. Op 14 juli. in zaal Ravelingen, komt Robert Kreis zijn one-man-show 'U. ik en de piano' voorstellen. Een pro gramma van oude en nieuwe liedjes, ca baret- en variété-sucsessen, filmschla gers. café-chantant en herinneringen uit moeders- en grootmoederstijd. Zijn programma gaat vooraf aan 'Volg jij die serie', een persiflage op en rond de TV- feuilletons. geschreven door Frisco Wiegersma die samen met Hans van der Woude en Maeve van der Steen een luchtig mengsel hebben gemaakt van Cabaret en Toneel. foolish show Op 15 juli treden in Scharpoord Mat thew Child and 'Available Jelly' aan met de 'Foolish show'. Matthew Child tovert op de bühne in een wonderwe reld, bevolkt door de meest drollige ty pes. Available Jelly is één van de meest unieke Amerikaanse muziekgroepen die Europa bezocht. Daarna volgt een optreden van het Rotterdamse Penta Theater. Penta komt met het humoris tisch bewegingstheater, 'Penta Danst', naar Knokke. 'Cabaret Nar' komt met 'Zonder Twijfel'naar Knokke op 16 juli. Het is traditioneel in de goede zin van het Nederlandse cabarethistorie, maar vernieuwend van vorm. Dit optreden wnrdt «rpvolgd door de bfjna Vlaamse De Zeeuws-Vlaamse bioscoopexploi tanten hebben, als enigen vermoede lijk, de zomer in het hoofd. Buiten flui ten de vogeltjes hun hoogste lied, maar in het schemerdonker van de filmzalen verstomt het gezang (van wie dan ook). De Hulster bioscoop 'De Koning van Engeland' heeft voor de verandering nog maar 'ns een paar ouwetjes uit de kast gehaald: 'The Godfather' en (hoe lang is dat alweer geleden) 'Blue Movie". Met de vriendelijke groeten van Hugo Metsers. Een geheugensteuntje: Marlon Brando neemt in 'The Godfather' de hoofdrol voor zijn rekening. Het is de verfilming van het gelijknamige boek van Mario Puzo. De produktie werd zo n succes (alle ingrediénten voorhanden: moord, schietpartijen, fraude, afpersing, liefde) dat de deelnemers in het project er nog weeldrig van kunnen leven. Aanvangs tijden: vanavond acht uur. zaterdag ne gen uur. zondag negen uur en maandag acht uur. 'Blue Movie' staat velen nog scherp voor de geest. De film haalde in Hulst een record aantal voorstellingen. Hoe zal dat nu uitpakken: vanavond half elf. zaterdag kwart voor zeven en elf uur, zondag vier uur en kwart voor zeven, maandag half drie. In Hulst staat ver der op het programma: 'Raging Buil', 'Sphinx', en 'Een hete jeugdvakantie'. Of wat ons hopelijk nog te wachten staat. De aanvangstijden staan dage lijks in de rubriek 'agenda' in deze krant vermeld. Samen met 'De Koning van Engeland' vertoont het Terneuzense Luxorthea- ter de produktie 'Mc Vicar' met Roger Daltrey in de hoofdrol. En wat speelt hij? Nee maar. Staatsvijand nummer één, opstandig en gewelddadig. Hij weel zowaar uit de strengst bewaakte gevangenis ter wereld te ontsnappen hoe? via de luchtkoker van de douche; dat eten ook in gevangenissen). Roger pleegt dan nog even een bankoverval, schiet en passant een bewaker neer en geelt zich dan weer over aan de politie. Hij heeft zijn verzetje weer gehad. In Temeuzen te zien vnjdag acht uur, za terdag half acht en kwart voor tien, zon dag vier en acht uur, maandag en dins dag acht uur. In Hulst: vanavond kwart over acht. zaterdag zeven uur en kwart over negen, zondag vier uur, kwart voor zeven en kwart over negen, maandag kwart over acht en dinsdag acht uur. 'U zult gieren van plezier', voorspelt de exploitant van het Luxortheater de be zoeker van 'Een bataljon malle mei den'. Alle laden met vrouwelijke listen worden opengetrokken tijdens een oe fening met de mannelijke collega's. Vanavond acht uur en half elf, zaterdag twee uur en half acht, zondag kwart voor één en ht uur, maandag acht uur. Het Luxor prolongeert 'Dressed tot kill' met Angle Dickinson. Tenslotte in Ter- neuzen 'Dumbo, het vliegende olifan tje'. Aanvangstijden in de rubriek 'agenda'. Tenslotte het Ledeltheater in Oost burg. Daar valt te gemeten van Clint Eastwood in 'Recht voor zijn raap'. Za terdag kwart over zeven, zondag twee en acht uur. En om te eindigen: 'Intiem dagboek van een nymfomane'. Voor de tweede week alweer. Met het verdwijnen van disco Poly Pam uit Westdorpe, leek 1980 tevens het jaar te worden van de laatste popconcerten in het oude zaaltje van 'Concordia'. Wie waren er al niet geweest. Herman Brood, Solution, Kayak, eigenlijk zo'n beetje de hele Nederlandse top. Om over de buitenlandse groepen maar niet te spreken. Massada kwam ook. De gevolgen bleven pijnlijk aan wezig. Het grote publiek verkoos thuis te zijn, terwijl het luttele aantal bezoekers gelijk kreeg. buiten spelen de groepen. Zo hoeft het op- en afbreken van de installaties geen breuk in de programmavoortgang te veroorzaken. „Het is louter om ons plezier te doen", legt Egbert Spuesens de naam 'funpop festival' uit. „We hoeven niet zo nodig professioneel bezig te zijn. Als het pu bliek cn de muzikanten maar voor hon derd procent aan hun trekken komen, dan is het festival beslist geslaagd". Daarom wilde de organisatie duidelijk niet met grote namen komen op het 'funpopfestival'. Onkosten „Deze groepen komen alleen voor de noodzakelijkste onkosten. Eigenlijk kun je dan stellen dat ze optreden voor nop. Dat betekent dat zij ook wel gesti muleerd zijn door het idee. Dus aan de motivatie zal het beslist niet liggen". Opvallend is dat het niet alleen onbe kende groepen zijn die het eerste fun popfestival komen opluisteren. Namen als Draften Blues. Ad Fundum, Elson Was het tegenvallend bezoek van het concert van Massada dan niet de werkelijke reden voor de Poly Pam-or- ganisatie om zichzelf op te heffen, één van de directe aanleidingen was het na tuurlijk wel. En zo leek een boek van popconcerten in Westdorpe gesloten te worden. En dal was voor de rasechte Westdorp- se muziekliefhebber Egbert Spuesens een onverteerbare zaak. Voor hem was er maar één ding duidelijk: Westdorpe kan niet zonder popconcerten. Met de frequentie die Poly Pam er op na hield, is de Westdorpenaar met van plan zich in het organiseren te storten. Wel vindt hij dat het kermisweekend de uitgele gen gelegenheid is om 'het Poldertje' om te toveren in een muziekdorp. En dat nieuwe geheel presenteert zich zaterdag 4 en zondag 5 juli, Een twee daags popgebeuren dat van start gaan onder de naam 'funpopfestival'. Tien bands uit Zeeland en Brabant verschij nen twee dagen op het Westdorpse po dium van Concordia. Zowel binnen als Blue en de Pat Booze Band, komen va ker voor op de affiches van de popfesti vals in de omgeving. Daarbij komt dan ook nog de Hulstenaar Arthur Wau Wauters. de man die ettelijke instru menten bespeelt, een ware show op voert en met zijn eigen nummers de wa re pop het dichtst benadert. De organi satie beschouwt hem dan ook als 'uit smijter' van het festival. Zondagavond van tien tot elf probeert deze veelzijdige Hulstenaar het publiek te boeien, geen gemakkelijke opgave. Zondagmiddag opent de Pat Booze Band, eveneens uit Sas van Gent. De vaak geinproviseerde muziek heeft invloeden uit de jazz, rock- en swingsfeer. De groep speelt al ruim anderhalfjaar in de huidige bezets ting. Douwn en Swell, beiden uit Vlis- singen, treden vaak met elkaar op. De groepen zijn ook muzikaal nauw aan el kaar verbonden en brengen symfoni sche rock. Tussen deze twee groepen speelt het Hulsterse Ad Fundum. een veelbelovende groep, die regelmatig op de Zeeuwse poppodia is terug te vin den. Draften Blues is geen onbekende in Westdorpe Op het afscheidsfeest van Poly Pam in 1980 stal deze groep met haar bluesy rock 'n roll de show. Het funpopfestival wordt afgesloten met Arthur Wauters. voor de Zeeuwse popliefhebber geen onbekende. Aan de kassa zonnebrillen en clowns- neuzen verkocht. „Gewoon, voor het plezier", besluit Egbert Spuesens. Theo Sarneel Het charmante Groede is vanavond (vrijdag) een dorp vol muziek. Niet alleen geeft de fanfare Sint Juttemis vanaf 20 uur een 'torenconcert', een half uur later, dus om 20.30 uur, treden in de hervormde kerk de organist Leen de Broekert en de fluitist Ferenc Hutyra op. Hun concert maakt deel uit van een kleine reeks, die wordt georgani seerd door de concertcommissie hervormde kerk Groede. Vrijdag 17 juli om 20 uur wordt het Amsterdams Baroken- semble verwacht en vrijdag 31 juli - eveneens om 20 uur - concerteren A. Leijnse (orgel), A. Klaue (cello) en A. de Beer (blokfluit). De torenconcerten van Sint Juttemis vormen een hoofdstuk apart. De fanfare die geen fanfare is gebruikt Zeeuwse torens als podium voor een veertig minuten durend muziekstuk. Als de torenklok 8 uur heeft geslagen, gaat hy dóór. De af stand tussen de slagen is bepalend voor de snelheid van de muziek en de toonhoogte van de klok voor de grondtoon van de compositie. Na het torenconcert speelt St. Juttemis ge woonlijk nog een uurtje bij de toren, zo mogelijk op de mu ziektent. 'Torenconcerten' zijn er deze maand ook m Terneuzen (vrij dag 10 juli, 20 uur) en IJzendijke (zaterdag 18 juli, 17 uur). Het duo De BroekertlHutyra, dat vanavond om 20.30 uur concerteert in de hervormde kerk van Groede. muziekformatie 'Madou'. Haar pro gramma varieert van melodieuze zij het wanhopige, liefdesliederen, via weer barstige ballades en bittere kinderlie deren tot zeer ritmische en erotische composities Afzonderlijke kaarten kosten tussen 1-50 en 250 fr Voor inlichtingen kan men terecht bij het ontmoetingscentrum Scharpoord, Meerlan 32 te 8300 Knok ke-Heist, telefoon (België) 050/60 02 15. Filip Van Belle clowns om Knokke-Heist nog hoger op de hu mor-ladder te plaatsen. De afdeling kartoen- en stripboeken in de gemeen telijke bibliotheek wordt vanaf vol gend jaar voor het publiek openge steld, terwijl de kartoengalerij in het ontmoetingscentrum Scharpoord ver der zal worden uitgebreid en aange past. Dit jaar wordt opnieuw uitge pakt met Humorfoto, een wedstrijd die openstaat voor zowel amateur- als be roepsfotografen. Volgend jaar wordt de eerste uitgave verwacht van 'Super 8 Lacht', een humoristisch filmfesti val. Aan de Wereldkartoenale te Knokke- Heist werden de afgelopen 20 jaar door de jury 27.500 cartoons beoordeeld. Een 6.000 daarvan werden in de loop der ja ren niet alleen in Knokke-Heist. Na men. Antwerpen, Brussel, maar bij voorbeeld ook in Parijs. Dusseldorf, Oberhausen en 's Hertogenbosch door middel van een rondreizende promotie tentoonstelling getoond. Meer dan 200 000 cartoonfans brachten een be zoek aan het 'Mekka van de Humor'. Naar aanleiding van de Wereldkartoe nale is zoals gebruikelijk een fraaie ca talogus uitgegeven. Een cartoonboek dat als het ware een encyclopedie vormt van de hedendaagse cartoon- kunst. Ook over de gelegenheidsten toonstelling 'Belgische Kartoens' is een publikatie verschenen. Filip van Belle Het festival wordt besloten met een op treden op 17 juli van de Frans-Italiaan se fantasten van 'Macloma' met 'Dar ling. Darling". De clowns Macloma we ten hun agressiviteit te uiten tot in de zachtste zachtheid, hun geweld tot in de meest gesuikerde zoetheid, aldus Dario Fo. Het Humorfestival '81 wordt gepresenteerd door Rafaél Goossens, alias Kurt Van Eeghem. Een abonne ment voor alle vertoningen kost 700 fr. Cabaret 'Nar', te gast op het Humorfestival in Knokke In de riante 'tuin' van de Belgische kust, Knokke-Heist, kan opnieuw ge lachen worden. Tot 10 september loopt immers in de Humorhalle, Laguna Beach Duinbergen, voor de twintigste maal het Internationale festival van de grafische humor en satire. Een festi val dat onder de naam 'Wereldkartoe nale' naam en faam heeft weten te ver werven en waarvan de grote verdien ste is dat de hedendaagse cartoon offi cieel als kunstvorm wordt aanvaard. Het festival in Knokke-Heist heeft op internationaal vlak een bekendheid verworven inzake cartoonkunst en wordt door de cartoonisten uit heel de wereld als één van de belangrijkste be schouwd. Naar aanleiding van het 20-jarig jubi leum van de wereldkartoenale worden de bezoekers extra verwend met een tentoonstelling van Belgische car toons. Dit in het kader van het 151-jarig bestaan van de Belgische staat. Op de ze bijzondere tentoonstelling is werk van 15 Belgische cartoonisten verza meld Deze gelegenheidsexpositie be vestigt de artistieke waarde van de Bel gische cartoon en toont duidelijk de grote verscheidenheid aan. De laatste jaren wordt de cartoonwe reld stevig geleid door de Oosteuropese kunstenaars. De drie hoofdprijswin naars van de 20ste Wereldkartoenale behoren tot de Oostbloklanden. De Gouden Hoed ging naar de Tsjech Jiri Sliva en de Zilveren en Bronzen Hoed naar respectievelijk de Roemenen Con- statin Ciosu en Mihal Stanescu gingen. Opvallend is de ruime belangstelling van de cartoonisten voor de 'zachte' te kening De sociaal-kritische cartoons voeren niet langer de boventoon. Er wordt gelachen met het dagelijks leven. De 20ste Wereldkartoenale is in alle op zichten een treffer geworden. Van jaar tot jaar is het aantal deelnemers geste gen en nu werd een nieuw recordcijfer bereikt. Er werden 2.700 cartoons inge zonden. waarvan er 350 zijn geselec teerd voor de tentoonstelling waarop 43 landen vertegenwoordigd zijn. nieuwe initiatieven De organisatoren van de Wereldkar toenale, onder voorzitterschap van de Belgische parlementariër Emmanuel Desutter, hebben nog flink wat in petto OP OE PONTENEUR Zarah Leander en Peter Kreuder waren namen die ik vaak in een adem noemde. Ze zijn elkaar met een verschil van enkele weken in de dood gevolgd. Merk waardig Hij componeerde .zij zong En hoe! ..Kann die Liebe Sunde sein''" klonk haar gevoileerde contra-alt En nog veel meer in die trant, het waren allemaal lar moyante liefdesliedjes die ze liet horen, een enkel, zo als het 'Yes sir', uitgezonderd, maar dat klonk ook nog ver van bemoedigend Nee. Zarah was een vrouw met een chronische liefdeshonger. Ik draaide platen bij een draadomroepbedrijf en sloot een tijdlang af met Sag beim Abschied leise servus'. Kees Pruis een populaire vedette onder degenen die humoristen werden ge noemd had een hikliedje. Hierin beleed een super- dronken nieuwbakken vader dat zijn vrouw die daa bevallen was van een tweeling „De een lijkt op de melkboer, d ander op de bakker". Nu dan. er waren mensen die van dit nummer genoten en erom vroegen Toen de stem van Leander tot de huiskamers doorge drongen was. sloeg deze alles Het regende verzoeken om haarplaten en ik werd niet moe ze te draaien. Jch stehim Regen und warte auf Dich zong ze. En hoewel het met strookte met mijn emancipatorische instelling vonden we het best aardig dat een meisje in de regen op haar amant stond te wachten, 't sprak gewoon aan. 'I Was weer eens wat anders dan die andere Duitse zan geres - wier naam ontschoten is - die met neurotische uithaaltjes de Fruhlinsstimmenwalzer van Johann Strauss ten gehore bracht. Zarah was trouwens niet Duits maar van Zweedse origine. Ik moest bij de aan kondiging behalve de naam van de artiest of het orkest ook altijd vermelden wie de componist was, dat is trou wens nog altijd gebruikelijk, ofschoon dat geen ene Terneuzenaar iets kon schelen Zodoende was ik ook bij Peter Kreuder die veel composities op zijn naam bracht, kind aan huis. Figuurlijk gesproken dan. Er ivas nog een idool dat me gedesillusioneerd heeft op een afdoende manier. Dat was de zanger Joseph Schmidt over wiens leven dezer dagen een boek ver schenen is Wal zag je op de platenhoes? Het gezicht van een knappe jongeman met donker haar. En ach, die stem. die enthousiast jubelde in opgewekte liede ren. Tiritomba. wal een belachelijke titel was, maar Schmidt kon bij ons geen kwaad doen en sonoor droef geestig klonk bij - ook alweer - een smachtend liefdes lied. Want menselijke intieme relaties, al dan niet op de klippen gelopen, zijn altijd onderwerp geweest in kunst en muziek. Toen het geviel dat ik Joseph Schmidt zou kunnen zien optreden in de open lucht ben ik ernaar toegegaan. Het werd een diepe teleurstelling en eerlijk gezegd is hij nooit meer helemaal bij me'in de gratie gekomen want het oog wil toch ook wat, Wat ik nu zag was eerst een podium met een orkest, verder niets. Daarna ont waarde ik een glazen hokje met een kobold. Erg hoor. het meeste voor de man zelf. want hij was slechts een meter vijftig lang. Dat hadden ze er op de platenhoes bij moeten vermelden, vond ik, dan had men direct aan het idee kunnen wennen Toen Zarah Leander op het witte doek verscheen was ze in haar glorietijd, haar - mooie - gezicht drukte een oneindige melancholie en droefheid uit, het was haar handelsmerk, Talloze mannen vergaapten zich aan haar en weefden hun stille fantasieën rondom haar persoon Hun vrou wen mochten het niet weten. Het leven ging zijn kalme gangetje, vol verborgen begeerten.de echtscheidingse pidemie, het zeer losse verkeer tussen desexen, het lag allemaal voor iedereen onwetend in de schoot der toe komst. Leander, een idool. Kreuder. haar inspiratie vol weeklachten over een niet gehonoreerd liefdesverlan gen: beiden exit. Het onderwerp zal tot het einde der wereld mensen blijven boeien. Janneke Dierx Harms

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1981 | | pagina 30