PTT verbetert resultaten
over '80 tot 1131 miljoen
Scheepvaart pleit voor
behoud overheidssteun
TORONTO
1290
989
CALGARY
1599 1
.389
VANCOUVER 1689
P5
EDMONTON
1599 1
389
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
half miljard aan renteopbrengsten
Goed jaar voor
Concordia
verzekeringen
Overslag haven
Amsterdam fors
verminderd
Viscontingenten
zijn uitgeput
Oosteuropeanen grootste
concurrenten wegvervoer
CONCURRENTIE WORDT STEEDS MOEILIJKER
Wardair
Japan beperkt
export auto's
naar Nederland
Boeing laat in China
onderdelen maken
Lagere dollar
drukt koerspeil
DONDERDAG 11 JUNI 1981
OEN HAAG - De PTT heeft 1980 afgesloten met een positief resultaat van 1 miljard 131 miljoen
mlden, 2 mil joen meer dan over 1979. Bijna een half mil jard (497 mi 1 joen, in 1979 345 miljoen) werd
Jerkegen door renteopbrengsten, 320 miljoen (was 371 miljoen) kwam van de gelddiensten en 314
miljoen (was 413 mijoen) werd opgebracht door de overige Ptt-diensten zoals pot en telecommuni
catie. De jaarljke afdracht aan het rijk, vergelijkbaar met vennootschapsbelasting, bedroeg 504
miljoen gulden.
Aldus blijkt uit het jaarverslag van de
PIT dat woensdag is verschenen. Van
het resultaat van de gelddiensten. 320
miljoen. Is 225 miljoen afkomstig van de
rijkspostspaarbank en 95 miljoen van
de postgiro. Het marktaandeel van de
ze twee in het totaal van de particuliere
UTRECHT (ANP) - Voor Concordia
Venekeringen is 1980 als geheel een
;oed jaar geweest. De omzet steeg van
ruim f 137 min naar f 145,5 min.
Het verzekerd kapitaal bij de leven
maatschappij nam met 8 pet toe van
ruim f3.748 min tot f4.048 min Het
grootste deel van de stijging kwam
voort uit het individuele bedrijf, zo
blijkt uit het jaarverslag. De bedrijfs-
winststeeg met 14 pet van ruim f21 min
tot f24 min. De bijschrijving van winst
op de individuele polissen werd opge
voerd van f 25 tot f 26,50 per f 1000 ver
zekerd bedrag.
Ook voor de schademaatschappij was
1980 een positief jaar. De verlaging van
het schadepercentage over over de ge
hele linie was voor een belangrijk deel
ooreaak van de stijging van de winst
van f 1,17 min naar f3 min. Door deze
süjhging kon de extra-waarborg wor
den verhoogd van 25.8 tot 28.6 pet van
de premie-ontvangst.
betaalrekeningen in Nederland be- met vrijdag 94 procent van de geposte
droeg eind 1980 43.9 procent, een half post de volende dag besteld. Buiten de
maand-en kwartaalwisselingen ligt dat
percentage op 96 Maar in de weekein
den wordt slechts 87 procent op maan
dag bezorgd
By de telecommunicatie werd voor de
telefoon een batig saldo geboekt van
204 miljoen guldenDaar kwam een ren -
tewinst bij van 97 miljoen gulden, to-
procent minder dan in 1979. Het aantal
girotransacties steeg in 1980 met 29 mij
oen gulden tot 714 miljoen.
De ontwikkeling van de consumptieve
bestedingen in relatie tot de groei van
het beschikbare gezinsinkomen maak
te dat de vrije gezinsbesparingen in
1980 in d klem raakten. Hierdoor, maar
ook door de achteruitgang van het aan
deel van postgiro en rijkspostspaar
bank in het totale particuliere geldver
keer, daalde ook het marktaandeel van
de rijkspostspaarbank op de spaar-
makrt met 0.3 procent tot. 14,2 eind
1980.
De markt voor hypothecaire krediet
verlening heeft zich in 1980 nog niet
kunnen herstellen van de terugval in
1979 Wel heeft deze vorm van geldver-
strekkingen zich bij de rijkspostspaar
bank gunstiger ontwikkeld dan lande
lijk. De Rps verstrekte 1.567 miljoen
gulden in 1980, tegen 1.198 miljoen in
1979. Aan consumptieve kredieten
werd 516 miljoen gulen verstrekt (was
498 miljoen) waardoor het mrktaandeel
verbeterde van 6.1 tot 6,9 procent
Post
De post leed in 1980 minder verlies. Het
negatieve resultaat bedroeg 145 mil
joen gulden tegen 263 miljoen in 1979.
De inkomsten in de sector post bedroe
gen bijna 2,5 miljard gulden, een groei
van 326 miljoen vergeleken met 1979.
Hiervan is 230 miljoen afkomstig uit ta
riefsverhogingen en 96 miljoen uit groei
van het postverkeer. Blijkens eigen on
derzoeken wordt van maandag tqt en
taal 301 miljoen. In 1979 werd 484 mil
joen winst gemaakt op het telefoonver
keer. De oozaak van de vermindering is
de verlaging van de binnenlandse tarie
ven met 12.5 procent. Er kwamen
288.000 nieuwe abonnees, tegen 322 000
in 1979 Voornaamste oorzaken daar
van zijn de teruggelopen woningbouw
en de stagnerende economie.
Het bedrijfresultaat van de telegrafie
(openbare telegraaf, telex en data
transmissie) bedroeg 62,1 miljoen gul
den. 12,3 miljoen minder dan in 1979.
AMSTERDAM (ANP) - De overslag in
dc Amsterdamse haven is in het eerste
kwartaal van dit jaar met gemiddeld
bijna dertien procent verminderd.
Hiermee is aldus het gemeentelijke ha
venbedrijf de daling van de overslag in
de Westduitse havens ook in Amster
dam merkbaar geworden.
De terugslag kan in hoofdzaak worden
toegeschreven aan de vermindering
van de aanvoer van ertsen (min 72 pro
cent) en granen (min 20.5 procenti In
deze sectoren werd in totaal ruim
650.000 ton lading minder overgesla
gen Ook de houtaanvoer liep met
60.000 ton of 33 procent terug
De sector kolen blijft duidelijk groeien
(plus 25.5 procent), terwijl minerale
oliën en stukgoed ruimschoots op peil
bleven Ook het containervervoer be
weegt zich nog steeds in opgaande lijn
aldus het gemeentelijk havenbedrijf.
DEN HAAG (ANP) - De visserij óp ka
beljauw, wijting en heek is vanaf 11
juni in een aantal wateren van de Eu
ropese gemeenschap verboden.
Voor kabeljauw' geldt een verbod in de
Ierse Zee. voor wijting in de wateren
rond Ierland en in het Engels kanaal,
voor heek in alle wateren waar Neder
land op deze soort mocht vissen Minis
ter Braks van visserij heeft hiertoe be
sloten omdat de aan Nederland toege
wezen contingenten (26 ton kabeljauw.
123 ton wijting en 61 ton heek) zijn opge
vist.
Amsterdamse
wisselmarkt
Stockholm
Bern
Milaan
Kopenhagen
Oslo
5.1875-1025
2,03976(64225
2.18375-19625
15.735-745
116 35-45
2.69-99
BUITENLANDS BANKPAPIER
AMSTERDAM ANPi - De advlesl
iaan- en verkoopprijzen' voorbuit*
bankpapier geldend i
volgende werkdag lui;
Amerikaanse dollar
Engelse pond
Belgische fr 100'
Duitse mark 100>
Ital lire HOOOOi
Portugese esc 100<
Canadese dollar
Franse fr 100>
100'
Zweedse
Noorse kroon nuu
Deense kroon 100
Oostenr sch (100»
Spaanse pes '100'
Griekse drachme
Finse mark 100»_
Ierse pond
100»
100»
45.75 48.75
125,00 128.00
50.75 53.75
*43 50 46.50
34.00 37,00
Algemeen-lo
Industrie
Scheep- en Luchlv
Banken
Verzekering
Handel e a
CBS-obllg.-Index
Rendem. Stanlsl
waarvan 3-5 jr
5-8Jr
8Jren langer
92 30
97.30
86.80
73,20
BNO-lenlngen
rend bankleningen
rend pandbrieven
GEEN ROOSKLEURIGE POSITIE
DEN HAAG - De Nederlandse weg vervoerders ondervinden op het internationa
le vervoer steeds meer concurrentie van Oosteuropese bedrijven. Volgens de
stichting Nederlandsche Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO) is de
concurrentie van daaruit de laatste drie jaar verviervoudigd.
Goud onbew 38870-39570. vorige 39300-
40000; bew. 36920-41160. vorige 37330-41600.
Zilver onbew 787-890. vorige 795-898. bew.
740-930. vorige 750-940.
Volgens NlWO-voorzitter D Hooykaas
is die concurrentie nauwelijks te be
strijden. „Een goed Nederlands bedrijf
baseert zijn vervoersprijs op zijn kost
prijs. De Oosteuropeanen kijken echter
niet naar de kostprijs, maar naar wat ze
nog net kunnen berekenen om de
vracht te krijgen."
Ook zonder die toenemende concurren
tie staan de Nederlandse wegvervoer
ders er volgens Hooykaas op de interna
tionale markt niet bepaald rooskleurig
voor. Vooruitlopend op de jaarvergade
ring van de NIWO in Utrecht, schetste
Hooykaas een somber beeld. Hoewel
faillissementen niet merkbaar toene
men (vorig jaar zijn 16 van de 1600 NI-
WO-leden over de kop gegaan) en er nog
steeds groei in de omzet is. komt het
volgens hem steeds meer voor dat ver
voerders tijdelijk hun wagens stilzetten
omdat er niet voldoende vracht is. Er
zou ook sprake zijn van een negatief
rendement van 3,3 procent. Hooykaas
wil dat de Nederlandse regering de las
ten voor de Nederlandse vervoerders
verlicht, omdat het nauwelijks moge
lijk zou zijn de eigen kosten te drukken.
Hooykaas voer verder uit tegen de vol
gens hem valse concurrentie die bin
nen de Europese Gemeenschap zou
heersen. Hij viel in hel bijzonder
Frankrijk en Duitsland aan, die al ja
ren grote belemmeringen opleggen
aan Nederlandse vervoerders ten gun
ste van de nationale belangen. Als
iADVERTENTIE
WARDAIR CANADA
verlaagt nu haar retourprijzen voor alle vluchten na 1 augustus.
Boek nu bii uw reisbureau of bel:
HOT Amsterdam 020 - 238883 tSg».
HOT Den Haag 070 -500002 ll«M
Natuurlijk met prijsgarantie.
Holland Overseas Travel Is generaal agent voor Wardair Canada
l
f
DEN HAAG - De Nederlandse reders vragen van het nieuwe kabinet dal de
overheid tw intig procent gaat betalen van de prijs die zij moeten neerleggen bij
de aanschaf van nieuwe schepen. Zij vrezen dat ze anders steeds moeilijker of
helemaal niet meer kunnen concurreren met het buitenland.
De investeringssteun wordt bepleit in
het verslag dat de Koninklijke Neder
landse Redersvereniging over het jaar
1980 heeft uitgebracht. Op het ogenblik
liggen de bijdrage van het rijk aan de
investeringsuitgaven in de scheep
vaartwereld iets lager.
De reders gaan ervan uit dat het nieuwe
kabinet hen niet in de kou zal laten
staan, ook al heeft de werkgroep Her
overweging overheidsuitgaven als een
van de mogelijkheden tot besparing de
steun aan het bedrijfsleven genoemd.
De reders wijzen daarbij naar een rap
port dat voor de Europese Commissie is
opgesteld, waarin vermeld wordt dat
van alle EG-landen Nederland het zui
nigst is met zijn steunverlening. Het be
stuur van de KNRV noemt het onwaar
schijnlijk dat een nieuw kabinet de Ne
derlandse scheepvaart verder achterop
zou willen laten komen bij het buiten
land.
Sneller werken
De KNRV verlangt van de overheid
ook dat zij sneller wijzigingen aan
brengt in wettelijke bepalingen en
voorschriften ten aanzien van het va
ren met schepen wanneer nieuwe tech
nieken en moderner vormen van be
drijfsvoering daartoe aanleiding ge
ven. „Wettelijke bepalingen mogen
geen onnodige belemmeringen vor
men", aldus de vereniging.
Sneller reageren is ook al verlangd op
het punt van het aantal zeelieden aan
boord. In sommige landen worden ul
tra-moderne schepen al door kleinere
bemanningen gevaren dan Nederland
se vaartuigen. Nederland zal echter, en
op niet te grote afstand, moeten volgen
om de personeelskosten te kunnen
drukken.
Weliswaar zijn de lonen in Nederland
minder gestegen dan in andere landen,
maar het gunstige effect daarvan moe
ten we niet weer verloren laten gaan
door bemanningen op een sterkte te
handhaven die in het buitenland als
wordt verlaten, zo menen de reders.
Voor de Nederlandse zeevarenden
wordt ondertussen gedeeltelijke belas
tingvrijdom bepleit in een rapport dat
is opgesteld door reders, werknemers
organisaties in de zeevaart en ambtena
ren van verschillende departementen.
De ambtelijke groep heeft het eindad
vies overigens niet helemaal onder
schreven.
De redersvereniging schrijft in het
jaarverslag dat er sprake is van een
teruggang in het vervoer (met name ru
we olie) maar dat er geen grote scheep
vaartcrisis voor de deur staat, zoals na
de oliecrisis halverwege de jaren '70
het geval was.
Voor overcapaciteit woirdt niet ge
vreesd. Dat komt mede doordat in de
oliesector veel tankers langzamer va
ren, minder geladen worden en boven
dien als opslagruimte gebruikt worden.
Nederland neemt, zo blijkt uit het
jaarverslag van de redersvereniging, de
zestiende plaats in op de ranglijst van
zeevarende landen. De vervoerscapaci
teit van de Nederlandse vloot nam in
1980 toe tot 5.7 miljoen ton. De ranglijst
wordt aangevoerd door Liberia i80,3
miljoen toni gevolgd door Japan (41
miljoen ton) en Griekenland (39,5 mil
joen toni. De capaciteit van de wered-
vloot nam In 1980 toe tot 420 miljoen
ton.
Er varen momenteel circa 100 Neder
landse schepen onder een buitenland
se (veelal goedkope) vlag met een tota
le capaciteit van 1 miljoen ton. Daar
naast staat nog voor 1,8 miljoen ton
Nederlandse schepen in de Antillen ge
registreerd.
laten; b. bieden; d. exdlv.e: gedaan-bleden; f: laten.
Vorige Laatste g Q0 ld 77.87
koersen koersen
Kinnen) Aand.(hoofdfondsen)
bledenenexdlv..h:latenenexdlv.,k gedaan-latenen exdlv., 1-gedaan-bleden en exdlv
AllEV
AMRO bank
Boskali: westm
Dordtiche petr
69.00 09,00e
24.00 25.00
280,00 280.00
90 10 88.70
51.00e 51.30
82.00 81 50
210.5(1 210.50
Dordtsche petr.pre!204 50 204 50
Esevier NDU 124 00 120.20
Ennia
Gist Brocades
neincken
Hilneken holding
Holl.beton groep
Hoogovens
KLM
Kon olie
NatNederlanden
nKMoytl groep
ojem holding
Pakhoed holding
rakhoed hold. eert. 39 50
Philips
Robcco
Rodamco
Rolinco
Rorento
Unilever
Ver bezit VNU
Volker Stevm
WUH
141.00 139.50
50.70 50.70
68 80 67 40
52.50 53,10
45.40 45,70
67 50e 67.70
17,30 17.50
137.50 133,30
81.90 83.10
110.00 110.80
131.00e 131.00
154,001154.00
6.10 5.90e
45 00' 44.90
39.50
24.10 23.90f
239.50 237,00
122 50 122,50
260.50 257.00
134.30 133,30e
144,20 143.20f
64,50 64.50
26.60 26.90
147.50 144.10
1300 id 81-88
U 50 ld 80
11.50 ld 81
1075 ld 80
1075 ld 81
10 50 ld 74
10.50 ld 80
10.25 ld 80-90
025 ld 80-87
10 00 id 80
9.75 ld 74
60 ld 76-1
950 ld 70-2
950 ld 80-95
9 25 ld 79-89
900 ld 75
9 00 ld 79-94
875 ld 75
875 ld 75-2
875 ld 78-06
8751(179-94
8 75 ld 79-89
850 ld 75
850 ld 75-2
850 ld 78-93
8 50 id 78-89
850 ld 79-89
82s ld 76-96
835 ld 77-92
J£»id 77-93
«fcid 79-89
8C0id 69
800 ld 70-95
MO ld 71-96
600 ld 701
8.00 ld 7011
8 00 id 70III
MO ld 76-91
*8 00 ld 77-97
99,30
94.30
95.20
98,40
91,80
93,80
94.70
92.00
90,00
93.40
92.50
88.20
99.40
94.70
95,60
'IK 4(1
92.30
94.30
95.00
92.40
(111.50
95 50
92,80
88.60
89.20 89.50
86.00 86.60
86,00 86.30
90,20 90.40
90,20 90.60
80.00 86.70
87,90 88.10
87 40 87.60
89,90 90,20
89 20 89.50
84.50 84.70
90.30 90.60
89.80 90.10
84.20 84.40
87.10 87 40
86,60 86.80
86.50 86 70
84 40 84.70
84.00 84.30
82.50 82.90
93,40 93.40
93,20 93,30
92,40 92,60
86,70 87.00
82.-10 82.70
91.40 91.40
86,00 86.40
80,90 81.10
78.50 78.70
81.60 82.00
85.10 85.40
83.30 83.50
81.10 81.30
78 90 79,00
83.10 83.40
50 ld 78-88 85 40 85.60
50 ld 78-88-2 84.30 84.50
7.50 ld 71-81 98 40 98 40
8.00 ld 78-
7 75 ld 71-06
7.75 ld 73-98
7 75 ld 77-97
7.75 ld 77-92
7 50 ld 69-94
7 50 ld 71-96
7.50 ld 72-97
7.20 ld 72-97
7 00 ld 661-91
7.00 id 0611
7.00 ld 69-94
6 75 ld 78-98
6.50 ld 681-93
6 50 ld 68H
6.50 Id 68IV
6.25 ld 66-91
6 25 ld 67-92
6 00 ld 67-92
5.75 ld 651-90
5.75 id 65U
5.25 ld 641-89
5 25 id 6411
5 00 ld 64-94
4.50 ld 58-83
4 50 ld 59-89
4 .50 ld 601-85
4.50 id 6011
4 50 ld 63-93
4.25 ld 59-84
4 25 ld 60-90
4 25 ld 61 91
4 25 ld 631
4 23 ld 6311
4 00 ld 61-86
4 00 ld 62-92
3 75 ld 53-93
3 50 ld st.47
3.50 ld 53-83
3.50 ld 56-86
3 25 ld 48-98
3 25 ld 50-90
3.25 ld 54-94
3.25 ld 55 95
3 25 ld 55-85
3 00 ld Grb46
11 COBng 74-f
1100 ld 74-84
10.50 id 1974
9 50 ld 74-82
9.50 ld 74-99
9 50 ld 75-85
9 50 ld 76-01
0,00 ld 75-00
8 75 id 70-90
8 75 ld 70-95
8.75 ld 75-00
8 75 ld 77-02
8.50 ld 70-85
8 50 ld 70-95
8.50 id 73-98
8 25 ld 70-85
8 25 ld 70-96
8 25 ld 76-01
8 00 ld 69-94
8.00 ld 71-96
8 00 ld 72-97
8.00 ld 73-79
8.00 id 75-00
7 60 ld 73-98
7.50 ld 72-97
7.25 ld 73-98
7.00 ld 661-91
77 90
83,80 84,80
82 80 83.40
81.00 81.20
75.80 76.00
80,50 80,70
81.40
79.80 .80.00
81.90 82.00
80.10 80.60
79.70 80 10
83.90 84.00
83.20 83.30
85.00 85.60
85.60 85,60
76.30 76.50
93,80 93.80
83.30 83,30
90,50 90,90
83,00 82.90
76,40 76.40b
93.00
80.30 80.30
78,70 78.70
75.80 76.30
77.00 77.00
89.20 89.20
77.50 77,50
77.70 77.70
77.50 7770
94.00 94.20
88,00 88,00
70,00 70.00
82.00 82.10
73,60 V3.90
72.20 12.50
90.00 90,20
97.00 91-00
99.80 99.80
98,60 98.60
99 70 99.80
99.30 99.30
89.70 89.80
96,10 96.20
80,00 87.20
80 20 86.40
90.50 90.20
87,70 87.70
84,60 84.90
84,20 84.50
93.60 93,80
86'30
82 60 83 00
93 60 93.70
84.20 84.70
79.10 79.a0
84.70 84.70
82.50 82.50
81.40 81.80
96.10 96.10
77.80 18-00
77,80 "8.10
78,20 18.40
16.40 10.90
82.10 82,70
7.00 id 6611
7 00 id 66IV
7 00 id 72 97
7.00 Id 73-83
6.75 ld 67-92
6 75 ld 08-93
6 75 ld 72-82
6 50 ld 67-92
6 25 ld 67-92
6.00 ld 57-82
6.00 id 651-90
6 00 ld 6511
5.75 ld 6511
5 50 ld 65-90
5.25 ld 64-89
5 25 ld 05-90
5 00 ld 58-88
5.00 ld 64-89
4.75 ld 58-88
4 50 ld 58-89
4 50 ld 59-84
4.50 ld 60-85
4 50 ld 62-92
4 50 ld 62-93
Pandbrieven
9.00 FGH
7 00 ld 72
6.00 ld DW
4.75 ld X-XA
4.50 ld DU
11 00 Raiff 74
7.50 iü 72
10.00 Sell.Ned
9.00 id
1125 TilbH
S.75 Tilb H
7 50 Westl BZ
6 00 ld X
887 ld n 69
11 00 W Ulr 74
11 00 ld 80
10 50 ld 80
8.25 ld 70
8.00 ld 1
7 50 ld 71 I
7 00 ld 72
9 00 ld rl 70
82.80
77,40
96.40
81,70
81.10
96.80
80.40 80.70
96 211
81.70
80,90
30 84 50
;.40 8360
00 83.70
!.80 83.50
i,90 85.90
1.50 83.90
i.80 86.70
1.30 85,30
89 30
86.90
82 70
7 50 ld
8.00 Br.Petr
7 25 ld 66
7.25 ld 72
8 50 Ceehorn
7 25 CMC 72
6 75 ld 67
90.20 91,00
99.00 99.30
87.20 87.20
88 00 88.50
8100e 81.20
97.00 97.00
9.50 CRBoerl bk 01.60 91.80
8.00 Elsevier-NDU 88 70
ll.00ExpFln.74 93.50 98.50
Banken, Handel, Industrie
97.50
87.50
87 70
98,20
94.40
80.50
86.00
93.50
11,25 Akzo
9 50 Akzo
9 25 Akzo
11.25 ABN 74
10.50 ld 1974
9.75 ld 79-99
9 50 ld 79-94
9.00 ld 1975
8.50 ld 1975
8.00 ld 71-86
8.00 ld 73-88
10 75 Amro 74
10.50 ld 74
9,75 ld 75
9.75 ld 80 00
8 75 ld 73
8 50 ld 73 89.90
7 75 ld 71-86 91.80
7.50 ld 73-88 85 30
7.50 MeesH72 89.00
8 75 BanqueP 7587.00
8 00 Bwf Llmb 77 00
8.50 BOZ 90 00
8.25 ld 90,00
8.25 Bred.VG 80,50
8 00 ld VG 73
8,25 ld VB 87.30
97,30
87.50
88.30
98.50
94.00
86.50
86,00
93.50
91,80b 93.00
92,30 92.30
87.40 88.00
99.70 99.20
99.80 100,00
96 00 95.50
86.00 85.30
- 90.30
9 00 Gelder" 1
7 25 Hagemeyer
7 00 Hem.Bier
6 00 Holee Dlv
8.00 Hoogov 71
8.00 ld 72
6.50 ld 66
7 00 KLM 68
7 75 Lyons
11 00 MaasvOT
9 50 Maasv O T
9 00 Maasv.O T
9 75 Massev-F 75
6 25 Meneba 66
11.50 Nat Inv 80
11 00 ld 74
9 75 ld 74
8 50 ld 75-2
5 00 Nederh
10.00 GasU 74
9.50 ld 15j
8 75 ld 75
8.50 ld !5j
8 25 ld 70
8 00 ld 71
8 00 id 72
7 75 id 72
7 50 ld 69
7 25 ld 66
7 25 ld 73
6.50 id 66
6 50 ld 68
9 75 NMB 74
6 75 id kap 72
8.75 NOB 76
7 75 ld 73
7.00 ld «6
6 00 ld 04
8 50 NS 70
7 25 ld 72
4 75 ld 57
8.00 Wat sch
7 75 Olra 72
7 75 Pakh. 73
7 00 ld 68
7.00 ld 72
7 25 ld Blh66
6 50 ld 67
5.25 ld 64
4 75 ld 61
7 75 Pechiney
8.00 P en C-groep
9 75 Philips 75
8 00 Philips 72
6.00 Pegem 57
5 50 ld 58
5 00 ld 58
6 00 PGEM 57
6 00 ld 64
6.SO ld 59
6 50 R R Pijp
4 75 ld 62
8 50 RljnlDis
7.12 RlJnSch
6.00 Seïiiphol
8.50 Shell 75
8.25 ld 71
7 75 ld 72
53.00 53.50
86.60 86.50
94.00 9400
85 00 84,30
86,50 86,50
83.00 83.00
92.50 92,50
85,60 85 60
87 50 87.50
97 50 97.50
90.70 90.70
93.50 93.10
95 00b 95.00e
99 70 99.70
99 00 98.80
93 70 94 .00
93,10 93.10
9.10 9.10
97,90 98.10
91,80 91 80
93.80 93.80
92 80 92.80
93.50 93.50
91.00 91 20
90.10 90 00
89.30 89.30
85.60 85 70
89 00 89.00
85.80 85 90
87.90 88.30
85.50 85.90
93.60 93.50
86,50 86.50
93 40 93.30
78,40 78 10
8.3,50 83.50
83 00 83,10
93.00 93 00
80.00 80.20
90.00 96.00
82.80 82,90
66.00 66.50
80,80 79.00
84 00 84.00
78 00 78.10
86.40 86,50
83.90 83,90
90,50 90.50
95.60 95.60
77.40 78.00
97.50 98 10
87.50 88 20
85.20 85 40
84.40 84.60
82.00 82.00
94.50 94.30
83 50 84.00
91.00 90.80
84.10 84.00
93.00 93 00
90.00 91,40
56 10 56,80
74,00 73.80
89.80 89,50
91,00 90,80
81.30 81,50
12.00 SHV 72
SHV 73
7 00 Skol Br
8 00 SlavB 71
7 25 Total.72
8 75 Unilev 75
6.00 Unilev 66
7 12 VMF 69
6 50 ld 68
5 00 ld 62
99.50 99.00
99.00 98,50
92 II 92.00
89,00 89.00
88.30 88.30
93.50 93 20
80.50 80.50
56 80 57.80
- 9500
85.50 85.30
90 50 90.50
Premie-obligaties
2.50 Alkm 56 51.05
2 50 A'dam 51
2 50 ld 561
250 id 5611
2.50 Id 56III
2 50 ld 59
2.50 Breda 54
2.50 Dordr 56
2 50 E'hvn 54
2 50 Ensch 54
2 50 Haag 521
50.60
5250 51,10
51.80 51.80
71,80 71,00
70.40 69.90
52 10 52,10
54.00 55 95
52.80 51,10
54 80 54 45
55.60 54.55
70.65
2.50 Id 5211 75.05 75 45
2 50 R Kruis
2 50 Rdam 521
2,50 id 5211
2 50 ld 57
2 50 Utr 52
2 50 Z.Holl 57
2.50 ld 59
63 60
70.80 72,80
71 15 72.80
62 40 62.00
71 40 69.80
64.95 64.75
03.45 63.45
Converteerbare Obligaties
4 75 Akzo 77.00 76 50
8 75 A B N 95.50 95 20
6 75 AmRo73 91.00
5 50 AmRo 165,00 165.00
8 50 Bosk Wesui 88 60 88.80
6.25 BuhrT 93 50 93.50
4 00 Elaion 87.50 87.10
8 75 Elsevier ND 67.60 67.00
".25 Fum. 73 81 50 81.20
5 75 Gist-Br
5 25 Hoogov
7.25 Kappa 73
8.75 KNSM
8 75 KBB
7 75 KN.Pap
7 25 Macintosh
9 00 Meneba
7 00 NBM-B
7 25 Nederh
7 75 Nutncia
8.00 Nljverd
6 50 Oce v d Gr
4 75 Philips
10 00 Pont
7.50 Proost B
6 50 Rolinco
6 50 id 1000
8 00 Sanders
8 75 Schultemn
7 00 Slav.Bk
8.75 Slevin Gr
9 00 VMF-Stork
8 25 Vih-But
8 50 Volker St. 71 59.20 59.00
7 00 W have 97 30 97 50
7 00 W'sanen 85.20 85 20
8 75 W Hyp 85 20 85 20
Binnen). Aandelci
ACF 80.20d 79.40
ADM Beheer 200 OO 196 00
Amfas 99.00 99 20
Asd Rubber 4 90
Asd Rijtuig u6,00 moo
105 20 104.00
79.70 79,80
82.00 81.70
87 80 87.50
76.50b 76.50b
100 1.00
77.00 76.20
84,00 83.50
93.50 94.20
88.60 88 00
88.00 88.00
87.50 87.50
59.10 59 10
62.20 02,20
89 00a 88.00a
84,60 83.00
75,00 74 00a
66,10 65.r
Ant. Brouw.
Anl Verf
Asselberg
Ass St.R dam
Audet
Aut Ind.Rt
B alias t-N
I3AM
Batenburg
Beek.van
Beers
Bcgemann
Behndo
Bergoss
Berkel P
Blydenst C
Boer Druk
Bols
Borsumij W
Bredero VB
id eert
Buhrm.Tell c
Caland Hold
Calve-D eert
ld 6 pet eert
Centr.Suik
Ceteco
id eert
Chamolte
Cindu-Key
Claimindo
Dell My
Desseaux
Dikkers
Dorp en Co
Duiker App
Econoslo
EMBA
Enks
Fokker
Ford Auto
Fumess
Gamma H
ld 5 pel PW
Gel Delft c
Gerofabr
G lessen
Goudsmlt
Grasso
Hagemeijer
Hoek s Mach
Holöoh
Holee
HALL Trust.
Holl -Kloos
Hunter D
HVA-Myen ce
ICU
Ind.Maalsch
IBB Kondor
IntematioM
Inventum
Kempen Beg
Kiene S
Kluwer
KBB
ld eert
id 6 cum
Kon.Ned Pap
Krasnajxsky
Kwatta
200.00b 200.00b
199.00
75.00b
6500
76.50
45.00
265.50
34.50
44 80
242 00
126.80
60.30
181.00
199.00
78.00
64.20
76.60
805,00
84.50
29.00
375,00
54.50
90.00
45.00
266 00
35.00
45.00
241.00
124 00
59.80
170.00
37-50 37.60
203.00 201 00
1270 00b 1300 00
66 70 66.50
66.70 «6.50
150.50 149.40
151 80 150.40
1200 12.20
19 10 19 20
257.00 257.00
82.80 82,00
39.90 30.90
51.00 51.70
159.00 157 00
26 50 27.70
33.00e 33.50
- 14.00
411,00 410.50
175.01
173.50
69.00 70 50
42.50 40,50'
71 30e 72,50e
245 00 245 00
73 50 74.30
150.00 150.00
147.00 147.00
10.50 10.50
t 54.50 52.00b
71.50 71.20
255.00 254.00
93.00 92,50
19.00e 19.20
1155.00 1155.00
62.50 62.50
285 00e 289.50
86.00 85.20
43.50b 44 80
43.50 43 80
10.10 10.10
20 40 21 00
86.00 85.50
8.30
8.50
Landre&Gl
Lelds.Wol
Macintosh
Maxw. Petr
131.90 131,00
137.00e 137,00
39.50 39,50
192.00 195,00
Meneba
Metaverpa
MHV A'dam
Moeara En.
ld 1-10
ld 1-4
Mulder
Mijnb.W.
Naarden
Naeff
Nagron
NBM-Bouw
Nedap
Ned Crediet
NE FIT
14.00
14.50
120000 1200.00
20 60 20.60
34800 350.00
4280.00 4400.00
960.00 940,00
750.00 150.00
495.00 495.00
19.80 20.80
95 00b. 95,00b
22.50 21.90
7.90 8.40
128 00 127.00b
45.00 45 00
1100.00a 110000a
Nierstras.*
Norit
Nutncia GB
Nijveraal
Oce v.d.Gr
Ommeren cc
Orenstcin
Olra
Palembang
Paithe
Pont Hout
Porcel Fles
Proost&Br
Rademakers
Ravasl
Reeslnk
RIVA
56.50
38.30
3000
127.90
32.70
153,00
59.00
32,50
153.00
58,80
SS 50
ld c(
Rohte&Jisk
Rommenholl
Rijn-Schelde
Sanders
Sarakreek
Schev Expl
Schlumberger 1285.00 1250.00
184.00 183.00
96,00e 96.00
175,00 173.00
14.00 14.50
197.00 197.00
292.00 293,00
287.00 288.00
92.00 92,00
281.00 290,00
47.50 46.50
90.00 89.00
82.00 81 00
Schokbeton
Sc hui tenia
Schuppen
Schuttersv
Slavenb Bnk
Smit Intern.
390.00 425.00
5800 60.20
112.00
43 00 46,00
118.00e 118.00
44.00 45.80
Telegraaf
Textiel Tw
Tllb.Hyp.bk
Tw Kabel H
Twynstra en G 37.30
Ubbink 83 60
65.00
37.20
93.50
Unikap
Ver.Glaxf
Vmf-Stork
Vertocert
VihamijButt
66.00e
38.00
93,00
194.00
37.00
83.50
113,00 112.00
92 00 92 50
45,10e 43.50
26.50 26.10
20 60e 20,60
38.00
VRG Gem.Bez. 38.00
Wegener C eert 48.00
Wessanen c 58.00 58.00
Wyers 13.00 13.00
Wijk en Her 147,20 147,00
Bcleggings Insl.
AlgFondsenb 121.00 122,00
Alvamy
America Fnd
Asd Belegg D
Binn Belf VO
BOG
Eur.Pr Inv
Goldmines
Holland F
IKA Belegg
Interbonds
Leveraged
Obam
Sumabel
97.00 97.20
114.20 113.00
203.50 199 00
168.00 '.64 00
148 00 147.80
141 50 141.80
139.00 139.00
128000 1270.00
112.00 112.50
195.00 193.50
500.00 502.00
312.00 306.00
89.60 89.30
46.10 46,10
Tokvo PH(Si
Tokyo PH
Um-Invest
Viking
Wereldhave
Unifonds
Chemical F
Col-Growth
Japan Fund
Lehman Corp
Madison F
Technology F
Vance.Sand
180.00 167.00
240.00 227.00
102.00 "'O 00
138.50 138.00
111.00e 110.50
184,00 185,00
352.00 352,00
25.50 25.20
19.50 19.00
29.00 27 10
47.00 47.00
33,00 3230
inlandse Obligaties
90.60
38.5U
94.10
89.80
89.60
91,40
79.50
90.40
5.75 EGKS 64
5 75 EGKS 65
4.75 EGKS 62
9 00 Eurtnv75
7 75 ld 72
5.75 id 64
5.75 ld 65
8 00 IntAm 71
7.00 ld 68
8.25 InlBk 71
4.50 ld 62
7.00 AU Brew
3.50 Eng.WL c
4 00 Nor II yd
5 00 Pipe-L
11 25 Reed 74
6.25 Rolhm.
Amerika
(org. aandelen
Akzona
Am Express
Am.Motors
Am TeléiTe!
Asarco
AURlchf
3eth-Stee!
3oeing Comp
Burroughs
Citicorp
Cities Scrv
Colgate
Cons.Foods
Control Data
Dow Chemical
Du Pont
Eastman Kodak 76,60 75.
Exxon Corp 66.70 66 51)
Fluor Corp 36.00 30.45
Ford Motor 23.40 23.30
General Electr 66.20 65.70
I General Motors 56.25 55,80
l(
4.00 4.10
56.90 57 20
37.90 38.30
-H 70 46.00
24.90 24.90
30.80 30.70
43.40 42.50
28 10 28.25
42 20 45.50
- 16.40
32.25 31.25
81.00d 78.80
33,60 32.80
52,80 53.30
1 Getty Oil
1 Gillette
Gulf Oil
IBM
Intern Flavor
Intern Paper
Intem.Tel&Tel.
Kennecolt
Llttoiylnd
Lockh. Aircraft
L.T V.Corp.
Mobil Oil
North Am Phil.
OccPetr Corp
Pepsico
Philip Morns
Philips Petr
Polaroid Corp
Quaker Oats
R C.A
Rep.Steel
Schlumberger
Sears Roebuck
Shell Oil
Sperry Corp
60.70 61
- 34.10
33.00 33.00
58,40 57.70
21,20 21.30
48.00 40.80
32.00 31.90
70,00 69,70
42.00 41.00
23.90 23.00
- 56.00
56.80 56,20
28 00 27.60
35.50d 35.50
5!.20d 51.10
37.30 3780
27.70 27 50
36,50 36.00
24.80 24.50
29.50 29.50
95.90d 95.80
19,70 19.30
41.70 43,60
51.20 50.90
Stand. OllofCr - 3i.oo
Tandv 35.60 34,80
Texaco 34 60 34.90
Texas Instr 107.00 107.70
Union Carbldt 57.30 57,20
Union Pacific 55,40
U S.Stcel 30.10
Warner Lamber 24.80
Westlngll.El. 32.60
Wool worth 24.70
.Xerox Corp 57.40
Buitcnl. Aandelen
AU Breweries
Br. Petrol.
Gevaerl Ph
Hoechsts
Hoesch
Imp Chcm
Petrollna'
Solvay
Un Mlnlere
Alcan
Am.Cyunam.
Am Standard
Bell Teleph
Can.Pacific
CBS
Celanese
Chrysler
ColumbOas
Cons. Edison
Curtiss W
East Airl
Gen Foods
Goodrich
Goodyear
Husky Oil
Imperial Oil
McDonnell
Merck Co
Minnesota
National Can
Nat DisbfcC
NCR Corp
Procler&C
Reynolds I.
Shell Can
Standard Br
Sterling Dr
Sun OH C.
Transam.C.
U Brands
Dai Ichi K.
Nippon Elec.
Pioneer El
Sanyo Electr
Sony Corp
(Claims, scrips,
stockdiv. e d.J
Doorlopend genoteerd
Ahold 6.90
voorbeeld noemde hij de verplichting
tot het betalen van belastig op dieselo
lie, het heffen van wegenbelasting en
het heffen van tolgelden.
TOKIO - Japan gaat zijn export van
auto's naar de Benelux en West-Duits-
Iand beperken. Een Japanse regerings
delegatie heeft dit dinsdag in Tokio
meegedeeld aan de Westduitse minis
ter van economische zaken Graf
Lambsdorf. Met hoeveel procent de Ja
panse auto-uitvoer naar Nederland zal
worden ingekrompen is nog niet be
kend.
Lambsdorf uitte zijn vrees dat het ex
portoverschot van de Japanners, als ge
volg van de door de VS ingestelde ge
deeltelijke invoerstop van Japanse au
to's. op de Europese markt zou worden
losgelaten. De Japanse regering heeft
toegezegd dat dit niet zal gebeuren. De
Westduitse minister van economische
zaken kreeg de toezegging dat de uit
voer naar de Bondsrepubliek dit jaar
met maximaal 10 procent zal toene
men. Ter vergelijking: de export naar
West-Duitsland steeg in het eerste
kwartaal met 31 procent.
De exportbeperkingen van Japan heb
ben vooral gevolgen voor West-Duits
land en België. In beide landen is de
mvoer van Japanse auto's explosief ge
groeid. In Nederland is die groei gelei
delijk gegaan. Op dit moment hebben
de Japanners 25 procent van de markt
in handen.
Een woordvoerder van Datsun in Am
sterdam over de exportbeperking: „Wij
zijn er erg ongelukkig mee. Die maatre
gel komt juist in een periode dat het
marktaandeel in Nederland van de Ja
panse auto's toch al niet onaanzienlijk
aan het dalen is"
PEKING (RTR) - Een Chinese fabriek
gaat onderdelen maken voor vliegtui
gen van het type Boeing 737 en 747, zo
blijkt uit berichten in de Chinese pers.
De Amerikaanse vliegtuigfabriek zou
daarover onlangs overeenstemming
hebben bereikt met Xian Aircraft
Company in Peking. Er zullen 4900 ver
schillende onderdelen worden ge
maakt ter waarde van meer dan een
miljoen dollar, aldus de krantenbe
richten.
Al eerder had McDonnell Douglas met
een Chinese fabriek overeenstemming
bereikt over de vervaardiging van on
derdelen voor de DC-9. Boeing heeft
dertien vliegtuigen aan China ver
kocht. waaronder drie 747's. De kans
dat China er meer zal bestellen lijkt
klein met het oog op de bezuiningspoli-
tiek die Peking sinds enige tijd voert.
Boeing heeft met Chma ook een ak
koord gesloten voor de opleiding van
vijftien Chinese technici in haar fabriek
in Seatlle.
AMSTERDAM - De Amsterdamse ef
fectenbeurs heeft woensdag niet veel
moois te zien gegeven. De opnieuw
zwakkere dollar had een koersdruk-
kend effecten vooral KLM was gevoelig
lager. Koninklijke Olie en Akzo konden
zich goed handhaven Van de banken
lag ABN stevig gedrukt en ook WUH
was weer lager. Van de uitgevers was
Elsevier zwak en verder lag Gist-Broca-
des aangeboden
KLM ging aan de vooravond van de
donderdagmiddag te publiceren voor
lopige jaarcijfers gevoelig omlaag. Men
houdt er op de beurs rekening mee dat
de cijfers wel eens niet zo gunstig kun
nen uitvallen als eerst was gehoopt. In
de ochtenduren belandde de koers zelfs
'00a ïooooa even beneden de f130 en rond twaalf
42.50 39,50 uur werd gehandeld op f131. wat een
val van f7.20 inhield Koninklijke Olie
kon zich op f82,50 goed handhaven en
ail gold ook voor Akzo op f 24,50. Unile
ver ging f 1.30 achteruit op f 143 en Phi
lips verspeelde veertig cent op f23.80.
terwijl Hoogovens twintig cent moest
84.50 82.20 afstaan op f 17,10.
Van de banken moest ABN f 3 terug tot
f277 AMRO Bank daalde veertig cent
3slso tot f 50,90 en NMB ging twee kwartjes
74.10 achteruit tot f 153.50. WUH zag zich
104 30 ontglippen op f 145.50. Van de as-
267.00 suradeurs verloor Nationale Nederlan-
160.00 den 2estig cent op f 110.80 en Amev bij-
55.80
29,80
24.80
32.70
24.60
56.20
390.00 376.00
755.00 745.00
76.00 76.00
139.30 139.50
26.70 26.90
140.00 140.00
- 250.00
145.00 145.00
380,00 380,00
87.50 85,00
95.50 90.50
107.
104,80 101,20
156.00 154.00
178.00 117.00
16.10 16.50
86.00 83.20
78.00 75,00
113.50 112.50
31.40 29.80
63.00
47.00
36.70
75.20
54.80
109.30
272.00
160.00
63.20
67.30
172.50
194 00
117.00
57.00
73,90
59,80
85.30
64.70
33.00
na een gulden op f 89.20 Gist-Brocades
17000 lag uitgesproken zwak in de markt met
19180 een verlies van f 1,70 op f67,20 nadat
'57*80 eerder f66.70 was betaald. Elsevier-
72.00 NDU was f3 lager op 1121 en VNU was
59.00 onveranderd op f64.50. Heineken lag
65.00 twee kwartJes hoger gevraagd op f 53.
33]oo De lokale sector vertoonde een ver-
[570.00 570.00 deeld beeld, waarbij de verliezen iets in
43000 430.00 de meerderheid waren. Fors lager was
360.00 360.00 opnieuw Borsumy-Wehry met een
116O.00 1210.00 achteruitgang van f 11 op f 170. In twee
dagen heeft dit fonds ruim twintig gul
den verloren. Een verklaring vooirdeze
teleurstellende ontwikkeling kon de
beurs niet geven. Het vorige week ver-
102 schenen jaarverslag heeft geen nieuwe
3.35 negatieve feiten opgeleverd en de ver
wachtingen zijn positief. Bredero Bouw
3284M) 326.00 verloor f3.50 op f 155 en ADM Beheer
WUH Bank'WB) 54 50b 54.50 was f4 in reactie op (196 Vmf-Stork
Afsiftcprijren funds iNed.i moest f 2.40 terug tot f 42.70. HVA /akte
82 0T 8I.14 een rijksdaalder lot f52 bieden en Ha-
gemeyer was f 2.20 lager op f 40.30
,25^3 Daarentegen was Norit opnieuw hooe-
16110 vlieger met f3.50 avance"op 160 KBB
«-?« trok nog f 1.30 aan tot f44.80 en Schui-
,163 tema was f2,20 hoger op f60.20. Voor
62.50 Asselbergs werd vergeefs f 5 meer gebo-
^en °P en Naarden Chemie werd
90 negentig cent duurder op f 20.70
Amro OF
Amro AK
Amro OK
Pers fund
Belegg.v d 7
Esmeralda
Un.Inv F.
Aniva belegg.
Unifonds
432.00 435.0(
63.60
163 23
16.90