PTT verbetert resultaten over '80 tot 1131 miljoen Scheepvaart pleit voor behoud overheidssteun TORONTO 1290 989 CALGARY 1599 1 .389 VANCOUVER 1689 P5 EDMONTON 1599 1 389 AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS half miljard aan renteopbrengsten Goed jaar voor Concordia verzekeringen Overslag haven Amsterdam fors verminderd Viscontingenten zijn uitgeput Oosteuropeanen grootste concurrenten wegvervoer CONCURRENTIE WORDT STEEDS MOEILIJKER Wardair Japan beperkt export auto's naar Nederland Boeing laat in China onderdelen maken Lagere dollar drukt koerspeil DONDERDAG 11 JUNI 1981 OEN HAAG - De PTT heeft 1980 afgesloten met een positief resultaat van 1 miljard 131 miljoen mlden, 2 mil joen meer dan over 1979. Bijna een half mil jard (497 mi 1 joen, in 1979 345 miljoen) werd Jerkegen door renteopbrengsten, 320 miljoen (was 371 miljoen) kwam van de gelddiensten en 314 miljoen (was 413 mijoen) werd opgebracht door de overige Ptt-diensten zoals pot en telecommuni catie. De jaarljke afdracht aan het rijk, vergelijkbaar met vennootschapsbelasting, bedroeg 504 miljoen gulden. Aldus blijkt uit het jaarverslag van de PIT dat woensdag is verschenen. Van het resultaat van de gelddiensten. 320 miljoen. Is 225 miljoen afkomstig van de rijkspostspaarbank en 95 miljoen van de postgiro. Het marktaandeel van de ze twee in het totaal van de particuliere UTRECHT (ANP) - Voor Concordia Venekeringen is 1980 als geheel een ;oed jaar geweest. De omzet steeg van ruim f 137 min naar f 145,5 min. Het verzekerd kapitaal bij de leven maatschappij nam met 8 pet toe van ruim f3.748 min tot f4.048 min Het grootste deel van de stijging kwam voort uit het individuele bedrijf, zo blijkt uit het jaarverslag. De bedrijfs- winststeeg met 14 pet van ruim f21 min tot f24 min. De bijschrijving van winst op de individuele polissen werd opge voerd van f 25 tot f 26,50 per f 1000 ver zekerd bedrag. Ook voor de schademaatschappij was 1980 een positief jaar. De verlaging van het schadepercentage over over de ge hele linie was voor een belangrijk deel ooreaak van de stijging van de winst van f 1,17 min naar f3 min. Door deze süjhging kon de extra-waarborg wor den verhoogd van 25.8 tot 28.6 pet van de premie-ontvangst. betaalrekeningen in Nederland be- met vrijdag 94 procent van de geposte droeg eind 1980 43.9 procent, een half post de volende dag besteld. Buiten de maand-en kwartaalwisselingen ligt dat percentage op 96 Maar in de weekein den wordt slechts 87 procent op maan dag bezorgd By de telecommunicatie werd voor de telefoon een batig saldo geboekt van 204 miljoen guldenDaar kwam een ren - tewinst bij van 97 miljoen gulden, to- procent minder dan in 1979. Het aantal girotransacties steeg in 1980 met 29 mij oen gulden tot 714 miljoen. De ontwikkeling van de consumptieve bestedingen in relatie tot de groei van het beschikbare gezinsinkomen maak te dat de vrije gezinsbesparingen in 1980 in d klem raakten. Hierdoor, maar ook door de achteruitgang van het aan deel van postgiro en rijkspostspaar bank in het totale particuliere geldver keer, daalde ook het marktaandeel van de rijkspostspaarbank op de spaar- makrt met 0.3 procent tot. 14,2 eind 1980. De markt voor hypothecaire krediet verlening heeft zich in 1980 nog niet kunnen herstellen van de terugval in 1979 Wel heeft deze vorm van geldver- strekkingen zich bij de rijkspostspaar bank gunstiger ontwikkeld dan lande lijk. De Rps verstrekte 1.567 miljoen gulden in 1980, tegen 1.198 miljoen in 1979. Aan consumptieve kredieten werd 516 miljoen gulen verstrekt (was 498 miljoen) waardoor het mrktaandeel verbeterde van 6.1 tot 6,9 procent Post De post leed in 1980 minder verlies. Het negatieve resultaat bedroeg 145 mil joen gulden tegen 263 miljoen in 1979. De inkomsten in de sector post bedroe gen bijna 2,5 miljard gulden, een groei van 326 miljoen vergeleken met 1979. Hiervan is 230 miljoen afkomstig uit ta riefsverhogingen en 96 miljoen uit groei van het postverkeer. Blijkens eigen on derzoeken wordt van maandag tqt en taal 301 miljoen. In 1979 werd 484 mil joen winst gemaakt op het telefoonver keer. De oozaak van de vermindering is de verlaging van de binnenlandse tarie ven met 12.5 procent. Er kwamen 288.000 nieuwe abonnees, tegen 322 000 in 1979 Voornaamste oorzaken daar van zijn de teruggelopen woningbouw en de stagnerende economie. Het bedrijfresultaat van de telegrafie (openbare telegraaf, telex en data transmissie) bedroeg 62,1 miljoen gul den. 12,3 miljoen minder dan in 1979. AMSTERDAM (ANP) - De overslag in dc Amsterdamse haven is in het eerste kwartaal van dit jaar met gemiddeld bijna dertien procent verminderd. Hiermee is aldus het gemeentelijke ha venbedrijf de daling van de overslag in de Westduitse havens ook in Amster dam merkbaar geworden. De terugslag kan in hoofdzaak worden toegeschreven aan de vermindering van de aanvoer van ertsen (min 72 pro cent) en granen (min 20.5 procenti In deze sectoren werd in totaal ruim 650.000 ton lading minder overgesla gen Ook de houtaanvoer liep met 60.000 ton of 33 procent terug De sector kolen blijft duidelijk groeien (plus 25.5 procent), terwijl minerale oliën en stukgoed ruimschoots op peil bleven Ook het containervervoer be weegt zich nog steeds in opgaande lijn aldus het gemeentelijk havenbedrijf. DEN HAAG (ANP) - De visserij óp ka beljauw, wijting en heek is vanaf 11 juni in een aantal wateren van de Eu ropese gemeenschap verboden. Voor kabeljauw' geldt een verbod in de Ierse Zee. voor wijting in de wateren rond Ierland en in het Engels kanaal, voor heek in alle wateren waar Neder land op deze soort mocht vissen Minis ter Braks van visserij heeft hiertoe be sloten omdat de aan Nederland toege wezen contingenten (26 ton kabeljauw. 123 ton wijting en 61 ton heek) zijn opge vist. Amsterdamse wisselmarkt Stockholm Bern Milaan Kopenhagen Oslo 5.1875-1025 2,03976(64225 2.18375-19625 15.735-745 116 35-45 2.69-99 BUITENLANDS BANKPAPIER AMSTERDAM ANPi - De advlesl iaan- en verkoopprijzen' voorbuit* bankpapier geldend i volgende werkdag lui; Amerikaanse dollar Engelse pond Belgische fr 100' Duitse mark 100> Ital lire HOOOOi Portugese esc 100< Canadese dollar Franse fr 100> 100' Zweedse Noorse kroon nuu Deense kroon 100 Oostenr sch (100» Spaanse pes '100' Griekse drachme Finse mark 100»_ Ierse pond 100» 100» 45.75 48.75 125,00 128.00 50.75 53.75 *43 50 46.50 34.00 37,00 Algemeen-lo Industrie Scheep- en Luchlv Banken Verzekering Handel e a CBS-obllg.-Index Rendem. Stanlsl waarvan 3-5 jr 5-8Jr 8Jren langer 92 30 97.30 86.80 73,20 BNO-lenlngen rend bankleningen rend pandbrieven GEEN ROOSKLEURIGE POSITIE DEN HAAG - De Nederlandse weg vervoerders ondervinden op het internationa le vervoer steeds meer concurrentie van Oosteuropese bedrijven. Volgens de stichting Nederlandsche Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO) is de concurrentie van daaruit de laatste drie jaar verviervoudigd. Goud onbew 38870-39570. vorige 39300- 40000; bew. 36920-41160. vorige 37330-41600. Zilver onbew 787-890. vorige 795-898. bew. 740-930. vorige 750-940. Volgens NlWO-voorzitter D Hooykaas is die concurrentie nauwelijks te be strijden. „Een goed Nederlands bedrijf baseert zijn vervoersprijs op zijn kost prijs. De Oosteuropeanen kijken echter niet naar de kostprijs, maar naar wat ze nog net kunnen berekenen om de vracht te krijgen." Ook zonder die toenemende concurren tie staan de Nederlandse wegvervoer ders er volgens Hooykaas op de interna tionale markt niet bepaald rooskleurig voor. Vooruitlopend op de jaarvergade ring van de NIWO in Utrecht, schetste Hooykaas een somber beeld. Hoewel faillissementen niet merkbaar toene men (vorig jaar zijn 16 van de 1600 NI- WO-leden over de kop gegaan) en er nog steeds groei in de omzet is. komt het volgens hem steeds meer voor dat ver voerders tijdelijk hun wagens stilzetten omdat er niet voldoende vracht is. Er zou ook sprake zijn van een negatief rendement van 3,3 procent. Hooykaas wil dat de Nederlandse regering de las ten voor de Nederlandse vervoerders verlicht, omdat het nauwelijks moge lijk zou zijn de eigen kosten te drukken. Hooykaas voer verder uit tegen de vol gens hem valse concurrentie die bin nen de Europese Gemeenschap zou heersen. Hij viel in hel bijzonder Frankrijk en Duitsland aan, die al ja ren grote belemmeringen opleggen aan Nederlandse vervoerders ten gun ste van de nationale belangen. Als iADVERTENTIE WARDAIR CANADA verlaagt nu haar retourprijzen voor alle vluchten na 1 augustus. Boek nu bii uw reisbureau of bel: HOT Amsterdam 020 - 238883 tSg». HOT Den Haag 070 -500002 ll«M Natuurlijk met prijsgarantie. Holland Overseas Travel Is generaal agent voor Wardair Canada l f DEN HAAG - De Nederlandse reders vragen van het nieuwe kabinet dal de overheid tw intig procent gaat betalen van de prijs die zij moeten neerleggen bij de aanschaf van nieuwe schepen. Zij vrezen dat ze anders steeds moeilijker of helemaal niet meer kunnen concurreren met het buitenland. De investeringssteun wordt bepleit in het verslag dat de Koninklijke Neder landse Redersvereniging over het jaar 1980 heeft uitgebracht. Op het ogenblik liggen de bijdrage van het rijk aan de investeringsuitgaven in de scheep vaartwereld iets lager. De reders gaan ervan uit dat het nieuwe kabinet hen niet in de kou zal laten staan, ook al heeft de werkgroep Her overweging overheidsuitgaven als een van de mogelijkheden tot besparing de steun aan het bedrijfsleven genoemd. De reders wijzen daarbij naar een rap port dat voor de Europese Commissie is opgesteld, waarin vermeld wordt dat van alle EG-landen Nederland het zui nigst is met zijn steunverlening. Het be stuur van de KNRV noemt het onwaar schijnlijk dat een nieuw kabinet de Ne derlandse scheepvaart verder achterop zou willen laten komen bij het buiten land. Sneller werken De KNRV verlangt van de overheid ook dat zij sneller wijzigingen aan brengt in wettelijke bepalingen en voorschriften ten aanzien van het va ren met schepen wanneer nieuwe tech nieken en moderner vormen van be drijfsvoering daartoe aanleiding ge ven. „Wettelijke bepalingen mogen geen onnodige belemmeringen vor men", aldus de vereniging. Sneller reageren is ook al verlangd op het punt van het aantal zeelieden aan boord. In sommige landen worden ul tra-moderne schepen al door kleinere bemanningen gevaren dan Nederland se vaartuigen. Nederland zal echter, en op niet te grote afstand, moeten volgen om de personeelskosten te kunnen drukken. Weliswaar zijn de lonen in Nederland minder gestegen dan in andere landen, maar het gunstige effect daarvan moe ten we niet weer verloren laten gaan door bemanningen op een sterkte te handhaven die in het buitenland als wordt verlaten, zo menen de reders. Voor de Nederlandse zeevarenden wordt ondertussen gedeeltelijke belas tingvrijdom bepleit in een rapport dat is opgesteld door reders, werknemers organisaties in de zeevaart en ambtena ren van verschillende departementen. De ambtelijke groep heeft het eindad vies overigens niet helemaal onder schreven. De redersvereniging schrijft in het jaarverslag dat er sprake is van een teruggang in het vervoer (met name ru we olie) maar dat er geen grote scheep vaartcrisis voor de deur staat, zoals na de oliecrisis halverwege de jaren '70 het geval was. Voor overcapaciteit woirdt niet ge vreesd. Dat komt mede doordat in de oliesector veel tankers langzamer va ren, minder geladen worden en boven dien als opslagruimte gebruikt worden. Nederland neemt, zo blijkt uit het jaarverslag van de redersvereniging, de zestiende plaats in op de ranglijst van zeevarende landen. De vervoerscapaci teit van de Nederlandse vloot nam in 1980 toe tot 5.7 miljoen ton. De ranglijst wordt aangevoerd door Liberia i80,3 miljoen toni gevolgd door Japan (41 miljoen ton) en Griekenland (39,5 mil joen toni. De capaciteit van de wered- vloot nam In 1980 toe tot 420 miljoen ton. Er varen momenteel circa 100 Neder landse schepen onder een buitenland se (veelal goedkope) vlag met een tota le capaciteit van 1 miljoen ton. Daar naast staat nog voor 1,8 miljoen ton Nederlandse schepen in de Antillen ge registreerd. laten; b. bieden; d. exdlv.e: gedaan-bleden; f: laten. Vorige Laatste g Q0 ld 77.87 koersen koersen Kinnen) Aand.(hoofdfondsen) bledenenexdlv..h:latenenexdlv.,k gedaan-latenen exdlv., 1-gedaan-bleden en exdlv AllEV AMRO bank Boskali: westm Dordtiche petr 69.00 09,00e 24.00 25.00 280,00 280.00 90 10 88.70 51.00e 51.30 82.00 81 50 210.5(1 210.50 Dordtsche petr.pre!204 50 204 50 Esevier NDU 124 00 120.20 Ennia Gist Brocades neincken Hilneken holding Holl.beton groep Hoogovens KLM Kon olie NatNederlanden nKMoytl groep ojem holding Pakhoed holding rakhoed hold. eert. 39 50 Philips Robcco Rodamco Rolinco Rorento Unilever Ver bezit VNU Volker Stevm WUH 141.00 139.50 50.70 50.70 68 80 67 40 52.50 53,10 45.40 45,70 67 50e 67.70 17,30 17.50 137.50 133,30 81.90 83.10 110.00 110.80 131.00e 131.00 154,001154.00 6.10 5.90e 45 00' 44.90 39.50 24.10 23.90f 239.50 237,00 122 50 122,50 260.50 257.00 134.30 133,30e 144,20 143.20f 64,50 64.50 26.60 26.90 147.50 144.10 1300 id 81-88 U 50 ld 80 11.50 ld 81 1075 ld 80 1075 ld 81 10 50 ld 74 10.50 ld 80 10.25 ld 80-90 025 ld 80-87 10 00 id 80 9.75 ld 74 60 ld 76-1 950 ld 70-2 950 ld 80-95 9 25 ld 79-89 900 ld 75 9 00 ld 79-94 875 ld 75 875 ld 75-2 875 ld 78-06 8751(179-94 8 75 ld 79-89 850 ld 75 850 ld 75-2 850 ld 78-93 8 50 id 78-89 850 ld 79-89 82s ld 76-96 835 ld 77-92 J£»id 77-93 «fcid 79-89 8C0id 69 800 ld 70-95 MO ld 71-96 600 ld 701 8.00 ld 7011 8 00 id 70III MO ld 76-91 *8 00 ld 77-97 99,30 94.30 95.20 98,40 91,80 93,80 94.70 92.00 90,00 93.40 92.50 88.20 99.40 94.70 95,60 'IK 4(1 92.30 94.30 95.00 92.40 (111.50 95 50 92,80 88.60 89.20 89.50 86.00 86.60 86,00 86.30 90,20 90.40 90,20 90.60 80.00 86.70 87,90 88.10 87 40 87.60 89,90 90,20 89 20 89.50 84.50 84.70 90.30 90.60 89.80 90.10 84.20 84.40 87.10 87 40 86,60 86.80 86.50 86 70 84 40 84.70 84.00 84.30 82.50 82.90 93,40 93.40 93,20 93,30 92,40 92,60 86,70 87.00 82.-10 82.70 91.40 91.40 86,00 86.40 80,90 81.10 78.50 78.70 81.60 82.00 85.10 85.40 83.30 83.50 81.10 81.30 78 90 79,00 83.10 83.40 50 ld 78-88 85 40 85.60 50 ld 78-88-2 84.30 84.50 7.50 ld 71-81 98 40 98 40 8.00 ld 78- 7 75 ld 71-06 7.75 ld 73-98 7 75 ld 77-97 7.75 ld 77-92 7 50 ld 69-94 7 50 ld 71-96 7.50 ld 72-97 7.20 ld 72-97 7 00 ld 661-91 7.00 id 0611 7.00 ld 69-94 6 75 ld 78-98 6.50 ld 681-93 6 50 ld 68H 6.50 Id 68IV 6.25 ld 66-91 6 25 ld 67-92 6 00 ld 67-92 5.75 ld 651-90 5.75 id 65U 5.25 ld 641-89 5 25 id 6411 5 00 ld 64-94 4.50 ld 58-83 4 50 ld 59-89 4 .50 ld 601-85 4.50 id 6011 4 50 ld 63-93 4.25 ld 59-84 4 25 ld 60-90 4 25 ld 61 91 4 25 ld 631 4 23 ld 6311 4 00 ld 61-86 4 00 ld 62-92 3 75 ld 53-93 3 50 ld st.47 3.50 ld 53-83 3.50 ld 56-86 3 25 ld 48-98 3 25 ld 50-90 3.25 ld 54-94 3.25 ld 55 95 3 25 ld 55-85 3 00 ld Grb46 11 COBng 74-f 1100 ld 74-84 10.50 id 1974 9 50 ld 74-82 9.50 ld 74-99 9 50 ld 75-85 9 50 ld 76-01 0,00 ld 75-00 8 75 id 70-90 8 75 ld 70-95 8.75 ld 75-00 8 75 ld 77-02 8.50 ld 70-85 8 50 ld 70-95 8.50 id 73-98 8 25 ld 70-85 8 25 ld 70-96 8 25 ld 76-01 8 00 ld 69-94 8.00 ld 71-96 8 00 ld 72-97 8.00 ld 73-79 8.00 id 75-00 7 60 ld 73-98 7.50 ld 72-97 7.25 ld 73-98 7.00 ld 661-91 77 90 83,80 84,80 82 80 83.40 81.00 81.20 75.80 76.00 80,50 80,70 81.40 79.80 .80.00 81.90 82.00 80.10 80.60 79.70 80 10 83.90 84.00 83.20 83.30 85.00 85.60 85.60 85,60 76.30 76.50 93,80 93.80 83.30 83,30 90,50 90,90 83,00 82.90 76,40 76.40b 93.00 80.30 80.30 78,70 78.70 75.80 76.30 77.00 77.00 89.20 89.20 77.50 77,50 77.70 77.70 77.50 7770 94.00 94.20 88,00 88,00 70,00 70.00 82.00 82.10 73,60 V3.90 72.20 12.50 90.00 90,20 97.00 91-00 99.80 99.80 98,60 98.60 99 70 99.80 99.30 99.30 89.70 89.80 96,10 96.20 80,00 87.20 80 20 86.40 90.50 90.20 87,70 87.70 84,60 84.90 84,20 84.50 93.60 93,80 86'30 82 60 83 00 93 60 93.70 84.20 84.70 79.10 79.a0 84.70 84.70 82.50 82.50 81.40 81.80 96.10 96.10 77.80 18-00 77,80 "8.10 78,20 18.40 16.40 10.90 82.10 82,70 7.00 id 6611 7 00 id 66IV 7 00 id 72 97 7.00 Id 73-83 6.75 ld 67-92 6 75 ld 08-93 6 75 ld 72-82 6 50 ld 67-92 6 25 ld 67-92 6.00 ld 57-82 6.00 id 651-90 6 00 ld 6511 5.75 ld 6511 5 50 ld 65-90 5.25 ld 64-89 5 25 ld 05-90 5 00 ld 58-88 5.00 ld 64-89 4.75 ld 58-88 4 50 ld 58-89 4 50 ld 59-84 4.50 ld 60-85 4 50 ld 62-92 4 50 ld 62-93 Pandbrieven 9.00 FGH 7 00 ld 72 6.00 ld DW 4.75 ld X-XA 4.50 ld DU 11 00 Raiff 74 7.50 iü 72 10.00 Sell.Ned 9.00 id 1125 TilbH S.75 Tilb H 7 50 Westl BZ 6 00 ld X 887 ld n 69 11 00 W Ulr 74 11 00 ld 80 10 50 ld 80 8.25 ld 70 8.00 ld 1 7 50 ld 71 I 7 00 ld 72 9 00 ld rl 70 82.80 77,40 96.40 81,70 81.10 96.80 80.40 80.70 96 211 81.70 80,90 30 84 50 ;.40 8360 00 83.70 !.80 83.50 i,90 85.90 1.50 83.90 i.80 86.70 1.30 85,30 89 30 86.90 82 70 7 50 ld 8.00 Br.Petr 7 25 ld 66 7.25 ld 72 8 50 Ceehorn 7 25 CMC 72 6 75 ld 67 90.20 91,00 99.00 99.30 87.20 87.20 88 00 88.50 8100e 81.20 97.00 97.00 9.50 CRBoerl bk 01.60 91.80 8.00 Elsevier-NDU 88 70 ll.00ExpFln.74 93.50 98.50 Banken, Handel, Industrie 97.50 87.50 87 70 98,20 94.40 80.50 86.00 93.50 11,25 Akzo 9 50 Akzo 9 25 Akzo 11.25 ABN 74 10.50 ld 1974 9.75 ld 79-99 9 50 ld 79-94 9.00 ld 1975 8.50 ld 1975 8.00 ld 71-86 8.00 ld 73-88 10 75 Amro 74 10.50 ld 74 9,75 ld 75 9.75 ld 80 00 8 75 ld 73 8 50 ld 73 89.90 7 75 ld 71-86 91.80 7.50 ld 73-88 85 30 7.50 MeesH72 89.00 8 75 BanqueP 7587.00 8 00 Bwf Llmb 77 00 8.50 BOZ 90 00 8.25 ld 90,00 8.25 Bred.VG 80,50 8 00 ld VG 73 8,25 ld VB 87.30 97,30 87.50 88.30 98.50 94.00 86.50 86,00 93.50 91,80b 93.00 92,30 92.30 87.40 88.00 99.70 99.20 99.80 100,00 96 00 95.50 86.00 85.30 - 90.30 9 00 Gelder" 1 7 25 Hagemeyer 7 00 Hem.Bier 6 00 Holee Dlv 8.00 Hoogov 71 8.00 ld 72 6.50 ld 66 7 00 KLM 68 7 75 Lyons 11 00 MaasvOT 9 50 Maasv O T 9 00 Maasv.O T 9 75 Massev-F 75 6 25 Meneba 66 11.50 Nat Inv 80 11 00 ld 74 9 75 ld 74 8 50 ld 75-2 5 00 Nederh 10.00 GasU 74 9.50 ld 15j 8 75 ld 75 8.50 ld !5j 8 25 ld 70 8 00 ld 71 8 00 id 72 7 75 id 72 7 50 ld 69 7 25 ld 66 7 25 ld 73 6.50 id 66 6 50 ld 68 9 75 NMB 74 6 75 id kap 72 8.75 NOB 76 7 75 ld 73 7.00 ld «6 6 00 ld 04 8 50 NS 70 7 25 ld 72 4 75 ld 57 8.00 Wat sch 7 75 Olra 72 7 75 Pakh. 73 7 00 ld 68 7.00 ld 72 7 25 ld Blh66 6 50 ld 67 5.25 ld 64 4 75 ld 61 7 75 Pechiney 8.00 P en C-groep 9 75 Philips 75 8 00 Philips 72 6.00 Pegem 57 5 50 ld 58 5 00 ld 58 6 00 PGEM 57 6 00 ld 64 6.SO ld 59 6 50 R R Pijp 4 75 ld 62 8 50 RljnlDis 7.12 RlJnSch 6.00 Seïiiphol 8.50 Shell 75 8.25 ld 71 7 75 ld 72 53.00 53.50 86.60 86.50 94.00 9400 85 00 84,30 86,50 86,50 83.00 83.00 92.50 92,50 85,60 85 60 87 50 87.50 97 50 97.50 90.70 90.70 93.50 93.10 95 00b 95.00e 99 70 99.70 99 00 98.80 93 70 94 .00 93,10 93.10 9.10 9.10 97,90 98.10 91,80 91 80 93.80 93.80 92 80 92.80 93.50 93.50 91.00 91 20 90.10 90 00 89.30 89.30 85.60 85 70 89 00 89.00 85.80 85 90 87.90 88.30 85.50 85.90 93.60 93.50 86,50 86.50 93 40 93.30 78,40 78 10 8.3,50 83.50 83 00 83,10 93.00 93 00 80.00 80.20 90.00 96.00 82.80 82,90 66.00 66.50 80,80 79.00 84 00 84.00 78 00 78.10 86.40 86,50 83.90 83,90 90,50 90.50 95.60 95.60 77.40 78.00 97.50 98 10 87.50 88 20 85.20 85 40 84.40 84.60 82.00 82.00 94.50 94.30 83 50 84.00 91.00 90.80 84.10 84.00 93.00 93 00 90.00 91,40 56 10 56,80 74,00 73.80 89.80 89,50 91,00 90,80 81.30 81,50 12.00 SHV 72 SHV 73 7 00 Skol Br 8 00 SlavB 71 7 25 Total.72 8 75 Unilev 75 6.00 Unilev 66 7 12 VMF 69 6 50 ld 68 5 00 ld 62 99.50 99.00 99.00 98,50 92 II 92.00 89,00 89.00 88.30 88.30 93.50 93 20 80.50 80.50 56 80 57.80 - 9500 85.50 85.30 90 50 90.50 Premie-obligaties 2.50 Alkm 56 51.05 2 50 A'dam 51 2 50 ld 561 250 id 5611 2.50 Id 56III 2 50 ld 59 2.50 Breda 54 2.50 Dordr 56 2 50 E'hvn 54 2 50 Ensch 54 2 50 Haag 521 50.60 5250 51,10 51.80 51.80 71,80 71,00 70.40 69.90 52 10 52,10 54.00 55 95 52.80 51,10 54 80 54 45 55.60 54.55 70.65 2.50 Id 5211 75.05 75 45 2 50 R Kruis 2 50 Rdam 521 2,50 id 5211 2 50 ld 57 2 50 Utr 52 2 50 Z.Holl 57 2.50 ld 59 63 60 70.80 72,80 71 15 72.80 62 40 62.00 71 40 69.80 64.95 64.75 03.45 63.45 Converteerbare Obligaties 4 75 Akzo 77.00 76 50 8 75 A B N 95.50 95 20 6 75 AmRo73 91.00 5 50 AmRo 165,00 165.00 8 50 Bosk Wesui 88 60 88.80 6.25 BuhrT 93 50 93.50 4 00 Elaion 87.50 87.10 8 75 Elsevier ND 67.60 67.00 ".25 Fum. 73 81 50 81.20 5 75 Gist-Br 5 25 Hoogov 7.25 Kappa 73 8.75 KNSM 8 75 KBB 7 75 KN.Pap 7 25 Macintosh 9 00 Meneba 7 00 NBM-B 7 25 Nederh 7 75 Nutncia 8.00 Nljverd 6 50 Oce v d Gr 4 75 Philips 10 00 Pont 7.50 Proost B 6 50 Rolinco 6 50 id 1000 8 00 Sanders 8 75 Schultemn 7 00 Slav.Bk 8.75 Slevin Gr 9 00 VMF-Stork 8 25 Vih-But 8 50 Volker St. 71 59.20 59.00 7 00 W have 97 30 97 50 7 00 W'sanen 85.20 85 20 8 75 W Hyp 85 20 85 20 Binnen). Aandelci ACF 80.20d 79.40 ADM Beheer 200 OO 196 00 Amfas 99.00 99 20 Asd Rubber 4 90 Asd Rijtuig u6,00 moo 105 20 104.00 79.70 79,80 82.00 81.70 87 80 87.50 76.50b 76.50b 100 1.00 77.00 76.20 84,00 83.50 93.50 94.20 88.60 88 00 88.00 88.00 87.50 87.50 59.10 59 10 62.20 02,20 89 00a 88.00a 84,60 83.00 75,00 74 00a 66,10 65.r Ant. Brouw. Anl Verf Asselberg Ass St.R dam Audet Aut Ind.Rt B alias t-N I3AM Batenburg Beek.van Beers Bcgemann Behndo Bergoss Berkel P Blydenst C Boer Druk Bols Borsumij W Bredero VB id eert Buhrm.Tell c Caland Hold Calve-D eert ld 6 pet eert Centr.Suik Ceteco id eert Chamolte Cindu-Key Claimindo Dell My Desseaux Dikkers Dorp en Co Duiker App Econoslo EMBA Enks Fokker Ford Auto Fumess Gamma H ld 5 pel PW Gel Delft c Gerofabr G lessen Goudsmlt Grasso Hagemeijer Hoek s Mach Holöoh Holee HALL Trust. Holl -Kloos Hunter D HVA-Myen ce ICU Ind.Maalsch IBB Kondor IntematioM Inventum Kempen Beg Kiene S Kluwer KBB ld eert id 6 cum Kon.Ned Pap Krasnajxsky Kwatta 200.00b 200.00b 199.00 75.00b 6500 76.50 45.00 265.50 34.50 44 80 242 00 126.80 60.30 181.00 199.00 78.00 64.20 76.60 805,00 84.50 29.00 375,00 54.50 90.00 45.00 266 00 35.00 45.00 241.00 124 00 59.80 170.00 37-50 37.60 203.00 201 00 1270 00b 1300 00 66 70 66.50 66.70 «6.50 150.50 149.40 151 80 150.40 1200 12.20 19 10 19 20 257.00 257.00 82.80 82,00 39.90 30.90 51.00 51.70 159.00 157 00 26 50 27.70 33.00e 33.50 - 14.00 411,00 410.50 175.01 173.50 69.00 70 50 42.50 40,50' 71 30e 72,50e 245 00 245 00 73 50 74.30 150.00 150.00 147.00 147.00 10.50 10.50 t 54.50 52.00b 71.50 71.20 255.00 254.00 93.00 92,50 19.00e 19.20 1155.00 1155.00 62.50 62.50 285 00e 289.50 86.00 85.20 43.50b 44 80 43.50 43 80 10.10 10.10 20 40 21 00 86.00 85.50 8.30 8.50 Landre&Gl Lelds.Wol Macintosh Maxw. Petr 131.90 131,00 137.00e 137,00 39.50 39,50 192.00 195,00 Meneba Metaverpa MHV A'dam Moeara En. ld 1-10 ld 1-4 Mulder Mijnb.W. Naarden Naeff Nagron NBM-Bouw Nedap Ned Crediet NE FIT 14.00 14.50 120000 1200.00 20 60 20.60 34800 350.00 4280.00 4400.00 960.00 940,00 750.00 150.00 495.00 495.00 19.80 20.80 95 00b. 95,00b 22.50 21.90 7.90 8.40 128 00 127.00b 45.00 45 00 1100.00a 110000a Nierstras.* Norit Nutncia GB Nijveraal Oce v.d.Gr Ommeren cc Orenstcin Olra Palembang Paithe Pont Hout Porcel Fles Proost&Br Rademakers Ravasl Reeslnk RIVA 56.50 38.30 3000 127.90 32.70 153,00 59.00 32,50 153.00 58,80 SS 50 ld c( Rohte&Jisk Rommenholl Rijn-Schelde Sanders Sarakreek Schev Expl Schlumberger 1285.00 1250.00 184.00 183.00 96,00e 96.00 175,00 173.00 14.00 14.50 197.00 197.00 292.00 293,00 287.00 288.00 92.00 92,00 281.00 290,00 47.50 46.50 90.00 89.00 82.00 81 00 Schokbeton Sc hui tenia Schuppen Schuttersv Slavenb Bnk Smit Intern. 390.00 425.00 5800 60.20 112.00 43 00 46,00 118.00e 118.00 44.00 45.80 Telegraaf Textiel Tw Tllb.Hyp.bk Tw Kabel H Twynstra en G 37.30 Ubbink 83 60 65.00 37.20 93.50 Unikap Ver.Glaxf Vmf-Stork Vertocert VihamijButt 66.00e 38.00 93,00 194.00 37.00 83.50 113,00 112.00 92 00 92 50 45,10e 43.50 26.50 26.10 20 60e 20,60 38.00 VRG Gem.Bez. 38.00 Wegener C eert 48.00 Wessanen c 58.00 58.00 Wyers 13.00 13.00 Wijk en Her 147,20 147,00 Bcleggings Insl. AlgFondsenb 121.00 122,00 Alvamy America Fnd Asd Belegg D Binn Belf VO BOG Eur.Pr Inv Goldmines Holland F IKA Belegg Interbonds Leveraged Obam Sumabel 97.00 97.20 114.20 113.00 203.50 199 00 168.00 '.64 00 148 00 147.80 141 50 141.80 139.00 139.00 128000 1270.00 112.00 112.50 195.00 193.50 500.00 502.00 312.00 306.00 89.60 89.30 46.10 46,10 Tokvo PH(Si Tokyo PH Um-Invest Viking Wereldhave Unifonds Chemical F Col-Growth Japan Fund Lehman Corp Madison F Technology F Vance.Sand 180.00 167.00 240.00 227.00 102.00 "'O 00 138.50 138.00 111.00e 110.50 184,00 185,00 352.00 352,00 25.50 25.20 19.50 19.00 29.00 27 10 47.00 47.00 33,00 3230 inlandse Obligaties 90.60 38.5U 94.10 89.80 89.60 91,40 79.50 90.40 5.75 EGKS 64 5 75 EGKS 65 4.75 EGKS 62 9 00 Eurtnv75 7 75 ld 72 5.75 id 64 5.75 ld 65 8 00 IntAm 71 7.00 ld 68 8.25 InlBk 71 4.50 ld 62 7.00 AU Brew 3.50 Eng.WL c 4 00 Nor II yd 5 00 Pipe-L 11 25 Reed 74 6.25 Rolhm. Amerika (org. aandelen Akzona Am Express Am.Motors Am TeléiTe! Asarco AURlchf 3eth-Stee! 3oeing Comp Burroughs Citicorp Cities Scrv Colgate Cons.Foods Control Data Dow Chemical Du Pont Eastman Kodak 76,60 75. Exxon Corp 66.70 66 51) Fluor Corp 36.00 30.45 Ford Motor 23.40 23.30 General Electr 66.20 65.70 I General Motors 56.25 55,80 l( 4.00 4.10 56.90 57 20 37.90 38.30 -H 70 46.00 24.90 24.90 30.80 30.70 43.40 42.50 28 10 28.25 42 20 45.50 - 16.40 32.25 31.25 81.00d 78.80 33,60 32.80 52,80 53.30 1 Getty Oil 1 Gillette Gulf Oil IBM Intern Flavor Intern Paper Intem.Tel&Tel. Kennecolt Llttoiylnd Lockh. Aircraft L.T V.Corp. Mobil Oil North Am Phil. OccPetr Corp Pepsico Philip Morns Philips Petr Polaroid Corp Quaker Oats R C.A Rep.Steel Schlumberger Sears Roebuck Shell Oil Sperry Corp 60.70 61 - 34.10 33.00 33.00 58,40 57.70 21,20 21.30 48.00 40.80 32.00 31.90 70,00 69,70 42.00 41.00 23.90 23.00 - 56.00 56.80 56,20 28 00 27.60 35.50d 35.50 5!.20d 51.10 37.30 3780 27.70 27 50 36,50 36.00 24.80 24.50 29.50 29.50 95.90d 95.80 19,70 19.30 41.70 43,60 51.20 50.90 Stand. OllofCr - 3i.oo Tandv 35.60 34,80 Texaco 34 60 34.90 Texas Instr 107.00 107.70 Union Carbldt 57.30 57,20 Union Pacific 55,40 U S.Stcel 30.10 Warner Lamber 24.80 Westlngll.El. 32.60 Wool worth 24.70 .Xerox Corp 57.40 Buitcnl. Aandelen AU Breweries Br. Petrol. Gevaerl Ph Hoechsts Hoesch Imp Chcm Petrollna' Solvay Un Mlnlere Alcan Am.Cyunam. Am Standard Bell Teleph Can.Pacific CBS Celanese Chrysler ColumbOas Cons. Edison Curtiss W East Airl Gen Foods Goodrich Goodyear Husky Oil Imperial Oil McDonnell Merck Co Minnesota National Can Nat DisbfcC NCR Corp Procler&C Reynolds I. Shell Can Standard Br Sterling Dr Sun OH C. Transam.C. U Brands Dai Ichi K. Nippon Elec. Pioneer El Sanyo Electr Sony Corp (Claims, scrips, stockdiv. e d.J Doorlopend genoteerd Ahold 6.90 voorbeeld noemde hij de verplichting tot het betalen van belastig op dieselo lie, het heffen van wegenbelasting en het heffen van tolgelden. TOKIO - Japan gaat zijn export van auto's naar de Benelux en West-Duits- Iand beperken. Een Japanse regerings delegatie heeft dit dinsdag in Tokio meegedeeld aan de Westduitse minis ter van economische zaken Graf Lambsdorf. Met hoeveel procent de Ja panse auto-uitvoer naar Nederland zal worden ingekrompen is nog niet be kend. Lambsdorf uitte zijn vrees dat het ex portoverschot van de Japanners, als ge volg van de door de VS ingestelde ge deeltelijke invoerstop van Japanse au to's. op de Europese markt zou worden losgelaten. De Japanse regering heeft toegezegd dat dit niet zal gebeuren. De Westduitse minister van economische zaken kreeg de toezegging dat de uit voer naar de Bondsrepubliek dit jaar met maximaal 10 procent zal toene men. Ter vergelijking: de export naar West-Duitsland steeg in het eerste kwartaal met 31 procent. De exportbeperkingen van Japan heb ben vooral gevolgen voor West-Duits land en België. In beide landen is de mvoer van Japanse auto's explosief ge groeid. In Nederland is die groei gelei delijk gegaan. Op dit moment hebben de Japanners 25 procent van de markt in handen. Een woordvoerder van Datsun in Am sterdam over de exportbeperking: „Wij zijn er erg ongelukkig mee. Die maatre gel komt juist in een periode dat het marktaandeel in Nederland van de Ja panse auto's toch al niet onaanzienlijk aan het dalen is" PEKING (RTR) - Een Chinese fabriek gaat onderdelen maken voor vliegtui gen van het type Boeing 737 en 747, zo blijkt uit berichten in de Chinese pers. De Amerikaanse vliegtuigfabriek zou daarover onlangs overeenstemming hebben bereikt met Xian Aircraft Company in Peking. Er zullen 4900 ver schillende onderdelen worden ge maakt ter waarde van meer dan een miljoen dollar, aldus de krantenbe richten. Al eerder had McDonnell Douglas met een Chinese fabriek overeenstemming bereikt over de vervaardiging van on derdelen voor de DC-9. Boeing heeft dertien vliegtuigen aan China ver kocht. waaronder drie 747's. De kans dat China er meer zal bestellen lijkt klein met het oog op de bezuiningspoli- tiek die Peking sinds enige tijd voert. Boeing heeft met Chma ook een ak koord gesloten voor de opleiding van vijftien Chinese technici in haar fabriek in Seatlle. AMSTERDAM - De Amsterdamse ef fectenbeurs heeft woensdag niet veel moois te zien gegeven. De opnieuw zwakkere dollar had een koersdruk- kend effecten vooral KLM was gevoelig lager. Koninklijke Olie en Akzo konden zich goed handhaven Van de banken lag ABN stevig gedrukt en ook WUH was weer lager. Van de uitgevers was Elsevier zwak en verder lag Gist-Broca- des aangeboden KLM ging aan de vooravond van de donderdagmiddag te publiceren voor lopige jaarcijfers gevoelig omlaag. Men houdt er op de beurs rekening mee dat de cijfers wel eens niet zo gunstig kun nen uitvallen als eerst was gehoopt. In de ochtenduren belandde de koers zelfs '00a ïooooa even beneden de f130 en rond twaalf 42.50 39,50 uur werd gehandeld op f131. wat een val van f7.20 inhield Koninklijke Olie kon zich op f82,50 goed handhaven en ail gold ook voor Akzo op f 24,50. Unile ver ging f 1.30 achteruit op f 143 en Phi lips verspeelde veertig cent op f23.80. terwijl Hoogovens twintig cent moest 84.50 82.20 afstaan op f 17,10. Van de banken moest ABN f 3 terug tot f277 AMRO Bank daalde veertig cent 3slso tot f 50,90 en NMB ging twee kwartjes 74.10 achteruit tot f 153.50. WUH zag zich 104 30 ontglippen op f 145.50. Van de as- 267.00 suradeurs verloor Nationale Nederlan- 160.00 den 2estig cent op f 110.80 en Amev bij- 55.80 29,80 24.80 32.70 24.60 56.20 390.00 376.00 755.00 745.00 76.00 76.00 139.30 139.50 26.70 26.90 140.00 140.00 - 250.00 145.00 145.00 380,00 380,00 87.50 85,00 95.50 90.50 107. 104,80 101,20 156.00 154.00 178.00 117.00 16.10 16.50 86.00 83.20 78.00 75,00 113.50 112.50 31.40 29.80 63.00 47.00 36.70 75.20 54.80 109.30 272.00 160.00 63.20 67.30 172.50 194 00 117.00 57.00 73,90 59,80 85.30 64.70 33.00 na een gulden op f 89.20 Gist-Brocades 17000 lag uitgesproken zwak in de markt met 19180 een verlies van f 1,70 op f67,20 nadat '57*80 eerder f66.70 was betaald. Elsevier- 72.00 NDU was f3 lager op 1121 en VNU was 59.00 onveranderd op f64.50. Heineken lag 65.00 twee kwartJes hoger gevraagd op f 53. 33]oo De lokale sector vertoonde een ver- [570.00 570.00 deeld beeld, waarbij de verliezen iets in 43000 430.00 de meerderheid waren. Fors lager was 360.00 360.00 opnieuw Borsumy-Wehry met een 116O.00 1210.00 achteruitgang van f 11 op f 170. In twee dagen heeft dit fonds ruim twintig gul den verloren. Een verklaring vooirdeze teleurstellende ontwikkeling kon de beurs niet geven. Het vorige week ver- 102 schenen jaarverslag heeft geen nieuwe 3.35 negatieve feiten opgeleverd en de ver wachtingen zijn positief. Bredero Bouw 3284M) 326.00 verloor f3.50 op f 155 en ADM Beheer WUH Bank'WB) 54 50b 54.50 was f4 in reactie op (196 Vmf-Stork Afsiftcprijren funds iNed.i moest f 2.40 terug tot f 42.70. HVA /akte 82 0T 8I.14 een rijksdaalder lot f52 bieden en Ha- gemeyer was f 2.20 lager op f 40.30 ,25^3 Daarentegen was Norit opnieuw hooe- 16110 vlieger met f3.50 avance"op 160 KBB «-?« trok nog f 1.30 aan tot f44.80 en Schui- ,163 tema was f2,20 hoger op f60.20. Voor 62.50 Asselbergs werd vergeefs f 5 meer gebo- ^en °P en Naarden Chemie werd 90 negentig cent duurder op f 20.70 Amro OF Amro AK Amro OK Pers fund Belegg.v d 7 Esmeralda Un.Inv F. Aniva belegg. Unifonds 432.00 435.0( 63.60 163 23 16.90

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1981 | | pagina 23