Knelpuntencommissie voor vlottere procedures bouw Waterverbruik met vier procent gedaald REGERING GAAT AKKOORD MET REGLEMENT WESTERSCHELDE Personeelsbestand bij LAB Sluis vorig jaar met 36 teruggelopen r almanak PZC/i PLAN VAN ONDERNEMERSVERBOND: WALCHERSE SCHAPEKAAS SMITH kaas vow DOOR VERMINDERDE 4FNAME INDUSTRIE ZATERDAG 9 MEI 1981 provincie van onze tiaagse rtruucitrui DEN HAAG - l>e ministerraad is vrijdag akkoord gegaan met een nieuw scheepvaartreglement voor de Westerschelde. Na jaren van moeizame onderhandelingen met Belgie is er een uitgebreid regle ment ontwikkeld dat nu, nu de mi- nisterrraad er haar fiat aan moet ge ven, nog naar de Raad van State moet voor commentaar. In België moet de ministerraad zich nog over de ontwerptekst uitspreken. Het reglement voorziet in een zeer gede tailleerde omschrijving van wat de scheepvaart op de vaarweg wel en niet mag en vervangt twee oude re gelingen uit de twintiger jaren, die de Belgen lange tijd niet ter discus sie hebben willen stellen. Minister Tuinman van verkeer en waterstaat kondigde de overeen stemming vrüdag na afloop van de ministerraad aan. bij afwezigheid van premier Van Agt en vice-premier Wiegel 'deed' de bewindsman de we kelijkse persconferentie. De twee reglementen die nu over boord worden gezet zijn het Binnen- scheepvaartregelement en het bij zondere reglement Beide waren in de loop der tijd veel te simpel gewor den om de scheepvaart nog langer in juiste banen te kunnen leiden, gezien bijvoorbeeld de voortschrijdende techniek maar ook omdat veel om standigheden langs de oevers -bij voorbeeld bij het Sloegebied- ingrij pend zijn gewijzigd. Het reglement, een vele pagina s dik document beschrijft om enkele voor beelden te geven hoe en waar er geva ren mag worden, waar goederen mo gen worden overgeslagen, waar ge bunkerd mag worden en waar gevist, en geeft zones aan waar visserssche pen de andere scheepvaart voorrang moeten geven én bevat zeer gedetail leerde regels over het gedrag van schepen voor de rede van Vlissingen. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om een vrije 'baan' die is gereserveerd voor de veerboten van Vlissingen naar Breskens. en om zones waar de scheepvaart niet voor anker mag gaan. Het nieuwe reglement geldt niet al leen voor het Nederlandse, maar ook voor het Belgische deel van de Schel de en bevat dwingende bepalingen voor ieder schip, ongeacht het land van herkomst Op verkeer en waterstaat verwacht men niet dat er in Belgie nog moei lijkheden zullen rijzen, nu de onder handelingen op ambtelijk niveau zijn afgerond en het reglement zelf zich in een laatste fase bevindt. ..Het is eer der een kwestie van weken dan van maanden voordat het in werking kan treden", zegt men daar. Onderhandelingen met Belgie zijn ook nog gaande over de zogenaamde Grote Beschikking, die het vervoer van gevaarlijke stoffen regelt. Nog niet lang geleden verklaarde minis ter Tuijnman ook hierover spoedige overeenstemming te verwachten. RESTO VROUWENPOLDER tel. 01189-1900, b.g.g. 1965. Reserveringen: diners - partijen - koffietafels vlees- en visspecialiteit SLUIS - Het gewest Zeeland van het Nederlands Verbond van Ondernemers in de Bouwnijver heid (NVOB) wil eert provinciale 'knelpuntencommissie' oprichten om ambtelijke procedures sneller te laten verlopen. Vertragingen bij de afhandeling van ambtelijke stukken kost de Zeeuw se bouwwereld jaarlijks miljoenen guldens. De 'knelpuntencommissie' dient volgens het NVOB te worden samengesteld uit vertegenwoordigers van het bouwbedrijf, de HID Volkshuisvesting en Arbeidsvoorziening, het provinciaal college, de Zeeuwse Raad voor de Arbeidsmarkt, de provin ciale griffie en vakbonden. vakantie is of een typiste geen tijd heeft", constateerde hij. De commissie zou 'bepaalde bottle necks' in de afwikkeling van procedu res en stukken kunnen doorbreken Daarnaast zou in elke gemeente een ambtenaar speciaal belast dienen te worden met dergelijke zaken. Die zou dan als een soort contactman voor de commissie kunnen fungeren. Leenhouts onderstreepte in zijn toe spraak nog eens het belang van een goe de bouwregistratieverordening voor het tegengaan van beunhazerij. Het NVOB heeft alle raadsleden in de ge meenten. die een dergelijke verorde ning nog niet hebben ingesteld, schrif telijk benaderd om zich voor deze zaak in te zetten De afwijzende houding van sommige gemeentebesturen noemde hij 'onbe grijpelijk' en zag dat als een 'gebrek aan beleid'. Een bouwregistratieverorde ning kan malafide praktijken en zwart werken een halt toeroepen. Leenhouts vond het een uitermate vreemde zaak. dat sommige gemeentebesturen zich daar niet mee willen hemoeipn. „Met deze bouwregistratieverorde ning en het opnieuw aftrekbaar maken van onderhoudskosten zou een grote bijdrage geleverd worden om een flink stuk bouwproduktie weer op de goede plaats te krijgen", zei de NVOB-voor- zitter vrijdag. De commissie zou tot taak krijgen, de ambtelijke molens wat sneller te laten draaien als haast geboden is bij de start van bouwprojecten. Voorzitter M. J. Leenhouts van het Zeeuwse gewest van het NVOB zei dat vrijdagmiddag tij dens de voorjaarsvergadering van het Verbond in Sluis Er bestaat volgens hem bij ambtenaren op gemeentelijk vlak te weinig begrip voor de situatie waarin de bouwwereld zich momenteel bevindt. ..Het komt nog steeds voor dat er stagnatie op treedt omdat ergens iemand met 'ADVERTENTIE I [H^Vo/op verse de NVOB een voorstander is van de aanleg van de Vaste Oeververbinding over de Westerschelde i VOW t. ..Er is wel eens beweerd dat wij als Zeeuwse bou wers tegen een vaste oeververbinding zijn. Natuurlijk zullen er privé menin gen in dezen zijn. maar als bedrijfstak kunnen wij een stuk werkgelegenheid als de vaste oeververbindg alleen maar toejuichen, te meer daar er een toezeg ging is dat ook de Zeeuwse bedrijven daadwerkelijk kunnen meehelpen om dit project te realiseren. Onze vroegere zorgen over de situatie op de arbeids markt zijn niet meer aan de orde", ver klaarde Leenhouts „Gezien de situatie op de bouwmarkt is een spoedige start van dit werk zeer gewenst We wijzen er echter wel op 'dat deze werken niet tot gevolg mogen hebben dat de regionale bedrijven door hoge toltarieven hun concurrentiepositie zien verslechte ren" Produktie Volgens de NVOB-voorzitter is er in de Zeeuwse bouwwereld een duidelijke produktielerugloop waar te nemen. Hij schat dat ruim de helft van de Zeeuwse bouwbedrijven momenteel in de rode cijfers zit. De voorjaarsver gadering in 'De Lindenhoeve' in Sluis werd door ruim honderd aannemers uit Zeeland bijgewoond. De heer A. van Holst van de stichting KOMO hield 's middags nog een lezing over 'Het kwaliteitskenmerk in de bouw in opmars'. Laurenscantorij geeft concert uit Rotterdam in Vlissingen PRODUKTIE: 22,5 MILJOEN SLUIS - Het personeelsbestand van Leenhouts aannemingsbedrijf (LABiii Sluis is in 1980 met 36 werknemers afgenomen. Bij het bedrijf werken nu nog 111 man. tegen 185 in 1979. Het aantal arbeidsplaatsen verminderde via natuurlijk afvloeiing en ontslagen. Daarnaast werd aanzienlijk bezuinigd op de indirect* kosten, wat gevolgen had voor het beloningsstelsel van directie, staf, uitvoer ders cnUTA-personeel. Dat staat te lezen in het sociaal jaarverslag over 1980 vu LAB in Sluis. VLISSINGEN - Zaterdagmiddag 16 mei geeft de Laurenscantorij uit Rot terdam, onder leiding van Barend Schuurman een concert in de St.-Ja- cobskerk in Vlissingen. Uitgevoerd worden werken van C'laudio Monte verdi. Jan P. Sweelinck, Robert Heppe- ner en Johann Seb. Bach. De koorzang zal worden afgewisseld met twee orgelwerken van Henderick Speuy en Johan G. Walther. die worden uitgevoerd door de organiste van de St.- Jacobskerk mejuffrouw Marian Leijn- se. Het concert begint om 17.00 uur. De totale produktie van het aanne mingsbedrijf was m 1980 'niet onbevre digend'. namelijk ruim 22.5 miljoen gul- Auto tegen boom KERKWERVE - Vrijdagmiddag om streeks halftwee is in Kerkwerve een auto tegen een boom gereden. De be stuurder van de personenauto .1. F. van de V. uit Kerkwerve moest op de Zand weg plotseling uitwijken voor een fiet ser die opdook vanuit een uitrit, en botste tegen een boom. De fiets werd bestuurd door P. M. van S. uit Kerkwerve. Er waren geen gewon den. De auto werd flink beschadigd. bij: Auto brandt uit in Vlissingen VLISSINGEN - In Vlissingen is vrij dagavond omstreeks tien voor half twaalf door nog onbekende oorzaak een personenauto uitgebrand. De auto werd bestuurd door J. S. (59) uit Oost-Souburg. De man rook tijdens het rijden benzine en stopte zijn auto op de Paul Krugerstraat ter hoogte van de Keersluisbrug. Zodra hij was uigestapt vloog de auto in brand. De brand werd door de Vlissmgse brandweer geblust. De auto. die werd vernield, wordt van daag weggesleept ZEEUWSE Keend Eén van onze collega 's woont in een Bevelands dorp. zoals hij zelf altijd zegt in een riante ivoning met een grote tuin'. Die tuin wordt bevolkt door een aantal eenden, en één haan. ja juisteen 'mannetjeskip' Dit gedierte geeft ergernis bij aan palende volkstuinders, die bewe ren dat dit gevogelte ook in hun met zorg onderhouden hoven door dringt. de aarde omwoelt en van de moeizaam gewonnen groenten snoept Onze collega ontkent dit ten stelligste: ..De beestjes hebben het bij mij veel te goed. Die trekken hun snavel op voor hel lof van bin ten en taaie slabladen", beweert hij Maar deze historie gaat niet. over de voedselvoorziening, wél over het liefdeleven van het bedoel de pluimvee. De eerder gemelde haan moet het zonder hennen stel len Maar hij troost zich in een in tens seksueel leven met de vrouw tjeseenden. Deze laten zich zijn lief kozingen welgevallen. Enkele hun ner zijn inmiddels broeds gewor den en koesteren met warmte hun eieren. Inmiddels is er tussen onze collega en zijn huisgenoten een discussie ontstaan over de vraag of het gesig naleerde liefdeleven gevolgen kan hebben. En hoe noem je zo'n dier. gesteld dat het ooit ter wereld komtMaar daar is een oplossing voor gevonden. Stel dat de eitjes uitkomen en de gevederde half bloedjes het daglicht aanschou wen. dan worden ze geen eendjes genoemd, ook geen kuikentjes of kipjes, maar :Keendjes' En nu maar afwachten of de eerste 'Keend' ook 'geboren' zal wor den In zijn toespraak onderstreepte hij da' Inbrekers richten flinke schade aan in winkel Terneuzen TERNEUZEN - Het levensmiddelenbe- drijf 'Prijsslag' aan de Schuttershof- weg in Terneuzen is in de nacht van donderdag op vrijdag bezocht door vandalen. Er wordt niets vermist, maar er werd aanzienlijke schade aan gericht. De onbekenden hebben de vloer be strooid met vleeswaren, waspoeder en mayonaise. Paard doodgereden op rijksweg A 58 GOES - In de nacht van donderdag op vrijdag is op rijksweg A 58 tussen Ar- nemuiden en 's-Heer Arendskerke een paard doodgereden. Het dier was sa men met een soortgenoot uit de wei gebroken en wandelde over de rijks weg. J. P. G. S. uit Sassenheim. die in de richting van Bergen op Zoom reed. kon de viervoeter niet ontwijken Na de aan rijding kon het tweede paard in een wei worden geloodst. Eigenaar van de twee paarden is C. J. J K. uit Heinkenszand. De vrachtwagen liep lichte schade op. HULST - De meubelfirma Oisterwijk uit de gelijknamige plaats in Noord- Brabant denkt binnen enkele weken opnieuw te kunnen beginnen met de verkoop van meubels in een toonzaal op het industrieterrein van Hulst, juist naast het meubelbedrijf Morres. De toonzaal is al enkele weken open ge weest. maar moest op last van de ge meente worden gesloten; het bedrijf had geen bouw aanvrage ingediend en er was ook geen vergunning verleend voor de reclameborden die het bedrijf buiten had gehangen. Volgens een woordvoerder van de meu belfabriek Oisterwijk is men bij de ope ning van de toonzaal domweg wat over haast te werk gegaan. Men wilde zo snel mogelijk gaan verkopen, en men ver keerde volgens de woordvoerder in de veronderstelling dat een bouwvergun ning voor de werkzaamheden die men verrichtte - een herindeling van de ruimte - geen bouwvergunning nodig had. Overigens lijkt concurrent Morres wel met de komst van 'Oisterwijk' in de maag te zitten men reclameerde zowel schriftelijk als mondeling bij de ge meente zodra de toonzaal de deuren had geopend. Ook werd het publiek van Morres via verkeersborden en afzetting op het eigen terrein zo geleid dat men niet langs de toonzaal - en verkooppunt - van 'Oisterwijk' komt. Volgens wethouder G A. van de Voorde van Hulst is het niet zo dat de maatre gelen tegen 'Oisterwijk' zijn genomen omdat Morres had gereclameerd. De gemeente had de gewijzigde situatie al in het oog. stelde de wethouder. Vol gens Van de Voorde zouden zich voor 'Oisterwijk nog wel eens problemen kunnen voordoen, in verband met het ter plaatse geldende bestemmingsplan. De detailhandel op het mdustrieterrein moet worden ingeperkt. Volgens de wethouder is er niets aan de hand zo lang het meubelbedrijf Oisterwijk geen verbouwingen aan het pand uitvoert.; als dat wel gebeurt zal het bouwplan moeten worden getoetst aan het be stemmingsplan. stelde de wethouder, die de bouwaanvrage van het bedrijf zelf echter nog niet onder ogen had ge had. Het bedrijf zelf is van mening dat niets eventuele detailhandel in de weg kan staan. „Wij hebben zwart op wit dat daar verkocht mag worden aldus de Woordvoerder. Hij gaf toe dat het be drijf inderdaad in eerste instantie met had voldaan aan de voorwaarden, maar dat dat binnen enkele weken wel het geval zal zijn. „En dan gaan we zo snel mogelijk weer verkopen", aldus de woordvoerder. P. Boeye van de firma Morres vertelde dat men in eerste instantie verbaasd heeft gereageerd op de komst van de concurrent, omdat die wel kon verbou wen. terwijl Morres zelf al meer dan een jaar wacht op een bouwvergunning. Vandaar dat het bedrijf bij de gemeente aan de bel heeft getrokken met de vraag hoe dat mogelijk was. Volgens de heer Boeye vreest Morres de komst van 'Oisterwijk' niet. vooral ook omdat de toekomst nog moet wijzen wat 'de effecten daarvan zijn. Boeye wees er op dat Oisterwijk gewoonlijk veei aan reclame-activiteiten doet. „En dan zal wel blijken bü wie de extra klan ten die Oisterwijk aantrekt zullen ko pen. Ze zullen toch ook niet om Morres heen kunnen stelde Boeye. De maatregel waardoor het publick van Morres via een andere route naar het bedrijf geleid wordt - en waardoor onbekenden niet langs 'Oisterwijk' zullen komen, wat voordien wel het ge val was - is volgens Boeye zuiver geno men om een betere verkeersafwikke ling rond het parkeerterrein van Mor res mogelijk te maken. „Oisterwijk verkoopt momenteel niet, maar we hebben denieuwe route toch gehand haafd", gaf hij als argument daarvoor. den. exclusief BTW Dat is een besch» den groei ten opzichte van het vow gaande jaar. toen voor ruim 19.5 ml joen gulden werd geproduceerd De rugloop in de woningbouw van nu: vier miljoen werd ruimschoots vangen door een sterke groei van zevej miljoen in de utiliteitsbouw De pro duktie in de weg- en waterbouw hax haafde zich in 1980 met 3.7 miljoen cj het peil van het voorgaande jaar De hogere produktie in relatie tot dt terugloop van het aantal arbeidsplatt sen werd gerealiseerd door het groten aandeel van de onderaannemers, voor al in de utiliteitsbouw. De 'gefactureerde' omzet bedroeg a 1980 24,7 miljoen gulden. Het. uitbr» den van de werkzaamheden In Bela verloopt volgens het sociaal jaarversla moeizaam. Desondanks werd daar c1 1980 een omzet geboekt van 17 miljoe Bfrancs. De orderportefeuille van LA3 Sluis leed onder de economische mali se. De produktie zal voorlopig op lager peil terechtkomen, omdat de pa-J tefeuille eind 1980 negen procent lag dan in het jaar daarvoor. Het ziekteverzuim bij het Sluise bedn. liep in 1980 iets terug. In 1979 werd 12.1 procent gescoord, in het afgelopen Jas was dat percentage gedaald naar dj tien procent. Het landelijke gemiddtf de ligt iets hoger. De zelfstandige onderafdelingen va LAB. de houtbewerking, de smeden]e het onderhoudwerk. haalden ui 198 een grotere produktie dan in 1979 Al leen de afdeling sanitair kon het p1- van de voorafgaande jaren niet handhaven, waardoor in deze afdete arbeidsplaatsen verloren gingen. „De in het eerste halfjaar van IW plaatsgevonden personeelsvermind* ring heeft zich in het tweede halfjar niet hersteld", wordt in het jaarverslag geconstateerd. „Dit al ook in 1981 zeker niet gebeuren. Schade botsing in Oosterland OOSTERLAND - Bij een botsiigi Oosterland is donderdagavond personenauto flink beshadigd. Het ongeluk gebeurde op de kruis Abeelestraat-Willigenstraat de 20-jr ge bestuurder van een personenauto! B. uit Hellevoetsluis kwam met zijiu. 0elct to uit de Willigenstraat, terwijl recii. V(jQr over de Abeelestraat een autobus» derde bestuurd doorE. H. S. uit Mi#- harnis. De per sonenauto verleen!' geen voorrang aan de bus en botste li gen de zijkant van de bus. die bliksdii de opliep Bromfietser gewond Morres gebruikte de hekken over de afgesloten weg om de weg naar de eigen showroom te wijzen. OOSTERLAND - Vrijdagmorgen i<» bromfietser gewond geraakt bij verkeersongeluk in Oosterland. Het ongeluk gebeurde omstreeks ad uur. De automobilist W. S. (48) uit' terland verleende op de kruising wegOud-Heiltgeweg geen voorrang! de bromfietser V. uit Bruinlsse. Voon Pfrio #nwe Veen aanta streel streel penoc 40 pre foor; aanta omstr streek penoc 40 pro WL mm GOES - De watermaalschappij Zuid- Wesl-Nederland (WMZ) heeft vorig jaar 4 percent minder water afgezet dan in 1979. Deze afzetdaling is een ge volg van het feit dat de industriële grootverbruikers niet zoveel water no dig hadden als in voorgaande jaren. Aangenomen wordt dat de economi sche ontwikkelingen hierbij een rol hebben gespeeld. De WMZ verwacht dat het waterverbruik in de komende jaren nog verder zal dalen. Dit blijkt uit het jaarverslag van de wa termaatschappij over 1980 De afzet be reikte vorig jaar een totaal van 41 mil joen kubieke meters. Deze hoeveelheid placht de WMZ in de jaren 1972 1973 al te zetten. Vorig jaar steeg het waterver bruik nog ten opzichte van 1978. Ge middeld over heel Nederland vertoonde de waterafzet over 1980 nog een stijging van 0.75 percent. De dalingen traden vooral op in gebieden met een naar ver houding groot industrieel verbruik De èxploitatielasten van de WMZ belie pen vorig jaar ruim 71 miljoen gulden, tegen bijna 65 miljoen in 1979 De ex ploitatiebaten liepen op van 64.5 mil joen in 1979 naar 68 miljoen in 1980. Het nadelig exploitatieresultaat kwam daardoor terecht op 3 miljoen in 1980 tegen 461.000 gulden in 1979 Aangezien er echter ook nog een voordelig saldo kon worden geboekt uit de post 'overige baten minus lasten' van 3.4 miljoen (663.000 gulden m 1979). kon 1980 toch nog worden afgesloten met een positief uetrof vernieuwingen, resultaat: 316 000 gulden Het uiteinde- ging en verlegging. lijk batig saldo van 1979 bedroeg 202.000 gulden. De winst van de WMZ is toegevoegd aan de egalisatiereserve. Dit fonds is ingesteld om de in de ko mendejaren noodzakelijke tariefverho gingen te kunnen afvlakken indien zich ongunstige, kostenverhogende om standigheden zouden voordoen. Bij de WMZ zullen ombuigingen nodig zijn om de gevolgen van de teruglopen de waterafzet op te vangen. In het jaarverslag over 1979 werd al voorzien dat de bouwactiviteiten bij de WMZ verder zouden dalen Dit is uitge komen. De investeringen liepen terug van 17.2 mihoen in 1979 tot 8.7 miljoen vorig jaar Een belangrijk deel van de bouwactivi- De watermaatschappij verwacht op grond van de cijfers over het afgelopen jaar dat het kleinverbruik nog een be perkte groei te zien zal geven. Voor het grootverbruik wordt echter op een ver dere daling gerekend. Voor 1981 zal dit een daling betekenen met 1.1 miljoen kubieke meter ten opzichte van 1980. De WMZ denkt dat zo'n vermindering zich in de volgende jaren aai voortzet- ln verband hiermee zal er voor de WMZ tot 1988 geen aanvoer van water uit de Biesbosch nodig zijn. In dat jaar loopt de overeenkomst met de PZEM over de waterfabrick in Terneuzen af. Dan is de looptijd van de contracten met twee supergrootafnemers in Zeeuwsch-Vlaandcren ook afgelopen. Op basis van een in het najaar van 1980 opgestelde verbruiksprognose met een beperkte verbruiksdaling tot 1985 met ongeveer 0.2 miljoen kubieke meter per jaar. is een tariefverhoging van jaarlijks ongeveer 8 percent nodig. Hierbij is in begrepen ongeveer 3 percent als gevolg van de geleidelijke inbreng van de kapi- taalslasten van de Biesboschwerken. De uiteindelijke tariefverhoging van jaar tot jaar is. aldus het WMZ-jaart? slag. sterk afhankelijk van de mate" inflatie, kostenstijging, in vesten!® omvang en verkoop Eind 1980 bedroeg het aantal abonn« van de WMZ 158.684 tegen 156.937«ï- 1979. De watermaatschappij hade® ™eer vorig jaar 294 medewerkers m die» «oulis De totale lengte van het leidingnet acht met 43 km toegenomen tot 4624 km- gemiddelde verkoop per abonnee fff' terug van 254 kubieke meter in I98r 243 kubieke meter in 1980. De algemene vergadering van aandq houders van de WMZ bespreekt -ij jaarverslag woensdag 20 mei lijd* mei Qangc bonts <fece{ teroü Dt te hoogte vaam ton fe« ton oo na; iw ybcfan tondei te Goes. Hm

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1981 | | pagina 2