analfabetisme alfabetisering is emancipatie GELEERD ZIJN WEEGT NIKS EN JE HEBT ER VEEL PLEZIER VAN CURSUSLEIDERS: Zeeawsch-'aaiïderen Extra Redactie en administratie Terneuzen, Nieuwstraat 22, tel. 01150-94457. Huist. Steenstraat 6, tel. 01140-4058. 1 VRIJDAG 20 MAART 1981 Alex vult de wasbriefjes in: zoveel broe ken. truien, lakens, slopen... Ze rooien het best met z'n tweeen. zegt Medart. Hij werkt praktisch elke avond over. Alleen de donderdag houdt hij nu vrij. voor de cursus. Dat moet er maar van af kunnen vindt hij. plakboek Het gaat goed. De 'juffrouw' heeft een heel plakboek gemaakt met foto's en korte, eenvoudige teksten. „Over din gen die hij in z'n directe omgeving her kent", legt ze uit. „Z'n werk, de wo ning, de tuin... Ik ben helemaal van vo ren af aan begonnen. Hij herkende zo af en toe wel eens iets, want hij heeft een ijzersterk geheugen, maar er zit geen lijn in." dacht hij dat het allemaal verschillende letters waren. Nu weet hij dat een a. op dne verschillende manieren geschre ven. toch steeds diezelfde a blijft. Op een dag zal de man de krant kunnen lezen „Als 65 ben. misschien", voegt hij daar aan toe. met iets van spijt in z'n stem ..Nu ben ik aan het leren maar het ei genlijk te laat. Als ik vroeger had kun nen leren was ik nu misschien wel baas geweest. Dan had ik anderen aan het werk kunnen zien, Maar omdat ik niet had geleerd moest ik werken. En nóg." Dat steekt 'm wel een beetje. Het had allemaal anders kunnen zijn. béter vooral Medart maakt goede vorderingen, maar het zal nog wel een tijd duren voor hij kan lezen Hij raakt nog in de war van de verschillende schrijfwijzen hoofdletters, kleine letters, blokletters. aan elkaar geschrevenVroeger John Verhoeven „Werken kon ik. want dat heb ik vroeg genoeg moeten leren. .Maar later, toen ik ouder werd, besefte ik dat het ook gemakkelijker kon. Door geleerd te zijn. Dal weegt niks op je rug. en je hebt er véél plezier van". Han van Poelje en Peter Wolf. sist zelf af. Er ontstaat wel gaandeweg een behoefte bij de deelnemers, om 'door' te gaan ..Ze hebben ergens aan geroken en willen ermee verder", legt Hanuit ..Dat gaat nu een rol spelen m Walcheren, waar we zo n twee jaar be zig zijn Als we subsidies krijgen begin nen we in september dan ook met een soort vervolgcursus, 'volwassenen op herhaling' Peter, .het is erg moeilijk ora op dit moment te bepalen waar je stopt, wan neer er een punt achter gezet zal wor den. Dat zal moeten blijken uit de praktijk. De cursisten bepalen dat fei telijk zelf. Er zit nog geen plafond In het alfabetiseringsproject". ..Taal is communicatie: lezen, schrij ven. spreken. Dat loopt in elkaar over Dialecten worden niet 'aangepakt' Al leen als mensen erg veel moeilijkhe den hebben met uitspraak en daarom ook minder vlot leren lezen en schrij ven. worden specialisten ingescha keld. In West-Zeeuwsch-Vlaanderen is bijvoorbeeld een logopediste betrok ken als vrijwilligster". Vaak kunnen mensen wel een beetje lezen, maar niet schrijven Omgekeer de situaties doen zich nooit voor Cursisten melden zich meestal niet zelf aan Dat doen kennissen, of men sen uit hun omgeving .Die moeten dan eerst wel met diegene hebben ge praat Als dat niet is gebeurd, gaan we er niet op af. De mensen moeten het zelf echt graag willen, anders komt het niet uit de verf Je merkt wel dat dege nen die er door anderen met de haren zijn bijgesleept, vaak na een paar we ken al weer afvallen" Het 'emanciperende' effect van de al fabetiseringscursus moet niet wor den onderschat. Han: „we merken dal deelnemers in een soort stroomversnelling komen. Ze krijgen toegang tot allerlei zaken. De mensen worden nieuwsgieriger, de blik verruimt". was begonnen had ik meteen meege daan. Dan was ik nu misschien voor man geweest. Het was geen koppig heid, dat ik niet geleerd heb. De wil was er wel, maar het ging gewoon niet. Niemand zat er achter." Toch heeft hij zes jaar op de lagere school gezeten. Hoe dat kan wil hij ei genlijk liever niet kwijt. Later vertelt hij het toch. „Het was in de oorlogstijd. M n vader was 'n grote smokkelaar. Die kon alles te pakken krijgen. Als de juffrouw van de school Iets nodig had, ging ze naar 'm toe en dan kreeg ze 't. Dus op school kon lk de banken afbreken als ik wou. Ik leerde niks. De juffrouw ging aan me voorbij Ik zat daar maar een beetje prentenboeken te kijken. Rap porten kreeg ik evenmin... Niemand zat er achter. De juffrouw niet. en thuis niet". blo Voor zijn zoon Alex komt de cursus op tijd. Hij is twintig jaar en meldde zich vorig jaar september aan, samen met zijn vader. Vorig jaar overleed de vrouw van Medart en toen stonden ze er alleen voor. Ze konden geen van tweeën behoorlijk lezen en schrijven. Dat had de vrouw- altijd gedaan 'De meester' die Alex in z'n vrije lijd nog wat bijlessen gaf. maakte de twee at tent op de cursus. Hij wilde wel eens voor ze informeren. Medart en zijn zoon hadden er wel oren naar. Alex kwam met twee anderen in een groepje terecht. Hij krijgt op dezelfde avond als zijn vader les van een andere juf frouw, een paar deuren verder. Tegen tien uur 's avonds komt hij bin nen om zijn vader op te halen, Hy oogt wat verlegen achter zijn dikke brilleglazen en gaat schielijk op de bank in de kamer zitten, met de rug naar ons toe. Later komt hij er toch even bijzitten. Na éen jaar lagere school en daarna de blo kan hij behoorlijk goed lezen, maar schrijven gaat nog steeds heel moeilijk. ..Hij is al verder aan ikzegt Medart met een armgebaar in zijn richting Het alfabetiseringsproject is niet alleeh het aanleren van de lees- en schrijftechniek. Het is een belangrijk stuk emancipatie. Alfabetisering kan thuis, en op het werk tol een zekere roldoorbreking leiden. De cursisten zullen zelf allerlei dingen willen gaan doen, die ze eerst niet konden. Dat is een soort achterliggende ge dachte van het project: leren lezen en schrijven zijn middelen voor een ver- derliggend doel. Maar voor de cursis ten zelf gaal het meestal om hele con crete. praetische zaken: een rijbew ijs halen, de krant kunnen lezen, later on derwijs gaan volgen, beter w erk kun nen gaan doen, etcetera'. Han van Poelje en Peter Wolf van de Zeeuwse Culturele Raad leiden het 'al fabetiseringsproject' in Zeeland. Ze doen dat al bijna twee jaar. in Midden- Zeeland. In Zeeuwsch-Vlaanderen gin gen de cursussen pas drie-kwart jaar geleden van start Het loopt goed In Zeeland zijn ruim 150 cursisten, waar van 36 in Zeeuwsch-Vlaanderen In de regio Hulst en Hontenisse. waar de cursus het laatste van start ging is de deelname nog het kleinste er zijn zes vrijwilligers voor vier cursisten Waf zijn de barrières voor mensen die met kunnen lezen en schrijven'' Han: 'schaamte: Het komt vaak voor dat we mensen hier krijgen waarvan de kinderen het zelfs niet weten. We hebben zelfs een paar gevallen van analfabeten waar de huwelijkspart ner er niets van wist. Gegroeide situa ties zijn dat meestal. De partner deed gewoon altijd de lees- en sehrijfklus- sen, daar werd niet meer over ge- praal. Dat maakt de doorbreking ex tra moeilijk. Op zo n moment bete kent de cursus dan ook een wezenlijk stuk emancipatie". Peter- ..en je moet vooral niet vergeten dat we hier met een plattelandssitua- tie te maken hebben Dat geldt feite lijk voor heel Zeeland Nog een barriè re voor mensen om zich aan te melden. In kleine dorpen is de sociale controle veel groter, mensen worden er gauw op aangekeken In steden zijn mensen veel anoniemer" doorstroming „Cursisten hebben vaak opgroeiende kinderen, w aardoor ze met hun pro bleem worden geconfronteerd. De ou ders kunnen hun kinderen niet meer bijbenen. Ze komen thuis met briefjes die de ouders niet kunnen lezen. Dat is een belangrijke stimulans om aan de cursus deel te nemen", zegt Peter. „Er zijn er ook die dal probleem te vlug af willen zijn. Die hel niet zover willen laten komen en nog kleine kinderen hebben". De cursussen zijn zoveel mogelijk afge stemd op de individuele cursist. Han van Poelje ..Je probeert zoveel moge lijk onderwerpen te pikken uit de di recte woon- en werksituatie van de deelnemer Géén aap-noot-mïes. inte gendeel Juist bij die schoolse aanpak zijn veel deelnemers vroeger met hun kop tegen de muur gelopen Zo n cur sus moet gezellig zijn en benadert het ouderwetse schoolsysteem zo min mo gelijk. We werken wel in groepjes, want de deelnemers kunnen dan bij elkaar hun problemen herkennen. Daar kan dan weer op worden ingespeeld m de lessen Het lestempo' ligt vrij laag: anderhalf uur per week. De meeste deelnemers komen niet helemaal blanco' aan de start, maar sommigen moeien bij het begin beginnen. ..Het hangt ook af van de behoeften", zegt Peter Wolf. ..Som migen dóen het voor hun werk. of wil len later onderwijs gaan volgen Ande ren zijn al tevreden als ze formulieren kunnen invullen, een beetje de krant kunnen lezen of de televisieseries kun nen volgen' Wanneer iemand klaar' is. is dan ook niet te zeggen. Het hangt van de cur g«fctt moet zo'n jaar of acht geleden zijn dat er een jehova's getuige bij hem aanbelde. Of hij geïnteresseerd was in de bijbel en misschien een krantje wilde kopen. Daar heb ik niks aan, illedart. Wat er in dat krantje staat, kan ik toch niet lezen. Maar wij zijn voor al het Goede, had Getuige geantwoord en hij bood aan hem te leren lezen. Dat was goed. handtekening fan hij op z'n 22-e trouwde schreef vader zijn naam op een stukje pa- ><r. (lp het stadhuis tekende Medart •ïnazm secuur over in het trouw boek. «Stag dat toen. je iets vertellen en daar schaam ""ieniks voor", zegt hij. „Mijn vrouw Wit alle handtekeningen. Die zorgde "'altijd voor. Als je goed met elkaar overweg kunt en er is een goede samen werking is dal toch geen probleem? Ze on de kranl lezen ook. Veel voorlezen ttd 2e niet. Alleen als er iets instond ""bijvoorbeeld het waterschap". "ken in het leven van Medart was 'hni? tijd voor wat anders Na zijn -ouwen ging hij op een klein boerdenj- **®nen in Driewegen bij Biervliet •t Klein om de kost op te verdienen, en Poot om het er bij te doen", zegt hij Maar hij deed het jarenlang, ook •fi hij overdag bij een grote boer als "•wit werkte. 's-Morgens om drie uur kreeg les in lezen. Maar lang Ie dat niet. De Getuige begon zijn !algauw te doorspekken met pré sant dat was toch z'n zaakje, niet- Medart's vrouw was daar niet zo [gediend. De getuige mocht er niet De lessen werden na een dag ol ir stopgezet. Veel heeft Medart iiaetaan gehad. Behalve één keer. Er sJeen vrachtwagen het terrein van 5s Chemical op. waar hij toen nog nrite. 'Verbrugge/De Meyer' stond er ijk het was de eerste keer dat hij dat afkunnen lezen. Een geboren en getogen Zeeuw t. 18 jaar oud. Een kleine, pezige man zwarte haardos en donkere, piente- iseninz'n verweerde kop. Hij is anal ist Kan niet lezen of schrijven, leer- tzichzelf klokkijken en de kalender teizn dagen en maanden begrijpen. Scharde werker, van kindsbeen af ge- re;'. Er was nooit veel tijd om de fcatofwat dan ook te lezen. Rekenen ra trouwens toch belangrijker voor cDatkan hij goed Met streepjes. Eén tapje voor elk uur overwerk Je hebben me nog nooit in de balen pstoken", zegt hij beslist. S»ds vorig jaar september volgt hij de ïïabetlserlngscursus'. die in Zeeland «opgezet door de Zeeuwse Culturele N Medart is een van de 150 Zeeuwse cursisten: mensen die niet of nauwe- l;ks kunnen lezen of schrijven Elke sk komt hij een paar uur thuis bij 'de i£ouw' in IJzendijke. Soms 's mor- ea.dan weer 's avonds, want hij zit in «ploegendienst. Dtcuisus vlot goed. Een paar maanden •c.ziag z'n zoon in het ziekenhuis Me- tetjehreeft zijn eerste kaartje, s'.kwam nog aan ook", zegt hij trim- -*'ujk Voor de zoveelste keer die Kod trekt hij een blauwpapieren pak- voorschijn en draait een dun sjek- K towns te laten zien hoe het gaat legt «juffrouw' met losse letters een zin- geneer in een bakje. Medat zet zich Khrap. Hij buigt zich over het papier, betpotlood stevig in de hand. en werkt Kh langzaam en geconcentreerd door letters heen ..De man staat ln de i" schrijft hij. ..Hij rust uit". En dan bi eigen naam- Medart. -Alsje analfabeet bent hoefje nog niet *chterlijk te zijn", zegt hij nadrukke- p Juffrouw' Jotie Kruidenier kijkt «m aan met iets van vertedering in □ar ogen ..We komen er wel. hè?" zegt opstaan, zijn paar koeien melken, aller lei karweitjes doen. en dan naar z'n baas waar hij om vijf uur in de morgen werd verwacht. De hele dag werken tot hall'zes 's avonds. Dan naar huis en z'n eigen boerderijtje verzorgen Zijn vrouw was een beetje ziekelijk, die kon dat niet, Tegen elf, twaalf uur 's avonds was hij er mee klaar. De volgende mor gen om drie uur weer uit de veren. Een hard bestaan, maar Medart vond dat niet erg. Werken is z'n leven. Nog steeds. Later ging hij voor een koppel baas werken Hij kwam bij Dow Chemical terecht. Medart werkte er bijna tien jaar in de ploegen Uiteindelijk ginghij weer weg. want hij had papieren nod g En die had hij niet Nu heeft hij daar wel spijt van Vroeger was het met zo belangrijk. Bij z'n werk kwam het niet zo te pas en zijn vrouw kon toch lezen en schrijven9 Maar later werd het moeilijker. Bij de bank hadden ze hem altijd gekend. De kassier vulde de papieren in. Later ver anderde dat allemaal. Zelfs bij het on geschoolde werk bij koppelbazen rukte de schrijfkunst op. Bonnen en formu liertjes, bij het vullen van tonnen, bij de weegbrug, bij het afleveren van spullen bij een andere afdeling. Zijn collega's namen dat voor hun rekening. Voor Me dart bleef het zware, vuile werk over. ..Met m'n handen was ik wel goed. maar iemand anders moest de papieren in vullen", zegt hij. te laat Die alfabetiseringscursus komt eigen lijk te laat. „Als dit tien jaar geleden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1981 | | pagina 31