DOMINEE christelijke partijen zie ik allang niet meer zitten.... Schouwen3f|Duiveland Extra DONDERDAG 26 FEBRUARI 1981 ten alles eerlijk analyseren wat er aan de hand is". Dat vind ik heel fundamen teel. En daarom- ik vind het ook echt een noodzaak dat een predikant wat weet van Marx. Durf door te vragen, steeds maar doorvragen, redeneer niet van 'nou ja het is nu eenmaal allemaal zo geregeld, laat maar zo blijven, want daar kan toch niks aan veranderd wor den". Ik ben ook schaker, en dan ben je gewend om te analyseren; gewoon na gaan hoe de dingen in elkaar zitten, en dan ontdek je ook wel waar de machten zitten, waarin je beperkt w rdt. waar je gewoon dom gehouden woret". „Afgelopen jaren heb ik nogal wat ge reisd. Ik ben in Cuba eweest en in India. Dan zie je hoe mensen leven in deze we eld. hoe groot de tegenstellingen zijn. hoe het ook beter kan. Op Cuba heb ik gezien hoe er in een arm land toch heel wat verbeterd kan worden. En vorig jaar in India: ja. daar vind je de meest schrijnende dingen. Maar dat kan ook daar veranderd worden, dat geloof ik zeker. Juist vanuit het hristelijk geloof zeg ik: 'by dit soort toestanden hoef je je niet neer te leggen'. En dat vind ik het trieste van wat je by veel mensen bin nen het christelijk geloof ervaart. Dat geloof is voor hen iets van: 'nou ja, je moet je maar rustig houden, je gaat zo door het leven en straks begint Het' Dat gevoel van 'het zal allemaal wel goed komen' dat ervaar je hier nog sterk. Maar zo zie ik het niet. Het christelijk geloof is een geweldige bron van inspiratie om te vechten met alle mensen van goede wil, met iedereen die oog heeft voor z'n naaste en die wil stre ven naar een betere en rechtvaardiger samenleving. Dat is wat ik vanuit de bybelse berichten en verhalen heb ge leerd. Maar daar is hier te weinig klank bodem voor". extremiteiten „De vredesvragen. ook een heel belang rijke zaak - hoe kijken we aan tegen die bewapening. En de kernenergie, daar heb ik me ook wat mee bezig gehouden, al is dat natuurlijk erg incidenteel hier. Je probeert wat te organiseren, maar dat komt dan heel moeizaam van de grond. Ik heb geprobeerd een IKV- kring (interkerkelijk vredesberaad) te vormen. Maar daar beginnen de men sen met aan. dat soort dingen ligt te extreem voor ze En extremiteiten ko men hier niet voor. De mensen durven zich met extreem te uiten. Je zult hier ook ijna niemand vinden, die bijvoor beeld PSP. CPN of ultrreehts stemt. De mensen blijven allemaal een beetje in een breed en veilig midden zitten". „Waar ik me voor interesseer is de dia loog met het oostblok. Een paar jaar geleden ben ik naar een predikanten- conferentie geweest in Oost-Berlijn. En we zijn vroeger met theologische studenten naar Moskou geweest, Le ningrad. Warschau - nou, ik vind dat wezenlijk, de mensen vragen: 'hoe zit dat bij jullie'. Probeer te werken aan de wereldvrede, dat vind ik vanuit het evangelie een geweldige opdracht. Niemand is er bij gebaat om angst te creëren en om te leven in de balance of terror. Maar helaas: veel mensen bin nen de kerk laten zich wel voor dat kar retje spannen". '....voor veel mensen blijft de kerk alleen maar een lekkere veilige club...' „Christelijke partijen zie ik allang niet meer zitten". Want - zegt ds Seeleman - die partyen gebruiken het christendom vrijwel uitsluitend om macht naar zich toe te trekken. „Dat is de hele geschie denis al zo geweest. Natuurlijk, binnen de christelijke partijen zijn er figuren geweest, die het anders hebben willen doen. Maar die werden door de kerk als ketters beschouwd. Als je bijvoorbeeld leest over een pater die in de zestiende eeuw iets over de slavernij in Zuid-Ame- rika zei, nou, die werd ook een ketter. Maar op dat moment vertolkte hij wel de bevrijdende boodschap van het evangelie". Hij zei het al eerder: zijn opvattingen hebben in Brouwershaven weinig weerklank gevonden. „Ja ach, dat is ge woon: hoe zijn de mensen opgevoed, welke scholing hebben ze gehad, wat lezen ze - dat is hier vrij minimaal. De mensen hier hebben een vrij gering op leidingsniveau. Maar - tenminste dat denk je dan als je de uitslagen van de verkiezingen bekijkt - ze zouden toch wat progressiever moeten zijn. Hier haalt de PvdA toch zo'n vijftig procent van de stemmen. Maar dat uit zich niet in het dagelijks leven - dat ze zich strijdbaarder, scherper opstellen, nee, dat heb ik niet gemerkt. En dat valt ergens natuurlijk een beetje te gen. Maar ik denk dat dat aan gering heid van opleiding ligt. En dan heb je natuurlijk nog te m: ken met het feit, dat de actievere mensen vaak zijn weg getrokken. Het ligt misschien ook aan de structuur van het eiland: landbouw en recreatie. Als je meer mensen uit andere sectoren van de samenleving zou hebben, dan zou je natuurlijk wel iets anders kunnen werken". fascisme „We leven op het ogenblik in een maat schappij. waarin de mensen zo onzeker zijn geworden dat ze zeggen: 'geef mij maar weer een stuk vastigheid. Een le- vensgevaarlyke terugval. Want je zou kunnen denken, dat dat de bodem rijp maakt voor een zeker fascisme. Het ge loof dat de dingen beter worden, dat is wat verdwenen. D'r zyn mensen die on ze toestand vergehjken met die van de jaren '30 Ik denk dat erwel wat geleerd is van het verleden. Maar we moeten toch oppassenEr is een grote groep, die is onzeker en die grijpt weer terug naar dat oude vertrouwde geïdealiseerde verleden. En dat is natuuriyk een dood lopende weg. dat heeft geen enkele zin. Maar het kan toleen catastrofe leiden" „Via de kerk gebeurt er m de wereld natuuriyk wel het een en ander. Als je de wereldraad van kerken ziet, als je ziet wat er aan werelddiaconaat ge beurt. aan de zending, aan de hulpverle ning via allerlei kanalen - dat mag je met uitvlakken. Maar het zou natuur- hjk nog veel strijdbaarder moeten, daar ben ik van overtuigd en dat heb ik al die jaren in allerlei verbanden ook wel ge zegd- Maar je hebt nu eenmaal ook te maken met een hele brede groep die erg traag is...". Na enige aarzeling zegt hij: „Ja, ik denk van wel, ik geloof wel dat ik bij bepaalde mensen weerstanden heb opgeroepen - bij mensen die zeiden: 'die is links, bij hem komen we niet in de kerk'. Maar dat vertellen ze je dan niet rechtstreeks, hè? In het begin heb ik gezegd: 'luister, als jullie het ergens niet mee eens zijn, dan moet je me 't vertellen - bel me op of zo'. Maar dat gebeurt dan niet. Het gaat alleen via het roddelcircuit, en af en toe pik je daar dan iets van op". Geen fraaie pastorie, maar een eenvou- Bril, een wat vaag geknipt kapsel, col- de buurt van Amsterdam - ik ben gebo- trui, de broekspijpen van z'n donker blauwe kostuum (het soort pak, waarin middelbare scholieren in de jaren '50 naar dansles gingen) eindigden ergens ter hoogte van z'n enkels. „Schouwen-Duiveland is voor predi kanten een soort duiventil. Ik heb in die vier jaar dat ik hier zit tenminste heel wat collega's zien vertrekken. Want dit is toch wel een heel kleine wereld. Om in een streek als deze te kunnen werken, je moet er een bepaal de instelling voor hebben. Ik kom uit dig rytjeshuis in een saaie straat. Het voortuintje is met de losse pols aange legd. Twee stickers op het raam links van de voordeur: één van de stichting Jeugd Schouwen-Duiveland en één van de actie Gast aan Tafel. Tegen de stoe prand staat z'n groene Lada gepar keerd. Daar is nog wel 's commentaar op geleverd, op die auto. Want ja, een dominee die zich verplaatst in een auto mobiel van Oosteuropees fabrikaat- En dan die trip naar Cuba, dat werd door sommige dorpelingen toch ook wel een beetje verdacht gevonden, daar moest wel een luchtje aan zitten. Bin nen ruikt het naar dikke sigaren. In de keuken gilt de fluitketel. Thee met een drupje citroen. „Voor veel mensen blijft de kerk alleen maar een lekkere veilige club, waar ze hun eigen geluid horen, waar hun eigen mening bevestigd wordt - ook nog even gesanctioneerd door Boven, waardoor ze zich nóg veiliger voelen. Het gevaar- iy ke vind ik, dat er binnen de kerk men sen zijn, die denken: 'We hebben ons eigen groepje, dat moetje veilig leiden en door de wereld loodsen, dan komen ze wel in de hemel'. En de rest plaatsen ze helemaal buiten het vizier, want nou ja, die zijn toch te stom, die hebben het fout, die worden afgeschreven. Dat is natuurlijk ontzettend eng. Dat lees je ook bij schrijvers als Maarten 't Hart en Biesheuvel, hoe die zijn groot gebracht in een ontzettend eng. heel strak gere formeerd patroon. Zoals Biesheuvel schreef over een jongetje dat in het wa ter was gevallen - van: 'als 'ie verdrinkt, dan komt 'ie in de hel, want ja, hij is goddeloos, dat is een heiden'. Zo hard werd dat eri gepompt, en dat is grieze lig En het gebeurt nog. Dat is hier ook een punt geweest, met de gereformeer den bijvoorbeeld. Hervormde kinderen die gaan niet zozeer naar de christelijke school, die gaan naar de openbare school. Maar dan worden ze onder druk gezet van: 'jullie moeten allemaal naar de christelijke school, want die anderen dat zijn toch heidenen, daar hebben we niks mee te maken'. Griezelig gewoon". Ds J. A. J. Seeleman, predikant van de hervormde gemeente Brouwershaven/ Zonnemaire. Op 15 maart 1947 in Weesp geboren. Hij staat sinds 31 oktober '76 te Brouwershaven, zijn eerste gemeen te. Studeerde in Amsterdam en Utrecht. Voorzitter van de stichting maatschappelijk werk, voorzitter van het diaconaal werkverband, dagelijks bestuurslid van de stichting Jeugd Schouwen-Duiveland, hy was nauw be trokken by de oprichting van de we reldwinkel in Zierikzee en bij de film- kring Ziejook. Na vier jaar Brouwersha ven heeft hij het er wel weer gezien. Op zondag 8 maart neemt hij tijdens een dienst in de Sint-Nicolaaskerk zonder erg veel weemoed afscheid. Hij vertrekt naar Gendt. In de hoop daar meer ge hoor te vinden voor zijn opvattingen omtrent de wijze waarop het christelijk geloof in de praktijk vertaald moet wor den. ren in Weesp, heb in Amsterdam en Utrecht gestudeerd en ja, daar ben je wel een ander tempo gewend. Het gaat hier allemaal wat trager. En vooral in het begin is dat een vrij grote over gang. Je weet gewoon niet in welke we reld je terecht komt - dat is op zich wel boeiend, vooral om te kijken 'hoe leven mensen eigenlijk". „Maar het kerkelijk leven, dat is hier minimaal. Met name in de gemeente Brouwershaven, wat betreft de her vormden. De gereformeerden hebben natuurlijk wat actievere leden, maar die gemeente is vrij klein. En dan heb je hier nog een vrijgemaakt gereformeer de kerk. Maar als je verder kijkt naar Zonnemaire. Dreischor, Noordgouwe. 't is allemaal zeer gering. En dat zijn alle maal factoren, waardoor je na vier jaar zegt' 'mijn tijd zit er op'. „De kerk heeft hier - en dat heb ik by de oudere mensen ook wel ervaren - een vrij slechte naam. Het was vroeger echt het bolwerk van degenen die de econo mische macht hadden: de grote boeren, de gegoede burgerij. En de landarbei ders hebben hier een verschrikkeiyk slechte tijd gehad. De kerk was voor hen gewoon een levensverzekering. Als je niets te eten had ging je naar het broodhuis, daar werd na de kerkdienst brood uitgedeeld aan de armen. Dat soort dingen. Een geweldig stuk be voogding. Er werd duidelijk vanuit de hoogte op de mensen neergekeken. Toen de overheid die hele sociale zorg overnam, was dat voor veel mensen ook het teken om met die kerk te breken. En dat slechte beeld van die kerk van toen. dat leeft hier nog heel sterk. Je hebt in bepaalde delen van ons land een zelfde situatie. Als je kijkt naar Groningen, naar Finsterwolde - ook geweldig grote boeren tegenover het landarbeider- sproletariaat - waar de CPN al vele ja ren zo'n zestig tot zeventig procent van de stemmen heeft. nou. daar betekent de kerk ook helemaal niets meer". marx Ds Seeleman tekent geen protest aan als je hem in het vakje 'prgressieve pre dikanten' wilt stoppen. „Ach ja, pro gressief in die zin dat ik zeg: „We moe ...veel mensen in de kerk laten zich wèl voor dat karretje spannen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1981 | | pagina 35