Jan Raas: Liever nu kritiek,
dan straks in de vernieling
DE BRUYNE: ALS ZOETEMELK TOUR
KAN WINNEN, KAN KUIPER HET OOK
Eerste doel van Hinault:
zege Parijs-Roubaix
PROFPELOTON 1
91
B1
Start wielerseizoen
SARQNNI: ITALIAANSE
KAMPIOENEN BESTAAN
SLECHTS OP PAPIER
IK BEN ZEER BEWUST MET MIJN GEZONDHEID BEZIG
PZC/sport
is DONDERDAG 26 FEBRUARI 1981
ANTIBES-Jan Raas in zonnig Zuid-Frankrijk Antibes; blauw-wit; palmbomen; mimosa; de geur
van houtskool), rustend op de kamer van een comfortabel hotel zoals hij er in zes seizoenen
beroepswielrennen al veel van binnen heeft gezien: „Dit nog een paar jaar, dan is het afgelopen.
Maar dan...? Wat dan...? Ik zou het op dit moment niet weten".
Het uitgangspunt van Jan Raas is al
tijd geweest dat hij op zijn 32e jaar
(„hooguit m'n 33e") zijn carrière af-
gejuicht en geprezen omdat je zo'n
doorbijter bent, en zó zitje alleen wan
neer na hetseizoen blijkt datjeje onver
antwoord hebt geforceerd Dan kun je
mooi al die ellende in je eentje opknap
pen. Liever nu kritiek, dan straks in de
vernieling, dacht ik toen ik uit de Tour
de France ging"
Stoppen
„Zo redeneer ik ook over het moment
van stoppen. Zou ik m'n 32e. of 33e. nog
even gezond zijn als nu en zou ik goede
uitslagen blijven houden, dan plak ik
er cén of twee jaar aan. Ten minste: als
ik het allemaal nog kan opbrengen om
zó met dit vak bezig te zijn als het
hoort. Zou ik met tegenzin naar de
wedstrijden gaan. dan stop ik abso
luut. Ook al verdien ik goed. Van de
andere kant kan geld gecombineerd
met een goede gezondheid, de doorslag
geven om langer wielrenner te blijv<
sluit, van welke termijn thans nog een
jaar of drie, vier rest. Maar: de rek zit
er in. „Want", redeneert Jan Raas nu,
„ik ben gezond en zolang ik gezond ben
kan ik zeker nog wel een jaar of vier,
vijf mee. Mijn gezondheid is het be
langrijkste. Daar ben ik erg bewust
mee bezig".
In het vorige wielerseizoen bewees hij
dat zeer nadrukkelijk door na twaall
dagen Tour de France op te stappen
toen de eerste zware klimkilometers
waren aangebroken. Op dat moment
droeg hij de groene trui en had zijn
ploegmaat Joop Zoetemelk ieders
steun nodig om te bouwen aan zijn
Tour-overwinning
Jan Raas: „Ik kon me voorstellen dat
men teleurgesteld was over mijn opga
ve en ik wist dat daar kritiek op zou
gaan komen. Dat begreep ik op dat mo-^ dan ik altijd wilde. Er van uitgaande
ment allemaal donders goed. Maar ik
vond dat ik alleen maar aan mezelf
moest denken. Vanaf het voorjaar, toen
ik in Parijs-Roubaix bij een valpartij
ongelukkig terecht kwam, tobde ik met
m'n rug. Het einde van de Tour zou ik
alleen maar hebben kunnen halen met
een stel spuiten en daar paste ik voor.
Want weetje wat het is: zó word je toe-
dan, dat ik op dat moment geen pas
send ander werk heb. Want ik weet nog
lang niet wat ik straks in de maat
schappij moet gaan beginnen. Echt
druk maken doe ik me er nog niet om.
maar ik ben er toch wel regelmatig
mee bezig".
„Een zaak beginnen? Ik weet het niet
Op dit moment trekt me dat van geen
kanten. In de wielersport blijven' Wie
weet. Ik sluit dat zeker niet uit. Ploeg
leider bijvoorbeeld. Maar dat is zo af
hankelijk van de omstandigheden dat
ik daar nu nog niet echt zinnig mee be
zig kan zijn".
In elk geval is het zo. dat Jan Raas de
publieke opinie bestrijdt dat wie ooit
wereldkampioen wielrennen bij de
profs werd zijn toekomst in materieel
opzicht heeft veilig gesteld. Ook al wor
den er voor een coureur in de regen
boogtrui startgelden betaald van dui
zenden guldens en ook al stijgt het
jaarsalaris tot directeursniveau „Ik
weet niet waar de mensen het vandaan
halen dat een wereldkampioen onbe
zorgd de toekomst ingaat. Van eénjaar
regenboogtrui kun je geen bestaan op
bouwen. Daarvoor moet je zeker een
jaar of acht aan de top staan en dan
bovendien de gave hebben om verstan
dig met je geld om te springen. Natuur
lijk verdien je in het jaar datje wereld
kampioen bent een salaris dat hoger
ligt dan dat van de gemiddelde arbei
der. maar als je er de onkosten vanaf
trekt en als je er van uitgaat datje het in
dit beroep binnen een paar jaar moet
maken, hou je er minder aan over dan
men wel denkt".
En dan heeft Peter Post onlangs ook
nog loonmatiging voor deze bedrijfs
tak voorspeld. Jan Raas: „Als iedereen
moet inleveren, zullen wij er ook niet
aan ontkomen, dat lijkt me logisch.
Daarbij is het eigenlijk niet van belang
hoe wij dat vinden, want als de spon
sors een kleiner budget maken en wan
neer om financièle redenen minder
mensen naar wedstrijden komen, dan
valt er voor ons minder te verdelen. Zo
simpel ligt dat. Ik vind alleen dat er op
dit moment ten onrechte ophef wordt
gemaakt over onze startgelden. Vroe
ger betaalden de organisatoren kapita
len aan buitenlanders die met hun
prestaties en hun naam een hoop volk
trokken. Nu wij als Nederlanders in de
belangstelling staan, wordt ineens ge
steld dat die bedragen aan de hoge
kant zijn. Terwijl er een paar jaar gele
den verhoudingsgewijs méér werd be
taald aan de buitenlanders. Ik zeg daar
verder niets van, want ik vind het wel
best zo, maar ze moeten niet roepen dat
wij overvragen want dat is niet waar.
Gezien de prestaties die wij leveren,
hebben wij eerlijke bedragen".
In financieel opzicht, wordt het nade
rende einde van zijn contractuele over
eenkomst met Raleigh voor Jan Raas
een belangrijke zaak in het komende
seizoen. Dat geldt overigens voor alle
leden van de ploeg die in december
transfervrij zijn terwijl het onzeker is of
hun huidige sponsor doorgaat Derhal
ve de spannende vraag of de top van de
Nederlandse profwielrennnerij samen
blijft, of dat ieder z'n weg gaat Jan
Raas. „Wat mij persoonlijk betreft,
wacht ik tot na de voorjaarsklassiekers
Dat is de tijd waarop er onderhandeld
wordt voor volgend jaar. Internationaal
geldt de regel dat dat niet mag voor 1
oktober, maar we weten allemaal dat
dat een lachertje is. Peter Post heeft ons
beloofd dat hij op zo kort mogelijke ter
mijn zal laten weten wat onze sponsor
voor volgend jaar van plan is en wat hij
persoonlijk wil. Ik zelf heb twee uit
gangspunten: wat kan ik verdienen en
welke renners zitten in m'n ploeg".
MARSEILLE - Wat Bernard Hinault in het vroege stadium van de wielercompctitie 1981 uitstraalde, noemt men in
wielerjargon „scherp staan". Hij heeft gedurende de winterse rust de strijd tegen de calorieën overtuigend zichtbaar
gewonnen en zijn moraal, zoals de wielrenners nog steeds met een verkeerd woord de mentale gesteldheid aanduiden,
maakt niet de indruk aangetast te zijn door de roddels én de negatieve publiciteit die zijn opgave in de Tour de France
bcgelcidden.
Ook het feit dat de beste van zijn knech
ten. Jean René Bernaudeau, opstapte
om in de ploeg van Maurice de Muer de
plaats in te nemen van Henrue Kuiper,
bracht Hinault. zo te merken, niet uit
zijn evenwicht. Evenmin dat Bernau
deau bij zijn overstap Chalmel en Chau-
maz meenam als hulpkrachten en ook
nog Roland Berland aan de diensten
van Hinault onttrok doorhem als assis
tent-ploegleider aan De Muer toege
voegd te krijgen. Dat zijn ex-ploeggeno
ten in enkele interviews hard natrapten
(„Hij is een dictator") is iets waar Hi-
.nault zijn schouders over ophaalt.
Mentale inzinking
De beslissing van Jean René Bernau
deau om eigen baas te gaan spelen en
de manier waarop dat gebeurde, voert
Bernard Hinault in een terugblik op
het vorige seizoen aan als een van de
mede oorzaken die leidde tot zijn op
zienbarende opgave in de Tour de
France. Want dat het alléén zijn aller
lei vragen oproepende knieblessure
was. die hem tot een aftocht dwong, is
een uitleg die hij zeer nadrukkelijk af
wijst: „Ik kreeg een mentale inzinking
toen ik merkte dat er ploegleiders wa
ren die mijn renners begonnen te bena
deren voor volgend seizoen. Zo is het
vertrek van Bernaudeau begonnen".
„Bovendien, en dat werkte geestelijk
ook in mijn nadeel, ergerde ik me aan
het feit dat een aantal coureurs, die ik
warm maakte voor een actie tegen de
Tour-organisatie, op het beslissende
moment hun toezegging introk Ik vond
het onjuist, en dat vind ik nog steeds,
om ons in de Ronde over de parcoursen
van een klassieker te sturen, zoals toen
in de het Noorden. Om die reden rijd ik
dit jaar ook geen Ronde van Vlaande
ren Al die kasseien en de Koppenberg
waar je niet fatsoenlijk tegenop kunt.
hebben in mijn ogen niets te maken met
de wielersport. Toen ik daar vorig jaar
in de Tour wat bekende coureurs over
aansprak, vonden die dat ook. maar uit-
eindelijk demonstreerde niemand mee
Dat maakte me zó woedend, dat ik be
sloot om als tegenreactie zó hard te
koersen in de etappe naar Lille. dat de
genen die me in de steek lieten zouden
voelen hoe ik dat vond"
„Achteraf bezien is dat- de grootste fout
geweest die ik maakte. Door in die rit
met Kuiper zo veel te geven, reed ik niet
de anderen, maar mezelf de vernieling
Enthousiaster
Door zijn val in het Criterium der
Azen, reed Hinault vanaf september
geen wedstrijden, welke ongewone er
varing hij voor het nu begonnen sei
zoen als bijzonder positief aanmerkt.
„Ik voel me enthousiaster. Daarbij
speelt het ongetwijfeld een rol dat ik
niet, zoals vorig jaar, twee grote ron
des rijd. Toen kon ik het me niet per
mitteren vroeg in vorm te zijn. Nu wel.
En daarom mik ik op een piek in
maart-april, met als voornaaste doel
een eerste plaats in Parijs-Roubaix.
Mét de Ronde van Lombardije vind ik
dat de mooiste klassieker voor een ere
lijst. Lombardije won ik al, nou die an
dere nog..."
FREJUS - Een opmerkelijke verschijning in het beroepsrennerspelolon dat
langs rood-bruine rotsen en schitterende boomsoorten de slingerweggetjes aan
de Middellandse Zee neemt: Giuseppe Saronni, troetelkind van de Italiaanse
wielersport.
Samen met Francesco Moser. Gibi Baronchelli en Pierino Gavazzi. vormt hij de
smalle top in een land waar eens de basis breed was. „We hebben kampioenen
genoeg", zegt Giuseppe („Beppe") Saronni, „maar ze bestaan slechts op papier".
Waarmee hij kort en duidelijk de oorzaak van het verval aangeeft: in de publici
teit opgehemelde jonge coureurs die kopje-onder gaan in de weelde van hun door
gretige sponsors te hoog bepaalde eerste salarissen en wier ontu ikkeling smoort
in de bewieroking van familie en supporters.
Zelf is hij goed bestand gebleken tegen die luxe Giuseppe Saronni die bij een
wedstrijd voor de best geklede renner ongetwijfeld ook vooraan zou eindigen en
die in een competitie om een prijs voor de beminnelijkste coureur eveneens groot
kanshebber is op de overwinning Nochtans zijn de gevaren voor hem groot ge
weest. want hij werd beroepsrenner op een leeftijd die vanwege de invloeden van
buitenaf nogal eens te jong bleek voor ontluikend talent 19 jaar. Nu is hij 23 en in
die tussenliggende tijd verplichtte hij het Italiaanse wielervolk aan zich door een
indrukwekkende serie overwinningen (vorig jaar werd hij met het internationale
seizoenrecord van 30 eerste prijzen topscorer vóór zijn landgenoten Moser - 19
Baronchelli -18 -. en Gavazzi. 8) Onder deze serie waren drie absolute toppers de
Ronde van Italië in 1979. de Waalse Pijl in 1980 en - eveneens vorig jaar - het
nationaal kampioenschap. Wat in die prestatiecurve het meest opvalt, is de be
scheiden rol van Saronni (afkomstig uit Piemonte; zoon van een buschauffeuri in
de Belgische en Franse klassiekers.
Drie keer tweede
Het duurde tot vorig seizoen voordat hij op het traditionele wielcrterrcin zijn
eerste koers won (Waalse Pijl). Voor het overige kw aïn hij er niet aan te pas. ook
al omdat hij niet overal startte. Saronni: „Voor een Italiaanse coureur is het
koersen, en winnen, in Italié verreweg het belangrijkste. Ik bewijs mezelf en
mijn sponsor een grotere dienst door in mijn eigen land alle belangrijke wed
strijden te rijden dan een compleet klassiekerprogramma in Frankrijk en Bel-
gie. Daarom richt ik me dit jaar ook meer op Milaan-San Remo dan bijvoorbeeld
op Parijs-Roubaix, die iedereen internationaal zo bclangrijk\vindt. In Parijs-
Roubaix zien ze me voorlopig niet. Ik ben daar eens flink gevallen: voor mij hoeft
het niet. die ellende in de Hel van het Noorden. Laat mij maar proberen Milaan-
San Remo te winnen. Ik werd drie keer tweede. Dat frustreert me enorm".
In dat beleid zou Giuseppe Saronni dit seizoen weieens een spectaculaire omme
zwaai kunnen gaan maken door niet te starten in de Ronde van Italië, maar zich in
te schrijven voor de Tour de France. Mocht Giuseppe Saronni door in de Tour de
France terecht komen („gezien de achtergronden is dat voor de sponsor en mij
publicitair zeker geen slechte zaak"! dan gebeurt dat een jaar eerder dan hij
indertijd bij het maken van zijn carrièreplanning samen met zijn ontdekker (en
nog steeds zijn ploegleideri Carlo Chiappano bepaalde. Saronni. .We spraken af
dat ik de Tour de France niet eerder dan in 1982 zou rijden Maar het is met mijn
ontwikkeling als wielrenner zo boven verwachting goed gegaan, dat ik het best
aandurf om een seizoen vroeger aan de Ronde van Frankrijk te beginnen".
Dag in trainingskamp in Zuid-Frankrijk. Vlnr. Hennie Kuiper. Fred de Bruyne
Roger de Vlaeminck.
(Van onze verslaagever Peter Heer-
kens)
MOUANS, SARTOUX - Op zijn 32e
jaar hoopi Hennie Kuiper met een deze
winter voltrokken transfer (van Peu
geot naar DAF) eindelijk de ploeg ge
vonden te hebben waarvan de mentali
teit aansluit op zijn grote behoefte aan
gezelligheid en persoonlijk contact.
„Peter Post", zegt hij over zijn Raleigh-
jaren, „heeft grote capaciteiten. Zon
dermeer Maar op het menselijke vlak
kon ik niet met hem overweg"
En m een onthulling over wat zich ach
ter de schermen van twee seizoenen
Franse dienst afspeelde „Maurice de
Muer deed als ploegleider zijn best.
maar het contact tussen ons was het
eerste jaar uitgesproken slecht, daarna
wat beter, maar uiteindelijk toch niet
zoals het hoort. Daarbij heb ik mezelf
overigens het meeste te verwijten"
De open biecht van Hennie Kuiper in
het Zuidfranse gehucht Mouans-Sar-
toux waar hij in trainingskamp zit om
dat zijn nieuwe ploegleider Fred de
Bruyne het nut daarvan groter vond
dan het rijden van de ronde van de Mid
dellandse Zee „Ik had. toen ik bij die
Fransen kwam. nel een sensitivity-cur-
sus gedaan en achteraf bekeken ben ik
met die ervaringen te overmoedig gaan
werken. De Muer verwachtte veel van
mij omdat hij uiteindelijk tegenover
zijn directie mijn contract, en dus de
investering, bepleite als vervanger van
Bernard Thevenet Na die cursus had ik
echt het idee mij maken ze niks wijs. ik
zal hier wel eens even de puntjes op de
gaan zetten. Want niet alleen Thevenet
was een zwakke schakel geworden, het
hele spul lag eigenlijk op zijn achter
ste".
Prima mens
„Ik trok alles naar me toe en ik bemoei
de me overal mee. Daardoor brak ook
meteen de persoonlijke relatie tussen
De Muer en mij. Een goed gesprek tus
sen ons was. door mijn houding, onmo
gelijk en daar heb ik nu spijt van want
later leerde ik De Muer kennen als een
prima mens. maar toen lag onze ver
houding al te ver in stukken".
Die problematiek bleet voor de buiten
wereld verbol gen toen Hennie Kuiper
in de Tour de France van 1979 moest
uitleggen waarom zijn met krasse taal
opgebouwde prognoses geen gelijke
tret hielden met zijn prestaties. Hennie
Kuiper nu „In die Tour speelde ook de
fout mee dat ik er weer te enthousiast
tegenaan ging Die sensilivily eursus.
die nieuwe ploeg het kon voor mij
niet op Ik dacht alles aan te kunnen
En maar pralen en maar plannen ma
ken De ene theorie na de andere, sche
ma op schema: discussies, analyses. Op
het laatst draaide lk door. Ik wilde het
te goed doen en ik raakte overgecon
centreerd Overspannen eigenlijk. Ik
vind hel een rol woord, overspannen,
VLISSINGEN - Het internationale proTwie-
lerpclolon is als volgt samengesteld:
Nederland
TI RALEIGH-CREDA: ploegleiders. Peter
Post en Jules de Wever renners: Aad van den
Hoek. Frank Hoste (B>. Gerrie Knetemann.
Henk Lubberding. Jö Maas; Bert Ooster
bosch: Ludo Peeters "Bi. Cees Pric-m: Bert
Pronk. Jan Raas. Johan van de Velde Leo
van Vliet: Wilfried Wesemael iBi; Ad Wlj-
nands. Joop Zoetemelk en per 1 mei Jacques
Hanegraaf.
HB ALARMSYSTEMEN: ploegleider Henk
Koopmans renners Roelof Groen Jos La ro
mer tink: Heddie Nleuwdorp: Herman Pon
steen Jos Schipper; Johan van de Meer: Wies
van Dongen Jacques van Meer: Ad van Peer;
Jan van Tilborgh. Mario van Vlimmeren:
Hans Vonk: Peter Zljerveld.
FEM1S BANK-ELRÓ SNACKS: ploegleider
Jos Elen renners Sylvester Aarts. Peter
Godde: Jan Gommers: Nico van Hest. Levten
Klaassen; Jan Kole. Jan Leyten; Johan van
de Linde: Ger Mak. Ko MoriU: Ad Oprins;
Theo Smit. Ad Tak
België
CAPRI SONNE-KOGA MYATA: ploeglei
ders Walter Godefroot en Pa trlck Lefevere:
renners: Uwe Bolten i WdlRonny Claes. Wil
ly de Geest. Ludo Delcrolx Mare Demeyer.
Theo de Roov (Nedi; Jos Jacobs; Rudy Peve-
nagc Eric Vandewlele: Gerrit van Gestel:
Guido van Sweefelt. Pol Verschuere. Dirk
Waayenberg. Ludwig Wljnants. Daruel Wil-
lems; Jostein Wilmann (Noori: Peler Winnen
(Ned).
DAF TRUCKS-COTE D'OR-GAZELLE:
ploegleiding Fred de Bruyne en Jose de Cau-
wer renners: Luc Colijn; Ror.an de Meyer.
Roger de Vlaeminck: Hendrik Devos. Hennie
Kuiper (Ned); Hans Langerijs (Nedl; Marcel
Laurens. René Martens. Guy Nulens; Patrick
Pevenage. Eddy Schepers. Hennie SUmsnij-
der (Ned): William Tackaert; Adrie van de
Poel (Nedl
BOULE D'OR: ploegleiders Lomme Dnes-
sens en Willy Jossart renners Alain de Roo:
Werner Devos: Ronald Dewitte. Ludo Frijns:
Martin Havik (Ned): Guy Janiszweskl: Fred
dy Maertens; Eddy van Haerens. Jan van
Houwelingcn (Ned); Fons van Katwijk
iNed); Piet van Katwijk (Ned); Kamiel van
Linden. Frits Pirard (Ned); Erie van de Per-
re, Frans van Vllerberghe: Gery Verlinden;
Patrick Versluys; Johan Wellens: Leo Wel
lens. Paul Wellens
SPLENDOR: ploegleider Albert de Klmpe
renners. Marizio BeLlet. Joseph Borguet;
Johnny Broers iNed); Rudy Colman. Claude
Cnquielion, Johan de Muynck: Luc de Smet;
Etlenne de Wilde. Eric d'Haene. Sean Kelly
der). Lieven Malfait. Ronan Onghena; Eddy
Planckaert: Walter Planckaert Daniel Plum-
mer. Eugene Urbany (Luxi. Guido van Cal-
ster; Rene van den Bossche. Jan Wljnants:
Patrick Devos. Sven Ake Nilsson (Zwei
VERMEER-THIJS: ploegleiding Roger
Swerts en Lucien Willekens: renners: Her
man Bevssens; Jan Bogaert; Pierrot Cuy-
pers; Etienne de Beulc: Franky de Gendu
Alain Desaevcr; Jos de Schocnmaccker;
Fons de Wolf; Fedor den Hertog (Ned): Willy
Govaerts. Roland Liboton. Louis Luy tenMi
chel PollenUer. Jos van de Poel. Adrie van
Houwelingen (Nedl: Frans van Looy. Stal
van Roosbroeck. Patrick Verstraete. Eddy
Verstraeten
BOSTON-IFI-MAVIC: ploegleider Robert
Lauwers; renners Jan Baayens; Ronny Bos-
sant: Carlos Cuyle. Roger de Cnijf. Luc de
Grauwe: Paul de Keyser; Marc Goossens.
Dirk Heirweg; Derek Hunt (GBi. Jan Jonkers
(Ned): Jan Nevens: Willy Scheers: Willy Teir-
llnck; Philippe Tesmere. Stan Tournc. John
ny Vanderveken, Frank van Impe; Lucien
van Impe. Jan Verfaille; Benny Vermeulen
EUROBOl'W: ploegleider Ward Wouters
renners: Rudy Cottenies. Bernard Debuis-
son: Christian Dumont Dirk Gilbert: Ivan
Lamote: Benny van Brabant. Filip van de
Ginste. Jan van der Stappen, René van Gils;
Leo van Thielen. Patrick Vermeulen
FANGIO-SAPECO: ploegleider Wilfried
Reybroeck renners Willy .Albert. Frank
Arijs. Patrick Bossuyt: Dennis Ertveldt. Ja-
ques Martin. Rudy Matthijs Robert Mcin
tosh; Ronny Naets. Philippe PoisonnleriFr.i,
Hendrik Reubens (Cam; Willem Thomas; Mi
chel Vaarten, Michel van der Slagmolen,
Etienne Vandersnickt An toon van Hoornwe-
der. Cees van Nieuwer.huize
MASTA-PEETERS-BBS: ploegleider Albert
van Vlierberghc. renners. Leo Arnouts. Ri
chard Bukacki (NedkAndré Boonen. Rik
Caethoven. Johnny de Nul. Marc Desmet:
Jos Devlts: Miel Gijsemans. Jos Gljsemans.
Charly Jochums: Marc Remer Ludo Schur-
gers. Benny van der Auwera, Ghislatn van
Landeghem; Alex van Linden
SAFIR-GALLI-LUDO: ploegleider Florent
van Vaerenberg. renners: André Dierickx;
Oscar Dierickx Patrick Lerno. Willem Pee
ters. Benny Schepmans. Willy Sprangers:
Rik Vandenbrande. Filip Vandenbrande;
Etienne van dcr Heist, Marc van GeelRonny
van Holen. Eddy van Hoof, Herman van
Springel. Willy Vigouroux; René Wuyckens,
Yvan Zagers.
GENERALI: renners Danny Ameloot: Eddy
Cael; Eric Jaques. Roger Verschaeve
Frankrijk
RF.NAULT-GITANE: ploegleider Cyrllle
Guimard. renners: Hubert Arbes: Bernard
Becaas. Charles Berard: Yvon Berlin. Pa
trick Bonnet. Jean Chassang Lucien Didier
(Luxi: Bernard Hinault; Jean-Paul Lebrls.
Maurice le Guilloux: Greg Lemond (USAr
maar ik geloof niet dat het anders was".
Onder leiding van Fred de Bruyne. de
oud-beroepsrenner en televisie-com
mentator wiens karakter overeen komt
met zijn profiel van de ideale ploeglei
der, gaat Hennie Kuiper andermaal
proberen uit te blinken in zijn speciali
teit als wielrenner: het rfjden van de
Tour de France.
Gele trui
Kuiper: „Ik zeg niet dat ik hem ooit
win. Maar gezien mijn prestaties in het
verleden zou het eens wel moeten kun
nen lukken. Met Hinault en Zoetemelk
hoor ik bij de kanshebbers en ik geloof
dat je in zo'n positie niet met het idee
moet leven dat je van die drie de minst
grote bent. maar dat je de ambitie be
hoort te hebben dat je de beste wilt
zijn. Ik weet van mezelf dat ik geen
supervedettc ben, maar ik weet ook
dat ik dagen heb w aarop ik verschrik
kelijk hard kan fietsen. Waarom zou er
dan niet ooit een kans komen de Tour
te winnen? Maar voorlopig zou ik al
tevreden zijn met één dag gele trui. Dat
is mijn grootste wens: ooit die gele trui
gedragen te hebben".
Fred de Bruyne: „Ik weet dat het blaze-
rig klinkt en daarom schreeuw ik het
ook met van de toren, maar: Kuiper Is
in staat de Tour de France t.e winnen.
Waarom? Omdat Joop Zoetemelk het
ook bleek te kunnen En als het Zoete
melk lukt. moet het Kuiper ook lukken
C'est tout".
Marc Madiot. Pascal Polsson; Bernard Qull-
fen Jean Francois Rodriguez. Pierre Ray
mond VUlemiane.
PEUGEOT-ESSO-MICHEL1N: ploegleiders
Maunce de Muer en Roland Berland; ren
ners: Phil Anderson (Ausi. Jean René Ber
naudeau. Jaques Bossls. Bernard Bourreau:
Frederick Bum: Francis Castaing; André
Chalmel. Gilbert Chaumaz. Gilbert Duclos
Lassalle. Graham Jones iGB>. Michel Lau
rent.. Roger Legay. Hubert Llnard: Philippe
Martinez. Robert Millar (Schot); Patrick Per-
ret: Stephan Roche (Ieri. Dominique San
ders: Pascal Simon.
M1KO-MERCIER-VIVAGEL: ploegleider
Jean Pierre DanguiUaume; renners: Kim An
dersen (Den); Rene Bittinger. Regis Clere.
Patrick. Frlou. Joèl Gallopin; Jean Louis
Gauthler. Didier Lebaud. PlerTe le Bigaut;
Christian Levavasseur: Raymond MarUn;
Hubert Mathis: Pierre Henn Mentheour. An
dre Mollet: Gerald Oberon (Zwii. Serge Perm.
Marc Revoul. Christian Seznec; Patrice The-
venard, Frederick Vlchot.
LA REDOL'TE-MOTOBECANE: ploegleider:
Philippe Crepel renners RobertAiban; Pier
re Bazzo. Alain Bondue. Michel Demeyre;
Marc Durant; Pascal Guyot. Christian Jour-
dan. Michel Larpe: Mariano Martinez; Jean
Marie Michel. Jean Francois Pescheux. Paul
Sherwen (GBi, Bernard Vallet; Jean Luc
Vandenbroucke (Bell. Ferdl van den Haute
(Bell. Didier Vanoverschelde
PUCH-WOLBER: ploegleiders: Rudi Altigen
Marcel Boishardy. renners. Jean Alain de
Carvalho. Rolf Haller (Wdli Yves Hezard:
Hans Hindelang (Wdli, Gerard Kerbrat
iWdl>. NeumeyerlWdll; JacquesOsmont. Re
gis Ovlon; Jean Francois Rault. Gerard
SchOnbacher (Oosi; Klaus-Peter Thaler
(Wdl); Bernard Thevenet; Claude Vincerv-
deau.
SEM-FRANCE LOIRE: ploegleider Jean de
Gribaldy en Pierre Rlvory; renners Joaqulm
Agostlnho (Port): Serge Beuchery. Jean
Francois Chaunn. Michel Comelisse, Robert
Dill Bundi (Zwii; Guy Gallopin; Dominique
Garde, Jean Paul Hosotte; Patrick Hosotte.
Ferdinand Julien; Fernando Mendes (Port):
Patrick Moerlen (Zwii. Daniël Muller (Zwl);
Regis Roqueta. Roland Salm iZwii. Patrick
Spinelli. Marcel Summermatter (Zwii. Mar
cel Tinazzi. Jean Raymond Toso
Italië
FAMCUCINE-CAMPAGNOLO: ploeglei
ders Giorgio Vannucci en Luciano Pezzi:
renners Carmelo Barone Gregor Braun
(Wdii Catlaneo. Ghlbaudo. Palmiro Mascia-
relli: Leonardo Mazzantini. Mmetti, Dante
Morandi: Francesco Moser; Graziona Sal-
viettl: Glauco Santoni. Glancarlo Torelll.
GIS-CAMPAGNOLO: ploegleider Carlo
Chiappano. renners Leonardo Bevilacqua:
Roberto Ceniti: Simone Fraccaro. Gabnelle
Landonl. Valerio Lualdi. Wladimlro Panlzza;
Gulseppe Pasueilo. Piovani; Antonio Saron
ni; Gulseppe Saronni; Gianluigi Zuanei.
BIANC1-PIAGGIO: ploegleider Giancarlo
FerTetti. renners Gaetano Baronchelli: Glbi
Baronchelli; Silvano Contlni. Aldo Donadel-
lo. Knut Knudsen iNoori; Paganesi. Serge
Parsani: Walter Polini. Tommy Pnm (Zwei;
Alf Segersall (Zwei. Ennio Vanottl, Bruno
Wolfcr (Zwii; INOXPRAN; ploegleider Davi-
de Boifava. renners Giovanni Battaghn. Per
Bausager (Deni: Nazzareno Berto: Blatti,
Bontempi; Alfredo Chlnetti; Alfonso Dal
Plan. Bruno Leall; Luciano Loro. Jórgen
Marcussen (Den); Penni. Amilcare Sgalbazzi.
MAGNIFLEX-OLMO: ploegleider Franco
Cnbion: renners: Marino Amadori; Bazzic-
chi. Glancarlo Caslraghi. Digerud. Plenno
Gavazzi. Ennco Guadnni. Bernt Johansson
(Zwei. FrancescoMasi. Leonardo Natale. Ma-
no Noris, Renosto; Paolo Rosola.
HOONVED-BETTECCIHA: ploegleider Di-
no Zandegu; renners. Villorio Algeri; Allver-
U. Bevilacqua; Brno. Bomblnl, Luciano Bor-
gognonl: Faraca; Groppo. Giovanni Manto-
vanl. Giovanni Moro. Patellaro. Rui; ZappL
SAMMONTANA-BENOTTO: ploegleider
Waldemaro Bartolozzr renners: Moreno Ar-
gentln. Fulvlo Bertacc.o; Maurizio Bertini;
Pierangelo Bincoletto: Claudio Corti, Gianni
Giacomini. Grad) Salvartore Maccall;
Mount. Hans Hendrik Oersted cDem: Ales-
sandro.Pozzi. Roberto Vlsentini
SANTINI-SELLE ITALIA: ploegleider Piero
Pieroni renners; Tranquillo Andretta. Ales-
sio Antonmi; Mario Beccia. Claudio Borto-
lotto; Giuliani Cazzolato. Silvano Cervato:
Fiorenzo Faveru. Riccardo Magrini; Gulsep
pe Martmelli: Lorenzi: Rabiottim.
WILLIER TRIE5TINA-SELLE S.MARCO:
ploegleider: Carlo Menicagli; renners. Cesare
Cipollini, Clivati. Franco Conti: Antónlod'A-
lonzo; Corrado Donadio. Maesirelli. Montel-
la; Sergio Santamarta. Savlnl; Alfio Vandi
Spanje
ZOR-HELIOS: ploegleider: Javier Minguez:
renners. Angel Arroya; José Miguel Gonzalez
Barcala: José Antonio Cabrero Angel Cama-
rillo, Eduardo Chozas. Tomas de la Fuente.
Guillermo de la Pena. Eugenio Henanz. Isi-
dro Juarez, Miguel Maria Lasa: José Luis Lo
pez Cerron, Carlos Machin; Pedro Munoz:
Faustino Ruperez.
KELME: ploegleider Rafael Carrasco. ren
ners. Francisco Albelda Vicente Belda. Juan
Fernandez: Jorge Fortia; Gines Garcia. Car
los Greu2. Jesus Gusman; Vicente Perez Iba-
nez. Rafael Landron dc Guevara. Manuel
Murga; Avelino Perea; Celestino Pricto; Je
sus Suarez Cuevaz. Jaime Vtlamajo.
TKKA-CAMPAGNOLO: ploegleider Domin
go Perurena: renners Bernardo Alfonsel:
Juan Carlos Alonso; Faustino Cueli; Noel de
Jonckheere <B). Frederico Echave, Alberto
Fernandez. Eulallo Garcia; Salvador Jarque;
Isniael Lejarrela. Marino Lejarreta, Geert
Malfait (B>: Paulino Martinez, Jose Luis Ro
driguez Iguanzo. José Luis Vlejo: Felipe Ya-
COI.CHON CR-FLAVIA: ploegleider Manuel
Rodriguez Ayora. renners José Antonio Ber-
nal. Francisco Javier Cedena. Antonio Coll:
Bernardo del Pino, Ignacio Fandos: Antonio
Liopis; Jesus Rodriguez Magro: Antonio
Rumbo. Francisco Sala.
HERMANOS MANZANEQUE: ploegleider:
Miguel Moreno, renners Francisco Codony;
Javier Elorriaga. Miguel Gutierrez Mayor:
Juan Hernandez Ubcda. José Nazabal; Felix
Perez. Juan José Verdu. Pedro Vilardebo.
REYNOLDS:ploegleider Jose Miguel Echa-
varri: renners: Miguel Acha; Dominique Ar-
naud (Fri: Juan Maria Azcarate. Anastasto
Grecian©, Carlos Hernandez: Jose Luis La-
guia. FRanclsco José Lopez Izcue. Jose Mar
tin Ocana Luis Vicente Oun. Hector Rondln;
Jesus Mana Segura. Ricardo Zuniga.
West-Duitsland
Bernard Hmautt
KONDOK: ploegleider Klaus Bugdahl: ren
ners. Heinz Betz. Werner Beiz: Santo Fossa to
(Hi Peter Kehl: Ludo Loos «BHenn
Rinklin Han.-. Schropfer.Roy Schuiten
(Ned); Dietrich Thurau. Klaus Thurn; Da-
nlclla Tinchella (It). Weber.
Zwitserland
CILO-AUFINA: ploegleider August Girard:
renners Guido Amrhem. Thierry Bolle. Beat
Breu: Serge Demièrre. Joseph Fuchs. Daniel
Glsiger, Erwin Lienhard. Stephan Mutter.
Godl Schmutz, Uli Sullen Joseph Wehrll.
Zaterdag begint in Gent met de Omloop Het Volk het internationale profwie-
Ierseizoen pas echt. Na de voorbereidingswedstrijden aan de Middellandse
Zee-kust betekent de openingsklassleker het officiële startschot van een
seizoen dat duurt lol november, wanneer in de Verenigde Staten de Ronde
van Californie wordt gehouden Een overzicht van het internationale prof
peloton en gesprekken met enkele hoofdrolspelers van dit seizoen vindt u op
deze pagina.