JONGE JAN beurs te water storm R! igj ZATERDAG 10 JANUARI 1981 fotografie wim riemens ik heb bericht ontvangen van de zee dat straks een reinigende storm opsteekt uit: m. nijhoff'het huis', nagelaten gedichten t moed gekregen. Na verschil lende teleurstellingen afgelopen jaar ziet het er naar uit dat hij dit jaar ein delijk weer emplooi zal vinden voor zijn binnenschip 'De Jonge Jan'. Dank zij de inspanningen van Sietz Leeflang van maandblad De Twaalf Ambach ten, 28 lezers van genoemd blad, vorm gever Wim van Overbeeke en fotograaf Boyd Noorda komt er een eind aan het doelloos langs de wal liggen van wal wel genoemd wordt 'het kleinste bin nenschip van Nederland'. Als we op een troosteloze december morgen verwelkomd worden door de scheepshond klinkt er radiomuziek op uit het ruim. En wanneer het luik van het roefje open gaatstljgteen penetran te geur van celluloselak op die de ogen doet tranen. Jan van der Plas is druk doende, want op 6 januari moet de me tamorfose van vrachtschip tot beurs- schip zijn voltooid; maar als werkdag lijkt deze dag grotendeels verloren. Jan is een gezellige prater met een zeer ei gen mening over de meest uiteenlopen de onderwerpen. En terwijl koffie- en verfgeur zich met elkaar vermengen komt hij los. HIJ vertelt dat 'De Jonge Jan' dateert uit 1873 en in de vaart kwam als 'pakschuit'. In de loop der ja- ten is er nogal wat aan het schip gewij zigd; zo is de slaapruimte voor de roef veranderd in motorcompartiment. Het dieseltje dat 'De Jonge Jan' voorstuwt is volgens de schipper een en al be trouwbaarheid een aanleiding voor een enthousiaste uiteenzetting over de voordelen van langzaamlopers boven hardlopers. Dat oude type scheepsmo tor met zijn lage toerental, dat onver moeibaar voortpuft, komt weer hele maal terug. - Terwijl de koffie pruttelt voegt foto graaf Boyd Noorda zich bij ons in de Boyd is nauw betrokken bij de Plannen om aan 'De Jonge Jan' een nieuwe bestemming te geven. Hij heeft een Memobedrijfje in Den Haag, Socia Media', en hij zal binnen het kader van de varende beurs een diaserie verzor gen. Na de Memobeurzen van 1978 en 1980 in Hilversum is het 'mens- en mi- 1 "euvriendelijk ondernemen' in een stroomversnelling geraakt Boyd. „na de opkomst van de voedingssector, die op de eerste beurs sterk vertegenwoor digd was, beginnen ook andere secto ren een vlucht te nemen. Het is zo dat er uu al voor heel veel produkten. die grootschalig worden vervaardigd, een Kleinschalig alternatief bestaat. Ook in de ambachtelijke sector is er sprake van een gunstige ontwikkeling. De Stichting Memo (Mens- eri Milieuvrien delijk Ondernemen) waarin vele klein schalige bedrijven zich hebben ver enigd. heeft zich na een niet helemaal vlekkeloze start thans uitstekend geor ganiseerd en doet veel stimulerend werk. 'De Jonge Jan' wordteen aanvul ling daarop. Boyd: „De Jonge Jan moet een varende promotiebeurs voor klein schaligheid worden. Je kunt het zien als een symbiose van belangen, want het doel is tweeledig: Jan van der Plas gaat er als memo-ondernemer van leven en daarnaast wordt een activiteit ont plooid die is gericht op de consument en ^p de mensen die nieuwe ideeën wil len opdoen". verkopen Jan van der Plas verduidelijkt zijn rol in het hele schema: ik kan vanaf mijn schip de produkten van kleinschalige bedrijven verkopen. Via de stands aan boord verbreiden die bedrijfjes boven dien informatie over wat ze doen". Jan. die uit een oude schippersfamilie stamt, herinnert zich met spijt dat vroeger veel gemakkelijker was om als schipper zelfstandig iets te onderne men. 'Tot kort na de tweede wereldoorlog hadden schippers een kleine handels- kaart. Daarmee was het toegestaan om bijvoorbeeld een lading aardappelen of turf direct vanaf het schip aan het pu bliek te verkopen'. Pogingen van Jan en zijn vrienden om in die sfeer een be staan te vinden leden schipbreuk op het samenspel van grootschalige ont wikkelingen in de binnenvaart en amb telijke bepalingen. Een van de teleur stellingen die Jan in 1980 moest onder gaan was de beslissing bij de laatste verplichte ijlfing en de tonnage van 'De Jonge Jan' te verlagen van 55 tot 50 ton. Daarmee werd het laadvermogen uit veiligheidsoverwegingen de duwsche- pen en hardlopers van de moderne bin nenvaart vormen met hun enorme hek- golf een gevaar voor de diepgeladen kleinere schepen weer aanzienlijk ver-, laagd Noodkreten om lading voor 'De Jonge Jan' bleven onbeantwoord, want geen verscheper heeft belang bij zulke kleine vrachtjes Het gevolg was dat Jan van der Plas. die met een zekere weemoed terugdenkt aan de tijd dat hij aardappelen ging laden in Kamperland en hij afmeerde aan de Loskade in Mid delburg. in Leiden werk moest gaan zoeken via een uitzendbureau. Hoewel Jan niet altijd heeft gevaren - hij werkte ook gedurende een periode in zijn leven op een scheepswerf - trok zijn hart toch altijd naar het water. Het was dan ook een teleurstelling toen hij, nadat hij een jaar of wat gele den 'De Jonge Jan' had gekocht, tot de ontdekking kwam dat het niet meer mogelijk was om als zelfstandig schip per de kost te verdienen. „Je moet te genwoordig met van die enorme Rijn schepen varen, met een stuurhui die op de cockpit van een vliegtuig lijkt". Voor Jan is dat niets gedaan, zo'n dienstregelvaart tussen Rotterdam en Bazel. Hij is echter enthousiast voor het idee van Sietz Leeflang om met tochten lang s vertrouwde vaarwegen door het hele land de kleinschaligheid te gaan die nen Boyd „er komen meer dan 20 stands van allerlei bedrijven, die aan de hand van foto's en documentatie infor matie geven over wat zij doen. Voor zover het produktiebedrijfjes betreft zal er ook een voorbeeld te zien zijn van wat zij vervaardigen". Kort nadat Boyd de ze uiteenzetting heeft gedaan wordt er op de deurtjes van de roef geklopt. In het gangboord staat een mandenvlech- ter uit de omstreken van Zwolle met een mand en een fotoboek over zijn me mobedrijfje. We bewonderen het vak manschap waarmee de mand is ge maakt. Uit het fotoboek blijkt dat er op drie plaatsen in het land cursussen wor den gegeven in mandenvlechten, onder meer in Zeeland. Dat er meer dan alleen HetruimvanDeJongeJanwordtomgebouwatottentoonstellingsruimle. Van links naar rechts o letz Leejlatig, Boyd Noorda en Jan van der flos. „Zo komen er iedere dag mensen aan boord met voorbeelden van hun pro dukten", zegt Van der Plas. Boyd Noorda voegt er aan toe dat het niet alleen gaat om oude ambachten als mandenvlechten, maar dat er ook vol strekt nieuwe activiteiten aandacht zullen krijgen op 'De Jonge Jan'. De laatste Ujd. zo zegt hij. zijn er ontzets tend veel nieuwe initiatieven ont plooid. Er zijn bijvoorbeeld echt in noverende bedrijven, zoals dat van de Amerikaanse ovenbouwer Paul Rayar, die een zeer energiezuinige oven voor keramische bedrijven ontwierp en ont wikkelde. het eenmansondernemlnkje dat uiterst efficiente ventilatoren bouwt en Volksenergie met brandstof- besparende cv-schakelingen. Diverse drukkerijtjes. klussbedrijQes. potten bakkers en gezond voedselproducen ten zullen gezamenlijke stands bez t- ten Daarnaast zullen een smid. een windmolenbouwer, een maker van kringlooppapier, een boekbinder, een bouwer van houten boten hun eigen stands innemen naast producenten van ingenieuze zaken als de "Wielwel', een voortbewegingsmechanisme voor rol- 'stoelen en de 'stapeldrukker' een zeer eenvoudige stencilmachine op basis van de zeefdruktechniek. Voorts zal de tegelkachel te zien zijn De standhuren zijn bijzonder laag gehouden: voor een basispaneel van 150 maal 115 wordt 50.- per maand gevraagd Met een en treeprijs van l.-per persoon denkt men rond te kunnen komen. Daarvan kan De Jonge Jan varende worden ge houden en schipper Jan van der Plas aan een boterham geholpen worden. Op Oudejaarsdag waren alle stands verhuurd op drie na. Na de opening van dc tentoonstelling op 6 januari in Leiden blijft De Jonge Jan daar nog ruim een week in het Galgewater afge meerd. Daarna gaat de varende klein- schaligheidsbeurs naar Den Haag (Kaakhaven), Delft (Schie) en Rotter dam i Voorhaven i. Later hoopt Jan van der Plas dan ook Middelburg weer aan te doen. Het vaarschema zal worden vastgesteld in overleg met Energie An ders dat enkele jaren geleden met een tentoonstellingsschip door Nederland reisde en daarbij veel ervaring opdeed. rien van reems

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1981 | | pagina 21