1
LPG via Westerschelde
gevaarlijker dan elders
DEPUTATIE VAN BETHO-BESTUUR
GAAT KLACHTEN ONDERZOEKEN
Gevaarlijke stoffen hoeven
niet meer door Sasse kom
Binnenvaarder bijna in
haven Hansweert gezonken
almanak
Pand luchtfotobedrijf
in Middelburg moet
woensdag ontruimd zijn
PZC/
TNO STUDIE: OPLOSSING NOODZAKELIJK
Dood inwoner
Kloosterzande
geen misdrijf
Klachten nog niet op schrift
DINSDAG 23 DECEMBER 1980
provincie
j
Bezorging PZC
Aangezien de PTT zaterdag 27 de
cember a.s. geen normale postbe
stelling uitvoert, zullen de post-
abonnees van de PZC de zaterdag
krant pas maandag 29 december
ontvangen. Zij kunnen derhalve
zaterdag tot 11.30 uur bij de PZC-
kantoren een krant afhalen.
Op de woensdagen 24 en 31 decem
ber zullen de PZC-kantoren vanaf
16.00 uur gesloten zijn.
Directie PZC
ZEEUWSE
Onderzoek
Wal wij nooit helemaal hebben be
grepen is, hoe de uitslagen van al
lerlei enquêtes onder het Neder
landse volk tot stand komen.
Representatieve steekproef onder
vijfhonderd, soms ook duizenden-
vier landgenoten, staal er dan ver
trouwen wekkend bij in de krant.
Maar wij horen daar helemaal niet
bij. wij weten nergens van. wij wor
den nooit ondervraagd.
Een kwart van de automobilisten
rv)dl onder invloed van kalmeren
de middelen, lazen wij laatst.
Geldt niet voor ons. hoor.
Of: een op de drie Nederlanders
fraudeert met hel invullen van de
belastingpapieren.
Geen sprake van. voor zover het
ons betreft.
Een op de vijf Nederlanders gaat
met enige regelmaat vreemd
Klopt niet wat ons aangaat
Eên op de tien Nederlanders is gek
op yoghurt.
Wij niet.
Wij niet
Nederlanders hebben nog weinig
gemerkt van de bezuinigingen.
Wij wel
Waarom worden wij nooit voorzo n
enquête gevraagd?
Dachten wij. tot gisteren.
Gistermorgen wordt er thuis ge
beld en jawel op de stoep stond een
mevrouw, die meldde dat ze met
een onderzoek bezig was naar het
gedrag van de Nederlander
Wij noodden haar onmiddellijk bin
nen
„Liegt u weieens?" vroeg ze. nog
voör ze zat
„Nooit." spraken wij onvervaard.
LEK GESTOTEN OP HA VENDAM
HANSWEERT - Het Nederlandse binnenschip 'Rammc-
kens' is maandagmiddag omstreeks twee uur op het
nippertje van de ondergang gered, nadat hel bij het
binnenvaren van de buitenhaven van Hansweert op de
Westhavcndam was gelopen en lek stootte. De sleepbo
ten 'Bombshell' van de firina Polderman te Hansweert
en 'Nieuwland' van Muller te Terneuzen slaagden er
evenwel in de 1518 ton metende binnenvaarder, waar
van voor- en middenschip reeds onder water waren
verdwenen, even verderop in de haven tegen de West
havcndam te drukken, waardoor verder zinken onmo
gelijk werd.
De 'Rammekens' was geladen met zand uil de Wester-
schelde onderweg naar Hansweert Rijkswaterstaat gaf
toestemming deze lading in de haven te lossen. Dat ge
beurde met een kraantje met grijper, dat de 'Ramme
kens' aan boord heeft. De sleepboot 'Zeeland' van Muller
pompte zand en water uit het schip, terwijl de sleepbo
ten 'Zeehond' en 'Inktvis' van Polderman, alsmede het
patrouillevaartuig RHD 87 van de rijkshavendienst
Westerschelde behulpzaam waren met het tegen de kant
duwen van de binnenvaarder. Omstreeks half vijf kon
den de 'Nieuwland' en de 'Bombshell' het zandschip lo
strekken en naar de voorhaven, in de richting van de
sluizen, brengen. Nadat het verder was leeggepompt,
werd de 'Rammekens'. die een lek aan het. voorschip
opliep, door de sleepboten 'Zeeland' en 'Nieuwland en
onder begeleiding van de 'Harmsen' van de rijkshaven
dienst naar Terneuzen gesleept. De 'Rammekens' ver
voerde zand voor de firma 'De Hoop' te Terneuzen
Snoeijers daagt
vervoersbond CNV
voor de rechter
VLISSINGEN-OOST - Het stuwa-
doorsbedrijf Snoeijers in Vlissingen-
oost gaat juridische stappen onderne
men tegen de vervoersbond CNV. Dit
naar aanleiding van de brief van deze
bond aan het bestuur van het haven
schap Vlissingen over vermeende ron
selpraktijken van het bedrijf dat men
sen die in de sociale verzekering vallen
voor los- en laadactiviteitcn zou heb
ben ingehuurd.
Bedrijfsleider C. van Aken verklaarde
maandag dat het bedrijf via zijn advo-
kaat een gerechtelijke procedure in
werking zal stellen.
Van Aken zei verder dat het gesprek
met een vertegenwoordiger van het
hoofdbestuur van vervoersbond CNV,
de heer Van Wlenen, heeft opgeleverd
dat er binnen deze bond een onderzoek
zal komen naar de beschuldiging die de
Rotterdamse districtsbestuurder Van
Wijk aan het adres van Snoeijers heeft
gedaan in de brief aan het havenschap
Vlissingen
De vertegenwoordiger van het hoofdbe
stuur van de vervoersbond CNV was
maandag niet voor commentaar be
reikbaar
zen. is eveneens belangrijk De ..domi
no-effecten" die zich kunnen voordoen
bfj een ongeval in het Sloegebied zullen
kleiner zfjn dan die in Terneuzen Ook
val t volgens het TNO-rapport niet uit te
sluiten dat een ontploffende gaswolk
gevolgen heeft voor de kerncentrale in
Borssele. maar de samenstellers weten
niet hoe zij die kans cijfermatig moeten
weergeven
Zij doen wel een aanbeveling voor het
treffen van maatregelen Het ls volgens
TNO beter om LPG-tankers. die een
Zeeuwse haven of Antwerpen als eind
bestemming hebben, te dwingen de
route via de Wielingen te kiezen en de
Oostgatroute te vermijden. De Wielin-
genroute is veiliger, aldus TNO.
Minister Ginjaar ziet zich. zoals gezegd,
gesterkt in zijn opvattingen dat er wat
aan de LPG-problematiek in het Wes-
terscheldegebied moet gebeuren Wat
dat zal zijn. is nog onduidelijk. Opval
lend is dat de bewindsman stelt dat de
keuze voor één terminal in plaats van
vier locaties beter is: de regering heeft
dat standpunt overigens ook al eerder
ingenomen,
Een definitieve beleidskeuze zal nog
wel op zich laten wachten: eerst moet
er de zogenaamde LPG-inlegraalstu-
dic op tafel liggen, waarin ook reke
ning wordt gehouden met bijvoor
beeld de gevaren die verbonden zijn
aan LPG-transport via de terminals
naar het achterland. Die studie wordt
in de loop van het volgend jaar ver
wacht.
iVan onze Haagse redacteur
DEN HAAG - De aanvoer van LPG via de Westerschelde is relatief gezien gevaarlijker dan in
andere gebieden, in die zin dat de kans op een groot ongeval waarbij meer dan honderd doden
vallen op papier groter is. Dat blijkt uit een studie waarbij TNO een aantal aanlandingspunten
voor LPG met elkaar heeft vergeleken, een studie die minister Ginjaar van volksgezondheid en
milieu aan de Tweede Kamer heeft gezonden.
Duidelijk is. aldus de bewindsman, dat zou voordoen en een gaswolk ontstoken
zou wordert Daarbij is het van belang of
er grote of kleine tankers bij betrokken
zijn. De studie heeft schepen bekeken
met een capaciteit van 5000 kubieke
meter, van 70.000 en van 125.000 m3. De
kans op het optreden van maximale
schade is bij de grote schepen vijftien
tot twintig keer zo groot als bij vervoer
van LPG met een kleine tanker.
Duizend doden
Het gaat overigens steeds, om reken-
het dringend noodzakelijk is om een op
lossing te vinden voor het probleem van
de aanlanding van LPG via de Wester
schelde Aan beide zijden van dit vaar
water liggen twee grote ..terminals"
die van Eurogas bij de Sloehaven en
Dow Chemical bij Terneuzen. Boven
dien moet rekening worden gehouden
met het 'LPG-transport naar Antwer
pen.
Ginjaar blijft erbij dat één grote termi
nal in Nederland - die van Shell-BP in
Europoort in dit geval - een betere keu
ze is dan die waarbij voor vier verschil
lende aanlandingsplaatsen wordt geko
zen, Vier locaties zijn onderzocht in
Amsterdam, in Rijnmond, aan de Wes
terschelde en in Moerdijk. De locatie in
Rijnmond biedt de kleinste kansen op
een ongeval Moerdijk is in die vergelij
king buiten beschouwing gelaten. Het
gaat in het laatste geval om de plannen
van Polygas.
sommetjes, die het mogelijk maken om
de risico's die aan de verschillende lo
caties verbonden zijn te vergelijken,
maar die geen voorspellende waarde
hebben. Een ongeval waarbij in het
Westersclieldegebied duizend doden
vallen, doet zich volgens de cijfers eens
in de ongeveer 110.000 jaar voor.
In Zeeland - en dan gaat het vooral om
het transport naar Antwerpen - speelt
ook het feit een rol dat de vaarroute
redelijk dicht langs woonkernen voert
Welke aanlandingsplaats wordt geko-
De maximale schade in Zeeland valt
volgens de TNO-studie te verwachten
wanneer er zich een ongeluk met een
LPG-tanker in de buurt van Vlissingen
GOES - Een deputatie uit het bestuur
van de sociale werkplaats 'De Betho' te
Goes, gaat eventuele klachten onder
zoeken, die onder 21 stafleden leven
over het personeelsbeleid. De deputa
tie (drie leden van het algemeen be
stuur en twee dagelijks bestuurders),
hoopt de klachten zo spoedig mogelijk
in ontvangst te nemen. De klachten
zijn namelijk nog niet met feiten en
argumenten op schrift gesteld. Het ligt
in de bedoeling dat de deputatie op zo
kort mogelijke termijn de bevindingen
aan het bestuur van het sociaal werk
verband doorgeeft.
Dit is maandag vastgesteld m een be
sloten vergadering van het algemeen
bestuur, gehouden in Goes Na afloop
van de langdurige bijeenkomst, deelde
voorzitter P. Duinkcrke mee wat er in
grote lijnen was afgebroken. Hij en
tweede voorzitter Ir. P. Stoter onder
streepten dat er eensgezind door het be
stuur afkeuring was uitgesproken over
de gang van zaken die de 21 verontruste
kaderleden (met steun van CNV-be-
stuurder L Q. Phernambucq. die te
vens adviserend lid is van het Betho-
bestuun. meenden te moeten volgen.
Met name het passeren van directie en
dagelijks bestuur kreeg weinig bijval,
■terwijl er ook nauwelijks waardering
was voor het feit dat enige onderbou
wing van de grieven ontbrak.
Voorzitter Duinkerke vertelde dat er.
gericht aan net algemeen bestuur van
'De Betho', eind november '80 een briel
binnenkwam van Phernambucq. waar
in deze meldde dat stafleden van de
werkplaats ongerust waren over het
personeelsbeleid, vooral dan dat voor
de stafleden zélf (er zijn ruim 40 kader
functies. ter ondersteuning van het per
soneel dat In dienst ls op grond van de
wet sociale werkvoorziening). Bij de
brief zat een met-ondertekende bijlage
('namens 21 stafleden i. waarin globale
kritiek gespuid werd Het geheel kwam
op 8 december in het algemeen bestuur
aan de orde (eveneens een brief van het
orgaan van overleg. OvO. waarin ophel
dering werd gevraagd over geruchten).
Het dagelijks bestuur kreeg de op
dracht mee een onderzoek in te stellen
en zonodig orde op zaken te stellen.
Vruchtbaar
Een poging daartoe vond vorige week
plaats. Duinkerke stelde dat het over
leg met het OvO (waarbij ook vak
bondsbestuurders van de ambtenaren
bonden) vruchtbaar was. „Tijdens de
ze bespreking is er van enig wantrou
wen jegens bestuur en directie niets
gebleken", aldus Duinkerke. „Wel is
een klacht besproken over onvoldoen
de informatie-verstrekking en we heb
ben toegezegd dat te verbeteren". Ir.
Stoter wees erop dat in het OvO tot op
heden alleen de WSW-tnedewerkcrs
zitting hebben, de stafleden blijven
buiten dit overlegorgaan, zodat hel ge
sprek met het OvO niet volledige op
heldering verschafte.
Eveneens vorige week was er een ge
sprek met de volledige staf Ook waren
er weer vakbondsbestuurders bij de
CNV-bestuurder Phernambuckq. Sto
ter en Duinkerke legden er de nadruk
op dat het gesprek niet de helderheid
verschafte, waarop was gehoopt. In het
duister blijven de precieze aard van de
klachten en de namen van de 21 veront
rusten Duidelijk werd wél dat een deel
van de staf én de vakbondsbestuurders
van NCBO en ABVA KABO de klach
tenbrief niet kenden In een brief spra
ken 9 stafleden hun verbazing uit over
de klachten, zij deelden de bezwaren
niet. ,,We hadden de hoop dat we met de
mensen in gesprek konden komen over
de klachten Want om er zonodig wat
aan te kunnen doen, moetje wel weten
wat er aan de hand is", betoogde voor
zitter Duinkerke. Het eisenpakket dat
namens de 21 stafleden werd gepresen
teerd, kreeg niet de instemming van da
gelijks bestuur. In plaats daarvan ver
zocht het bestuur voor 15 januari 1981
de onderbouwde klachten alsnog aan te
bieden. Inmiddels kwam de affaire naar
bulten en de geruchtenmachine ging
werken.
Duinkerke en Stoter verklaarden dat
het algemeen bestuur ook het eisen
pakket van de 21 afwees Min of meer
als compromis werd besloten tot instel
ling van de deputatie. Gevolgen voor
personeel en (adviserende) bestuursle
den zijn volgens Duinkerke nog niet
aan de orde geweest. Intussen zijn de
namen van de 21 verontrusten in de al
gemeen bestuursvergadering bekend
gemaakt.
Voorzitter Duinkerke betreurde het
dat het om praktische redenen niet mo
gelijk was de 380 werknemers tijdig op
de hoogte te stellen van het verloop
van de algemeen bbestuursvergade-
ring: „Dat krijgt je op één avond niet
voor elkaar". De voorlichting zal van
daag, dinsdag, gegeven worden. Er
komt een verklaring voor iedereen en
het orgaan van overleg krijgt gelegen
heid tot een gesprek.
derleden zijn het niet eens met zijn per
soneelsbeleid. Ze verwijten het optre
den van knelpunten in de organisatie
(vooral binnen de staf en niet zozeer
binnen de groep van 340 medewerkers,
die volgens de wet sociale werkvoor
ziening bij het bedrijf geplaasts ge
plaatst zijn) aan Oosterhof.
Een verklaring waarin het buiten
dienst stellen van de Betho-clirectcur
gevraagd wordt, is vorige week aan het
dagelijks bestuur overhandigd Een
deel van het stafpersoneel (tenminste
negen i heeft zich inmiddels tegen deac
tie van de collega's uitgesproken Tij
dens een maandag gehouden perscon
ferentie waar de inhoud van de verkla
ring aan de orde kwam. zei Betho-voor
zitter P. Duinkerke dat ook de twee gro
te ambtenarenbonden (NCBO en AB
VA KABO i zich voorshands van de ver
klaring van de 21 stafleden hebben af
gewend.
De groep van 21 heeft ook gevraagd om
het instellen van een vertrouwenscom
missie. die de inhoud van hun klachten
moet beoordelen. Zij willen alleen aan
zo n commissie een document, waann
hun visie is neergelegd, overhandigen
Dat document, waaruit ook zou moeten
blijken wat de '21 kaderleden precies en
feitelijk op hun hart hebben moet over
overigens nog opgesteld worden.
was. zo verklaarden Duinkerkeen twee
de voorzitter P Stoter, een erge teleur
Stelling voor hel bestuur, omdat nu nn
meteen actie kon worden ondernomen
Zij achtten het onmogelijk op voorhand
een vertrouwenscommissie in het leven
te roepen, wanneer niet bekend is waar
over die commissie moet oordelen.
Directeur Slagboom en fotograj'e Jacqueline Midavame in hel pand aan de Dam,
waar ze uiterlijk woensdag uit moeten zijn Het wachten is nog op een monteur uit
Halte om de grote ontwikkelmachme te demonteren.
MONTEUR UIT ITALIË OM
ONTWIKKELMACHINE TE DEMONTEREN
MIDDELBURG - Het Middelburgse
luchtfotobedrijf Slagboom en Peetcrs
heeft van de deurwaarder tot woens
dag de gelegenheid gekregen bet pand
Dam 43 geheel te ontruimen. Zoals be
kend bad de rechtbank in Middelburg
in een door de gemeente aangespannen
liuurbeeindigingsprocedure beslist
dat het pand maandag (gisteren) leeg
moest worden opgeleverd.
Naar aanleiding van deze uitspraak
hadden medewerkers van het bedrijf de
afgelopen dagen vrijwel de gehele in
ventaris naar de woning van directeur
A Slagboom in Oostkapelle verhuisd
Alleen het op de bovenverdieping
staande ontwikkelapparaat. met een
omvang van zo'n 3 bil 1.5 bij 1 5 meter,
moesten ze laten staan. Demontage
van dit van vele electronische snufjes
voorziene ge-vaar te En het beste moet
door een fabrieksmonteur gebeuren
Die zal echter pas woensdag vanuit Ita
lië in Middelburg arriveren. Volgens
deurwaarderM L van Dijkeisdaarom,
na overleg met de gemeente, besloten
de zaak tot woensdag aan te houden.
..We willen niemand meer tot last zijn
dan noodzakelijk is. Als we deze zaak
op vreedzame wijze tot een einde kun
nen brengen graag Waarbij de ge
meente als eiseres natuurlijk wel enige
zekerheid mag verlangen. Juridisch ge
zien levert het aanhouden van deze
zaak ook geen problemen op. Gesteld
kan worden dat we de procedure maan
dag zijn gestart en woensdag zullen vol
tooien". verklaart de deurnaarder.
Zijns inziens had het verwijderen van
het ontwikkelapparaat technisch ge
zien geen onoverkomelijke problemen
opgeleverd ..Alleen was er dan wel een
takelwagen aan te pas moeten komen",
aldus de heer Van Dijke.
Ziekenhuis
Deze mening wordt echter niet gedeeld
dooi de directeur van het luchtfotobe
drijf Dal apparaat krijg je zo niet uit
het raam Dus moet het gedemonteerd
worden. Maar dat moet dan wel gebeu
ren door iemand die weet hoe het ding
in elkaar zit Want dat is gezien de elee-
tronica. waardoor het gehele ontwik-
keiproces automatisch verloopt, vrij in
gewikkeld Bovendien zit er ook nog
zo'n duizend liter ontwikkelaar en
bleekfixeer ln Als je dat over je heen
krijgt kan je ook wel naar liet zieken
huis Daarom laten we demontage het
liefst over aan een fabrieksmonteur. zo
dat het apparaat zo min mogelijk wordt
beschadigd", aldus directeur Slag
boom. die er daarbij op wijst dat de oirt-
wikkelmachine nieuw zo'n anderhalve
ton kost
Door de noodgedwongen verhuizing
heeft bel bedrijf de werkzaamheden
moeten verminderen. Directeur Slag
boom kon echter nog niet zeggen wat
er Verder gaat gebeuren: „Misschien
vestigen we ons in Oostkapelle of bij
vliegveld Tcuge. Maar eerst gaan we
eens lekker met z'n allen op vakantie".
KLOOSTERZANDE - De 73-jarige T.
P. van H. uit Kloosterzande die zondag
morgen in het Hulslerse ziekenhuis
overleed aan verwondingen, is naar al
le waarschijnlijkheid niet het slacht
offer geworden van een misdrijf.
De rijkspolitie van de groep Hontenisse
en de technische recherche uit Middel
burg hebben maandag het onderzoek
naar de dood van Van H. afgesloten De
man is in de nacht van donderdag op
vrijdag, óf in de nacht van vrijdag op
zaterdag van een steile trap op een ste
nen vloer in de hal van zijn woning ge
vallen.
Hij werd zaterdagavond gevonden door
buren en meteen naar hel ziekenhuis
overgebracht. Daar overleed hij de vol
gende morgen aan een shock, een zware
hoofdwond en 'onderkoeling' van het li
chaam Aanvankelijk sloot de politie
een misdrijf niet uit Na een onderzoek
is vrijwel komen vast te staan dat er
sprake is van een ongevaL
De bejaarde man voelde zich de dagen
vóór zijn fatale val al niet lekker en was
bovendien niet erg goed ter been Van
H was alleenstaand.
BELGISCHE DOUANE STAA T VER VOER
TOE OVER OOSTELIJKE WEG
(Van onze correspondente
ZELZATE - Transport van gevaarlij
ke stoffen hoeft niet langer door de
kom van Sas van Gent. De Belgische
douane heeft geen bezwaar tegen het
verloop van dergelijk vervoer tussen
Zelzate en Zeeuwsch-VIaanderen
langs de Tractaalwcg op de oostelijke
oever van liet zeekanaal. I)at blijkt uit
het antwoord van de.Belgische minis
ter van financiën Eyskens op een vraag
van het Gentse parlementslid IV.
Claeys.
Burgermeeisiei Dusarauijn van Sas
van Gent bracht het probeem van het
vervoer van gevaarlijke stollen langs
het douanekantoor in zijn gemeente in
juni van dit jaar ter sprake tijdens een
hoorzitting van de raadgevende inter
parlementaire Beneluxraad. In Sas van
Gent staal op de westelijke oever van
het kanaal een douanekantoor waar de
formaliteiten worden vervuld voor het
vervoer over het water en over de weg.
Op de andere oever staat eveneens een
kantoortje in Zelzate op de zogeheten
Tractaatweg richting Axel. Deze weg is
een rechtstreekse verbinding met de in
dustrieweg Gent-Zelzate en met de ex
presweg Antwerpen-zeekust. Sanator
Claeys stelde dat als de Belgische doua
ne het kantoor in Zelzate zou betrek
ken. het vervoer van gevaarlijke stoffen
meteen uit de hoofdstraat van Sas van
Gent zal verdwijnen.
De douaneformaliteiten voor het ver
voer over het water kunnen verder op
de linkeroever vervuld worden. Minis
ter van financiën Eyskens wees op de
bevoegdheden aan het. in 1973 bij het
tot stand komen van de Tractaatweg
opgerichte samengevoegde Belgisch-
Nederlands grenskantoor Deze be
voegdheden zijn beperkt, tot in- en uit
voer naar een Beneluxpartnerland. van
goederen in het vrije verkeer binnen de
Benelux, doorgaand verkeer onderdek
king van elders geldig gemaakte docu
menten en lege vrachtwagens
Gevaarlijke stoffen, die onder deze
voorwaarden worden vervoerd, kun
nen dus op de rechteroever over de
grens worden gebracht. Volgens de mi
nister is uit ingewonnen inlichtingen
gebleken, dat een groot gedeelte van de
trapnsporten met gevaarlijke stoffen
onder deze categorie valt. En derhalve
de mogelijkheid heeft om via de Trac
taatweg te rijden.
De grenspost oostelijk van het Kanaal Gent-Terneuzen.
Schorsing van
Betho-directeur
Oosterhof gevraagd
GOES - De helft van de stafleden, ver
honden aan het produktic-, toeleve-
rings- en hoveniersbedrijf 'De Betho'
(met vestigingen in Goes en Tholeni,
heeft schorsing gevraagd van hoofd
werkverband YV. Oosterhof. De 21 ka-