1 LPG via Westerschelde gevaarlijker dan elders DEPUTATIE VAN BETHO-BESTUUR GAAT KLACHTEN ONDERZOEKEN Gevaarlijke stoffen hoeven niet meer door Sasse kom Binnenvaarder bijna in haven Hansweert gezonken almanak Pand luchtfotobedrijf in Middelburg moet woensdag ontruimd zijn PZC/ TNO STUDIE: OPLOSSING NOODZAKELIJK Dood inwoner Kloosterzande geen misdrijf Klachten nog niet op schrift DINSDAG 23 DECEMBER 1980 provincie j Bezorging PZC Aangezien de PTT zaterdag 27 de cember a.s. geen normale postbe stelling uitvoert, zullen de post- abonnees van de PZC de zaterdag krant pas maandag 29 december ontvangen. Zij kunnen derhalve zaterdag tot 11.30 uur bij de PZC- kantoren een krant afhalen. Op de woensdagen 24 en 31 decem ber zullen de PZC-kantoren vanaf 16.00 uur gesloten zijn. Directie PZC ZEEUWSE Onderzoek Wal wij nooit helemaal hebben be grepen is, hoe de uitslagen van al lerlei enquêtes onder het Neder landse volk tot stand komen. Representatieve steekproef onder vijfhonderd, soms ook duizenden- vier landgenoten, staal er dan ver trouwen wekkend bij in de krant. Maar wij horen daar helemaal niet bij. wij weten nergens van. wij wor den nooit ondervraagd. Een kwart van de automobilisten rv)dl onder invloed van kalmeren de middelen, lazen wij laatst. Geldt niet voor ons. hoor. Of: een op de drie Nederlanders fraudeert met hel invullen van de belastingpapieren. Geen sprake van. voor zover het ons betreft. Een op de vijf Nederlanders gaat met enige regelmaat vreemd Klopt niet wat ons aangaat Eên op de tien Nederlanders is gek op yoghurt. Wij niet. Wij niet Nederlanders hebben nog weinig gemerkt van de bezuinigingen. Wij wel Waarom worden wij nooit voorzo n enquête gevraagd? Dachten wij. tot gisteren. Gistermorgen wordt er thuis ge beld en jawel op de stoep stond een mevrouw, die meldde dat ze met een onderzoek bezig was naar het gedrag van de Nederlander Wij noodden haar onmiddellijk bin nen „Liegt u weieens?" vroeg ze. nog voör ze zat „Nooit." spraken wij onvervaard. LEK GESTOTEN OP HA VENDAM HANSWEERT - Het Nederlandse binnenschip 'Rammc- kens' is maandagmiddag omstreeks twee uur op het nippertje van de ondergang gered, nadat hel bij het binnenvaren van de buitenhaven van Hansweert op de Westhavcndam was gelopen en lek stootte. De sleepbo ten 'Bombshell' van de firina Polderman te Hansweert en 'Nieuwland' van Muller te Terneuzen slaagden er evenwel in de 1518 ton metende binnenvaarder, waar van voor- en middenschip reeds onder water waren verdwenen, even verderop in de haven tegen de West havcndam te drukken, waardoor verder zinken onmo gelijk werd. De 'Rammekens' was geladen met zand uil de Wester- schelde onderweg naar Hansweert Rijkswaterstaat gaf toestemming deze lading in de haven te lossen. Dat ge beurde met een kraantje met grijper, dat de 'Ramme kens' aan boord heeft. De sleepboot 'Zeeland' van Muller pompte zand en water uit het schip, terwijl de sleepbo ten 'Zeehond' en 'Inktvis' van Polderman, alsmede het patrouillevaartuig RHD 87 van de rijkshavendienst Westerschelde behulpzaam waren met het tegen de kant duwen van de binnenvaarder. Omstreeks half vijf kon den de 'Nieuwland' en de 'Bombshell' het zandschip lo strekken en naar de voorhaven, in de richting van de sluizen, brengen. Nadat het verder was leeggepompt, werd de 'Rammekens'. die een lek aan het. voorschip opliep, door de sleepboten 'Zeeland' en 'Nieuwland en onder begeleiding van de 'Harmsen' van de rijkshaven dienst naar Terneuzen gesleept. De 'Rammekens' ver voerde zand voor de firma 'De Hoop' te Terneuzen Snoeijers daagt vervoersbond CNV voor de rechter VLISSINGEN-OOST - Het stuwa- doorsbedrijf Snoeijers in Vlissingen- oost gaat juridische stappen onderne men tegen de vervoersbond CNV. Dit naar aanleiding van de brief van deze bond aan het bestuur van het haven schap Vlissingen over vermeende ron selpraktijken van het bedrijf dat men sen die in de sociale verzekering vallen voor los- en laadactiviteitcn zou heb ben ingehuurd. Bedrijfsleider C. van Aken verklaarde maandag dat het bedrijf via zijn advo- kaat een gerechtelijke procedure in werking zal stellen. Van Aken zei verder dat het gesprek met een vertegenwoordiger van het hoofdbestuur van vervoersbond CNV, de heer Van Wlenen, heeft opgeleverd dat er binnen deze bond een onderzoek zal komen naar de beschuldiging die de Rotterdamse districtsbestuurder Van Wijk aan het adres van Snoeijers heeft gedaan in de brief aan het havenschap Vlissingen De vertegenwoordiger van het hoofdbe stuur van de vervoersbond CNV was maandag niet voor commentaar be reikbaar zen. is eveneens belangrijk De ..domi no-effecten" die zich kunnen voordoen bfj een ongeval in het Sloegebied zullen kleiner zfjn dan die in Terneuzen Ook val t volgens het TNO-rapport niet uit te sluiten dat een ontploffende gaswolk gevolgen heeft voor de kerncentrale in Borssele. maar de samenstellers weten niet hoe zij die kans cijfermatig moeten weergeven Zij doen wel een aanbeveling voor het treffen van maatregelen Het ls volgens TNO beter om LPG-tankers. die een Zeeuwse haven of Antwerpen als eind bestemming hebben, te dwingen de route via de Wielingen te kiezen en de Oostgatroute te vermijden. De Wielin- genroute is veiliger, aldus TNO. Minister Ginjaar ziet zich. zoals gezegd, gesterkt in zijn opvattingen dat er wat aan de LPG-problematiek in het Wes- terscheldegebied moet gebeuren Wat dat zal zijn. is nog onduidelijk. Opval lend is dat de bewindsman stelt dat de keuze voor één terminal in plaats van vier locaties beter is: de regering heeft dat standpunt overigens ook al eerder ingenomen, Een definitieve beleidskeuze zal nog wel op zich laten wachten: eerst moet er de zogenaamde LPG-inlegraalstu- dic op tafel liggen, waarin ook reke ning wordt gehouden met bijvoor beeld de gevaren die verbonden zijn aan LPG-transport via de terminals naar het achterland. Die studie wordt in de loop van het volgend jaar ver wacht. iVan onze Haagse redacteur DEN HAAG - De aanvoer van LPG via de Westerschelde is relatief gezien gevaarlijker dan in andere gebieden, in die zin dat de kans op een groot ongeval waarbij meer dan honderd doden vallen op papier groter is. Dat blijkt uit een studie waarbij TNO een aantal aanlandingspunten voor LPG met elkaar heeft vergeleken, een studie die minister Ginjaar van volksgezondheid en milieu aan de Tweede Kamer heeft gezonden. Duidelijk is. aldus de bewindsman, dat zou voordoen en een gaswolk ontstoken zou wordert Daarbij is het van belang of er grote of kleine tankers bij betrokken zijn. De studie heeft schepen bekeken met een capaciteit van 5000 kubieke meter, van 70.000 en van 125.000 m3. De kans op het optreden van maximale schade is bij de grote schepen vijftien tot twintig keer zo groot als bij vervoer van LPG met een kleine tanker. Duizend doden Het gaat overigens steeds, om reken- het dringend noodzakelijk is om een op lossing te vinden voor het probleem van de aanlanding van LPG via de Wester schelde Aan beide zijden van dit vaar water liggen twee grote ..terminals" die van Eurogas bij de Sloehaven en Dow Chemical bij Terneuzen. Boven dien moet rekening worden gehouden met het 'LPG-transport naar Antwer pen. Ginjaar blijft erbij dat één grote termi nal in Nederland - die van Shell-BP in Europoort in dit geval - een betere keu ze is dan die waarbij voor vier verschil lende aanlandingsplaatsen wordt geko zen, Vier locaties zijn onderzocht in Amsterdam, in Rijnmond, aan de Wes terschelde en in Moerdijk. De locatie in Rijnmond biedt de kleinste kansen op een ongeval Moerdijk is in die vergelij king buiten beschouwing gelaten. Het gaat in het laatste geval om de plannen van Polygas. sommetjes, die het mogelijk maken om de risico's die aan de verschillende lo caties verbonden zijn te vergelijken, maar die geen voorspellende waarde hebben. Een ongeval waarbij in het Westersclieldegebied duizend doden vallen, doet zich volgens de cijfers eens in de ongeveer 110.000 jaar voor. In Zeeland - en dan gaat het vooral om het transport naar Antwerpen - speelt ook het feit een rol dat de vaarroute redelijk dicht langs woonkernen voert Welke aanlandingsplaats wordt geko- De maximale schade in Zeeland valt volgens de TNO-studie te verwachten wanneer er zich een ongeluk met een LPG-tanker in de buurt van Vlissingen GOES - Een deputatie uit het bestuur van de sociale werkplaats 'De Betho' te Goes, gaat eventuele klachten onder zoeken, die onder 21 stafleden leven over het personeelsbeleid. De deputa tie (drie leden van het algemeen be stuur en twee dagelijks bestuurders), hoopt de klachten zo spoedig mogelijk in ontvangst te nemen. De klachten zijn namelijk nog niet met feiten en argumenten op schrift gesteld. Het ligt in de bedoeling dat de deputatie op zo kort mogelijke termijn de bevindingen aan het bestuur van het sociaal werk verband doorgeeft. Dit is maandag vastgesteld m een be sloten vergadering van het algemeen bestuur, gehouden in Goes Na afloop van de langdurige bijeenkomst, deelde voorzitter P. Duinkcrke mee wat er in grote lijnen was afgebroken. Hij en tweede voorzitter Ir. P. Stoter onder streepten dat er eensgezind door het be stuur afkeuring was uitgesproken over de gang van zaken die de 21 verontruste kaderleden (met steun van CNV-be- stuurder L Q. Phernambucq. die te vens adviserend lid is van het Betho- bestuun. meenden te moeten volgen. Met name het passeren van directie en dagelijks bestuur kreeg weinig bijval, ■terwijl er ook nauwelijks waardering was voor het feit dat enige onderbou wing van de grieven ontbrak. Voorzitter Duinkerke vertelde dat er. gericht aan net algemeen bestuur van 'De Betho', eind november '80 een briel binnenkwam van Phernambucq. waar in deze meldde dat stafleden van de werkplaats ongerust waren over het personeelsbeleid, vooral dan dat voor de stafleden zélf (er zijn ruim 40 kader functies. ter ondersteuning van het per soneel dat In dienst ls op grond van de wet sociale werkvoorziening). Bij de brief zat een met-ondertekende bijlage ('namens 21 stafleden i. waarin globale kritiek gespuid werd Het geheel kwam op 8 december in het algemeen bestuur aan de orde (eveneens een brief van het orgaan van overleg. OvO. waarin ophel dering werd gevraagd over geruchten). Het dagelijks bestuur kreeg de op dracht mee een onderzoek in te stellen en zonodig orde op zaken te stellen. Vruchtbaar Een poging daartoe vond vorige week plaats. Duinkerke stelde dat het over leg met het OvO (waarbij ook vak bondsbestuurders van de ambtenaren bonden) vruchtbaar was. „Tijdens de ze bespreking is er van enig wantrou wen jegens bestuur en directie niets gebleken", aldus Duinkerke. „Wel is een klacht besproken over onvoldoen de informatie-verstrekking en we heb ben toegezegd dat te verbeteren". Ir. Stoter wees erop dat in het OvO tot op heden alleen de WSW-tnedewerkcrs zitting hebben, de stafleden blijven buiten dit overlegorgaan, zodat hel ge sprek met het OvO niet volledige op heldering verschafte. Eveneens vorige week was er een ge sprek met de volledige staf Ook waren er weer vakbondsbestuurders bij de CNV-bestuurder Phernambuckq. Sto ter en Duinkerke legden er de nadruk op dat het gesprek niet de helderheid verschafte, waarop was gehoopt. In het duister blijven de precieze aard van de klachten en de namen van de 21 veront rusten Duidelijk werd wél dat een deel van de staf én de vakbondsbestuurders van NCBO en ABVA KABO de klach tenbrief niet kenden In een brief spra ken 9 stafleden hun verbazing uit over de klachten, zij deelden de bezwaren niet. ,,We hadden de hoop dat we met de mensen in gesprek konden komen over de klachten Want om er zonodig wat aan te kunnen doen, moetje wel weten wat er aan de hand is", betoogde voor zitter Duinkerke. Het eisenpakket dat namens de 21 stafleden werd gepresen teerd, kreeg niet de instemming van da gelijks bestuur. In plaats daarvan ver zocht het bestuur voor 15 januari 1981 de onderbouwde klachten alsnog aan te bieden. Inmiddels kwam de affaire naar bulten en de geruchtenmachine ging werken. Duinkerke en Stoter verklaarden dat het algemeen bestuur ook het eisen pakket van de 21 afwees Min of meer als compromis werd besloten tot instel ling van de deputatie. Gevolgen voor personeel en (adviserende) bestuursle den zijn volgens Duinkerke nog niet aan de orde geweest. Intussen zijn de namen van de 21 verontrusten in de al gemeen bestuursvergadering bekend gemaakt. Voorzitter Duinkerke betreurde het dat het om praktische redenen niet mo gelijk was de 380 werknemers tijdig op de hoogte te stellen van het verloop van de algemeen bbestuursvergade- ring: „Dat krijgt je op één avond niet voor elkaar". De voorlichting zal van daag, dinsdag, gegeven worden. Er komt een verklaring voor iedereen en het orgaan van overleg krijgt gelegen heid tot een gesprek. derleden zijn het niet eens met zijn per soneelsbeleid. Ze verwijten het optre den van knelpunten in de organisatie (vooral binnen de staf en niet zozeer binnen de groep van 340 medewerkers, die volgens de wet sociale werkvoor ziening bij het bedrijf geplaasts ge plaatst zijn) aan Oosterhof. Een verklaring waarin het buiten dienst stellen van de Betho-clirectcur gevraagd wordt, is vorige week aan het dagelijks bestuur overhandigd Een deel van het stafpersoneel (tenminste negen i heeft zich inmiddels tegen deac tie van de collega's uitgesproken Tij dens een maandag gehouden perscon ferentie waar de inhoud van de verkla ring aan de orde kwam. zei Betho-voor zitter P. Duinkerke dat ook de twee gro te ambtenarenbonden (NCBO en AB VA KABO i zich voorshands van de ver klaring van de 21 stafleden hebben af gewend. De groep van 21 heeft ook gevraagd om het instellen van een vertrouwenscom missie. die de inhoud van hun klachten moet beoordelen. Zij willen alleen aan zo n commissie een document, waann hun visie is neergelegd, overhandigen Dat document, waaruit ook zou moeten blijken wat de '21 kaderleden precies en feitelijk op hun hart hebben moet over overigens nog opgesteld worden. was. zo verklaarden Duinkerkeen twee de voorzitter P Stoter, een erge teleur Stelling voor hel bestuur, omdat nu nn meteen actie kon worden ondernomen Zij achtten het onmogelijk op voorhand een vertrouwenscommissie in het leven te roepen, wanneer niet bekend is waar over die commissie moet oordelen. Directeur Slagboom en fotograj'e Jacqueline Midavame in hel pand aan de Dam, waar ze uiterlijk woensdag uit moeten zijn Het wachten is nog op een monteur uit Halte om de grote ontwikkelmachme te demonteren. MONTEUR UIT ITALIË OM ONTWIKKELMACHINE TE DEMONTEREN MIDDELBURG - Het Middelburgse luchtfotobedrijf Slagboom en Peetcrs heeft van de deurwaarder tot woens dag de gelegenheid gekregen bet pand Dam 43 geheel te ontruimen. Zoals be kend bad de rechtbank in Middelburg in een door de gemeente aangespannen liuurbeeindigingsprocedure beslist dat het pand maandag (gisteren) leeg moest worden opgeleverd. Naar aanleiding van deze uitspraak hadden medewerkers van het bedrijf de afgelopen dagen vrijwel de gehele in ventaris naar de woning van directeur A Slagboom in Oostkapelle verhuisd Alleen het op de bovenverdieping staande ontwikkelapparaat. met een omvang van zo'n 3 bil 1.5 bij 1 5 meter, moesten ze laten staan. Demontage van dit van vele electronische snufjes voorziene ge-vaar te En het beste moet door een fabrieksmonteur gebeuren Die zal echter pas woensdag vanuit Ita lië in Middelburg arriveren. Volgens deurwaarderM L van Dijkeisdaarom, na overleg met de gemeente, besloten de zaak tot woensdag aan te houden. ..We willen niemand meer tot last zijn dan noodzakelijk is. Als we deze zaak op vreedzame wijze tot een einde kun nen brengen graag Waarbij de ge meente als eiseres natuurlijk wel enige zekerheid mag verlangen. Juridisch ge zien levert het aanhouden van deze zaak ook geen problemen op. Gesteld kan worden dat we de procedure maan dag zijn gestart en woensdag zullen vol tooien". verklaart de deurnaarder. Zijns inziens had het verwijderen van het ontwikkelapparaat technisch ge zien geen onoverkomelijke problemen opgeleverd ..Alleen was er dan wel een takelwagen aan te pas moeten komen", aldus de heer Van Dijke. Ziekenhuis Deze mening wordt echter niet gedeeld dooi de directeur van het luchtfotobe drijf Dal apparaat krijg je zo niet uit het raam Dus moet het gedemonteerd worden. Maar dat moet dan wel gebeu ren door iemand die weet hoe het ding in elkaar zit Want dat is gezien de elee- tronica. waardoor het gehele ontwik- keiproces automatisch verloopt, vrij in gewikkeld Bovendien zit er ook nog zo'n duizend liter ontwikkelaar en bleekfixeer ln Als je dat over je heen krijgt kan je ook wel naar liet zieken huis Daarom laten we demontage het liefst over aan een fabrieksmonteur. zo dat het apparaat zo min mogelijk wordt beschadigd", aldus directeur Slag boom. die er daarbij op wijst dat de oirt- wikkelmachine nieuw zo'n anderhalve ton kost Door de noodgedwongen verhuizing heeft bel bedrijf de werkzaamheden moeten verminderen. Directeur Slag boom kon echter nog niet zeggen wat er Verder gaat gebeuren: „Misschien vestigen we ons in Oostkapelle of bij vliegveld Tcuge. Maar eerst gaan we eens lekker met z'n allen op vakantie". KLOOSTERZANDE - De 73-jarige T. P. van H. uit Kloosterzande die zondag morgen in het Hulslerse ziekenhuis overleed aan verwondingen, is naar al le waarschijnlijkheid niet het slacht offer geworden van een misdrijf. De rijkspolitie van de groep Hontenisse en de technische recherche uit Middel burg hebben maandag het onderzoek naar de dood van Van H. afgesloten De man is in de nacht van donderdag op vrijdag, óf in de nacht van vrijdag op zaterdag van een steile trap op een ste nen vloer in de hal van zijn woning ge vallen. Hij werd zaterdagavond gevonden door buren en meteen naar hel ziekenhuis overgebracht. Daar overleed hij de vol gende morgen aan een shock, een zware hoofdwond en 'onderkoeling' van het li chaam Aanvankelijk sloot de politie een misdrijf niet uit Na een onderzoek is vrijwel komen vast te staan dat er sprake is van een ongevaL De bejaarde man voelde zich de dagen vóór zijn fatale val al niet lekker en was bovendien niet erg goed ter been Van H was alleenstaand. BELGISCHE DOUANE STAA T VER VOER TOE OVER OOSTELIJKE WEG (Van onze correspondente ZELZATE - Transport van gevaarlij ke stoffen hoeft niet langer door de kom van Sas van Gent. De Belgische douane heeft geen bezwaar tegen het verloop van dergelijk vervoer tussen Zelzate en Zeeuwsch-VIaanderen langs de Tractaalwcg op de oostelijke oever van liet zeekanaal. I)at blijkt uit het antwoord van de.Belgische minis ter van financiën Eyskens op een vraag van het Gentse parlementslid IV. Claeys. Burgermeeisiei Dusarauijn van Sas van Gent bracht het probeem van het vervoer van gevaarlijke stollen langs het douanekantoor in zijn gemeente in juni van dit jaar ter sprake tijdens een hoorzitting van de raadgevende inter parlementaire Beneluxraad. In Sas van Gent staal op de westelijke oever van het kanaal een douanekantoor waar de formaliteiten worden vervuld voor het vervoer over het water en over de weg. Op de andere oever staat eveneens een kantoortje in Zelzate op de zogeheten Tractaatweg richting Axel. Deze weg is een rechtstreekse verbinding met de in dustrieweg Gent-Zelzate en met de ex presweg Antwerpen-zeekust. Sanator Claeys stelde dat als de Belgische doua ne het kantoor in Zelzate zou betrek ken. het vervoer van gevaarlijke stoffen meteen uit de hoofdstraat van Sas van Gent zal verdwijnen. De douaneformaliteiten voor het ver voer over het water kunnen verder op de linkeroever vervuld worden. Minis ter van financiën Eyskens wees op de bevoegdheden aan het. in 1973 bij het tot stand komen van de Tractaatweg opgerichte samengevoegde Belgisch- Nederlands grenskantoor Deze be voegdheden zijn beperkt, tot in- en uit voer naar een Beneluxpartnerland. van goederen in het vrije verkeer binnen de Benelux, doorgaand verkeer onderdek king van elders geldig gemaakte docu menten en lege vrachtwagens Gevaarlijke stoffen, die onder deze voorwaarden worden vervoerd, kun nen dus op de rechteroever over de grens worden gebracht. Volgens de mi nister is uit ingewonnen inlichtingen gebleken, dat een groot gedeelte van de trapnsporten met gevaarlijke stoffen onder deze categorie valt. En derhalve de mogelijkheid heeft om via de Trac taatweg te rijden. De grenspost oostelijk van het Kanaal Gent-Terneuzen. Schorsing van Betho-directeur Oosterhof gevraagd GOES - De helft van de stafleden, ver honden aan het produktic-, toeleve- rings- en hoveniersbedrijf 'De Betho' (met vestigingen in Goes en Tholeni, heeft schorsing gevraagd van hoofd werkverband YV. Oosterhof. De 21 ka-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1980 | | pagina 2