WILLEM VAN ANRAAD ZIEJOOK kunst heeft voor mij niets mystieks... Schouwen|p)iiiveland Extra EN DAN NOG DIT. italiaanse klassiekers in concertzaal zierikzee DONDERDAG 18DECEMBER 1980 Willem van Anraad is sinds 1973 Zierikzeeënaar. Voor die tijd woonde hij samen met zijn vrouw Joke in Rotterdam. De overgang van stad naar platteland betekende voor beiden een grote omschakeling, die ook op het werk van Willem van enorme invloed is geweest. In Rotterdam bestond zijn werk, zoals hij het zelf zegt, voornamelijk uit romantische motieven. Door de sfeer van Zierikzee, met name die in het oude havenkwartier, wijzigde de stijl van Willem van Anraad zich. Zijn werkwijze is nu, zoals hijzelf vaak praat: abstract. Een 'posterachtig' uitzicht vanuit Wil- raakt, ook wel door de enge dampen die daarbij vrijkomen. Ruimtelijke vormen hebben nu zijn voorkeur Evenals bestaande vormen in landschap en gevels, die na een per soonlijke vertaling resulteren in werk dat alleen nog het principe van het oor spronkelijke onderwerp in zich heeft. bent met beeldhouwen, is het 'zien' van je onderwerpen vaak veel moeilijker dan het feitelijke 'doen'. Dat doen' leer je op den duur vanzelf wel. Het is eigen lijk niet meer dan wat ambachtswerk. En dat kan iedereen leren. Kunst heeft voor mij dan ook niets mystieks". lems achterkamer: de kale bomen van het Slingerbos staan zwart tegen een felrood gekleurde hemel afgetekend. Een uitzicht, dat naast al die andere typische Zeeuwse dingen, een onmis kenbare uitwerking heeft gehad op de manier van werken van de Zlerikzeese kunstenaar. Toen ze voor de eerste keer de tuin zagen van hun huis aan de Re genboogstraat was het eerst wat Joke en Willem uitriepen: 'sjee, een heel wei land'. „Ik ben er nu wel aan gewend. Tegenwoordig trekken we nu ook het onkruid uit de grond. Maar dat deden we in het begin bewust niet. Voor ons was alles dat opkwam en bloeide in de tuin bijna heilig" Met een typische stadsverbazing beza gen Willem en Joke hun nieuwe omge ving, en ontdekten daardoor van alles waarover de Zierikzeeënaars zich al lang niet meer verwonderen De hele sfeer die het - toen nog - vervallen ha venkwartier uitademde, de Mossel boomgaard (een stukje landbouwgrond met bonestaken) in het centrum van de stad.... Er is destijds nog een hele actie geweest om de Mosselboomgaard te be houden. Willem sloot zich bij de actie voerders aan. Het mocht niet baten. In het kader van de vooruitgang ver scheen er een parkeerplaats. „Jam mer", zegt Willem. ambachtelijk Voordat Willem zich fulltime ging be zighouden met beeldende kunst, werk te hij als electricien in de vliegtuigin dustrie. „Techniek en alles wat daarbij hoort is namelijk een andere liefde van me", zegt hij. „Het dwingende systeem echter in die fabriek benauwde me en na mijn diensttijd besloot ik naar de kunstacademie in Rotterdam te gaan". Daar pakte hij drie dingen tegelijk aan: tekenen, schilderen en beeldhou wen. „Vooral het laatste is voor mij 'een uitdaging'. Het ambachtelijke bij beeldhouwen spreekt me erg aan". Naast schilderen en beeldhouwen houdt Willem zich met zeefdrukken be zig. Vooral destijds in Rotterdam, waar hij via het buurthuiswerk nauw betrok ken was bij het 'oude westen'. Acties rond actuele zaken in die buurt werden door Willem creatief met zeefdrukpos ters omlijst. Tegenwoordig is het zeef drukken wat op de achtergrond ge- „Ik verbeeld dus alleen de basistruc- tuur die overblijft, als je alle franje hebt weggehaald". Kunstenaars plaatsen zichzelf vaak op een voetstuk, vindt Willem. Volkomen ten onrechte. Een kunstenaar is vaak niet meet of minder dan een gewone ambachtsman. „Als je schildert of bezig bronsgieterij Willem van Anraad:. .een expositie is pas zinvol als er sprake is van een compleet beeld van de maker. Tegen de dijk van het Slingerbos aan het eind van zijn ruime tuin. staat Wil- lems atelier. Van buiten gewoon een schuur, maar binnen een lichte en com fortabele werkruimte, waar recent werk staat opgesteld. In de toekomst droomt hij van een eigen bronsgieterij, waar hij zijn ambachtelijke aspiraties kan combineren met zijn kunstzinnige. De ruimtelijke vormen die hij maakt zijn nu nog noodgedwongen in klei ge maakt. Zijn schilderwerk wordt geka rakteriseerd door vlak- en lijnstructu- ren, gebaseerd op indrukken die Willem in zijn directe omgeving heeft opge daan. Dus de Schouwse polders met de daarbij behorende luchten en de (soms nog) verweerde, oude muurstructuren, die je nog zo nu en dan in Zierikzee kunt zien. „Die gaan soms plotseling voor mij een eigen leven leiden", verduide lijkt Willem. Geëngageerd is Willem wel En toch: maatschappelijke proble men zijn in zijn werk met terug te vin den Van Anraad legt uit: „Ik observeer mijn omgeving zoals ze is en vertaal die zoals het op mij overkomt. In Rotter dam zat er wel een duidelijk maat schappelijke bewogenheid in, met na me mijn zeefdrukken. Maar die tech niek nodigt daar ook meer toe uit". Het werk van Willem van Anraad is te 'huur' via de kunstuitleencentra in on der andere Utrecht, Amersfoort en Zee land. Tentoonstellingen zijn er nog niet veel geweest. „Ik vind een expositie pas zinvol, wanneer er sprake is van een compleet beeld van de maker", merkt Willem op „Ik ben daar voorlopig nog niet aan toe". „Wel hebben particulieren werk van me gekocht en ook in enkele culturele cen tra in diverse plaatsen hangt werk van mij". Willem is lid van de werkgroep die zich sterk maakt voor een cultureel cen trum in Zierikzee. Een centrum, waar in Zierikzee beslist behoefte aan be staat, zegt hij. Maar het streven van de werkgroep stuit op nogal wat proble men bij de gemeentelijke overheid. Een karaktertrek van Willem van An raad is echter zijn vastberadenheid. Willem weet wat hij wil. En hij is niet eerder tevreden, voordat hij zijn zin heeft gekregen. Ook als hij zich achter zijn schildersezel zet: „Alles wat ik maak moet voldoen aan de eisen die ik er aan stel, lukt dat niet dan gooi ik het weg en begin opnieuw....". Het stond vorige week al (heel sum mier) in de krant: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westerschouwen wil gaan onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om te komen tot een herstel van de Karolingische Burght bij Burgh. Het gemeentebestuur wil dat - zo licht ge meentesecretaris J. W. de Jonge toe - samen doen met de Rijksdienst voor Oudheidkundig Bodemonderzoek (ROB). Wat er eventueel met de Karo lingische Burght zou kunnen gebeu ren, daarover is op dit moment nog geen zinnig woord te zeggen. „We zul len samen met de ROB alles eens op een rijtje zetten en daarna zien we wel verder", is alles wat gemeentesecreta ris De Jonge er nu over kan vertellen. Het gaat om de resten van een ringvor mige dubbel omwande versterking (oostelijk van de kerkring van Burght, waarop in de negende of tiende eeuw een Karolingische Burght gelegen was. Aan het terrein wordt een belangrijke cultuurhistorische waarde toegekend: het is bestemd tot cultuurmonument Voor zover bekend bevat het terrein de meeste gave resten van de reeks fortifi caties die eertijds langs de Nederlandse kust werden opgeworpen tegen de in vallen van de Noormannen. Voor zover bekend bevat het terrein de meest gave restanten van de reeks oude fortificaties die eeuwen geleden langs de Nederlandse kust werden opgewor pen tegen de Noormannen. Eind van dit jaar organiseert de Zlerikzeese filmkring opnieuw een filmfestival. Dat gebeurt maandag 29 en dinsdag 30 decem ber in de Concertzaal in Zierikzee. Het is een festival met een aantal klassieke Italiaanse films: 'Deser- to Rosso' van Michelangelo Anto- nioni, 'II momenta dclla verita' van Francesco Rosi, Umberto D' van Vittorio de Sica en 'Prima del- la rivoluzione' van Bernardo Ber- tolucci. Per avond zullen twee films gedraaid worden. Het film festival kost 'Ziejook' ongeveer elfhonderd gulden. Maar met een aantal van ongeveer zestig bezoe kers per voorstelling moet Ziejook uit de kosten kunnen komen. Het is nu tl twee jaar een goede gewoonte van de filmkring een filmfestival te houden. Was dat fes tival de eerste twee keer aan het eind van hef. filmgelzoen (juni-juli) dit keer is gekozen voor december. Dat is heel bewust gedaan: want, zo zijn de ervaringen van het Ziejook- bestuur. het is wat moeilijk om het publiek in de zomermaanden warm te maken voor een bezoek aan de bioscoopzaal. De belangstelling voor het laatste festival viel nogal tegen, terwijl er toch een aantal pri ma films op het programma stond. Het programma van het komende festival biedt vier films uit de tijd dat 'Hollywood' op z'n achterste lag (de jaren vijftig en de eerste helft van de jaren zestig) en de Ita liaanse cinema bloeide als nooit te voren. Regisseurs als Fellini. Ber- tolucci. Visconti en Michelangelo Antonloni werden wereldberoemd. Via film International in Rotter dam, dat in de zomer dertien Ja panse en zeventien Italiaanse klas sieke films naar Nederland haalde, kon 'Ziejook' een paar hoog gekwa lificeerde films van Italiaanse ma kelij huren. De toegangsprijzen be dragen per voorstelling 6,50. 'Zle- jook'-leden betalen twee gulden minder. Het is ook mogelijk een passepartout te kopen voor alle voorstellingen: dat kost niet-leden 15.-. de leden hebben een voor deeltje van een rijksdaalder Het festival wordt maandag avond 29 decmeber om 19.30 uur geopend met 'Deserto rosso' van Michelangelo Antonioni. De film werd in 1964 gemaakt. Veertien jaar daarvoor vervaardigde hij z'n eerste speelfilm: 'Cronaca di un amore' De volgende werd een 'suc ces de scandale'. In 'I vinti' portret teerde hij de jeugdmisdaad in Ita lië, Frankrijk en Engeland. In Frankrijk werd de film verboden en ook in Italië had de censuur proble men met het neo-fascistische decor waartegen de film speelde Anto nioni maakte nog meer omstreden films In Cannes werd 'L' aventura' uitgefloten, maar met 'La notte' en 'L' eclisse' behaalde hij in datzelfde Cannes en in Berlijn prijzen Verder staan bekende films als 'Blow-up'. 'Zabriskie point' en Profession re porter' op zijn naam 'Deserto Ros so', die op het filmfestival van Zie jook vertoond zal worden, is de eer ste kleurenfilm van Antonioni. De hoofdfiguur daarin is een jonge vrouw, die doorlopend bezig is met te proberen zichzelf te bewijzen. Met: Monica Vitti. Richard Harris, Carlo Dapra. Xenia Valderi, Aldo Grotti. Rita Renoir en andere. Maandagavond 29 december om 21.45 uur wordt 'II momento della verita' in de projector gezet. In die film verhaalt Francesco Rosi over Vittorio de Sica. een jonge Sparyaard, Miguel, die de armoede van zijn Andalusische ge boortestreek ontvlucht. In Barce lona brengt het toeval hem in con tact met iemand die jonge mannen opleidt tot stierenvechter. Miguel wordt een succesvol stierenvech ter. wienst zaken bestierd worden door een manager, die op provisie basis contracten voor hem ver zorgt. De manager doet gouden za ken. negentig keer per jaar moet Miguel in de arena aantreden. Mi guel vindt het aanvankelijk alle maal best. hij verdient goed en ook zijn familie profiteert dankbaar mee. Pas later breekt deze manier van leven Miguel op: hij is dermate de speelbal van zijn manager ge worden, dat er voor hem geen weg meer terug is. Zelfs als hij zou wil len, zou hij zijn leven van rijkdom in ruil voor permanente angst niet meer kunnen opgeven voor een be staan van armoede en onaanzien lijkheid. Het filmverhaal fungeert voor Rossi 'slechts' als leidraad voor een analyse van Spaanse folk lore, politiek-economische verhou dingen, en vooral van de rol die de wonderlijke combinatie van reli gieuze en heidense gebruiken en ideeen daarbinnen speelt. De film dateert van 1965. Met: Miguel Ma teo Miguelin, José Gomez Sevilla- no. Pedro Basauri Pedrucho, Linda Christian. For Frederiz. 'Umberto D.' van Vittorio de Sica (dinsdagavond 30 december, 19.30 uur) heet de aanklacht te zijn tegen de wreedheid van de samenleving. In die film schildert De Sica het al ledaagse bestaan van de gepensio neerde ambtenaar Umberto Domi- nico Ferrari. Tot in de details wordt in 'Umberto D.' de strijd om het be staan verteld van de gepensioneer de ambtenaar. In dit geval 'ge bruikt' De Sica meneer Umberto al leen maar om aan te geven hoe ou deren van een ontoereikend pen sioen rond moeten zien te komen. Het thema van de film is weinig op wekkend, maar De Sica heeft het met een vleugje milde humor over goten. Met Carlo Battisti. Maria Pia Casilio, Lina Gennari. Alberto Albani Barbieri. Ileana Simova, Elena Rea, Memmo Cartenuto. Het 'Ziejook'-festival wordt dins dagavond 30 december (21.45uur) afgesloten met 'Prima della Rivolu zione' van Bernardo Bertolucci. Het is de tweede film van Bertoluc ci. Hij laat daarin de levensloop zien van een jongeman afkomstig uit het 'bourgeoismilieu'. De jon gen komt onder invloed te staan van een marxistische onderwijzer, Door tal van oorzaken breekt hij echter met het eens zo door hem hartstochtelijk aanbeden marxis me. en trouwt met het bourgeois- meisje uit z'n jongensjaren. Berto lucci izijn grote leermeester was Pasolini) maakte deze film in het begin van de jaren zestig. Met Adriana Asti. Francesco Baricci, Allen Midgette. Morando Morandf ni. Chnstma Pariset. Cecrope Ba- rill.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1980 | | pagina 46