PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Minister: NS-tarief moet extra omhoog VOEDSELTEKORTEN IN POLEN GROTER TNO laat auto op methanol rijden Tuijnman weigert toezegging over oeververbinding Politie in kantoor 'Solidariteit' VOORTAAN OOK GORDEL OP ACHTERBANK MINDER AFHANKELIJK VAN OLIELEVERANTIES Duitsland weigert uitlevering ex-nazi KAMER REAGEERT MET VERBIJSTERING Aanhoudend zacht terst enkele opklaringen. later op de iag meer bewolking. Gevolgd door re gen Middagtemperatuur ongeveer 12 graden Matige tot krachtige zuidwes tenwind. aan de kust harde zuidwes tenwind 223e jaargang no. 275 Vrijdag 21 november 1980 I Goes. Dr. A.F. Phüipsstraat 11. teL 01100-21222 Open: ma. t/m vr. 8.30-17.00. do.avond 19.00-21.00. xa. 10.00-13.00 uur. Van onze parlementaire redactie DEN HAAG - Minister Tuijnman van verkeer wil de NS-tarieven extra verhogen met 4 procent per 1 mei volgend jaar. De opbrengst is voor de opheffing van de knelpunten in het NS-net. De Tweede Kamer heeft op dit donderdag gelanceerde voornemen met verbijstering gereageerd. CDA'er PAM Cornelissen sprak van „een overval", waarover hij een uitvoerig debat wil. Mede hierop stelde kamervoorzitter Dolman stemming over de begroting van verkeer en waterstaat uit van volgende week tot 16 december. Deverhoging die Tuijnman wil staatlos ..Het is daar geen zoete inval", aldus Tuijnman. waarop Castricum terugriep dat zijn tariefsverhoging meer weg had van een zure uitval Een zeer boze Cor nelissen vond dal Tuijnman hiermee wel heel onbehoorlijk had gehandeld van de jaarlijkse, die gewoonlijk m sep tember of oktober van kracht wordt - ook volgend jaar. Tuijnman schat de rengstvande vier procent op 15 mil joen gulden m de acht resterende maanden van 1981 en een 25 miljoen r 1982. Deze bedragen komen, blij kens de schriftelijke informatie die don- lag aan de Kamer werd verstrekt, overeen met de schattingen van NS. De minister verwierp daarmee de sug gesties van de socialist Castricum, die vijf miljoen gulden van het Rijkswe- genfonds wilde overhevelen naar NS. en van Cornelissen die een zelfde be drag uit de opbrengsten van NS zelf rilde reserveren. Zulke bedragen zijn reel te klein, en bovendien is in latere jaren steeds meer nodig, aldus Tuijn- De NS sebat voor 1983 reeds 50 miljoen gulden nodig te hebben, jaar lijks oplopend tot 130 miljoen in 1987. .Alleen dan kan hel reizigersvervoer per trein groeien", aldus Tuijnman. Hl) sloot uit dat de benodigde middelen gevonden konden worden binnen de be groting van verkeer en waterstaat zelf „In heel het uitvoerige overleg dat we eerder over de knelpunten hebben ge had, heeft de minister met geen woord over een extra tariefsverhoging gerept. Ik wil er eerst fractieberaad over voe ren, maar ik kan al wel zeggen dat ik voor mij zo'n tariefsverhoging volstrekt afwijs". Tuijnman bleef echter voet bij stuk houden. Van zijn collega's van finan ciën en van economische zaken had hij al de instemming in zijn zak en de in haalmanoeuvre was onvermijdelijk om de in vele jaren verwaarloosde in- dat een tariefsverhoging blijkbaar geen vervoer afstoot - zoals altijd wordt gezegd. Op de uitvoerige en gevarieerde verwij ten die Tuynman woensdag had moe ten incasseren over zijn gebrek aan be leid en maatregelen reageerde de be windsman donderdag met een simpel: er is geen geld en daarom kan er niks gebeuren. Bovendien waren de verwij ten onjuist, want in deze kabinetsperio de zijn alleen al in het openbaar vervoer 3800 nieuwe arbeidsplaatsen tot stand gekomen Nu hebben de negen gemeen ten met een eigen vervoer voor 1981 plannen ingediend voor nog eens 1600 man. maar „het is dunkt mij volstrekt frastructuur van NS in de jaren '80 duidelijk dat die wensen onmogelijk ge weer op peil te brengen. Overigens wil hij de abonnementhouders zoveel mo gelijk ontzien, er en passant op wij zend dat de recente groei wel uitwijst PAGINA 3 loonmaatregel 'De loonmaatregel is een greep naar de noodrem om erger te voorkomen en het sluitstuk van een slecht rege lingsbeleid', aldus mrC van Veen de voorzitter van het Verbond van Neder landse Ondernemingen. De loonmaat regel zal volgens de werkgeversvoor zitter geen extra werkgelegenheid op leveren PAGINA 9 natuurbescherming De overheid is in ernstig conflict mei de natuurbeschermingsorganisaties geraakt door de halvering van hel. be drag op de begroting van erm voor het mstand houden van voor natuur en landschap waardevolle gebieden De organisaties hebben zich teruggetrok ken uil alle commissies, die betrokken zijn bij de uitvoering van de zoge naamde 'Relatienota die de verhou ding landbouw-natuur regelt. PAGINA 13 koppelhazen 'Van onze Haagse redacteuri DEN HAAG - Minister Tuijnman van verkeer en waterstaat heeft gew eigerd dc Tweede Kamer enige toezegging te doen rond de Westerschelde-oeververbin- ding. Hij wilde niet ingaan op dc eis van de Kamer om niet met lege handen het nieuwe overleg met Zeeland te beginnen. Dat overleg staat, aldus Tuijnman bij de behandeling van zijn begroting in de Kamer, voor woensdag 10 december op de agenda. De bewindsman gaat wel, gesteund door de bijna kamerbrede motie, op nieuw het kabinetsberaad in om te po gen meer rijkssteun voor de brug-tun- nel los te krijgen, maar hij was niet opti mistisch ..'t Gaat niet om een peule- schil. Tegenover dc Kamer wil ik geen verwachtingen wekken waarvan ik weet dat ze waarschijnlijk niet uit kun nen komen" De bewindsman legde er wel de nadruk op dat hij de oeverver binding wil realiseren. ..'t Zit me ver draaid ook niet lekker". Hij zei zich mo reel gebonden te achten aan het princi pe-besluit van het Kabinet-Van Agt uit '78. toen werd afgesproken dat er een vaste oeververbinding kon komen Kamer en minister kwamen donder dag niet verder tot elkaar. Alle partij en vragen van Tuijnman uitvoering van de motie-Eversdijk. Om. met ande re w oorden, de bereidheid van de rege ring om meer te doen in de richting van Zeeland en zich niet te beperken tot alleen het vragen van meer miljoenen van de provincie. De regering heeft de morele plicht om dat te doen. vinden bijvoorbeeld CDA'er Eversdijk. me vrouw Lambers van D'66 en PvdA'er Castricum. gezien de door Tuijnman gewekte verwachtingen over realise ring van het VOW-project. Het enige winstpunt uit het twee da gen durende debat is de bereidheid van iSlot zie pagina 6 kolom 2) honoreerd kunnen worden" meenten moeten hun efficiency opvoe ren, een 'bittere noodzaak' en Tuynman zal hierover op korte termijn contact met ze opnemen, Ook verwierp Tuynman het verwijt dat hij bij het inleveren voorop gelo pen zou hebben, of althans de minste weerstand had geboden. Voor sommi ge departementen, zoals defensie, ligt de verhoging van het budget vast. maar andere, zoals volkshuisvesting en sociale zaken hadden eveneens moe ten inleveren. Op zijn beurt verweet hij de Kamer 'onvoldoende aandacht voor dc algemene tendens' te hebben, te meer omdat vrijwel alle zaken, die in dc Kamer worden bepleit, ook de wens van Tuynman zijn. Tuynman verzette zich opnieuw tegen invoering - op korte termijn - van een maximale rijsnelheid van 30 kilometer per uur. omdat zulke maatregelen nau welijks effect hebben als de omstandig heden iribbels, bochten m de bestra ting) de autorijders er niet toe dwingen Mevrouw Lambers i D'661 diende deson danks een motie in, die wordt gesteund door CDA en PvdA. Een jaarlijks terugkerend dilemma noemde Tuynman hel vraagstuk van dc 100 kilometer per uur op autosnel wegen. Er is thans een studie verricht over de vraag of dit maximum moet worden verhoogd. Het rapport is nu nog geheim, maar eerlangs zal het de Tweede Kamer worden aangeboden. Hij wees het voorstel af om fietsen die rechtsaf gaan, ook door rood licht te laten rijden. ..Rood moet rood blij ven". vond dc liberale bewindsman. PEKING (ANP) - De weduwe van Mao, Jiang Qing. is voor het eerst sedert vier jaar in het openbaar getoond. Dat was in een uitzending van de Chinese televisie die gewijd was aan ds opening van het proces van de bende van vier en zes anderen donderdag. De uitzending duurde nog geen tien minuten en was alleen gewijd aan het begin van de zitting. Tevoren had Radio-Peking een reportage gegeven waarin het proces een 'proces van het volk. een rechtvaardig proces' werd genoemd. .De dag waarop het volk zolang gewacht heeft, is eindelijk gekomen', aldus de radiocommenta tor. tzie ook pag. 151. \'an onze correspondent i WARSCHAU - De Poolse voedseltekorten zullen het komende jaar alsmaar groter worden. Pas over een aantal jaren is er hoop op enige verbetering. Dit was de trieste balans die de ministers van landbouw en voedselvoorziening donderdag aan het Poolse parlement, de „Sejm", voorlegden. Miljoenen tonnen aardappelen, graan, suikerbieten en oliezaad zijn door de slechte en natte zomer en het tekort aan verdelgingsmiddelen verloren ge gaan. De boeren hebben het vee. waar voor ze niet genoeg voer hebben, laten slachten. Hierdoor zal het vleestekort volgend jaar nog erger worden. De eni ge troost die de ministers de Poolse con sument konden geven, was het uitzicht op een beetje meer boter en jam om het dieet van droog brood aantrekkelijker DEN HAAG ANP- Op het departement van verkeer en waterstaat wordt ge werkt aan voorschriften die verplichten tot het dragen van autogordels op de achterbank van personenautos Dit blijkt uit het schriftelijk antwoord van minister Tuijnman op vanuit de tweede kamer gestelde vragen bij de behandeling tan de verkeersbegroting voor 198! ht dat antwoord ivordt uiteengezet dal een dergelijke draagverplichting 30 tot 50 doden per jaar zou besparen De bewindsman deelde verder mee. dat binnen afzienbare tijd een icettelijke regeling kan worden tegemoet gezien voor verkeersbngaaiers. Hoofdaannemers kunnen niet aan sprakelijk gesteld worden voor 'bona fide' faillissementen van onderaanne mers Deze uitzondering wordt ge maakt in het wetsontwerp dat de kop pelbaaspraktijken tegen moet gaan PAGINA 15 europese gemeenschap De voorzitter van de Europese Com missie. de Brit Roy Jenkins vindt dal de negen lidstaten veel meergeld moe ten besteden aan de Europese Ge meenschap PAGINA 25 shell De Koninklijke Shell heeft ui hel der de kwartaal van dit jaar een nettore sultaat behaald van 391 miljoen pond sterling. Gecorrigeerd voor valuta-om rekeningen en dergelijke is dit resul taat 23 procent lager dan dezelfde pe riode van vong jaar Shell Oil maakte een winst van 353 mihoen dollar, een stijging van twlnUg procent estel Het verlies van Estel over de eerste ne gen maanden van dit jaar bedraagt 264 4 miljoen gulden Het bestuur van Estel iHoesch-Hoogovensi zegt in een toelichting op de cijfers dat hel verlies k wjjten is aan de slechte gang van zaken 111 de Europese staalindustrie en de ongunstige ontwikkeling van de conjunctuur Nieuws uit Zeeland: 2. 5, 7 en 9. Binnen- en buitenland: 3. 13 en 15. Sport: 17 Kunst en cultuur: 21. Radio en televisie: 23. Financiën: 25. Varia: 19. te maken, maar dat gebeurt niet met een De ministers lieten duidelijk blij ken dat die verbetering met. een beetje geluk pas over een paar jaar te verwach ten is. Om Polen voor een echte hongersnood te bewaren moet volgens de verant- woordelijke ministers met alleen vrij wel alle voedselexport worden stopge zet. maar ook worden gezorgd dat de uivoer wordt gegarandeerd van grote hoeveelheden voedsel. Op langere termijn is de Poolse rege ring van plan investeringen in de land bouw uit te breiden tot een derde van alle investeringen. De boeren krijgen van nu af aan meer voor hun producten maar moeten ook meer betalen voor veevoer en dienstverleningen. De debatten In het parlement over het landbouwbeleid, waarvoor een dag was uitgetrokken, zullen minstens twee dagen duren. Verwacht wordt dat uiteindelijk enkele ministers het veld zullen moeten ruimen en dal er ook enige koppen zullen rollen in het Pool se Politburo. Op korte termijn komt het Centrale Comité van de Poolse communistische partij weer bijeen om Slot zie pagina 6 kolom 11 DEN HAAG - TNO heeft met een vin ding van ir. J. van der Weide om be staande benzinemotoren op alcohol imethanol) te laten lopen, wereldwijde aandacht getrokken bij auto- en olie maatschappijen. TNO hoopt met deze vinding, waaraan zowat vijfjaar is ge werkt. vooral de Nederlandse indus trie een impuls te geven. Maar ook heeft TNO al contacten met Nieuw- Zccland en Australië over het ont werp. Tevens is contact gelegd met een grote Europese autofabriek. In dit sta dium kon nog niet worden gezegd wel ke dat is. De TNO-ontdekking zal waarschijnlijk niet leiden tot een besparing op brand stofkosten. Dit omdat methanol ite winnen uit o a steenkool, bruinkool, suikerbieten en suikerriet» bijna de hel ft minder energie levert dan benzine, waardoor tweemaal zoveel methanol nodig is voor dezelfde hoeveelheid kracht. Het voordeel zit in de grotere onafhankelijkheid van de olie-leveren de landen. Het is zelfs denkbaar dat vluchtige vloeistoffen die nu als afval bi) de produktie van methanol overblij ven. mettertijd ook als brandstof ge bruikt kunnen worden. De methanol die nu m ons land wordt gemaakt door DSM. is bij lange na niet toereikend om by een oliecrisis het au topark te kunnen laten rijden TNO ver wacht dan ook meer van de - wellicht goedkoper te produceren - methanol uit tropische landen zoals bijvoorbeeld Brazilië. Op het ogenblik kost een liter methanol ongeveer 50 cent. Omdat tweemaal zo veel nodig is. komt hel gebruik neer op een gulden in vergelijking met een liter benzine De aanpassing van de benzinemotor aan methanol wordt verzorgd door een apparaat - ter grootte van een sigaren doos - dat op elke normale automotor is toe te passen en het mogelijk maakt op een brandstof te rijden die voor nul tot honderd procent uit methanol be staat. Het apparaat bepaalt continu uit hoe veel methanol en benzine de vloeistof bestaat. Zo wordt steeds een optimale verbranding verkregen, die in vergelij king met gewone benzine ook nog iets schoner is Het apparaat is niet geschikt voor die selmotoren Maar het pnncipe van me ting van samengestelde vloeistoffen maakt het in de toekomst wel mogelijk dat ook die categorie profijt van de TNO-vinding kan hebben. Van der Weide denkt dat het apparaat niet meer zal kosten dan een LPG-in- stallatie en dat men door de lagere energlewaarde van methanol een gro tere tank zal moeten nemen of vaker naar de pomp moeten. De (nog niet zo lang: drie maandeni gehouden testrit ten met Opeis en Volkswagens hebben aangetoond dat de motor niet noe menswaardig meer slijt. Ook is er geen aanpassing van de ontsteking nodig Ir Jouke van der Weide van TNO toont de apparatuur. DEN HAAG (ANP)-De Westduitse justitie weigert om te voldoen aan het verzoek van Nederland om een Nederlandse oorlogsmisdadiger uit lep leveren. De man is n3 de tweede wereldoorlog in Neder land bij verstek veroordeeld we gen s het doodschieten van een ge vangene. die een vluchtpoging deed. Jhr. mr. L. de Beuafort, die als officier van justitie speciaal belast is met het opsporen van voortvluchtige oorlogsmisdadi gers. maakte dit donderdag he kend. Het uitleveringsverzoek is volgens De Beuafort afgewezen, omdat de Duitse justitie niet tot de bevin ding is gekomen dat er in dit geval sprake was van moord. „De juridi sche opvattingen over 'moord' zijn in Duitsland anders dan in Neder land. al gaat het vaak om zeer sub tiele interpretatieverschillen. Als er geen sprake is van moord is de betreffende misdaad inmiddels verjaard in Duitsland. Naast hel nu afgewezen uitleve ringsverzoek liggen ernog vijf ver zoeken tot uitlevering.«waaronder een voor de onlangs in Duitsland lot zeven jaar veroordeelde Siert Bruins. Het verzoek voor Bruins blijft gehandhaafd, omdat hij na de oorlog in Nederland tot levens lang werd veroordeeld.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1980 | | pagina 1