RWANDA toekomst voor de kinderen niet alle kinderen gaan naar school sommige zijn daar veel te arm voor PZC/ varia 21 DONDERDAG 13 NOVEMBER 1980 zijn daar te arm voor en dan moeten de kinderen helpen met het werk Bij Simon thuis was er wel genoeg geld om hem en al zijn broertjes en zusjes naar school te sturen. En zijn vader en moeder willen ook graag dal hij wat leert. Er is thuis maar een klem stukje land. dat straks maar voor een of twee zoons genoeg is. als die volwassen zijn geworden en een eigen gezin hebben. Dus als de anderen dan ergens anders kunnen werken omdat ze geleerd heb ben. dan zou dat heel fijn zijn Maar ei genlijk moet het daarvoor aan Simon ook nog lukken naai' de middelbare school te gaan. want alleen met lagere school kan hij nog niet veel beginnen En er gaan maar zo weinig kinderen van de lagere school naar de vervolgschool. dat je wel heel erg veel geluk moet heb ben om daar terecht te komen Sommi gen zeggen zelfs dat je daar rijk voor moet zijn. of heeél kanp. Maai' niemand weet precies hoe dat gaat. want de rege ring beslist wie waar naar school mag Dan moet je heel goed naar de radio luisteren, want daar wordt je naam om geroepen als je naar de vervolgschool mag. Simon zelf is elf jaar. Zijn Rwandese naam is Rukundo. dat betekent Liefde. Zijn broertjes en zusjes hebben alle maal andere namen, niet zoals in Ne derland allemaal dezelfde achternaam. Allemaal hebben ze een Europese (Franse» naam (voor hem is dat Simoni en een Rwandese (voor hem is dat Ru kundo) Simon heeft veel broertjes en zusjes Maar er zijn ook al twee doodgegaan de ene vrij snel na de geboorte, de andere toen hij drie jaar was. Niemand uit de familie weet waar dat precies van geko- klaas tjoelker men is van het gebruiken van besmet water, waardoor die kinderen ziek zijn geworden, of van te weinig eten Simons moeder geeft nooit de fles aan haar kinderen maar altijd de borst Als er dan weer een kindje geboren wordt dan is er voor het eerste niet meer ge noeg Dan moet zijn moeder heel erg oppassen dat er voor de eerste genoeg ander eten is. anders wordt die ziek van honger Simon heeft broertjes van 12.5 en 1 jaar. Hij heeft zusjes van 9 en 3 jaar Dus als er niemand ander werk vindt, moeten ze alle vier op het kleine stukje land werken. Hun land is in verschillende kleinere stukjes verdeeld, maar er is in totaal toch echt te weinig om voor vier gezinnen genoeg te eten te geven Sommige jongens gaan wel eens ergens anders werken zonder dat ze op school geleerd hebben. Ze gaan dan werken als tuinman, of zo maar als arbeider Maar dan verdienen ze vaak weer te weinig om genoeg eten te kunnen kopen. Dus daarom willen Simon en zijn broertjes, maar ook zijn zusjes, graag naar school Bovendien vinden ze het fijn om te kun nen lezen, al zijn er niet veel boekjes hier water Simon moet vaak na schooltijd wat Simon Rukundo voor het Ru andese school Simon en zijn klas hebben gymnastiek. Daar is geen zaal voor. hei gebeurt ge woon buiten En er zijn ook geen toes tel len. maar ze vermaken zich best' mensen aan het begin van het nieuwe schooljaar goed naar de radio luisteren, want soms worden ze vlak van tevoren nog overgeplaatst Dan moeten ze nog in allerijl verhuizen om op tijd op hun nieuwe school les te kunnen geven jaar van het kind Het internationale jaar van het kind. 1979. is achter de rug. Ook in Rwanda hingen affiches die vertelden dat het het jaar van het kind was. Maar is er ten gevolge daarvan nou veel veran derd? Dat is moeilijk te zeggen. Maar wat wel vaststaat, dat is dat er in Rwanda gewerkt wordt aan de toe komst van het land. dus aan de toe komst van lien die nu kinderen zijn, en aan de toekomst van de toekomstige kinderen. Voor Rwanda betekent dat. dat er ge werkt wordt aan een heleboel dingen die in Nederland vanzelfsprekend aan wezig zijn. soms zelfs overdadig. Hier moet meer voedsel geproduceerd wor den hier moeten meer kinderen naar betere scholen kunnen, hier moet meer zuiver drinkwater komen. Als Zeeland daar aan mee heeft kunnen werken, dan is dat prachtig Maar in Rwanda is men zich terdege bewust dat zij zélf het werk moeten doen. Buitenlandse hulp stelt mets voor als er in het land zelf niet aan de toekomst gewerkt wordt Met het oog op die toekomst worden de scholen verbeterd. Het hele onderwijs wordt meer toegespitst op de Rwande se situatie. Tegelijkertijd hoopt men meer kinderen naar school te kunnen laten gaan En meer kiriderett met een afgeronde opleiding van school te kun nen laten gaan. Dat houdt in dat ze meer dan tot nu toe in de praktische dingen van alledag opgeleid zullen wor den Voor de universiteit houdt dat óók in bezig zijn met waar de Rwandezen wat aan hebben. Een voorbeeld daar van is het onderzoek naar Rwandese geneeskruiden, die al eeuwenlang door genezers gebruikt zijn: Als vastgesteld kan worden dat die goed werken, niet schadelijk zijn en redelijk gemakkelijk bereid kunnen worden, dan kunnen die middelen het land op dat gebied zelf standiger maken. Dan hoeven de Rwandezen minder van de. vaak te du re, Europese geneesmiddelen te kopen. Om zoveel mogelijk de bevolking aan het werk te zetten voor de ontwikke ling, heeft de president van Rwanda, generaal-majoor Habyarimann Juve nal. een beweging opgericht om de mensen te activeren. Dat is de 'Mouve ment Révolutionnaire National pour le Développement'. In het Nederlands: nationale revolutionaire beweging voor de ontwikkeling. Het devies luidt Een heid - Vrede - Ontwikkeling. De bedoe ling is om zoveel mogelijk samen het land op te bouwen zonder scheiding van de drie volksgroepen Hutu's. Tut si's en Twa's iln het verleden zijn daar wel. soms bloedige twisten tussen ge weest i Het eigenbelang mag nsct voor opslaan, maar het belang van iedereen gezamenlijk moet vooropstaan De MRND moet die idealen onder de bevolking uitdragen. Tegelijkertijd is deze beweging de politieke partij van het land „We kunnen onze doelstellin gen alleen bereiken", zegt de president, „door de gebundelde inspanningen van alle zonen en alle dochters van onze moeder, het Vaderland' tallen scholen op de plaats waar vroe ger missieposten waren. Vooral de ver- volgscholen, zoals de 'Rwandese ma vo' (die heet hier op zijn Frans: Tronc commun) en verpleegstersopleidingen zijn in een aantal plaatsen geconcen treerd. En dat zijn lang niet altijd ook de grotere steden: het zijn de plaatsen waar de eerste Europese zendelingen en missionarissen toegelaten werden. Rond het jaar 1900 kwamen de eerste missionarissen Rwanda binnen. Rwan da was toen een koninkrijk, en de ko ning en de edelen waren bang voor te veel invloed van die missionanssen Dus stuurden ze die maar naar wat af gelegen plaatsen, waar ze niet zoveel kwaad konden. Om mensen tot het christendom over te halen, en ook om priesters enzovoorts op te leiden, wer den door die missionarissen scholen en ziekenhuizen) opgericht. Niet zoveel la ter kwamen ook de zendelingen. Meer dan de missionarissen trokken die naar het platteland en verspreidden ze zich daar Daardoor kwamen er ook meer verspreide scholen, dichter bij de men sen Maar natuurlijk kwamen er ook scholen in de grotere sleden Er werden ook enkele scholen door de Belgische regering gebouwd, die toen in Rwanda de baas was look al bleef de koning, de mwanu'. bestaan' Rwanda is sinds 1962 onafhankelijk Nu zijn alle scholen onder controle van de regering: bij de lagere scholen kun je alleen nog aan de godsdienstlessen zien door wie ze opgericht zijn. Maar de on derwijzers en leraren worden door de regering betaald en geplaatst. Wel blij ven de schoolgebouwen eigendom van de kerken. Die plaatsing van het onder wijzend personeel wordt, net als de- plaatsing van de leerlingen, via de radio bekendgemaakt. Dus moeten deze bn klas in de glazen school. Dit lokaal is wat groter dan in het andere aeboun He. maar met zovee nderen is er toch u c Plaats' Simon i oor zijn eigen huis. Zijn haar i$ q van school uit verplicht gesteld den ze weggaan? Maar ook als een fami lie wél ver uit elkaar komt te wonen, blijven ze elkaar opzoeken, hoe moeilijk dat vaak ook is (soms moet er twee of drie dagen héén en net zoveel terug ge reisd worden voor familiebezoeken Als de leerlingen van de internaten vakantie hebben, moeten ze dus ook vaak die lange reizen maken Daarvoor zijn ze dan aangewezen op handelaren die net dezelfde kant opgaan, voor drie Franc per kilometer kunnen ze dan meerijden Je moet het natuurlijk wel net treffen dat er net iemand de goede kant opgaat Als het meisjes zijn. die zo ver van huis naar school gaan. komt vaak een oudere broer hen ophalen Maar ook dan moet er met een hande laar meegereden worden, want weinig mensen bezitten zelf een auto. Het gevolg is. dat deze leerlingen vaak ook hele afstanden te voet af moeten leggen. Zodat er soms heel weinig tijd thuis overblyft. verspreid Hoe komt dat nu dat die scholen vaak zo ver van huis zijn? Veel scholen, bijna alle zelfs, zijn ge sticht door missionarissen en zende lingen. Daarom vind je vaak hele aan maal' er zit een lange stok aan vast. Aan die stok heeft hij een stuur vastge maakt, zodat hij er echt mee kan rijden. Daar heeft hij dan enorm veel plezier mee. Zo heeft hij dus speelgoed waar hij dubbel plezier van heelt eerst bij hei maken daarna bij hel spelen En het kost allemaal niets Simon heeft nog een leuk spelletje Soms wacht hij net zolang aan de wee totdat er een combi langs komt Daar holt hij dan keihard achteraan, en dan probeert hij zich aan de achterbak om hoog te trekken Vaak lukt dat niet. soms valt hij zelfs half van de auto af. Maar een week geleden lukte het hem wel om achter in de bak te klimmen toëö is hij wel anderhalve kilometer meegereden Dat moest hij wel weer te rug lopen, maar hij had er dan ook een heleboel plezier mee gehad kinderrijk Simon is cén van de heel veel kinderen die Rwanda rijk is. Vandaar dat een jaar van het kind hier helemaal op zijn plaats was. Maar eigenlijk is elk jaar een jaar van het kind: werken aan de ontwikkeling van Rwanda is werken aan de toekomst van al die kinderen Vooral ook de kinderen kunnen een stuk gezonder worden, als er gezorgd wordt voor schone, beschermde bron nen met zuiver water. Want vooral ook veel kinderen worden verzwakt door wormziektes En die wormziektes wor den vaak veroorzaakt door te weinig water, of door besmet water En als hel wat beter gaat met de landbouw, aan kunnen vooral de jonge kinderen beter eten Dan zullen er ook minder kinde ren dood gaan En dan kunnen de kin deren gezonder zijn Dat is heel belang rijk in Rwanda meer dan de helft van de bevolking is jonger dan twintig jaar! Er zijn heel wat mensen die vinden dal er zo veel te veel mensen komen in Rwanda 'Rwanda is nu al te dicht be volkt' zeggen ze. 'Er is niet genoeg land om iedereen van te eten te kunnen ge ven, en er is niet genoeg werk voor ie dereen. Maar er zijn anderen die zeggen dat er nog wel wat mensen bij kunnen, zeker als de landbouwmethoden wat verbeterd worden En veel mensen kun nen ook veel werken. Veel Rwandezen zeggen als God mij zoveel kinderen geeft, dan mag ik die niet weigeren De ze mensen willen dan ook vaak niets doen om minder kinderen te krijgen En dan is er ook nog de Katholieke Kerk die vindt datje ook eigenlijk mets mag doen om minder kinderen te krijgen En omdat ongeveer de helft van de Rwan dezen katholiek is onderwijs De meeste kinderen gaan. net als Si mon. in ieder geval naar dc lagere school. Toch zijn er ook nog wel kinde ren die zelfs daar niet aan toe komen. Ongeveer een kwart van de kinderen tussen zes en elf jaar gaan niet naar school. Meestal is dat omdat ze te arm zijn. Want al kost de school zelf niet duur (100 Franc pér jaar. dat is hel dag loon van een geschoold arbeider), er moet ook nog een aparte school schoolkleding gekocht worden: voor meisjes een jurkje van hel-donkerblau- we stof: voor jongens een korte broek en een bloes van khaki-kleurige stof. En verder kun ja als kind natuurlijk thuis minder helpen als je naar school gaat. Als je na ze ven jaar van de lagere school afkomt, is de kans niet zo heel groot dat ie in het vervolgonderwijs terecht kunt Slechts zes procent van degenen die de lagere school gedaan hebben krijgen een plaatsje in het vervolgonderwijs De overige vierennegentig procent gaan thuis of ergens anders aan het werk Maar tot nu toe had je weuug aan watje op de lagere school geleerd had. ten minste als je thuis op het land ging werken, Daarom is de regering nu met een grootscheepse hervorming van het onderwijs bezig De lagere school wordt straks acht jaar Vooral in de laatste twee jaar daarvan zal de nadrui gelegd worden op praktische dingen. Maar het is ook de bedoeling dat dan negentig procent van de leerlingen nog drie jaar doorleert. Daarbij komt dan de nadruk te liggen op vakken die voor hen in hun dagelijkse leven (als landbouwer bij- voorbeeld) van praktisch nut zullen zijn landbouw, kunstnijverheid, huis houding. De overige tien procent gaan naar scholen die hun naar het middel baar en misschien zelfs het universitair onderwfis zouden kunnen leiden Zover is het nog niet helemaal Maar overal bij de lagere scholen verrijzen al werk plaatsen. waar straks de praktische vakken gegeven zullen worden lezen Veel scholen die na de lagere school komen hebben een internaat in Rwan da Als kinderen thuis blijven en toch veel moeten leren, ook buiten school tijd. levert dal veel problemen op. Overdag na schooltijd moeten de kin deren thuis en op het land helpen. Als het donker is kan er niet meer gewerkt Worden, dus dan zou er tijd zijn om te studeren. Maar daar is het dan ook te donker voor. al rond zes uur wordt het donker (het hele jaar door). De meeste mensen, zeker op het platteland, heb ben geen elektriciteit, maar vaak zelfs geen petroleumlampen. Dus dan komt er van studeren weinig terecht, want het houtvuurtje geeft te weinig licht om bij te kunnen lezen. Dus komt het wel goed uit. wat dit be treft. dal er dan internaten zijn waar 's avonds wel licht is Misschien is het voor vele Rwandezen wel moeilijker dan voor vele Nederlandse kinderen om ver van huis le gaan Als je 15 bent, en nog nooit van huis geweest, dan is het nier zo leuk om dan ineens op een dag reis van huis naar school te moeten. De mensen in Rwanda zijn heel erg op hun familiebanden gesteld. Vaak wo nen broers en neven nog heel dicht bij elkaar daar hebben ze dan een stukje grond kunnen krijgen, dus waarom zou- Het is vroeg in de morgen in Rwanda. De mist, die in deze tijd vaak om de jeuvels hangt, is nog net niet helemaal opgetrokken. Dat komt omdat het regentijd is: de grond is nu erg vochtig. Simon is al een paar uur wakker, maar hij moet zich nu toch heel erg haasten om op tijd op school te komen. Hij heeft zelf geen horloge, maar ook bij hem thuis is er geen één klok in huis! Maar nu hoort hij op de andere heuvel de schoolbel luiden, en holt hij heuvelop-heuvelaf op zijn blote voeten naar school. Hij vanmorgen om zes uur opgestaan, en heeft al wat hout gesprokkeld voor het kookvuurtje van zijn moeder. Daarna heeft hij nog wat om huis gescharreld. Soms gaat hij extra vroeg naar school, omdat hij hoopt dat hij dan de klok mag luiden. Maar vandaag heeft een van zijn vriendjes dat gedaan. karweitjes opknappen. Soms gaat hij water halen. Dat is een zware klus. w ant het is wel een kw artier lopen. Hij neemt een groot blik mee. dat aan een kant open is. Als dat \ol is weegt het wel zo'n 15 kilo. Hij draagt dat op zijn hoofd, dat vindt hij het makkelijkst. Maar dan moet hij wel een beetje voor zichtig lopen, anders klotst het erover en krijgt hij liet water zelf over zich heen. Soms. als zijn broertjes en zusjes dat. niet doen. gaat Simon hout halen Dan gaat hij het bos in. en zoekt hij wat dro ge takken bij elkaar Dat hout is nodig om het eten op te koken er is geen gas. geen elektriciteit om op te koken Dat zou toch ook te duur zijn hout kost meestal niets, maar je meel er wel voor werken. Bij hem thuis eten ze vaak bonen, soms erwten Die moeten heel lang gekookt worden, dus daar is heel wat hout voor nodig elke dag. Er is nog een karweitje dat Simon wel eens doet: dan gaat hij bananenblade ren zoeken Uit de stengels van die ba nanenbladeren worden dan een soort draden of vezels gemaakt. Daarvan maakt zijn moeder dan weer hele mooie mandjes De kleinere mandjes worden vooral aan rijkere mensen verkocht De vinden ze zo mooi. dat ze ze op de kast en de schoorsteenmantel zetten voor de sier. De grotere manden zijn net zo mooi vaak. maar die kun je ook heel goed gebruiken, Vaak worden daar dingen in vervoerd, zoals sorgho, maïskolven, bo nen Zo'n mand wordt dan op het hoofd gedragen, net zoals Simon liet blik met water op zijn hoofd draagt Simon werkt veel Maar toch schiet er tussendoor ook nog wel tijd over voor spelletjes. Soms zet hij zijn waterblik even weg en gaat hij wat voetballen met zijn vriendjes die op de koeien pas sen Dat doen ze dan niet met een echte voetbal, want daar hebben ze geen geld voor Simon en zijn vriendjes maken hun voetbal zelf. Van bananeblad ma ken ze een mooie ronde prop. Met de draden uit de stengel binden ze die ste vig vast En dan maar er tegenaan' Maar ook het andere speelgoed waar hij mee speelt moet hij zelf maken Er zijn geen speelgoedwinkels, alleen mis schien in de stad voor de rijke mensen Simon heeft daar heel wat op gevonden Hij maakt soms een huisje van allerlei kleine takjes, soms een autootje van takjes. Dat is echt een heel mooi ding: het autootje zelf is niet zo heel groot. Die klok is een oud wiel: met een grote steen moet je daar tegenaan slaan. Als ie dat goed hard doet. kun je het gelui ervan heel ver weg nog horen Nu is het achtuur, voorlopig is het afgelopen met spelen en werken, en moet hij aan het leren. Even nadat hij naar binnen is ge gaan, is de klas in koor Kinyarwanda. taalles, aan het doen. Dat gaat zo luid, datje het bijna net zo ver als de school bel kunt horen! schooldag Simon zit nu al in de vierde klas. dat belekent dat hij alleen woensdagmid dag en zaterdagmiddag vrij heeft. Toen hij nog in de lagere klassen zat, moest hij de ene week elke morgen naar school, de andere week elke mid dag. Er zijn te weinig meesters en juf frouwen. en er is ook niet zo heel veel ruimte op school. Vandaag heeft Simon rekenen, taalles Kinyarwanda i. aardrijkskunde en iraktisch werken. Dat werken is bij- roorbeeld het vlechten van manden, die gebruikt worden om sorgho (graan) op te drogen Andere vakken die hij ïeeft Franse taal. gymnastiek en op voeding tot goed burger van Rwanda. Het is wel vaak lastig op school want er öjngeen boeken, en bijna geen leitjes o;ri op te schrijven. Er is ook geen elek- risch licht, Dc kleine raamopeningen ran de school laten weinig licht door. Als het buiten dus erg donker is - en dat gebeurt best wel vaak. nu in de regen- lijd - dan kun je bijna helemaal niets meer zien Op een dag waren er mensen uit Europa die dachtenWe gaan een school laten •ouwen met heel veel glazen ramen er- r., dan is er wel genoeg licht. Dat heb ben ze ook gedaan, maar dat werd ook ten grote strop Want het glas moest an heel ver komen, in hotsende en bot sende vrachtauto's over hobbelige we gen Dus heel veel van die ramen gingen al onderweg kapot. Toen de school uit eindelijk klaar was, zag de school er heel indrukwekkend uit. Maar na een tijdje waren er al heel wat ramen stuk: soms kwam er een bal tegenaan, of een rogel, of noet iets anders. Dus moest er weer glas komen van heel ver. En ook nog iemand die dat glas er weer in kon tetten. Zo komt het dat er vaak een stel ramen ontbreken uit deze school! Tussen de middag loopt Simon met een stel vriendjes naar huis. Daar eet hij de eerste maaltijd van de dag. want 's morgens heeft hij bina niet ge lden. Hij eet lekker vandaag, vindt bruine bonen met zoete aardappels wel een beetje naar tam- kastanjes!). 's Middags heeft hij school, tot half vijf maar liefst, gaat hij soms water halen bij soms gaat hij weer hout zoe- op te koken. Hij gaat ook wel illetjes doen met zijn vriendjes, naar een van hen toe die niet op ooi zitten, maar op de koeien of gei- lang niet alle kinderen gaan in naar school: sommige mensen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1980 | | pagina 23