leuke sinterklaassurprise: geef eens een bon voor een rijvaardigheidstest mtm J)nderzoek naar eigen voorziening oor slechthorende kinderen Choco- ademelk u Subsidie natuurbeheer nodig om te overleven PZC/ m m EPENDANCE- VORMING BESTAAND INSTITUUT Po!itie-auto in de slip op Tholen De drank uit duizend-en- één-nacht... Gafé Oriental Mr. J. P. BOERSMA BIJ AANBIEDING BOEK: Spaarpandbiljetten (5jaar) ■76% d JONDERDAG 13NOVEMBER 1980 S« provincie mm Denken we ook nog wel aan die veiligheidsgordel? Of gorden we die snel om als we een politieman zien? Toch gaat het om onze eigen veiligheid. Er zijn heel wat mensen, die erover kunnen meepraten: dat rij-examen blijft altijd een wat zenuwachtige bedoening. Daar zit toch maar iemand naast je, die je op de vingers kijkt en erop toeziet of je alles wel goed doet. En je moet met zóveel dingen rekening houden. Een paar keer in de fout en je kunt weer opnieuw gaan lessen. Wie echter heelhuids door het examen komt, heeft kennelijk redelijk netjes gereden. Zo keurig rijdt een mens een jaar of wat later waar schijnlijk niet meer. Natuurlijk, je krijgt wat meer routine, Olyi gaat wat minder houterig te werk dan traan tijdens het examen, maar het gevaar mee at er in dat je een stuk gemakkelijker wordt met het toepassen van allerlei tal regeltjes. Je hebt het idee dat het zo hoort, je vindt het prettig om te hande len zoals je handelt, of je doet 't ge woon ondoordacht. En ook al hoef je daarmee nog niet direct op een aanrij ding aan te sturen, een voorbeeld vap goede stuurmanskunst ben je dan al iang niet meer. I Die mogelijkheden zijn er inderdaad: netpoals er mensen zijn, die zich om de zoveel tijd grondig laten onderzoeken Hoeveel mensen zouden er niet zak ten, wanneer ze op grond van hun rij stijl van nu, zoveel tijd na het examen, zouden worden beoordeeld? Dat aan tal kon nog best eens zorgelijk hoog oplopen. valt het te corrigeren, wanneer een automobilist is, die zich in de -op van de jaren een bepaalde rijstijl eft aangeleerd, waar nog wel het een «n ander op aan te merken is. Blijft het j het bekende gebaar van een mcdc- '.g^Jfeggebruiker, die z'n wijsvinger naar 1st voorhoofd brengt bij het zien van je dele? feuten in het verkeer, of moet er eerst gjö narigheid van komen in de vorm van igee Kn aanrijding, voor je misschien met !°°F ïg tö ^ee' sfere Vleten we allemaal wel wat die ver- Je eigen onvolkomenheden wordt ge- keersborden te betekenen hebben. Er confronteerd. Of zijn er wellicht toch nog andere mogelijkheden om na te gaan of je werkelijk een heer of dame in het verkeer bent? zijn er zoveel bij gekomen, nadat we examen deden! Waar duidt bijvoor beeld dit bord op? Wegversmalling? Nadering beweegbare brug? om te weten of alles in orde is, bestaat er ook de gelegenheid dat een automo bilist zich eens laat 'doorlichten'. Al geruime tijd geleden heeft de ANWB een rijvaardigheidstest ontworpen, die de automobilist een soort spiegel voorhoudt, waarin zowel de goede als de minder goede kanten van de ver- keersvaardigheid en het verkeersin- zicht zichtbaar worden gemaakt. Om te weten te komen hoe zo'n rijvaar digheidstest nu in elkaar zit. heeft uw rubriekschrijver onlangs 70.- neerge teld om eens een dergelijke test te kun nen ondergaan. Dat kan in Zeeland vanuit Middelburg. Om precies te zijn vanaf het kantoor van de ANWB aan het Plein 1940. In dat kantoor vindt, voorafgaande aan de autorit, aller eerst een test van het gezichtsvermo gen plaats. Dit onderzoek en de test op de weg nemen samen ongeveer ander half uur in beslag. ogentest Zo'n ogentest is zoveel jaar nadat je examen hebt gedaan, van groot be lang. Het is, om een voorbeeld te noe men, een manier om er achter te ko men dat bijvoorbeeld hel vermogen tot dieptezien ontbreekt. Op zichzelf is dat geen ernstige zaak. En als regel kan zo'n afwijking ook niet worden verholpen of gecorrigeerd. Wel kan een automobilist, vertrouwd ge maakt met deze 'handicap', er op wor den geattendeerd in het verkeer extra voorzichtig te zijn in eike situatie, waar het schatten van de afstand een rol speelt, zoals bij inhalen en inlopen op een file. Bij een gezichtsvermogentest, waarbij je in een soort viewer mag loeren en bepaalde tekens en cijfers moet zien te ontwaren, komt behalve de kwestie van het dieptezien, ook de gezichts scherpte, de oogspierbalans, het ge zichtsveld, de samenwerking van bei de ogen en hel kleuronderscheidings- vermogen aan de orde. De resultaten van dat kijkje in de viewer, kunnen aangeven of degene, die de test onder ging beschikt over een goed gezichts vermogen, of voorzichtigheid is gebo den. of dat het in verband met de ver keersveiligheid van het grootste be lang is om eens bij een oogarts binnen te stappen. Na de gezichtsvermogentest kan dan de autorit beginnen. Op zo'n moment voel je je toch heel even weer examen kandidaat. Maar wat kan je gebeuren? Je raakt er je rijbewijs niet mee kwijt, wanneer je misschien ineens domme dingen gaat doen. Of was uw rubriek rubriekschrijver wellicht benauwd voor wat ie te zien zou krijgen in de spiegel van zijn eigen rijgewoonte. Het zij zo: nu niet langer getreuzeld, maar aan de slag. Eerst natuurlijk netjes in zij- en achteruitkijkspiegel kijken bij het wegrijden. Dat was bij het rijexa men ook altijd zo'n voornaam punt. En voor de rest we zien wel. wat er van komt. Nou, deze testkandidaat hééft het ge zien: allemachtig, wat doet een mens achter het autostuur toch veel dingen, waarbij-ie gedreven wordt door een soort automatisme. Misschien hebt u dat zelf ook wel eens bezorgd vastge steld op een vaak bereden route. Op rijksweg 58 bijvoorbeeld, tussen Vlis- singen en Bergen op Zoom. Hebt u dat ook, dat u dan wel eens denkt: hé, ben ik nou al door die tunnel gekomen, on der het kanaal door Zuid-Beveland? Of komt die tunnel nog? Hoogst be denkelijk, natuurlijk, want dat bete kent. dat je met je gedachten niet bij het gebeuren op de weg zat Maar ja. zegje dan. vergoeilijkena. het was stil op de weg en dan willen die gedachten wel eens afdwalen. borden Wie echter een tunnel over het hoofd ziet, kan natuurlijk ook best een stuk of wat borden niet zien. Een kwalijke zaak, want die borden vertellen vaak veel meer dan wat erop staat. Neem nou een bord, dat erop duidt, dat u een uitrit voor zandauto's nadert. Zo'n bord zegt ook het een en ander over de situatie op de weg. Er kan wat zand op de weg liggen, bijvoorbeeld. En daar mee is het. wanneer er ter plaatse sprake is van enig bochtenwerk, bij nat weer toch even uitkijken gebla zen, want dan bestaat er kans op slip gevaar. En hoe is het gesteld met onze ver- keershandelingen? Met het gedrag na bij en op kruisingen, het berijden van verkeerspleinen, het links en rechtsaf slaan, de rijstrooktechniek? Voeren we die regels nog wel volgens het boek je uit? Of hebben we ons misschien in de loop van de jaren dingen aange leerd die helemaal niet horen Rich ting aangeven, daar waar het niet moet. dus onnodig verwarring schep pen. of geen richting aangeven, waar dat beslist wel nodig is? Dat alles komt bij zo'n test aan het licht. Zodat we kunnen vaststellen: hé, doe ik dat? Nou, dan moeten we daar eens wat aan gaan doen! Bij een ANWB-test hoort ook de kwes tie van dé voertuig behandeling: zijn de momenten van schakelen wel goed gekozen? Gaan we niet en te automa tisch. zoals uw rubriekschrijver deed, over van de tweede in de derde versnel ling, zonder voldoende vooruit te zien om te constateren of datschakelen wel nodig is? In verschillende bochten bleef deze testkandidaat verder met een snelheid van 25 km in de derde versnelling rijden. En dat is, zo lichtte de ANWB-adviseur toe. behoorlijk pijnlijk voor de auto. omdat die te zwaar moet trekken en tegelijkertijd te moeilijk uit de voeten kan. Een der gelijke voertuigbehandeling is niet al leen energieverspillend ook het mate riaal wordt er niet bepaald beter op. Wat bij een rijvaardigheidstest verder aan het licht komt. is dat er soms verkeersborden wel een erg merkwaar dige betekenis wordt toegeschreven. „Het bord 'autosnelweg" wil nog wel eens worden uitgelegd als een bord dat attendeert op een wegversmalling. Of een beweegbare brug. Alleen daaruit is wel op te maken wat er in de praktijk kan gebeuren", zo stelt ANWB-advi seur De Groot. zeven doden Het valt wel op, dat er naar verhou ding weinig mensen gebruik maken van de mogelijkheid om de eigen rij kunst te toetsen aan de praktijk. Dat doen we toch dagelijks, wordt er ge zegd. Kortom, we vinden dat w e het allemaal best goed doen op de weg. Maar hoe kan het dan dat er dagelijks gemiddeld zeven doden vallen in het verkeer. En zoveel gewonden. Om nog maar te zwijgen van het aantal scha degevallen. Daaruit valt af te leiden, dat wc onszelf als automobilist over het algemeen beter vinden dan de wetgever. Zeggen* we ook niet al te gemakkelijk, dat de hele zaak in 't honderd loopt, wanneer we precies volgens het boekje rijden? ANWB adviseur Dé Groot: ..Men rela teert vaak de kunst van het autorijden aan het aantal ongelukken. Oudere hoor je nogal eens zeggen: ik zit al veertig jaar achter he: stuur en ik heb nog nooit schade gemaakt. Dus dat is voor hen kennelijk het bewijs dat ze het goed doen Maar dat hoeft helemaal geen bewijs te zijn. Die men sen hebben soms helemaal niet in de gaten hoe vaak ze gered worden voor een ongeval. Als er een automobilist een enorme fout maakt en de ander vangt dat op. dan is er niks aan de hand. En dat gebeurt vaak. Iemand die wel eens een keer schade heeft is nog geen slechte automobilist, net zo als iemand die nooit schade maakt nog geen goede automobilist hoeft te zijn". aan resultaat Bent u nieuwsgierig geworden hoe uw rubriekschrijver het er vanaf bracht? Hier is het antwoord: de alge mene waardering bedroeg voldoende tot ruim voldoende. Zijn voertuigbe handeling en verkeersinzicht zijn voor verbetering vatbaar. Er is dus na die test nog wel eens wat 'huiswerk' te maken. Je weet dan wel precies wat je er aan kunt doen om nog beter in het verkeer te kunnen functioneren. De heer De Groot: „Wie een klein beetjQ. verant woordelijkheidsbesef bezit en bewust wil bezig zijn in het dagelijkse leven, kan na zo'n test zijn rijgedrag ngoreus verbeteren". Nader geïnteresseerd geraakt tn die ANWB-spiegel? Het kost u, zoals ge zegd. rond de zeventig gulden. En an derhalf uur tijd. Je krijgt er een hoop voor terug: je leertje auto beter te be handelen. wat direct energie bespa rend kan werken, je leert efficient te rijden. En: jp leert om je nog veiliger in het verkeer te gedragen. Misschien is het iets voor uzelf. Of voor een familielid. Ideetje voor een sinterklaasgeschenk, wellicht? Het is nog eens wat anders. En: er valt een leuke rijm bij te maken! nga DDELBURG - Het dagelijks be- irvaii de provincie laat onderzoe- e b: of er in Zeeland mogelijkheden it 5 lom te komen tot een voorziening aan het aanleren van spraak aan slech- lcha rende kinderen en het geven va ivijs. Het gaat daarbij om de zo- mde 'zwaardere gevallen', die ieka t geplaatst kunnen worden op de tol'De Kring' in Goes (die zich richt ieva gehoorgestoorde en spraakgebrek- kinderen). In Zeeland is er thans instituut of een dependance van lybestaand instituut waar slechtho- kinderen terecht kunnen. Zij PP01 Hen derhalve (en al op zeer jeugdi- retffttAijd) naar een internaat of pleeg- n buiten de provincie, de raad voor de volksgezondheid wn gedeputeerde staten om advies tegd. Medewerker A. van Vliet van Ravoz deelt desgevraagd mee dat hireau van de raad de nodige gege- vermeldt, waarna de leden van de Wblneerde commissies gehandi- '(VI langdurig zieken zich over het '•e stellen advies zullen buigen. De Vliet verwacht dat binnen af ire tijd aan gedeputeerde staten •sitsel gegeven zal worden. De hele «ematiek van het aanleren van ^ken het geven van onderwijs aan «horende kinderen is bij gedepu- -estaten aangekaart door het Mid- ®gse echtpaar I. A. van der Linde J. van der Linde-de Witt. (Advertentie) ajere, IS MO 5m Van der Linde wijst erop dat, gezien vanuit de Zeeuwse situatie, de zeer slechthorende kinderen meestal naar instituten in Sint-Michielsgestel. Voor burg en Rotterdam gaan. „In Rotter dam is het ook mogelijk het kind onder te brengen in een pleeggezin. Hoe het met de beide andere instituten zit, is ons niet bekend", vertelt Van der Linde. Hij beklemtoont dat er voor de ouders van zeer slechthorende kinderen op een gegeven moment sprake is van een zeer ingrijpende beslissing: „Het kind wordt op zeer jeugdige leeftijd uit het gezin weggehaald - drie vier jaar oud - en komt daar praktisch gesproken niet meer terug. Als ouders moet men de op voeding voor een zeer groot deel aan anderen toevertrouwen". Van der Linde vestigt er de aandacht op dat in zo'n situatie natuurlijk de moge lijkheid bestaat om met het hele gezin te verhuizen naar een plaats in de direc te omgeving van een instituut. „Maar ook dit is een beslissing die allerlei ne gatieve gevolgen met zich mee kan brengen", stelt hij. De indruk bestaat niettemin dat er ouders zijn die de ver- huisstap nemen. „Uit contacten met het audiologisch centrum in Rotter dam weten wij van diverse gevallen van ouders die verhuisd zijn of die déze be slissing overwegen", aldus Van der Lin de. Hij is ervan overtuigd dat er in Zee land mogelijkheden zijn om te begin nen met een school voor zeer slechtho rende kinderen, bijvoorbeeld als depen dance van het instituut in Rotterdam en mogelijk aangehaakt aan de school 'De Kring' in Goes. Volgens Van der Linde zullen de instituten in Rotter dam. Sint-Michielsgestel en Voorburg ongetwijfeld in staat en bereid zijn vol doende gegevens te verschaffen over het aantal 'Zeeuwse kinderen' op hun opleiding en de potentiele cliéntjes (kinderen van 1 a 2 jaar. waarvan nu al bekend is dat zij te zijner tijd naar een instituut moeten). Vergeten groep Het Middelburgse echtpaar - dat zelf een slechthorende dochter heeft vindt het in ieder geval belangrijk dat uitge zocht wordt of er mogelijkheden zijn om in de provincie een 'eigen' voorzie ning van de grond te krijgen. Van der Linde: „Misschien komt de conclusie wel dat er te weinig patiënten zijn. Maar als èr zoveel enthousiasme is voor een hartcathetarisatie-kamer, dan kan een oplossing voor zeer slech thorende kinderen ook wel bekeken worden". Hij voegt er aan toe dat er wellicht sprake is van een enigszins vergeten groep en van een onderschat ting van de problemen waarmee gezin nen in aanraking komen wanneer een slechthorend kind spraak- en school- rijp is. Van der Linde brengt nog naar voren dat het niet zo is dat doofheid bij mensen afneemt, er valt eerder een toe name waar te nemen van het aantal baby's dat met een gehoorafwijking ter wereld komt. Bestuurder L. G. Aardenhout uit Rid derkerk van de federatie van ouders van dove kinderen zegt dat het Zeeuw se idee van dependance-vorming nog niet elders in het land wordt toegepast „We rijn er in de federatie wel over aan het praten op welke wijze er betere voorzieningen voor zeer jeugdigen ge troffen kunnen worden, bijvoorbeeld door middel van een rijdende bus of iets dergelijks. Dependance-vorming is enerzijds toe te juichen, omdat je dan het onderwijs meer naar de kinderen kunt brengen. Aan de andere kant kan het een nadeel zijn dat er een groot aan tal vormen van doofheid is. Het zal dan namelijk niet meevallen om groepen te vormen van kinderen met zoveel moge lijk eenzelfde handicap", aldus Aarden hout SINT-ANNALAND - De 19-jarige poli- tie-age R. van de groep Tholen van de rijepolitie is dins avond gewond ge raakt. toen de patrouillewagen, die hij bestuurde, op de weg tussen Sint-An- naland en Oud-Vossemeer in eei slip raakte en tegen een boom botste. De politieman liep een hersenschud ding op. De auto werd onherstelbaar beschadigd. Het ongeluk gebeurde ter hoogte van de Oude Zeedijk. Als gevolg van klei op het wegdek raakte de auto m een slip De politiewagen kantelde en botste met het aak tegen een boom. De regen had de kleilaag op de weg spekglad gemaakt. ...Café Oriental.een verrukkelijke exotische drank uit het land van Shehera'zade. Heerlijk,zo'n glaasje Café Oriental bij de koffie. Maar ook heel fijn in longdrinks of puur "on the rocks!' Een uitstekend idee bij ijs of andere desserts- Haal die bijzondere oosterse sfeer in huis en laat ook uw gasten genieten van deze uitgelezen specialiteit. Café Oriental... verleidelijk lekker! exotische koffielikeur l.ehment International Voor Nederland Fïnarecla B.V. Telefoon 020-236744 Gedeputeerde J. P Boersma krijgt het officiële eerste exemplaar van het boek 'Het Zeeuwse Landschap' van voorzitter J. M. van Tuyll van Serooskerken. van de stichting Het Zeeuwse Landschap. MIDDELBURG - „Ik heb de indruk dat dc mensen vroeger gemakkelijker met de natuur leefden dan wij. We zijn vre selijk materialistisch en rationeel in gesteld. Ik heb heel fundamenteel het gevoel dat we de gedachte ontgroeid zijn dat mensen biologische wezens zijn en afhankelijk zijn van schone lucht, schoon water cn een schone bo dem. In dit licht gezien zijn natuurbe scherming en natuurbehoud gemeeu- schapsteken. Het zal wel duur zijn, maar als het om overleven gaat. is niets te duur. Tegen die achtergrond moet er ook gepraat worden over sub sidie aan natuurheschermings-organi- saties". Dit zei gedeputeerde mr J. P Boersma (ruimtelijke ordening) woensdag bij de presentatie van het boek 'Het Zeeuwse Landschap' te Middelburg. Hij toonde zich erover bezorgd dat er te weinig be reidheid is om de aangetaste natuur af doende te beschermen tegen verder verval. „We zullen juist heel veel aan dacht moeten hebben voor de bijzonde re waarden", stelde de gedeputeerde Hij hoopte dat het nieuwe boek - sa mengesteld door P. Nienhuis en R Wil- lems en van foto's voorzien door R Kleingeld - voor velen een moment van bezinning zal betekenen. ..en voor som migen een steuntje in de rug bij het be palen van hun subsidie-politiek" zitter van de stichting Het Zeeuwse Landschap, het officiële eerste exem plaar van hel boekwerk gekregen. De heer Van Tuyll merkte daarbij op dat in de grote belangstelling voor de na tuur ook een element zit van behoud zucht. „Er is nog een ander facet, name lijk <fe typische na-oorlogse eigen schap om alles wat vroegere genera ties deden af te keuren", aldus de voor zitter van het Zeeuwse Landschap. Hij achtte het onjuist te beweren dat de huidige generatie ten aanzien van de natuur opgescheept zit met de puinho pen van vroegere generaties. „Het is eerder tegenovergesteld. Onze voorou ders hadden meer echte liefde en zorg voor het landschap dan wij". Baron Van Tuyll beklemtoonde dat er geen enkele instelling is die zich nauwer betrokken voelt bij het landschap in Zeeland dan de Stichting Het Zeeuwse Landschap Hij herinnerde eraan dat in de afgelopen jaren het beheergebied groeide van zo'n 200 hectare (1976) tot ruim 4000 hectare (1980 De heer Van Tuyll was erover verheugd dat de over heid (rijk en provincie) daarbij aanzien lijke financiële steun verleenden. Hij maakte melding van 'wat sombere wol ken' die zich met betrekking tot de sub sidie van de provincie boven Het Zeeuwse Landschap samenpakten. ..Ik hoop niet dat die wolken zich ontladen in een hagelbui, want dan zal het Zeeuwse Landschap letterlijk en fi guurlijk schade ondervinden", betoog de baron Van Tuyll. (Advertentie) Behoudzucht Tevoren had mr. Boersma van J. M. ba ron van Tuyll van Serooskerken, voor- WSpaarpandbiljettcn, looptijd 5 jaar. Het huidige rentepercentage is 10,6%. Groeit F let huidige aankoopbedrag is 1600,- resp. 13.<XX).- (door afronding op t v resp. I 23,- naar beneden wordt liet effectief rendement c;t. 10.76' Dagelijks ingaande rente. ^Westland Utrecht Hypotheekbank

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1980 | | pagina 11