Loodswezen in Vlissingen
houdt redeboten aan wal
Schippers schuldig aan bijna
fatale scheepsramp in Roompot
Taak boerin steeds meer die van
manager en compagnon geworden
10,42%
Zeeland overlegt met
Noord-Brabant over
grenswijziging
PZC/provincie
NAAR AANLEIDING VERDRINKING LOODS
almanak
Hoge rente en uw geld blijft
dagelijks opvraagbaar.*
NMB
NAFTA TANKERS LIEPEN VAST OP OOSTERSCHELDE
LEDEN AGRARISCHE COMMISSIE NCBP
WOENSDAG 29 OKTOBER 1980
2
v
VLISSINGEN - Sinds maandag worden drie van de vijf redeboten van het Rijksloodswezen in
Vlissingen aan de kant gehouden. De maatregel is genomen om na te gaan welke verbeteringen
aan deze hoog in het water liggende boten kunnen worden aangebracht voor het redden van
drenkelingen. De maatregel staat in direct verband met het dodelijk ongeval vrijdagavond van
één van de rivierloodsen op de rede van Vlissingen. Zoals bekend is tijdens het aan boord gaan van
een zeeschip een loods van de ladder gevallen en in het water Terecht gekomen. Hoewel toen
vanaf de loodsboot direct reddingspogingen zijn ondernomen, slaagde de bemanning er pas na een
klein half uur in het slachtoffer aan boord van de redeboot te brengen.
Naar aanleiding hiervan heeft Rijks
loodswezen-directeur N. M. Bollen op
dracht gegeven de redeboten met een
Goederen ter waarde
van 20.000 gulden
gestolen in Sluis
SLUIS - In de nacht van maandag op
dinsdag zijn bij een inbraak bij de fir
ma D. een drankengroothandel in
Sluis goederen ter waarde van 20.000
gulden ontvreemd. De buit bestaat
voornamelijk uit sigaren, sigaretten
en koffie. De inbrekers kwamen bin
nen door drie ruiten van het magazijn
te vernielen.
In dezelfde nacht werd in Breskens een
bestelauto van het werkvoorzienings
schap in Terneuzen gestolen. Deze auto
werd later op de dag teruggevonden in
Oostvoorne. De politie vermoedt dat de
bestelwagen is gebruikt voor het ver
voer van de bij de inbraak in Sluis ge
stolen goederen.
Bromfietser gewond
bij aanrijding
MIDDELBURG - De 17-jarige bromfiet
ser C. G uit Oost-Souburg is dinsdag
morgen gewond geraakt bij een aanrij
ding op de kruising van de Torenstraat
en de Kruitmolenlaan in Middelburg.
Het ongeluk ontstond doordat de 34-
jarige automobilist G. B. uit Vlissingen
de bromfietser op de kruising geen
voorrang verleende. G. werd per ambu
lance ter observatie overgebracht naar
het Gasthuis in Middelburg. Bromfiets
en auto werden bij de botsing bescha
digd.
Prinses Juliana
stelt nieuwe haven
Yerseke in gebruik
KRUININGEN - Prinses Juliana zal in
de tweede helft van juni van het vol
gende jaar de nieuwe haven van Yerse
ke in gebruik komen stellen. Dit maak
te burgemeester H. Boer van de ge
meente Reimerswaal dinsdagavond
bekend tijdens de gemeenteraadsver
gadering in Kruiningen.
Er wordt nog overleg gevoerd over een
preciese datum en het programma voor
deze gebeurtenis. De haven van Yerse
ke, die in het kader van de dijkverster
kingen wordt aangelegd, heet evenals
de voormalige koningin: Juliana.
hoog vrijboord aan de kant te houden.
„We zullen nagaan welke maatregelen
kunnen worden genomen aan boord
van deze boten met een hoog vrijboord
voor de veiligheid van de bemanning",
zo zei de heer Bollen desgevraagd. Hy
benadrukte dat de maatregel was geno
men uit „voorzorg". Zo zal onder meer
de bemanning nog eens extra oefenin
gen krijgen in het redden van over
boord geslagen personeel en zullen de
schepen extra voorzieningen krijgen,
zoals stroppen en lijnen, die bij dit soort
hulpverlening onontbeerlijk zijn.
De nu aan de kant gehouden redeboten
zijn de 'Grutto', de 'Pluvier' en de 'Kok
meeuw'. Deze hebben alle een hoog vrij
boord van ongeveer 1 70 meter, gere
kend vanaf het water tot bovendeks.
Momenteel wordt er alleen met de
'Bruinvis' gevaren, die een laag vrij
boord heeft van ongeveer 1 meter Een
ZEEUWSE
Antwoord
Altijd weer zijn wij geboeid door de
formuleringen, waarmee het be
stuur poogt duidelijkheid in uit
spraken te vermijden door inge
wikkeld woordgebruik.
Wat bedoelen politici met die inge
wikkelde zinnen, denken wij dan.
Of soms ook: wat zou dat nou bete
kenen: dit voorstel is voor ons on
aanvaardbaar" of „Het idee van de
geachte afgevaardigde stuit bij ons
op nnoverkomenlijke bezwaren"?
Sommige dingen begrijpen wij wel.
Zo heeft het dagelijks bestuur van
deze provincie in gisteren gepubli
ceerde antwoorden op vragen over
de begroting voor 1981 onder meer
deze zin opgenomen: „Een distribu-
tieplanologisch onderzoek, inge
steld ter oplossing van bepaalde
knelpunten, zal vanzelfsprekend
gehanteerd worden om die knel
punten op te lossen."
Dat begrijpen wij best: een bezem,
aangeschaft om de vloer mee te
schrobben zal vanzelfsprekend
worden gebruikt om de vloer te
schrobben.
Soms blijken wij gelukkig niet de
enige te zijn, die moeite heeft met
formuleringen, uit de pen van be
stuurders gevloeid. Zo is een van de
vragen, die statenleden hebben ge
steld, erop gericht duidelijkheid te
krijgen over wat er zal gebeuren
met ideeën over voorlichting over
de provincie. Het dagelijks bestuur
heeft laten welen dat bij uitvoering
van die suggesties „de financiële
paragraaf een rol zal spelen".
Wat dat betekent is niet alle staten
leden duidelijk.
Daarom is er gevraagd: .Jledoelt u
hiermee dat vooral op het terrein
van de voorlichting ruimte is om in
verband met de financiële positie
van de provincie bezuinigingen
door te voeren?"
Bedoeld is met die vraag, nemen
wij aan: Vindt u dat de afdeling
voorlichting teveel geld krijgt?"
Het antwoord van het provinciebe
stuur vinden wij ontwapenend
openhartig.
Het luidt.
Achter de korte opmerking over
de financiën moet niets bijzonders
worden gezocht".
andere redeboot de 'Walvis' wordt ach
ter de hand gehouden.
Geen vertraging
Volgens directeur Bollen betekent de
maatregel geen vertraging voor het
scheepvaartverkeer op de Wester-
schelde. In geval van nood kunnen we
altijd nog gebruik maken van de ande
re redeboten, zo meende hij. De maat
regel betekent niet, dat de boten „on
deugdelijk" zouden zijn. „Alleen, we
moeten onze les kunnen leren uit dit
tragische ongeval", aldus de heer Bol
len.
Hoewel hij niet ontkende dat de red
dingspogingen werden bemoeilijkt
doordat de redeboot hoog in het water
lag, wees hij er met nadruk op, dat er
ten tijde van het ongeluk een grote dei
ning stond (windkracht 5), die de red
dingspogingen uiterst bemoeilijkte.
Verwacht wordt dat de nu aan de kant
gehouden redeboten eind deze week
weer zullen uitvaren.
Van de zijde van de Vereniging van Ne
derlandse Loodsen, afdeling Vlissin
gen,werd desgevraagd gezegd dat men
met de genomen veiligheidsmaatregel
volledig kan instemmen. Volgens voor
zitter D van Ravenzwaay is de maatre
gel genomen in overleg met de loodsen
Hij vond de maatregel juist, omdat zo
doende nog eens kan worden nagegaan
welke eventuele veiligheidseisen aan
de boten kunnen worden gesteld.
NMB Kapitaalmarkt-Renterekening
Rente voorde maand november.
De NMB Kapitaal
markt-Rentereke
ning geeft een rente die
een half procent boven
het gemiddelde rende
ment op aflosbare Ne
derlandse staatslenin
gen ligt. Een hoog ren
dement dus.
*Uw geld blijft
dagelijks opvraagbaar.
Over de opgenomen
bedragen berekent de
NMB een geleidelijk
afnemende retourrente.
Folder met uitge
breide informatie bij
elk NMB kantoor ver
krijgbaar.
De NMB denkt met u mee.
Humanitas-afdeling
De Bevelanden
opnieuw opgericht
KAPELLE - Tijdens een bijeenkomst
in 'De Vroone' te Kapelle is dinsdag
avond de afdeling De Bevelanden van
'Humanitas' opnieuw opgericht.
Landelijk voorzitter Rengeling hield
een inleiding over de democratisering
en decentralisatie in de gezondheids
zorg. Daarover werd ook van gedachten
gewisseld en in de discussie kwam
voornaamste zorg naar voren: de meer
dan onvoldoende vertegenwoordiging
van buitenkerkelijken in besturen van
gezondheidszorginstellingen. Tijdens
de bijeenkomst werd ook het woord ge
voerd door gewestelijk voorzitter L. Uil-
denks en voorzitter A. Schuitema van
de afdeling Walcheren. Medewerker H.
Blom van het Sociaal Centrum, instel
ling voor maatschappelijke dienstver
lening op de Bevelanden, sprak zijn
vreugde uit voer de hei-verschijning van
de afdeling. Hij hoopte dat er nadere
afspraken gemaakt kunnen worden
over vormen van samenwerking.
VLISSINGEN - De schippers van de
Belgische naftatankers, die vorig jaar
maart beide in de 'Roompot' op de Oos-
De Pluvier van het Vlissingse loodswezen afgemeerd aan de wal.
terschelde aan de grond liepen en lek
raakten met het gevolg dat honderden
tonnen zeer brandbare nafta het water
instroomde, waardoor een zeer gevaar
lijke situatie ontstond, wordt verwe
ten onverantwoordelijk en nonchalant
te hebben gehandeld. Deze conclusie
wordt getrokken door zowel de com
missie binnenvaartrampenwet als
door de hoofdinspecteur voor de
scheepvaart.
Zowel de schippers als de eigenaren
wordt verweten dat door hun toedoen
en schuld deze - bijna fatale - scheeps
rampen hebben plaatsgevonden. De
beide Belgische schippers, J. J. H. van
het motortankschip 'Inez' en W. C. H.
van de 'Mercator', hadden nooit voor
het uitvaren naar zee gebruik mogen
maken van een nevenvaarwater, terwijl
er op nog geen 5 kilometer afstand een
veilig hoofdvaarwater aanwezig is", al
dus het oordeel van de hoofdinspec
teur. Verder is gebleken dat de schip
pers ook niet in het bezit waren van
goed bijgewerkte kaarten van het be
treffende vaargebied.
Nonchalance
Gezien het feit dat schippers van tank
schepen een extra zware verantwoor
delijkheid hebben en zich daarvan be
wust dienen te zijn, constateert de
hoofdinspecteur voor de scheepvaart
GOES - „Door de hoge lasten loopt de
rentabiliteit van de landbouwonder
neming harder terug dan velen besef
fen. Maatregelen in de onderneming
zelf, maar ook van overheidszijde zul
len noodzakelijk zijn - vooral in de fis
cale en de sociale sfeer. Ook de prijs,
als bijzonder belangrijk onderdeel van
de geldelijke opbrengst, vraagt om een
aanpassing. Kwaliteitsverbetering
van het produkt, in het besef dat veel
produkten worden geteeld in de vrije
natuur, is noodzakelijk. Omdat bij een
bedrijfsbeëindiging van een land
bouwbedrijf er meestal slechts één ge
zin betrokken is, komt dit anders over
bij de bevolking en omgeving, dan dat
er een bedrijf met werknemers moet
sluiten. Toch staakten de laatste 10
jaar in Zeeland 145 landbouwers per
jaar het bedrijf'.
Eén en ander meldt de sociaaleconomi-
sche voorlichtingsdienst van de
zuidelijke landbouwmaatschappij
(ZLM) in een werkverslag over 1979/ ok
tober 1980. De dienst vindt dat er daden
nodig zijn en dat het niet alleen mag
blijven bij rapporten, inleidingen en
vergaderingen. „Wat wij in het veld bij
de boer en bij zijn vrouw opvangen, is
dat men aan mooie woorden maar wei
nig waarde meer hecht. Hun vraag is -
indien de bedrijven steeds verder moe
ten groeien - waar dan het einde ligt. Is
dat bij 100 melkkoeien, of bij 40 of 50
hectare zuivere akkerbouw, of bij 15
hectare fruitteelt? Bij welke aantallen
ligt het einde bij de varkens, de kippen,
de kalveren? Houdt men er rekemng
mee dat de ontwikkelingen naar steeds
grotere eenheden in menig gezin span
ningen oproept, die een zeer nadelige
invloed hebben op de gezinssituatie"?,
aldus de ZLM-voorlichters.
De dienst signaleert toch nog een drang
naar grotere eenheden, „niet omdat
men het zo graag wil. nee zuiver en al
leen omdat de economie het vraagt".
Die groei naar grotere eenheden leidde
al tot onverantwoorde financieringen,
die tot ongelukken aanleiding gaven.
„De gedachte dat als de grondprijs
daalt tot 30.000 a 35.000 per hectare, er
wel veel problemen zijn opgelost, is een
utopie. In de praktijk blijkt ons steeds
meer dat een grondprijs van 10.000 tot
15,000 per hectare voor vele jonge boe
ren - indien zij deze grond moeten fi
nancieren met vreemd vermogen - een
te zware last is. Alleen wanneer ouders,
broers en zusters genoegen nemen met
een lage rente zijn de lasten op te bren
gen", betogen de ZLM-ers.
Bezuinigingen
De sociaaleconomische voorlichtings
dienst van de ZLM merkt op dat, on
danks de bezuinigingen, er steeds méér
en langere wegen worden aangelegd,
al is het dan in figuurlijke zin. „We den
ken daarbij aan de planologie, het bou
wen, milieu, regelingen, enzovoorts.
We raken er mét vele mensen uit de
praktijk van overtuigd, dat je als indi
vidu zeer weinig alleen kunt bereiken
en dat hulp van anderen nodig is". De
ZLM-dienst is ervan overtuigd dal.
boer en boerin oog hebben voor het be
houd van de natuur en het landschap.
„Door het organiseren van excursies
met niet-landbouwers naar de Poel is
ons dat regelmatig gebleken. Het komt
dan ook als zeer frustrerend over dat
steeds opnieuw getracht wordt een ver
keerde voorstelling van zaken te geven
in woord en geschrift, zeker wat het in
stituut ruilverkaveling betreft", meent
de voorlichtingsdienst.
De ZLM-ers wijzen erop dat er geen en
kele provincie is waar zoveel- beheers
en onderhoudsovereenkomsten zijn af
gesloten dan Zeeland. En dat mét me
dewerking van de landbouw en de boer.
Zo zijn er in het gebied van de ruilverka
veling de Poel/Heinkenszand inmiddels
33 beheersovereenkomsten afgesloten
in het zogenaamde ganzengebied. In
diezelfde ruilverkaveling zijn er voor 50
kilometer heg onderhoudsovereen
komsten afgesloten.
„dat door nonchalant en ondeskundig
kiezen van een weg naar open zee eerst
de 'Inez' en daarna de 'Mercator' aan de
grond is gelopen".
De commissie binnenvaartrampenwet
is eveneens van oordeel, dat de beide
schippers het hoofdvaarwater hadden
moeten kiezen in plaats van de zoge
naamde 'Caissongeul', die bekend staat
als een lastige engte om te bevaren.
Naar het oordeel van de commissie be
staat er geen twijfel dat de stranding,
met name van de 'Mercator', geheel aan
de schipper moet worden verweten.
Opvallend is verder dat de commissie
concludeert dat ook de overheid in
het midden wordt gelaten of dit nu de
betonningsdienst van het loodswezen
dan wel de Rijkswaterstaat is) niet
vrijuit gaat ten aanzien van de stran
ding van het eerste schip de 'Incz'.
Deze diensten wordt nalatigheid ver
weten bij het controleren van de diep
te van de vaargeul. In drie maanden
tijd zou in de betreffende vaargeul een
verontdieping van bijna 20 dm hebben
plaats gevonden. Door het verzuimen
van peilingen is daar geen melding van
gemaakt aan de scheepvaart.
Het vastlopen van de naftatankers ge
beurde in het weekeinde van 30 en 31
maart 1979. De 'Inez' (3.572 brt) was met
een lading nafta onderweg van Rotter
dam naar Duinkerken. Rond halfees die
zaterdag liep het schip vast in de
'Roompot'. Na enige tijd ging het schip
„plooien" waardoor ongeveer 290 ton
nafta kon ontsnappen. Pas laat in de
nacht kon de tanker met behulp van
enkele sleepboten worden vlotgetrok-
ken en voor anker gaan achter het
werkeiland 'Noordland'.
Om de rest van de lading nafta over te
laden vanuit het beschadigde schip,
werd de 'Mercator' (2.999 brt) vanuit
Rotterdam naar de 'Inez' gedirigeerd.
Nadat de lading was overgeladen, wilde
de 'Mercator' doorvaren naar Vlissin
gen. Daarvoor koos de schipper dezelf
de route als de 'Inez' dat een dag eerder
had gedaan. Bijna op de zelfde plaats
liep nu ook de 'Mercator' aan de grond,
waardoor het schip eveneens lek raak
te. Met veel moeite kon ook deze tweede
tanker worden weggesleept en konden
ernstiger gevolgen worden voorkomen.
Zowel de hoofdinspecteur voor de
scheepvaart als de commissie binnen
vaartrampenwet zijn unaniem van me
ning, dat als er een explosie en/of brand
zich zou hebben voorgedaan, het niet
denkbeeldig zou zijn geweest dat er
scheepsramp van grote omvang zou
hebben plaatsgevonden, waarbij wel
licht mensenlevens zouden zijn te be
treuren geweest.
Opnieuw conflict
tussen fritesboeren
in Cadzand
CADZAND-BAD - Dc twee Cadzandse
snackbar-exploitanten J. Adriaansen
en R. van de Luijster zitten elkaar op
nieuw in de haren. Ettelijke rechtsza
ken werden over en weer aangespan
nen tegen eikaars fritestenten en be
drijfsvoering.
Dinsdagmiddag werd daar een nieuw
hoofdstuk aan toegevoegd. R. van dj
Luijster heeft een civiele procedun
aangespannen tegen zijn buurman om
dat hij vindt dat die zijn fritestent te
dicht bij de erfafscheiding heeft staan,
De geopende ramen van Adriaans
'vlaams frituurke' komen te dicht bij de
'grens' met zijn buurman. Rechter
commissaris mr. J. H. Mulder van de
arrondissementsrechtbank in Middel
burg kwam dinsdagmiddag weer
een kijkje nemen. Zijn bezoek was lou
ter informatief. Er werden geen plei
dooien van de respectievelijke advoca
ten gehouden. Wanneer er een uit
spraak komt in de 'buitenrecht-kwes-
tie', is niet bekend.
(Slot van pagina l)
college van gedeputeerde staten van
Zeeland zal nu, zo werd afgesproken,
door de provincie Brabant
worden van uitvoerige documentatie
en argumentatie over de zaak. De heer
Boertien: „We hebben niets weggege
ven. Er is een afspraak gemaakt over
een procedure". De commissaris van de
koningin in Brabant, de heer J. D. van
der Harten: „Wij vinden dat, een aan-
aanzienlijke vooruitgang. Het is heel
lang een moeilijk bespreekbare zaak
geweest".
Jachthavens
GOES - Als je met een boer trouwt,
betekent dat niet dat je je hele verdere
leven als huissloof en boerenknecht
door het leven moet. De inbreng van
een boerin in het bedrijf wordt steeds
meer serieus genomen. De vrouw op
het boerenbedrijf is tegenwoordig
meer een compagnon dan een huis
vrouw en zo wordt ze ook gaandeweg
meer benaderd door kooplui en land
bouworganisaties. Dal vinden de
meeste vrouwen van de agrarische
commissie van de christelijke platte
landsvrouwen. Tijdens de boerinnen-
dag van 25 november aanstaande gaat
de commissie zich buigen over het the
ma 'als je met een boer trouwt'.
De vrouwen van de agrarische commis
sie kunnen het weten. Zij zijn allen op
en top boerin en de meesten zijn gebo
ren en getogen in een boerenfamilie Ze
kunnen de huidige situatie waarin een
boerin verkeert vergelijken met die van
vroeger, toen hun moeders zich in de
zelfde situatie bevonden als zij. „Er is
natuurlijk een heleboel veranderd Bin
nen het boerenbedrijf zijn veel minder
mensen werkzaam dan vroeger, düs de
vrouw is wel gedwongen meer in het be
drijf deel te nemen.
Het is een logische zaak dat een man
een grote boerderij niet helemaal alleen
aankan. De verantwoordelijkheid voor
een gezin én een bedrijf is zo groot en
het landbouwbeleid is zo ingewikkeld
dat er ook psychisch veel bij komt kij
ken om het allemaal rond te krijgen. De
spankracht van een man houdt net zo
goed ergens op. Dat de vrouwen mee
denken is dus geen vorm van emancipe
ren of zo. maar gewoon pure noodzaak
Boerinnen zijn ongemerkt jaren gele
den al begonnen met emancipatie."
vertelt mevrouw E. C. de Hullu-de Noot,
presidente van de agrarische commis
sie. Voor haar is het een logische zaak
dat boerinnen ook binnen de land
bouworganisaties. de erkenning krij
gen die ze verdienen. Tot nu toe hebben
de vrouwen binnen de landbouwbestu-
ren alleen nog maar af en toe een advi
serende functie Dat gaat binnenkort
veranderen. Vrouwen kunnen gewoon
lid worden van de organisatie en zo
doende ook gekozen worden in de be
sturen.
Geen discriminatie
Lang is de landbouwwereld een man
nenwereld geweest. Mevrouw C. E.
Veldhorst-Dieleman ziet dat niet zo
zeer als een discriminatie van de
vrouw. „De man was meestal bedrijfs-
hoofd en uit hoofde daarvan kon je lid
worden. Weduwen die hel bedrijf
voortzetten waren ook als lid geaccep
teerd."
Het idee dat boerinnen nergens anders
tijd voor hebben dan voor hun huis
houden en voor het bedrijf vinden de
meeste vrouwen overdreven. Me
vrouw G. P. Mol-Boot vertelt dat ze,
zelf een boerendochter, altijd heeft
verklaard nooit een boer te willen. Ze
trouwde met een monteur die nader
hand ging boeren. „Ik ben daar overi
gens graag in meegegaan, maar het is
niet zo dat ik nergens anders lijd voor
heb dan voor ons bedrijf. Je ontwikkelt
natuurlijk allerlei handigheden zoals
melken voor als het eens nodig is. Je
springt regelmatig bij en daar wordt je
flexibel in. Ik gooi gerust de boel aan
kant als ik plotseling naar de koeien
moet omdat mijn man dringend iets
anders moet doen. Je leert vanzelf snel
beslissen en werken."
Mevrouw Mol geeft één ochtend in de
week handwerkles en weet voor zichzelf
genoeg tijd vrij te maken om zich ook
nog anders te ontwikkelen dan alleen
als goede boerin.
Dat geldt ook voor voor mevrouw M.
Verhage-Geerse Zij heeft haar vroegere
beroep van verpleegster weer opgepakt
en werkt onregelmatig in het zieken
huis Met een beetje schuiven in het
dagprogramma van haar en haar man
is dat allemaal best op te vangen. „De
kinderen merken helemaal geen veran
dering, hoogstens dat ze wat vaker iets
extra krijgen omdat het er gewoon be
ter afkan." vertelt mevrouw Verhage.
De boerinnen leven duidelijk anders
dan andere werkende vrouwen. Ze luis
teren vele malen per dag naar het weer
bericht en ze houden soms meer van
regen dan van een stralend zonnetje.
Als de bloemkool voor veel geld bij de
groenteboer ligt, zijn ze gelukkig, maar
wanneer de uien voor 75 cent verkocht
worden, weten ze dat de boer er maar
vier voor heeft gekregen. Dat gaat hen
aan en daar denken ze over. Ze praten
erover en proberen tot oplossingen te
komen. De vrouwen van de agrarische
commissie maken stuk voor stuk de in
druk van bewuste werkende vrouwen
die graag meedenken in het landbouw
beleid.
Voordeel
Het grootste voordeel van het boer-
zijn vindt mevrouw Op 't Hof-Krijger
met alle anderen het buitenwonen.
Voor kinderen is het heerlijk om op het
platteland op te groeien tussen akker
bouw en veeteelt, liet is fijn om dicht
bij het land te leven in een onzekere
harmonie met de elementen.
Marga de Jong, sociaal economisch
voorlichtster bij de christelijke boeren-
en tuindersbond. die het project 'als je
met een boer trouwt' begeleidt, komt
vaak over de vloer bij allerlei boerin
nen. Haar is de gezelligheid opgevallen
die je in en rond een boerderij aantreft.
De taakopvatting waarmee de boerin
het verzorgende aspect van haar huis-
vrouw-zijn invult Altijd koffie, iedereen
is welkom en de kinderen nemen ber
gen vriendjes mee naar huls. „Een boe
rin is niet zomaar de vrouw van een
boer. Een boerin is een all-round vak
man met een eigen stem in de onderne
ming."
De colleges van gs bespraken dinsdag
ook een aantal jachthavenaangelegen
heden. Ook hierover werd een proce
dure-afspraak gemaakt: de provincia
le planologische diensten zullen nader
contact hebben over de mogelijke ge
lijkschakeling van normen voor wat
bij voorbeeld als vol of gevaarlijk be
schouwd moet worden.
Ook over de toekomstige zoetwater
voorziening voor de landbouw zullen
tussen de provincies, zo werd afgespro
ken, nadere gesprekken gevoerd wor
den. Contact houdt men ook over de
gezamenlijke belangen die er zijn op het
terrein van de gezondheidszorg Met
name werd gesproken over.Vrederust"
en over het verpleeghuis „Ten Anker",
in Tholen.
J. Haakman De Bilt
nieuwe secetaris
gemeente Domburg
DOMBURG - De raad van Domburg
heeft dinsdagmiddag in een uiterst
korte, ingelaste vergadering de heer E.
Haakman uit De Bilt benoemd tot gc-
meentesecretaris.Hij kreeg de stem
men van alle acht aanwezige raadsle
den, zonder enige opmerking huil*
nerzjds.
Burgemeester P. Diepenhorst beloofde
de nieuwbenoemde secretaris zo snel
mogelijk in kennis te stellen van diens
benoeming, zodat deze zo snel mogelijk
(over twee, uiterlijk drie maanden) in
Domburg kan beginnen.