De Schelde blijft bij eigen uitleg bereikte akkoorden Verongelukte loods wellicht uitgegleden is Benelux-parlement vraagt datum tekenen waterverdragen België Ook tweede schip reder Lauritzen wordt geveild Dag- en avondscholengemeenschap Vlissingen in nieuw onderkomen SMITH kaas KMS-DIRECTEUR SMIT: GEEN OPTELSOM VAN UITKERINGEN VAN f40 ENf25 FNV-leden bij KMS bespreken metaal-cao VRAGEN COMMISSIES AAN MINISTERS: DINSDAG 28 OKTOBER 1980 PZC/provincie 2 VLISSINGEN - Directeur Jan-Arie Smit van de Koninklijke Maatschappij De Schelde in Vlissin gen heeft maandagochtend ongeveer 1.300 productiemedewerkers van de KMS meegedeeld dat de in het zogenaamde 'Schelde-akkoord' bereikte uitkering van f 40,-. niet los kan worden gezien van de verhoging van f25,-. die uit het landelijk overleg over de nieuwe metaal-CAO is gerold. In een korte toespraak maakte de heer Smit duidelijk dat beide bedragen - 40 én f 25 - niet bij elkaar mogen worden opgeteld, zoals de eis is van de productiemedewerkers die zijn aangesloten bij de Industriebond FNV. Districtsbestuurder Henk Bijvank van die bond liet de Schelde-werknemers maandagochtend weten dat het dreigement om via de rechter uitvoering van het 'Scheldeak- koord' te bereiken nog deze week zal worden uitgevoerd. Zolang de zaak 'onder de rechter' is komen er overigens bij De Schelde geen stakingen. De heer Smit deelde de productiemede werkers tijdens de bijeenkomst in het Scheldekwartier mee dat op 15 decem ber met de vakorganisaties over de uit- werking van het voorschot van 40 per maand voor personeelsleden in de'sala risgroepen twee tot en met zes, alsmede het personeel in de betreffende jeugd groepen. wordt gesproken. Hij voegde daaraan toe dat 'RSV op het standpunt staat dat de uitkering van 40,-. per maand in die zin los staat van de uitkering in het principe-akkoord van de metaalindustrie, dat beide be dragen NIET bij elkaar moeten worden opgeteld'. Tafereeltje Hel dierbaarst zijn automobilisten ons, als we tiaar hen staan te kij ken. Zeer onlangs bijvoorbeeld volgden wij vanaf een bordes hel tumult, dat gepaard gaat met de afloop van een theaterevenement in de Middelburgse Schouwburg. In de omgeving van het Molenwa ter ontstaat dan een wir-war van bewegingen, veroorzaakt door au tomobilisten die van zins zijn na het genotene huiswaarts te keren. De avond, waarop wij het gedoe ga desloegen. beivoog een royaal uit gevallen auto zich dwars over de weg op het ogenblik dat een uit een parkeervak gewrikt handzaam ex emplaar naderde. De grote versperde de kleine de doorgang grotendeels, waarop de bestuurder het portierraampje neerdraaide en tegen de bestuur der van de dwarsligger riep: ..Kun je niet opschieten? Rij eens door. idioot en kijk eens uit. Je bent niet de enige op de weg". Hij riep het met zijn hoofd uit het raampje, en groot was dan ook ons leedvermaak toen we hem onmid dellijk daarop frontaal op een dér- de. beschaafd op de rechtenveg- helfl naderende auto zagen botsen. Hij was inderdaad niet de enige op de weg. VLISSINGEN - De leden van de Indus triebond FNV. werkzaam bij de Ko ninklijke Maatschappij De Schelde, spreken zich vandaag, dinsdag, in twee bijeenkomsten uit over het principe akkoord voor de nieuwe metaal-CAO. De eerste vergadering begint om half tien vanochtend, de tweede begint vanavond om half acht. De bedrijfsledengroep van de Indus triebond FNV bij de KMS deelde dit maandag mee in een pamflet dat aan de werknemers werd uitgereikt. In het pamflet wordt de moeilijke situatie rond het uitleggen van de bereikte ak koorden uiteen gezet. 'Op dit moment kunnen we nog niet formeel eisen dat de CAO ook formeel van toepassing is bo venop het Schelde-akkoord, omdat er formeel (nog) geen CAO is. Is de CAO er "eenmaal en wil RSV niet de CAO boven 'het Schelde-akkoord toepassen, dan zullen we niet aarzelen om de rechter te vragen De Schelde te dwingen de beide overeenkomsten los van elkaar toe te passen'. Geen staking In het pamflet wordt uitdrukkelijk ge waarschuwd tegen werkstakingen. 'De overeenkomst die we met de directie hebben mag niet in de waagschaal worden gelegd door onbezonnen han delingen. Het organiseren van een werkstaking betekent op dit moment dat de overeenkomst met De Schelde (RSV) op de tocht wordt gezet. We spe len De Schelde (RSV1 in de kaart met een staking. Als we namelijk gaan sta ken kan de Schelde (RSV) de overeen komst die we hebben opzeggen, dan wel intrekken. We kunnen dan weer van voren af aan beginnen met het risi co. dat we aan het einde moeten vast stellen dat we met minder thuis komen dan we nu hebben'. Het actiecomité jst er verder nog op dat ook de rechter een dergelijke staking zou kunnen verbieden en dat nu geen steun aan stakingsacties zal worden verleend. 'Indien in de toekomst mocht blijken dat het uitroepen van een werk staking nodig en mogelijk is om uw be langen veilig te stellen, dan zullen we niet aarzelen om naar dit (uiterste) mid del te grijpen', aldus het comité. De KMS-directeur kondigde verder aan dat deze week via RSV een rapport over de functievergelijking van verge lijkbaar personeel bij de KMS ten op zichte van dat bij Wilton-Feijenoord, de Rotterdamse Droogdokmaatschap pij, Verolme Dok- cn Scheepsbouw maatschappij en Verolme Machine Fa brieken IJsselmonde aan de coördina toren van vakverenigingen en de di rectie van de KMS ter hand zal worden gesteld. De gegevens van dit rapport zijn gecontroleerd door het accoun tantskantoor Klijnveld en Kraayenhof en Co, aldus de heer Smit, die verder toezegde dat de besprekingen over de invoering van het gewijzigd systeem van functieclassilicatie direct na 1 ja nuari 1981 zullen beginnen. Directeur Smit deed het productieper soneel van de KMS verder nog enkele mededelingen: - de evaluatie van de meervoudige in zetbaarheid op de werf Scheldepoort in Vlissingen-Oost is klaar en bespreek baar voor mogelijke toepassing bij an dere afdelingen van de KMS; - direct na 1 november begint overleg over het structureel gebruik van 'vreemde' werknemers in overeenstem ming met de uitspraak van de Middel burgse rechtbankpresident van 14 fe bruari j.L; - direct na 1 november begint ook over leg over secundaire arbeidsvoorwaar den; - de wijze van verrekening van het voor schot van 130,-. zal terstond na 1 ja nuari 1981 worden besproken en niet later dan 1 juli 1981 zal daarover over eenstemming moeten zijn bereikt. Beroep KMS-directeur Smit benadrukte dat de werf bereid blijft alle punten van de op 30 september bereikte overeen komst na te komen en deed een drin gend beroep op het personeel ook de toekomst van de KMS in de gaten te houden. 'De werkgelegenheid en het sociale beleid bij KMS zijn voor mij persoonlijk en mijn collega'sdirectie- leden van grote prioriteit en te allen tijde bespreekbaar. Het is echter ook, zoals u kunt begrijpen, voor ons allen van het grootste belang dat alle activi teiten van de KMS doorgang kunnen vinden', zei hij. 'In dit verband moeten wij u in het bij zonder er op attent maken, dat woens dag 29 oktober een belangrijke gebeur tenis plaatsvindt, en wel de overdracht van het door ons gebouwde fregat 'Banckert' aan de Koninklijke Marine. Voorts zal op 5 november a.s. de tot nu toe grootste, in Europa gebouwde Schelde-Sulzer motor aan een grote klantenkring worden gedemonstreerd en de 'Schelde-groep' als geheel worden gepresenteerd. Ik reken op de volle me dewerking van U allen', besloot de heer Smit zijn toespraak. wilde stakingen bij De Schelde. 'Wij willen niet dat de KMS stuk gaat. Met stakingen maken we onszelf kapot. Wij willen hier ons brood verdienen. RSV lacht bij een wilde staking, want wat wij hier hebben opgebouwd, zou mooi verdwijnen', aldus Sepers. Hij achtte de kansen op succes bij de rechter overigens duidelijk aanwezig. DistriQtsbestuurder Bijvank stelde dat de toespraak van de KMS-directeur geen nieuwe elementen bevat en dat de overeenkomst door de directie opnieuw niet wordt nagekomen. Bijvank zei dat de aangekondigde rapportage over functievergelijking kennelijk zonder, zoals niettemin was afgesproken, de in breng van de Industriebond FNV is od- gesteld. 'Er is met ons een contract en dat erkennen ze. dus ze komen nu ook niet onder de uitvoering ervan uit', meende Bijvank die de stelling dat de bedragen die in de twee akkoorden zijn bereikt niet bij elkaar mogen worden opgeteld een 'kronkelredenering' noemde, De uitkering van die beide be dragen 40 en 25. ol'wel 'plus-plus' blijkt een keiharde eis. De districtsbestuurder had al eerder aangekondigd naar de rechter te zullen stappen, maar zei daarmee nog te heb ben gewacht omdat er nog overleg was. 'Ik ben daar liever zelf bij, want als je het m handen van de rechter stelt moet je afwachten wat daar wordt beslist. Maar onze advocaten zien mogelijkhe den te winnen', aldus Bij.vank, die de procedure nog gistermiddag, in wer king probeerde te zetten'. Bijvank meende dat de Industriebond FNV 'wel twee of drie keer' naar de rech ter zou kunnen stappen, twee keer om de naleving van de bereikte akkoorden af te dwingen en één keer om het vonnis van de president van de Middelburgse rechtbank te laten uitvoeren die de KMS verbiedt inleenkrachten in dienst te hebben. Na de bijeenkomst in het Scheldekwar tier ging het verzamelde personeel weer aan de slag. De 'Nuits Saint Georges' en de 'Olau Kent' in de Vlissingse buitenhaven. VLISSINGEN - Na de 'Olau Kent' zal nu ook een tweede in Vlissin- gen aan de ketting gelegd passa giersschip de 'Nuits Saint Geor ges' gerechtelijk worden verkocht. Beide schepen werden in septem ber in de Vlissingse haven in be slag genomen en aan de ketting ge legd, omdat de eigenaar niet aan zijn schulden kan voldoen. De 'Nuits Saint Georges' is eigendom van O. Lauritzen S. A. France. De eiseres is de Deense maatschappij Sparekassen SDS uit Kopenhagen, die ook opdracht heeft gegeven tot de veiling van de 'Olau Kent'. De Deense maatschappij zou een vor dering hebben op O. Lauritzen S. A. France van ruim 4 miljoen. De totale schulden zouden echter vele miljoenen meer zijn. De gerechtelijke verkoping van de 'Nuits Saint Georges' wordt woens dag 19 november gehouden in de arrondissementsrechtbank in Mid delburg. De veiling begint om 11.30 uur. De verkoop van de 'Olau Kent', die eigendom is van Olau Li ne Aktieselskab uit Kopenhagen, is veertien dagen eerder, op woens dag 5 november. De totale schul denlast op deze voormalige veer boot tussen Vlissingen en Sheer- ness zou meer dan 21 miljoen be dragen. De 'Nuits Saint Georges' werd in 1966 gebouwd en heeft een capaci teit van 1.200 passagiers, waaron der 428 hutpassagiers en plaats voor 150 personenauto's. Het schip neet 4.770 brt en heeft een lengte van 115 meter met een motorver mogen van 14.880 pk. De eerste in zet voor de veiling is gesteld op 3,5 miljoen. De minimum inzet is dus aanzienlijk lager dan voor het vier jaar jongere schip 'Olau Kent', waarbij de inzet is gesteld op 10 miljoen. Het Rotterdamse advocatenkan toor Nauta Van Haersolte. de verte genwoordiger voor Sparekassen SDS, heeft de Middelburgse advo caat F. K. Adriaanse aangewezen als procureur voor de gerechtelijke verkoping. LADDER GOED AAN SCHIP BEVESTIGD De werknemers van De Schelde verlaten het Scheldekwartier om weer aan het werk te gaan. VLISSINGEN - De conclusie van het onderzoek van de Rijkspolitie te water naar de toedracht van het ongeval vrij dag op de rede van Vlissingen, waarbij de Nederlandse rivierloods M. van de Enden (42) bij het beklimmen van een zeeschip dodelijk verongelukte, is dat de loods vermoedelijk op de ladder is uitgegleden. Gebleken is, aldus de Rijkspolitie te water, dat de ladder goed aan het schip was bevestigd en niet heeft losgelaten, zoals aanvanke- VLISSINGEN - De dagschool van de Zeeuwse Dag- en Avondscholengc- meenschap in Vlissingen heeft sinds maandag een eigen schoolgebouw. Tij dens een korte en informele bijeen komst werd maandagmorgen de Ontevreden Herbert Sepers, sprekend namens het actiecomité, bleek met de toespraak van de heer Smit verre van gelukkig te zijn. De heer Sepers meende dat de di rectie het afgesloten contract maar ten dele nakomt en wilde direct naar de rechter om hierover duidelijkheid te krijgen. Overigens waarschuwde Se pers dringend tegen het beginnen van school, het voormalige VSV-gebouw aan de Rembrandtlaan, door de leer lingen en docenten in gebruik geno men. In een korte toespraak noemde directeur ir P. Hupkcns het nieuwe schoolgebouw een grote verbetering vergeleken met de oude vestigingen in de Van Raaltestraal en in de kleuter school de 'Woelwaters', waar de dag school voorheen was ondergebracht. Hij zei in de eerste plaats hiervoor de gemeente Vlissingen te willen bedan ken, die het schoolgebouw ter beschik king heeft gesteld. Vervolgens wees de heer Hupkens op de groei van het aantal leerlingen bij het, wat hij noemde „tweede-weg" onder- Twee leerlingen van de dagschool van de Zeeuwse Dag- en Avondscholenge meenschap te Vlissingen betreden 'als eersten' de nieuwe vestiging van de school aan de Rembrandtlaan. Links directeur ir P. Hupkens en de lerares Engels, mevrouw R. van Loenen. wijs. Ten opzichte van verleden jaar is het leerlingenaantal met zo'n 40 pro cent toegenomen. Momenteel telt de dagschool zo'n 300 volwassen leerlin gen en de avondschool, die in de MTS is gevestigd, zo'n 450 leerlingen. Voorlo pig worden op de dagschool in Vlissin gen alleen nog maar lessen gegeven op Mavo niveau, in januari 1981 komt er een opstapcursus bij. Deze cursus om vat. naast Nederlands en rekenen, stu dielessen en algemene vorming. De heer Hupkens noemde het opvaliend dat steeds meer leerlingen kiezen voor de niet-traditionele schoolvakken zoals handvaardigheid en Spaans. Het houten schoolgebouw aan de Rem brandtlaan werd in 1949 door Finland beschikbaar gesteld en verkeert nog steeds in een goede staat van onder houd. De heer Hupkens zei te hopen dat het schoolgebouw nog zo'n 30 jaar als gemeenschapsgebouw bruikmaar kan zijn. Na de opening werden de leerlin gen en genodigden onthaald op koffie en gebak. lijk werd verondersteld. Ook het feit dat nog een andere loods zich gelijktij dig op de ladder bevond wordt in hei onderzoek niet bevestigd.Rijksloods- wezen-directeur N. M. Bollen ontkende dat dit het geval zou zijn geweest, ie meer omdat het in strijd zou zijn de voorgeschreven regels. Uit het onderzoek blijkt eerder dat de Belgische aspirant-loods De V., slachtoffer is nagesprongen in hét-wt ter. Het slachtoffer wilde vrijdagavond omstreeks 11.00 uur vanaf de loodsbosl aan boord gaan van de Deense bulkcar rier 'Jill Cord' (19.576 brt) via een docc dit schip uitgehangen ladder. Even voordat de loods de ladder wilde be klimmen, werd nog door een beman ningslid van het Deense schip gecoti troleerd of de ladder vast zat door er zei! aan de buitenkant op te gaan staan. De hoogte vanaf het dek van de loodsboot tot aan de bovenkant van het schip be droeg ongeveer 4 meter. Halverwege de ladder is de loods vermoedejjk met zijn voeten uitgegleden, waardoor hij zo'n twee meter lager in het water viel. De rijkspolitie te water sluit ook niet ui: dat het slachtoffer onwel is geworden bij het bestijgen van de ladder. Toedracht Onmiddellijk na het ongeval werd vanaf de loodsboot een klimnet langs zij gehangen cn werd vanaf het Deense schip een reddingsboei aan de lijn in het water gegooid. Het slachtoffei slaagde er in de boei te grijpen, maar het lukte de bemanning van de rede boot niet hem aan boord te krijgea Toen daarna door de Deense beman ning een zelf-opblazende rubberbooi (dinghv) werd uitgeworpen, slaagden twee wielmanncn en de Belgische as pirant-loods er in de heer Van de En den aan boord van de Dinghy te hijsen. Van daar uit werd hij even later aan boord genomen van de loodsboot, die het slachtoffer terugbracht naar de Koopmanshaven. Korte tijd later over leed de loods in het ziekenhuis. De scheepvaartinspectie, die de ladder heeft onderzocht, heeft vastgesteld dal de uit kunststof vervaardigde ladder aan de eisen voldoet. De Deense bulfc- carrier, die na het ongeval door de rijks politie werd vast gehouden, kon loop van zaterdag de reis voortzetten. De 'Jill Cord' was met een lading kolen onderweg van Durban naar Sluiskil, ANTWERPEN - „Wanneer kan onder tekening worden tegemoet gezien van de al in 1975 door Belgie en Nederland geparafeerde bedragen betreffende de verbetering van de vaarweg door de Schelde bij het Nauw van Bath, de aan leg van het Baalhoekkanaal en de ver deling en de kwaliteit van het Maas water? Als die ondertekening niet spoedig te verwachten is en nieuw overleg wordt verlangd, willen de bei de regeringen daartoe dan op korte ter mijn initiatieven ontwikkelen?". Dat is één van de zestien vragen, die de in terparlementaire Beneluxraad aan het comité van ministers van België, Ne derland en Luxemburg zal voorleggen. Het Benelux-parlement en het minis terscomité vergaderen op 7 november in Brussel. De vragen zijn voorbereid in twee com missies van het Benelux-parlement en zijn mede gebaseerd op de uitkomsten van een hoorzitting, die het Benelux- parlement op 7 juni hield in Oostmalle met als onderwerp 'leefmilieu' en 'grensoverschrijdend verkeer'. Maan dagmiddag werden alle toespraken van die hoorzitting nog eens in gebundelde vorm aan de pers aangeboden Dat ge beurde op een bijeenkomst in het Ant werpse stadhuis. Voorzitter Tijl Declerc van de Raadgevende interparlementai re Beneluxraad ofwel 'het Benelux-par lement' deelde mee dat de resultaten van de toengehouden hoorzitting mede aanleiding zijn voor het stellen van 'in dringende' vragen aan de betrokken ministers van de Beneluxlanden. Zo wil het Beneluxparlement van die ministers weten waarom Nederland en België er tot dusver niet in geslaagd zijn overeenstemming te bereiken over de veiligheidsnormen die gehanteerd die nen te worden bij het vervoer van vloei baar gas (LPG en LNG) over de Wester- schelde. Structuurschets Het parlement wil ook weten wanneer de structuurschets voor het Wester- scheldebekken definitief gereed zal zijn, en wil meer bijzonderheden over de opzet van dit structuurplan, over de procedure van totstandkoming, cn over de problemen die nog moeten worden opgelost. „Zijn de regeringen bereid - zo vraagt het parlement verder - om. nu de Neder landse regering in beginsel he besloten tot de aanleg van een vaste oeverver binding over de Westerschelde, in on derling overleg studie te maken van de gewenste loop van de aansluitende we gen die te zijnertijd in Zeeuwsch- cn Belgisch Vlaanderen nodig zijn' En heeft de Belgische regering kennis ge nomen van de milieu-bezwaren, die in het Waasland zijn gerezen tegen de eventuele aanleg van een autosnelweg tussen Hulst en Sint Niklaas? Zijn er inderdaad plannen voor een dergelijke weg?", Sluis Terneuzen Het Benelux-parlement vraagt ook aan de regeringen of er al een definitief akkoord is bereikt tussen de Neder landse en Belgische autoriteiten over een ruimer gebruik van de bestaande grote zeesluis bij Terneuzen, zodat tot het kanaal Terneuzen-Gent grotere schepen kunnen worden toegelaten? „De thans voor deze sluis gehanteerde veiligheidsmarges worden aan Belgi sche zijde overdreven geacht", consta teert het parlement, dat verder vraagt: „Is er uitzicht op de bouw van een tweede grote zeesluis bij Terneuzen?". De raadgevende interparlementaire Beneluxraad stelt verder vragen over de resultaten van het overleg tussen Belgie en Nederland over het trace van de nieuwe verbinding tussen Antwer pen en Bergen op Zoom, over de nood zakelijke coördinatie van streekver voer in het grensgebied van Belgie en Nederland. Het parlement wil weten of er tussen de Belgische en Nederlandse autoriteiten overleg gaande is over eventueel gezamenlijke aanleg van wa- terzuiverings-installaties in de grens-'* streek. Het is ook nieuwsgierig naar mogelijke verbetering van de spoorwe ginfrastructuur in het Benelux-Mld- dengebied, waarin de spoorlijn Antwer- pen-Roosendaal nog steeds de enige grensoverschrijdende spoorwegverbin ding is. Douane Ook een heet hangijzer zal worden de vraag wanneer de douaneformalitei ten aan de Benelux-binnengrenzcn tot het verleden zullen behoren. Tien jaar geleden werd besloten aan de nieuwe wegen die de Beneluxbinnengrenzen kruisen geen grenskantoren meer in te richten. Maar het parlement wil ook weten of op kortere termijn er geen transportcentra bij de grensovergan gen van de grote wegen kunnen wor den gerealiseerd, om het grensverkeer door bepaalde kernen te kunnen ont lasten. Voorzitter Declerc gaf toe dat dit eigenlijk in strijd was met de geest van Benelux. „Maar in 1980 zitten we nog met de moeilijkheden. Beter dan ideologisch een stap terug en prak tisch een stap vooruit", aldus de voor zitter, die wees op de knelpunten die thans het grensverkeer in sommige dorpen veroorzaakt. Volgens de parlementsvoorzitter zal het Beneluxparlement op 7 november de regeringen ook een aantal concrete voorstellen doen over onderwerpen die onder meer in de vragen zijn aangesne den. maar hij wilde nu nog niet zeggen wat de inhoud was van die voorstellen. Burgemeester mevrouw Schnoyens van Antwerpen toonde zich verheugd met de conferentie in 'haar' stadhuis: „Ook Antwerpen wordt met deze pro blemen geconfronteerd", stelde zij vast. Voor Kerst en Nieuwjaar voor familie, kennissey of relaties overzee:.. Wij verzorgen ev. Uw verzending. Béééregoed! tel. 01184-13649

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1980 | | pagina 2