De Schelde blijft bij eigen
uitleg bereikte akkoorden
Verongelukte loods
wellicht uitgegleden
is
Benelux-parlement vraagt datum
tekenen waterverdragen België
Ook tweede schip reder
Lauritzen wordt geveild
Dag- en avondscholengemeenschap
Vlissingen in nieuw onderkomen
SMITH kaas
KMS-DIRECTEUR SMIT: GEEN OPTELSOM
VAN UITKERINGEN VAN f40 ENf25
FNV-leden
bij KMS
bespreken
metaal-cao
VRAGEN COMMISSIES AAN MINISTERS:
DINSDAG 28 OKTOBER 1980
PZC/provincie
2
VLISSINGEN - Directeur Jan-Arie Smit van de Koninklijke Maatschappij De Schelde in Vlissin
gen heeft maandagochtend ongeveer 1.300 productiemedewerkers van de KMS meegedeeld dat de
in het zogenaamde 'Schelde-akkoord' bereikte uitkering van f 40,-. niet los kan worden gezien van
de verhoging van f25,-. die uit het landelijk overleg over de nieuwe metaal-CAO is gerold. In een
korte toespraak maakte de heer Smit duidelijk dat beide bedragen - 40 én f 25 - niet bij elkaar
mogen worden opgeteld, zoals de eis is van de productiemedewerkers die zijn aangesloten bij de
Industriebond FNV. Districtsbestuurder Henk Bijvank van die bond liet de Schelde-werknemers
maandagochtend weten dat het dreigement om via de rechter uitvoering van het 'Scheldeak-
koord' te bereiken nog deze week zal worden uitgevoerd. Zolang de zaak 'onder de rechter' is
komen er overigens bij De Schelde geen stakingen.
De heer Smit deelde de productiemede
werkers tijdens de bijeenkomst in het
Scheldekwartier mee dat op 15 decem
ber met de vakorganisaties over de uit-
werking van het voorschot van 40 per
maand voor personeelsleden in de'sala
risgroepen twee tot en met zes, alsmede
het personeel in de betreffende jeugd
groepen. wordt gesproken.
Hij voegde daaraan toe dat 'RSV op het
standpunt staat dat de uitkering van
40,-. per maand in die zin los staat van
de uitkering in het principe-akkoord
van de metaalindustrie, dat beide be
dragen NIET bij elkaar moeten worden
opgeteld'.
Tafereeltje
Hel dierbaarst zijn automobilisten
ons, als we tiaar hen staan te kij
ken.
Zeer onlangs bijvoorbeeld volgden
wij vanaf een bordes hel tumult,
dat gepaard gaat met de afloop
van een theaterevenement in de
Middelburgse Schouwburg.
In de omgeving van het Molenwa
ter ontstaat dan een wir-war van
bewegingen, veroorzaakt door au
tomobilisten die van zins zijn na het
genotene huiswaarts te keren.
De avond, waarop wij het gedoe ga
desloegen. beivoog een royaal uit
gevallen auto zich dwars over de
weg op het ogenblik dat een uit een
parkeervak gewrikt handzaam ex
emplaar naderde.
De grote versperde de kleine de
doorgang grotendeels, waarop de
bestuurder het portierraampje
neerdraaide en tegen de bestuur
der van de dwarsligger riep:
..Kun je niet opschieten? Rij eens
door. idioot en kijk eens uit. Je bent
niet de enige op de weg".
Hij riep het met zijn hoofd uit het
raampje, en groot was dan ook ons
leedvermaak toen we hem onmid
dellijk daarop frontaal op een dér-
de. beschaafd op de rechtenveg-
helfl naderende auto zagen botsen.
Hij was inderdaad niet de enige op
de weg.
VLISSINGEN - De leden van de Indus
triebond FNV. werkzaam bij de Ko
ninklijke Maatschappij De Schelde,
spreken zich vandaag, dinsdag, in twee
bijeenkomsten uit over het principe
akkoord voor de nieuwe metaal-CAO.
De eerste vergadering begint om half
tien vanochtend, de tweede begint
vanavond om half acht.
De bedrijfsledengroep van de Indus
triebond FNV bij de KMS deelde dit
maandag mee in een pamflet dat aan de
werknemers werd uitgereikt. In het
pamflet wordt de moeilijke situatie
rond het uitleggen van de bereikte ak
koorden uiteen gezet. 'Op dit moment
kunnen we nog niet formeel eisen dat de
CAO ook formeel van toepassing is bo
venop het Schelde-akkoord, omdat er
formeel (nog) geen CAO is. Is de CAO er
"eenmaal en wil RSV niet de CAO boven
'het Schelde-akkoord toepassen, dan
zullen we niet aarzelen om de rechter te
vragen De Schelde te dwingen de beide
overeenkomsten los van elkaar toe te
passen'.
Geen staking
In het pamflet wordt uitdrukkelijk ge
waarschuwd tegen werkstakingen. 'De
overeenkomst die we met de directie
hebben mag niet in de waagschaal
worden gelegd door onbezonnen han
delingen. Het organiseren van een
werkstaking betekent op dit moment
dat de overeenkomst met De Schelde
(RSV) op de tocht wordt gezet. We spe
len De Schelde (RSV1 in de kaart met
een staking. Als we namelijk gaan sta
ken kan de Schelde (RSV) de overeen
komst die we hebben opzeggen, dan
wel intrekken. We kunnen dan weer
van voren af aan beginnen met het risi
co. dat we aan het einde moeten vast
stellen dat we met minder thuis komen
dan we nu hebben'.
Het actiecomité jst er verder nog op dat
ook de rechter een dergelijke staking
zou kunnen verbieden en dat nu geen
steun aan stakingsacties zal worden
verleend. 'Indien in de toekomst mocht
blijken dat het uitroepen van een werk
staking nodig en mogelijk is om uw be
langen veilig te stellen, dan zullen we
niet aarzelen om naar dit (uiterste) mid
del te grijpen', aldus het comité.
De KMS-directeur kondigde verder
aan dat deze week via RSV een rapport
over de functievergelijking van verge
lijkbaar personeel bij de KMS ten op
zichte van dat bij Wilton-Feijenoord,
de Rotterdamse Droogdokmaatschap
pij, Verolme Dok- cn Scheepsbouw
maatschappij en Verolme Machine Fa
brieken IJsselmonde aan de coördina
toren van vakverenigingen en de di
rectie van de KMS ter hand zal worden
gesteld. De gegevens van dit rapport
zijn gecontroleerd door het accoun
tantskantoor Klijnveld en Kraayenhof
en Co, aldus de heer Smit, die verder
toezegde dat de besprekingen over de
invoering van het gewijzigd systeem
van functieclassilicatie direct na 1 ja
nuari 1981 zullen beginnen.
Directeur Smit deed het productieper
soneel van de KMS verder nog enkele
mededelingen:
- de evaluatie van de meervoudige in
zetbaarheid op de werf Scheldepoort in
Vlissingen-Oost is klaar en bespreek
baar voor mogelijke toepassing bij an
dere afdelingen van de KMS;
- direct na 1 november begint overleg
over het structureel gebruik van
'vreemde' werknemers in overeenstem
ming met de uitspraak van de Middel
burgse rechtbankpresident van 14 fe
bruari j.L;
- direct na 1 november begint ook over
leg over secundaire arbeidsvoorwaar
den;
- de wijze van verrekening van het voor
schot van 130,-. zal terstond na 1 ja
nuari 1981 worden besproken en niet
later dan 1 juli 1981 zal daarover over
eenstemming moeten zijn bereikt.
Beroep
KMS-directeur Smit benadrukte dat
de werf bereid blijft alle punten van de
op 30 september bereikte overeen
komst na te komen en deed een drin
gend beroep op het personeel ook de
toekomst van de KMS in de gaten te
houden. 'De werkgelegenheid en het
sociale beleid bij KMS zijn voor mij
persoonlijk en mijn collega'sdirectie-
leden van grote prioriteit en te allen
tijde bespreekbaar. Het is echter ook,
zoals u kunt begrijpen, voor ons allen
van het grootste belang dat alle activi
teiten van de KMS doorgang kunnen
vinden', zei hij.
'In dit verband moeten wij u in het bij
zonder er op attent maken, dat woens
dag 29 oktober een belangrijke gebeur
tenis plaatsvindt, en wel de overdracht
van het door ons gebouwde fregat
'Banckert' aan de Koninklijke Marine.
Voorts zal op 5 november a.s. de tot nu
toe grootste, in Europa gebouwde
Schelde-Sulzer motor aan een grote
klantenkring worden gedemonstreerd
en de 'Schelde-groep' als geheel worden
gepresenteerd. Ik reken op de volle me
dewerking van U allen', besloot de heer
Smit zijn toespraak.
wilde stakingen bij De Schelde. 'Wij
willen niet dat de KMS stuk gaat. Met
stakingen maken we onszelf kapot. Wij
willen hier ons brood verdienen. RSV
lacht bij een wilde staking, want wat
wij hier hebben opgebouwd, zou mooi
verdwijnen', aldus Sepers.
Hij achtte de kansen op succes bij de
rechter overigens duidelijk aanwezig.
DistriQtsbestuurder Bijvank stelde dat
de toespraak van de KMS-directeur
geen nieuwe elementen bevat en dat de
overeenkomst door de directie opnieuw
niet wordt nagekomen. Bijvank zei dat
de aangekondigde rapportage over
functievergelijking kennelijk zonder,
zoals niettemin was afgesproken, de in
breng van de Industriebond FNV is od-
gesteld. 'Er is met ons een contract en
dat erkennen ze. dus ze komen nu ook
niet onder de uitvoering ervan uit',
meende Bijvank die de stelling dat de
bedragen die in de twee akkoorden zijn
bereikt niet bij elkaar mogen worden
opgeteld een 'kronkelredenering'
noemde, De uitkering van die beide be
dragen 40 en 25. ol'wel 'plus-plus'
blijkt een keiharde eis.
De districtsbestuurder had al eerder
aangekondigd naar de rechter te zullen
stappen, maar zei daarmee nog te heb
ben gewacht omdat er nog overleg was.
'Ik ben daar liever zelf bij, want als je
het m handen van de rechter stelt moet
je afwachten wat daar wordt beslist.
Maar onze advocaten zien mogelijkhe
den te winnen', aldus Bij.vank, die de
procedure nog gistermiddag, in wer
king probeerde te zetten'.
Bijvank meende dat de Industriebond
FNV 'wel twee of drie keer' naar de rech
ter zou kunnen stappen, twee keer om
de naleving van de bereikte akkoorden
af te dwingen en één keer om het vonnis
van de president van de Middelburgse
rechtbank te laten uitvoeren die de
KMS verbiedt inleenkrachten in dienst
te hebben.
Na de bijeenkomst in het Scheldekwar
tier ging het verzamelde personeel weer
aan de slag.
De 'Nuits Saint Georges' en de 'Olau Kent' in de Vlissingse buitenhaven.
VLISSINGEN - Na de 'Olau Kent'
zal nu ook een tweede in Vlissin-
gen aan de ketting gelegd passa
giersschip de 'Nuits Saint Geor
ges' gerechtelijk worden verkocht.
Beide schepen werden in septem
ber in de Vlissingse haven in be
slag genomen en aan de ketting ge
legd, omdat de eigenaar niet aan
zijn schulden kan voldoen. De
'Nuits Saint Georges' is eigendom
van O. Lauritzen S. A. France. De
eiseres is de Deense maatschappij
Sparekassen SDS uit Kopenhagen,
die ook opdracht heeft gegeven tot
de veiling van de 'Olau Kent'. De
Deense maatschappij zou een vor
dering hebben op O. Lauritzen S.
A. France van ruim 4 miljoen. De
totale schulden zouden echter vele
miljoenen meer zijn.
De gerechtelijke verkoping van de
'Nuits Saint Georges' wordt woens
dag 19 november gehouden in de
arrondissementsrechtbank in Mid
delburg. De veiling begint om 11.30
uur. De verkoop van de 'Olau
Kent', die eigendom is van Olau Li
ne Aktieselskab uit Kopenhagen,
is veertien dagen eerder, op woens
dag 5 november. De totale schul
denlast op deze voormalige veer
boot tussen Vlissingen en Sheer-
ness zou meer dan 21 miljoen be
dragen.
De 'Nuits Saint Georges' werd in
1966 gebouwd en heeft een capaci
teit van 1.200 passagiers, waaron
der 428 hutpassagiers en plaats
voor 150 personenauto's. Het schip
neet 4.770 brt en heeft een lengte
van 115 meter met een motorver
mogen van 14.880 pk. De eerste in
zet voor de veiling is gesteld op 3,5
miljoen. De minimum inzet is dus
aanzienlijk lager dan voor het vier
jaar jongere schip 'Olau Kent',
waarbij de inzet is gesteld op 10
miljoen.
Het Rotterdamse advocatenkan
toor Nauta Van Haersolte. de verte
genwoordiger voor Sparekassen
SDS, heeft de Middelburgse advo
caat F. K. Adriaanse aangewezen
als procureur voor de gerechtelijke
verkoping.
LADDER GOED AAN SCHIP BEVESTIGD
De werknemers van De Schelde verlaten het Scheldekwartier om weer aan het
werk te gaan.
VLISSINGEN - De conclusie van het
onderzoek van de Rijkspolitie te water
naar de toedracht van het ongeval vrij
dag op de rede van Vlissingen, waarbij
de Nederlandse rivierloods M. van de
Enden (42) bij het beklimmen van een
zeeschip dodelijk verongelukte, is dat
de loods vermoedelijk op de ladder is
uitgegleden. Gebleken is, aldus de
Rijkspolitie te water, dat de ladder
goed aan het schip was bevestigd en
niet heeft losgelaten, zoals aanvanke-
VLISSINGEN - De dagschool van de
Zeeuwse Dag- en Avondscholengc-
meenschap in Vlissingen heeft sinds
maandag een eigen schoolgebouw. Tij
dens een korte en informele bijeen
komst werd maandagmorgen de
Ontevreden
Herbert Sepers, sprekend namens het
actiecomité, bleek met de toespraak
van de heer Smit verre van gelukkig te
zijn. De heer Sepers meende dat de di
rectie het afgesloten contract maar ten
dele nakomt en wilde direct naar de
rechter om hierover duidelijkheid te
krijgen. Overigens waarschuwde Se
pers dringend tegen het beginnen van
school, het voormalige VSV-gebouw
aan de Rembrandtlaan, door de leer
lingen en docenten in gebruik geno
men. In een korte toespraak noemde
directeur ir P. Hupkcns het nieuwe
schoolgebouw een grote verbetering
vergeleken met de oude vestigingen in
de Van Raaltestraal en in de kleuter
school de 'Woelwaters', waar de dag
school voorheen was ondergebracht.
Hij zei in de eerste plaats hiervoor de
gemeente Vlissingen te willen bedan
ken, die het schoolgebouw ter beschik
king heeft gesteld.
Vervolgens wees de heer Hupkens op de
groei van het aantal leerlingen bij het,
wat hij noemde „tweede-weg" onder-
Twee leerlingen van de dagschool van
de Zeeuwse Dag- en Avondscholenge
meenschap te Vlissingen betreden 'als
eersten' de nieuwe vestiging van de
school aan de Rembrandtlaan. Links
directeur ir P. Hupkens en de lerares
Engels, mevrouw R. van Loenen.
wijs. Ten opzichte van verleden jaar is
het leerlingenaantal met zo'n 40 pro
cent toegenomen. Momenteel telt de
dagschool zo'n 300 volwassen leerlin
gen en de avondschool, die in de MTS is
gevestigd, zo'n 450 leerlingen. Voorlo
pig worden op de dagschool in Vlissin
gen alleen nog maar lessen gegeven op
Mavo niveau, in januari 1981 komt er
een opstapcursus bij. Deze cursus om
vat. naast Nederlands en rekenen, stu
dielessen en algemene vorming. De
heer Hupkens noemde het opvaliend
dat steeds meer leerlingen kiezen voor
de niet-traditionele schoolvakken zoals
handvaardigheid en Spaans.
Het houten schoolgebouw aan de Rem
brandtlaan werd in 1949 door Finland
beschikbaar gesteld en verkeert nog
steeds in een goede staat van onder
houd. De heer Hupkens zei te hopen dat
het schoolgebouw nog zo'n 30 jaar als
gemeenschapsgebouw bruikmaar kan
zijn. Na de opening werden de leerlin
gen en genodigden onthaald op koffie
en gebak.
lijk werd verondersteld. Ook het feit
dat nog een andere loods zich gelijktij
dig op de ladder bevond wordt in hei
onderzoek niet bevestigd.Rijksloods-
wezen-directeur N. M. Bollen ontkende
dat dit het geval zou zijn geweest, ie
meer omdat het in strijd zou zijn
de voorgeschreven regels.
Uit het onderzoek blijkt eerder dat de
Belgische aspirant-loods De V.,
slachtoffer is nagesprongen in hét-wt
ter. Het slachtoffer wilde vrijdagavond
omstreeks 11.00 uur vanaf de loodsbosl
aan boord gaan van de Deense bulkcar
rier 'Jill Cord' (19.576 brt) via een docc
dit schip uitgehangen ladder. Even
voordat de loods de ladder wilde be
klimmen, werd nog door een beman
ningslid van het Deense schip gecoti
troleerd of de ladder vast zat door er zei!
aan de buitenkant op te gaan staan. De
hoogte vanaf het dek van de loodsboot
tot aan de bovenkant van het schip be
droeg ongeveer 4 meter. Halverwege de
ladder is de loods vermoedejjk met zijn
voeten uitgegleden, waardoor hij zo'n
twee meter lager in het water viel. De
rijkspolitie te water sluit ook niet ui:
dat het slachtoffer onwel is geworden
bij het bestijgen van de ladder.
Toedracht
Onmiddellijk na het ongeval werd
vanaf de loodsboot een klimnet langs
zij gehangen cn werd vanaf het Deense
schip een reddingsboei aan de lijn in
het water gegooid. Het slachtoffei
slaagde er in de boei te grijpen, maar
het lukte de bemanning van de rede
boot niet hem aan boord te krijgea
Toen daarna door de Deense beman
ning een zelf-opblazende rubberbooi
(dinghv) werd uitgeworpen, slaagden
twee wielmanncn en de Belgische as
pirant-loods er in de heer Van de En
den aan boord van de Dinghy te hijsen.
Van daar uit werd hij even later aan
boord genomen van de loodsboot, die
het slachtoffer terugbracht naar de
Koopmanshaven. Korte tijd later over
leed de loods in het ziekenhuis.
De scheepvaartinspectie, die de ladder
heeft onderzocht, heeft vastgesteld dal
de uit kunststof vervaardigde ladder
aan de eisen voldoet. De Deense bulfc-
carrier, die na het ongeval door de rijks
politie werd vast gehouden, kon
loop van zaterdag de reis voortzetten.
De 'Jill Cord' was met een lading kolen
onderweg van Durban naar Sluiskil,
ANTWERPEN - „Wanneer kan onder
tekening worden tegemoet gezien van
de al in 1975 door Belgie en Nederland
geparafeerde bedragen betreffende de
verbetering van de vaarweg door de
Schelde bij het Nauw van Bath, de aan
leg van het Baalhoekkanaal en de ver
deling en de kwaliteit van het Maas
water? Als die ondertekening niet
spoedig te verwachten is en nieuw
overleg wordt verlangd, willen de bei
de regeringen daartoe dan op korte ter
mijn initiatieven ontwikkelen?". Dat
is één van de zestien vragen, die de in
terparlementaire Beneluxraad aan het
comité van ministers van België, Ne
derland en Luxemburg zal voorleggen.
Het Benelux-parlement en het minis
terscomité vergaderen op 7 november
in Brussel.
De vragen zijn voorbereid in twee com
missies van het Benelux-parlement en
zijn mede gebaseerd op de uitkomsten
van een hoorzitting, die het Benelux-
parlement op 7 juni hield in Oostmalle
met als onderwerp 'leefmilieu' en
'grensoverschrijdend verkeer'. Maan
dagmiddag werden alle toespraken van
die hoorzitting nog eens in gebundelde
vorm aan de pers aangeboden Dat ge
beurde op een bijeenkomst in het Ant
werpse stadhuis. Voorzitter Tijl Declerc
van de Raadgevende interparlementai
re Beneluxraad ofwel 'het Benelux-par
lement' deelde mee dat de resultaten
van de toengehouden hoorzitting mede
aanleiding zijn voor het stellen van 'in
dringende' vragen aan de betrokken
ministers van de Beneluxlanden.
Zo wil het Beneluxparlement van die
ministers weten waarom Nederland en
België er tot dusver niet in geslaagd zijn
overeenstemming te bereiken over de
veiligheidsnormen die gehanteerd die
nen te worden bij het vervoer van vloei
baar gas (LPG en LNG) over de Wester-
schelde.
Structuurschets
Het parlement wil ook weten wanneer
de structuurschets voor het Wester-
scheldebekken definitief gereed zal
zijn, en wil meer bijzonderheden over
de opzet van dit structuurplan, over de
procedure van totstandkoming, cn
over de problemen die nog moeten
worden opgelost.
„Zijn de regeringen bereid - zo vraagt
het parlement verder - om. nu de Neder
landse regering in beginsel he besloten
tot de aanleg van een vaste oeverver
binding over de Westerschelde, in on
derling overleg studie te maken van de
gewenste loop van de aansluitende we
gen die te zijnertijd in Zeeuwsch- cn
Belgisch Vlaanderen nodig zijn' En
heeft de Belgische regering kennis ge
nomen van de milieu-bezwaren, die in
het Waasland zijn gerezen tegen de
eventuele aanleg van een autosnelweg
tussen Hulst en Sint Niklaas? Zijn er
inderdaad plannen voor een dergelijke
weg?",
Sluis Terneuzen
Het Benelux-parlement vraagt ook
aan de regeringen of er al een definitief
akkoord is bereikt tussen de Neder
landse en Belgische autoriteiten over
een ruimer gebruik van de bestaande
grote zeesluis bij Terneuzen, zodat tot
het kanaal Terneuzen-Gent grotere
schepen kunnen worden toegelaten?
„De thans voor deze sluis gehanteerde
veiligheidsmarges worden aan Belgi
sche zijde overdreven geacht", consta
teert het parlement, dat verder vraagt:
„Is er uitzicht op de bouw van een
tweede grote zeesluis bij Terneuzen?".
De raadgevende interparlementaire
Beneluxraad stelt verder vragen over
de resultaten van het overleg tussen
Belgie en Nederland over het trace van
de nieuwe verbinding tussen Antwer
pen en Bergen op Zoom, over de nood
zakelijke coördinatie van streekver
voer in het grensgebied van Belgie en
Nederland. Het parlement wil weten of
er tussen de Belgische en Nederlandse
autoriteiten overleg gaande is over
eventueel gezamenlijke aanleg van wa-
terzuiverings-installaties in de grens-'*
streek. Het is ook nieuwsgierig naar
mogelijke verbetering van de spoorwe
ginfrastructuur in het Benelux-Mld-
dengebied, waarin de spoorlijn Antwer-
pen-Roosendaal nog steeds de enige
grensoverschrijdende spoorwegverbin
ding is.
Douane
Ook een heet hangijzer zal worden de
vraag wanneer de douaneformalitei
ten aan de Benelux-binnengrenzcn tot
het verleden zullen behoren. Tien jaar
geleden werd besloten aan de nieuwe
wegen die de Beneluxbinnengrenzen
kruisen geen grenskantoren meer in te
richten. Maar het parlement wil ook
weten of op kortere termijn er geen
transportcentra bij de grensovergan
gen van de grote wegen kunnen wor
den gerealiseerd, om het grensverkeer
door bepaalde kernen te kunnen ont
lasten. Voorzitter Declerc gaf toe dat
dit eigenlijk in strijd was met de geest
van Benelux. „Maar in 1980 zitten we
nog met de moeilijkheden. Beter dan
ideologisch een stap terug en prak
tisch een stap vooruit", aldus de voor
zitter, die wees op de knelpunten die
thans het grensverkeer in sommige
dorpen veroorzaakt.
Volgens de parlementsvoorzitter zal
het Beneluxparlement op 7 november
de regeringen ook een aantal concrete
voorstellen doen over onderwerpen die
onder meer in de vragen zijn aangesne
den. maar hij wilde nu nog niet zeggen
wat de inhoud was van die voorstellen.
Burgemeester mevrouw Schnoyens
van Antwerpen toonde zich verheugd
met de conferentie in 'haar' stadhuis:
„Ook Antwerpen wordt met deze pro
blemen geconfronteerd", stelde zij vast.
Voor Kerst en
Nieuwjaar
voor familie, kennissey
of relaties overzee:..
Wij verzorgen ev. Uw verzending.
Béééregoed!
tel. 01184-13649