ub 40
EVEN PUZZELEN
ANARCHISME
EN COMMERCIE
agenda
AMERIKAANSE ZONE
EUWE IS DE BESTE schaken/c.jansen
BRIDGE OLYMPIADEbrldge'
PZCA
F? 198 VRIJDAG 17 OKTOBER 1980
19
we die honoraria geheel besteedden
aan instrumenten en apparatuur
moesten we toen terugvallen op fami
lie en vrienden".
bluf
Brian Travers is niet meer werkloos. Met zeven vrienden begon hij, in 1978 in Birmingham,
een reggae-groep. „We hielden allemaal van muziek, dus waarom niet", is Brian's argumen
tatie; dat geen van de acht een instrument kon bespelen, werd door de groep als een overkome
lijkheid beschouwd... Travers: „We hebben onszelf zes maanden in de kelder van ons - gemeen
schappelijke - woonhuis opgesloten en daar hebben we letterlijk elke dag geoefend. Daarna
enkele concertjes in plaatselijke kroegen en 't begon ons zowaar voor de wind te gaan".
De groep werd „UB40" gedoopt - naar
de code van de Britse stempelkaart
roor werklozen - en na een aantal Lon-
dense concerten werd een platencon
tract getekend.
Ook dat ging goed: de eerste twee sin
gels kwamen in de Engelse top-tien te
recht en ook de zojuist verschenen el
pee (verpakt in een overdruk van de
UB40-werklozenkaart) stijgt op de hit
lijsten. De Britse jeugd blijkt flink
warm te lopen voor deze ..easy-liste-
ning-reggae". Waarschijnlijk moe van
al het punk-geweld9
Vonge maand gaf de groep een reeks
concerten in ons land. met als hoogte
punt een succesvol optreden op het
Rotterdamse „New-Pop"-festival.
De meest leden van de groep noemen
zich „anarchisten"; hoewel dat vaak
zijn neerslag vindt in de teksten, heeft
deze radicale opstelling het commer
ciële succes niet in de weg gestaan.
Binnenkort lijkt UB40 het laatste
stapje op de lange weg tussen werklo-
zenkaart en sterrenwereld te gaan af
leggen: op uitnodiging zal de groep
met de vermaarde „Police" naar Ame
rika vertrekken, om bij Sting en de zij
nen het voorprogramma te gaan ver-
Brian Travers en Astro, die zichzelf in
zes maanden respectievelijk het be
spelen van de saxofoon en percussie
instrumenten hebben geleerd, zijn
voorlopig niet van plan zich ster-allu
res aan te meten. Travers: „Ik ben een
gewone Birminghamse jongen, die bo
ven een slagerswinkel woont, en de
verkoop van wat plaatjes verandert
daar niets aan". Het leven op het „be
staansminimum". zoals ze hun vroege
re omstandigheden zelf omschrijven,
ligt de twee nog vers in het geheugen.
..Nog geen drie jaar geleden moesten
we behoorlijk moeite doen om ons
hoofd boven water te houden", aldus
Travers, „we kregen het vooral moei
lijk. toen de sociale dienst erachter
kwam. dat we wat geld bijverdienden
door in kroegen te spelen. En omdat
vrijdag 17 oktober:
De Nederlandse popgroep The
Nits treedt op in het Terneuzense
Zuidlandtheater. Aanvang 20.00
zaterdag 18 oktober:
De Vlissingse popgroep Esquire
speelt in de Walk-Inn.
Hetoptreden begintom 20.30uur.
De Piek in Vlissingen heeft de
Amsterdamse popgroep The
Bugs en de new-wave-formatie
Mecano geboekt voor een dubbel
concert. De vijfmansformatie The
Bugs brengt binnenkort een plaat
uit. Mecano is een veelbelovend
viertal, dat in zijn korte bestaan
al in het voorprogramma van gro
te acts heeft gespeeld. Om half ne
gen naar de Piek dus.
donderdag 23 oktober:
De Nederlandse folk- en coun-
trygroep The Amazing Rockwa-
fels is in De Vossenkuil in Oud-
Vossemeer te horen. Aanvang
van het gebeuren 20.00 uur
Eén van de manieren van UB40 om die
tijd door te komen was bluffen. Tra
vers: „We schepten erg op over onszelf
en vroegen aan zaaleigenaren veel
meergeld dan we waard waren. Als ze
erin trapten, was dat leuk meegeno
men". Astro: „Stel je voor: we konden
toen niet meer dan zeven nummers
spelen: allemaal van die simpele reg-
gae-riffs. En we prezen de groep aan
als een ervaren reggae-band..."
Toch weet Travers zich te herinneren
dat de groep ook in die periode al prin
cipes had. „We waren toch wel selec
tief: we speelden bijvoorbeeld nooit
driemaal per week in dezelfde tent en
absoluut nooit in besloten clubs. Maar
overigens deden we gewoon mee aan
het spelletje van de muziek-business
de race naar succes"
Na een groot aantal succesvolle con
certen m de Engelse hoofdstad, werd
UB40 door veel platenmaatschappijen
benaderd. „We hadden de pers achter
ons: veel lovende kritieken in de kran
ten en muziekbladen hadden tot ge
volg dat alle grote firma's op ons af
kwamen. Ze waren allemaal geïnteres
seerd in UB40 en zonder uitzondering
probeerden ze ons voor een habbe-
krats ta contracteren", zo zegt Tra
vers. „Maar dat we bereid waren ge
weest om voor méér te spelen, dan we
waard waren, betekent natuurlijk niet.
dat we nu opeens voor minder dan het
redelijke willen gaan spelen. De maat
schappij die uiteindelijk hpt. beste aan
bod deed heeft onze handtekening ge
kregen; en dat is toevallig de kleinste
maatschappij van heel Groot-Brittan-
niè.
wordt, laat Traverszich eindelijk van
zijn „geengageerde kant" zien. Plotse
ling geëmotioneerd, met zijn armen
zwaaiend vertelt hij hel verbaal van
Tyler, die volgens hem vals beschul
digd is van moord: ze zochten, zeven
jaar geleden in Louisiana, een dader
voor de moord op twee leden van de
rascistisehe Ku-Klux-Klan, die later
twee politiemensen bleken te zijn.
Van het begin af zat er al een luchtje
aan die zaak... En de dader konden - of
w ilden - ze niet vinden: daar is Tyler
het slachtoffer van geworden". In hel
verleden zijn al meermalen acties ge
voerd om deze Tyler vrij te krijgen:
zonder succes. Travers: „Wij hebben
die song niet geschreven met de pre
tentie, dat we hem vrij konden krij
gen. Maar als voorbeeld, van een mis-
PLATEN
easy listening
Gezien de achtergronden van l"B40.
zou men kunnen verwachten, dat er
uit hun muziek agressie spreekt. On
vrede over „bestaansminimum",
werkloosheid, slechte woonomstan
digheden en wat dies meer zij, ont
laadt zich bij de groep echter niet in
de muziek.
Astro: ..Misschien wel in sommige tek
sten. maar onze muziek is juist heel
kalm: „easy-listening". Travers „Het
is de muziek, waar wijzelf ook graag
naar luisteren. Gewone mensen kun
nen erop dansen, zonder dat ze daar
een speciaal pak, een nette jurk of een
andere „outfit" voor nodig hebben".
„Wij benaderen die muziek positief: de
allerbelangrijkste functie van muziek
is naar mijn idee amusement. Het gaat
er dus in de eerste plaats om. het men
sen met je muziek naar de zin te ma
ken". Astro: .Met onze muziek zetten
we ons natuurlijk ook heerlijk aftegen
die keiharde punk. En daar komt nog
eens bij. dat dit de beste muzieksoort
is. om een heel breed publiek te berei
ken. zonder tot zoetsappig hit-spul af
te zakken".
Voor veel mensen fis afnemers van
platen! spelen, en er toch achter kun
nen staan, dat is watUB40 wil; Travers
en Astro verklaren dat ze de bood
schap. die in hun teksten verpakt zit.
niet aan hun luisteraars willen opdnn
gen.
inhoud
Als de tekst van het nummer .Tyler"
dan toch onderwerp van gesprek
De groep heet 'Sailor'. maar dat is
dan één van de weinige overeen
komsten met de groep van dezelfde
naam. die in 1974 de werreld verraste
met liederen als 'Traffic Jam', 'Blue
Desert'. 'The Girls of Amsterdam' en
'Josephine Baker'. Een groep die on
weerstaanbaar de aandacht trok met
het geluid uit dat ingenieuze toetsen-
apparaal nickelodeon. Het geluid ook
van Georg Kajanus. want hij schreef
aanvankelijk alle uummers.
Toen na drie lp's het cbncept'wat "be
gon te verschralen en hét. nieuwe van
de nickelodeon er een beetje af was
mochten ook dc drie overige leden van
Sailor zich in het compositorische
strijdgewoel mengen Voor de vierde
plaat schreven Henry Marsh en Grant
Serpell grzamenlijk twee nummers en
voor de vtffde lp drie. terwijl Phil Pic
kett er eveneens drie voor zijn reke
ning nam Kajanus was op deze laatste
plaat nog slechts met vier nummers
vertegenwoordigd, maar eiste daar
wel de meeste aandacht mee op. Dat
was m 1978.
In 1980 is 'Sailor' weer opgestaan, be
staande uit Philip Pickett en Hernry
Marsh als oorspronkelijke leden en
broer en zus David en Virginia Gavin
als nieuwelingen De eerste proeve van
DeKw aamheid wordt afgelegd op de lp
'Dressen for drowning". Alle nummers
zijn geschreven door Pickett, waarvan
eên samen met Marsh Wie met alle
geweld een vergelijking wil maken met
de oorspronkelijke Sailor, kan slechts
lot de conclusie komen, dat Kajanus
node wordt gemist. Maar dat is niet
eerlijk tegenover Pickett, want die
heeft echt zyn best gedaan om er iets
moois van te maken
Zijn ambitie gaat niet verder dan vlot
te. aanstekelijke, melodieuze heden
daagse popmuziek. Daarin is hij rede
lijk geslaagd het is een plezierige
plaat geworden, waarbij vooral de vo
cale harmonieën opvallen, mede dank
zij de inbreng van David en Virginia.
De huidige groep Sailor onderscheidt
zich echter in weinig van andere groe
pen die net boven de middelmaat zijn
uitgegroeid En dat is met de oude
Sailor in het achterhoofd een kleine
teleurstelling. De nickelodeon inota
bene vroeger bespeeld door Pickett en
Marsh» is geheel van het toneel ver
dwenen Misschien had juistdit instru
ment. zij het voorzichtig gedoseerd
stand die overal kan gebeuren en
vooral als morele steun voor Tyler
zelf'.
Als er andere onderwerpen aan de orde
komen, die de groep in teksten ver
werkt heeft omdat ze. volgens Travers
„zwaarwegend zijn. lijkt de muziek
plotseling volkomen ondergeschikt te
zijn 3an de inhoud Nadat de miss- in
den-van het apartheidsregime in Zuid-
Afnka. de inmenging van het Bntse
leger m Noord-Ierland en het opko
mend fascisme de revue gepasseerd
zijn. stelt Travers „Muziek is waar we
ons brood mee proberen te verdienen
en die inhoudelijke dingen geven weei
wat ons bezighoudt in het leven".
„Wat dat eerste betreft zijn we even
zakelijk als veel anderen we willen een
zo gunstig mogelijk contract en toch
het publiek waar voor hun geld kun
nen bieden We maken bijvoorbeeld
geen singles met een llop-song op de
achterkant en we geven ons bij elk
concert volledig Maar we willen ook
een beetje comfortabel kunnen leven
en - wat de muziek betreft - een eigen
opname-studio inrichten, zodat we on
afhankelijk van de platenmaatschap
pijen kunnen werken"
een extra dimensie aan de huidige Sai
lor kunnen toevoegen
Sailor - Dressed J'or drowning (Caribou
CRB 84534)
FPJD
De tweede elpee van The Meteors is
vergeleken met "Teenage Heart'
wat minder opgew onden van toon. I>e
muziek is koeler, het evenwicht tus
sen tekst en 'new music", is een van de
sterkste punten van dit produkt. De
titel 'Hunger' geeft dc onvrede weer,
die overal onder jonge mensen heerst
en die'ook duidelijk in de teksten is
terug te vinden.
De teksten van Hugo Sinzheimer wor
den verpakt in uitstekend geprodu
ceerde muziek met meer accent op
keyboards De opnamen werden ge
maakt in de studio s van Conny Plank,
die onder meer platen maakte met
Eno. Kraftwerk. The Tourists. Devoen
Ultravox. In Hunger' is de neerslag te
rug te vinden van de ontwikkelingen
in de muziek van de laatste paar jaren.
De plaat is een Nederlands stuk pop
muziek van internationale klasse De
huidige hits 'Together too Ions', met
de pakkende synthesiser-begeïeidlng
en het swingende ritme doet soms aan
het geluid van de laatste platen van
The Who denken geen gek compli
ment voor een Nederlandse groep
Luister maar eens naar het intro van
"It sucks' of naar het geengageerde
'Candy' en 'Don't talk to me Stuk
voor stuk prima nummers, die nooit
gaan vervelen Ook het snelle rock
nummer Monday night Exile' en 'No
way in. no Way out' zijn sterke voor
beelden van het vernieuwde Meteors-
geluid. dat in keurige dosering, met
veel keyboards, open en zeer meesle
pend is Hugo Smzheimers rauwe
maar zeer muzikale stemgeleuid com
bineert uitstekend met de koele en
doorzichtige opname-techniek van
Conny Plank "Hunger is kortom,
stukken beter dan de eersteling van de
groep De muzikanten hebben zich
meer ontwikkeld, er is meer ruimte
voor experimenten van de individuele
spelers zonder dat men zich verliest in
hysterische overdrijving Wat mii be
treft is de tweede Metcois-elpee de in
ternationale doorbraak voor Sinzhei
mer en zyn Meteors
The Meteors Hunger
i EMI 1A-062-26540»
VDS
HORIZONTAAL 1 vogel.4 vaartuig
7 chef. 10 Noorse goden: 12. eerste
mens. 13 niet meer toepassen. 14 be
reide dierehuid. 15. Indisch gewaad
imvi; 16 stengel: 19 militair: 20 kle
dingstuk. 21 bergplaats. 23. vogel, 25
rookartikel 26 mannelijke vogel. 28.
spil; 29 familielid; 30 uitroep; 31. ge
zellig. 34. paard; 35. jongensnaam; 37.
symbool voor selenium, 38 vroegere
rechter; 39 munt. 41 watervlakte. 44
schilder; 47 akelig; 49. strelen v. e. kat.
50 ploegsnede. 51 nv in Zwitserland.
52 middag. 54 uil
VERTICAAL: 1 gewas: 2 per boot rei
zen. 3 zuivelprodukt. 4 pl in O -Gro
ningen: 5 jongensnaam. 6 raaklijn. 7
speelgoed: 8 werelddeel. 9 aaien. 11.
dierenverblijf. 17. strelen; 18. jongens
naam, 22 lokspijs; 24. novelle. 26
vrouwenverblijf; 27. rlv. in Italië; 30.
vrucht; 31. steunen. 32. editie: 33. oud;
36 wereldzee. 40 bak 42 voegwoord.
43. spot45. larve: 46. eiland in de Gro
te Oceaan 48. bedorven
l.anderson
In do Amerikaanse zone van de
voorwedstrijden om het wereld
kampioenschap zegevierde de
liailiaan Robillard. een tot dus
verre vrijwel onbekende verschij
ning aan het damfirmamenl. Of de
ze speler nu ook meteen als de ont
dekking van dit jaar moet worden
beschouwd wagen we vooralsnog
te betwijfelen. Daarvoor was het
toernooi te zwak bezet. Wat wel
iets zegt is, dal hi j eindigde voor de
veelbesproken Koeperman, die -
weliswaar niet meer van die
kracht als in zijn gloriejaren - toch
nog steeds als een geducht tegen
stander moet worden beschouwd.
Als derde speler voor de finale in
Mali klassificeerde zich de Cana
dees Welt,man. Als eventuele vierde
deelnemer is aangewezen de Brazi
liaan Marcos, die het stoute stukje
uithaalde Koeperman - zij het we
gens tijdsoverschrijding - te ver-
In de partij Marcos - Robillard zien
we laatstgenoemde winnen. Een
toch wel verrassende combinatie
brengt hem op de damlijn. maar hy
moet daarna alles in het werk stel
len om de winst binnen te slepen
L Marcos - B Robillard 0-2
1 32-28 18-22; 2 37-32 12-18 3 41-37
7-12. 4 46-41 1 7; 5 34-29 19-23. 6 28-
xl9 14x34. 7 40x29 10-14. 8 35-30 20-
25: 9 30-24 14-20; 10 32-28 16-21 11
31-26 11-16; 1237-3221-27. 13.32x21
16x27.14 44-40 9-14; 15 50-444-10; 16
38-32 27x38:17 43x32 14-19; 18 40-35
19x30. 19 35x24 10-14; 20 44-40 3-9.
21 42-38 14-19 22 40-35 19x30 23 35-
x24 9-14. 24 41-37 5-10: 25 49-44 22-
27:26 32x21 17-22; 27 28x17 13-19:28
24x228-13; 29 17x19 14x41. 3036-31
41-46: 31 31 27 46-14: 32 21-16 14-9.
3347-41 20-24: 34 41-369-20: 3533-28
25-30; 36 27-21 30-34; 37 44-3934x43.
38 48x39 24-30. 39 45-40 20-25.40 39-
33 10-14 41 21-17 25-20. 42 22-18 20-
x47. 43 17-12 7-11: 44 16x7 2x11: 45
4G-34 30x39, 46 12-8 39-44 47 8-3 44-
50. 48 3x25 50x13; 49 25-43 13-2; 50
43-48 11-17: 51 48-37 47-38; 52 37-23
38-27.
m 1
m
e
a
e a
o m
9
e
s m
a
H 9
O
ju
0 0
m, 3 J'
O
Stand na 25. 49-44?
Marcos
A Weltman-Norden 2-0
1 34-29 17-22. 2 40-34 11-17, 3 45-40
6-11; 4 31-26 16-21: 5 32-28 19-23; 6
28x19 14x23, 7 35-30 10-14: 8 37-31
1-6.9 41-37 20-25 10 47-41 21-27; 11
40-35 5-10: 12 33-28 22x24. 13 30x28
14-20; 14 31x22 18x27: 15 37-31 12-
18.16 31x22 18x27.17 41-37 8-12; 18
46-41 3-8: 19 37-31 12-18. 20 31x22
18x27: 21 41-37 8-12; 22 37-32 11-16.
23 32x21 16x27; 24 42-37 7-11. 25 39-
33 9-14. 26 44-39 2-8, 27 37-32 11-16:
2832x21 10x27,2933-29 4-9.3028-23
17-22 31 50-44 6-11. 32 48-42 13-18:
33 23-19 14x23; 34 38-32 24x47, 35
26-21 47x24. 36 34-30 25x34; 37 39x6
18-23: 38 6-1 12-18. 39 43-38 8-12. 40
38-32 20-25; 41 36-31 9-14; 42 21-17
12x21 43 32-28 23x32; 44 1x46
reert wit tot het Inbouwen van een
combinatiemogelijkheid Hij doet
dit door 48-42 te spelen. Zwart on
derkent het gevaar niet en speelt
argeloos 13-18. waarna wit winnend
naar veld 6 doorbreekt!
Fraaie positiepartijen
In de eerste parttj zien we Weltman
sterk bezig tegen de Braziliaan
Laudin; hij legt deze volkomen zijn
wil op. In een 7 om 7 stand wordt
Laudin klem gezet
Maar Koeperman toonde op zijn
beurt tegen de talentvolle Weltman
zijn kracht door deze positioneel te
rug te wijzen
A. Weltman-C. Laudin 2-0.
1 33-29 19-24 2 39-33 14-19. 3 44-39
20-25; 4 29x20 25x14: 5 50-44 18-23: 6
35-30 12-13: 7 40-35 7-12; 8 44-40 1-7;
9 30-25 15-20; 10 34-30 20-24, 11 32-28
23x32 12 37x28 18-23; 13 42-37 23-
x32.14 37x2812-18: 15 41-37 7-12. 16
46-41 18-22; 17-39-34 13-18: 1* 34-29
10-15; 19 29x20 15x24: 20 40-34 5-10:
21 34-29 10-15: 22 29x20 15x24; 23
47-422-7; 2945-40 16-21: 2540-34 14-
20. 26 25x23 18x40; 27 35x44 24x35:
23 3D2612-18.29 37-327-12:3041-37
8-13; 31 43-39 3-8: 32 37-31 11-16; 33
39-34 13-19; 34 34-29 9-13; 35 49-43
21-27: 36 32x21 16x27: 37 42-37 6-11.
38 43-39 4-10; 39 48-4211-16:40 44-40
35x44; 41 39x50 10-15: 42 37-32 19-
24; 43 32x21 16x27. 44 29x20 15x24;
45 50-44.
A. Weltman - ir. I. Kooeperman 0-2
1 32-38 17-21 2 34-29 19-23: 3 28x19
14x34; 4 39x3021-26; 5 44-39 11-17:6
40-34 6-11:7 45-40 20-25.8 33-28 1-6:
9 38-33 17-22; 10 28x17 11x22; 11 50-
45 10-14; 12 42-38 6-11; 13 47-42 M-
17. 14 49-44 5-10: 15 33-28 22x33; 16
39x28 17-21: 17 44-39 14-20; 18 38-33
10-14; 19 33-29 4-10; 20 39-33 14-19;
21 28-22 18x27. 22 31x22 7-1123 43-
38 20-24: 24 29x20 15x24: 25 33-28
105; 26 37-32 2-7: 27 41-37 12-18: 28
37-31 18x27, 29 31x22 7-12. 30 36-31
26x37. 31 32x41 12-18: 32 41-37 18-
x27 33 28-23 19x28: 34 30x19 13x24:
35 37-32 28x37. 36 42x22 8-13 37 38-
33 11-17:38 22x11 16x7:39 34-30 25-
x34. 4040x20 15x24:4145-409-14:42
40-34 14-20: 43 33-28 20-25; 44 48-43
21-27; 45 43-38 13-18; 46 38-33 7-11;
47 46-41 11-17:48 34-29 19-23:49 28-
x30 25x23: 50 35-30 27-31; 51 30-24
3-9.
De schaakliefhebber mag niet
mopperen, dat er over zijn
sport niet geschreven wordt. Boe
ken over alle mogelijke aspecten
van hel eindspel staan hem tegen
woordig ter beschikking. Hij kan
zich door beroemde schaakpeda
gogen laten informeren, amuseren
of informeren, al naar gelang zijn
stemming of ambitie. Namen als
Averbacli. Suetin. Keene of Pack
man. om er maar een paar te noe
men. staan borg voor hoge kwali
teit.
Maar, laten wij als Nederlanders
niet te bescheiden zijn. Euwe is de
beste' Als geen ander weet Euwe de
moeilijkste zaken helder en in
structief uiteen te zetten Wie ooit
wel eens zijn schitterende Oordeel
en Plan heeft doorgewerkt zal dat
kunnen beamen Het is daarom bij
zonder verheugend, dat de laatste
tijd herdrukken van Euwes boeken
op de markt verschijnen. Zijn be
roemde standaardwerk, Het Eind
spel. dat eertijds in twaalf deeltjes
verscheen wordt ook opnieuw uit
gebracht Samen met Donner heeft
Euwe het werk een volkomen ander
aanzien gegeven. Heteerste deel (er
komen er nog drie i is zeer geslaagd
Van de oude serie was het tiende
deeltje aan de toreneindspeien ge
wijd. In zijn inleiding geeft Euwe
een groot aantal praktische wen
ken. Iedere schaker die Euwes aan
bevelingen ter harte neemt, zal
daar heel veel plezier aan beleven.
Een vijftal van Euwes regels:
U Toreneindspeien vereisen m het
algemeen een agressieve behande
ling. Dit geldt voor beide partijen.
2i De materiele verhouding is min
der belangrijk dan de positionele.
Het is beter een pion prijs te geven
dan een passieve opstelling van to
ren en.of koning te aanvaarden.
Een goede torenstelling betekent
in zeer vele gevallen voldoende
compensatie voor het verlies van
een of meer pionnen.
3) De toren staat goed indien hij
zoveel mogeiijk vijandelijke pion
nen aanvalt liefst pionnen, dieniet
door andere pionnen gedekt staan
Men merkc op. dat de pionnen het
meest kwetsbaar zijn tegenover
aanvallen van terzijde of van achte
ren.
41 Uit punt drie blijkt reeds de grote
betekenis van de voorlaatste rij,
dat wil zeggen de rij der nog niet
opgerukte vijandelijke pionnen. De
betekenis van de voorlaatste rij
vervalt echter, indien daarmee
geen van de volgende oogmerken
\v ordt bereikt
ai horizontale aanval op vijandelij
ke pionnen.
bi insluiting van de vijandelijke ko
ning op de onderste rij
5i De regels no. 3 en 4 impliceren de
betekenis van de open lijn. De to
ren immers, die de vijandelijke
pionnen van terzijde of van achte
ren wil aanvallen, moet eerst de
mogelijkheid hebben, het vijande
lijke kamp via een verticale lijn bin
nen te dringen.
Euwe geeft in totaaTzeventien van
dergelijke regels voor de goede be
handeling van het toreneindspel.
Tegenwoordig zou men het wel
licht wat minder absoluut formule
ren. Hetzal daarom interessant zijn
de nieuwe uitgave t.z.t. wat dit be
treft met de oude te vergelijken.
Toreneindspelen komen erg veel
voor. De torens staan aan het begin
van de partij nu eenmaal goed op
geborgen in de hoeken Het duurt
enige tijd voor ze in het spel betrok
ken worden, zodat de kans op afruil
minder groot is dan bij de paarden
en lopers Voor de schaakstudent,
die vooruit wilis het daarom nood
zakelijk toreneindspelen te bestu
deren.
Twee recente voorbeelden
Zeitlin
Wit schijnt in moeilijkheden. Gaat
de pion op e7 niet verloren?
1. b4!2
Een schitterende vondst. Wit ver
schaft zich een vrijpion op de dame
vleugel.
1d6
Op 1 cb4: volgt 2. Kd3 f6 3. Kc4
Kf7 4 Kb4: Te7 5 Te7 Ke7: 6.
Kb5 en de witte a-pion loopt naar
dame
2. a4! f6 3.a5 b5 4.Kd3!
Het gaat er om zwart ln tempo
rt wang te brengen.
4 Kf7 5. a6 g« 6. a7 h5 7.f4 8. h3 f5
9. Te2
Zwart geeft op Er at niets anders^
meer op. aan met zijn toren te spe
len. Dan volgt e8D met afruil op e8
en promotie op a8.
Dolmatov
i
4
I
1" 4.4
i i
,1 i®
i:
i
J®
'1
y
Sa
1 i
i
li
i- 1 -T
WASB-
Beljavski
Een zeer lastig en fraai eindspel. Zie
hoe zwart won.
Ic4.:: 2. Lc4: Tc8 3. Ld3 a3! 4. Ke3
Tel 5. Pf4 Tal 6. Pd5 Ta2: 7. Pb4:
Th2: 8. Le2 Th3 9. K12 f5! 10. Pa2 f4!
II.gl4:Tb3:12.Lc4Th3! 13. Lfl Th2
14. Lg2 KI6 15. Kg3 Th5 16. Lfl Tc5!
17 Ld3 Td5 18.1.aG Td2 19. Lc4 Td4
Wit gaf het op De zwarte koning
dringt de witte stelling binnen,
waarna f4 verloren gaat Wit had dit
nog wel even uit kunnen spelen
t. schipperheyn
Zelfs de grootste optimist zou van tevoren nauwe
lijks voor mogelijk hebben gehouden dat Neder
land zich tijdens de Bridge Olympiade met zoveel
gemak naar een topplaats zou spelen. Natuurlijk, hel
eigen publiek speelde een belangrijke rol
Nederland speelde voor afgeladen ramazalen of. in de
speelzaal met grote drommen toeschouwers over de
schouders meekijkend, iets dat een tegenstander altijd
onder druk zet. Ook de intensieve voorbereiding via de
Volmac-toptraining onder leiding van Benito Garozzo
zal een-steentje hebben bijgedragen. Maar de belang
rijkste verklaring voor het succes is ongetwijfeld het
superieure optreden van debutanten Anton Maas en
Rene Zwaan. Zij brachten keer op keer de beslissende
punten in en niet zelden viel hen een staande ovatie ten
deel voor hun excellente spel
Tegen Oostenrijk b.v speelden zij hun tegenstanders
volledig zoek. waarbij Anton Maas o a. schitterde in dit
spel:
Noord
Sch. A 10 4
Ha A32
Ru A H 8 4
KI. V95
Oost gever, allen kwetsbaar Oost opende met een
zwakke twee in schoppen Maas als zuid volgde met 3
KI. waarop noord de bieding kort maar krachtig be
sloot met 6 KI. West kwam uit met Sch 7 voor het aas.
gevolgd door twee ronden troef eindigend op tafel
Maas speelde nu Ha 2 na. een vooruitziende geniale
manoeuvre zoals later zou blijken, door oost nog i niets
vermoedend genomen met de heer. Als oost nu harten
had nagespeeld zou dit verhaal niet geschreven zijn.
maar oost vervolgde schoppen door zuid getroefd
Maas speelde nu Ru A Ru H. ruiten getroefd en alle
troeven, hetgeen leidde tot de volgende eindfiguur:
Noord
Sch -
Ha A3
Ru 8
Ki -
Oost
Sch H V 8 6 3 2
Ha H 10 9
Ha B 8 6
Ru 9 3
KI A H 10 7 6 4 3
West
Sch -
Ha V4
Ru V
KI -
Zuid
Sch -
Ha B 8
Ru -
KI 7
Zuid speelde KI 7 en west zat in onoverkoi
gooiproblemen Hu moest beide rode vrouw
ten. waarna Maas onder donderend applau
Ha B maakte als de laatste twee slagen.
Weltman
De tekstzet van zwart 6-11 inspi-