ub 40 EVEN PUZZELEN ANARCHISME EN COMMERCIE agenda AMERIKAANSE ZONE EUWE IS DE BESTE schaken/c.jansen BRIDGE OLYMPIADEbrldge' PZCA F? 198 VRIJDAG 17 OKTOBER 1980 19 we die honoraria geheel besteedden aan instrumenten en apparatuur moesten we toen terugvallen op fami lie en vrienden". bluf Brian Travers is niet meer werkloos. Met zeven vrienden begon hij, in 1978 in Birmingham, een reggae-groep. „We hielden allemaal van muziek, dus waarom niet", is Brian's argumen tatie; dat geen van de acht een instrument kon bespelen, werd door de groep als een overkome lijkheid beschouwd... Travers: „We hebben onszelf zes maanden in de kelder van ons - gemeen schappelijke - woonhuis opgesloten en daar hebben we letterlijk elke dag geoefend. Daarna enkele concertjes in plaatselijke kroegen en 't begon ons zowaar voor de wind te gaan". De groep werd „UB40" gedoopt - naar de code van de Britse stempelkaart roor werklozen - en na een aantal Lon- dense concerten werd een platencon tract getekend. Ook dat ging goed: de eerste twee sin gels kwamen in de Engelse top-tien te recht en ook de zojuist verschenen el pee (verpakt in een overdruk van de UB40-werklozenkaart) stijgt op de hit lijsten. De Britse jeugd blijkt flink warm te lopen voor deze ..easy-liste- ning-reggae". Waarschijnlijk moe van al het punk-geweld9 Vonge maand gaf de groep een reeks concerten in ons land. met als hoogte punt een succesvol optreden op het Rotterdamse „New-Pop"-festival. De meest leden van de groep noemen zich „anarchisten"; hoewel dat vaak zijn neerslag vindt in de teksten, heeft deze radicale opstelling het commer ciële succes niet in de weg gestaan. Binnenkort lijkt UB40 het laatste stapje op de lange weg tussen werklo- zenkaart en sterrenwereld te gaan af leggen: op uitnodiging zal de groep met de vermaarde „Police" naar Ame rika vertrekken, om bij Sting en de zij nen het voorprogramma te gaan ver- Brian Travers en Astro, die zichzelf in zes maanden respectievelijk het be spelen van de saxofoon en percussie instrumenten hebben geleerd, zijn voorlopig niet van plan zich ster-allu res aan te meten. Travers: „Ik ben een gewone Birminghamse jongen, die bo ven een slagerswinkel woont, en de verkoop van wat plaatjes verandert daar niets aan". Het leven op het „be staansminimum". zoals ze hun vroege re omstandigheden zelf omschrijven, ligt de twee nog vers in het geheugen. ..Nog geen drie jaar geleden moesten we behoorlijk moeite doen om ons hoofd boven water te houden", aldus Travers, „we kregen het vooral moei lijk. toen de sociale dienst erachter kwam. dat we wat geld bijverdienden door in kroegen te spelen. En omdat vrijdag 17 oktober: De Nederlandse popgroep The Nits treedt op in het Terneuzense Zuidlandtheater. Aanvang 20.00 zaterdag 18 oktober: De Vlissingse popgroep Esquire speelt in de Walk-Inn. Hetoptreden begintom 20.30uur. De Piek in Vlissingen heeft de Amsterdamse popgroep The Bugs en de new-wave-formatie Mecano geboekt voor een dubbel concert. De vijfmansformatie The Bugs brengt binnenkort een plaat uit. Mecano is een veelbelovend viertal, dat in zijn korte bestaan al in het voorprogramma van gro te acts heeft gespeeld. Om half ne gen naar de Piek dus. donderdag 23 oktober: De Nederlandse folk- en coun- trygroep The Amazing Rockwa- fels is in De Vossenkuil in Oud- Vossemeer te horen. Aanvang van het gebeuren 20.00 uur Eén van de manieren van UB40 om die tijd door te komen was bluffen. Tra vers: „We schepten erg op over onszelf en vroegen aan zaaleigenaren veel meergeld dan we waard waren. Als ze erin trapten, was dat leuk meegeno men". Astro: „Stel je voor: we konden toen niet meer dan zeven nummers spelen: allemaal van die simpele reg- gae-riffs. En we prezen de groep aan als een ervaren reggae-band..." Toch weet Travers zich te herinneren dat de groep ook in die periode al prin cipes had. „We waren toch wel selec tief: we speelden bijvoorbeeld nooit driemaal per week in dezelfde tent en absoluut nooit in besloten clubs. Maar overigens deden we gewoon mee aan het spelletje van de muziek-business de race naar succes" Na een groot aantal succesvolle con certen m de Engelse hoofdstad, werd UB40 door veel platenmaatschappijen benaderd. „We hadden de pers achter ons: veel lovende kritieken in de kran ten en muziekbladen hadden tot ge volg dat alle grote firma's op ons af kwamen. Ze waren allemaal geïnteres seerd in UB40 en zonder uitzondering probeerden ze ons voor een habbe- krats ta contracteren", zo zegt Tra vers. „Maar dat we bereid waren ge weest om voor méér te spelen, dan we waard waren, betekent natuurlijk niet. dat we nu opeens voor minder dan het redelijke willen gaan spelen. De maat schappij die uiteindelijk hpt. beste aan bod deed heeft onze handtekening ge kregen; en dat is toevallig de kleinste maatschappij van heel Groot-Brittan- niè. wordt, laat Traverszich eindelijk van zijn „geengageerde kant" zien. Plotse ling geëmotioneerd, met zijn armen zwaaiend vertelt hij hel verbaal van Tyler, die volgens hem vals beschul digd is van moord: ze zochten, zeven jaar geleden in Louisiana, een dader voor de moord op twee leden van de rascistisehe Ku-Klux-Klan, die later twee politiemensen bleken te zijn. Van het begin af zat er al een luchtje aan die zaak... En de dader konden - of w ilden - ze niet vinden: daar is Tyler het slachtoffer van geworden". In hel verleden zijn al meermalen acties ge voerd om deze Tyler vrij te krijgen: zonder succes. Travers: „Wij hebben die song niet geschreven met de pre tentie, dat we hem vrij konden krij gen. Maar als voorbeeld, van een mis- PLATEN easy listening Gezien de achtergronden van l"B40. zou men kunnen verwachten, dat er uit hun muziek agressie spreekt. On vrede over „bestaansminimum", werkloosheid, slechte woonomstan digheden en wat dies meer zij, ont laadt zich bij de groep echter niet in de muziek. Astro: ..Misschien wel in sommige tek sten. maar onze muziek is juist heel kalm: „easy-listening". Travers „Het is de muziek, waar wijzelf ook graag naar luisteren. Gewone mensen kun nen erop dansen, zonder dat ze daar een speciaal pak, een nette jurk of een andere „outfit" voor nodig hebben". „Wij benaderen die muziek positief: de allerbelangrijkste functie van muziek is naar mijn idee amusement. Het gaat er dus in de eerste plaats om. het men sen met je muziek naar de zin te ma ken". Astro: .Met onze muziek zetten we ons natuurlijk ook heerlijk aftegen die keiharde punk. En daar komt nog eens bij. dat dit de beste muzieksoort is. om een heel breed publiek te berei ken. zonder tot zoetsappig hit-spul af te zakken". Voor veel mensen fis afnemers van platen! spelen, en er toch achter kun nen staan, dat is watUB40 wil; Travers en Astro verklaren dat ze de bood schap. die in hun teksten verpakt zit. niet aan hun luisteraars willen opdnn gen. inhoud Als de tekst van het nummer .Tyler" dan toch onderwerp van gesprek De groep heet 'Sailor'. maar dat is dan één van de weinige overeen komsten met de groep van dezelfde naam. die in 1974 de werreld verraste met liederen als 'Traffic Jam', 'Blue Desert'. 'The Girls of Amsterdam' en 'Josephine Baker'. Een groep die on weerstaanbaar de aandacht trok met het geluid uit dat ingenieuze toetsen- apparaal nickelodeon. Het geluid ook van Georg Kajanus. want hij schreef aanvankelijk alle uummers. Toen na drie lp's het cbncept'wat "be gon te verschralen en hét. nieuwe van de nickelodeon er een beetje af was mochten ook dc drie overige leden van Sailor zich in het compositorische strijdgewoel mengen Voor de vierde plaat schreven Henry Marsh en Grant Serpell grzamenlijk twee nummers en voor de vtffde lp drie. terwijl Phil Pic kett er eveneens drie voor zijn reke ning nam Kajanus was op deze laatste plaat nog slechts met vier nummers vertegenwoordigd, maar eiste daar wel de meeste aandacht mee op. Dat was m 1978. In 1980 is 'Sailor' weer opgestaan, be staande uit Philip Pickett en Hernry Marsh als oorspronkelijke leden en broer en zus David en Virginia Gavin als nieuwelingen De eerste proeve van DeKw aamheid wordt afgelegd op de lp 'Dressen for drowning". Alle nummers zijn geschreven door Pickett, waarvan eên samen met Marsh Wie met alle geweld een vergelijking wil maken met de oorspronkelijke Sailor, kan slechts lot de conclusie komen, dat Kajanus node wordt gemist. Maar dat is niet eerlijk tegenover Pickett, want die heeft echt zyn best gedaan om er iets moois van te maken Zijn ambitie gaat niet verder dan vlot te. aanstekelijke, melodieuze heden daagse popmuziek. Daarin is hij rede lijk geslaagd het is een plezierige plaat geworden, waarbij vooral de vo cale harmonieën opvallen, mede dank zij de inbreng van David en Virginia. De huidige groep Sailor onderscheidt zich echter in weinig van andere groe pen die net boven de middelmaat zijn uitgegroeid En dat is met de oude Sailor in het achterhoofd een kleine teleurstelling. De nickelodeon inota bene vroeger bespeeld door Pickett en Marsh» is geheel van het toneel ver dwenen Misschien had juistdit instru ment. zij het voorzichtig gedoseerd stand die overal kan gebeuren en vooral als morele steun voor Tyler zelf'. Als er andere onderwerpen aan de orde komen, die de groep in teksten ver werkt heeft omdat ze. volgens Travers „zwaarwegend zijn. lijkt de muziek plotseling volkomen ondergeschikt te zijn 3an de inhoud Nadat de miss- in den-van het apartheidsregime in Zuid- Afnka. de inmenging van het Bntse leger m Noord-Ierland en het opko mend fascisme de revue gepasseerd zijn. stelt Travers „Muziek is waar we ons brood mee proberen te verdienen en die inhoudelijke dingen geven weei wat ons bezighoudt in het leven". „Wat dat eerste betreft zijn we even zakelijk als veel anderen we willen een zo gunstig mogelijk contract en toch het publiek waar voor hun geld kun nen bieden We maken bijvoorbeeld geen singles met een llop-song op de achterkant en we geven ons bij elk concert volledig Maar we willen ook een beetje comfortabel kunnen leven en - wat de muziek betreft - een eigen opname-studio inrichten, zodat we on afhankelijk van de platenmaatschap pijen kunnen werken" een extra dimensie aan de huidige Sai lor kunnen toevoegen Sailor - Dressed J'or drowning (Caribou CRB 84534) FPJD De tweede elpee van The Meteors is vergeleken met "Teenage Heart' wat minder opgew onden van toon. I>e muziek is koeler, het evenwicht tus sen tekst en 'new music", is een van de sterkste punten van dit produkt. De titel 'Hunger' geeft dc onvrede weer, die overal onder jonge mensen heerst en die'ook duidelijk in de teksten is terug te vinden. De teksten van Hugo Sinzheimer wor den verpakt in uitstekend geprodu ceerde muziek met meer accent op keyboards De opnamen werden ge maakt in de studio s van Conny Plank, die onder meer platen maakte met Eno. Kraftwerk. The Tourists. Devoen Ultravox. In Hunger' is de neerslag te rug te vinden van de ontwikkelingen in de muziek van de laatste paar jaren. De plaat is een Nederlands stuk pop muziek van internationale klasse De huidige hits 'Together too Ions', met de pakkende synthesiser-begeïeidlng en het swingende ritme doet soms aan het geluid van de laatste platen van The Who denken geen gek compli ment voor een Nederlandse groep Luister maar eens naar het intro van "It sucks' of naar het geengageerde 'Candy' en 'Don't talk to me Stuk voor stuk prima nummers, die nooit gaan vervelen Ook het snelle rock nummer Monday night Exile' en 'No way in. no Way out' zijn sterke voor beelden van het vernieuwde Meteors- geluid. dat in keurige dosering, met veel keyboards, open en zeer meesle pend is Hugo Smzheimers rauwe maar zeer muzikale stemgeleuid com bineert uitstekend met de koele en doorzichtige opname-techniek van Conny Plank "Hunger is kortom, stukken beter dan de eersteling van de groep De muzikanten hebben zich meer ontwikkeld, er is meer ruimte voor experimenten van de individuele spelers zonder dat men zich verliest in hysterische overdrijving Wat mii be treft is de tweede Metcois-elpee de in ternationale doorbraak voor Sinzhei mer en zyn Meteors The Meteors Hunger i EMI 1A-062-26540» VDS HORIZONTAAL 1 vogel.4 vaartuig 7 chef. 10 Noorse goden: 12. eerste mens. 13 niet meer toepassen. 14 be reide dierehuid. 15. Indisch gewaad imvi; 16 stengel: 19 militair: 20 kle dingstuk. 21 bergplaats. 23. vogel, 25 rookartikel 26 mannelijke vogel. 28. spil; 29 familielid; 30 uitroep; 31. ge zellig. 34. paard; 35. jongensnaam; 37. symbool voor selenium, 38 vroegere rechter; 39 munt. 41 watervlakte. 44 schilder; 47 akelig; 49. strelen v. e. kat. 50 ploegsnede. 51 nv in Zwitserland. 52 middag. 54 uil VERTICAAL: 1 gewas: 2 per boot rei zen. 3 zuivelprodukt. 4 pl in O -Gro ningen: 5 jongensnaam. 6 raaklijn. 7 speelgoed: 8 werelddeel. 9 aaien. 11. dierenverblijf. 17. strelen; 18. jongens naam, 22 lokspijs; 24. novelle. 26 vrouwenverblijf; 27. rlv. in Italië; 30. vrucht; 31. steunen. 32. editie: 33. oud; 36 wereldzee. 40 bak 42 voegwoord. 43. spot45. larve: 46. eiland in de Gro te Oceaan 48. bedorven l.anderson In do Amerikaanse zone van de voorwedstrijden om het wereld kampioenschap zegevierde de liailiaan Robillard. een tot dus verre vrijwel onbekende verschij ning aan het damfirmamenl. Of de ze speler nu ook meteen als de ont dekking van dit jaar moet worden beschouwd wagen we vooralsnog te betwijfelen. Daarvoor was het toernooi te zwak bezet. Wat wel iets zegt is, dal hi j eindigde voor de veelbesproken Koeperman, die - weliswaar niet meer van die kracht als in zijn gloriejaren - toch nog steeds als een geducht tegen stander moet worden beschouwd. Als derde speler voor de finale in Mali klassificeerde zich de Cana dees Welt,man. Als eventuele vierde deelnemer is aangewezen de Brazi liaan Marcos, die het stoute stukje uithaalde Koeperman - zij het we gens tijdsoverschrijding - te ver- In de partij Marcos - Robillard zien we laatstgenoemde winnen. Een toch wel verrassende combinatie brengt hem op de damlijn. maar hy moet daarna alles in het werk stel len om de winst binnen te slepen L Marcos - B Robillard 0-2 1 32-28 18-22; 2 37-32 12-18 3 41-37 7-12. 4 46-41 1 7; 5 34-29 19-23. 6 28- xl9 14x34. 7 40x29 10-14. 8 35-30 20- 25: 9 30-24 14-20; 10 32-28 16-21 11 31-26 11-16; 1237-3221-27. 13.32x21 16x27.14 44-40 9-14; 15 50-444-10; 16 38-32 27x38:17 43x32 14-19; 18 40-35 19x30. 19 35x24 10-14; 20 44-40 3-9. 21 42-38 14-19 22 40-35 19x30 23 35- x24 9-14. 24 41-37 5-10: 25 49-44 22- 27:26 32x21 17-22; 27 28x17 13-19:28 24x228-13; 29 17x19 14x41. 3036-31 41-46: 31 31 27 46-14: 32 21-16 14-9. 3347-41 20-24: 34 41-369-20: 3533-28 25-30; 36 27-21 30-34; 37 44-3934x43. 38 48x39 24-30. 39 45-40 20-25.40 39- 33 10-14 41 21-17 25-20. 42 22-18 20- x47. 43 17-12 7-11: 44 16x7 2x11: 45 4G-34 30x39, 46 12-8 39-44 47 8-3 44- 50. 48 3x25 50x13; 49 25-43 13-2; 50 43-48 11-17: 51 48-37 47-38; 52 37-23 38-27. m 1 m e a e a o m 9 e s m a H 9 O ju 0 0 m, 3 J' O Stand na 25. 49-44? Marcos A Weltman-Norden 2-0 1 34-29 17-22. 2 40-34 11-17, 3 45-40 6-11; 4 31-26 16-21: 5 32-28 19-23; 6 28x19 14x23, 7 35-30 10-14: 8 37-31 1-6.9 41-37 20-25 10 47-41 21-27; 11 40-35 5-10: 12 33-28 22x24. 13 30x28 14-20; 14 31x22 18x27: 15 37-31 12- 18.16 31x22 18x27.17 41-37 8-12; 18 46-41 3-8: 19 37-31 12-18. 20 31x22 18x27: 21 41-37 8-12; 22 37-32 11-16. 23 32x21 16x27; 24 42-37 7-11. 25 39- 33 9-14. 26 44-39 2-8, 27 37-32 11-16: 2832x21 10x27,2933-29 4-9.3028-23 17-22 31 50-44 6-11. 32 48-42 13-18: 33 23-19 14x23; 34 38-32 24x47, 35 26-21 47x24. 36 34-30 25x34; 37 39x6 18-23: 38 6-1 12-18. 39 43-38 8-12. 40 38-32 20-25; 41 36-31 9-14; 42 21-17 12x21 43 32-28 23x32; 44 1x46 reert wit tot het Inbouwen van een combinatiemogelijkheid Hij doet dit door 48-42 te spelen. Zwart on derkent het gevaar niet en speelt argeloos 13-18. waarna wit winnend naar veld 6 doorbreekt! Fraaie positiepartijen In de eerste parttj zien we Weltman sterk bezig tegen de Braziliaan Laudin; hij legt deze volkomen zijn wil op. In een 7 om 7 stand wordt Laudin klem gezet Maar Koeperman toonde op zijn beurt tegen de talentvolle Weltman zijn kracht door deze positioneel te rug te wijzen A. Weltman-C. Laudin 2-0. 1 33-29 19-24 2 39-33 14-19. 3 44-39 20-25; 4 29x20 25x14: 5 50-44 18-23: 6 35-30 12-13: 7 40-35 7-12; 8 44-40 1-7; 9 30-25 15-20; 10 34-30 20-24, 11 32-28 23x32 12 37x28 18-23; 13 42-37 23- x32.14 37x2812-18: 15 41-37 7-12. 16 46-41 18-22; 17-39-34 13-18: 1* 34-29 10-15; 19 29x20 15x24: 20 40-34 5-10: 21 34-29 10-15: 22 29x20 15x24; 23 47-422-7; 2945-40 16-21: 2540-34 14- 20. 26 25x23 18x40; 27 35x44 24x35: 23 3D2612-18.29 37-327-12:3041-37 8-13; 31 43-39 3-8: 32 37-31 11-16; 33 39-34 13-19; 34 34-29 9-13; 35 49-43 21-27: 36 32x21 16x27: 37 42-37 6-11. 38 43-39 4-10; 39 48-4211-16:40 44-40 35x44; 41 39x50 10-15: 42 37-32 19- 24; 43 32x21 16x27. 44 29x20 15x24; 45 50-44. A. Weltman - ir. I. Kooeperman 0-2 1 32-38 17-21 2 34-29 19-23: 3 28x19 14x34; 4 39x3021-26; 5 44-39 11-17:6 40-34 6-11:7 45-40 20-25.8 33-28 1-6: 9 38-33 17-22; 10 28x17 11x22; 11 50- 45 10-14; 12 42-38 6-11; 13 47-42 M- 17. 14 49-44 5-10: 15 33-28 22x33; 16 39x28 17-21: 17 44-39 14-20; 18 38-33 10-14; 19 33-29 4-10; 20 39-33 14-19; 21 28-22 18x27. 22 31x22 7-1123 43- 38 20-24: 24 29x20 15x24: 25 33-28 105; 26 37-32 2-7: 27 41-37 12-18: 28 37-31 18x27, 29 31x22 7-12. 30 36-31 26x37. 31 32x41 12-18: 32 41-37 18- x27 33 28-23 19x28: 34 30x19 13x24: 35 37-32 28x37. 36 42x22 8-13 37 38- 33 11-17:38 22x11 16x7:39 34-30 25- x34. 4040x20 15x24:4145-409-14:42 40-34 14-20: 43 33-28 20-25; 44 48-43 21-27; 45 43-38 13-18; 46 38-33 7-11; 47 46-41 11-17:48 34-29 19-23:49 28- x30 25x23: 50 35-30 27-31; 51 30-24 3-9. De schaakliefhebber mag niet mopperen, dat er over zijn sport niet geschreven wordt. Boe ken over alle mogelijke aspecten van hel eindspel staan hem tegen woordig ter beschikking. Hij kan zich door beroemde schaakpeda gogen laten informeren, amuseren of informeren, al naar gelang zijn stemming of ambitie. Namen als Averbacli. Suetin. Keene of Pack man. om er maar een paar te noe men. staan borg voor hoge kwali teit. Maar, laten wij als Nederlanders niet te bescheiden zijn. Euwe is de beste' Als geen ander weet Euwe de moeilijkste zaken helder en in structief uiteen te zetten Wie ooit wel eens zijn schitterende Oordeel en Plan heeft doorgewerkt zal dat kunnen beamen Het is daarom bij zonder verheugend, dat de laatste tijd herdrukken van Euwes boeken op de markt verschijnen. Zijn be roemde standaardwerk, Het Eind spel. dat eertijds in twaalf deeltjes verscheen wordt ook opnieuw uit gebracht Samen met Donner heeft Euwe het werk een volkomen ander aanzien gegeven. Heteerste deel (er komen er nog drie i is zeer geslaagd Van de oude serie was het tiende deeltje aan de toreneindspeien ge wijd. In zijn inleiding geeft Euwe een groot aantal praktische wen ken. Iedere schaker die Euwes aan bevelingen ter harte neemt, zal daar heel veel plezier aan beleven. Een vijftal van Euwes regels: U Toreneindspeien vereisen m het algemeen een agressieve behande ling. Dit geldt voor beide partijen. 2i De materiele verhouding is min der belangrijk dan de positionele. Het is beter een pion prijs te geven dan een passieve opstelling van to ren en.of koning te aanvaarden. Een goede torenstelling betekent in zeer vele gevallen voldoende compensatie voor het verlies van een of meer pionnen. 3) De toren staat goed indien hij zoveel mogeiijk vijandelijke pion nen aanvalt liefst pionnen, dieniet door andere pionnen gedekt staan Men merkc op. dat de pionnen het meest kwetsbaar zijn tegenover aanvallen van terzijde of van achte ren. 41 Uit punt drie blijkt reeds de grote betekenis van de voorlaatste rij, dat wil zeggen de rij der nog niet opgerukte vijandelijke pionnen. De betekenis van de voorlaatste rij vervalt echter, indien daarmee geen van de volgende oogmerken \v ordt bereikt ai horizontale aanval op vijandelij ke pionnen. bi insluiting van de vijandelijke ko ning op de onderste rij 5i De regels no. 3 en 4 impliceren de betekenis van de open lijn. De to ren immers, die de vijandelijke pionnen van terzijde of van achte ren wil aanvallen, moet eerst de mogelijkheid hebben, het vijande lijke kamp via een verticale lijn bin nen te dringen. Euwe geeft in totaaTzeventien van dergelijke regels voor de goede be handeling van het toreneindspel. Tegenwoordig zou men het wel licht wat minder absoluut formule ren. Hetzal daarom interessant zijn de nieuwe uitgave t.z.t. wat dit be treft met de oude te vergelijken. Toreneindspelen komen erg veel voor. De torens staan aan het begin van de partij nu eenmaal goed op geborgen in de hoeken Het duurt enige tijd voor ze in het spel betrok ken worden, zodat de kans op afruil minder groot is dan bij de paarden en lopers Voor de schaakstudent, die vooruit wilis het daarom nood zakelijk toreneindspelen te bestu deren. Twee recente voorbeelden Zeitlin Wit schijnt in moeilijkheden. Gaat de pion op e7 niet verloren? 1. b4!2 Een schitterende vondst. Wit ver schaft zich een vrijpion op de dame vleugel. 1d6 Op 1 cb4: volgt 2. Kd3 f6 3. Kc4 Kf7 4 Kb4: Te7 5 Te7 Ke7: 6. Kb5 en de witte a-pion loopt naar dame 2. a4! f6 3.a5 b5 4.Kd3! Het gaat er om zwart ln tempo rt wang te brengen. 4 Kf7 5. a6 g« 6. a7 h5 7.f4 8. h3 f5 9. Te2 Zwart geeft op Er at niets anders^ meer op. aan met zijn toren te spe len. Dan volgt e8D met afruil op e8 en promotie op a8. Dolmatov i 4 I 1" 4.4 i i ,1 i® i: i J® '1 y Sa 1 i i li i- 1 -T WASB- Beljavski Een zeer lastig en fraai eindspel. Zie hoe zwart won. Ic4.:: 2. Lc4: Tc8 3. Ld3 a3! 4. Ke3 Tel 5. Pf4 Tal 6. Pd5 Ta2: 7. Pb4: Th2: 8. Le2 Th3 9. K12 f5! 10. Pa2 f4! II.gl4:Tb3:12.Lc4Th3! 13. Lfl Th2 14. Lg2 KI6 15. Kg3 Th5 16. Lfl Tc5! 17 Ld3 Td5 18.1.aG Td2 19. Lc4 Td4 Wit gaf het op De zwarte koning dringt de witte stelling binnen, waarna f4 verloren gaat Wit had dit nog wel even uit kunnen spelen t. schipperheyn Zelfs de grootste optimist zou van tevoren nauwe lijks voor mogelijk hebben gehouden dat Neder land zich tijdens de Bridge Olympiade met zoveel gemak naar een topplaats zou spelen. Natuurlijk, hel eigen publiek speelde een belangrijke rol Nederland speelde voor afgeladen ramazalen of. in de speelzaal met grote drommen toeschouwers over de schouders meekijkend, iets dat een tegenstander altijd onder druk zet. Ook de intensieve voorbereiding via de Volmac-toptraining onder leiding van Benito Garozzo zal een-steentje hebben bijgedragen. Maar de belang rijkste verklaring voor het succes is ongetwijfeld het superieure optreden van debutanten Anton Maas en Rene Zwaan. Zij brachten keer op keer de beslissende punten in en niet zelden viel hen een staande ovatie ten deel voor hun excellente spel Tegen Oostenrijk b.v speelden zij hun tegenstanders volledig zoek. waarbij Anton Maas o a. schitterde in dit spel: Noord Sch. A 10 4 Ha A32 Ru A H 8 4 KI. V95 Oost gever, allen kwetsbaar Oost opende met een zwakke twee in schoppen Maas als zuid volgde met 3 KI. waarop noord de bieding kort maar krachtig be sloot met 6 KI. West kwam uit met Sch 7 voor het aas. gevolgd door twee ronden troef eindigend op tafel Maas speelde nu Ha 2 na. een vooruitziende geniale manoeuvre zoals later zou blijken, door oost nog i niets vermoedend genomen met de heer. Als oost nu harten had nagespeeld zou dit verhaal niet geschreven zijn. maar oost vervolgde schoppen door zuid getroefd Maas speelde nu Ru A Ru H. ruiten getroefd en alle troeven, hetgeen leidde tot de volgende eindfiguur: Noord Sch - Ha A3 Ru 8 Ki - Oost Sch H V 8 6 3 2 Ha H 10 9 Ha B 8 6 Ru 9 3 KI A H 10 7 6 4 3 West Sch - Ha V4 Ru V KI - Zuid Sch - Ha B 8 Ru - KI 7 Zuid speelde KI 7 en west zat in onoverkoi gooiproblemen Hu moest beide rode vrouw ten. waarna Maas onder donderend applau Ha B maakte als de laatste twee slagen. Weltman De tekstzet van zwart 6-11 inspi-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1980 | | pagina 19