Werkgroep: industrie op Axelse Vlakte Sluiskil Ir. S. A. Posthumus: en laten leven Van de Perre-prijs voor H. Kooger uit Middelburg PROVINCIE BEGINT MET OPRUIMEN AUTOWRAKKEN MINISTER TUIJNMAN INSTALLEERT NIEUWE VOORLOPIGE HAVENRAAD "I PZC/provincie UPPORT: IN 15 JAAR 230 HECTARE NODIG SCHEIDENDE VOORZITTER COMMISSIE ZEEHAVENOVERLEG: 99 ZATERDAG 11 OKTOBER 1980 13 MIDDELBURG - Het dagelijks be stuur van de provincie Zeeland hoopt dat nog dit jaar het grootste deel van de autowrakken in het buitengebied kan worden opgeruimd. Gedeputeerde staten hebben een afspraak gemaakt met een sloopbedrijf uit Middelburg dat- tegen betaling-ervoor zal zorgen dat de wrakken waarvan de eigenaars afstand gedaan hebben, opgehaald en verwerkt worden. De provincie legt het geld ervoor op tafel. Aan de minis ter van volksgezondheid en milieuhy giëne is subsidie gevraagd. Een inventarisatie van de Zeeuwse ge meenten leverde de aanwezigheid van ruim driehonderd autowrakken in het buitengebied op. Veel van deze wrak ken worden gebruikt als schuilplaats, berghok, en dergelijke. Minister dr. L Ginjaar van volksgezondheid en mi lieuhygiëne stelde in de loop van dit jaar subsidie in het vooruitzicht aan de provincies, onder voorwaarde dat er ui terlijk eind september '80 een opgave bij het ministerie zou liggen. ,De minister heeft ons wel wat overval len met het beschikbaar stellen van geld voor het opruimen van solitaire au towrakken,'' vertelt milieugedeputeer de W. Don..Het was kort dag. maar we vonden wel dat we eraan mee moesten doen.'" De gemeenten zorgden ervoor dat de opgave van de wrakken tijdig naar het ministerie in Leidschendam kon. „We hebben de stellige verwachting dat de minister ook, conform zijn toezegging, het geld beschikbaar zal stellen," al dus gedeputeerde Don. Hij voegt eraan toe dat het niet om een gelweldig hoog subsidiebedrag gaat (ongeveer 5000 guldenl. Don vindt het belangrijker dat het milieu in het algemeen gediend is met de eenmalige wrakkenopruim- actie. De mllleugedeputeerde wijst erop dat in de toekomst de provincies wettelijke bevoegdheden krijgen om autowrak ken onder politiedwang te laten oprui men. Dan komen er trouwens ook re gels voor de autokerkhoven. De huidige actie moet geschieden op basis van vrij willigheid. De provincie is dan ook be zig om de eigenaren van de geregi streerde autowrakken in het buitenge bied te benaderen, met het verzoek of zij een afstandsverklaring willen teke nen. Gedeputeerde Don: „Degenen die afstand doen van de wrakken, worden er nog dit jaar van verlost en wel gra tis." TERNEUZEN - Het is noodzakelijk om in de komende jaren de industrialisatie in het gebied SluiskilOost en de Axelse Vlakte te ontwikkelen. In de periode tot 1995 zal er - buiten de bestaande bedrijfsterreinen in de Kanaalzone Zeeuwsch-Vlaanderen - „nog een zekere behoefte ontstaan" van ongeveer 230 hectare bedrijfsterrein. Dat is een van de conclusies in een nog vertrouwelijk rapport, dat over de ontwikkeling van het gebied Sluiskil-Oost/Axelse Vlakte is opgesteld door een provinciale werkgroep. In dit stuk wordt betoogd, dat de nu goedgekeurde bedrijfsterreinen - netto 500 hectare - „onvoldoende mogelijkhe den bieden om de taakstellende bevol kingsgroei van Oosteeuwsch-Vlaande- ren te kunnen realiseren", de opvang dus van mensen-van-buiten, waarbij wordt gedacht aan een vestigingsover schot van 0.5 tot 0.6 procent. Waar schijnlijk - zo zeggen de samenstellers - biedt ook het bestaande oppervlak aan bedrijfsterreinen onvoldoende ruimte voor de autonome ontwikkeling van de werkgelegenheid, dus voor de opvang van arbeidsplaatsen voor mensen uit Zeeuwsch-Vlaanderen zelf. Tegen die achtergrond vindt de werk- groep^ietzaak, dat de Axelse Vlakte en het gebied Sluiskil-Oost worden aange vat. Wel wordt erop gewezen dat de toe komstige ontwikkelingsmogelijkheden van dit gebied worden verkleind door milieuhygiënische en economische om standigheden. Daarbij gaat het om de ligging van het gebied dichtbij dorpen en steden en de ligging aan het kanaal, terwijl ook de aanwezige milieu-hinder een rol speelt. Het rapport. ..In verband hiermee leent dit gebied zich minder voor de vestiging van basis-indus- tneèn. Ondanks de ongunstige vesti gingsmogelijkheden zijn er voldoende positieve ontwikkelingsmogelijkheden aanwezig, wanneer van overheidswege actief wordt meegewerkt om de voor waarden voor vestiging te verbeteren." Om nu een slagvaardig beleid moge lijk te maken bij de uitgifte van be- drijfs- en haventerreinen vindt de werkgroep het van belang dat de ge meenten een bestemmingsplan voor het gebied voorbereiden. Daarin moe ten zowel de planologische mogelijk heden, in samenhang met het milieu, als de eventuele handelsfuncties wor den aangegeven. Om aan „minimale milieu-hygienische eisen" tegemoet te kunnen komen, wor den voor verschillende soorten activi teiten zones aangegeven, -zo moet de afstand van nieuwe woongebieden tot hinderlijke activiteiten minstens twee kilometer bedragen: ■de afstand van bestaande woongebie den tot hinderlijke activiteiten moet minstens 1500 meter zijn, -bekeken moet worden welke activitei Kamerleden willen regeling voor de Grevelingen (Vort onze Haagse redacienri DEN HAAG - Kamerleden van de Tweede-Kamercommissie voor de vis serij willen dat er gewerkt wordt aan een regeling voor het winnen van oes- terbroed en mosselzaad in dc Grevelin gen, op zo'n manier dat er een voor alle partijen bevredigende oplossing wordt gevonden. Dat blijkt uit een van de vragen die er vanuit de Kamer zijn gesteld naar aanleiding van de visse rij-begroting van minister Braks. De kamerleden constateren dat een on derzoek naar de mogelijkheid van win ning in het Grevelingenbekken. waar Braks over spreekt, weinig zinvol is „nu voldoende bekend is dat het gewonnen kan worden, doch dat de winning is af geketst op een niet tot overeenstem ming komen tussen belanghebbende Dartljen" Het zijn vooral de aalvissers die mordi cus tegen het winnen van jonge oesters en mossels zijn, zij vrezen schade aan hun percelen en vochten zelfs tot voor de Raad van State voor hun recht. Ka merleden vinden het dan ook logischer om een regeling te treffen, waarbij zo wel de belangen van aalvissers als die van mossel- en oesterkwekers zijn gega randeerd. Bond Ouderen houdt balavond te Heikant HEIKANT - De Nederlandse Bond voor Ouderen houdt vandaag, zaterdag, een balavond ln gemeenschapscentrum 'T Heike' te Heikant. De balavond, die om 20 00 uur begint, is toegankelijk voor iedereen, ouder dan 50 jaar. ten die toelaatbaar zijn in de stroken tot 1000 meter en tussen de 1000 en 1500 meter van de bebouwing inpasbaar zijn. Die verschillende zones zijn aangege ven vanuit de kernen Terneuzen, Hoek, Sluiskil. Axel. Spui, Zandstraat. West- dorpe en Sas van Gent. Voor de dorpen, die dichtbij de nieuwe terreinen Sluis kilOost en Axelse Vlakte liggen wordt een groenzone van belang geacht. Die moet worden vastgelegd in het bestem mingsplan en grotendeels worden be kostigd door het havenschap Terneu zen, vindt de werkgroep. In fasen De werkgroep doet de aanbeveling aan gedeputeerde staten het nieuwe indus triegebied in fasen te ontwikkelen. Voor de eerste fase moeten bestemmingen worden uitgewerkt. Daarbij denkt men onder meer aan een uitbreiding van de NSM naar het zuidoosten Voor de scheepvaart kan dit gebied toe gankelijk worden gemaakt door. ter hoogte van het zijkanaal, een haven •aan te leggen vanuit, het kanaal Terneu- zen-Gent. Sluiskil-Oost kan vanaf de Traktaatweg wprden opengelegd via de Axelse Sassing' en de bestaande weg langs de noordkant van het zijkanaal. De bereikbaarheid van de Axelse Vlak te vraagt een nieuwe route vanaf de aansluiting Axelse Sassing op de Trac- taatweg; voorlopig denkt men aan een noordelijker gelegen oost-west-verbin- ding. Ook is een spoorweg nodig. Het zuidelijke deel van de Axelse Vlakte kan agrarisch blijven. In de tweede fase denkt de werkgroep aan een voortgezette ontwikkeling van industrialisatie naar het oosten in bei de gebieden. Dan kan de haven worden vergroot, en de randweg over de Koe- gorsstraat worden aangelegd. Als de ontwikkeling stagneert kan deze twee de fase ook als eindfase worden be schouwd. De „middenweg" moet dan randweg worden. De eventuele derde etappe behelst een eventuele vergro ting van de haven naar het zuiden Daaraan grenzend kan een bedrijven terrein worden aangelegd. In totaal zijn met de fasen bruto 520 hectares ge moeid: om te beginnen 142 ha, vervol gens 205 ha. en tenslotte 173 ha. De grenzen van het nieuwe industriege bied liggen ten westen bij het kanaal Gent-Terneuzen, in het noorden bij de bebouwing van Sluiskil-Oost, in het noord-oosten bij de Koegorsstraat, in het oosten bij de Traktaatweg en in het zuiden bij de Gemeenschappelijke Weg. Het gebied wordt ln feite gevormd door de Nieuwe Koegorspolder de Axelse Vlakte, de Dekkerspolder, de Smidsschorrepolder. en de Nieuwe Pa- peschorrepolder. In en grenzend aan het gebied liggen Sluiskil-Oosten Axel se Sassing. ..Dit gebied is in feite het emge in de Kanaalzone wat zich in om vang en mogelijkheden in beginsel leent voor een belangrijke verdere in dustriële ontwikkeling.'' aldus het rap port RESTO VROUWENPOLDER tel. 01189-1900. b.g.g. 1965. Ti. Reserveringen 1 diners - partijen - koffietafels jjg j a la carte V.IJ?, vlees- en visspeciallteit Expositie Anneke van Santen Zeeuws Kunstenaarscentrum MIDDELBURG - De Friese kunstena res Anneke van Santen exposeert van zaterdag 18 oktober tot 6 november een aantal zeildoekpanelen in het Zeeuws Kunstenaarscentrum aan de Molstraat m Middelburg De opening van de ten toonstelling wordt zaterdag 18 oktober om 16 uur verricht door mr F. Huber. burgemeester van Goes en oud-hoofd redacteur van het weekblad Schutte- vaer. Anneke van Santen werd geboren in Sneek maar bracht haar middelbare schooljaren door in Middelburg. Zij volgde de academie voOr beeldende kunsten in Utrecht en in Rotterdam. Haar werk was de afgelopen jaren ai in diverse Zeeuwse plaatsen te zien. De openingstijden van de tentoonstelling in het Zeeuws Kunstenaarscentrum zijn: dinsdag tot en met vrijdag van 10 tot 12 uur en van 14 tot 17.30 uur. woens dag- en vrijdagavond van 19 tot 21.30 uur en op zaterdag van 9 tot 12.30 uur en van 14 tot 16 uur. PRIJS TEEKEN ACADEMIE MIDDELBURG - De Middelburgse kunstschilder Henk Kooger (53) heeft de eer ste Van de Perre-prijs gewonnen. Deze werd hem vrijdagmiddag in de Wandel- kerk in Middelburg uitgereikt door commissaris der koningin dr C. Boertien. Volgens het juryrapport 'geven zijn evenwichtige, monumentaleen compositori sche opbouw en ingehouden gebruik van kleur en vorm aan zijn schilderijen een sterk overtuigende kracht'. i Van ome Haagse redacteur DEN HAAG - Minister Tujjnman van verkeer en waterstaat heeft vrijdagmid dag in het Haagse gebouw van rijkswaterstaat de voorlopige nationale haven- raad geinstalleerd. Eén van de leden is de Zeeuwse gedeputeerde P. G. van den Bosse. die de havenschappen van Terneuzen en Vlissingen vertegenwoordigt. De voorlopige raad is de opvolger van de commissie Zeehavenoverleg. die twaalf jaar lang onder voorzitterschap van oud-staatssecretaris ir. S. A. Posthumus heeft gefunctioneerd. De voorlopige raad onder voorzitterschap van R. F. van Heusden moet vijf jaar z'n werk doen: dan moet de raad door een definitieve worden vervangen, die op een wettelijke basis berust.. Minister Tuijnman verwacht van de raad gevraagd en ongevraagd adviezen, een taak die de commissie Zeehavenoverleg niet zo uitgesproken had Tuijnman. „En gebeurt er nu verder nog iets met die adviezen? Dat was misschien in een aantal gevallen niet zo duidelijk. Die duidelijkheid was er wel met het advies bestuur en beheer, dank zij hetwelk er heden een Havenraad wordt geïnstalleerd door een coördinerend minister voor zeehavenzaken Het is de behoefte aan meer duidelijke structuren, aan meer coördinatie en onderlinge afstemming van de bij het zeehavenbeleid betrokken instanties die in '68 tot instelling van de commissie leiden, en die nu nog onverkort gelden. „Juist misschien wel in de laatste vijf moeilijke jaeren heeft deze behoefte een extra accent gekregen", zei de bewindsman. De Raad is overigens hel geestes kind van de commissie zelf: het idee ertoe is uitgewerkt door een commissie onder leiding van dr. 1. Samkalden. oud-burgemeester van Amsterdam. De voorlopige Raad bestaat uit 18 leden, plus een onafhankelijk voorzitter, zoals gezegd de heer R. F. van Leusden. een man met een rijke ervaring in internationale economische betrekkingen. Er zijn zes vertegenwoordigers van de zeehavenbe heerders. waarin gedeputeerde Van den Bosse en dc havenwethouders van Rotter dam en Amsterdam, zes mensen uit het havenbedrijfsleden en zes topambtenaren namens de rijksoverheid. De Van de Perre-prijs bestaat uit een bedrag van drieduizend gulden. De ju ry. die bestond uit de journalist P. G. van de Bos uit Laren, drs A. M. Jans- sens. directeur van het Centraal Mu seum in Utrecht en kunsthandelaar L. van Lier uit Blaricum kende drie eervol le vermeldingen toe. Deze waren voor de Middelburgse Piet Rijken (de jury had bewondering voor zijn ver doorge voerde en perfect uitgewerkt modern realisme), mevrouw Standaert-Tiehof uit Ritthem (voor een 'volt gepenseeld meisjesportret met een levendige ex pressie') en de Vlissinger Herman Bis schop ('levendig en spontaan neerge schreven en gedurfd handschrift'). Er waren iri totaal 58 inzendingen in deze door de Teeken Academie te Middel burg ingestelde prijs. Hele leven Henk Kooger. die thans leraar biologie is aan de Stedelijke Scholengemeen schap in Middelburg, is geboortig uit Vlissingen. De thans 53-jarige schilder en leraar heeft z'n 'hele leven al geschil derd'. Tijdens zijn opleiding aan de Rijkskweekschool in Middelburg kreeg hij les van Louis Heymans Voorts volg de hij twee sessies aan La Grande Chau- mière in Parijs. Aan de openbare lagere school in Oostburg bracht hij het ge leerde in de praktijk, wat resulteerde in een zilveren medaille van door leerlin gen van Kooger gemaakte tekeningen bij een wedstrijd. Gevolg van die me daille was, dat de kindertekeningen in het toen gloednieuwe Oostburgse stad huis werden geëxposeerd, mét enkele schilderijen van Kooger, die op die ma nier debuteerde. Korte tijd later ver huisde hij naar Middelburg en werd hij aktief- 'zij het niet op de voorgrond tre dend' - lid van de Stichting Zeeuwse Beeldende Kunstenaars. Kooger zegt van zichzelf, dat hij nooit op de voor grond treedt als schilder en ook niet meedoet aan alerlei modernismen. In mei van dit jaar had de winnaar van de Van de Perreprijs een eenmanstentoon- stelling met zo'n zestig schilderijen in het Singermuseum in Laren Er bestaat een goede kans. dat volgend jaar sep tember daar weer een tentoonstelling van zijn werk wordt gehouden. Voor de Van de Perre-prijs zond hij de doeken 'De Tweeling' (twee strandhuisjes) en 'Het wastafeltje' (een schilderij van een ouderwetse wastafel). De prijs is genoemd naar de van 1723 tot 1790 in Middelburg wonende Van de Perre die een belangrijk aandeel had in de opnehting van het Middelburgs Tee kencollege. later Academie. Deze aca demie bestaat nog steeds, zij het in 'sluimerende toestand'. Het doel van de academie is in de twee eeuwen van haar bestaan nog steeds hetzelfde gebleven: het bevorderen van de teken- en schil derkunst Het bestuur van de Teeken academie heeft nu de 'sluimerende toe stand' doorbroken, door éénmaal in de twee jaar een prijs van drieduizend gul den met daarnaast aanmoedigingsprij zen beschikbaar te stellen. De grote prijs is genoemd naar de kunstminner Van de Perre. De schilderijen die door zowel Zeeuwse beroeps als amateurs kunstenaars zijn ingezonden zijn van daag (zaterdag) in de Wandelkerk van 9 tot, 17 uur. Interkerkelijke Beweging vertoont film in Hulst GRAAUW - De 'Interkerkelijke bewe ging Graauw' vertoont vrijdag 24 okto ber in het Hulster gem-enschapscen- trum Den Dullaert de film 'Het kruis in de asfaltjungle'. De beweging heeft zich ten doel gesteld de jeugd te waarschu wen tegen wat zij noemt 'gevaren van deze tijd': drugverslaving, alcohol en misdaad. Ze wil dat doen door het ver tonen van films die deze zaken signale ren. De voorstelling in Den Dullaert be gint om 20.00 uur. De jeugd van 14 jaar en ouder is welkom. De film werd eerder vertoond op 20 september <Van onze Haagse redacteuri DEN HAAG - „Ik heb het altijd ge zegd. ook in 1968, toen de commissie Zeehavenoverleg werd geinstalleerd: mijn filosofie is: leven en laten le ven". Later: „Een verdelende rechtvaardigheid, zo kan ik het bon dig samenvatten". Woorden van ir. S. A. Posthumus, de man die sinds '68 voorzitter van de nationale commis sie Zeehavenoverleg is - een sleutel positie. Oud sociaal-democratisch tweede-ka merlid. voormalig staatssecretaris van verkeer en waterstaat, vat het mede door hem ontwikkelde zeeha venbeleid samen: „Leven en laten le ven. Dat is nog steeds een volstrekt juist standpunt. Het is als het evange lische woord: wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook de ander niet". Ir. Posthumus op de laatste dag van z'n voorzitterschap. Vrijdag, gisteren, heeft hij afscheid genomen van z'n functie, tegelijk met het moment waarop de commissie Zeehavenover leg een vervolg krijgt in de voorlopige Nationale Havenraad Posthumus, 's morgens denkend aan zijn voor half vijf 's middags geplande afscheid in het kolossale glazen gebouw van Rijkswaterstaat in Den Haag, glimla chend „En om zes uur ben ik al moe van het uitrusten..." De filosofie van leven en laten leven is kort en goed datgene wat Posthumus, z'n commissie en z'n staf in de afgelo pen twaalf jaar hebben trachten te be reiken: een plaats voor elke haven en havenschap in het totaal van het na tionaal Zeehavenbeleid. De rode lijn voor de commissie-Posthumus praat van een 'denktank', een kader voor on derling overleg scheppend, ook ge vraagd en ongevraagd adviezen uit brengend aan de rijksoverheid. „Ik ben vandaag extra kritisch voor mijzelf', zegt Posthumus op de dag van z'n afscheid, en terugdenkend aan een vart*de uitgangspunten uit de be ginjaren van z'n werk. Iedereen pro beert voor zichzelf te krijgen wat voor de totaliteit van de havens beschik baar is, zei hij in '71 En- als men nu eens overleg had gepleegd, had men waarschijnlijk vele moeilijkheden kunnen voorkomen. Posthumus nu „Je moet op een dag als deze oppassen dat je 't werk dat je gedaan hebt niet 'vermooit'. Toch geloof ik dat in de Ne derlandse havens bepaald nog niet een nationaal denken valt te bespeuren, maar er is toch overleg en tegenstellin gen worden geobjectiveerd, waardoor een beetje gelijkheid in denken ont staat." Samenwerking Posthumus is in de afgelopen jaren - en vooral in het begin - duidelijk ge confronteerd met een niet al te grote bereidheid van de ene haven om met dc andere samen te werken, het ach terste van de tong te lalen zien. „Ja." zegt hij, „hoe gaat dat. Wie het ook is, men zegt: wij willen onze eigen haven beheren, en jullie blijven zoveel mo gelijk met je vingers van ons af. Glimlachend: „Tot het moment na tuurlijk, dat cr centen moeten losko men". De bereidheid tot overleg, het uitwis selen van informatie, het samen inne men van standpunten is echter ge groeid „Ik durf te zeggen dat dat zich heeft ontwikkeld, maar om te zeggen 't is voltooid, dat bepaald niet", zegt Posthumus nu kritisch. Via het samen maken van rapporten en adviezen is er echter iets gegroeid van een consensus, waarin Posthu mus" filosofie van 'leven en laten le ven'. een verdelende rechtvaardig heid, tot uiting komt. Het LPG-advies komt als bewijs ter tafel, waarin de commissie tegen het oorspronkelijke, zeer centralistische rapport-Koning waarmee de rijksoverheid kwam. een beeld van decentralisatie schetste. Een idee dat uitging van de grootscha lige aanlanding van LPG op maar één centrale plaats. Rijnmond, tegen de schets van de commissie waarin werd gepleit voor een aanlanding op plaat sen zo dicht mogelijk bij de verbruiker De LPG-aanvoer in Terneuzen, bij het Dowcomplex, is van dat laatste stand punt een voorbeeld Posthumus: ..Hel is een van de voorbeelden waarin allen zich hebben gevonden op een objectief element, ontleend aan de veiligheid: er moet een zo kort mogelijke afstand zijn tussen aanlanding en de gebrui ker. en in die zin hebben wij geadvi seerd". Voor Posthumus is het een overwinning op het egocentrisch sen timent, zoals hij zegt. niet langer als voorheen wil elke haven alles naar zichzelf trekken in de geest van -als er iets te koop is. moeten wij het heb ben.. Hij zegt: ..By het LPG-rapport is het gebleken: als je de problematiek dui delijk kunt stellen, dan is er iets waar door het gemeenschappen ijk denken tot stand komt." Kwaliteit Terug naai- hel eind '78 gehouden symposium over de toekomst van de Nederlandse zeehavens, waarin Pos thumus ook een centrale rol speelde. Kwaliteit was de gemeenschappelij ke noemers waarop vele inleiders - ex-minister van economische zaken drs. R. F. M. Lubbers in hun midden - zich konden vinden. Posthumus nu: „Op dat symposium was iedereen nog erg voorzichtig. Mijn persoonlijke opvatting is dat men geprobeerd heeft door optimisti sche verhalen de investeringen op ni veau te houden." En: „Ik wil geen pes simist zijn. maar ik vind dat wij ons moeten indekken tegen de toekomst, en daarbij gaat het meer om de kwali teit van onze havens dan om de kwan titeit van de activiteiten. Ik denk dat de zaak de laatste twee jaar duidelij ker is geworden. Of dat nu door een tweede oliecrisis komt ol'door iets an ders - ik zelf geloof niet dat het alleen die oliecrisis is - ik denk dat er een overcapaciteit is in de gehele Wester se wereld die blijft omdat wij niet in staat zijn om dat deel voor een aan vaardbare prijs aan de Derde Wereld af te staan". Een voorhaven bij IJmuiden - tegen woordig na een advies van de commis sie omschreven als pilotproject - en de verbetering van de Rotterdamse Har- telsluizen zijn twee voorbeelden uit dat streven naar kwaliteitsverbete ring. Ir. Posthumus constateert in heel Eu ropa een tendens waarbij de havens uil het achterland zich naar zee ver plaatsen: Zeebrugge is een duidelijk voorbeeld. De aanvoerroutes moeten korter, vooral voor containerschepen is het van groot belang dat zij nadat zij gelost zijn snel mei een nieuwe lading verder kunnen. Zeebrugge gaat op die manier vooral Antwerpen bedreigen. Posthumus: „Ik heb wel tegen sche pen Delwaide van Anwvejpen gezegd: ga naar Vlissingen! Vestig daar Belgi sche bedrijven met Belgische werkne mers". De Belgische verhoudingen la ten het echter niet toe. Posthumus zegt ..O ja, wij zijn hier zeker verder dan Belgie. Als daar de havens verga deren. dan vliegen ze elkaar al in de eerste vijf rrunuten in de haren..." Terug naar de beginjaren van de com missie Met tevredenheid kykt ir. Pos thumus terug op de eerste 'coup' van zijn commissie: een inventarisatie van de bestaande ruimten en een inventa risatie van de bestaande plannen. Alle gegevens werden voor commentaar aan iedere haven en havenschap ge zonden. maar er kwamen geen opmer kingen. Daarmee was in een klap een basis gelegd waarover iedereen het - blijkbaar - eens was. was het geharre war over eikaars plannen voorbij en was er meteen een uitgangspunt voor een beleid-van-jaren. Ook nu nog ligt de inventarisatie ten grondslag aan het nieuwe structuurschema Zeeha vens, dat- veel later dan is toegezegd - binnen niet al te lange tijd gaat ver schijnen. „Ach. die vertraging", zegt Posthumus, „er zitten twee kanten aan. Ambtelijke molens malen uitzon derlijk langzaam, ze malen, en dat staat daar tegenover, ook uiterst fijn. al ben ik dat laatste een beetje gaan betwyfelen. maar er zit wel iets in..." Zeeland Pratend over Zeeland ziet ir. Posthu mus een redelijk toekomstbeeld, sa menhangend met het feit dat Vlissin gen over een open haven beschikt, die in directe verbinding met de zee staat. Vooral Terneuzen oogst waardering, een haven waar men, constateert hij. eerder dan in alle andere voorzichtig te werk is gegaan, flexibel heeft ge reageerd - niet al te ver vooruitlo pend op ontwikkelingen, maar sa menspelend daarmee, zoals in de tijd dat er speciaal voor Dow Chemical een eigen haven werd aangelegd. Ter neuzen kent daarbij het voordeel dat haar infrastructuur voor een deel door Belgie - het kanaal naar Gent - en voor een ander deel door de rijks overheid - dc Westerschelde - wordt onderhouden. Ir. Posthumus vertrekt en is gedwon gen om straks als toeschouwer aan de kant te staan. Tegelijk met hem ver dwijnt zijn twaalf jaar oude commis sie, om vervangen te worden door een voorlopige Nationale Havenraad. die over vijfjaar via de wet een definitieve basis gaat krijgen. De nieuwe voorlopi ge raad zal effectiever kunnen werken, vermoedt Posthumus, gezien zijn ge ringere grootte. Bovendien kan men nu gevraagd en ongevraagd advies ge ven. iels dat Posthumus' commissie ook heeft gedaan, maar dat tot nu toe niet geformaliseerd was. „Dat is een breuk in de ontwikkeling", zegt hij. „Waar zich geen breuk voordoet, dai is in de ontwikkeling van de problema tiek. Dat gaat ook onder myn opvolger verder. Ik hoop dat hij er een flinke duw tegen gaat geven, maar hij zal het ook volgend jaar niet voor elkaar heb ben." Het werk is moeilijk, geeft Posthu mus aan - zaken moeten, met engage ment. veroverd worden. Gevochten heeft hij, met 's werelds grootste ha ven Rotterdam, „maar er ook veci voor gedaan". Hij verwijst naar het laatst verschenen jaarverslag, waar in staat dat er naast Rotterdam een tweede multi-purpose haven moet zijn. Rotterdam heeft dat jaarverslag onderschreven, en Posthumus glim lacht. Het lijkt vreemd, legt hij uit. maai- het is ook voor Rotterdam van belang dat de andere havens kunnen voortleven. Leven en laten leven, zegt hij, dat is het. kort en bondig.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1980 | | pagina 13