NA TIONALE OMBUDSMAN toezicht houden op gedragingen overheid VS HALEN DEFENSIENORM NIET VRIJDAG 12 SEPTEMBER 1980 PZC/opinie en achtergrond fVan onze Haagse redactie) In januari 1982 krijgt Nederland een Nationale ombudsman. De Tweede Kamer heeft daartoe vorige weck besloten. Alleen de Eerste Kamer moet nog akkoord gaan. Het kan overigens ook een nationale ombudsvrouw worden. Dat ligt eraan wie de Tweede Kamer benoemt. Het benoemingsrecht heeft de Tweede Kamer zichzelf toegemeten. Aanvankelijk zou de Kroon benoemen op aanbeveling van de Tweede Kamer, zoals bijvoorbeeld de leden van de Hoge Raad der Nederlanden worden benoemd. Maar de Tweede Kamer vond dat de nationale ombudsman volstrekt onafhankelijk moet staan van de Kroon en alles wat dat overkoepelt: ministers, lagere gezagsdragers, departementen, rijksdiensten. Bovendien: de grote ombudsman is de maakt hoe de verhoudingen zullen Tweede Kamer zelf, al is het overheids apparaat te groot en te complex dat daar in de praktijk veel van terecht komt als het niet om de grote lijnen van het overheidsoptreden gaat. en zelfs dan. Voor detailzaken, waarmee burgers privé moeilijk zitten, heeft de Tweede Kamer weliswaar een com missie voor de verzoekschriften, maar die is vaak niet gerechtigd op te treden (..De Kamer heeft in dezen geen taak") en ook overigens is de effectiviteit ma tig. De Nationale ombudsman wordt dus een van de Staat onafhankelijk insti tuut. Wie er desondanks een hulpor gaan van de Tweede Kamer in wil zien, heeft zoal niet Juridisch, dan toch wel feitelijk gelijk. De nationale ombuds man rapporteert aan de Tweede Ka mer. Die zal, als ze daartoe aanleiding ziet, moeten optreden door de minister ter verantwoording te roepen. In de eerste versie van de nu aangeno men wet heette de Nationale ombuds man Commissaris van onderzoek. Dat was eigenlijk een betere naam. De om budsman onderzoekt. HU onderzoekt hoe de overheid zich Jegens de burger heeft te gedragen. Aanvankelijk stond er „de centrale overheid". De Tweede Kamer heeft de mogelijkheid geopend dat de nationale ombudsman in de toekomst ook de gedragingen mag, resp. moet, gaan onderzoeken van la gere overheidsorganen, zoals de pro vincies, de gemeenten en de water schappen. ervaring Eerst moet echter enkele Jaren erva ring zijn opgedaan met de nationale ombudsman als onderzoeker van de gedragingen van de centrale overheid en derzelver ambtenaren. Vooralsnog, denkt men, zal hij per Jaar 3500 zaken te behandelen krijgen, waarvoor hij achttien onderzoekers nodig zal heb ben. Wordt zijn werkterrein groter, dan wil dit niet reeds nu zeggen dat de plaatselijke ombudsmannen van Rot terdam en Den Haag (juist vorige week geïnstalleerd) naar huis moe ten. Het wordt te zijner tijd uitge- zijn. Dat zal nog een klus worden. Pro vincies en gemeenten hebben zo hun eigen zelfstandigheden waar geen Tweede Kamer, als de uiteindelijke hanteerders van de suggesties van de Nationale ombudsman, kan aanko men. De Nationale ombudsman onderzoekt dus vooralsnog de gedragingen van de centrale overheid. Gedragingen dat is gedrag en dat zijn handelingen. Een simpele omschrijving, maar de werkelijkheid is gecompliceerder. Gedrag. Dat is bijvoorbeeld de eeuwi ge lange rij voor dat ene loket in het postkantoor te A omdat Juist in de drukke uren tussen de middag de an dere loketambtenaren moeten eten, bjj voorkeur aan hun bureau achter hun gesloten loket, duideiyk zicht baar. De Nationale ombudsman zal kunnen onderzoeken of het niet an ders kan. Als er sprake is van een structurele misstand, zal hij het opne men in zyn jaarverslag aan de Tweede Kamer. Die kan dan de staatssecreta ris voor PTT-zaken op het matje roe pen. Zoals de bewindslieden op het matje kunnen worden geroepen naar aanleiding van de jaarverslagen van de Algemene Rekenkamer Overigens is in het jongste verleden slechts één bewindsman naar huis ge stuurd wegens gedragingen in zyn ambtelyk apparaat Dat was de zaak van de slechte militaire helmen. De controle had niet gedeugd. Maar ln principe is mevrouw Smit-Kroes poli tiek verantwoordelijk zelfs voor elke, voortdurend, snauwende loketambte naar van de PTT, of de by voortduring slechte organisatie op het postkantoor te B. De lange rij voor het loket in het sta tion te C valt niet onder de Nationale ombudsman. De Spoorwegen zijn wel iswaar rijksbezit. maar geen rijks dienst. Hetzelfde geldt voor DSM. Dat is wel een staatsbedrijf, maar evenmin een staatsdienst. De Staatsdrukkerij wel. 's Rijks Munt ook. De slechte Bea- trlxpenningen hadden by de Nationa le ombudsman aangebracht kunnen worden. Overigens kan de Nationale ombuds man wel proberen klachten over de N8 bij de NS te onderzoeken. Biyven de deuren voor hem dicht, dan zal hy dat de Tweede Kamer rapporteren. Die dan de weg weet, althans hoort te we ten. naar de minister van verkeer en waterstaat, want die is politiek aan spreekbaar over de NS. En er is ook altyd nog VARA's ombudsman. Door zy n medium heeft ook hy gezag. De N8 staat overigens niets in de weg een ei gen ombudsman te benoemen. handelingen Handelingen. Dat zijn beslissingen, of het is het nalaten van beslissingen. Van het kastje naar de muur sturen, dat is vaak het nalaten van beslissin gen om redenen van beleid. Sinds de Wet administratieve rechtspraak overheidsbeschikkingen (Arob) kun nen lang niet alle beslissingen einde loos worden gerekt. Alle beschikkin gen, die per Arob bij de afdeling recht spraak van de Raad van State zijn aan te vechten, moeten binnen een voor geschreven termijn zijn genomen. Als er dan nog geen besluit is, is er sprake van een niet-besluit (fictieve weige ring) en kan de Arob-procedure wor den ingesteld. Voor de meeste rij kso verheidsbeslis singen waartegen beroep by de Kroon openstaat, staat echter geen termyn binnen welke beschikt moet zyn. De Nationale ombudsman kan onderzoe ken hoe. en waarom, het komt en kan erover rapporteren, alsmede aanbeve len hoe het bekter kan en zou moeten. De Nationale ombudsman moet een klacht overdragen als een procedure open staat by by voorbeeld de afdeling rechtspraak van de Raad van State, de Kroon, de ambtenarenrechter, de bur- gerUJke rechter. Het verwijzen naar het juiste adres zal een belangrijke taak van de Nationale ombudsman gaan worden. Er zyn meer gevallen waarin de Natio nale ombudsman geen bevoegdheid heeft. Hy moet zich onder andere ont houden van oordelen over het alge meen regeringsbeleid. Het toezicht daarop is politiek en direct in handen van de Tweede en Eerste Kamer. Ook het algemeen beleid ter handha ving van de rechtsorde moet de Natio nale ombudsman aan zich voorbij la ten gaan. Het inzetten van de ME by het ontruimen van kraakpanden is al gemeen beleid- (De Tweede Kamer bleek er niet tegen te zijn). De manier van optreden van de ME zijn echter gedragingen. Daarover mag de Natio nale ombudsman wél een oordeel heb ben. Belangrijk daarby is dat een ieder om een onderzoek kan vragen. Wie, om een voorbeeld te noemen, een Arob- procedure tegen een olieboringscon cessie wil beginnen, moet persooniyk belanghebbende zyn, of een milieu-or ganisatie met statuten e.d. De stenen gooier, die zegt door de ME ten onrech te te zyn afgeranseld, kan by de officier van justitie terecht (als die erop in gaat). De man, die in een portiek heeft staan toekyken, niet. Hy kan wel naar de Nationale ombudsman. De Nationale ombudsman zal minder dan een officier van justitie zaken kun nen seponeren. De wet gaat er althans van uit dat hy moet onderzoeken. De gevallen waarin hij het niet mag, zoals de eerdergenoemde aangelegenheden van algemeen regeringsbeleid, worden met name genoemd Daar bovenop mag hij veel zaken on derzoeken. RechterUjke uitspraken zijn ook voor de Nationale ombuds man een gegeven. Maar als byvoor- beeld een rechter een aangeklaagde ambtenaar geen straf oplegt, kan de Nationale ombudsman, na eigen on derzoek. maatregelen als een discipli naire straf, of een overplaatsing, aan bevelen. Wie bij de Arob-rechter een dag te laat is met zyn beroep, wordt niet-ontvan- kelijk verklaard. Hij kan alsnog, bin nen een jaar, bij de Nationale ombuds man terecht. Die is dan niet verplicht een onderzoek te verrichten, maar mag het wel. Ook daarop zijn weer uit zonderingen. De wet noemt byvóor- beeld het te laat bezwaar indienen te gen belastingaanslagen Als dat is ge beurd, kan ook de nationale ombuds man er niets meer aan doen. voorlichting Vooreind 1982 komt er een uitgebreide voorlichtingscampagne hoe het insti tuut van de nationale ombudsman precies in elkaar zit Dat is dringend nodig, en dan nog zal de prakrijk veel praktijk gaan vormen. Er is in de Tweede Kamer meer gedebatteerd over het principe dan over het feiteiyk handelen. By voorbaat moet echter al worden genoteerd - het is er trouwens om begonnen - dat het onderzoeken van gedragingen van rijksoverheidsin stanties en rij kso verheidsambtenaren meer zal gaan betekenen dan onder zoeken. Niet alleen omdat de Nationa le ombudsman over elke zaak de par tijen zal rapporteren, zo nodig met aanbevelingen. Evenmin omdat de Tweede Kamer jaarlyks een verslag krygt (al staan de gedragingen van de leden der Staten-Generaal niet ter beoordeling van de nationale ombuds man, zodat hy ze niet kan dwingen oi adviseren werk te maken van zyn aan bevelingen). De Nationale ombudsman zal zyn ge zag met name ook ontlenen aan de pu bliciteit, die aan zijn werk zal worden gegeven. Hy mag zelf zyn rapporten publiceren, naar keuze. Maar een ie der, die erom vraagt, zal een afschrift kunnen krijgen van elk van de rappor ten. Er zijn heel wat colleges van bur gemeester en wethouders doodziek dat vooral de regionale dagbladen zo veel aandacht besteden aan de uit spraken van de afdeling rechtspraak van de Raad van State, of van de Kroon, die ze opvragen. Het resultaat is wel dat er aanwijsbaar minder ge sjoemeld wordt met by voorbeeld bouwvergunningen. Zo zal ook alleen al de publiciteit, die aan de onderzoe ken van de nationale ombudsman zal worden gegeven, ongetwijfeld heil zaam werken waar dat nodig is. Het is waar. De nationale ombuds man spreekt geen recht. De waarde van zijn publieke oordeel wordt ech ter mede verhoogd door het recht dat hij heeft onder ede te horen, boeken te openen en gebouwen (behalve woon huizen, tenzij de bewoners geen be zwaar hebben) binnen te treden. Ju risten zullen van de omschrijving gruwelen, maar dat de Nationale om budsman in de praktijk een semi- rechtcr zal kunnen worden, is duide lijk. Tenzij hij zijn opdracht verzaakt. Dan wordt hij ontslagen. Als hij door „handelen of nalaten ernstig nadeel toebrengt aan het in hem te stellen vertrouwen", kan dat. D. Amerikaanse minister van de fensie. Harold Brown, heeft zijn Ne derlandse collega De Geus nog geen deelgenoot gemaakt van bezorgdheid over het feit dat Nederland in de ko mende jaren de reéle groei van zijn defensie-uitgaven om redenen van economische en sociale noodzaak moet beperken. De brief - in eerste aanleg een formele gelukwens met De Geus' verheffing tot ministeriële waardigheid - ligt nog in het Penta gon. En voorzover te Den Haag bene pen wordt gewacht op de Amerikaan se verdoemenis, is een geruststelling op haar plaats: de toon van het schrij ven is aanmerkelijk vriendelijker dan de boodschap die Brown onlangs zijn Deense ambtgenoot Olesen deed toekomen. Want. zei een woordvoer der van het Pentagon, „Nederland doet meer". Niettemin, het feit dat Nederland nu niet aan „de drie procent" toekomt, moet voor premier Van Agt een bittere teleurstelling zijn. Tijdens de NAVO- top in Washington, enkele Jaren gele den, stond Van Agt te trappelen om vooral Carter toe te roepen dat Neder land in de zak zou tasten, hoewel nog enkele andere Europese landen zorg vuldig reserves Inbouwden. Nederland wilde niet de laatste zijn, werd toen verklarend geroepen. Het was anders: Van Agt wilde de eer ste zijn. En zo veroverde de eerste mi nister Washington reeds kort nadat hy aan de macht kwam in het land van de langharige, maar o zo dappere solda ten. Nu is dan de keus gemaakt: ook defensie moet inleveren. Terwllle van een brok maatschappelllke voorzie ningen waar de VS bevreemd, doch niet zonder nay ver tegenaan Irijken. Harold Brown voegt aan een geluk wens voor een nieuwe collega nog een p.s. toe waaruit bezorgdheid blijkt. Brown heeft weinig keus. Aan hem is de taak om in deze Amerikaanse ver kiezingstijd te laten blijken dat de re gering-Carter de defensie-inspannin gen niet opoffert aan zulke zaken als werkgelegenheidsprogramma's en an dere sociale zorg kassa Het feit dat de NAVO-afspraak uit drukkelijk clausuleert dat de jaarlijk se reéle groei met drie procent afhan kelijk mag zijn van de economische omstandigheden en het gegeven dat een reeks van landen van den beginne niet heeft kunnen meedoen, speelt nu geen rol meer. Het bondgenootschap is een verzameling van draagkrachti ge, maar niet altijd even willige, naties en een zuidehjker groep betrekkelijk armlastige landen wier rekeningen om politieke redenen elders worden vol daan. Die omstandigheden zyn een realiteit waarmee de NAVO al Jaren moet rekenen en die onvermijdelijk is omdat de doelstelling van het bondge nootschap niet in eerste aanleg is ge baseerd op de vraag of vrij heid tenslot te een prijs heeft, die op de door de heer J. M. A, H. Luns te Brussel beheerde kasregisters kan worden aangeslagen. Amerika, beter dan Joseph Luns, wiens geuzenvendel al Jaren op de thuismars is. begrijpt dat de Europese politieke omstandigheden soms con cessies eisen die niet stroken met de optelsommen waarin krachtsverhou dingen én bydragen aan „de gemeen schappelijke verdediging" worden uit gedrukt. Politieke wil, politieke be reidheid. is belangrijker dan 0.1 of 0,5 procent reéle groei van de defensieuit gaven als het er op aan komt. Met dat alles bij de hand is het duide lijk dat de ganzenveder van Harold Brown wat Nederland betreft uiterst voorzichtig op het papier wordt gezet. Want Nederland mag dan in Ameri kaanse ogen een natie zijn met onge wone prioriteiten, in de VS wordt ter dege beseft dat Nederland in zijn Eu ropese context een morele.macht ver tegenwoordigt die evenzeer telt als de argumenten van een Duitse geld schieter. Maar als het er op aan komt. geeft het argument van de financier de doorslag. De Noordatlantische Verdragsorgani- satie. de NAVO. Is een organisatie waaraan veel ontbreekt, voornamelijk omdat het een instituut is dat stoelt op vrijwilligheid van verplichtingen aan gegaan door soevereine naties. Daar uit vloeit onvermijdelijk voort dat die naties, groot of klein, zich niet gaarne Amerikaanse wetten laten voorschrij ven. Het betekent even onvermijdelijk dat de kleine landen meer water by de wyn moeten doen dan grotere Het bondgenootschap kan tevens niet ont snappen aan de werkelijkheid dat het steunt op het potentieel van één super macht de VS. En die Verenigde 8taten schromen niet die supermacht te ge bruiken. binnen zowel als buiten het bondgenootschap. Datzelfde bondgenootschap heeft te maken met een Amerikaanse presi dent wiens politiek handelen, voor zichtig gezegd, de bondgenoten weinig vertrouwen inboezemt. Het 16 onmis kenbaar dat de VS onder Carters lei ding weinig oog hebben getoond voor specifieke Europese belangen. Ander zijds klinkt in Amerika de klacht dat Carter door zijn bondgenoten min of meer in de steek werd gelaten toen hy 's werelds verontwaardiging wilde mo biliseren tegen de Russische gevechts brigade op Cuba en ln Afghanistan. En dat de Europese geallieerden in het Midden-Oosten op zoek zyn naar vis vangst in troebel water Europa zou dan ook in toenemende mate voor zyn eigen veiligheid verantwoordeiyk moet worden gemaakt- De Amerikanen vinden dat zy' in de crisis rond Iran niet veel feiteiyke mili taire steun van hun geallieerden heb ben gekregen, afgezien van de uiterst voorzichtige politieke saamhorigheid die voor het oog van de buitenwereld werd ontwikkeld. Militaire macht in de Perzische Golf betekende minder Amerikaanse militaire macht in het NAVO-gebied en de noodzaak voor Europese bondgenoten de gaten op te vullen die de Amerikaanse mobilisatie aan de rand van het NAVO-gebied te weeg bracht. De vraag wordt steeds klemmender: past het concept van de NAVO, zoals dat ooit werd ontworpen, nog wel op de politieke vraagstukken van van daag. In hoeverre moeten de bondge nootschappelijke verhoudingen wor den gerekt totdat de NAVO wordt wat de Amerikanen nu nodig hebben: een instrument van globale politieke macht. Hoe ver reikt Amerika's mili taire macht en waar rangschikken de VS de Europese veiligheid in het raam van hun verder strekkende be langen? Een discussie die uitsluitend binnens kamers wordt gevoerd, want de poli tieke situatie van het ogenblik in Eu ropa laat niet toe dat het NAVO-hand- vest wordt herzien omdat daarmee een parlementaire ratificatieprocedure ge paard gaat die grote politieke risico's meebrengt voor het voortbestaan van de alliantie. Het netto resultaat is niet alleen onwaarachtig, maar ook prag matisch: wie wat kan doen, doet dat: soeverein. Maar tezelfdertijd verwa tert het de consultatieprocedure bin nen de NAVO. Het bondgenootschap, kortom, heeft problemen van grote omvang. De on derlinge samenhang vermindert, de politieke doelstellingen laten zich niet onderwerpen aan schaalvergroting, maar de problemen zijn tenminste even groot in de VS als in Europa, of ln Nederland. Nederland biyft voorlopig boven het NAVO-gemiddelde. De verhoudingen tussen de bondgeno ten behoeven dringend een betere na leving van de afspraken over consulta tie. Minister De Geus kan een welwil lend bedankje sturen aan zyn Ameri kaanse ambtgenoot Brown. Want het is buitengewoon duidelijk dat de Ame rikaanse defensie-uitgaven een breder terrein bestrijken dan dat van de NA VO alleen en er is daarom nauweiyks een vergeiyking te maken tussen wat de VS doen en wat de bondgenoten aan extra inspanningen zouden moe ten opbrengen. Het gegeven van de drie procent is uit de tijd en dat wordt ook in Amerika met aarzeling aanvaard. Het is een ge geven uit tijden - hoe kort ook gele den - van minder economische be kommernis. „Ook wij hebben onze ups and downs gehad", verklaarde dinsdagmiddag een woordvoerder van het Pentagon. En zo zal het wat de NAVO betreft wel blijven, gegeven de zekerheid dat de VS zeker de bondge noten die in beginsel bereid zijn kern wapens toe te laten die vanaf hun grondgebied op Sbwjet-territoir kun nen worden gericht, niet tegen zich in het harnas willen jagen. O oms ontdekt iemand iets hi voudigs dat toch van groot a1$ nut kan zijn. en dan denk ik nu wijze van uitzondering, even ra-' de paperclip, maar aan het schrift van dr. V. Guttinger, die uit* zocht heeft dat het mogelijk is dooroi. servatie vast te stellen welke bvé punten, straten en wijken gevaafo zijn voor kinderen. Daarvoor m - komt het i hoeven er niet eerst atorlt ongelukken gebeurd te zijn. Het li nen van bijna-ongelukken is v de. Het blijkt dat er een grote,„l hang is tussen het aantal bijna-or^. lukken dat werd geteld en de citftn van de iverkelijke ongelukken die o. laatste vijfjaar op die plek waren beurd. tweemaal Inderdaad wordt de van bepaalde kruispunten nu toe afgemeten aan het lukken dat er daadwerkelijk hét), plaatsgevonden. Ikzelf denk al jara dat de kruising Hoofdweg-Postjesia; in Amsterdam een gevaarlijke krw stng is, niet omdat ik er zelf ooit geboln ben. maar omdat ik daar nooit tonji kan rijden zonder even aan e tenbericht van jaren her te waarin gemeld werd dat een chauffeur op dat kruispunt had doodgereden, nadat hij op deuf de kruising vrij kort tev dronkenschap, ook al had doodgereden. Gevx beterlijke moordenaar is het kruispunt zelf niet eens zo a vaarlijk. verhuizen Ikzelf heb onlangs, na ruim tmr£ jaar autorijden, het feit mogen me dat ik 100 mensenlevens heb gerto Door bijtijds af te remmen en er mar, te vertrouwen dat die gabber te rechts in de gaten zou hebben dal -j wel op een voorrangsweg reed en t niet. De mens verschilt mijns voornamelijk hierin van de gonllaa de struisvogel dat hij bij machte isói fensief te rijden. Ik mag dat doen, defensief rijden. Als ik vi sterdam naar Hoorn rijd dan v der ik al vaart bij Monnickendamah ik maar vermoed dat er bij Edam ea bal tussen twee geparkeerde door de straat oprolt. Ik zie vaak ge noeg dorpsgenoten, vaders, moedei zoons of dochters, in allerlei soorten a maten, met een snelheid van 70, lometer per uur door de nauwe Ircl toirloze straatjes van mijn dorp rm en ik vraag me dan altijd af of ze u* van plan zijn te verhuizen als ze te keer een kind overrijden. Als vroegen zou ik dat zeker aanraden. redding Mijn mooiste redding dateert jaartje geleden. Het was 's avonds» uur of elf. Ik reed over de Buitenio dertselaan, richting Amsterdam. B-, de Boelelaan moest ik wachten het stoplicht. Ik stond vooraan, i heb de slechte eigenschap dat ik gras; als eerste weg ben. zodra het' groen springt. Verkeersexperts zulte, dat hoop ik het startblokkencomjAa noemen Nu is het betreffende knu* punt nogal ruim opgezet. Twee-of dm- baans, dan een brede strook groen,r- dan weer een twee- of driebaansm voor het verkeer de andere kant op Di Boelelaan is minder breed, maar toch ook behoorlijk breed. Omdat ik dti graag uit de startblokken spring,lor ik altijd naar de stoplichten van di tegenpartij. In beschaafde landt', springt het rode licht eerst weer op oranje en dan pas op groen, zodaljt bijtijds je maatregelen kunt nemo, maar in een achterlijk land als Neder land moet je spieken bij het stoplicht om te roeten of jouw groent' al aankomt. Ik zag het licht van it Boelelaan dus op oranje springen. A zat klaar om weg te rijden .toen ikw.it verte van rechts op de Boelelaan ttf. auto zag aankomen die kennelijk h(é hard reed. Ik geloof nooit dat die no; bijtijds voor het rode licht kan stop pen, dacht ik, want u weet, in Nede land hoef je pas te stoppen voorhd rode licht, oranje is alleen een aamx- ning om de snelheid te verhogen. Dcld het kwalijkste gevolg van hei feil rood bij ons meteen op groen c springt, maar dat is een ander haal. Toen mijn licht dus op cw" sprong, en het zijne op rood. blet't daarom voor alle zekerheid staat,? wat ik al gevreesd had gebeurde kwam niet meer voor het rode lichte stilstand, sterker nog, hij reed meter, snelheid van zo'n 120 kilomelerff uur dwars door het rode lichtheen.it toen al enkele seconden op rood stw» Had ik mijn gebruikelijke startblot kenstart toegepast dan had hij mecy getwijfeld midscheeps doormidden!' reden, maar het ergste kwam nog had hem zien aankomen en juist gM' xeerd. maar de auto's die aan deanv re kant, richting Amstelveen, op g'M stonden te wachten hadden hem nif- zien aankomen. Twee autoos warend gaan rijden, die passeerde hij ral' lings van achteren, en een derde arn kon nog juist afremmen en zag hen voor zich voorbijrazen. Niemand gt wond, niemand gedood, door puur toe val. pure mazzel. Een bijna-ongdw dus, Ik kijk sindsdien altijd nog fWj naar rechts op dat kruispunt zien of hij er weer aankomt. M het in dit geval aan het kruispunt W- betwijfel ik.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1980 | | pagina 4