m WHEELMAN DE WESTER- SCHELDE OP EN AF VRIJDAG 12 SEPTEMBER 1980 Redactie en administratie Terneuzen, Nieuwstraat 22, tel. 01150-94457. Hulst, Steenstraat 6, tel. 01140-4058. Zeeuwsci-Vlaandereti Extra loodswezen Op het bord in de hal van het gebouw Tin het Belgische Loodswezen in Vlis- singen staat de 'Don Carlos' tussen de vele namen van schepen die binnen "iet al te lange tijd op de rede worden verwacht. '05.00 uur', staat er als tijd saanduiding achter geschreven. Voor Ofn Exter betekent dat tijdstip de sans om nog een tijdje te slapen, «a de nodige formaliteiten, de afspra- ken over 'het telefonisch porren', zoekt André zijn slaapplaats op. Een moder neflat, met daarin enkele bedden, een niime keuken en een grote kamer met televisie en lectuur. Rond half twee ver stoort een telefoontje van Vlissingen Stopping Service echter de paar uur ex tra slaap. De 'Don Carlos' zal om twee uurop de rede van Vlissingen arriveren, hoggeen vijf minuten later belt ook het «Igische Loodswezen met de medede- ■rag dat de loodsen 'gepord' zijn en dat André zich ook gereed moet maken. Het is rustig, die nacht, als Den Exter £«le minuten later richting loods boot loopt. Voor hem lopen in twee don- «rejassen gehulde figuren: de loodsen, 7L '^on Carlos' gaan bemannen, j^dra iedereen aan boord van de loods boot is, laat de schipper het vaartuig grote snelheid het donkere water opschieten, De loodsen worden één oor één afgezet. De 'Don Carlos' is als aatste aan de beurt: enkele meters bo on de waterspiegel wordt een deur ge opend. De mannen klimmen aan boord, waarna ze door de stuurman naar de brug worden gebracht. André den Ex ter wisselt van plaats met de matroos aan het roer. Als de loodsboot is ver trokken, klinkt de eerste order van loods Stefan van der Maat: 'Full Ahaed'. Het schip versnelt geruisloos. pas van Terneuzen De reis verloopt rustig tot aan de 'Pas van Terneuzen'. Er wordt nauwelijks gesproken, André moet slechts zo nu en dan een kleine koerscorrectie uitvoe ren. Het scheepsbulletin van Vlissin- gen-radio komt door: een schip is in de 'Pas' aan de grond gelopen. Op- en afva rend scheepvaartverkeer wordt ver zocht snelheid te verminderen. De stuurman herhaalt de order: 'Dead slow'. Even later komt de Franse vrachtboot 'Gauguin' in zicht, die met behulp van drie sleepboten tracht los te komen. Drie kwartier later is de 'Don Carlos' ter hoogte van de Dow-Scheldesteiger. Vlak daarvoor hebben vier sleepboten vastgemaakt Den Exter: „Een leek denkt dat een schip wordt gesleept als er enkele sleepboten voor en achter hebben vastgemaakt. Maar dat is on juist: de zeeschepen varen helemaal op eigen kracht, de sleepboten zijn er om assistentie te verlenen, eventuele cor recties uit te voeren. Uiteraard zijn sleepboten heel belangrijk, vooral voor dit soort schepen met zo'n enorm hoge opbouw. Deze schepen vangen door die hoogte veel wind en dat kan soms se rieuze gevolgen hebben. Denk maar aan de 'Bleu Hawk', die sinds in '78 de noordelijke sluisbrug in Terneuzen ramde. Sinds dat ongeluk mogen als de 'Don Carlos' slechts tot windkracht zes schutten en moeten er altijd twee lood sen aan boord zijn". De havendienst Terneuzen meldt zich: voorlopig kan er nog niet geschut wor den. Een tanker, afkomstig van Texaco Gent. moet eerst afgeschut worden. De sleepboten houden de 'Don Carlos' in de Buitenhaven op de juiste positie tot dat de sluis leeg is. De twee loodsen ra ken geïrriteerd als de Texaco Baltic met een zo lage snelheid de sluis uit komt dat er nauwelijks vooruitgang in zit. Loods Van der Maat kan zich niet meer inhouden: „Allee, moe ge da toch 'ns zien. Wa mankeert di'ne vent". Later meldt de radio dat de tanker problemen had met de dieptemeter. Dan ligt de 'Don Carlos' recht voor de sluis om te worden geschut. Met enor me precisie en samenspel tussen lood sen, wheelman en stuurman wordt het schip binnengevaren. Tussen de sluis muren cn het schip blijven aan beide zijden slechts enkele meters over. Als de 'Don Carlos' is afgemeerd, neemt Den Exter even tijd voor een kop kof fie. Ruimte voor een toelichting op zijn beroep. „Of er een officiële opleiding bestaat weet ik niet. Ik heb het vak geleerd door het meemaken van prentreizen, oefen- reizen met een ervaren roerganger om de fijne kneepjes van het vak te leren. In het begin was dat met schepen tot zo'n 120 meter lengte. Op zo'n prentreis doe je tenslotte al het werk en blijft de erva- lastig Terneuzenaar André den Exter 'loodst'sinds 1971 zee- xhepen veilig over de Wester schelde en het kanaal Gent - Terneuzen. Hi) doet dat samen met een aantal "ederlandse en Belgische loodsen. Zijn beroep heet ojjmeel: 'wheelman'Het aantal zeeschepen met een yheelman' aan het roer in plaats van een matroos neemt nog steeds toe. De oorzaak de vaarwegen wor den steeds drukker en moeilijker bevaarbaar; de "wheelman' staat garant voor een veilige tocht. Mede werker Piet Kentin maakte een reisje mee. De foto's zijn van Camile Schelstraete. Het autoschip 'Don Carlos' op de West 'Havendienst Terneuzen, hier de Don Carlos bij de Dow Scheldesteiger', klinkt het door de radio. 'Don Carlos, hier havendienst Terneuzen, wanneer de Texaco-Baltic de sluis uit is, kunt u schut ten. 'Dank u voor de informatie'. Stefan van der Maat, een Belgische loods, beëindigt het gesprek. Direct daarna geeft hij enkele orders aan de stuurman om de snelheid wat te minderen en vraagt de roerganger de juiste koers aan te houden. De man achter het roer is Andre den Exter, bezig met de uitoefening van zijn beroep: 'wheelman'. Plaats van handeling is de brug van het onder Zweedse vlag varende motorschip 'Don Carlos', met een lading van 3.500 personenauto's aan boord op weg naar Gent. De 'Don Calos' (50.000 dwt) meet 202 meter. André den Exter ziet het beroep 'wheel- s=n' echter niet als zodanig. „Het is eigenlijk een onderdeel van mijn be roep geworden in de loop der tijd. Ik ben in 63 begonnen als bootsman en het rak bestond toen hoofdzakelijk uit het losen vast maken van schepen. Dat was nog In de oude Westsluis, een tij-sluis. Daardoor had Je het tussen drie uur vooren drie uur na hoog water altijd erg druk, omdat in die periode alle schepen moesten worden geschut. Na het schut ten was het verder vrij rustig, maar dat is tegenwoordig wel anders. Maar er is toch een hoop veranderd; denk maar aan Dow, de kanaalhavens en Sluiskil'. .Rond '71 ontstond er een gebrek aan roergangers. Ik ben toen gevraagd en beb meteen ja gezegd. Sinds die tijd breng ik regelmatig schepen van Vlis singen naar Gent of naar één van de ïmalhavens op Nederlands gebied. Inmiddels heb ik in totaal 898 schepen raggebracht". André den Exter haalt dat preciese aan tal uit een boekje waarin alle schepen staan genoteerd, compleet met naam, tonnage, lengte, die hij heeft gevaren. Opmerkelijk is dat in zijn beginjaren de schepen niet erg groot zijn, maar lang- ramerhand gaan lengte en tonnage naar boven. De grootste is nog steeds Bet Zweedse schip 'Adland', dat Den Exterenkele jaren terug van Vlissingen naar de Put van Terneuzen bracht. An dré, met een blik ln zijn boekje: ,ja, dat ras een hele grote. Om precies te zijn 156.000 dwt, ongeveer een voetbalveld groot", ■Wheelman', een beroep met spanning en gevaar. De Westerschelde staat im mers bekend om de gevaarlijke (onder- Stromingen, maar is ook één van de dnikst bevaren rivieren in Europa. ren kracht slechts in de buurt om even tueel bij te springen. En aan moetje er alleen op af. al ben je die eerste keer natuurlijk flink zenuwachtig". Door de radio komt het bericht dat de brug Sluiskil voor het scheepvaartver keer gesloten blijft omdat het zicht door een snel opkomende mist minder dan vierhonderd meter bedraagt. Voor de 'Don Carlos' betekent dat dat er af gemeerd moet worden aan de palen even bulten de sluis in het kanaal Gent - Terneuzen. Als het autoschip een klein uurtje vastligt, gaan de loodsen een paar uur slapen. Den Exter evenwel blijft 'stand-by' om eventueel berichten van de Havendienst op te vangen. Nog geen half uur later komt het be richt dat er weer gevaren kan worden. De loodsen worden weer opgetrom meld. de bemanning gaat weer aan het werk. Met weinig zicht vertrekt de 'Don Carlos' richting Sluiskil. De brug wordt op radar gepasseerd, terwijl op beide vleugels van de brug een uitkijk wordt geposteerd. Bij de NSM ln Sluiskil worden de ma chines stopgezet om de schepen aan de kade. zo min mogelijk last te bezorgen. Den Exter zegt: „Het is erg lastig als een schip met grote snelheid voorbij komt varen. Er wordt dan teveel water weggetrokken, zodat de kans niet is uitgesloten dat de draden knappen'. Voorbij de fabriek wordt de snelheid weer opgevoerd. Het zicht wordt beter en vanaf Driekwart verloopt de reis rustig. Na het passeren van de brug Sas van Gent meldt de 'Don Carlos' zich af bij de Terneuzense Havendienst en wordt contact opgenomen met de brug Zelza- te, de enige brug over het kanaal die voorzien is van een marifoon. Bij de Sid- nar gaat het radiocontact over naar de Havendienst van Gent. Inmiddels roemen zowel de loodsen als de wheelman de onderlinge samenwer king. „Die samenwerking is formida bel". zegt de loods. Den Exter valt hem bij: „De loodsen hebben meer aan ons dan aan één van de bemanningsleden. Dan doel ik niet op de capaciteiten, maar denk alleen maar aan het taalpro bleem. Vooral op schepen waar nauwe lijks Engels wordt gesproken wil het nog wel eens lastig zijn om orders goed te laten overkomen". Rond acht uur komt de Hondavesti- ging in Gent in zicht. André den Exter heeft er intussen tien uur opzitten. Vlakbij het Sifferdok wordt het scheep vaartverkeer even stilgelegd om de 'Don Carlos' een halve draai te laten maken. Twee sleepboten duwen het schip achteruit tegen de kade. Orders volgen elkaar snel op: slow-astem. midships-hard, studdy. Dan ligt het au toschip afgemeerd. Na ondertekening van de formulieren verlaten de loodsen en Den Exter het schip. Beneden op de kade staat een auto van de bootsmannen hen al op te wachten. In Terneuzen wordt nog even de wacht op de Westsluis bezocht. En dan met de eigen auto naar huis. Een kijkje in de verkeerspot leepvaart in Terneuzen WheelmanAndré den Exter, een beroep met spanning en gevaar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1980 | | pagina 35