minimal music herman heijermans in de scholen en schouwburgen 'uitkomst' bij amsterdams volkstoneel PRINCIPES EN DE NIEUWE BELOFTEN SEIZOEN: 'UITKOMSTEN 'SCHAKELS' VRIJDAG 12 SEPTEMBER 1980 PZC /kunst 11 (Van ome kunstredactie) [Jet (toneel)werk van Herman Heijermans blijft actueel. Ook dit seizoen zijn twee stukken j rïjg al jarenlang repertoire blijven houden. Het Amsterdamse Volkstoneel speelt 'Uitkomst' en de Arnhemse toneelgroep 'Theater' brengt een eigen visie op 'Schakels'. Schakels" is na -Op hoop van zegen" haalbaar is. Neuhaus: „Misschien wmeest gespeelde stuk van Herman wordt ook onze voorstelling te lang en jHiermans Theater zal dit stuk in het moeten we schrappen. Alleen, het stuk seizoen ruim tachtig keer spe- is naaddicht geschreven. Ik kan een re- tt De stichting Wikor uit Den Haag. gel in het eerste bedrijf kappen, maar «i instelling voor kunstzinnige vor- in het vierde bedrijf komt Heijermans ««van de Jeugd, gaat de voorstelling er wel op terug". ■q grote schaal onder de aandacht Negen jaar geleden kwam Jochen Neu- Sngen van leerlingen van derde klas- haus van Frankfurt am Main naar Am- van voortgezet en voorbereidend hem (vormde tussendoor- 1976-'77-sa- men met Otomar Krejca ook nog de ar tistieke leiding van het Dusseldorfer Schauspielhaus). Door zijn manier van werken werd hem steeds weer de vraag gesteld of hij Heijermans kende. „Ik had nooit van hem gehoord. In Duits- Mrtirt over Herman Heijermans voor land kent niemand hem, terwijl hij in de Senten en regisseur Jochen Neuhaus jaren '10 vooral in Berlijn toch een grote en dramaturg Koos van Maren zijn be- man was. In het Nederlands kon ik hem - niet lezen en Duitse vertalingen bleken moeilijk te krijgen en ook nog slecht te zijn. Ik vind dat erg vreemd; ook met een stuk als „Schakels", dat zo groots is en zo spectraal. Het gaat niet alleen utenschappelljk onderwijs. De leerlin- sakrijgen een flinke korting op de toe- iangsprijs; er komt een tekstuitgave Jan „Schakels" met een op de jeugd ge achte inleiding; het Nederlands Thea- icr instituut verzorgt een onderwij- reldgastlessen te geven Bijna 400 scho len doen aan dit Wikor-project mee. De hoofdrol in „Schakels" is voor Bern- hard Droog, Verder spelen mee: Caroli- neBeukman, Margreet Blanken, Angé- ïquedeBoer. Arthur Boni, Cor van den over de Nederlandse samenleving: Heij- Bnnk, Edmond Classen. Eric van der Donk. Willem Paul Edelman. Piet Ekel. jmGorissen. Michiel Kerbosch. Dries Siijn. Pim Lambeau. Anny de Lange. Ö5j« Scherjon en Robert Sobels. ermans' werk heeft betrekking op heel „zijn" Avondland". Toei) de regisseur in de loop der jaren beter Nederlands ging lezen, ontdekte hij dat de auteur niet zo ver weg staat van wat hij met toneel wil doen „Een auteur die sterk is in analyse, in het ge ven van een gedifferentieerde motivatie voor psychologische conditionering. Een sociaal-democratische auteur, die geen politiek programma voorstelt, maar in staat is de samenleving politiek te benaderen zonder propagandist te zijn. Anders dan bij Brecht is Heijer mans' benadering heel subtiel. Het is boeiend om dat te laten zien" helder Neuhaus keos voor „Schakels" in ver band met de mogelijkheden van Thea ter en technische aspecten. „Maar ook omdat het stuk mij vandaag nog erg veel vertelt. Ik hoef het niet te moder niseren, met de heldere achtergronden als context voor de figuren en het ver haal over de gevolgen waarmee een man te maken krijgt, die het van arbei der tot ondernemer bracht en nu missaris is. Het is een zeer explosief stuk. Pancras Duif is zo sympathiek, zo vol humor. Een prachtige kerel, eigenlijk helemaal niet het ondernemerstype. Toch ziet Heijermans hem niet zo positief. Wat zit er fout met deze man. daar gaat het vier bedrijven lang over. Hij heeft een heel leven achter de rug en al vroeg is er iets misgelopen, Het wordt duidelijk, dat wat zich in een weekend afspeelt ergens in het verleden al begonnen is. Een merkwaardig moment is de op komst van de psychiater tegen het eind van het derde bedrijf; de confrontatie met Duif. die ontoerekeningsvatbaar verklaard moet worden. De psychiater heeft niet alleen deze taak. Het stuk is in 1902-'03 geschreven, een tijd waarin er grote interesse betond voor de psy- cho-analyse. Freud had zijn belang rijkste werken gepubliceerd. We we ten niet of Heijermans met Freud bezig was, maar als dramaschrijver doet hij hetzelfde als wat Freud gedaan had. Een praktiserend (opmerkelijk voor die tijd) psychiater vraagt Pancras naar hem toe te komen om te kijken hoe 't ermee staat. Hjj kan er achter komen hoe het gebeurd is. Een scène die niet gespeeld wordt, maar in het hoofd van het publiek bestaat, gaat over wat er kan gebeuren als Pancras er met psy cho-analyse achter komt wat er met hem aan de hand is". 'I geen toeval gtp'sseur Jochen Neuhaus: „We gaan .Schakels" brengen zonder polemisch icworden; zo van hier hebben we een kapitalist en die maken we af. Het gaat meer van hier hebben we een kapita list; kijken wat er wellicht fout zit". Dramaturg Koos van Maren „Maar ik hoop wel, dat we een aantal dingen op- rituw losmaken. Anders ga je weer mee inde molen. Het publiek moet niet ont roerd zijn zonder te weten waarom het ontroerd is. Heijermans bereikte des- 'i arbeiders; ik hoop dat ons dat nü ook lukt. Iedere carrièremaker kan ach bij onze „Schakels" in ieder geval ifvraeen of het goed is, waarmee hij be- agis". Bet lijkt een wat andere „Schakels" te rorden dan die we kennen uit de tijd ran Ko van Dijk. Bemhard Droog gaat de hoofdrol, Pan- trasDuif, spelen. Jochen Neuhaus; „Daardoor wordt het stok al anders. We hebben de tekst ge- tegen, die de Haagse Comedie destijds 5?bniikte. Zij hadden in de originele akst van Heijermans gesch-apt; het stuk meer naar de hoofdfiguur toe ge schreven. Wij willen de dialectiek tus sen Pancras en zjjn omgeving meer tot acht laten komen". „Heijermans heeft zelf na de première In 1903 ook een passage gekapt, over hoeveel onverklaarbare angsten Pan cras heeft en de psychiater die vraagt voor angsten dat zijn. Het betreft daar de grote oer-angst: ik ben niet meer mijzelf, ik heb me vervalst. Daar komt angst voor mensen en objecten uit voort. Heijermans vond die passage misschien te moeilijk, of het stuk te lang. Wij willen de volledige tekst spe len". wddicht Enige tijd voor de première was het aog niet duidelijk of dat laatste ook Voorgrond Bemhard Droog als Pancras Duif. verder v.l.n.r. Angéltque de Boer. regisseur Jochen Neuhaus en Jan Gorissen. Vee West, het nu 88-jarige sex-sym- booluit de jaren dertig, ligt sinds drie •«ken in een ziekenhuis in Los Angeles. De blondine met de rauwe stem die mral bekend werd om haar gewaagde aspitse toespelingen 'Is that a gun in jour pocket, or are you just glad to see net?"), zou een hersenbloeding hebben lehad, maar het ziekenhuis wil zelfs let beamen dat zij is opgenomen. Een anoniem woordvoerder van het zieken huis heeft. echter gezegd dat Mae West ntdio augustus met spoed werd opge nomen en dat haar toestand vrij ernstig Xn dit nieuwe toneelseizoen presenteert het Amsterdams Volkstoneel zich voor het eerst onder de artistieke leiding van Jules Croiset. Het volkstoneel speelt 'Uitkomst' van Herman Heijermans, een uitgesproken volkstoneelstuk met de zo vertrouwde lach en een traan. Concert harp en fluit sluit seizoen van Mta Cultureel af VEERE - Zaterdag geven in de Grote Kerk van Veere Egbertine Korfma- cher-de Vente en J. de Vente een con cert voor harp en fluit. Met dit concert, ut om 20 uur begint, sluit de Stichting Delta Qulturecl haar vijfde seizoen net exposities, manifestaties en con- «rten in de Grote Kerk af. Hei programma voor zaterdag ver- Beidt sonates voor fluit en harp van G. Donizetti, J. B. Krumpholtz en F. W Rust; 'Le petit chevrier corse' van H. Tomasi; 'Green sleaves to a ground' vsn een anonieme componist en 'Haba- pera'van M. Ravel. Na de pauze wordt W programma afgewisseld met de «rpsolo 'La Gitana' van A. Hassel- Bansen de fluitsolo 'Syrinx' van C. De bussy. De harpiste Egbertine Korfmacher-de rente kreeg haar opleiding bij Rosa •Wc en Mary Schroeder-Ragetli. bei- ™i harpiste bij het Radio Philharmo- pBeh Orkest Na de theoretische oplei- ™g voor het staatsexamen werkte zij «use tijd mee in orkesten in Nederland «Duitsland, zoals dat van radio Hil- •ersum en de West-Berlijnse Opera, momenteel is zij lerares harp. J. de Ven- had als leermeester onder andere Jan «venstern. Zijn lange loopbaan begon b op zeer jeugdige leeftijd. Na een pe- e ln theaters en bij de operette en Bewerkt te hebben maakte hij tot Een spel van droom en leven in twee bedrijven, of. zoals Heijermans dat zelf zei, in twee afdelingen. In de eerste afde ling maken we kennis met het straatar me Amsterdamse gezin van Thijs Ba- nes, met hun zieke zoontje Jantje en met hun buurtgenoten. In de tweede af deling maken we de koortsige droom van de zieke Jantje mee. waarin hij met de zwaan uit het Vondelpark op ster- renpluk gaat, in de hoop om die. weer terug op aarde, aan de man te kunnen brengen zo het gezin uit de armoede te halen. In de droom wordt de zwaan dan gewurgd door de venijnige bakker. In werkelijkheid sterft Jantje aan de op winding. die door deze laffe, gedroomde moord veroorzaakt wordt. "Uitkomst' zal worden geregisseerd door Jules Croiset De muziek en de tek sten van de liedjes zijn geschreven door Martin Kesseler en zullen onder zijn lei ding worden uitgevoerd door het ver trouwde orkest «m. ucu nuwuciuams Volkstoneel. De rol van Jantje zal wor den gespeeld door Dick van den Toorn, de zoon van Kitty Jansen, die hiermee zijn Nederlandse toneeldebuut maakt. De zwaan wordt gespeeld door Teuntje de Klerk. Van de vele medewerkenden noemen wij u verder nog: Jan-Anne Drenth. Hans van der Gragt, Mimi Kok. Sylvia de Leur. Henk Molenberg, Dick Scheffer. Lou Steenbergen. Ton Vos, Wim Wama. Wllly Zuidema. De première is vastgesteld op 10 okto ber 1980 in de Stadsschouwburg te Haarlem. Het Amsterdams Volkstoneel speelt Uitkomstmaandag 13 oktober in de Middelburgse schouwburg, dimdag 14 oktober in de Prins van Oranje te Goes, woensdag 15 oktober in het Zuidland- theater te Temeuzen en donderdag 16 oktober in De Concertzaal te Zierikzee. Alle voorstellingen beginnen om 20.00 uur. 1971,1 "wuul iiiaan.Lt; »iij LUL (4 deel uit van het Radio Philharmo- Orkest. Daarnaast viel hij, bij ««gevallen, vaak in bij andere «sten. Tevens was hij leraar aan het ypws Muzieklyceum te Hilversum en "otreekmuziekschool in Harderwijk. Jules Croiset Sylvia de Leur Koos van Maren: „Dat Pancras ver liefd wordt op de huishoudster-ver pleegster is geen toeval. Hij is zelf al tot de conclusie gekomen, dat hij 24 jaar lang zijn krachten alleen aan de zaak gegeven heeft. Juist op het breuk vlak, als hij zich terugtrekt, wordt 'ie ook ziek. heeft hij een crisis. Na de ziek te wil hij met die vrouw wel verder. Hij heeft altijd zijn sexualiteit ver drongen en dat moet nu ingehaald wor den. Hij heeft zijn klasse verlaten toen hij ondernemer werd. Op zich is dat een legitieme stap. maar hij heeft 'm gezet. Tot de proletariërs behoorden ook dienstmeiden. Hij wil nu terug naar de oude situatie, waar hij zich thuis voelt. Hij begrijpt de mensen, waar hij van daan komt. Hij is een man van het handwerk. Zijn kinderen denken in geld en technische oplossingen, bezit, carrière. Dat maakt het stuk snijdend en actueel, juist nu de maatschappij een fase verder is". Neuhaus vertelt, dat Heijermans het stuk voor arbeiders schreef en dat die er ook naar toe gingen. Ze kregen zo de vraag gesteld, of ze het verlaten van hun klasse een terechte mogelijkheid voor henzelf vonden, of dat ze dat niet moesten doen. „Heijermans was een in teger socialist. Hij had moeite met de SDAP. vond de partij te burgerlijk, te laf. Als socialist zag hij de maatschappij in economisch opzicht niet verdeeld in ondernemers en werknemers. Hij wilde, dat het emancipatiebewustzijn bij de arbeiders groeide. Je ziet de emancipatie van iemand, die de overstap gemaakt heeft naar mate riële waarde, naar bezit, waardoor hij op het niet-materièle vlak verarmd. Heijermans is het om een emancipatie van echtheid en waarheid te doen. zinnig Heijermans keek naar wat er in de maatschappij aan de hand was en schreef dat op. Koos van Maren merkt op, dat tussen 1850 en de jaren, waarin „Schakels" ontstond de ijzerindustrie zich in Nederland ontwikkelde; kettin gen, scheepsplaten. Tussen 1900 en 1903 was er de eerste feministische golf: dienstmeiden hielden congressen en kwamen voor hun rechten op. De arbeiders zelf waren in 1880 al de straat op gegaan. Aansluiten bij wat er in de maatschappij leefde en zien hoe het uitwerkte; waarbij de schrijver zijn eigen biografie als model gebruik te. De dramaturg: „Werkloosheid, feminis me; 't verkeert nu in een andere fase van ontwikkeling. Maar 't leeft nog; met „Schakels" sluit je bij werkelijk levende dingen aan. Daarom vinden we het zin nig om 't nog een keer te doen". Theater speelt 'Schakels' vrijdag 10 ok tober in het Zuidlandtheater te Terneu- zen. zaterdag 25 oktober in de schouw burg te Middelburg, dinsdag 25 novem ber in De Concertzaal te Zierikzee. Alle voorstellingen beginnen om 20.00 uur. Expositie plastieken en schilderijen in 'De Witte Swaen' MIDDELBURG - Van zaterdag 20 sep tember tot 26 oktober wordt in galerie 'De Witte Swaen' in Middelburg een tentoonstelling gehouden van brons- plastieken van de Fransman Louis Mo- linari én van Schilderijen van Europe se kunstenaars. Van de Franse beeld houwer zullen circa twintig plastie ken, zowel staande als enkele die ge schikt zijn om aan de muur te hangen, en verschillende ontwerpschetsen te zien zijn. Onder de andere kunstenaars met hun schilderijen (in totaal 23) vertegenwoor digd zijn op deze expositie bevinden zich Charly Toorop. Piet van Wijngaar den. Huib Luns en Bela Kadar. De tentoonstelling wordt 20 september om 16 uur op informele wijze geopend door galeriehoudster Joan van Dijk. Zij zal daarbij een korte uitleg geven van de verschillende werken. De tentoon stelling is tot 26 oktober te bezichtigen op dinsdag tot en met zaterdag van twaalf uur tot half zes 's middags en op afspraak. Donderdag is op de begraafplaats van de Parijse wijk Neuilly de in Zwil seriand vermoorde weduwe van de schilder Wassily Kandinsky begraven. Slechts een klein aantal genodigden woonde de plechtigheid bij. Mevrouw Nina Kandinsky is 84 jaar ge worden. Haar lichaam werd 2 septem ber aangetroffen in haar chalet te Gstaad. Louis Andriessen (foto Wim Riemensi NiDoot Johan van Kempen) u de Nederlandse Operastichting de komende maand de opera „Satvagraha" van Philip Glass gaat opvoeren, is er weer een extra reden om nog eens in te gaan om de achtergronden van de speciale stroming die Glass vertegenwoordigt; die van de „minimal music". Een beweging die niet voor niets tegelijkertijd is opge komen met de herwaardering voor Erik Satie, die ei genlijk als eerste componist van „minimal music" (avant la lettre) kan worden beschouwd. Satle's kunst lévert namelijk de Ingrediënten voor het recept waarmee de muziek van Philip Glass bereid wordt. De totaaiopbouw uit kleine stukjes, die, behalve in lengte, steeds op elkaar lijken, de eindeloos herhaalde of getransponeerde harmonische sequenties evenals de extreme monotonie naast onverstoorbare ritmische ge lijkmatigheid. De Satie-rage, die overigens alweer duidelijk aan het wegebben is, bereikte in 1976 haar hoogtepunt, in de tijd dat er - heel treffend - een grammofoonplaat ver scheen van Satie's door Reinbert de Leeuw gespeelde compositie „Vexations". Een fragmentarisch stukje muziek dat steeds maar her haald dient te worden en waarin de luisteraar die strikt muzikale en geen (quasi-)filosofische maatstaven aan legt. alleen een bevestiging ziet van de vrijblijvendheid van Satie's toonzettingen. geloof Maar de tam-tam waarmee dit bleke muziekje opnieuw de wereld werd ingestuurd alsof het een meesterwerk betrof, bewees de actualiteit ervan door het verband dat er bestond met een nieuw muzikaal geloof waartoe ook onze landgenoot Louis Andriessen zich bekeerde, zoals in dienst compositie „De Staat" (1976) duidelijk werd. De uitingen van de „minimal music" waren in 1975 voor het eerst „live" in ons land te horen, toen het Philip Glass Theatre hier in het kader van het Holland Festival optrad. De magische uitwerking van de eindeloos her haalde klankpatronen, betekende toen voor een belang rijk deel van het publiek een aangrijpende ervaring. Phil Glass bestreed toen uitdrukkelijk de opvatting ais zou een optreden van zijn ensemble meer een meditatie-hap pening dan een concert zijn. Hij zag en ziet zijn muziek als ware kunst, waarbij het psychologisch effect een na tuurlijk gevolg is van die kunstbeoefening. In de tijd van Schumann en Liszt begonnen de mensen te snikken bij het aanhoren van bepaalde composities. Dat waren de ervaringen van toen. bij de kunstuitingen van die periode. De mens van nu wacht op een ander soort muziek met de daarbij behorende uitwerking op de psy che. aldus Glass' visie. stuipjes Glass verklaarde zich dus zonder voorbehoud over tuigd een nieuwe ontwikkeling te vertegenwoordigen, die als stroming even gezond en krachtig is als alle „scholen" in het verleden. En dan met minstens even veel kiemen voor verdere uitbouw als bijvoorbeeld bij de atonaliteit en aangekoppelde pseudo-stijlen het ge val was; een compositierichting waarvan Glass de be staansgrond als voltooid verleden tijd ziet. Het huidige werk van modernen als Boulez en Stockhausen (on danks de goed in de qiode vallende religieuze pretentie van de laatste) ervaart hij als stuiptrekkingen van een ten dode opgeschrevene. Nog even voor de duidelijkheid Philip Glass is een Ame rikaans musicus (geboren in 1937, studies aan de Juil- liard School en bij Nadia Boulanger). die in 1968 een curieus ensemble oprichtte, waarin elektronisch orgel, fluiten en saxofoons de hoofdrol spelen. Hiermee brengt hij sindsdien een eigen, afwijkend soort muziek dat de naam „minimal music" meekreeg, vanwege het uitput tend gebruik van werkelijk minimale muzikale midde len. Figuren als LaMonte Young, Steve Reich en Terry Riley worden eveneens met die kunst in verband ge bracht. Allemaal componisten die de tot nu toe alge meen gebruikte „dramatische" structuren uit hun werk hebben gebannen (hier ligt ook.de kern van de verwant schap met de muziek van Satie, waarover straks meer). onvrede Mede als gevolg van een in veel muziekkringen heer sende onvrede vanwege de ontoegankelijkheid van de avant-gardecomposities uit de na-oorlogse jaren, for muleerde LaMonte Young in het begin van de jaren zestig zijn concept „Theatre of eternal music", waarin hij inspiratie uit de Oosterse cultuur in brede zin bleek voor te staan. Ook wees hij alle constructieprincipes af. die niet gemakkelijk door het oor kunnen worden opge nomen. Uitgaande van de motivering dat er in de muziekprak- tijk grote behoefte bestond aan een vorm van communi catie met het publiek via een onpersoonlijk ritueel, volg de Philip Glass op zijn eigen wijze de door LaMonte Young ingeslagen weg. Zijn voornaamste karakteris tiek. geleidelijke en additief-rekenkundige behandeling van melodie en ritme tegen een in wezen homofoon de cor. In dit opzicht is Glass eigenlijk doorgegaan op een reeds in 1938 door Boris Blacher geponeerde stelling over va riabele metrie; ritmische cellen ln rekenkundige reeksen 1 plus 2 plus 3 plus 4, 3 plus 4 plus 2 plus 1. enzovoorts, enzovoorts, met systematisch doorgevoerde paralelle- gangen en tegenbeweging in een steeds in complexiteit toenemende herhaling. Sinds tien Jaar stelt Phil Glass echter met langer de rekenkundige structuur voorop, maar houdt hij zich meer bezig met de klank zelf. voornamelijk in de zin van speciale aandacht voor de akoestische bijprodukten boventoneni via elektronische versterking Bij weer la ter werk, zoals het aan Vera Beths opgedragen en deze zomer in het Amsterdamse theater Carré uitgevoerde .Attacca" voor soloviool en vocale groep, bepaalt de componist zich dan overigens juist weer tot de puurheid van de klinkende patronen zelf. Maar het is toch steeds Satie's zogeheten „additieve" componeermethode (ad ditief is toevoegend, optellend) die de basis van dit soort van muziekmaken vormt. En ook de muziek van het Philip Glass Theatre is dus gebaseerd op Satie's principes. Phil Glass borduurt ove rigens veel langer op de uitgangspunten door dan Satie in strikte zin ooit zelf heeft gedaan. Diens pianowerken, van de Sarabandes uit 1887 tot de Nocturnes uit 1919 toe. zijn zeer beknopt. In zijn balletmuzieken. die in de uit voering meer tijd in beslag nemen, en ook in het symfo nisch drama „Socrate", wordt hetzelfde procédé in wat uitgebreider kader toegepast. mozaïek Wat is nu eigenlijk precies het afwijkende aan die zoge noemde additief gecomponeerde stukken: het gebrui kelijke verloop van thematische en expressieve ont wikkeling is verlaten. Voor de toehoorder wordt de klankenstroom van een klassieke tijdsstructuur uitein delijk door het muzikale geheugen duidelijk ervaren als een geheel, waarvan alle onderdelen dienen als bouwstenen voor een totaalvorm. Satie's vormgeving is daarentegen eigenlijk meer te vergelijken met een mozaïek. Korte melodische figuren worden domweg herhaald, daarna getransponeerd (dat wil zeggen op andere toonhoogte gebracht), opnieuw gebruikt en dan plotseling weer verwisseld voor een ander motief dat dan dezelfde bewerking ondergaat. Over die vormsche ma's, geënt op de zogezegde variabele metriek, werd dus al eerder in dit artikel gesproken. Bij de klassici nebben we vaste schema's; alleen de va rianten daarop brengen de verrassingen. In de Roman tiek komt wat dat betreft alles op losse schroeven te staan; de enige zekerheid is dan hoogstens nog de eigen- geaarde manier van doen van de componist. En in het Impressionisme is de vorm totaal vervaagd en verliezen we alle grond onder onze voeten, om ons te laten voort vloeien in nevels, of om mee te drijven op de golven van een eindeloze oceaan. Bij Satie nu. „staan we stil" en laten de muzikale objec ten van alle kanten op ons inwerken Door toepassing van de stereotiepe patronen krijgt deze muziek al snel Iets automatisch In die zin is ze natuurlijk ook een regel rechte uiting van de ontstaanstijd Laten we niet verge ten dat in die periode bijzonder veel interesse was voor automaten. En denk ook aan bijvoorbeeld Ravels be langstelling voor onze Hollandse molens en voor aller hande opwindbare speelgoedjes. Behalve aangaande de vorm wordt ook in harmonisch opzicht door Satie een andere weg ingeslagen; hij ver mijdt de tot dan toe logische opeenvolging van de ak koorden en voegt niet-oplossende dissonanten toe. het geen met name van invloed op Debussy's kunst is ge weest. Samengevat is er bij Satie dus een voorkeur voor een niet op ontwikkeling gebaseerde vormgeving, voor rit mische clichés en een geneutraliseerde tonaliteit Een in zekere zin aanverwante toepassing van dit additieve procédé vinden we eigenlijk ook in de continue dansbe weging die in het impressionistische tijdperk zo veelvul dig werd toegepast Denken we in dit verband maar aan de bedwelmende Boléro van Ravel, een op zichzelf staand werk binnen het veelzijdige oeuvre van deze meester, dat overigens qua inspiratie door hemzelf niet hoog werd aangeslagen, maar zijn uitwerking in de con certzaal nooit mist. ritueel Het is waarschijnlijk mede door het ondergaan van dit magische effect dat figuren als Steve Reich en Terry Riley het gingen zoeken in de „minimal music". En evenzo zal LaMonte Young er door beinvloed zijn, alvo rens tot zijn formuleringen te komen in het concept „Theatre of eternal music". Gezegd moet worden dat. ondanks alle getheoretiseer, geen van alle Amerikanen uit deze hoek in staat Is geweest om zelfs maar een flauwe afschaduwing van de rituele kracht in Ravels Boléro op te roepen. In de benauwende atmosfeer van het „fin de siècle" nam Satie de taak op zich om het muzikale materiaal te ont doen van al te zwaar belastende symbolische en expres sieve associaties De muziek moest gehaald worden uit de bewierookte reliekschrijn waar de Romantiek haar in geplaatst had en teruggewonnen worden voor onze alle daagse wereld. En de vraag is nu actueler dan ooit of de door Satie gevonden uitgangspunten de maagdelijke schoot hebben gevormd om een nieuwe kunst uit gebo ren te doen worden Het gaat daarbij dus om de levensvatbaarheid van de principes zelf. Het fletse resultaat in Satie's eigen „musi- que d'ameublement" zegt iels van het bescheiden talent van deze componist, maar tenslotte niets van de bruik baarheid van de toegepaste basistechniek. Phil Glass' toepassing ervan in zijn nu op 17 september in premiere gaande opera, zou daarom ivel degelijk opnieuw een belofte kunnen inhouden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1980 | | pagina 11