«I SchouwemiiDuiveland Extra s£wnV DONDERDAG 11 SEPTEMBER 1980 Een doordeweekse dinsdag. Het Zierikzeese 'Cultuurbol werk', de concertzaal, wordt gevuld met de muziek van één enkele piano. Een twintigtal kleine meisjes concentreert zich op de pas de Bourré. Rode konen, glimmende ogen en vooral... een rechte rug. In Zierikzee wordt 'geballet'. Niet zomaar jazz- of beatballet maar echt klassiek, met Franse namen. een maand draait balletschool 'Giselle' op volle toeren met kinderen en volwassenen uit heel Schouwen-Dui- veland. Danspedagoge Puk Bijl en haar dochter Wieteke hebben hun handen vol om bijna 60 jonge Schouwse dames en één jongeman de beginselen van het klassieke ballet bij te brengen. Drie leeftijdsgroepen beginners en een groep gevorderden oefenen dinsdagsmiddags en 's avonds aan de barre en 'in het mid den'. De jongemeisjesdroom van 'ooit nog eens een prima ballerina te worden' wordt in Zierikzee veelvuldig ge droomd. Je ziet het aan de geconcen treerde gezichtjes; je hoort het aan de stilte. De eerste groep, kinderen van 8 tot 10 jaar, begint om kwart over vier. De meisjes hebben zich allemaal een mooi roze oefenpakje en een echte ballet discipline. Dat is iets wat ik in 15 jaar danslessen geven wel geleerd heb". mollig De meisjes zien er inderdaad heel mooi uit. De meesten zijn frêle en nog niet helemaal uitgewisseld. Hier en daar laat een lief dikkertje zien hoe soepel kinderen kunnen dansen. Wieteke Bijl vertelt dat het helemaal niet uitmaakt met wat voor figuur de kinderen naar balletles komen. „De mensen zeggen vaak tegen een mollig kind: 'maar jij kunt toch niet gaan balletten'. Dat is echt een misvatting. Er kan zoveel ver anderen in de loop der jaren. Boven dien is het opvallend hoe gemakkelijk de meeste stevige kinderen dansen". De oefeningen aan de barre zijn niet eenvoudig. Moeilijke Franse namen en maillot aangeschaft. Sommigen heb- nog moeilijker passen. De pas de Bour- ben zelfs roze schoentjes, anderen trip- ré levert de meeste problemen op. De pelen rond op gewone turnslofjes. Alle- brutaalste meisjes springen gelijk met maal hebben ze een roze band in het de 'juf. Degenen die wat onzekerder haar, een enkeling zelfs nog een strikje, zijn, komen een seconde later. Pas wan- ,Dat uniform maakt het een beetje neer de 'pas de chat' aan de beurt is, zie echt", zegt Puk Bijl. „Dan voelen ze zich je eenheleboel gezichtjes opklaren. Een een echt danseresje. Als die meisjes kattesprong, dat snappen ze wel. Met- zichzelf zo mooi in de spiegel zien, dan een springen er twintig kleine roze doen ze beter hun best. Allemaal hetr poesjes rond. Veel te vroeg is het uur zelfde pak betekent automatisch meer voorbij. De moeders wachten en de pia no zwijgt. Tot volgende week! Dan is het de beurt aan de groep van 10 tot 13 jaar. Als je hen de concertzaal ziet bin nenkomen, moet je denken aan 'de meisjes van 13' van Paul van Vliet. Sprieterig, verlegen en met wapperen de voeten. Op de dansvloer, in hun roze pakjes zijn het ineens ontluikende schoonheden. Ze voelen zich best een beetje mooi en daardoor heel wat meer op hun gemak. Het dansen gaat nog wel wat houterig. In ballettermen heet dat 'staccato'. En dat weer maakt een hoop goed. wereldbol In de tweede groep worden dezelfde passen aangepakt. Het gaat allemaal wat gemakkelijker, de meisjes snappen het eerder. De afwerking van de bewe gingen blijkt, ook al in dit beginsta dium, heel belangrijk. „Je armen moe ten eruit zien alsof je heel gemakkelijk een grote wereldbol oppakt. Je handen lopen soepeitjes in een puntje. Je duim langs je wijsvinger, zodat er een dubbel tje tussen kan blijven zitten", legt Puk uit. De ballerina's doen aarzelend hun best. De muziek zet in. Bijna 20 jongedames buigen zich voor over, de armen losjes uitgespreid. „Denk om je dubbeltje", roept Puk. Puk Bijl en dochter Wieteke: 'Het jazz-ballet heeft een klassieke achtergrond nodig, anders is het echt geen gezicht'. „En om je wereldbol", roept een van de jongsten. „En om je wereldbol", lacht Puk. Ze heeft er lol in. Vooral als blijkt dat de kinderen er positief tegenover staan en er iets van opsteken. „Je moet sommige dingen echt lastbaar voor ze maken, dan gaat het meteen goed. Niet gelijk al te technisch doen maar steeds laten zien wat je bedoelt en op een sim pele manier uitleggen wat er vau ze gevraagd wordt", vertelt de danslera- Puk Bijl weet waar ze over praat. Vijf tien jaar lang had ze een dansschool in Hoek van Holland. Ze begon daar met klassiek ballet maar zachtjes aan werd de school 'veroverd' door het jazzballet, het beat- en tap-dansen. „Op den duur heb je overal een lerares voor lopen. Zelf kom je weinig verder dan de organisa tie. Ik wilde helemaal niets anders dan gewoon balletlessen geven. We hebben de school verkocht", vertelt ze en ze ziet er niet naar uit dat ze er spijt van heeft Na Hoek van Holland streek de familie Bijl dus neer op Schouwen. Om precies te zijn in Dreischor. Daar had niemand ooit iets aan klassiek ballet gedaan dus er lag een enorm terrein braak voor Puk en haar dochter Wieteke, die van be roep eigenlijk portretschilderes is. Wie teke: „Ja. mijn vak ligt eigenlijk op een heel ander gebied maar ik ben door mijn moeder al zo vroeg met het ballet geconfronteerd, dat het mijn grootste hobby is geworden. En om heel eerlijk te wezen, ik vind het prachtig, zo met al die kinderen te werken. Ze zijn lief en gemotiveerd, dus je werkt heel plezie- vloed dan het 'meid, loop toch eens anders opgeleid. Ik leer daar op mijn recht' van allerlei familieleden. beurt een heleboel van". ng'. Wieteke zeifis ook heel lief. als ze met de kinderen bezig is. Minder streng dan haar moeder, komt ze toch heel enthou siast over. De kinderen bewonderen de twee dansleraressen. „Kijk", zegt een meisje als ze binnenkomt, „ik heb mijn haar hetzelfde gedaan als Wieteke". Een andere tegen Puk: „Hoe maak jij nou zo'n knoetje? Moetje daar erg lang haar voor hebben?". spiegels Zo blijkt dan steeds opnieuw dat het uiterlijk, vooral in het begin, erg be langrijk is voor de aankomende balle rina's. Toch proberen ze zich ook zo mooi mogelijk te bewegen. Niet alle maal hebben de meisjes door wat er nou eigenlijk mooi is, maar de spiegel is wat dat betreft meedogenloos. Het is opvallend hoe weinig erin gekeken wordt terwijl toch de hele wand met spiegels is bedekt. Af en toe werpt er eentje een steelse blik in de richting van al dat glas om dan meteen een rood hoofd te krijgen en een beetje rechter te gaan staan. De spiegels blijken dan toch een goede invloed te hebben. Meisjes die het laat ste jaar spontaan en klaarblijkelijk te gen hun zin een heel eind zijn gegroeid, komen een beetje krom en verlegen bin nen.'Als ze aan het einde van de les de zaal verlaten, ogen ze aanzienlijk rech ter. Het ballet heeft blijkbaar meer in- Om kwart over zes is het de beurt aan de groep ouder dan 14 jaar. De leeftijd van de disco-dansers. Dat John Travol ta en consorten belangrijk aan terrein verloren hebben, wordt m de Zierikzee se concertzaal duidelijk. De les is hele maal volgeboekt. Er is zelfs een wacht lijst en Puk Bijl denkt erover om dan maar twee lessen aan die leeftijdsgroep te spenderen. „Ik had het echt niet dur ven dromen hoor, dat er zoveel belang stelling voor zou zijn. Je houdt er toch wel rekening mee dat het jazz-ballet ook mateloos populair is op dit mo ment". Ze vindt het overigens wel erg verstandig van haar klanten dat ze het klassieke ballet prefereren boven alle andere vormen, die toch ook op Schou wen bedreven kunnen worden. „Het jazz-ballet heeft ook een klassieke ach tergrond nodig, anders is het echt geen gezicht", vindt Puk Bijl. Het laatste uur is voor de gevorderden. Voor de import eigenlijk want op Schouwen kun je nooit van z'n leven een paar jaar balletles hebben gehad. Uit heel Nederland zijn er mensen op het eiland komen wonen en er blijken toch minstens 10 dames bij te zijn die in hun vroegere woonplaats de muze dan send hebben gediend. „Ik ben echt blij met deze groep", benadrukt Puk. „Ze hebben allemaal een verschillende ach tergrond, zijn allemaal net een beetje dun gezaaid De balletschool 'Giselle' wil graag, zonder al te veel illusies bij de klanten te wekken, een degelijke balletoplei ding geven. „Het gaat erom dat mensen plezier hebben in wat ze doen. Nie mand hoeft zich te forceren. Als je niet zover kunt doorbuigen, nou dan doe je het wat minder. Echte talenten zijn toch maar dun gezaaid en als je er toe vallig eens eentje tussen hebt, dan is het zaak ze te motiveren voor een echte carrière. Dan nog kun je er vraagte kens bijzetten of een mens daar nou gelukkig door wordt". Toch wordt alles zo echt mogelijk aan gepakt in Zierikzee. Als de zaak wat langer draait komen er ook heuse uit voeringen. Langzaamaan leren de meis jes een heel dansje. Op de vraag of de kinderen ook worden aangespoord om thuis te oefenen, antwoordt Puk: „Nee hoor, helemaal niet. Dat is nergens voor nodig. Ik krijg nu al moeders die horen dol worden van het: 'Mamma kijk eens wat ik kan". Zo gaat dat dus. Eén' keer in de week balletles op dinsdag en de hele week fladderen elfjes op Schouwen-Duive- land. Mieke Kool. ...af en toe een steelse blik... ...echte talenten zijn dun gezaaid... ...de hele week fladderen eljjes op Schouwen...

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1980 | | pagina 37