GENT het grootste is nog niet groot genoeg... D e Belgische havenautoriteiten zien, zo lijkt het soms, hun bed maar zelden. Wil de schepen van de haven net in de linkerpijp van de gestreepte pyjamabroek stappen of daar gaat de bel van de voordeur weer... „Ja schepen. Jean-Pierre van 'ontwikkeling' heeft nu de oplossing: een aangepast kanaal met formidabele sluizen en de mogelijkheid voor grote oceaanreuzen om in één tijd de haven binnen te lopen...". Zo moet het er in de Belgische havensteden toegaan. En die plannenma kers in dienst van Antwerpen, Gent of Zeebrugge, ook zij lijken nimmer toe te komen aan hun hobby (het kweken van cactussen of het inplakken van foto's van wielervedetten..): het ene plan na het andere rolt van hun tekentafel. Alleen in Zeebrugge is de rust weergekeerd. Daar draait schepen Fernand Traen zich nog eens op de andere zij. Brugge heeft de buit binnen: een paar weken geleden ging de regering Martens akkoord met uitbouw van de haven tot 1750 meter. Op dat moment veranderden de collega's van Traen in Gent en Antwerpen in zenuwachtige nagelbij ters... spanbruggen. die voor de grotere sche pen geen belemmering vormen. Want obstakels mogen de schepen, die rich ting Gent koersen in de toekomst niet meer op hun weg vinden. (Dat irriteert en zou de rederijen toch weer kunnen De strijd tussen de drie Belgische ha vens is fel De buitenstaander krijgt de indruk dat de havenautoriteiten elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Kram pachtig houden de havens elkaar in evenwicht, ze laten geen gelegenheid voorbijgaan er de regering in Brussel op te wijzen dat. wanneer de een geld krijgt, de ander toch minstens recht heeft op hetzelfde bedrag. De regering Martens, toch al fietsend over afbrokke lende wegen, dient dan ook zeer om zichtig tewerk te gaan. Drie weken gele den kreeg Zeebrugge groen licht. De protesten bleven niet uit Antwerpen reageerde, by monde van schepen Jan Huyghebaert, furieus. Gent liet even niets van zich horen en dat verraste ve len zeer Maar kijk. de week was nog met om of daar lag al een 'brandbrief op de deurmat bij premier Wilfried Mar tens. „Gent heeft in de Nationale Havencom missie in verband met het ontwerp Zee brugge steeds verdedigd dat de uitbrei ding van Zeebrugge niet ten koste van Gent en/of Antwerpen mocht gebeuren. Concreet betekent dit dat de toeganke lijkheid van Zeebrugge voor schepen 125.000 ton niet eerder mag worden afschrikken..). t-kanaal Het rapport Anselin zal door het Gents stadsbestuur op de dag dat het ver schijnt per ijlbode naar de regerings gebouwen in Brussel worden gezon den. Weer een rapport over een kanaal met sluis, een plan dat België miljar den gaat kosten... En er liggen al zoveel rapporten, schetsen, plannetjes en 'smeekschriften'. Een Baalhoekka- naal, een plan om de Westerschelde uit te baggeren, een vergeelde studie over een kanaal tussen Zeebrugge en Gent... En wat te denken van het plan voor de aanleg van een 'omgekeerd T-kanaal'? Premier Martens haalde het, toen hij begin oktober een banket in Gent ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de Vereniging van de Gentse Zee- vaartbelangen bijwoonde, plotseling uit de aktentas. Minstens drie 'aanzit- Juliana en .koning Boudewijn hadden nog maar nauwelijks de openingshan deling verricht 11968» of daar ging de bel weer bij de schepen van de haven van Gent: „Meneer de schepen, hier is het plan voor een sluis, geschikt voor 125.000 -onsschepen". En weer sliep de schepen die nacht niet.. Nu. 12 jaar later, is de presentatie van een 150.000-tonsplan nabij. grondig gerealiseerd clan voor Gent en Antwer- s.hoot 0 dat mome„t de ,,ap pen schreef het Gentse stadsbestuur.- het verkeerde keelgat... Een 'omge keerd T-kanaal'.... Een kanaal dat Gent en Antwerpen met de Westerschelde moet verbinden en een Baalhoekka- naal. maar ook een nieuw Kanaal Gent- Terneuzen overbodig maakt. Het zou moeten uitmonden ergens ten oosten van Terneuzen. Opnieuw een doorsnij- wout *bareman Gent vreest de expansiedrift van Zee brugge. De regering mag dan zeggen dat de uitbreiding van de haven aan de Noordzee geen consequenties zal heb ben voor Gent en Antwerpen, in Gent is men bang dat. een bedrijf als Sidmar op termijn weieens zou kunnen besluiten de aanvoer van ertsen te verleggen naar Zeebrugge om de doodeenvoudige re den dat aanvoer in bijvoorbeeld 100.000-tonsschepen goedkoper en dus aantrekkelijker is dan het 'gepriegel' met schepen tot 60.000-65.000 ton via de sluis van Terneuzen en het kanaal naar Gent. verbeteren Wat kan Geilt anders dan harde eisen stellen, de toekomst van de haven is er immers mee gemoeid. Een jaar gele den, in oktober, installeerde Gent in derhaast een zwaarbemande werk groep onder leiding van professor An selin van de Rijks Universiteit in Gent. Opdracht van het Gents stadsbestuur aan de werkgroep: Bestudeer op welke wijze de verbinding van Gent met de zee (de Westerschelde) kan worden ver beterd. De werkgroep-Anselin kreeg een jaar de tijd. Over een maand kan dus het eindrapport tegemoet worden gezien. Met het installeren van een spe ciale studiegroep kwam Gent tege moet aan het verlangen van 'Brussel', maar ook van 'Den Haag' om de wen sen ten aanzien van het Kanaal Gent- Terneuzcn en van de zeesluis bij Ter neuzen eerst maar eens grondig uit te werken. Dus kwam er een werkgroep. Het is leuk om te weten dat de uitkomst van het onderzoek van Anselin en zijn deskundigen eigenlijk al vaststond op het moment dat de werkgroep 'plech tig' op de rails werd gezet. Want in Gent weten ze het al jaren: Er moet bij Ter neuzen een nieuwe zeesluis komen, ge schikt voor schepen tot 150.000 ton en als het kan nog iets groter Ziedaar de conclusie van het rapport dat professor Anselin in oktober - ongetwijfeld op een bijeenkomst waar 'bubbeltjeswater' wordt geschonken en een koude schotel wordt geserveerd - zal presenteren Een week geleden 'lekte' de kem van het rapport-m-de-maak 'toevallig' uit. An selin wii bij Terneuzen een nieuwe zee sluis van 500 meter lang en 65 meter breed en een zeekanaal met een breedte van 300 meter Voor de aanpassing van het kanaal kan gekozen worden uit twee mogelijkhe den: ofwel een verticale oever met be houd van de huidige breedte lenkele minder omvangrijke verbredingen daargelaten» en verdieping van het ka naal tot 17 meter, ofwel behoud van de taludoevers, maar dan wel een verbre ding over de volle lengte van het kanaal opend een kanaal van Gent naar Ter tot 300 meter neuzen. De oude zeesluis en de binnen- De werkgroep velt ook een oordeel over sluizen hadden inmiddels plaats moe de bruggen bij Zelzate. Sluiskil en Sas ten maken voor een nieuwe, grote zee van Gent Die moeten verdwijnen en sluis voor schepen van 60 000 ton en een vervangen worden door tunnels of grote snelle bmnenvaartsluis. En koningin ding van het Zeeuws-Vlaamse land.... Nog vóór het kopje koffie zat het plan. dat overigens vele jaren daarvoor al eens was gepresenteerd, alweer in de tas van de premier. Wilfried Martens wilde de discussie alleen maar wat ver levendigen heette het. Reactie van schepen Jan Huyghebaert van Antwer pen: „Die oplossing zou niet alleen aan zienlijk duurder zijn dan de andere ka naalplannen. maar ook heel wat tijdro vender voor de scheepvaart van en naar Gent". Terug dus weer naar de oude stellingen, voor Antwerpen een Baalhoekkanaal en voor Gent een aangepast kanaal GenUTemeuzen met een nieuwe zee sluis bij Terneuzen. ambities Gent vecht sinds jaar en dag voor een betere verbinding met dc zee. Steeds weer steken de plannenmakers de kop pen bij elkaar en de schetsen, die van de tekentafels dwarrelen, worden steeds ambitieuzer. Op een frank meer of minder wordt niet gekeken... Het ka naal. zoals het er nu ligt. kent vele voorgangers. AI in de zestiende eeuw dachten de Gentse bestuurders in de richting van 'De Hont'. de uitloper van de rivier De Schelde. Dat was in de tijd dat de economische activiteiten in de Zwinsteden Sluis en Damme drastisch afnamen. Gent was tot op dat moment steeds aangewezen geweest op de ver binding via 'De Lieve', die in noord westelijke richting naar het Zwin voerde. Maar in die zestiende eeuw was het Zwin het Zwin niet meer en de Gentena ren keken uit naar andere en vooral be tere vaarwegen. In hun brein rijpte een mooi plan het graven van de Sasse Vaart. Even kort in 1567 werd de sluis bij Sas van Gent in gebruik genomen ihet kanaal mondde uit in de Papegeu- le. die weer in verbinding stond met 'De Hontei En weer kwam het verval Gent maakte een crisis door en van het kanaal bleef met meer over dan een slij- kerige geul. waann de paling het alleen vertoningsrecht had In het begin van de negentiende eeuw werd de draad weer opgenomen Er kwam een nieuw kanaal. In 1827 werd het feestelijk ge- Hoe reageert Nederland, want Gent kan leuke plannen maken, een nieuwe zeesluis moet op Nederlands grondge bied worden aangelegd, een kanaal verbreding treft vele duizenden Zeeuws-Vlamingen. Drie jaar geleden voorspelde de toenmalige minister van verkeer en waterstaat Tj. Wester terp dat de aanleg van wéér een nieu we sluis bij Terneuzen en wéér een ver breding van het kanaal wel eens op grote bezwaren zou kunnen stuiten. Burgemeester C. Ockeloen van Ter neuzen uitte zich toentertijd wat min der pessimistisch. Hij zei onder meer: „Als men denkt dat het nodig is, dan moet die zaak om te beginnen maar eens grondig worden onderzocht. Echt, Terneuzen is best be reid om dit soort zaken in een breder verband te zien; wij stellen ons heus niet negatief op en staan er open voor. Op voorhand zie ik eigenlijk geen on overkomelijke problemen.Wethou der dis. R. C E. Barbe (planologie, ruimtelijke ordening, milieui van Ter neuzen een paar maanden geleden: „Voor ons is de huidige sluis geen bottleneck, die remmend zou werken op de industrievestigingen. Wat die nieuwe sluis betreft gaat het vooral om de bereikbaarheid van Gent en het is dus in eerste instantie een zaak van Gent om te bewijzen dat die nieuwe, nog grotere sluis inderdaad broodnodig is. Moet er opnieuw aan de verbinding Gent-Westerschelde worden gesleuteld dan kan dat ingrijpende ruimtelijke ge volgen hebben. Daarom zeggen wij Gent. ga die zaak eerst maar eens voor jezelf op een rij zetten en maak die wen sen ook op nationaal niveau maar eens zodanig hard dat het ook inderdaad een haalbare zaak blijkt En pas dan kan er met ons gepraat worden...". Beide Temeuzense bestuurders wor den op hun wenken bediend. Gent maakt op dit moment z'n huiswerk Nog voor het einde van het jaar is het karwei geklaard en zal aan 'Brussel' worden bewezen „dat die nieuwe, nog grotere sluis inderdaad broodnodig is". De wensen zullen op nationaal niveau zeker hard gemaakt worden. En daarna is het aan de regering om aan te klop pen bij de collega's in Den Haag Neder land en Terneuzenwacht af We moe ten niet afwachten zong het WD- raadslid W. de Zeeuw m Terneuzen de afgelopen maanden regelmatig. ..Deze plannen zijn zo ingrijpend voor ons ge bied dat we ons nu alvast maar eens uitgebreid moeten laten informeren over wat Gent nu eigenlijk precies wil. Anders krijg je in het Kanaalzone-ge bied grote onrust De mensen, met na me in Sluiskil, zijn de jaren zestig nog niet vergeten...De Zeeuw herhaalde het donderdagavond tijdens de raads vergadering. Een nieuwe, grotere zeesluis bij Ter neuzen. Een 500 meter lange sluis. 65 meter breed, voorzien van een immen se voorhaven. In het structuurplan van Terneuzen en het streekplan Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen wordt rekening gehouden met de aanleg van een nieu we sluis in het gebied tussen de huidi ge zeesluis en chemiegigant Dow Che mical. En laat 'Brussel' nu eens 'ja' zeggen en 'Den Haag' akkoord gaan. is de honger van Gent dan gestild, zal de schepen van havenzaken in Gent dan van een gezonde nachtrust kunnen genieten? Mogelijk, al is de kans erg groot dat de schepen dan droomt van een nog grote re sluis, geschikt voor schepen tot 250.000 ton... Inspecteur H. D. J. Wolfensberger van het Loodswezen in Terneuzen heeft de schetsen tenslotte al gezien... Foto's: Charles Strijd. PZC/zaterdagkrant 21 ZATERDAG 30 AUGUSTUS 1980 De werkgroep Anselin wil obstakels als de brug bij Sluiskil uit de weg ruimen. Mammoetjes' op het kanaal. Gent wil ze groter zien. De huidige zeesluis bij Terneuzen verouderd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1980 | | pagina 21