RONALD REAGAN waarom zouden we nog belijdenis doen? VROUWEN CONFEREREN IN KOPENHAGEN kandidaatstelling is hoogtepunt van republikeins congres ZATERDAG 12 JULI 1980 PZC/opinie en achtergrond (Van onze correspondent Henk Kolbi Kosten, noch moeite zijn, zoals dat heet, gespaard om van het aanstaande dinsdag te beginnen nationale congres van de Amerikaanse republikeinse partij een luidruchtig, kleurig schouwspel te maken. De conventie in detroit krijg een hoogtepunt in de aanwijzing van Ronald Reagan als officieel kandidaat voor het Witte Huis. De republikeinse partij, die een doorgaans met sterren en strepen gedecoreerde olifant als symbool voert, gaat eensgezind de verkiezingen in onder de banier van een bijna zeventigjarige zonder politieke boodschap van betekenis. Of het zou zijn voortdurend herhaalde belofte moeten zijn dat hij het geteisterde Amerika weer overeind zal helpen, nadat het tengevolge van vier jaar democratisch beheer door de knieën dreigt te zakken. De Amerikaanse politieke partijen hebben zeer in het algemeen geen dui delijke ideologie, die gelijkgezinden kan verenigen. Het feit dat de Demo craten zich gaarne beroepen op him zorg voor het welzijn van de arbeiden de bevolking en de Republikeinen de reputatie hebben zich vooral te rich ten op het belang van het groot-kapi taal biedt geen ruimte voor noodzake lijke nuances. En die zijn er wel. want bijvoorbeeld de scheidslijn tussen con servatieve politieke denkers en libera ler opvattingen, loopt dwars door bei de partijen. Dit gegeven op zichzelf maakt het nodig om alle verklaringen over „eenheid" bij de Republikeinen en „verdeeldheid" onder de Democra ten met terughouding te benaderen. In de afgelopen dagen hebben de Re publikeinen in Detroit beraadslaagd over het partijprogramma. Op zichzelf is dat een politieke vingeroefening van betrekkelijke betekenis, omdat de pre sidentskandidaat slechts zeer in het algemeen rekening behoeft te houden met de beleidspunten die in het „party platform" worden vastgelegd. Maar de debatten in Detroit hebben vrijwel vanaf het begin verraden dat binnen de republikeinse partij de eenheid ver valt te zoeken als het gaat om de vraag of gelijkberechtiging van de vrouw per amendement in de grondwet moet worden opgenomen of om een grond wettelijk verbod van abortus, dan wel om het verbieden van vruchtafdrijving met staatsgeld, tenzij het leven van de aanstaande moeder in gevaar is. gelijke rechten Het rechtse element in de republi keinse partij heeft duidelijk de over hand en het feit dat het „equal rights amendment", oftewel het amende ment voor gelijke rechten (op de grondwet), in het spraakgebruik be kend als ERA werd afgewezen als grondstof voor het partijprogramma betekent voor de Republikeinen een belangrijke stap terug. Immers anno 1940 waren de Republikeinen de eer sten die zich voor de gelijkberechti ging van de vrouw inzetten en nog in 1916 verklaarde de partij zich vóór het amendement, dat al jarenlang in de wetgevende vergaderingen van de Amerikaanse staten is blijven han gen. De staten moeten het amende ment goedkeuren om het als aanhang sel bij de grondwet te kunnen voegen en nog drie staten moeten ja zeggen. Er is tenslotte een slap compromis aangenomen, dat zich wel voor de ge lijkberechtiging van de vrouw ver klaart. maar tegen het huidige amen- dementsvoorstel. Talrijke politieke fi guren van betekenis in de partij, man nen én vrouwen, hebben gewaar schuwd dat een afwijzing van ERA de Republikeinen de verkiezingen kan kosten. Reagan houdt zich zorgvuldig in het midden, niet duidelijk tegen, maar ook niet duidelijk voor, en voor zover het Amerikaanse systeem het nodig maakt dat presidentskandida ten pijlsnel van kleur kunnen verschie ten. is dat nog begrijpelijk ook. En zel den is er een verhelderender verkla ring afgelegd omtrent de werkelijke stand van zaken in de Amerikaanse politiek, dan Reagans recente beken tenis dathfj in 1976zonder enige ten<"- houdingkandidaat had kunnen zijn met Jimmy Carters programma. In alle toonaarden zal volgende week de republikeinse partij pogen het Amerikaanse volk een illusoire een heid te tonen. Achter de triomfantelij ke Reagan zal zich een rij van versla gen mededingers opstellen, de man nen die de inleidende en toonzettende redevoeringen gaan houden, zullen de man die in zijn vrije tijd vrijwel uitslui tend onder een cowboy-hoed en met een zadel over de arm valt te bezichti gen, opdissen als het politieke genie waarop de VS al jaren hebben ge wacht. Vier jaar op zijn minst De fei ten spreken dat enigszins tegen gege ven het feit dat Reagan al bijna twee decennia op jacht is naar de kans om zijn staatsieportret in alle officiële bu relen van de VS te doen ophangen. De conventie, de speculaties over Rea gans kandidaat voor het vice-presi- dentschap daargelaten (een keuze die in het licht van zijn leeftijd grote bete kenis heeft) is een gebeuren zonder we zenlijk politiek belang, een uitstapje voor de gedelegeerden en hun families. Een kermis waarbij het merendeel van de afgevaardigden tenslotte nauwe lijks meer benul heeft van de vele poli tieke afspraken die in de marge wor den gemaakt. Het is zelfs niet eens waarschijnlijk dat de voorstanders van ERA de macht hebben om de my the van de eenheid doeltreffend te doorbreken. ..Detroit epjoys a good party" is het motto van dit congres en dat heeft een dubbele betekenis: de stad houdt van een feestje en is blij met een goede po litieke) partij. De organisatoren heb ben de bezitters van plezierboten op getrommeld voor een vlootschouw op de rivier aan de overkant waarvan Ca nada ligt, kortom: een oppervlakkig waarnemer zou menen dat het alle maal wel goed gaat met de stad. Niets is minder waar. Tot grote woede van de Republikeinen is president Carter dezer dagen een hulpprogram ma voor de geteisterde auto-industrie komen aankondigen ter waarde van een miljard dollar. Dat is niet niks, maar veel te weinig vooralsnog. Sme rige politiek, roepen de Republikei nen, die immers zelf niets anders heb ben aan te bieden vooralsnog dan be loften en dan nog vage. Smerige poli tiek? In de op vijf na grootste stedelij ke conglomeratie van de VS zijn bijna 226.000 mensen afhankelijk van hulp voor families met afhankelijke kinde ren. Ruim 293.000 mensen krijgen „voedselbonnen", dat wil zeggen een overheidssubsidie op hun eerste le vensbehoeften. Onder zwarte en ge kleurde jongeren is het werkloos heidspercentage verbijsterend: 62 procent. Ouden van dagen kunnen het geld voor de bejaardentehuizen nau welijks meer opbrengen dankzij de inflatie, anderen staan voor de keus tussen, elektriciteit gas en water of eten. De stad. die zich ooit met trots de hoofdstad noemde van 's werelds auto industrie, is een treurig toneel voor de bijeenkomst van een partij die de ar beidende bevolking nooit veel meer te bieden heeft gehad dan de verzekering dat het de arbeider goed gaat als de onderneming floreert. Een van de vijf Detroitse arbeiders is zonder werk en zonder vooruitzicht op spoedige ver betering, maar doorgaans wel met een gezin om te voeden. In de depressieja ren tussen 1932 en 1936 was de werk loosheid tussen 17,2 en 24.1 procent. Nu is die 18.4 procent. De 20.000 Republikeinen die in uitbun digheid aan hun congres beginnen en daarbij doorgaans een stevige slok drinken en aardige uitstapjes maken, worden geconfronteerd met de duizen den in de lange rijen voor de kantoren Ronald Reagan waar de werkloosheidsuitkering wordt betaald, met mensen die. met hun ar beid. hun geborgenheid, zelfvertrou wen en waardigheid zijn kwijtgeraakt. En met name voor de jonge arbeiders in de auto-industrie, die minder dan tien dienstjaren hebben, begint het eind in zicht te komen van de uitkerin gen die bedrijven en vakbond betalen, omdat de fondsen opraken. In een stad al Detroit die zo afhanke lijk is van één industrie, doet zich het zelfde verschijnsel voor als in ontwik kelingslanden die hun economie schragen op de oogst van één overwe gend produkt. En met de ontslagen in de autobedrijven zakt ook het zakenle ven van de middenstand in en van de toeleveringsbedrijven die auto-onder- delen maken, etcetera, etcetera. In de New York Times schreef dezer dagen een student uit Detroit: „ver geet Detroit niet als op 18 juli de con ventie voorbij is. Detroit is een meer dan levensgroot symbool van de ar moede die in vele andere grote stedelij ke gebieden in het hele land heerst. Gedenk dat armoede, honger en werk loosheid zorgen en omstandigheden zijn, die verdwijnen als de conventie- gangers en de media hun koffers pak ken en naar huis gaan. armoede is voor sommigen wellicht slechts een politiek probleem dat hen in diepe ver legenheid brengt. Maar voor het ze venjarige kind in Detroit. wiens vader en moeder geen eten kunnen betalen en dat voortdurend wordt bedreigd met het ophouden van de werkloos heidsuitkering of het terugvorderen (van op afbetaling gekochte goederen) en het afsnijden van gas, water of elek triciteit of huisuitzetting, voor dat kind is ai-moede een ontnuchterende en vaak angstaanjagende werkelijk heid". Aldus de student Kevin Fobbs. De republikeinse conventie amuseert zich intussen met een vlootschouw van pleziervaartuigen en onophoude lijk donderend applaus. Voor Detroit is het congres een soort eerherstel na jaren van een slechte reputatie, de Re publikeinen hebben gemikt op een stad waar Reagan althans een poging kan wagen een flink stuk van de stem men van de arbeidende massa te ver werven. Het heeft er even naar uitge zien dat het zou lukken. Dat is niet langer het geval evenwel, en het is daarom verstandig aan de optimisti sche opiniepielingen die de Republi keinen zo gaarne tonen, voorzichtig heid te knopen. Want gegeven de om standigheden is in Detroit feestvieren nauwelijks gepast. Aan het ziekbed van het vrije onderne merschap kan ronald Reagan geen wondermiddelen tevoorschijn halen uit het kleine dokterstasje vol paarde- middelen waarmee hij stad en land in de afgelopen maanden heeft afgereisd. (Door Nel van Bemmeh Zo n 13.000 vrouwen uit 151 landen zullen in de loop van volgende w«t Kopenhagen arriveren. Ze gaan met elkaar bespreken wat ze kunnen don verbetering te brengen in hun - bij mannen vergeleken - achtergestelde^ ties. Drieduizend van hen zullen dat doen als afvaardiging van hun regeritj in elk geval opgenomen in een regeringsdelegatie), op de vrouwenconfenj van de Verenigde Naties. De andere 10.000 spreken op eigen gezag, en voorn- rekening; sommigen van hen vertegenwoordigen een organisatie of een p, uit de vrouwenbeweging: zij bezoeken de schaduwconferentie Forum. Tep kertijd is ook nog een vrouwencultuurfestival georganiseerd, waaraanom meer het vrouwenkunsthuis Amazone en het filmcollectief Cincmienult.j sterdam meewerken. Vijf jaar geleden werd het Internatio naal Jaar van de vrouw gehouden. Toen vonden twee soortgelijke confe renties in Mexico plaats. De VN-confe- rentie stelde toen een Wereldactieplan op. en riep het Decennium (periode van tien jaar) van de Vrouw uitNu. vijf jaar later, gaat de VN-vrouwenconfe- rentiein Kopenhagen (14-30 juli) bekij ken wat er van dat Wereldactieplan te rechtgekomen is. en zal een nieuwe versie worden vastgesteld. Daarbij zullen vooral onderwijs, werk, en ge zondheid aan de orde komen. Daar naast staan drie politiek beladen on derwerpen op de agenda: de gevolgen van het apartheidssysteem voor Zuid- afrikaanse vrouwen, de gevolgen van de Israëlische bezetting voor Pale stijnse vrouwen, en de positie van vrouwelijke vluchtelingen. De deelneemsters aan Forum willen, niet gehinderd door enig regerings standpunt. elkaar laten weten hoe zij deze verschillende problemen in hun dagelijks leven ervaren, en deze infor matie doorspelen naar de VN-confe- rentie. Als Nederlandse vrouw zul je niet di rect veel van de conferenties merken, afgezien van dagelijkse radio- en tele visiereportages, en stukken in de krant. Toen staatssecretaris Kraaije- veld-Wouters (als staatssecretaris van emancipatie, aanvoerster van de dele gatie) naar het effect van „Kopenha gen" voor Nederlandse vrouwen werd gevraagd, volstond ze met op te mer ken dat het beleid nieuwe impulsen zou kunnen krijgen. Hoe belangrijk ook: zo'n opmerking klinkt vaag en, zonder duidelijke voorbeelden, ver van de dagelijkse werkelijkheid ver wijderd De onvermijdelijke voorbereidende nota's die Nederland voor „Kopenha gen" heeft uitgebracht, zijn ongeveer even vaag. Ze gaan over de drie be langrijkste programmapunten: ge zondheid, onderwijs en werk. Zoals een door de PvdA ingestelde werk groep ook al opmerkte: de nota's som men wel informatie op. maar wat er de afgelopen vij f j aar is bereikt wordt niet op een rijtje gezet. Nog gekker is dat in het rapport over „werk" geen woord vermeld is over de economische waarde van (onbetaalde) huishoudelijke arbeid" vreemd in een rapport over vrouwenwerk. Wast de schrijfster van dat rapport (mevrouw M. H. Kolkman) nooit af, doet ze geen boodschappen, verzorgt ze nooit een zieke huisgenoot? Of is ze er al zozeer aan gewend dat haar hulp dit voor haar doet, dat ze er niet meer aan denkt dat de meeste vrouwen dit zelf (soms naast een betaalde baan) doen? Een ander manco in de drie voorberei dingsrapporten is dat de buitenlandse vrouwen in Nederland geheel buiten beschouwing worden gelaten. Maar op dit punt heeft Nederland zich inmid dels gecorrigeerd door in een amende ment op het Wereldactieplan extra aandacht voor migrantenvrouwen te vragen. armer De gegevens die de derde-wereldlan den over de afgelopen vijf jaar hebben verzameld, hebben in elk geval één duidelijke conclusie opgeleverd: de armste vrouwen zijn armer gewor den. Dit komt niet alleen door de in ternationale economische crisis, maar ook doordat de meeste ontwik kelingshulp tot nog toe op mannen was gericht (bijvoorbeeld grootscha lige, technologische projecten), en daardoor vrouwen vaak achterop hielp. Deze kwestie zal een belangrijk van bespreking worden in Kopt- gen en komt. gelukkig, ook als-^ vaker aan de orde bij conferenties de Nieuwe Internationale Ecota sche Orde (een nieuwe wereldo© tende organisatievorm waarbij dt"; vaart eerlijker verdeeld zou ml zijn) onderzoek nodig Een van de leden van de Nederlui voorbereidingscommissie, de hou raar emancipatie Geertje Thomas) looft dat „Mexico" een stroomn snellingsfunctie heeft gehad, n dat „Kopenhagen" ervoor moei passen niet in herhaling te gaaut vallen. Om dit risico te vermijden volgens haar een diepgaand hs risch onderzoek moeten wordtti daan naar de tradities, die ervoori gen dat de biologische versrtd tussen mannen en vrouwi weer worden aangegrepen omvr wen op het tweede plan te plas:» Die analyse zou wereldomvalï moeten zijn, en zou een instrua voor vrouwen moeten vormen hun eigen situatie een strategic verandering te ontwikkelen. vrouw Thomas vindt het begrijpt! dat in de VN-stukken voor „Kopal gen" zo'n analyse ontbreekt, omi politieke gevolgen ervan erg zouden zijn. Een in het oog springend voorin van traditie-gebonden vrouwen® drukking is de clitorisbesnijdea als die in landen in het Midden-Oa en Afrika wel wordt toegepast.We se vrouwen hebben met overga») solidariteit met de verminkte as wereld-vrouwen getoond. Diesolic teit werd gewaardeerd, maarsorast - door de presentatie ervan kwetsend ervaren. Alle aandacht richten op datenu soleerde probleem blijkt nietergc tief. Solidariteit levert meer op» neer een brede gemeenschappé basis aanwezig is. Niet alleen x vorm van het door mevrouw Uk bepleite onderzoek, maar ook: vorm van de wil om tot een cc economische orde te komen. samen zwemmen De secretaris-generaal van de kc: de VN-conferentie. de Jamaica Lucille Mair, wees er in een intern op dat de toekomst van de rijkelani mede afhankelijk is van een groen de arme landen: zonder die het Westen zonder voldoende afe bied. „Het is samen zwemmens men verdrinken", aldus mera Mair. Tot nog toe leek het er vaak o: westerse vrouwen en vrouwen tl wikkelingslanden tegengestelde langen hadden. Om die tegensta niet te hoeven zien nemen wea vrouwen in discussies nogal eens: toevlucht tot protesten tegen cï meenschappelijke vijand „multiiii nal". het bedrijf dat hier de vrouR ke arbeidskracht (bijvoorbeeld is textiel) op straat zet. om vervol? een vrouw in de derde wereld te betaling van een laag loon uitte ten. Belangrijk, maar ook de m ze van multinationals moet net geïsoleerd probleem bekeken wed Hopelijk zullen de vrouwen mü? hagen meer punten van gemeens! pelijke belang ter tafel kunnen gen. Ui. Jit de getallen is bet wellicht maar ten dele af te lezen: de dalende lijn in de bereidheid om "belijdenis te doen'. Telkens melden zich toch weer men sen, jongeren vooral. Maar de vanzelf sprekendheid waarmee 't vroeger ge beurde is er - ook in onze omgeving - niet meer. Nog niet lang gelden zag je ze vooral op Palmzondag in een lange rij voor de kansel staan. De 'oogst' van één of meer jaren kerkelijk onderricht voor jonge mensen. Voortaan zouden ze behoren tot de *belijdende leden' en als zodanig deelnemen aan 't Heilig Avondmaal. Nn ja, dat laatste gebeur de maar zeer ten dele, gezien de magere bezetting van de avondmaalsdiensten. Het aantal avondmaalsvieringen per jaar kon je ook op de vingers van éen band tellen. Kerkordelijk is het - in de hervormde kerk - allemaal duidelijk geregeld. Als kind gedoopt krijg je te zijnertljd te ho ren wat er met je gebeurd Is en Je leert wat daarmee samenhangt. Min of meer gelijk op met het naar school gaan. Zo als je daar op een gegeven ogenblik een punt achter zet. zo doe je dat ook achter de katechese Je doet belijdenis. Je weet nu waar het om gaat Dus mag je ook aan het avondmaal aangaan. Je mag stemmen en gestemd worden. Je staat in het register. Je draagt finan cieel bij en draagt verantwoordelijk heid. Je hebt gekozen en beaamt je doop. Een duidelijke afronding. Maar zo mooi dat kerkordelijk in elkaar zit de werkelijkheid is anders. Dat zal wel daarmee te maken hebben, dat ge loofsontwikkeling andere wegen kan volgen dan de groei naar volwassen heid. Ook deze laatste gaat trouwens - zeker In onze tijd - niet de weg van een rustige ontwikkeling. Kennis moge belangrijk zijn, maar overal in de samenleving zien we de noodzaak van om- en herscholing, van voortgaande vorming. Keuzen zijn noodzakelijk, maar hoevelen moeten niet terugkomen op hun keuze? Tel kens moet een mens zich opnieuw oriënteren. Eigenlijk ben je er nooit. Volwassenheid is een erg betrekkelijk begrip. Als het om geloven gaat geldt dat alleen nog maar sterker. Zo ergens, dan is daar sprake van ups en downs, van tijden van zekerheid en perioden van diepe twijfel. Soms 'zie'je 'top jongere leeftijd veel duidelijker dan als volwassene En als ergens het leren en nadenken nooit voltooid is. dan hier. Daarom komt het belijdenis doen in de boven aangegeven zin vaak haaks te staan op de realiteit van geloof en ongeloof, zoals die in onze dagen door heel velen wordt beleefd. Het kan eigenlijk niet meer zo. vragen Maar dat leidt tot diep ingrijpende vragen. Is de volgorde doop - belijdenis doen deelname aan bet avondmaal wel zo vanzelfsprekend? Is belijdenis doen wel zo'n eenmalige zaak? Is belij denis doen terecht ook een administra tieve kwestie? Moet de regel blijven dat amtsdragers alleen ut 'belijdende leden' kunnen worden gekozen? Geen wonder dat een en ander regelmatig in kerkeraden ter sprake komt. En zo werd het kort geleden ook aan de orde gesteld in de classicale vergadering van Goes en de provinciale kerkverga dering van Zeeland. De vragen vielen overigens - en het is goed dat nu terugziend duidelijk te stel len - ook te beluisteren in de zestiger- en zeventiger jaren. In 1966 en volgende jaren spraken jon geren uit de hervormde kerk in het ka der van 't project 'Kerk 66-2000" als volgt: „De groep heeft de openbare be lijdenis in de huidige vorm als toelating tot het Heilig Avondmaal afgewezen. Wel wil de groep de openbare belijdenis gehandhaafd zien als: a. inzegening in het 'ambt van gelovige'; b een persoon lijke openbare keuze om tot de gemeen te van Christus te horen; c. het zich dienstbaar stellen voor het werk in de gemeente". Het is de vraag of dit vol doende doordacht was Maar een sig naal was het wel. En als zodanig is er te weinig op gelet. In het begin van de ze ventiger jaren spraken jongeren en ou deren zich uit in de zogenaamde 'Alge mene Kerkvergadering' (AKV) Ze zei den tot de synode: „Mede omdat de hui dige 'openbare belijdenis des geloofs' zowel naar vorm als naar inhoud anders wordt beleefd dan vroeger en de wijze waarop aan de belijdenis gestalte gege ven wordt verandert, dient hierin niet langer een voorwaarde gezien te wor den. Deelneming aan het Avondmaal is een belij denis, dat men zich door de Heer der Kerk geroepen weet. Deze be lijdenis verdraagt zich niet met een mi nimum leeftijd of voorschriften. Wat de gezinscommunie betreft komt de AKV eveneens tot de wens deze te aanvaar- stemmen uit.de kerken den. Het argument "zij zijn te jong om het te begrijpen' is onjuis. Zij zijn met te jong om door God gekend en genood te worden". Inmiddels heeft de synode, die oor-, spronkeii jk zeer gereserveerd stond te genover deze suggesties, in 1974 naar aanleiding van een rapport onder de veelzeggende titel 'De deelnemeing aan het Avondmaal; de plaats van jon geren in een luisterende en vierende gemeente' aan de kerkeraden de ruim te gegeven om plaatselijk te beslissen of jongeren aan de viering kunnen deelnemen. En het gebeurt inmiddels in een groot aantal gemeenten na door gaans zeer verantwoorde voorberei ding. Ik maak in dit verband graag enkele opmerkingen. Vraagtekens bij het belij denis doen getuigen van een bijzonder ernstig nemen van de doop. Tot 1816 bestond het in de hervormde kerk niet. vooral omdat men de indruk wilde voorkomen dat de doop pas volledig werd doordat de dopeling op volwassen leeftijd de doop voor zijn rekening nam. Dat zou een heilloze suggestie zijn. Door de doop behoort men helemaal bij de gemeente des Heren. De afwijzing van het argument tegen avondmaals- deelname van jongeren 'ze zijn te jong om het te begrijpen' is geen nieuwig heid van de Algemene Kerkvergade ring, maar een echt kerkelijk gedacht protest tegen een over-intellectualise- ring (eerst begrijpen, dan doen) van het volgen van de Heer Ten tweede, van het avondmaal een volwassenenzaak maken suggereert de gedachte, dat je 'er aan toe kunt ko men' Als je maar goed je best doet om bij de katechese het een en ander op te steken, dan ben je er tenslotte wel klaar voor. Alsof je er ooit klaar voor bent! Inderdaad zal een kind het (op z'n eigen wijze) soms dieper kunnen beleven dan een volwassene! Daar komt nog dit bij; intellectualisering en cultivering van het gevoel gaan soms griezelig hand in hand. Anders gezegd: Alsjeerop de een of andere manier (verstandelijk, ge voelsmatig) aan toe kunt komen, dan ben je nog maar een stap verwijderd van de (in brede kringen van de her vormde kerk verspreide) gedachte, dat de doorsnee-mens er eigenlijk niet of nog met aan toe is: een soort principiële avondmaalsmijnding. waarin ten diep ste meer rekening wordt gehouden met ons verstand of gevoel dan met Gods genadig aanbod. Vervolgens: de viering van het avond maal (en dat is natuurlijk meer dan al leen het uitdelen van brood en wijn; het is veeleer een breed verband waarin schuldbelljden. met elkander delen, verbondenheid met de Heer en met el kaar. diaonale bewogenheid met de no den der wereld zinvol en concreet be- leefbaar worden) geeft veel meer dan alleen de Woordverkondiging mogelijk heden om ook jongeren in het gebeuren van de kerkdienst te betrekken. Ze moeten vooral mee-doen. mee-hande- len. En zo: erbij behoren. Dat vergeten ze nooit meer. Ook niet wanneer op la ter leeftijd twijfels de overhand krijgen en ze wellicht jaren lang niet meer in de kerk komen. De betekenis van de jeugdervaring kunnen we nauwelijks overschatten. Ten vierde: in dat verband wordt belij denis doen - als men ertoe komt - iets veel minder definitiefs, laat staan iets afsluitends Het mag temidden van een heleboel kilte om- en twijfels in ons een stukje hulp zijn bij het verder gaan.In een bepaalde situatie mag Je 'ja' zeggen tegen de Heer. Voor je leven? Dat zal haast altijd een overtrekken zijn. Hoe zou je dat overzien?! Nee, op zo'n enkel moment en voor niet veel verders oprechtheid draagt mag je jeaasC liefde toevertrouwen Daarom i ook wezenlijk herhaalbaar en afflJ re omstandigheden te verbmcffi aan die (ik zou bijna zeggen ongé ge!) Palmzondag. Ouders die but' laten dopen doen daarin belijdeci' geloofs. Twee mensen die dieps (zij 't ook misschien wel tussen twijfels door) vragen om inzegen® hun huwelijk doen daarin beüjdï® geloofs. Zo moet er pastoraal me: over gesproken worden. Dat dö ook de kateschese en misschien het inschrijven in een lidmatem® ter sprake komen ligt voor de hss Tenslotte: wie zo over belijdenis! spreekt, weet twee dingen ttk". eerste is dat dat evenmin als d'a aan een kerk gebonden is. Het ka tuurlijk niet anders dan in eet' gebeuren (en laat het daar geadministreerd worden).maar)t; je ja in de breedte van heel CW Kerk. En het tweede: je bent ero mee niet; stel je voor! In zekere» gin je pas; begin je telkens op» Kateches als louter jongercn-aJ* genheid is onzin. Leren (nietj" maar natuurlijk ook versUW doen ouderen en jongeren. En den samen. Waarbij dan misset* ouderen wel eens meer vandejd leren dan andersom. En samen ft' van de viering van de nabijb» Christus, de Heer. f j gri

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1980 | | pagina 4