MAKEBA afrika is geen europa, hier zijn de zaakjes keurig voor elkaar PZC/zate''dagkrant 19 7ATERDAG 12 JULI 1980 «sa* P ke Miriam Makeba. vanavond ibliekstrekker nummer één op het North Sea Jazz Festival inDen Haag, thans 49 jaar jong, wrd geboren in Howten in Aiania, ofte wel Johannesburg in Zuid-Afrika, indien u dat neer zegt. Ze behoort tot de Xosa, een trotse tak van de Zoeloestam. Haar vocale kwa liteiten komen al op jonge leef tijd aan het licht en een zang carrière blijkt onvermijdelijk. De Amerikaanse filmregisseur Lionel Rogosin krijgt een tip en ziet haar optreden in Afri can Jazz and Varity, een musi cal waarmee de jeugdige Ma- anderhalf jaar Afrika ®ee afreist. Hij tekent haar coorzijnproduktie Come Back Africa, een semi-documentaire jlie het Zuidafrikaanse apart- ;m fel hekelt, jje Alm krijgt de Persprijs op het film- wtival van Venetië in 1959 en van de ne°P andere dag is Miriam Makeba «sona non grata in haar eigen vader- ■M. Tegenover dat trieste lot staat als izoening plotselinge wereldfaam. De >&e zangeres kiest zich een veilig ""komen in de Verenigde Staten, zij samen met haar landgenoot, de süeider Hugh Masakala. onder ar- 'k voogdijschap van Harry Bela ve - zelf uit de Derde Wereld afkom- Vuitgrcieit tot de eerste groten in de "*""">iness die kunnen bogen op een ise achtergrond. Alle grote ®>ters maken vrij baan voor Make- vakmanschap, van de Newyorkse '""""ie Hall tot de Parijse Olympia enige manier om brood op de plank te krijgen. Aan de andere kant: ik mag dan elektronische instrumenten toe passen. maar mijn stijl verander ik niet. Alleen maar omdat we nu in een tijd leven waarin reggae en roek-"n- roll de klok slaan is geen reden om dat ook maar te brengen. Ik blijf degene die ik ben. Mensen die vroeger naar mijn concerten kwamen, zullen die ook nu nog waarderen" Op muzikaal gebied mag Makeba dan zo nu en dan noodgedwongen het een en ander aanpassen of een eigentijds tintje geven, haar politieke stellingna- me blijft geëngageerd en voor geen tweeerlei uitleg vatbaar In liederen als African Convention bezingt ze het zelf bewustzijn van het jonge Afrika, in songs van Bongi. zoals bijvoorbeeld Murtala en Mozambique, wordt de pro gressieve beweging in Angola en Mo zambique krachtig gesteund. De strijd tegen onderdrukking en apartheid is een centraal gegeven in Miriams werk. „Ik zou niet met mijzelf kunnen leven, als ik niet kon zeggen wat ik ervan vond. Het is de waarheid per slot van rekening De zwarten in Zuid-Afrika hebben al zo weinig mogelijkheden om de wereld te laten weten wat er daar gebeurt. We hebben zelfs geen sterke Afrikaanse pers. Daarom moeten zij die maar de kleinste mogelijkheid zien om te laten zien wat er daar gebeurt, aan de kaak stellen. Ik voel dat ik het moet doen. Al bereik ik tijdens een concert maar tien mensen met die boodschap, dan loont het al. Die houding - ik sta bekend als een politiek geëngageerd ar tieste - heeft me al vaak en veel gecom promitteerd. Het zou er best eens de reden van kunnen zijn dat het publiek zo moeilijk aan mijn platen kan komen Ergens in de top van z'n grammofoon platenfirma moet maar iemand zitten die mijn uitspraken niet waardeert, of er schort wat aan de distributie". Makeba vertelt hoezeer zij en Bongi steun verlenen aan het werk van het African National Council, het knoop punt van het zwarte verzet in Zuid-Afri ka. Veelvuldig treden zij op om het ANC aan voldoende fondsen te helpen. „Als ik zong ik al voor ze Ik kende Nelson Mandela van dichtbij. Toen zong ik. nu ook. Wij moeten dat ook; het is een plicht". opeenhoping Over haar vele verplichtingen: „Ik voel me verplicht te reageren als me iets wordt gevraagd dat ik in alle rede lijkheid niet kan weigeren. Ik moet in ieder geval proberen me in te zetten. Het wordt wel een opeenhoping van verplichtingen op die manier. Diplo matieke functies voor Guinee - waar ik woon symbolische taken, wereld organisaties. tournees. Ik ben vaak moe. Het is moeilijk vol te houden. Daarom vertel ik ook weinig over mijn privé-leven. Zo weten maar weinig mensen dat ik drie jaar geleden van Stokely Carmichael (voormalig leider Amerikaanse Black-Pantherbeweging - red.) gescheiden ben. Als je iemand zoals ik ben, moet je oppassen. Ieder een zegt dat je een symbool bent. ande ren vertegenwoordigt. Voorzichtig. Je woorden worden op een goudschaaltje gewogen. Je wordt snel verkeerd uitge legd". Om een van haar voornaamste sym boolfuncties kunnen we niet heen; een zelfstandige vrouw uit Afrika. Ziet zij een emancipatiebeweging op grote schaal ontstaan? Miriam schudt het hoofd: „We zijn net onafhankelijk in veel gevallen. De meeste vrouwen heb ben schouder aan schouder met hun mannen gevochten om het simpele lijfs behoud. Nu is Afrika bezig erbovenop te komen. Reusachtige problemen over schaduwen dus eigenlijk de problema tiek in de man-vrouwrelatie Afrika is geen Europa. Hier zijn de zaakjes keu rig voor elkaar". Wat heeft een vrouw van bijna vijftig voor toekomst? Het antwoord komt snel: „Zolang ik de kracht heb. bezit ik het recht niet om niet verder te gaan". 1 b-1 ec.fi- :2.r.|i Zm :b,v. f :rktts izilva m „Ik vertel mijn publiek altijd dat ik een Afrikaanse ben. Dat betekent dat ik Afrikaanse liederen zing. Maar het repertoire mag je daarbij niet over een kam scheren, want Afrika is een groot continent. De muziek uit Guinee-Bis- sao verschilt hemelsbreed met die van Oost-Afrika of Zuidelijk-Afrika. En ik zing eigenlijk songs uit alle windstre ken. Zo is Malaischa uit het oostelijk gedeelte afkomstig. Elk lied dat ik kan leren wil ik graag brengen". „Daarbij moet je niet alleen een Afri kaans repertoire denken, maar aan elk lied waarvan ik meen het op een eigen manier te kunnen interpreteren. Het publiek moet leren begrijpen dat ik niet The Click Song (Miriam laat het merk waardig smakkende tonggeluid even ter illustratie horen) de hele avond kan brengen. Dat kan niet. Ik laat me bo vendien niet in een vakje stoppen. Daar komt bij dat veel van mijn publiek geen moeite heeft met de Engelse taal; van daar dat er vrij veel Amerikaans getint repertoire in mijn programma zit. ook al gezien de overeenkomsten met de Afrikaanse muziek. Maar vanaf het be gin van mijn carrière heb ik altijd twee of drie Afrikaanse liedren in de set opge nomen". Haar muzikale bagage, zo laat Makeba duidelijk weten, vertegenwoordigt ei genlijk twee verschillende culturen. Er zijn sporen en kenmerken van de Afri kaanse erfenis, maar daarna is ook de eigentijdse westerse muziek herken baar in haar werk. „Ik denk datje er van alles wat in terug kan vinden. Dat hangt nu eenmaal samen met de tijd waarin we leven. Vandaag kun je Zwit serland verlaten en morgen in Johan nesburg zitten. Je pikt overal een graantje van mee. De verschillende in vloeden worden verwerkt. Begrijp me goed. ik kan nog steeds de originele volksmuziek brengen, puur zoals het moet. Maar dat is een moeilijke zaak. Allereerst kun je dat moeilijk in je een tje doen, want de muziek uit Zuid-Afri ka vereist een heel scala aan stemmen en daar heb ik met de beschikking over. Bovendien is het zo dat ik met verschil lende musici werk. die allemaal weer een andere achtergrond hebben, dus ga maar na". verklede blanke Vroeger moest de neger er uitzien als een verklede blanke, thans kan hij er niet oorspronkelijk genoeg uitzien als of hij moet passen in een gefixeerd beeld dat er van Afrika bestaat. Boven dien lijkt van enig begrip voor de ge mengde cultuur geen enkele sprake te zijn. „Ik denk dat ik ook niet als een Afrikaanse zangeres, maar als een goe de zangeres wordt gewaardeerd", lacht Miriam. „Ik bedoel, er zijn mo menteel zoveel Afrikaanse artiesten die in Europa, vooral in Frankrijk, voet aan de grond proberen te krijgen. Dat lukt hen maar niet. Waar ik ook ga en sta. overal menen de mensen dat ik de enige ben die zich aan het duistere Afrika heeft kunnen ontworstelen. Maar je hebt Dollar Brand, Hugh Ma- sakela. Lettam Boeloe. Jabula enz.". „De reden dat onze muziek anders dan de reggae of de latin weinig invloed heeft kunnen uitoefenen op de westerse muziek moetje zoeken bij de verkopers. De platenmaatschappijen en de men sen die besluiten wat er op de radiosta- tons wordt gedraaid, spiegelen het pu bliek nu eenmaal een heel beperkte smaak voor. En wat je niet kunt horen, dat ken je niet en daar wen je ook moei lijk aan. Ergens zitten mensen mij dwars, want ik maak wel degelyk pla ten. Maar al te vaak hoor ik dat ze niet te verkrijgen zijn. Vreemd". „Wij kunnen niet helpen dat de Euro peanen het maar moeilijk hebben met onze mengvormen. Dat is hun pro bleem. Wij zaten rustig thuis, bemoei den ons met onze eigen zaken, toen de Europeanen met hun boten op bezoek kwamen en vierhonderd jaar lang in Afrika het voor het zeggen hebben ge had. Dat laat sporen na. zo krijg je een mengcultuur". Maar Makeba past zich aan aan het veranderende instrumentarium in de hedendaagse muziek, is het niet? Horen we tegenwoordig geen elektrische gita ren in haar show? „Kijk, ik moet veran deren", geeft Miriam toe, „anders kwam er geen kip meer kijken. Daarbij moet je rekening houden met het feit dat de mensen tegenwoordig gewend zjn aan een andere geluisversterking, aan andere instrumenten. Veel arties ten, ook een Belafonte, moeten die scherpe gitaren inpassen De mensen zijn eraan gewend geraakt. Pas eens een stringbas toe in je programma. Dat kan niet meer. Jarenlang hebben de mensen nu al het boem-boem-boem ge hoord op allerhande platenprodukties Dat is hen gevoerd. Dat geluid wordt in fabrieken gemaakt met maar een doel: verkoop" concessies .Jazeker, ook ik verander, ook ik doe concessies. Ik begon indertijd met akoestische gitaren. Maar wat wil je? Als je wilt overleven, moet je wel eens water in de wijn doen. En vergeet niet: zingen is het enige dat ik kan. Het is de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1980 | | pagina 19