ELLENDE de zon tegemoet via de autoroute trefpunt beaune casino vijftig jaar met piet plezier op pad 's werelds duurste poppenhuis PZC/zaterdagkrant RELAIS DE BE AUNE - Vrijdagmiddag 12 uur. „Ik heb net getankt. Zegt die knaap tegen me: 150 franc monsieur. Omgerekend in Nederlands geld is dat wel effe 75 piek. Ik zeg tegen die kerel met dat uitgestoken handje: ik wil je benzinepomp niet kopen, hoor. Ik kwam gewoon even een volle tank halen. Joh, wat een prijzen hier. Een litertje benzine kost hier f 1,75. Het lijkt wel of je bij de juwelier binnenstapt". In sappig Amsterdams vertelt gemeente-opzichter Pommerel uit Lelystad over een andere tegenvaller: „We zijn kwart voor twee vrijdagmorgen vertrokken. Na een uurtje of twee rijden vraag ik aan mijn vrouw om een lekker Hollands bakkie koffie. Wat denk je: staat de thermosfles thuis nog op het aanrecht. Nu zijn we overgeleverd aan die smerige Franse bruine prut. Dat noemen ze hier ook koffie". Pommerel zal het moeten doen met de broodjes, appels, eieren en kippe- boutjes uit de koelbox die zijn vrouw niet ls vergeten in de auto te laden Ze zijn op weg naar een camping in het Spaanse Salou. gelegen op 1800 auto snelwegkilometers van Lelystad Te gen de avond zal hei, gezin met zoon (16) en diens vriend een parkeerplaats opzoeken om er in de tent op een gras strook te overnachten. Dat is goed koop. Vliegen is hen te duur geworden, maar ook een kampeervakantie per auto kan. als je er niet op let, in de papieren lopen, meent de familie. Nu zal dat wel meevallen, want de ambtenaar laat ons weten dat hij over een „gezonde Hollandse koopmans geest" beschikt. De afgelopen twee jaar heeft hij bij het vertrek uit Span je zijn tent aan Spanjaarden ver kocht. „Ze staan te dringen. Tenten zijn daar hoog in prijs. Tijdens de vakantie komen op de camping opko pers naar je toe om alvast de koop te sluiten". Fijntjes voegt Pommerel er aan toe: „Je doet ze een plezier en je verdient er ook nog wat aan". De twintig minuten rust zit er op. Moeizaam kruipt moeder Pommerel uit de berm overeind. Voordat ze aan de duizend kilometer die ze nog in het vooruitzicht hebben beginnen, dweept de zoon nog even bij ons met zijn clu bliefde voor Ajax. Dan spurt de met Ajax-vlaggetjes uitgedoste auto de snelweg weer op. grote trek gesneuveld mag je in Nederland snel varen", zegt hij licht verbitterd. „Voor de Spaanse kusten kan ik me tenminste uitleven". duur Als de benzineprijzen volgend jaar nog hoger zullen zijn is het met de vakantiepret in het buitenland voor de Culemborgse families Blijenberg en Van der Heiden gedaan. „Ze kun nen het bij de VW in ons land mooi vertellen", zegt Van der Heiden, ter wijl hij zich in het waterige zonnetje boven de streek Bourgondiè koestert. „We moeten thuis op vakantie gaan, zeggen die klanten. Ja, lekker in de stromende regen. Maar zelf gaan ze twee keer per jaar naar het buiten land. Wordt het allemaal nóg duur der, dan zijn we toch wel genoodzaakt een volgende keer thuis te blijven. Man, het is toch allemaal niet meer te betalen". En zo als het ons nog vele keren meer zal overkomen zijn we in het Franse departement Cote d'Or, waaraan We gaan maar eens bij de lange rijen wachtende auto's voor de benzine pompen kijken. Op weg ernaar toe zien we vier kinderen van een Neder lands gezin gehurkt in de glibberige olievlekken van de parkeerplaats zit ten. Op de trottoirband van een ver keersgeleider staan zes kopjes. Een vrouw komt uit een caravan en schenkt vers gezette koffie uit. Bij een van de pompen stelt een Neder lander de tongval van een Fransman op de proef. Een vaantje met ..FC Gro ningen" op de ruit van een caravan ge plakt is de aanleiding voor deze taaloe fening. Bekkentrekkend en vele keren een scherpe „G" door de keel raspend, probeert de Groninger, bijgestaan door vrouw en twee zonen, de pompbe diende het voor hem nauwelijks uit- spreekbare woord te laten zeggen. Als de tank vol zit geven beiden het op. Uit de gesprekken die we die middag met veel Nederlandse automobilisten hebben, wordt duidelijk waarom zij aan de Grote Trek naar het Zuiden zijn begonnen. Een vliegvakantie is te prij zig en het gnllige weer ui eigen land te riskant om zelfs maar van een droog en zonnig etmaal verzekerd te zijn. Voor een zonnig verblijf aan de Franse en Spaanse kusten hebben degenen met een beperkt vakantiebudget veel over, heel veel zelfs. De meeste vakantie gangers staat slechts één doel voor ogen: zo snel en zo goedkoop mogelijk op de plaats van bestemming arrive ren. taco slagter Beaune nog net grenst, weer terug bij de vaderlandse politiek. Want Blijen berg en Van der Heiden oreren tegen het plan van minister Wiegel in het vakantiegeld te snoeien. Dat vinden ze toch te knots. Hoe moeten we dan nog op vakantie, vragen ze ze zich met hun vrouwen vertwijfeld af? Misschien dat de vindingrijkheid van de vrouwen die ze dit jaar aan de dag hebben gelegd tegen die tijd helpt. Ter vermaak van de kinderen hebben de moeders canvas zakken met vakken op maat van een autostoel genaaid. De oranje gevallen hangen aan de leuning van de voorstoelen. In de vakken zit ten spelletjes, snoep, boekjes etc. Op die manier hebben de kinderen alles geordend bij de hand om de lange au torit te kunnen uitzitten. „Wie toch nog lastig is", zegt vader Van der Hei de gekscherend, „zet ik er onderweg uit". De limonadeflessen worden weer zorgvuldig opgeborgen en de gezinnen vervolgen hun reis. zitvlees Hongerig van het gedrentel langs de tientallen Nederlanders op de gigan tische parkeerplaats van Beaune eten we een hap in een van de twee self service restaurants. Aan weerszijden van de snelweg ligt er een. Op het moment dat we naar binnen lopen, rond zeven uur, stoppen drie Nederlandse bussen voor het restau rant. Het is de lijndienst tussen de gro te steden en de Spaanse Cnsta Brava. Afhankelijk van waar je in ons land vertrekt kost een retourtje gemiddeld 265 gulden. Goed zitvlees vereist, want behoudens enkele korte stops, gaat deze monsterrit in een keer door naar je vakantiebestemming. De passagiers, onder wie twee bejaar de vrouwen, stromen het restaurant binnen. Zichtbaar aangedaan door 750 kilometer autosnelweg staan ze bij de self-service in de rijVan de pittige prij zen voor bijvoorbeeld het achtste deel van een Frans kaasje (drie gulden), een even duur bakje yoghurt of de 18 gul den voor een homp gegrild taai vlees, een grote portie slappe, vette friet en ondefinièrbare waterige groente kij ken weinigen op. Blijkbaar heeft de vermoeidheid het prijsbewuste in stinct van de Nederlander uitgescha keld. Waf wij op weg naar Beaune al hebben ervaren in vele andere eetgelegenhe- den langs de zuidelijke route wordt hier nog eens bewaarheid: het is er duur en het voedsel is er op z'n Hol lands gezegd niet te vreten. Met de on der deze goudmijnen gelegen toiletten is het al even treurig gesteld. Voor een franc (50 cent) moeten mannen op een voor de urinoirs gelegen schimmelige rubberen mat staan om er een plas te kunnen doen. Een ondraaglijke geur wekt daarbij braakneigingen op. Hoe het op de vrouwenafdeling is valt te raden. Buschauffeurs Louis en Mark uit Noord wijk vragen zich dan ook af waarom de toeristen deze ongemak ken langs de kostbare tolwegen op de koop toenemen. Louis. „De meesten hebben hun huis achter de wagen han gen. Je hebt toch vakantie. Dus alle tijd van de wereld. Neem de provincia le wegen. Zoek tegen de avond een ge zellige camping. Het barst langs deze wegen van goedkope maar uitsteken de eethuisjes. En sleepje geen caravan achter je aan, pik een hotelletje en rust Voor de familie De Leeuw uit Haar lem pakt de eerste vakantiedag ook anders uit dan verwacht. In vier au to's op reis gegaan, maar als ze de pleisterplaats in Beaune aandoen zijn er nog twee over. Terwijl de blikjes cola uit de met levensmiddelen volge propte kofferbak rond gaan, vertelt vader De Leeuw waar de rest van de familie is „gesneuveld". „Eén wagen zijn we al in België kwijt geraakt, de ander voorbij Parijs. God mag weten wat er aan de hand is. Wel heb ik in m'n spiegel gezien dat de wagen van m'n zwager op de snelweg achteruit reed, terug naar de benzinepomp. Ver moedelijk heeft hij vergeten de benzi nedop er op te doen of hij heeft er z'n geld laten liggen. Ik weet het niet". De Haarlemmer is van beroep vracht wagenchauffeur. Toch verkiest hij een kampeervakantie met de auto boven die van een comfortabele vliegreis met hotelaccommodatie. „Dat is allemaal veel te duur", zegt hij zichtbaar ver moeid. En: „Niks voor mij om me in het keurslijf van een hotel te laten stop pen. Het eten is er meestal slecht en ik lust het vaak niet". De auto puilt dan ook niet voor niets uit van de pro viand Stapels oude roddelblaadjes voor dames en heren liggen op de do zen etenswaren Aan de auto van de zoon hangt een speedboot. We vragen of dat niet lastig rijden is. Het antwoord luidt ontken nend. De boot gaat volgens de zoon mee omdat je er in Holland al bijna niks mee man Uitrichten Ncrncvs P A N J E Wegenkaarten kunnen maar moeizaam bijhouden wat er zoal in Frankrijk aan grote en kleine 'Autoroutes' en autowegen jaarlijks tot stand komt. Deze kaart geeft het laatste overzicht van de voor uw vakantie ter beschikking staande 'Autoroutes' en autowegen, met hun namen en wegnummers volgens de nieuwe indeling. Voor velen kan het nu aantrekkelijk worden om via Mulhouse-Besan- gon vanuit Duitsland de Franse 'Autoroute du Soleil' naar de Middellandse Zee te bereiken. Een dergelijke mogelijkheid is er ook via Zwitserland iGenèvet en dan de snelweg Annecy-Chambery-Lyon Zoals bekend heeft Frankrijk ook een doorgaande snelweg naar Spanje en Italiè. Het verkeer naar Bordeaux heeft de snelweg AIO ter bschikking. uit voor de volgende dag. De tol die je anders kwijt ben. spaar je nu uit voor een behoorlijke slaapgelegenheid". kamp Eenmaal buiten zien wc de werkelijk heid. Het parkeergedeelte van de rustplaats is omgetoverd in een woonwagenkamp, annex camping. Tientallen Nederlanders, maar ook veel Fransen, Belgen en Duitsers zijn druk in de weer om zich op de nacht voor te bereiden. Tenten en vouwca ravans staan kris kras door elkaar in de smalle grasstrook. Koffiekannen en voedsel uit blik halen de bermtoe risten tevoorschijn. Roosters met een dweil erop staan voor de ingangen van de caravans. Moeders verschonen de kinderen, terwijl vader de pootjes van het woonverblijf op wielen uit draait. Opmerkelijk is dat Nederlan ders bij elkaar kruipen. Dat geeft een veilig gevoel, zeggen sommigen. Moeder Postuma uit Groningen zit futloos op een tuinstoel voor de vouw caravan. Vanmorgen om vier uur met man. twee zoons en schoondochter vertrokken. Voor haar hoeft het niet meer. Het is haar allemaal veel te ver. We krijgen een kopje koffie met pinda- koek. Ze verzoekt ons de sigaretten peuken in een bekertje met een bo dempje water te doven. paniek Tegen elf uur nemen we een bad in het motel dat tot het „circus" van deze pleisterplaats behoort. Opgefrist om de nacht door te komen, lopen we een half uur later langs de receptie. Het is er luidruchtig. De families Repi en De Graaf uit Utrecht, acht gezinnen ver deeld over even zoveel auto's, zijn aangekomen. Ze zoeken voor 35 perso nen slaapplaatsen, maar de kamers van het motel waren 's middags om vier uur al bezet of gereserveerd. Even is er paniek, want de babies van Corrie en Jannie Repi moeten na de rit van achttien uur in een rustige om geving kunnen slapen. Trouwens, alle leden van de families zijn daar wel aan toe. Henk Repi komt uit de receptie en zwaait met twee sleutels. Het blijkt dat er twee annuleringen zijn. Een paar uurtjes slaap voor de vrouwen, hun jongere kinderen en de 68-jarige „peetvader" Repi en diens vrouw (65) in een echt bed is gewaarborgd. Kos ten: 90 gulden per kamer. De mannen en de oudere jongens moeten maar zien. Enkelen besluiten in de auto te slapen, de rest zet tussen de andere Nederlanders tenten op. bakkie Van Henk horen we dat het een fami lietraditie is om elk jaar de vakantie gezamenlijk in het Spaanse Playa d'Aro door te brengen. Het overgrote deel van de familie kampeert; de rest huurt een appartement. Dat de acht auto's onderweg netjes bij elkaar blij ven is geen wonder: elke auto is uitge rust met een „bakkie", een zender ontvanger waarmee de familie onder ling contact houdt. Als je Henk moet geloven is het onderweg lachen, gie ren, brullen. Geen mens verveelt zich gedurende de lange reis. Bij de gren zen van Frankrijk en Spanje stopt de familiekaravaan tijdig om het zend- spul te verstoppen. Want het is in die landen verboden dergelijke appara tuur in je bezit te hebben. Tegen enen kruipen dc chauffeurs weer achter het stuur en draaien de stoelen naar ach teren voor een korte slaap. Na het afscheid lopen we de parkeer plaats weer op. Vrachtwagenchauf feurs horen we mokken: er is voor hen geen plek meer te vinden. Alles staat vol met caravans en auto's waarin vol wassenen en kinderen in elkaar gedo ken proberen weg te suffen. Het verkeer dendert onafgebroken voorbij: 1300 auto's met vakantiegan gers per uur waarvn 20 procent Neder landers. De hele nacht door. Pas om half vier wordt het even rustig. Slechts voor een half uurtje. Om vier uur staan er weer files bij de benzinepompen en de koffieautomaten. Mannen en vrou wen met toilettassen onder de arm sjouwen af en aan naar de toiletten om zich wat op te frissen. Katten worden aan een touwtje uitgelaten. Langs de vangrail laat een Duitse vrouw een stofzuigerachtig hondje uit „Du klei ne Hekse" schreeuwt ze als het beest weigert op commando zijn behoefte te doen. Een Nederlander vertelt ons dat ook andere parkeerplaatsen langs de A6 propvol staan. De familie Repi en De Graaf zijn rond half zeven al in vol bedrijf. Jannie maakt op de hotelkamer op een buta- gasbrandertje de babyvoeding warm. Corrie geeft Michel op de kofferdeksel van een auto een bekertje yoghurt te eten. De kinderen zitten al in de auto en hebben met de zendapparatuur de grootste pret. Voor deze families be gint de vakantie echt in de wagen. Pre cies om tien over zeven verlaten ze luid toeterend de rustplaats in Beaune. Achter verschillende auto's schomme len karretjes met: 30 potten appel moes, tien blikken rode kool, zuurkool, bloemkoolalle denkbare Indische kruiden en tientallen kilo's rijst. Aan de Belgische kust vormen ze al jaren een attractief vervoermiddel. Nu zijn deze reuze trapfietsen - er zijn ook kleinere varianten - in het Walcherse straatbeeld te zien. Aan de voel van de vuurtoren in Westkapelle worden de zogenaamde 'Piet Pleziers' verhuurd. Een 'Piet Plezier' mag echter gezien z'n breedte, niet op een fietspad komen. Ook de doorgaande weg Zoutélande- Weslkapelle-Domburg mag ra den worden. Er worden echler$ sche routekaartjes uitgegev&m route voert langs wegen waar* weinig verkeer door komt. Vijftig jaar mondaine ontspanning: dat valt er te vieren in Knokke, waar men staat aan de vooravond van het halve eeuw feest rond het casino. Daar in dat vanaf de waterkant nogal plomp ogende gebouw heeft die tijd niet alleen de roulette gedraaid. Het was er en is er nog steeds een komen en gaan van befaamde artisten, van 'vedetten', om het maar eens helemaal Vlaams te zeggen. Het was destijds de Antwerpse advo caat Joseph Nellens die ervoor zorgde dat het casino er kwam. Nellens zag wel brood in die toen nog maagdelijke duingronden Om ze op een goede ma nier aan de man te kunnen brengen vertelde hij dat hij ter plekke een casi no ging bouwen. De realisering van de casinobouw leidde het tijdperk in van een stormachtige ontwikkeling. Er kwamen fraaie villa's en er verrezen hotels om de grande chique te herber gen. Voor een publiek dat nauwelijks be hoefde te worden aangezegd dat avondkledij verplicht was. traden in de grote zaal. muzikaal ondersteund door orkesten van zestig, zeventig man, figuren op als Richard Tauber, Maurice Chevalier. Jozef Schmidt en Tino Rossi. En in de zaal met de zeven ton zware en tweeduizend lampen om vattende Venetiaanse kroonluchter werden werken geposeerd van ver maardheden als Chagall en Zadkine. De tweede wereldoorlog zorgde voor een ommekeer. De bezetter legde be slag op de zaal voor 'Kraft durch Freu- de'. In 1943 werd het Casino aan de voorgevel tegenover de zee gecamou fleerd tot bunker met een houten ka non binnen de Atlantiekwal. Na de oorlog ging de parade der gro ten verder. Op de jaarlijkse zomerfes tivals hoorde men Piaff, wisselden Si natra en Nat King Kole elkaar af, de buteerden Sacha en Dalida, bewerkte Bécaud de piano en schoven Azna- vour en Mireille Mathieu aan. De soms duizelingwekkend gedecolle teerde toiletten ruisen er nog steeds in het casino, met name wanneer er de gastronomische weekends zijn, maar de democratisering van de casino's heeft de glamour van vroeger toch wat meer doen overgaan in een toeristi sche aantrekkelijkheid, goed voor een jaarlijkse belangstelling van duizen den bezoekers. „Het casino in Knokke zal natuurlijk altijd wel een beetje het casino voor elite blijven", zegt artistiek directeur Staf Knop. „Maar er worden toch meer pogingen gedaan om met het inrichten van eetmalen ook mensen aan te trek ken die nu niet direct tot de rijke lui behoren. Wij richten ons meer en meer tot de middenstanders wij zijn bezig om die drempelvrees die er bs wat weg te nemen, maar we wille wel het casino ergens die stempdi behouden, die het vroeger had] met een ruimere opvatting, len zeggen". Het casino in Knokke mag ad steeds verheugen in een belast Nederlandse clientèle. De laas ren is dat met vijftien procenta ken. Dat heeft te maken mei'j richting van casino's in Nederig „Maar", zegt directeur Knop„v= derlanders blijven toch Knokke komen. Er zijn erbij da een tweede residentie hebben.Oct men er- zij het wat in beperktere dan vroeger gezelschappen me, sen. Die beschouwen het nogs als een gezellig dagje uit om na casino te komen". Het tochwa uitgelezen publiek van het ca: Knokke krijgt deze zomertere heid van de jubileumviering od uitgelezen artiestengala voorgs teld met namen als Charles Am The Surpemes. Enrico Maciass cha Distel. Het feest spitst ach: de 12de juli wanneer er een jute party wordt gehouden. EEet bekende amusementspark Legoland in Billund, zuid Jutland.la over de duurste poppehuis ter wereld. Dit poppenhuis kan worden gertks een top-attraetie van wereldformaat. Dit poppenhuis genaamd 'TITANIA's PAL ACE', werd in 1977 door de es van Legoland. Arnold Boutrup bij de veiling Christie's in London aa-?: A voor het lieve sommetje van in nederlandse valuta 600.000 gulden. Zeer. I verpakt werd het naar Legoland getransporteerd en daar in een strengt*;-: ruimte ondergebracht. Gedrurende 3 jaar hebben ambachtslieden aan het poppenhuis gewerkta in optimale staat te brengen. Parketleggers, meubelmakers, goud- enalva m den, kunstschilders enzovoort. Sinds 1 mei is het poppenhuis ondergebracht in een nieuw speelgoec tezamen met 40 kleinere poppenhuizen en 4.000 antieke poppen uitdepe 1580-1900. TITANA's PALACE is het levenswerk van Britse soldaat en kunsten» Nevile Wilingson die er tezamen met een aantal artiesten 15 jaar aait gewerkt. Het paleisje telt 18 kamers en 3.000 heel kleine, niet te vervangen uiterst waardevolle kleinodiën. Zo bevindt zich in de koningskamer een koningstroon waarvan de rugfe bestaat uit een waardevolle broche die indertijd heeft toebehoord aan des in van Keizer Napoleon de derde. Eugénie. De broche stelt een pauw ra haar veren laat zien. De pauwenogen bestaan uitbnljamen. diamanten.n<S en safieren. De waarde van deze broche wordt geschat op 25,000 gulden In de slaapkamer vindt men een byouteriekistje met de kleinste ringtórs en wel ter grootte van de letter 'o' in dit verhaaltje. De gouden ring is vooras een diamantje. De boekenkast in dit miniatuurpaleis heeft glzen deuren, bestaande uiu liefst 54 ruitjes. Achter deze ruitjes staan welgeteld 91 mini-boekjes. Dela de boekjes is leesbaar. Legoland is bijzonder gelukkig met de nieuwe aanwinst en men verwal jaar, mede gezien de internationale publiciteit die hier aan gegeven» grote toeloop van bezoekers. Vermeldenswaard is. dat in Legoland geen speelautomaten staan, geenp chines en er ook geen zoetigheden te koop zijn. De leiding van Legolandé dat jong en oud van harte plezier hebben volop genieten van de vele sra daartoe behoort niet de mechanischegok- en speelapparatuur en dezoeap

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1980 | | pagina 18