EXPLOSIEF meer controle op schelde- rijnkanaal SBIBBI te Het aantal uren buiten de gewone dienst is bij de post Rilland bijzonder groot. Daarbij komt nog dat de afdeling 30 procent onder de organieke sterkte werkt. Kunnen de manusjes-van-alles op het water hun taak eigenlijk nog wel aan15 dagje praktijk Een maandagochtend. Opperwacht meester Joop Stoffer en adjudant Fred van Dokkum ontmoeten elkaar op de parkeerplaats van het rijkswaler- staatgebouw bij de Kreekraksluizcn. De post Rilland heeft in het gebouw de beschikking over twee - in de ogen van Stoffer ruim gemeten - vertrekken. De stijve bries die vorige week het vo ren op het ruwe Oosterscheldewater tot een minder aangenaam gebeuren maakte, is wat geluwd. Zowaar prikt zo nu en dan de zon door de wolken Eerst een kopje koffie in de kantine. Wacht meester der eerste klasse Harne Tem mink en wachtmeester Toon van Stee schuiven bij Gevieren zullen zij van daag dienst doen Het weekeinde is bij de rijkspolitie-mensen niet onopge merkt voorbijgegaan De bekendma king van de minister van justitie, mr J de Ruiter, dat overuren in het vervolg in vrije dagen moeten worden uitbetaald, zorgt voor de nodige discussiestof aan de formicatafel Opper Stoffer laat dui delijk zijn ongenoegen blijken over de regeringsmaatregel, adjudant Van Dokkum valt hem bij. Overuren uitbe talen in vrije dagen betekent voor de post dat er nog meer dan nu al het geval is. met een onderbezetting gewerkt moet worden En dat is een hard gelag. Omstreeks half tien vaart de RP 30 de diensthaven van de Kreekraksluizen uit. Het ongeveer één jaar oude vaar tuig is uitgerust met de modernste com- municatie-apparatuur. is door koppe ling van stuurinrichting en voortstu wing uiterst wendbaar en kan door een motor van 240 pk een snelheid ontwik kelen van om en nabij 31 kilometer per uur Een snelheid die maar voor weinig boten is weggelegd De bemanning van de RP 30 heeft eigenlijk maar één grief tegen het schip. Hij is eigenlijk te klein voor het grote werk. Bij een beetje wind ligt de boot al te stampen als een gek; de mensen van de post Rilland laten het dan ook wel uit hun hoofd om met de RP 30 het 'echte' mime sop te kiezen. met beleid Dc post Rilland bestrijkt niet alleen het Scholde-Rijnkanaal. maar ook de F.endracht en een fors stuk van de Oos- terseheldc. Zo op het oog een enorm gebied voor slechts ëen rijkspolitie- hoot. Volgens opper Stoffer en adju dant Van Dokkum valt dat wel mee. De mannen van de RP 30 varen niet zo maar in het wilde weg om vervolgens geheel onverwachts tegen het een of ander aan te lopen. Er zit wel degelijk beleid in de op hot eerste gezicht klak keloos gekozen vaarroute van de RP 30. Ervaring speelt daarbij een grote rol. In de loop der tijden weet een ieder wel zo'n beetje wat er op het water omgaat. Aan de hand daarvan worden - met eni ge souplesse - de prioriteiten bepaald Al naar gelang de omstandigheden kunnen die nog wel eens wisselen. Zo heeft de post. toen was besloten een ac tie te ondernemen tegen de 'illegale' pierestekers. gedurende een vijftal maanden een groot aantal uren gesto ken in deze ene zaak Wat wel tot gevolg heeft dat er minder aandacht kan wor- |PZC/zaterdagkrarit 17 [TERDAG 12 JULI 1980 den besteed aan andere zaken, het een sluit het ander uit Achteraf bekeken vindt Van Dokkum dat het geen wegge gooide uren zijn geweest ,£r gaat natuurlijk wel een enorme hoeveelheid tijd in zitten, maar als je daarmee iets kan signaleren, in dit ge val het op grote schaal overtreden van de sociale wetgeving, nou dan zeg ik: dat is geen weggegooide tijd geweest En dan nog iets. Een dag nadat ive de arrestaties hadden verricht, kwam een van de overtreders vertellen dat er wat hem betreft nu een eind was gekomen aan al dat 'gelazer'. Hij zou weer een baas gaan opzoeken en gewoon gaan werken Kijk. zoiets vind ik ook posi tief- Voorlopig richten de blikken van de rijkspolitie-mensen post Rilland zich weer op andere zaken. Hoewel zij ervan overtuigd zijn dat er nog genoeg illegale pierestekers rondlopen, verdient ander werk nu voorrang. Op deze maandag morgen wordt een soort standaard dienst gedraaid. Vóór er naar het Schel- de-Rijnkanaal wordt gekoerst, krijgt eerst de Oosterschelde een beurt De mannen van de rijkspolitie letten daar bij vooral op de pleziervaart en de be roepsvisserij. Het wil nog wel eens voor komen dat vissers hun netten uitwer pen beneden de lijn Gorishoek-Yerse- ke. ook wel de kweekkamer van de Oos terschelde genoemd. Dat is. hoe lucra tief op zichzelf ook. verboden praatje Harric Temmink zit rechts naast roer ganger Joop Stoffer en tuurt gedurig door een verrekijker. Zo nu en dan stelt hij zijn collega's op de hoogte van hetgeen sterk vergroot voor zijn ogen afspeelt of geeft de kijker over. Vlakbij de bewuste lijn Gorishoek-Yerseke hebben de mannen van de RP 30 een vissersschuit uit Tholen in de peiling. De eigenaar van het schip is nog niet zo lang geleden ook al eens tegen de lamp gelopen. De RP 30 legt langszij en wachtmeester Toon van Stee stapt over. „Gewoon even een praatje ma ken". legt hij uit. Vakjargon voor: even kijken of alles in orde is. Een 'praatje' is voor een rijkspolitieman te water een bron van informatie. Meestal gaat het er gemoedelijk aan toe. Het schip- perswereldje is een apart wereldje en de mannen van de post Rilland kennen hun klantjes. Er is een sterke onderlin ge band. Na een tien minuutjes komt Toon terug. Alles oke, zegt hij. Het doorgaans druk bevaren Schelde- Rijnkanaal ziet er stilletjes uit. Opper wachtmeester Joop Stoffer beklem toont dat dit geen representatief beeld hoeft te zijn. „Er is moeilijk een staat op te trekken De ene keer is het op een maandagmorgen net spitsuur, de ande re keer kom je een hele tijd geen tanker tegen" De drukte in het Schelde- Rijnkanaal is sterk afhankelijk van ver schillende invloeden. Het schutten van de sluizen bijvoorbeeld, of de aankomst van een grote hoeveelheid stoffen in de haven van Rotterdam. Een piek treedt ook op vlak voor het aanbreken van een vorstperiode; de rederijen willen hun spulletjes dan op tijd binnen hebben. Dc opper geeft aan dat het juist ook de pieken zijn die voor de meeste belasting - en dienovereenkomstig gevaar - zor gen Wanneer in Rotterdam een tanker wordt gelost komt er daardoor ineens een grote lading op de markt. Dat moet. om de kostenfactor te drukken, alle maal zo snel mogelijk verder getrans porteerd worden. Er zijn rederijen die het dan in de haast niet zo nauw nemen met de voorschriften die nu eenmaal aan het vervoer van gevaarlijke stoffen gesteld zijn. Juist daar wringt hem de schoen De grote maatschappijen we ten meestal verdomd goed waar ze aan toe zijn. er vaart hoog gekwalificeerd personeel op die schepen Met name de kleine, minder kapitaalkrachtige on dernemingen. willen wel eens de hand lichten met de voorschriften", vertelt het hoofd van de post Rilland onvoldoende Adjudant Van Dokkum waakt ervoor de situatie zorgwekkender af te schil deren dan die in feite is. ..Die is echt niet zo erg" De Schelde-Rijnverbinding is zonder meer een zeer druk gebruikte vaarrou te Op zo'n route zou je eigenlijk, zoals bijvoorbeeld in de Rotterdamse haven het geval is. de mogelijkheid van per manente controle moeten kunnen heb ben. Ideaal daarbij is een coördinatie centrum. waar je verschillende dien sten in kan onderbrengen. Permanente contróle wil niet zeggen dat de rijkspoli tie te water inderdaad 24 uur per et maal op de verbinding aanwezig is oj hoeft te zijn. maar wel dat je er organiek toe in staat zou zijn. Reken maar uit. we hebben hier nu vijf man. dan kom je ongeveer op een post van 15 man" De mogelijkheid van permanente con tróle is volgens adjudant Van Dokkum. hierin bijgevallen door de anderen, vooral uit preventief oogpunt van groot belang. Overigens benadrukken de mensen van de rijkspolitie te water dat er met een beetje goede wil al veel ver beterd kan worden om calamiteiten te voorkomen. „Nog een ietsje-pietsje voorzichtiger varen", menen zij. „Maar hoe voorzichtig je ook bent", zegt de adjudant, „in de beroepsvaart is het on mogelijk om alle risico's uit te sluiten" gebreken Even voor de Kreekraksluizen leggen de mannen van de RP 30 de politieboot langszij bij een Belgische tanker. Niet zomaar een blinde gok, maar een 'fin- gerspitzengefühl'. De rederij staat, zo heeft een jarenlange praktijk uitgewe zen. niet zo goed aangeschreven. Toon van Stee en wachtmeester der eerste klasse Harrie Temmink blijven opval lend lang weg. Het grondig controle ren van een schip kan soms wel enige uren in beslag nemen. In het ernstigste geval wordt het verder varen verbo den en seint de rijkspolitie te water de scheepvaartinspectie in. Deze instan tie moet de deugdelijkheid van het in geding zijnde schip bepalen. De Belgi sche schipper komt er, zo valt uit de woorden van Temmink en Van Stee op te maken, ditmaal genadig van af. Door omstandigheden gedwongen moet de bemanning van de RP 30 ver der. zodat er geen tijd is het schip een grondige inspectie te geven. Op het eerste zicht was daar echter alle aan leiding toe. „Bij elkaar opgeteld kwa men we nu al aan zo'n twintig tot der tig gebreken", brengt Harrie Temmink over. „Die pakken we een volgende keer wel". Tegen een uur meert de RP 30 weer aan bij de diensthaven. Nog even napraten bij wat koffie. De mannen van de post Rilland hebben toch nog wel het een en ander op hun lever. Joop Stoffer klaagt over toenemende administratieve be zigheden. waardoor de uitvoerende taak ernstig in de knel komt. Gebrek aan lijd en mankracht, dat is de voor naamste kwaal van de rijkspolitie te water. Mankracht moet zo efficient mogelijk in worden gezet en daarom ergert Stoffer zich groen en geel aan de gebrekkige samenwerking van over heidsorganen op water. „Er zijn ster- vensveel diensten die elkaar overlap pen. Zo hebben we vier inspecties die de visserij controleren. Dat werkt alle maal maar langs elkaar heen. Echt, sa menwerking is hoogstnoodzakelijk. Eén dienst, gecoördineerd vanuil één punt. dat is het". ta^Ïel 's 20 lanSzamerhand dringen bij de Kreekraksluizen. Het Schelde-Rijnkanaal, waar het uizencomplex onderdeel van uit maakt, heeft in de vijfjaar van zijn bestaan bewezen populair eeci tzijn bij de scheepvaart. Twee jaar geleden maakten ruim 60.000 schepen per jaar gebruik van tt kanaal. Dat aantal is daarna alleen nog maar gegroeid. En naar het zich laat aanzien zal de iéA2 elangstelling blijven toenemen. Daar staan alleen al de doortrekking naar Het Albertkanaal (een dfn root concentratiepunt van industriële vestigingen in België) en de stroomlijning van de Rijn- inauverbinding (waardoor er een directe verbinding komt met de Zwarte Zee) voor garant. Het thelde-Rijnkanaal kan de vergelijking met een druk bereden autosnelweg ruimschoots door ijl m Het is, zo stellen scheepvaartdeskundigen, een van de belangrijkste vaarwegen in West- urcfspiropa. En daarmee ook een van de drukst bevaren. Een waterweg bovendien, die vooral wordt DM gbruiktdoor binnenvaarttankers. Schepen met een soms uiterst explosieve lading. onii itvi ileidf' allerlei chemische stoi- over het water is op zichzelf geen uwigheid. Sinds jaar en dag stomen Eiien] fahepen in allerlei groottes door gel am rt*011316- en internationale wateren, kele scheepsrampen deden de ogen de tot dan toe nauwelijks iets ver- ledende burgers openen. De wrange rbeelden gaven aan dat dergelijke iteiten niet meer tot een klein in- nt waren te reduceren, maar dat er keUjk van een ramp gesproken kon den Mede door de schaalvergroting to vervoer van gevaarlijke stofTen, ioorde stormachtige ontwikkeling een hele reeks bijzonder giftige of idgevaarlijke chemische stoffen. ':een scheepsongeluk met de voor- en zijnde technische middelen rmoeilijk bestrijdbaar. egieta •Aeweerga «verheden werden dan ook wei gedwongen om als de wiede- Ka rampen- en'of hulpverlenings- op te stellen. Daarnaast de bestuurders zoveel moge- contróle te krijgen op de schecp- regingen. betekent dat de kans op eten en dergelijke verkleind kan óa. In dat licht moet de bouw van Jrilraaarketen langs de gehele Wes- «*r cheide gezien worden. Een ander II t scheepvaartknooppunt, de we lven Rotterdam, beschikt over coördinatiecentrum. Een dergelijk nim vergemakkelijkt de taak van Mrirolerer.de instanties aanzien- Het coördinatiecentrum kan na si op elk moment putten uit infor- s over de lading en vaarbeweging Rn schip Een m veler ogen 'ideale' We die echter lang niet voor alle Wgen is weggelegd. Optimale con- ïbetekent dat er geld, zeg maar veel -ingestopt moet worden en dat ts in lis mindere mate aanwezig. bijvoorbeeld naar het Schelde- ihnaal. in het verleden heeft een "tie commissie zich gebogen over «nschaf van materialen die bij de jnjdlng van calamiteiten in het ka lle kortste verbinding tussen Ant- Penen Rotterdam - aangewend zou- ffloeten worden De commissie onder meer de aanbeveling met ijdingsvaartuigen te gaan werken, "óng houdend met de relfwijdte Mil boot zouden er dne in de Schel- werbinding gestationeerd moe- J®rden Het lijkt erop dat de aanbe- svan de commissie slecht ter ken- Wngis aangenomen, want bestrij- fvaartuigen vallen op de druk be troute nog niet te bespeuren Re- daarvoor is hoogstwaarschijnlijk naar i onwil, maar geldgebrek. De aan- fnde gemeenten willen de dure vei- i* L ,orzienineen niet uit eigen 11 i i u n' ^lj vmden dab de Schelde- ens iverbtnding een 'rijksvaarweg' is en kst.^ ae centrale overheid daarom ook ew«s 'debrug moet. komen er tduiós- tot voor kort tijdens begrotingsbehan delingen steevast de waarschuwende vinger, de laatste tijd worden designa len steeds zwakker. Ook bij de gemeen teraadsleden overheerst de realiteit. Het kabinet Van Agt-Wiegel beknib belt waar meer enigszins te beknibbe len valt en de werkelijkheid gebied te zeggen dat de optimale veiligheids maatregelen voor het Schelde-Rijnka naal hier tot de uitgaven met de hoog ste voorrang horen. Zo is het maar zeer de vraag of er ooit een brandblusin- stallatie op de Kreekraksluizen zou zijn geplaatst als België niet het leeu- wedeel van de kosten voor haar reke ning had genomen. Daarbij speelt nog een' ander element een rol Grootscheepse ongelukken hebben zich tot nu toe op de Schelde- Rijnverbinding nog niet voorgedaan. De incidenten waren van een betrekke lijk geringe omvang. Sommigen ervan waren bovendien toe te sclirijven aan de gebruikelijke kinderziektes Zo le verde in het begin de ingewikkelde in steek van het kanaal bij het stadje Tho len hoofdbrekens op Het simpelweg verzetten van de bebakening deed veel al wonderen. Maar niet alle incidenten waren aan dergelijke euvels, iets 'nieuws' nu eenmaal eigen, te wijten Er waren wel degelijk alarmerende onge vallen Eind 1978 drongen de WD- Tweede-Kamerleden E Nijpels en L. de Beer bij minister ir D S. Tuinman van verkeer en waterstaat aan op een af doende rampenregeling voor de Volke- raksluizen (een onderdeel van de totale Schelde-Rijnverbindingi Directe aan leiding voor het appèl van de parlemen tariërs vormden het vastlopen van een. met honderden tonnen ui terst explosief propyleen, geladen tanker en een aan varing in de voorhaven van het sluizen complex, waarbij ruim honderd ton gasolie in het water terecht was geko men Het is sindsdien echter redelijk rustig gebleven op de druk beklante vaarweg Zo nu en dan geeft een krante-artikeltje nog enige stof tot denken, de publica ties zijn echter zeker geen schering en inslag. De dienst, belast met het toe zicht op de openbare orde en de veilig heid. de rijkspolitie te water post Ril land, lykt m betrekkelijke rust zyn werk te kunnen doen De manschappen van de post Rilland hebben, gezien de spectaculaire vangst van een groot aan tal 'illegale' pierestekers enige maan den geleden, hun handen niet alleen vol aan het 24 uur waken over het veilig reilen en zeilen van de scheepvaartrou- ^®^nlen zullen zeker nog enige "'d moeten oefenen. Hief men

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1980 | | pagina 17