AVONTUREN OP IBÏZA nederlanders niet zo vrijgevochten theo dichtbundels CABARET VOOR HEREN tweede roman van steven de recht GEBOEKT E«, ZATERDAG 12 JULI 1980 PZCAaterdagkrant IfRC ie" Oinds kort ligt er in de boekhandel een forse roman met een wulpse cover van twee, slechts zeer gedeeltelijk met lederwaren bedekte, meisjes, poserend voor een motorfiets. De veelbelovende omslag dekt de inhoud van het ruim 325 pagina's dikke boek, dat Avonturen op Ibiza heet, volledig. Dat is niet zo verwonderlijk, want Theo Kars is de auteur ervan. Rond Kars, 39 jaar geleden in Rotterdam geboren, halverwege de zestiger jaren in de belangstelling door de wijze waarop hij de PTT het ambitieuze literaire tijdschrift Tegenstroom liet financieren, is het een aantal jaren stil geweest. Na een beduidende produktie tot 1972 (De vervalsers. De verleider. De koorts van het verstand, De eerste trein na half zes. De geishamoest er - met uit zondering van een biografie, wat verta lingen. kritieken en essays - acht jaar gewacht worden op een nieuwe roman. Die is er nu dus un een met geringe oplaag van 15.000 exemplaren), en Kars twijfelt er geen moment aan dat dit lange verhaal met een boeiende in trige over het zo tot de verbeelding sprekende woon- en vakantieoord in de Middellandse Zee en zijn (tijdelijke) bewoners het bij de lezer uitstekend zal doen. Theo Kars ziet eruit als op de foto's. Lang haar. pony over het voorhoofd, een scherp getekend gezicht. Vriende lijk en tegelijk licht afstandelijk. Eens maakte hij - zoals zovele anderen - kennis met Ibiza als vakantieganger. Later werd hij. samen met zijn twee vriendinnen, vaste bewoner van het grillige eiland, naar zijn zeggen geheel geaccepteerd door de lokale bevol king. Ibiza, dat zó veel te bieden heeft en waar het menselijke bestaan zich volgens Kars in gecomprimeerde vorm afspeelt, heeft Kars opgeslokt. Het is een plaats van tegenstellingen: van natuurlijkheid en tegelijkertijd van aanstellerij, van „echte" mensen en van snobs, van armoedzaaiers en rijkelui, van gezondheidsadepten en cocainegebruikers. van snelle Por sches en kudden schapen. Iemand die in het leven geïnteresseerd is, veel wil meemaken, moet naar Ibi za. Theo Kars zegt. „Ik sta open voor avonturen. Ik ga ze niet uit de weg, ben geen huiskamerschrijver, moet alles beleven en onderzoek steeds of iets bruikbaar is voor een boek. Zelfs als ik me ellendig en wanhopig voel, wil ik dat registreren voor dat doel". decadent „De atmosfeer van decadentie op Ibi za is er één die misschien alleen voor kwam in het Rome vóór Nero en het Venetië van rond 1750, waar het de helft van het jaar carnaval was. Het gaat er op Ibiza heel libertijns aan toe. Nee, in Nederland zijn zL.ke levens omstandigheden niet mogelijk. Daar is het klimaat niet naar. Er is televisie en in het weckend gaat men eens uit. Die culturele vervangingsmiddelen bestaan niet op het primitieve Ibiza, waar alles vertraagd plaatsvindt. Als de hele wereld zoals Ibiza zou zijn. zou er weinig gebeuren, maar er zou mis schien ook minder kans op oorlog zijn. Ik verwacht dat het eiland over tien jaar weer uit de mode is". Theo Kars is Holland bijna vergeten. „Ik sta met één been op Ibiza, maar daar rust wel mijn hele gewicht op. Dat andere been heeft niet zo veel te dra gen. Ik heb ergens eens gezegd: ik voel mij geen Nederlander, eerder een bui tenlander die toevallig in het Neder lands schrijft. En zo voel ik het ook". ontevreden Het afschuwelijke aan Nederland vindt hij de combinatie van het grau we klimaat en het teveel aan mensen. „Er heerst in dit land een hoge graad van ontevredenheid. Dat merk je ook aan de pers. Het vloeren van iemand is niet voldoende, hij moet de grond in gestampt worden. En over zeden en moraal gesproken: ik geloof dat Ne derlanders niet zo vrijgevochten zijn. Ik had laatst een journalist op bezoek, die het voortdurend over „een blote juffrouw" had, terwijl hij waarschijn lijk gewoon een naakte vrouw bedoel de. Het geeft er blijk van dat men niet ge wend is vrijmoedig over seksualiteit te spreken. Het is een vreemd eufemis me: als je er maar op schetsende ma nier over praat, dan is het minder erg. „Dame" is een hoge aanspreektitel. Als je het woord gebruikt in combina tie met bloot, dan ontstaat het tegen deel. Ik vind zoiets echt een aanwijzing voor een behoorlijke dosis gefru streerdheid". Theo Kars is nu voor korte tijd overge komen naar Amsterdam om „ver plicht" met mensen te praten. Éen wei nig aanlokkelijke bezigheid. „Ik ben niet commercieel ingesteld, maar ik realiseer me wel dat als een produkt klaar is. het verkocht moet worden. Je eigen boek aanprijzen, dat is met leuk. Maar het moet". vrouwen De avonturen die Kars in zijn weinig versluierende en zorgvuldig opge bouwde Ibiza-roman beschrijft, zijn niet autobiografisch. „Dan zou ik de dagboekvorm hebben gekozen. Maar de hoofdpersoon Keiler is wel een pro jectie van mezelf, alhoewel geen na tuurgetrouwe. Keller is net als ik een man, die veel avonturen met vrouwen wil beleven, omdat hij ongelooflijk geinteresseerd is in vrouwen en vindt dat je een vrouw toch het beste ieert kennen door met haar te slapen. Mijn eerdere boeken stuitten dikwijls op weerstand door de toon ervan, die ja loezie opwekte". „Deze Keiler is ook een man. waar het publiek met een zekere afgunst naar zal kijken, maar hij boekt niet alleen maar successen. Hij denkt goed na, is beschouwend en observeert koel. Ik ■geloof niet in typische Don Juans. De menselijke verhoudingen lopen niet op rolletjes. Casanova kende zijn zwakheden. Ook Keiler wordt soms belachelijk gemaakt en bedrogen. Hij staat in aanzien bij vrouwen, maar lang niet altijd. Hij is geen ijdele. zelf verzekerde en onoverwinnelijke vrou wenjager. Ik denk niet dat men zich deze keer aan mijn boek zal storen". schokkend Avonturen op 'Ibiza De vaste verhouding die Kars met twee vrouwen heeft (en die Keiler in Avonturen op Ibiza eveneens heeft) cn die zelfs op een libertijns Ibiza soms een schokkende indruk schijnt tc ma ken, dateert al van zes jaar geleden. Kate Higgins, Canadese, is 26, blond en fotomodel, fotografeert en schil dert. Karin Bulkes is Nederlandse, 29 en donker, mannequin en eveneens model. Samen hebben zij geposeerd, onder meer voor Vogue. Een „huwe lijk" tussen drie mensen. Kars vindt: „Het vermeerdert alleen maar de vriendschap Ik vind dit nor maler dan een gehuwde man. die een maitresse heeft, die zijn vrouw niet kent. Hoe zo'n drie-eenheid mogelijk is? Er is geen jaloezie. Als er maar een beetje afgunst zou zijn, dan waren wij allang uit elkaar geweest. Nee, nee, mijn situatie heeft niets te maken met die van Anton Heyboer. Kate en Karin reizen de wereld rond, zien er goed uit, verdienen hun brood zelf. Heyboer en zijn vrouwen sluiten zich van de we reld af'. „Men vraagt mij wel eens: wie vind je aardiger? Ik zeg dan altijd: als ik er één aardiger zou vinden, zou ik met dat aardiger meisje leven. Er wordt me wel eens gevraagd: waarom ben je vooral zo nieuwsgierig naar vrouwen? En in derdaad denk ik soms. vrouwen zijn aardiger dan mannen. Maar dat is niet waar. Door de erotiek leggen wij man nen een bepaalde glans over de andere sekse, die niet realistisch is. Ik denk dat mannen en vrouwen even slecht of even goed zijn". snoepjes Theo Kars, die vindt dat talloze vakantiegangers op Ibiza zich „dood"-amuseren („zij proppen zich zo vol met alle snoepjes die hen wor den voorgehouden dat zij niet ont spannen maar met indigestie thuisko men"), probeert mensen te beschrij ven zoals ze zijn. „Door de extreme omstandigheden op Ibiza speelt zich alles veel heftiger af. Ik had dit bock niet in Amsterdam kunnen schrijven. Nooit tref je in mijn boeken een bood schap aan. Wat ik wil uitdrukken, is mijn verbazing over vreemde men sen, over de dwang en onnatuurlijk heid ook die veel mensen zich opleg gen en die hen verhindert zichzelf te zijn". Kars is een verteller, die niet onnodig verfraait of pocht. Hij drukt zich uiter mate beeldend uit. geeft zeer levendi ge persoons- en landschapsbeschrij vingen en vindt dat hij anders is dan een Reve, Cremer of Wolkers. Hij heeft aanwijzingen dat Avonturen op Ibiza .goed gaat lopen. Boekhandels bestel len bij, zijn uitgever heeft positieve reacties gekregen, van die merkwaar dige agressie die hij naar aanleiding van De geisha ondervond is nu geen sprake. „Binnenkort ga ik weer terug naar Ibiza. Dan ben ik weer thuis. Dan vraagt de slager hoe het met m'n hond gaat. En dan weet ik weer dat ik geen haast meer hoef te hebben". Va, f an Agathon ontvingen we 'Laatste oproep' 15,-); de nieuwste bundel van de dichteres Louise van Santen. Veel gedichten gaan over de oorlog: er is ook een vers waarin zij de spraakver warring van Babel vergelijkt met de arrestatie van de schrijver Isaac Babel en een vers waarin ze Cas Oorthuys gedenkt. Haar poëzie is emotioneel ge laden en ze is op haar best in de punti ge verzen. De Beuk bracht van Juliétte 'Vilten Voeten' uit 10.-). In veel ge dichten worden de gewoonten van de moderne mens bespot. Het vers "Mooi weer' gaat over het gedrag van mensen op het strand, 'als pissebedden komen de mensen te voorschijn' Op het strand: 'een niveawalm van bikini-bar becue/vlees dat je niet aan stokjes prikt'. Juliette zegt van alles ietwat on beholpen, maar ze heeft wel een, be scheiden, eigen geluid. Veel meer pre tenties heeft Gust Gils, van wie bij De Bezige Bij de bundel 'Onzachte lan ding' 18,50) verscheen. Het is een dikke en geslaagde bundel. Gils schrijft begrijpelijke, soms humoristi sche poëzie. Zijn gedichten behande len dikwijls een absurde situatie: een mooi meisje dat haar been verliest bij voorbeeld, in 'Gemiste kans'. Die ver vreemding wordt veroorzaakt doordat het langzamerhand mis loopt 'met het nieuwe duizendjarige rijk', met onze technocratische en bureaucratische maatschappij, zegt hij in 'Geen Uto pie'. 'Vergeeld dossier' 21,50) is een dicht bundel van Marcel Wauters. Hij be schouwt zichzelf als een randfiguur, zoals blijkt uit deze regels van het eer ste gedicht: 'ik bleef en ben/hoe/of wat/ het haperend klaterea'dat ik gewor den was'. Tussen de Nederlandse ge dichten, die af en toe in een woorden brij ontaarden, staan ook wat Franse verzen. Bij De Harmonie kwamen twee dicht bundels van Jacob Groot uit. die dui delijk bij elkaar horen. 'De droom van het denken' 16.90) en 'Leeg' 16,90) zijn bundels van wisselende kwaliteit. Meestal zijn de verzen van Groot wa zig; hij is misschien het best, op dreef in de gedichten waarin hij met begrippen speelt. In 'Leeg' zijn een aantal verzen opgenomen rond het woord 'einde' Holmsterland stuurde de bundel 'Klei ner huis' 15,-) van J. Heymans. De bundel, die mooi is uitgegeven, bevat vooral gedichten over de natuur. Vaak tekent Heymans een sfeer, een natuur beeld, zoals ook in haiku's gebeurt. Een onbegrijpelijk, weinig doordacht vers is: 'Een vogel onvindbaar': 'een vogel zeilt voor de dag'uit, in schrale nachtrust/het dier schudt haar veren/ de kleuren waar zij zweeft'. Bij dezelfde uitgever verscheen in een fraaie uit voering de bundel 'Nieuwe Gedichten' 10,-) van Willem Bulder. In de Knipscheer gaf 'Een kras in de nachtwacht' van Joop Verhaaren uit De poëzie van Verhaaren is niet origi neel en hij heeft maar weinig te zeggen. 'Omver' 19.50) is de titel var. dichtbu'.del van Th. van Schoof ven. die door Meulenhoff uit werd? bracht. Ook de onsamenhangende» sommingen van woorden van Schca hoven hebben weinig met poèziti maken. Wel de moeite waard is t; nieuwe bundeltje 'In de lussen vagi taal' 19.50) door Theo van Bar; Er zijn gedichten over taal. die» kunst en dood. Het vers Myth® waarin verteld wordt dat Adam er, l de slang dankbaar zijn voor hunl heeft een motief dat we bij «j, gnostische sekten terug vinden Ti hen was de god uit het Oude Ta; ment alleen een god van rechtvaart heid. Bij Van Baaren, die somskru^ verzen schrijft, krijg je dikwijls hetj voel dat er sprake is van maakwaï Huub Beurskens publiceerde 'Vss het meisje haar badtas maar' 19$ een bundel waarin vaak de naam;, Georges Braque voorkomt. Depois ke gedichten van Hans van de \T« senburg behoren tot het soort p« datje als gebral kunt bestempeleti zijn bundel 'De dag van de witled; santen' (ƒ24,50), uitgegeven bijl en Van Ditmar. zet een versobenqi Dat leidt tot aanvaardbare gedichg vooral de verzen over de seizoeneti lezenswaardig. Er zijn ook geöa over werk. waarin de politieke cx^ in Van de Waarsenburg helaaswee; leven komt. Voorts zijn er gedita over de zee, over dagboekbladen! is een drieluik voor Theun de Van Jozef Eyckmans verscheen 'C tedere, ruige landschap van de lui 27,50). Het is poëzie zoals we dien Eyckmans gewend zijn: draaien om loze woorden. Opwenteling gaf 'Een ets met toeW ren' 7.50) van Georges Fukklri; De eerste serie gaat over de natu; tweede serie werd geschreven aanleiding van de regel 'Overall en telkens ontheemder' van Elle: mond, in de derde serie vindt nx der meer twee gedichten over wen, en de laatste serie werd ven naar aanleiding van ccn u: van Comelis Verhoeven: 'Ratio teit is een bepaalde aggregate stand van dezelfde stof waaruit emotie bestaat'. Nostalgie is de belangrijkste thema's van deze) zie. 'Cynische deodorant van lü 7,50) bevat poëzie van René, Een bundel die bol staat vandepifoot C praat. Loes Flendrie schrijft in'Et: ken van leven' 7,50) over mensen. Vaak zijn het vrouwen! len emanciperen. Loes Flendnóefc„ geen hoge dunk van mannen. Het vrije woord tenslotte stuukt iïuropa tipje sluier in blond en kaal' 1( i^ruili Ellen Mik. 'Zy vraagt beschermt gen de belagers van de vrije onii tvervo kelijke vrouw', beweert de inleide lover Al deze poëzie is poëzie 'van het !i iwl8h< pitje' - ook in de bundel van Ellen) pMiej is nauwelijks een redelijke regel at' '°[lsle wijzen. at® Iet is luizeni ezijn I iet kan lelangi lonau' jd •li Wat vindt u? Ik vind dat men 't verleden moest verbranden als oud papier. Geen enkele dag is het herlezen waard. Wat vindt u nog meer?l ik vind dat men de kamperfoelie moest begletti met armagnac en, met een kraaltje kaviaar in elke bloem, op 't voetbalveld zou moeten exposeren. En wat is uw conclusie? Altijd voorrang geven aan een loopse duizendpoot. (Theo van Baaren 'In de lussen van de taal'). iele sc de to ledendi ïbeeld suilen ntwa felijk den M fcetve door di eenh Bdgev< ik eem iden z irmoe '.lev everht ged Kara salrac (chelde sche haven V oorjaar 1978 debuteerde Steven de Recht mei een roman. 'Bakravrouw en Koeliemeid', die opviel door zijn levendige, boeiende verteltrant en interessante probleemstelling. Het boek speelde in Suriname, zo als dc titel duidelijk maakt, en tekende op indringen de en geestige wijze het leven van een nog jonge Ne derlander die een of andere onduidelijke voorlichten de missie vervult en verstrikt raakt in erotische pro blemen met een blanke vrouw (de bakravrouw) en een Hindoslaanse secretaresse (de koeliemeid). Ik eindig de mijn bespreking van het boek met de woorden: '01 Steven de Recht nog meer van zich zal laten horen is uiteraard een open vraag, maar met 'Bakravrouw en Koelicmeid' heeft hij in ieder geval een onderhou dend, geestig en zeer leesbaar boek aan onze toch al zo boeiende 'Westindische letteren' toegevoegd'. Zo'n opmerking word je meestal ingegeven door het vermoeden dat je waarschijnlijk wel nooit meer van iemand zal horen. Het aantal schrijvers dat één. min of meer verdienstelijk, boek of bundeltje publiceert en dan met schrijven stopt is namelijk legio, en het werk van De Recht had iets 'amateuristisch', iets watje heel moeiliik zou kunnen defineren. want hij schrijft af en toe ook erg geraffineerd, en bovendien, wat is 'beroeps' in de literaire wereld1 We zijn. als schrijver of dichter, immers allemaal amateurs en autodidacten, wat je verdere opleiding ook mag zijn Steven de Recht heeft het niet bij één roman gelaten. Onlangs verscheen zijn opus 2. 'Cabaret voor Heren'. Een aardige titel, die de inhoud echter niet helemaal dekt. Hoogstens van het eerste deel, waarin een beeld wordt geschetst van het Utrechts studentenleven In de jaren vijftig. Maar verder heeft het boek meer van een familie- en huwelijksroman. En om nu maar met de deur in huis te vallen: het boek heeft me ietwat teleur gesteld. 'Ik wil graag meer van hem lezen', schreef ik april 1978 - nu is de belangstelling wel verflauwd 'Ca baret voor Heren' is geen onplezierig boek om je op een verregende zomerdag mee bezig te houden - en daarom past het dus in het sfeertje van deze dagen - maar of je er iets van bijblijft izoals van 'Bakravrouw en Koelie- meid), is de vraag. Ik vermoed van niet. Het werk heeft geen enkele diepgang en de schrijfstijl i3 nog amateu- ristischer dan van het eerste boek, juveniel, onbenullig vaak. Het beste vind ik het begin, de uitbeelding van het studentenleven, vooral van de ontgroening en het corpsleven in Utrecht in dc jaren vijftig. In deze pas sages hanteert De Recht zijn beste stijl, pittig, wat 'stoer', maar dat past bij het onderwerp. Een groot bezwaar is echter dat zijn hoofdpersoon, de 'ik' (die dan ook. tekenend, geen naam heeft') weinig uit de verf komt. vooral over diens achtergrond tast men volkomen in het duister. Het enige wat men als lezer te weten komt, is dat zijn vader gestorven is, en dat enkel doordat een andere figuur dat meedeelt. Maar of zijn moeder nog leeft, of hij verder nog enige familie heeft, je hoort er niets over. en dat is, vooral in een familie- en huwelijksroman toch wel wat onbevre digend. Uit welk milieu stamt de 'lk'° hoe komt hij aan zijn geld? (hij is corpsstudent) - het blijft een raadsel. Hij studeert rechten en raakt bevriend met een zekere Bart. ouderejaars, die uit een zeer rijke familie komt Barts grootvader van vaderszijde was weliswaar nog arbeider geweest, vernemen we in de loop van het ver haal. maar zijn moeder is een freule, of doet alsof Die twyfelachtige adel van zijn moeder wordt te pas en te onpas vermeld: hij bestaat er helaas blijkbaar alleen maar uit dat ze niets doet. veel personeel heeft, migrai ne sjiek vindt, domme opmerkingen maakt, breit, en haai- enige dochter zo slecht heeft opgevoed dat er niet veel van het kind is terecht gekomen, De zonen zijn student en slagen beter. De vader draagt zijn voorna me vrouw op handen Hij wordt aanvankelijk als erg sympathiek afgeschilderd, maar hij valt allengs dooi de mand. met het hele gezin trouwens, dat ergens in het Brabantse woont Want de 'ik' komt in nauw con tact met die familie, via het domme gansje Ria. dat zusje van Bart Hij ontmoet haar. wanneer hij eens bij de familie van Bart op bezoek is. en ze is zijn dame op een studentenfeestje Zo begint het. Ria loenst en is werkelijk zwak begaafd, maar de 'ik' snel onder de indruk als hij maar een meisje ziet. raakt onder naar bekoring. Het boek speelt in de jaren vijftig, en in een R.K. mi lieu: watdesex betreft gaat alles er dan ook wat 'ouder wets' toe. er lijkt me hier heel wat 'naar 't leven' gete kend' Meer woorden dan daden en meer gestuntel dan een vlot verloop. Tussen haakjes - in dit verband - dat een zekere Veronica 'haar pil vergeet' ip.90> is in die jaren '50 alleronwaarschijnlijkst, aangezien het alge mene gebruik daarvan pas veel later in zwang kwam. men onbeschreven hlad en een gansje. Aanvankelijk komt de 'ik' nog al onder de indruk van het milieu bij haar thuis, de rijkdom, de sfeer van intellectuele spot, onder de vader en de broers dan. (het 'cabaret'), want ook de moeder, de freule, is een domme, luie en verwen de vrouw die zich wegens haar vermeende adel in de watten laat leggen. Er at gebeurt in wezen heel weinig in het boek. Het eerste deel geeft dus een aardig, vrij realistisch beeld van het studentenleven, de ontgroening en het corps leven, de inspanningen en de ontspanningen. Tot de grootste ontspanningen van de 'ik' behoort hel rijden op een pracht van een motor, een Harley-Davidson- liberator 750 cc, die hij in Belgié bij de politie heeft kunnen kopen. 'Het was ook een woest mooi ding. onwaarschijnlijk lenig als je met duim en wijsvinger de gashandle een enkele millimeter openschoof De grote buddy seat liep, van voren smal. breed naar achteren, zo breed dal je je hans warren LETTERKUNDIGE KRONIEK afvroeg of een meisje daar gerieflijk op zou kunnen zitten, haar benen horizontaal gespreid Maar ze voch ten erom. de meesten inderdaad een arm om mijn mid del' ip. 3D. Die motor geeft hem een enorm prestige, niet alleen bij de meisjes, ook bij zijn medestudenten De meeste meisjes waarmee de 'ik' in aanraking komt. zijn echter erg kuis. en hoogstens tolereren ze eens een zoentje of een lichte handtastelijkheid als tegenpresta tie voor het achteropzitten Ria pakt het anders aan. Zij is verpleegster ren het is dus een tikje onwaarschijnlijk dat ze van toeten noch blazen weet: ze had toch in theorie althans op de hoog te moeten zijn. hoe slecht ze ook meekam. een volko len grote liefde wordt het niet. tussen dc ik en Ria. Meer een sleur, het bestendigen van wat haast onge merkt een aanvang heeft genomen. Als zodanig is hun verbintenis, na enige tijd, wel exemplarisch voor heel véél huwelijken; waarom trouw je? Och, omdat ieder een het doet en het-zo zoetjes aan wel tijd wordt, je elkaar best wel aardig vindt, en dan nog uit wat dro men cn eigenbelangen. Het huwelijk wordt geen succes, ook niet als de 'ik' afgestudeerd is en bij een bank gaat werken. Ria blijkt toch wei hinderlijk dom en egoïstisch en de glorie die van haar familie afstraalde begint ook al te verbleken voor de 'ik', de schellen vallen hem van de ogen. Ze spannen zelfs min of meer tegen hem samen; he't gevoel wordt wel met rechtstreeks zo uitgesproken, maar wel gesuggereerd Tussen Ria en hem ontstaan allerlei wrijvingen. Ten slotte eist ze. uit eensoort onberedeneerde jaloezie, dat hij zyn motor van de hand zal doen. Hij doet het. maar Ria beseft niet dat er nu iets onherstelbaar stuk is gegaan. De naam (H D. Liberator) blijkt symbolisch: geleiddelijk kan nu de bevrijding van de hoofdpersoon uit het hele warnet van gevoelens en betrekkingen op gang komen; zijn persoonlijkheid gaat zich, zij het heel laat, ontpoppen. Ook hun 5ex-leven is onbevredigend. Ria blijkt niet erg geschikt om kinderen te krijgen. Na enkele miskramen baart ze. na een moeilijke zwangerschap, een zoon en laat zich dan op advies van iedereen maar tegen de zin van haar man steriliseren Dan blijkt ze ook nog over spannen te raken, ze dreigt het kind te vermoorden. Op zijn werk heeft de 'ik' het ook totaal niet naar zijn zin. Zyn sympathie staat niet aan de kant van de machtige bank, maar aan de zijde van de kleine ploeteraars dk als ze in hopeloze financiële moeilijkheden zyn geraafc zonder enig pardon door de bank worden aangepal' Dat is dan zijri werk. Na een jaar neemt hij ontslage aanvaardt een baan in Den Haag. Als Ria weigert roc- hem naar die stad te verhuizen en in de buurt van ha ouders wil blijven, is het voor hem afgelopen, betete- dat het einde van hun huwelijk. Alles is verzuurd,oct de verhouding met haar familie, de vriendschap mS haar broer Bart. die de root of all evil was geweest 'Ik tilde twee koffers achterin de auto. keerde mgef- Ze stond in de deuropening met haar groene vest.M kind op haar armen, haar ogen staarden, de haft voelde het, fronste zijn kleine, ronde voorhoofd enkel* me aan met zijn blauwe ogen. Ik kuste hen en gin] Bart ontving me op zijn flat. Op zijn antieke tafel lal een Kelim. Hij schonk, koffie uit het omkeerpotje.rook te St-Michel en had ze nog. de geitekeutels. Het duurde niet lang of we hadden ruzie, het wass'fi loos. zei hij. geen manier van doen. advocaten br.ei* laten sturen en te weinig geld overmaken, zodalteas moest bijspringen. Ria had nu een huurhuis in een nette wijk vlaktrgfl dat moest betaald worden door iemand, '.log iets'Wtdtj hij. 'rot om te zeggen, maar het is nu eenmaal zo M kind taalt niet naar je, voor geen cent' Ik keek naar hem, naar zijn boze. vertrokken gevat zijn dikke rossig haar. Was hij zoveel veranderdsh® we het hadden over zweefvliegen? 'Het spijt medalf me ooit dat biertje gaf, zei ik. 'Huh?vroeg hij, VM'* wds al weg' (p. 1601 'Cabaret voor Heren' is beslist geen onaardig boek,» zijn goede passages, snel verteld, geestig. Maar» blijft als geheel achter bij De Rechts eersteling, eP kan het dan ook niet eens zijn met de flaptekst® beweert dat De Recht 'met dit tweede boek bewf& heeft meer te zijn dan alleen een boeiend verteller' dat dan zou moeten zijn is me in ieder geval niet du» lijk. Steven de Recht; Cabaret voor Heren. BZZTÓH.s-Grart ge. 19S0. Mntro Het jkopi eovei ten sé lts ai veger t betek itnges bmir bijvc ilanaa tlale ci aansch lijding '•dekt Sonde iding ffllng pabc tover «van ïvingi Svaart enrout daarv onwt: inde gi eidsvoi taaie iverbir de cei 'de br

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1980 | | pagina 16