Jacky en Kristian Van Wezel vieren vakantie thuis mm Brandstofverbruik en vliegtuiglawaai worden getest in de Noordoostpolder Brandweer op de camping mwj MODERNSTE WINDTUNNEL TER WERELD WISSEL BEVELANDEN WISSEL SCHOUWEN NAAR OUDERSIN TANZANIA Yuccajoekel NSDAG 1 JULI 1980 PZC/provincie tereen ag30J JtHuU se geH 1 las het hier al eerder in deze kolommen: wij in Nederland hebben tegenwoordig voor elke situatie een liedje achter de hand om dat gebeuren muzikaal te ondersteunen. Dat gebeurt wanneer Nederland cupvoetbal gaan spelen, wanneer een vorstin aftreedt, wanneer de slogan moet worden uitgedragen dat vakantie in eigen land toch eigenlijk ook best leuk is: de singletjes liggen ervoor klaar op de draaitafel. Nu de scholen op punt staan van sluiten is er weer een nieuw plaatje uitgekomen met dat eenvoudige rijmwerk, waarvan het vol zit in het vaderlandse hitwezen. schrijft Rinus van Wezel. ..Dat kan me behoorlijk boos maken, want in Afri ka kun je niet zo maar even naar een dealer gaan oin het juiste onderdeel te halen. Ook hebben verschillende ma chines veel geleden van de zeereis en de opslag in de haven. Veel roest en beschadigingen. Er is ook gestolen. We kregen een vrachtwagentje bin nen en daarvan had men de radiateur, de accu, de startmotor, de koplampen en nog verschillende kleinere dingen gestolen. Waarschijnlijk is dat ge beurd toen de trein stond. Dan kun je goed nijdig worden, maar ja dat helpt niet. Je komt er toch niet achter wie de dief is geweest." Wateroverlast Op die plaat zingen kinderen enthou siast van: do re mi. do re mi. we hebben nu vakantie van je een twee drie. Nu zou je ook wel gaan zingen van ple zier met het vooruitzicht datje wekenlang niets te maken hebt met die leerplicht wet. Weg met de schooltas, het proef werkpapier, die vervelende leraar. Nu is het tijd om onbezorgd vakantie te vieren. Koffers pakken en weg wezen De kinderen Jacky en Christian van Wezel moeten zelfs hun koffers pakken om de reis naar hun ouders te maken. Want Rinus van Wezel, die agrarisch Zeeland heeft leren kennen als de eind redacteur van het ZLM land en tuin bouwblad, zit sinds kort met zijn vrouw Come m Tanzania. Zij maken er deel uit van een Nederlands team dat in vijf jaar tijd een boerderij van tweeduizend hectare moet zien op te bouwen in een uitgestrekte wildernis. Deze boerderij moet mais en sojabo nen gaan produceren als voedsel voor de Tanzanianen. zet voor de leerling bulldozer chauf feurs, die straks mee moeten helpen om orde te scheppen in de wjldernis. De meeste machines en werktuigen komen als levensgrote bouwpaketten uit Nederland aan. Het in elkaar zet ten van die werktuigen gaal niet van een leien dakje. „Soms maken de men sen in Europa of Amerika fouten bij de - verzending en geven bijvoor beeld verkeerde onderdelen mee", zo Hereniging De Van Wezels vertoeven niet voor de eerste keer in Afrika: van 19G7 tot 1975 woonden en werkten zij in Kenya bij het op poten zetten van een katoen- project. Het ontwikkelingswerk bleef ook nadien nog trekken. Zozeer zelfs dat Rinus zijn haan opgaf bij de ZLM cn met zijn vrouw naar Afrika ver trok. De kinderen bleven in Neder land om hun schoolopleiding voort te zetten. Jacky en Christian zullen al leen in de vakanties naar hun vader en moeder afreizen. Dat wordt dus de zer dagen een gelukkige gezinshereni ging. In de nieuwste uitgave van de stichting public relations land- en tuinbouw is een brief afgedrukt waar in Rinus van Wezel schrijft over zijn dagelijkse werk op het ontwikke lingsproject in Tanzania. Hij schrijft over de 'rijschool' die hij heeft opge- Rinus van Wezel temidden van de leerling-chaffeurs. De wateroverlast geeft Rinus van We zel en de andere teamleden extra werk Toch hebben ze grote plannen Het team heef t zich tot doel gesteld in het komende jaar omstreeks vijlhonderd hectare te ontbossen. te ploegen en dan voor januari 1981 zaaiklaar te heb ben. Vervolgens wil men binnen vier weken die vijfhonderd hectare inzaai en met mais. „Zodra dan de droge tijd aanbreekt gaan we", zo meldt Rinus. „beginnen aan deel twee van de ont ginning net zo lang tot we tweeduizend hectare klaar hebben". Of dat doel bereikt kan worden is nog de vraag. Er zijn weinig kundige vak lieden. Vooral aan goede monteurs is een groot gebrek. En een echte goede Tanzaniaanse monteur heeft meestal geen zin om te komen werken in zo'n afgelegen gebied als waar het Neder landse team de malsboerderij gaat be ginnen. „Als hij in Dar es Salaam blijft werken verdient hij zeker zo goed en bovendien kan hij na de officiële werk tijd links en rechts nog een aardig cen tje bijverdienen Hier gaat dat niet", schrijft Rinus. „Naast onze boerderij is alleen maar wildernis Alleen maar shamba ya wanyama. En dat betekent in het Swahli. de taal van het land: land van de wilde dieren". Even aandacht voor al wat groeit en bloeit en altijd weer boeit: de heer F. Willeboordse uit Serooskerke laat we ten dat hij in zijn tuin een bloeiende Yuccaplant heeft Een zeldzaamheid naar zijn zeggen. De plant is 2.10 hoog. Over hoge planten gesproken: de be- reklauwen reiken weer hoog naar de hemel. Wie zou de grootste hebben? En straks krijgen we ook nog die reuze zonnebloemen. Dat worden weer tij den waarin druk zal worden gemeten! Er zijn maar weinig campings die zich de luxe kunnen permiteren om er een eigen brandweer op na te houden. Camping 'De Witte Raaf aan het Veer- se Meer bij Arnemuiden is ook op dit gebied een witte'raaf. -Men beschikt daar over een heuse brandweerwagen en een team dat er vakkundig mee kan' omgaan, wat natuurlijk ook nooit weg is. Nu moet u met denken, dat de echte brandweer ineens overbodig is gewor den als er onverhoopt iets zou gebeu ren op die camping bij Arnemuiden. „U moet het zo zien", legt directeur J A.M. Buijsrogge uit.zoals mensen thuis in afwachting van de komst van de brandweer alvast een emmertje wa ter pakken om te beginnen met blus sen. gaan wij ook meteen aan het werk zolang de brandweer van Arnemuiden. die we natuurlijk meteen al bellen, er nog niet is". De warme en droge zomer van enkele jaren geleden heeft Buijsrogge een beetje angstig gemaakt voor de gevol gen wanneer er dan op een terrein met zo'n grote concentratie aan mensen wat gebeurt. In het hoogseizoen is 'De Witte Raaf een dorp van zo'n vierdui zend vakantievierders. Uit oogpunt van de veiligheid acht Buijsrogge de aanwezigheid van een eigen brand wacht van groot belang. Hoe gemak kelijk kan er niet wat gebeuren wan neer er wordt gebarbecued. En in een caravan kan er ook best eens brand ontstaan omdat er bijvoorbeeld een lekkage is opgetreden in een gasslang. Zo'n brandende caravan zelf is meest al niet meer te redden. In minder dan geen tijd is er nauwelijks veel meer over dan het chassis. Maar de aanwe zigheid van een brandweer en een au to met een hoge en een lagedruk pomp en een waterreservoir van driedui zend liter kan een hoop ellende voor komen. En ook de omgeving kan wor den beschermd tegen een verdere uit breiding van de brand. De brandweerwagen wordt op 'De Wit te Raaf bemand door vier eigen men sen Daarnaast kan er een beroep wor den gedaan op enkele brandweermen sen. die op die camping daar aan het Veerse Meer hun vaste stek hebben. Tips Buijsrogge wil nog wel enkele tips kwijt om brand op de camping te voor komen. Wanneer er aan barbecuen wordt gedaan steeds een emmer water klaar zetten. En geen spiritus gebrui ken om het vuur aan te krijgen. Na gebruik de barbecue uitblussen en niet achteloos in de container legen Caravanbezitters doen er verder goed aan elk jaar de drukregelaar op de gas fles te laten controleren en ook de gasslang op op eventuele lekjes te on derzoeken. Het komt nog vaak voor dat er lekken ontstaan En wanneer een familie dan na een afwezigheid van een week. waarin zich een laag gas in de caravan heeft gevormd, vermoeid van de reis dan snel even een kopje koffie wil zetten, kan dat hoopjes moei lijkheden geven. Op het terrein van 'De Witte Raaf is nog een andere nieuwigheid te vin den: een eetshop met zodanig billijke prijzen dat een gezin van vier perso nen er voor totaal 25.- kan tafelen. Daar kan zelfs een toeristenmenu niet tegenop. De eetshop is de eerste van dit soort in hel land. Binnenkort wor den er op enkele plaatsen elders in het land ook soortgelijke eetgelegenhe- den geopend. Het is de bedoeling dat er op Nederlandse recreatiebedri jven een heel netwerk van dit soort zaken zal verrijzen. POLLENHOVE - Vier jaar is er gebouwd aan de modrnste lage-snelheidswindtunnel ter wereld, lie in de Noordoostpolder nabij Vollenhove op 27 augustus officieel in gebruik wordt genomen. De ipening van dit Duits-Nederlandse project zal worden verricht door staatssecretaris van verkeer fen waterstaat mevrouw Nelie Smit-Kroes en haar Duitse collega Haunschild. „Ons bedrijf zal een krachtige steun kunnen bieden aan de luchtvaartindustrieën van beide landen", zegt adjunct directeur ir. Manfred Seidel uit Braunschweig. „Onder meer wordt hier straks een schaalmodel van de F-29 van Fokker, de opvolger van de Fellowship, uitgetest". Seidel vormt samen met de Nederlan der ir. Freerk Jaarsma de directie van Duits-Nederlandse Windtunnel DNW). Deze combinatie van naties is n het gehele bedrijf terug te vinden. Elk de twee landen vaardigde vier be- ituursleden af. er zijn twintig Neder- andse en twintig Duitse personeelsle- len en alle installaties en materialen werden gelijkelijk verdeeld afgenomen van fabrieken uit beide landen Deze samenwerkingsvorm was vijfjaar seleden al afgesproken toen de regerin- ;en van Nederland en Duitsland beslo- en ieder voor de helft bij te dragen m de 120 miljoen gulden aan investenngs- costen. Ir Seidel verwacht dat hiervan ien deel kan worden terugverdiend uit le opdrachten van de luchtvaartindus trieën. Maar ook ziet hij toekomstmo gelijkheden in het aërodynamisch en aero-akoestisch uittesten van bijvoor beeld vrachtwagens, terwijl de wind tunnel bovendien bijzonder geschikt is voor onderzoekingen naar de windhin- derin te bouwen woonwijken en winkel centra. Behoefte Het project in de Noordoostpolder werd begonnen, omdat de in Europa ^beschikbare windtunnels al tientallen jaren oud zijn cn voor een succesvolle ontwikkeling van vliegtuigen niet meer toereikend. Met name voor het lage-snelheidsgebied - tot circaöOO km per uur - bleek de behoefte aan een inoderne tunnel groot. Voor de vlieg tuigindustrie is hel nauwkeurig uittes ten van modellen in dit soort installa ties uitermate belangrijk met het oog op de problemen bij start en landing van conventionele toestellen, waarbij tevens de meeste hinder van hel vlieg tuiglawaai wordt ondervonden. „Wij onderzoeken de modellen op ver anderingen waardoor de luchtweer- jstand kan worden verminderd Dat fceeft dan een vergroting van de draag kracht bij het starten en landen van vliegtuigen", aldus ir. Seidel. „In feite werken we dus aan de veiligheid voor de passagier". Maar volgens de adjunct-di recteur zijn er nog meer voordelen te behalen. „In de eerste plaats natuurlijk het brandstofverbruik. Dat wordt aan zienlijk lager naarmate het vliegtuig aë rodynamisch beter is ontwikkeld. Bo vendien hebben we invloed op de infra structuur van een vliegveld. Hoe groter de draagkracht van een toestel, des te korter kunnen de start- en landingsba nen zijn". Functie In de strijd tegen overmatig vlieg tuiglawaai dicht ir. Seidel de windtun nel ook een belangrijke functie toe. „DNW heeft over de hele wereld nu een aero-akoestisch monopolie. Onze test ruimte is zodanig ontworpen dat we voor 99 procent de werkelijke situatie kunnen nabootsen. Daardoor kunnen we vooral gaan sleutelen aan de ge- luidshindcrd die optreedt bij landin gen door de remstand van kleppen en het uilsteken van wielen. Ik geloof dat dit ook voor de Amerikaanse indus trieën erg interessant is". Het principe van de windtunnel komt neer op het met behulp van een giganti sche ventilator rondsturen van lucht in een schacht, waarin een vliegtuigmodel staat opgesteld Door metingen wordt per computer vastgesteld in welke stand en op welke punten de beste stroomlijning kan worden bereikt. Hel lawaai wordt via een circuit van micro foons geregistreerd. Rondcirkelen van lucht is volgens ir Seidel goedkoper dan het systeem van een rechte tunnel „Op deze manier kan de op snelheid gebrachte lucht steeds opnieuw worden benut en hoeft de ven tilator minder energie in te brengen om het gewenste resultaat te bereiken. Dat is zeer kostenbesparend. Een ander voordeel is het feit dat we zodoende niet afhankelijk zijn van weersomstandig heden. De buitenlucht kan bijvoor beeld een te hoge vochtigheidsgraad hebben". Het testen van prototypes van vliegtui gen is volgens Ir. Seidel economische niet haalbaar. „Maar omdat wij bijvoor beeld met een Airbus op een schaal van 1:9 werken. Is onze methode al weer veel betrouwbaarder dan de oude windtun nels. die maximaal schaalmodellen van 1:20 kunnen plaatsen". Nieuw De windtunnel is geheel door de twee partners zelf ontwikkeld. Daarbij is gebruik gemaakt van geavanceerde technieken. Verbazingwekkend is het onder andere te zien hoe loodzware en omvangrijke constructies door een paar medewerkers in de torenhoge hal worden verplaatst alsof zij een kar retje opzij rijden. Seidel: „We hebben die tot 300 ton wegende installaties op perslucht gezet, waardoor ze al» een soort hoovercraft eenvoudig wegge duwd kunnen worden. Dat scheelt enorm in tijd wanneer er delen van de windtunnel voor speciale tests verwis seld moeten worden". Zeer geschikt is het DNW-project. aldus de adjunct-directeur, voor onderzoek naar de stroomlijning van vrachtwa gens „Er is ruimte genoeg om zo'n truck in z'n geheel op de testplaats op te stellen. Ik geloof dat we op den duur zeker 10 tot 20 procent weerstandsver mindering kunnen verwezenlijken. Dat geeft uiteraard een interessante bespa ring op het brandstofgebruik". Seidel verwacht niet dat de personen auto-industrie van de testmogelijkhe den in de Noordoostpolder gebruik zal willen maken „Die hebben meestal hun eigen windtunneltjes". Spionage Speciale aandacht moet het bedrijf be steden aan de voorkoming van be- drijfsspionage. Er zijn aan de testhal drie afzonderlijke parkeerruimten vastgebouwd, die voor ongenode nieuwsgierigen potdicht blijven. Ook de verbindingsgangen zijn om die re den van matglas voorzien. DNW is er. zegt ir Seidel. op voorbereid in de toekomst ook stedebouwkundige ontwerpen te beoordelen op hun wind gevoeligheid. Architecten kunnen er maquettes laten onderzoeken op nood zakelijke aanpassingen aan de hoogte en aard van de bebouwing Maar het zijn slechts nevenactiviteiten. Met de voor de deur staande vervan ging van een groot aantal verouderde vliegtuigen zal het DNW-werk sterk ge richt blijven op kwalitatieve verbete ring van nieuwe modellen en op de vei ligheidseisen die in de moderne lucht vaart mogen worden gesteld. Een maquette van de DNW met links de windtunnel cn rechts de hal waarin de worden opgesteld. Een deel van de windtunnel met in het midden de beweegbare poot waarop liet testmodel wordt vastgelegd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1980 | | pagina 25