Terugloop in verkoop van Nieuwe auto's in Zeeland Turken uit Middelburg spannen geding aan tegen uitwijzing Afgeslanktebrugtunnel Westerschelde maakt in financieel opzicht beste kans Negen maanden voor handel in heroïne Nationaal mars- en showconcours op sportveld te Renesse 1 ROEIENDE HANDEL TWEEDEHANDS AUTO'S Wij staan inde Gouden Gids Blinden en slechtzienden maken tandemtoertocht IMDERPAG 12 JUNI 1980 PZC/ provincie >:S rou» JOES - Het gaat niet goed met de verkoop van auto's in Zeeland. Zijn de cijfers over de landelijke ,i jgreidheid tot aanschaffing van een nieuwe auto alontmoedigend, de garagebedrijven in Zeeland open wat dat betreft zeker in de - landelijke - pas. Teruglopende verkoopcijfers, een grotere vraag iaarkleinere auto's en een toenemende belangstelling voor occasions gebruikte auto's): dat zijn amengevat de gegevens waarmee de Zeeuwse automarkt momenteel rekening dient te houden, in- laarnaast is de autobezitter geneigd zijn auto wat later in te ruilen dan hij gewoon was. Het rv"" fceuwse autopark 'vergrijst' daardoor een beetje. Uvraag bij automobielbedrijven in de rijkaards zie je in onze branche nauwe- ivincle leerde dat wie momenteel een lijks meer'. De Goese garagehouder is uwe auto wil kopen, de voorkeur niettemin optimistisch over de komen- net" "etft voor een zuiniger en dus vaak klei- de jaren. Hij meent dat de huidige ma nt r ter model. Mensen die zich vroeger met laise in de automobielwereld van voor- 5, nig gemak een luxere auto in de prijs- bijgaande aard zal zijn. 'Dat het mo- Jasse rond 25.000,-. aanschaften, be- menteel minder gaat, is duidelijk. Maar u |enken zich nu nog eens en stellen een ik geloof dat dat maar tijdelijk is en dat 2 ieuwe aankoop uit. Woordvoeders van de situatie zich zal gaan herstellen' !..i_ „ororroKAfTriivAn iri Hnrnuinrip nkele garagebedrijven in de provincie j dan oolt. mee dat r juist in die sector heel duidelijk de [ad zit «voorzitter van de boond van garage- ouders BOVAG in Zeeland, de heer foeo Louisse in Middelburg, zei woens dagmiddag dat de Zeeuwse BOVAG-af- leling weliswaar geen concrete cijfers l li op papier heeft, maar dat het klimaat ''Ivoor de autoverkoop heel duidelijk is 'i verslechterd. 'Er zijn bedrijven waar lappen vallen', aldus de heer Louisse. aai die meent dat de huidige teruggang in in In de verkoop niet moet worden overdre- u-ril yen. 'Als lk naar mijn eigen bedrijf kijk, zeg lk inderdaad dat het minder gaat. naar dat hebben we in '73 ook al eens laakt. Er worden minder auto's iten de particuliere markt toont ln Zeeland erg terughoudend. Ge- jg gaat het gebruik van bedrijsau- en de aankoop daarvan gewoon Dé heer Louisse heeft geconsta- i dat juist door de afwachtende louding van het publiek om nieuwe au- o's te kopen de markt in occasions uit- tekend werkt. 'Maar dat is bijna een conomlsche wetmatigheid. Bij een in- omensvermindering zul je een derge- jk verschijnsel steeds zien', aldus de n iZeeuwse BOVAG-voorzitter. li jjiarzoeken de Zeeuwse garagehou- ders de oorzaak van het steeds teruglo kt pend aantal te verkopen nieuwe au- E Id's? De Goese garagehouder K. Pik dei aarzelt niet lang als hij die vraag moet aijlMDtwoorden: in zijn visie is de over- :cBïbeld voor de huidige situatie direct caltüerantwoordelijk. 'Deze regering ETA loont geen enkele consideratie met de mb utobezitter. En het is niet alleen deze lt( (gering, alle kabinetten van de laat- e In le tijd hebben gedacht dat de auto een :n a aelkkoe was. Ik geloof dat aan deze hmti aelkkoe zolangzamerhand te lang is lent rtrokken. Neem nu de aangekondigde ten! «lasting op geluidshinder door au- o's. Dat is toch de onzin ten top. Waar- oowordt de pneumatische boor waar langs de wegen werkt dan I, idnlet extra belast?'. jeheer Pik stelt dat op iedere auto die 18.000,-. kost een derde deel aan be id tJjasting in 's rijks schatkist vloeit. 'Dat tiosl heeft natuurlijk ook een psychologisch fleet op de mensen. Die krijgen de in- Iruk van: de regering regelt maar en nötJptakt maar. Uit mijn praktijk weet lk era datde regering er iedereen mee treft, De d ar tijd dat autorijden een zaak was voor iaa welgestelden is al lang voorbij. De auto mobiel is geen privilege voor de rijken je F meer Tachtig procent is Jan Modaal en dig! iAdvertentie Okiu te helpen zegt de heer Pik, die ook in zijn bedrijf een duidelijke stijging van de handel in occasions heeft geconstateerd. Directeur A. J. Dijkwel van het gelijk namige bedrijf in Middelburg meldde woensdagmiddag desgevraagd een duidelijk sterke teruggang in het aan tal verkochte auto's. 'We hebben nog geluk dat de kleinere merken het nog een beetje doen en dat de markt voor de tweede hands-auto's op het ogen blik goed draait De grotere modellen raken we steeds minder eenvoudig kwijt. Je ziet duidelijk een steeds gro tere vraag naar de wat kleinere en zui nige modellen'. Verkoper Wisse van hetzelfde bedrijf was van mening dat de aspirant-koper prijs en benzinever bruik van een nieuwe auto sterk in de gaten houdt. De toename van het aan tal auto's dat op gas rijdt is naar zijn mening opvallend. Ook de heer Wisse ziet een duidelijke voorkeur bij het ko- perspubliek voor de kleinere merken. Een woordvoerder van het autobedrijf Jos Voet BV in Terneuzen bevestigde de belangstelling van de consument voor de kleinere auto Met andere auto mobielverkopers is hij van mening dat de hoge rentestand die bij leningen geldt bepaald niet bevorderlijk is voor de financiering van nieuwe auto-aanko pen. Daarnaast heeft men bij het Ter- neuzense bedrijf de indruk dat de inruil - tijd aanzienlijk is verlengd. Mensen die als regel na twee jaar hun auto inruil den voor een nieuwe, hebben nu de nei ging om daarmee te wachten. Nu al valt op te merken dat de personenauto wat langer bij zijn 'baas' blijft dan vroeger. In het verlengde daarvan ligt het gege ven dat de markt voor gebruikte auto's momenteel goede tijden doormaakt. 1 Onderhoud UITSPRAAK RECHTBANK MIDDELBURG - De arrondissements rechtbank in Middelburg heeft de 19- jarige in Vlissingen wonende S. C. voor heroïnehandel, wapenbezit en mishan deling veroordeeld tot een gevangenis straf van twaalf maanden, waarvan drie maanden voorwaardelijk met twee jaar proeftijd. Tegen C., wiens zaak 30 mei jongstleden voor de recht bank werd behandeld was achttien maanden geëist. De jongeman had tussen augustus 1979 en april van dit jaar - zo was telastege- legd - in Vlissingen heroïne verhandeld. Tweemaal was hij betrapt op het bezit van een geladen revolver met bijbeho rende patronen. Op 6 december van het vorig jaar had hij in de horeca-onderne- mlng 'De Schuur' in Vlissingen een 23- jarig meisje mishandeld door haar een bierglas in het gezicht te drukken. Toen werd bij hem thuis al heroine gevonden. De rechtbank veroordeelde de 24-jarige vrachtwagenchauffeur B. W. uit Unter- hausen conform de ei.s van de officier tot een boete van tweeduizend gulden en één jaar rij-ontzegging. Op 21 sep tember van het vorig jaar veroorzaakte W. op de T-kruissing van de Sloeweg en de Bernhardweg door geen voorrang te verlenen aan een personenauto een ern stig verkeersongeluk, waarbij een jong echtpaar om het leven kwam De navraag bij enkele Zeeuwse garage houders leerde dat de onderhouds beurten van dat zich verouderdende wagenpark over het algemeen trouw worden uitgevoerd. Wie momenteel te rugschrikt voor de aankoop van een nieuwe auto, zal er wel voor zorgen zijn oude voertuig naar behoren te on derhouden. Het periodieke onderhoud is als regel dan ook geen probleem. Is het 'vergrijzende' autobestand door allerlei ontwikkelingen in Zeeland min der veilig dan het geval was? Moet bij voorbeeld op de doorgaande wegen de Wegenwacht meer uitrukken om een hoogbejaard voertuig weer op gang te helpen?. De heer L. W. M. de Groot van het ANWB-Wegenwachtstation in Ka- pelle meent dat dat in ieder geval niet duidelijk merkbaar is en dat zijn men sen niet aantoonbaar meer werk heb ben gekregen om bejaarde automobie len gaande te houden. 'Het springt er bepaald niet uit. Maar de vakantiepe riode ligt nog voor ons en misschien dan zich dat verschijnsel wel voordoet. Mo menteel evenwel merken we er nog wei nig van. Overigens wordt hier duidelijk minder en selectiever gereden', aldus de heer De Groot. Tweedehands auto's zijn op de Zeeurvse automarkt momenteel een succesrijk verkoopartikel FANFARES, DRUMBANDS EN MAJORETTEN ZATERDAG VANAF TWAALF UUR RENESSE - Het fanfarekorps 'Luctor et Emergo' te Renesse houdt zaterdag in die plaats een nationaal federatief mars- en showconcours. Voor deze wedstrijd hebben 23 fanfarekorpsen, drumbands en majorettegroepen uit Zeeland en van elders ingeschreven. Het concours wordt gehouden op het gemeentelijk sportterrein 'De Laone' en staat onder de reglementen van de Kon. Nederlandse Federatie van Mu ziekverenigingen. De deelnemende drumbands en fanfa reorkesten zullen een werk stilstaand en een werk lopend moeten uitvoeren. De majorettepeletons laten zich veelal begeleiden door mechanische muziek. Bij him beoordeling speelt onder meer de choreografie een voorname rol. In de jeugddivisie majoretten schreven het minirettenpeleton in van 'Jong Leven' uit Stellendam en de 'Young Stars' uit Souburg. In de derde divisie majoretten zijn 'HOV Libertatis Primitiae' uit Brielle en de majoretten van 'Jong Le ven'. evenals de majoretten van 'Schoonenburg"uit Souburg, 'Apollo' uit Sluis en 'De Vliegende Hollander" uit Temeuzen te verwachten In de tweede divisie majoretten komt uit Apollo' uit Nieuwe Tonge. In de derde divisie sectie A zullen de drumbands optreden van 'Con Affezzione' uit Kwa- dendamme. 'St. Caecilia' uit 's-Heeren- hoek. 'Aiem' uit Gelderland en 'De Echo' uit Wilhelminadorp. In de derde divisie sectie E treedt op het fanfare korps van 'De Echo' uit Wilhelmina dorp. De drumbands van 'De Volharding' uit Zaamslag en 'Luctor et Emergo' uit Re nesse zijn te horen en te zien in de 2e divisie sectie A. In de eerste divisie sec tie A komt uit de drumband 'Nooit Ge dacht' uit Almkerk. In de eerste divisie sectie E treden drie fanfarekorpsen op: 'Euphonia' uit Goes. 'Apollo' uit Nieu we Tonge en 'Con Affezzione' uit Kwa- dendamme. De drumbands van 'De Vliegende Hol lander' uit Temeuzen, 'Harmonie' uit Oostburg en 'Euphonia' uit Goes ko men uit in de ere-divisie sectie A, even als de drumband 'Wilhelmina' uit Eind hoven. Al deze ensembles worden beoordeeld door juryleden, aangewezen door het dagelijks bestuur van de Kon. Neder landse Federatie. Het mars- en showconcours begint om 12.00 uur. - Amerikaans koor in Westerkerk te Goes GOES - Het 'Greater Chicago Youth Chorale' uit de Verenigde Staten, on der leiding van Dana Floor, geeft zon dig 15 juni een concert in de Wester kerk te Goes. Het gezelschap is samen gesteld uit studenten aan middelbare Kholen en universiteiten, enkele koor dirigenten en uit leden van kerkkoren, merendeel afkomstig uit het noord westen van Chicago, Illinois. Het programma van het koor bevat een gevarieerd aantal composities, waaron der spirituals, folk-muziek, popsongs en gezangen. Het optreden in de Wes terkerk begint om 20.00 uur. Naast Ne derland bezoekt het gezelschap tijdens haarialweervierdeljaarlijkse Europese E tournee ook België, Frankrijken Schot- - land. korps sluiskil krijgt nieuwe brandweerauto 8LUISKIL - Het brandweerkorps van Sluiskil krijgt een nieuwe brandweer wagen. De officiële overdracht van de wagen wordt dinsdag 24 juni gehouden Dat gebeurt bij het stadhuis van Ter- neuzen. Na de overdracht zal het korps de wagen direct demonstreren. MIDDELBURG - Twee jonge Turk se mensen, een man en een vrouw, die al drie jaar - overigens zonder verblijfsvergunning en dus ille gaal - in Middelburg wonen, heb ben een kort geding tegen de Staat der Nederlanden aangespannen om hun uitwijzing tegen te gaan. Het kort geding is ook gericht te gen het hoofd van politie in Mid delburg, die hen - zo is de formele gang van zaken - heeft moeten aan zeggen dat zij Nederland moeten verlaten. De termijn dat zij ons land vrijwillig moeten hebben verlaten loopt aanstaande 17 juli af. De 20-jarige B. Yilmaz, die in Mid delburg werkt en het eveneens 20- jarige meisje N. Fidan, die samen wonen, willen om dringende privé- omstandigheden in Nederland blij ven en hebben in het kort geding, dat aanstaande vrijdagmorgen dient voor de president van de rechtbank in Middelburg op huma nitaire grond gevraagd om hangen de de behandeling van hun verzoek om een verblijfsvergunning in Ne derland te mogen blijven. Al eerder werd een verzoek om een verblijfsvergunning afgewezen, maar thans is van hen een verzoek in behandeling tot herziening van dit besluit. Dit laatste verzoek is wel in behandeling genomen, maar schort op dit moment niet op, dat zij ons land toch op 17 juli moeten hebben verlaten. Als advocaat voor de beide jonge Turkse mensen treedt vrijdagmor gen mr K. Flos uit Middelburg op. De gedaagde partij wordt vertegen woordigd - als 'raadsvrouwe voor de staat' - door mevrouw mr Van Hilten-Kostense. Het is de eerste keer, dat een derge lijk kort geding dat verband houdt met een uitwijzingsprocedure voor 'de rechtbank in Middelburg dient. Een belangrijke juridisch-techni- sche vraag die vrijdagmorgen aan de orde zal komen is of de president van de rechtbank bevoegd is in der gelijke zaken tot een uitspraak te komen, waarbij het mogelijk is dat de rechtbankpresident zichzelf on bevoegd acht en de zaak naar een hoger of andere college verwijst. PERMANENTE KEUKEN EN BADKAMERSHOW Goes, Dr. A.F. Philipsstraat U, teL 01100-21222 Open: ma. t/m vr. 8.30-17.00. do. avond 19.00-21.00. za. 10.00-13.00 uur KEETIE VAN OOSTEN LOST STARTSCHOT WEMELDINGE - Veelvoudig wereld-' kampioene op de fiets Keetie van Oos- ten-Hage geeft zaterdag in Wemeldin- ge het startschot voor een tandemtoer tocht voor blinden en slechtzienden. Ruim 50 koppels hebben zich tot nu toe VERKEERSTECHNISCH GEZIEN MOEILIJKE OPLOSSING (Van onze Haagse redacteur DEN HAAG - Gedeputeerde Staten van Zeeland en minister Tuijnman van verkeer en waterstaat hebben hun hoop gevestigd op de „afgeslankte brugtunnel", een van de vier varianten die de overleggroep in haar VOW-rap- port heeft uitgewerkt. Kort geschetst ziet de oeververbinding-nieuwe-stijl er zo uit: zowel brug als tunnel krijgen voorlopig twee rijstroken met twee vluchtstroken, waarbij de mogelijk heid bestaat de tunnel na het jaar 2000 vier rijstroken te geven en de vlucht stroken van de brug voor het verkeer te gebruiken. Verkeerstechnisch is die oplossing moeilijk: op de lange en steile hellin gen tussen brug en tunnel kunnén ge vaarlijke situaties ontstaan wanneer auto's „stranden". De verkeersveiligheid echter heeft nauwelijks prioriteit: het gaat om wat er financieel wel en financieel niet haalbaar is, en daarbij maakt de afge slankte variant de meeste kans. Hij is, welke berekeningen er ook worden uit gevoerd, de goedkoopste en kost mini maal 10 procent minder dan het oude, „luxe" plan dat uitging van tweemaal twee rijstroken. Een erg belangrijk punt ls de vraag of de NV Westerschelde-oeververbinding straks BTW moet gaan betalen. „Dit vraagstuk heeft een alles overheersend karakter", zegt de overleggroep, spre kend over de fmancieel-economische zijde van de VOW Het zou bijzonder voordelig zijn wanneer de NV wel BTW- plichtig wordt. Dan moet zij weliswaar BTW afdragen over de tolopbrengsten, maar krijgt tegelijkertijd de door haar aan leveranciers betaalde BTW terug Vooral in de bouwtijd geeft dat veel voordelen: er zijn geen inkomsten - er moet dus geen BTW worden afgedragen - maar de bouw moet wèl worden be taald en iedere cent BTW die over die bouwkosten moet worden afgedragen, wordt weer terugontvangen. Kort sa mengevat zou de NV nietBTW-plichtig zijn, dan zal zij 18 procent meer geld op de kapitaalmarkt moeten lenen. Er zou een bedrag van tussen de 177 en 556 miljoen extra nodig zijn wanneer de NV geen BTW zou moeten afdragen als de afgeslankte variant wordt gekozen, een bedrag dat 23 tot 41 procent van de to tale kapitaalbehoefte zou bedragen. Afhankelijk van het rentepercentage is er voor de oeververbinding 0,97 miljard (rente 8 procent), 1,09 miljard (9 pro cent) of 1.24 miljard (10 procent) nodig. De overleggroep merkt daarbij op dat. de werkelijke, netto kapitaalbehoefte voor de VOW lager is. gezien het feit dat er, mocht de VOW er niet komen, toch een beroep op de kapitaalmarkt ge daan zou moeten worden om de dan noodzakelijke dubbeldekkers aan te schaffen, blijkt dat een korte bouwtijd van vijf jaar boven de eerder geplande bouwtijd van 7 jaar een verlaging van de maxi male kapitaalbehoefte van 4 tot 9 pro cent betekent. Kort samengevat komt de overleg groep met de volgende conclusies: op financiële gronden is een korte bouwtijd gunstiger dan een lange; Begi in Zeeland is, zo blijkt uit de brief van Gedeputeerde Staten en de notulen van het overleg met minister Tuijn man, bereid om voorlopig van een der de dubbeldekker voor de veerdiensten af te zien als er voor de afgeslankte variant wordt gekozen. Belangrijke voorwaarde is wel dat er zeer snel wordt begonnen: de overleggroep spreekt van juli 1980, maar dat tijdstip is inmiddels al niet meer haalbaar. De brugtunnel zou dan in een periode van 5 jaar gebouwd moeten worden; op die manier kunnen renteverliezen zoveel mogelijk worden beperkt. Juist omdat de VOW dan in 1985 klaar zal zijn, wil Zeeland afzien van een derde dubbel dekker en een tijdelijk ongemak bij de veerdiensten riskeren. Uit de conclusies van het VOW-rapport de bouwperiode 1980-'85 is boven dien gunstig omdat in dit geval geen extra geld voor een derde dubbeldek ker nodig is; het afgeslankte plan is aanmerkelijk goedkoper dan het oorspronkelijke: er is 12 tot 22 procent minder geld nodig, terwijl de brugtunnel globaal in een twee jaar kortere periode kan worden afgelost; het afgeslankte plan is uit verkeers technisch oogpunt minder gunstig: het netto beroep op de kapitaal markt is 250 miljoen minder dan het bruto, aangezien de VOW investeringen voor de veerdiensten overbodig maakt; BTW-plichtigheid is aanmerkelijk gunstiger. Het rapport concludeert tevens dat er voor wat betreft de arbeidsvoorziening geen moeilijkheden zijn te verwachten: ruim 85 procent van de benodigde werknemers zal uit Zeeuwsch-Vlaande ren of België moeten komen, en voor die mensen oefent het andere grote Zeeuw se project - de Oosterscheldewerken - geen concurrerende werking uit. Het bovengeschetste, afgeslankte plan biedt nu dus de enige mogelijkheid om de brug-tunncl te realiseren. Minister Tuijnman wil het plan tegenover z'n collega Van der Stee van financiën ver dedigen. maar het zal hem heel wat moeite kosten de VOW op financiën te veroveren. Immers, de NV VOW fun geert als directe concurrent van de overheid op de kapitaalmarkt, een ka pitaalmarkt waarop die overheid een steeds groter beroep doet. waardoor er steeds minder ruimte overblijft. Morgen, vrijdag, praten Provinciale Staten over de jaarstukken van de NV VOW -/met het oog daarop hebben GS in overleg met minister Tuijnman be sloten de VOW-rapporten openbaar te maken. voor de rit, die voor de tweede maal door de Zeeuwse afdeling van de Ne derlandse vereniging van blinden en slechtzienden wordt georganiseerd, ingeschreven. De deelnemers komen vooral uit Zee land en West-Brabant, maar er zijn ok al tinschrijvingen uit onder meer Rot terdam, Zeist, Amersfoort. Zoertermeer en Rolde. De tocht, die mede dankzij een onlangs in Kruiningen gehouden rommelmarkt kan worden gefinan- cieerd. heeft een totale lengte van 30 kilometer en voert langs het kanaal door Zuid-BevelandYerseke en de Yer- seke Moer. Na een koffiemaaltijd in ho tel Vredebest in Wemeldinge. vanwaar de deelnemers omstreeks 11.00 uur ook door de bekende wielrenster worden 'weggeschoten' gaat de rit richting Ka- pelle, Kattendijke, Kloetinge en via de Oosterscheldedijken terug. De blinden en slechtzienden krijgen tij dens de toertocht uitgebreide informa tie van de voorrijders. Sommige hebben door middel van het gesproken week blad 'Ons Zeeland' al kennis kunnen maken met de zeer uitvoerige tekst. Daarnaast zal de route in Brailleschrift worden verstrekt. Met opzet heeft de organisatie de rol van voorrijder toebe deeld aan 'vreemden". Daarmee beoogt men mede een gesprek tussen blinde en ziende op gang te brengen. Volgens de Zeeuwse afdeling van de vereniging van blinden en slechtzienden een zinnige zaak, omdat gebleken is dat er nogal eens scheef tegen de problemen van slehctzienden mensen wordt aangeke ken. Overigens ligt het in de bedoeling dat het optreden van Keetie van Oos- ten-Hage niet alleentot het startschot beperkt zal blijven. Zij zal tijdens de rit ook acte de présence op de fiets geven. Het motto van de tocht is ,,Oek over Raoie". wat. vertaald neerkomt op: Dwars over de velden. De fietsers wor den bij de finish opgewacht door de mu ziekvereniging OKK uit Wemeldinge. De deelnemers aan de tocht krijgen na afloop een herinnering. Zeeuwse bulldogs in Duitsland succesvol SCHARENDIJKE - Tijdens een inter nationale tentoonstelling in het West- duitse Osnabruck hebben de bulldogs van het kennel 'Le Heureux Pierrot' te Scharendijke successen geboekt. Heu- reux's Pierret kreeg de classificatie 'uit muntend' en werd uitgeroepen tot de beste hond in het ras. De zoon van Ge- raldine Batheure -die zelf niet naar de show was ingezonden- kreeg in de jeugdklasse het predikaat 'veelbelo vend'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1980 | | pagina 7