Terugloop in verkoop van
Nieuwe auto's in Zeeland
Turken uit Middelburg spannen
geding aan tegen uitwijzing
Afgeslanktebrugtunnel Westerschelde
maakt in financieel opzicht beste kans
Negen maanden voor
handel in heroïne
Nationaal mars- en showconcours
op sportveld te Renesse
1 ROEIENDE HANDEL TWEEDEHANDS AUTO'S
Wij staan
inde Gouden
Gids
Blinden en slechtzienden
maken tandemtoertocht
IMDERPAG 12 JUNI 1980
PZC/ provincie
>:S
rou» JOES - Het gaat niet goed met de verkoop van auto's in Zeeland. Zijn de cijfers over de landelijke
,i jgreidheid tot aanschaffing van een nieuwe auto alontmoedigend, de garagebedrijven in Zeeland
open wat dat betreft zeker in de - landelijke - pas. Teruglopende verkoopcijfers, een grotere vraag
iaarkleinere auto's en een toenemende belangstelling voor occasions gebruikte auto's): dat zijn
amengevat de gegevens waarmee de Zeeuwse automarkt momenteel rekening dient te houden,
in- laarnaast is de autobezitter geneigd zijn auto wat later in te ruilen dan hij gewoon was. Het
rv"" fceuwse autopark 'vergrijst' daardoor een beetje.
Uvraag bij automobielbedrijven in de rijkaards zie je in onze branche nauwe-
ivincle leerde dat wie momenteel een lijks meer'. De Goese garagehouder is
uwe auto wil kopen, de voorkeur niettemin optimistisch over de komen-
net" "etft voor een zuiniger en dus vaak klei- de jaren. Hij meent dat de huidige ma
nt r ter model. Mensen die zich vroeger met laise in de automobielwereld van voor-
5, nig gemak een luxere auto in de prijs- bijgaande aard zal zijn. 'Dat het mo-
Jasse rond 25.000,-. aanschaften, be- menteel minder gaat, is duidelijk. Maar
u |enken zich nu nog eens en stellen een ik geloof dat dat maar tijdelijk is en dat
2 ieuwe aankoop uit. Woordvoeders van de situatie zich zal gaan herstellen'
!..i_ „ororroKAfTriivAn iri Hnrnuinrip
nkele garagebedrijven in de provincie
j dan oolt. mee dat
r juist in die sector heel duidelijk de
[ad zit
«voorzitter van de boond van garage-
ouders BOVAG in Zeeland, de heer
foeo Louisse in Middelburg, zei woens
dagmiddag dat de Zeeuwse BOVAG-af-
leling weliswaar geen concrete cijfers
l li op papier heeft, maar dat het klimaat
''Ivoor de autoverkoop heel duidelijk is
'i verslechterd. 'Er zijn bedrijven waar
lappen vallen', aldus de heer Louisse.
aai die meent dat de huidige teruggang in
in In de verkoop niet moet worden overdre-
u-ril yen. 'Als lk naar mijn eigen bedrijf kijk,
zeg lk inderdaad dat het minder gaat.
naar dat hebben we in '73 ook al eens
laakt. Er worden minder auto's
iten de particuliere markt toont
ln Zeeland erg terughoudend. Ge-
jg gaat het gebruik van bedrijsau-
en de aankoop daarvan gewoon
Dé heer Louisse heeft geconsta-
i dat juist door de afwachtende
louding van het publiek om nieuwe au-
o's te kopen de markt in occasions uit-
tekend werkt. 'Maar dat is bijna een
conomlsche wetmatigheid. Bij een in-
omensvermindering zul je een derge-
jk verschijnsel steeds zien', aldus de
n iZeeuwse BOVAG-voorzitter.
li jjiarzoeken de Zeeuwse garagehou-
ders de oorzaak van het steeds teruglo
kt pend aantal te verkopen nieuwe au-
E Id's? De Goese garagehouder K. Pik
dei aarzelt niet lang als hij die vraag moet
aijlMDtwoorden: in zijn visie is de over-
:cBïbeld voor de huidige situatie direct
caltüerantwoordelijk. 'Deze regering
ETA loont geen enkele consideratie met de
mb utobezitter. En het is niet alleen deze
lt( (gering, alle kabinetten van de laat-
e In le tijd hebben gedacht dat de auto een
:n a aelkkoe was. Ik geloof dat aan deze
hmti aelkkoe zolangzamerhand te lang is
lent rtrokken. Neem nu de aangekondigde
ten! «lasting op geluidshinder door au-
o's. Dat is toch de onzin ten top. Waar-
oowordt de pneumatische boor waar
langs de wegen werkt dan
I, idnlet extra belast?'.
jeheer Pik stelt dat op iedere auto die
18.000,-. kost een derde deel aan be
id tJjasting in 's rijks schatkist vloeit. 'Dat
tiosl heeft natuurlijk ook een psychologisch
fleet op de mensen. Die krijgen de in-
Iruk van: de regering regelt maar en
nötJptakt maar. Uit mijn praktijk weet lk
era datde regering er iedereen mee treft, De
d ar tijd dat autorijden een zaak was voor
iaa welgestelden is al lang voorbij. De auto
mobiel is geen privilege voor de rijken
je F meer Tachtig procent is Jan Modaal en
dig!
iAdvertentie
Okiu
te helpen
zegt de heer Pik, die ook in zijn bedrijf
een duidelijke stijging van de handel in
occasions heeft geconstateerd.
Directeur A. J. Dijkwel van het gelijk
namige bedrijf in Middelburg meldde
woensdagmiddag desgevraagd een
duidelijk sterke teruggang in het aan
tal verkochte auto's. 'We hebben nog
geluk dat de kleinere merken het nog
een beetje doen en dat de markt voor
de tweede hands-auto's op het ogen
blik goed draait De grotere modellen
raken we steeds minder eenvoudig
kwijt. Je ziet duidelijk een steeds gro
tere vraag naar de wat kleinere en zui
nige modellen'. Verkoper Wisse van
hetzelfde bedrijf was van mening dat
de aspirant-koper prijs en benzinever
bruik van een nieuwe auto sterk in de
gaten houdt. De toename van het aan
tal auto's dat op gas rijdt is naar zijn
mening opvallend. Ook de heer Wisse
ziet een duidelijke voorkeur bij het ko-
perspubliek voor de kleinere merken.
Een woordvoerder van het autobedrijf
Jos Voet BV in Terneuzen bevestigde
de belangstelling van de consument
voor de kleinere auto Met andere auto
mobielverkopers is hij van mening dat
de hoge rentestand die bij leningen
geldt bepaald niet bevorderlijk is voor
de financiering van nieuwe auto-aanko
pen. Daarnaast heeft men bij het Ter-
neuzense bedrijf de indruk dat de inruil -
tijd aanzienlijk is verlengd. Mensen die
als regel na twee jaar hun auto inruil
den voor een nieuwe, hebben nu de nei
ging om daarmee te wachten. Nu al valt
op te merken dat de personenauto wat
langer bij zijn 'baas' blijft dan vroeger.
In het verlengde daarvan ligt het gege
ven dat de markt voor gebruikte auto's
momenteel goede tijden doormaakt.
1
Onderhoud
UITSPRAAK RECHTBANK
MIDDELBURG - De arrondissements
rechtbank in Middelburg heeft de 19-
jarige in Vlissingen wonende S. C. voor
heroïnehandel, wapenbezit en mishan
deling veroordeeld tot een gevangenis
straf van twaalf maanden, waarvan
drie maanden voorwaardelijk met
twee jaar proeftijd. Tegen C., wiens
zaak 30 mei jongstleden voor de recht
bank werd behandeld was achttien
maanden geëist.
De jongeman had tussen augustus 1979
en april van dit jaar - zo was telastege-
legd - in Vlissingen heroïne verhandeld.
Tweemaal was hij betrapt op het bezit
van een geladen revolver met bijbeho
rende patronen. Op 6 december van het
vorig jaar had hij in de horeca-onderne-
mlng 'De Schuur' in Vlissingen een 23-
jarig meisje mishandeld door haar een
bierglas in het gezicht te drukken. Toen
werd bij hem thuis al heroine gevonden.
De rechtbank veroordeelde de 24-jarige
vrachtwagenchauffeur B. W. uit Unter-
hausen conform de ei.s van de officier
tot een boete van tweeduizend gulden
en één jaar rij-ontzegging. Op 21 sep
tember van het vorig jaar veroorzaakte
W. op de T-kruissing van de Sloeweg en
de Bernhardweg door geen voorrang te
verlenen aan een personenauto een ern
stig verkeersongeluk, waarbij een jong
echtpaar om het leven kwam
De navraag bij enkele Zeeuwse garage
houders leerde dat de onderhouds
beurten van dat zich verouderdende
wagenpark over het algemeen trouw
worden uitgevoerd. Wie momenteel te
rugschrikt voor de aankoop van een
nieuwe auto, zal er wel voor zorgen
zijn oude voertuig naar behoren te on
derhouden. Het periodieke onderhoud
is als regel dan ook geen probleem.
Is het 'vergrijzende' autobestand door
allerlei ontwikkelingen in Zeeland min
der veilig dan het geval was? Moet bij
voorbeeld op de doorgaande wegen de
Wegenwacht meer uitrukken om een
hoogbejaard voertuig weer op gang te
helpen?. De heer L. W. M. de Groot van
het ANWB-Wegenwachtstation in Ka-
pelle meent dat dat in ieder geval niet
duidelijk merkbaar is en dat zijn men
sen niet aantoonbaar meer werk heb
ben gekregen om bejaarde automobie
len gaande te houden. 'Het springt er
bepaald niet uit. Maar de vakantiepe
riode ligt nog voor ons en misschien dan
zich dat verschijnsel wel voordoet. Mo
menteel evenwel merken we er nog wei
nig van. Overigens wordt hier duidelijk
minder en selectiever gereden', aldus
de heer De Groot.
Tweedehands auto's zijn op de Zeeurvse automarkt momenteel een succesrijk verkoopartikel
FANFARES, DRUMBANDS EN MAJORETTEN
ZATERDAG VANAF
TWAALF UUR
RENESSE - Het fanfarekorps 'Luctor
et Emergo' te Renesse houdt zaterdag
in die plaats een nationaal federatief
mars- en showconcours. Voor deze
wedstrijd hebben 23 fanfarekorpsen,
drumbands en majorettegroepen uit
Zeeland en van elders ingeschreven.
Het concours wordt gehouden op het
gemeentelijk sportterrein 'De Laone'
en staat onder de reglementen van de
Kon. Nederlandse Federatie van Mu
ziekverenigingen.
De deelnemende drumbands en fanfa
reorkesten zullen een werk stilstaand
en een werk lopend moeten uitvoeren.
De majorettepeletons laten zich veelal
begeleiden door mechanische muziek.
Bij him beoordeling speelt onder meer
de choreografie een voorname rol. In de
jeugddivisie majoretten schreven het
minirettenpeleton in van 'Jong Leven'
uit Stellendam en de 'Young Stars' uit
Souburg. In de derde divisie majoretten
zijn 'HOV Libertatis Primitiae' uit
Brielle en de majoretten van 'Jong Le
ven'. evenals de majoretten van
'Schoonenburg"uit Souburg, 'Apollo'
uit Sluis en 'De Vliegende Hollander"
uit Temeuzen te verwachten In de
tweede divisie majoretten komt uit
Apollo' uit Nieuwe Tonge. In de derde
divisie sectie A zullen de drumbands
optreden van 'Con Affezzione' uit Kwa-
dendamme. 'St. Caecilia' uit 's-Heeren-
hoek. 'Aiem' uit Gelderland en 'De
Echo' uit Wilhelminadorp. In de derde
divisie sectie E treedt op het fanfare
korps van 'De Echo' uit Wilhelmina
dorp.
De drumbands van 'De Volharding' uit
Zaamslag en 'Luctor et Emergo' uit Re
nesse zijn te horen en te zien in de 2e
divisie sectie A. In de eerste divisie sec
tie A komt uit de drumband 'Nooit Ge
dacht' uit Almkerk. In de eerste divisie
sectie E treden drie fanfarekorpsen op:
'Euphonia' uit Goes. 'Apollo' uit Nieu
we Tonge en 'Con Affezzione' uit Kwa-
dendamme.
De drumbands van 'De Vliegende Hol
lander' uit Temeuzen, 'Harmonie' uit
Oostburg en 'Euphonia' uit Goes ko
men uit in de ere-divisie sectie A, even
als de drumband 'Wilhelmina' uit Eind
hoven.
Al deze ensembles worden beoordeeld
door juryleden, aangewezen door het
dagelijks bestuur van de Kon. Neder
landse Federatie.
Het mars- en showconcours begint om
12.00 uur.
- Amerikaans koor in
Westerkerk te Goes
GOES - Het 'Greater Chicago Youth
Chorale' uit de Verenigde Staten, on
der leiding van Dana Floor, geeft zon
dig 15 juni een concert in de Wester
kerk te Goes. Het gezelschap is samen
gesteld uit studenten aan middelbare
Kholen en universiteiten, enkele koor
dirigenten en uit leden van kerkkoren,
merendeel afkomstig uit het noord
westen van Chicago, Illinois.
Het programma van het koor bevat een
gevarieerd aantal composities, waaron
der spirituals, folk-muziek, popsongs
en gezangen. Het optreden in de Wes
terkerk begint om 20.00 uur. Naast Ne
derland bezoekt het gezelschap tijdens
haarialweervierdeljaarlijkse Europese
E tournee ook België, Frankrijken Schot-
- land.
korps sluiskil
krijgt nieuwe
brandweerauto
8LUISKIL - Het brandweerkorps van
Sluiskil krijgt een nieuwe brandweer
wagen. De officiële overdracht van de
wagen wordt dinsdag 24 juni gehouden
Dat gebeurt bij het stadhuis van Ter-
neuzen. Na de overdracht zal het korps
de wagen direct demonstreren.
MIDDELBURG - Twee jonge Turk
se mensen, een man en een vrouw,
die al drie jaar - overigens zonder
verblijfsvergunning en dus ille
gaal - in Middelburg wonen, heb
ben een kort geding tegen de Staat
der Nederlanden aangespannen
om hun uitwijzing tegen te gaan.
Het kort geding is ook gericht te
gen het hoofd van politie in Mid
delburg, die hen - zo is de formele
gang van zaken - heeft moeten aan
zeggen dat zij Nederland moeten
verlaten. De termijn dat zij ons
land vrijwillig moeten hebben
verlaten loopt aanstaande 17 juli
af.
De 20-jarige B. Yilmaz, die in Mid
delburg werkt en het eveneens 20-
jarige meisje N. Fidan, die samen
wonen, willen om dringende privé-
omstandigheden in Nederland blij
ven en hebben in het kort geding,
dat aanstaande vrijdagmorgen
dient voor de president van de
rechtbank in Middelburg op huma
nitaire grond gevraagd om hangen
de de behandeling van hun verzoek
om een verblijfsvergunning in Ne
derland te mogen blijven.
Al eerder werd een verzoek om een
verblijfsvergunning afgewezen,
maar thans is van hen een verzoek
in behandeling tot herziening van
dit besluit. Dit laatste verzoek is
wel in behandeling genomen, maar
schort op dit moment niet op, dat
zij ons land toch op 17 juli moeten
hebben verlaten.
Als advocaat voor de beide jonge
Turkse mensen treedt vrijdagmor
gen mr K. Flos uit Middelburg op.
De gedaagde partij wordt vertegen
woordigd - als 'raadsvrouwe voor
de staat' - door mevrouw mr Van
Hilten-Kostense.
Het is de eerste keer, dat een derge
lijk kort geding dat verband houdt
met een uitwijzingsprocedure voor
'de rechtbank in Middelburg dient.
Een belangrijke juridisch-techni-
sche vraag die vrijdagmorgen aan
de orde zal komen is of de president
van de rechtbank bevoegd is in der
gelijke zaken tot een uitspraak te
komen, waarbij het mogelijk is dat
de rechtbankpresident zichzelf on
bevoegd acht en de zaak naar een
hoger of andere college verwijst.
PERMANENTE KEUKEN
EN BADKAMERSHOW
Goes, Dr. A.F. Philipsstraat U, teL 01100-21222
Open: ma. t/m vr. 8.30-17.00.
do. avond 19.00-21.00. za. 10.00-13.00 uur
KEETIE VAN OOSTEN LOST STARTSCHOT
WEMELDINGE - Veelvoudig wereld-'
kampioene op de fiets Keetie van Oos-
ten-Hage geeft zaterdag in Wemeldin-
ge het startschot voor een tandemtoer
tocht voor blinden en slechtzienden.
Ruim 50 koppels hebben zich tot nu toe
VERKEERSTECHNISCH GEZIEN MOEILIJKE OPLOSSING
(Van onze Haagse redacteur
DEN HAAG - Gedeputeerde Staten
van Zeeland en minister Tuijnman
van verkeer en waterstaat hebben hun
hoop gevestigd op de „afgeslankte
brugtunnel", een van de vier varianten
die de overleggroep in haar VOW-rap-
port heeft uitgewerkt. Kort geschetst
ziet de oeververbinding-nieuwe-stijl
er zo uit: zowel brug als tunnel krijgen
voorlopig twee rijstroken met twee
vluchtstroken, waarbij de mogelijk
heid bestaat de tunnel na het jaar 2000
vier rijstroken te geven en de vlucht
stroken van de brug voor het verkeer
te gebruiken.
Verkeerstechnisch is die oplossing
moeilijk: op de lange en steile hellin
gen tussen brug en tunnel kunnén ge
vaarlijke situaties ontstaan wanneer
auto's „stranden".
De verkeersveiligheid echter heeft
nauwelijks prioriteit: het gaat om wat
er financieel wel en financieel niet
haalbaar is, en daarbij maakt de afge
slankte variant de meeste kans. Hij is,
welke berekeningen er ook worden uit
gevoerd, de goedkoopste en kost mini
maal 10 procent minder dan het oude,
„luxe" plan dat uitging van tweemaal
twee rijstroken.
Een erg belangrijk punt ls de vraag of de
NV Westerschelde-oeververbinding
straks BTW moet gaan betalen. „Dit
vraagstuk heeft een alles overheersend
karakter", zegt de overleggroep, spre
kend over de fmancieel-economische
zijde van de VOW Het zou bijzonder
voordelig zijn wanneer de NV wel BTW-
plichtig wordt. Dan moet zij weliswaar
BTW afdragen over de tolopbrengsten,
maar krijgt tegelijkertijd de door haar
aan leveranciers betaalde BTW terug
Vooral in de bouwtijd geeft dat veel
voordelen: er zijn geen inkomsten - er
moet dus geen BTW worden afgedragen
- maar de bouw moet wèl worden be
taald en iedere cent BTW die over die
bouwkosten moet worden afgedragen,
wordt weer terugontvangen. Kort sa
mengevat zou de NV nietBTW-plichtig
zijn, dan zal zij 18 procent meer geld op
de kapitaalmarkt moeten lenen. Er zou
een bedrag van tussen de 177 en 556
miljoen extra nodig zijn wanneer de NV
geen BTW zou moeten afdragen als de
afgeslankte variant wordt gekozen, een
bedrag dat 23 tot 41 procent van de to
tale kapitaalbehoefte zou bedragen.
Afhankelijk van het rentepercentage is
er voor de oeververbinding 0,97 miljard
(rente 8 procent), 1,09 miljard (9 pro
cent) of 1.24 miljard (10 procent) nodig.
De overleggroep merkt daarbij op dat.
de werkelijke, netto kapitaalbehoefte
voor de VOW lager is. gezien het feit dat
er, mocht de VOW er niet komen, toch
een beroep op de kapitaalmarkt ge
daan zou moeten worden om de dan
noodzakelijke dubbeldekkers aan te
schaffen,
blijkt dat een korte bouwtijd van vijf
jaar boven de eerder geplande bouwtijd
van 7 jaar een verlaging van de maxi
male kapitaalbehoefte van 4 tot 9 pro
cent betekent.
Kort samengevat komt de overleg
groep met de volgende conclusies:
op financiële gronden is een korte
bouwtijd gunstiger dan een lange;
Begi
in
Zeeland is, zo blijkt uit de brief van
Gedeputeerde Staten en de notulen
van het overleg met minister Tuijn
man, bereid om voorlopig van een der
de dubbeldekker voor de veerdiensten
af te zien als er voor de afgeslankte
variant wordt gekozen. Belangrijke
voorwaarde is wel dat er zeer snel
wordt begonnen: de overleggroep
spreekt van juli 1980, maar dat tijdstip
is inmiddels al niet meer haalbaar. De
brugtunnel zou dan in een periode van
5 jaar gebouwd moeten worden; op die
manier kunnen renteverliezen zoveel
mogelijk worden beperkt. Juist omdat
de VOW dan in 1985 klaar zal zijn, wil
Zeeland afzien van een derde dubbel
dekker en een tijdelijk ongemak bij de
veerdiensten riskeren.
Uit de conclusies van het VOW-rapport
de bouwperiode 1980-'85 is boven
dien gunstig omdat in dit geval geen
extra geld voor een derde dubbeldek
ker nodig is;
het afgeslankte plan is aanmerkelijk
goedkoper dan het oorspronkelijke: er
is 12 tot 22 procent minder geld nodig,
terwijl de brugtunnel globaal in een
twee jaar kortere periode kan worden
afgelost;
het afgeslankte plan is uit verkeers
technisch oogpunt minder gunstig:
het netto beroep op de kapitaal
markt is 250 miljoen minder dan het
bruto, aangezien de VOW investeringen
voor de veerdiensten overbodig maakt;
BTW-plichtigheid is aanmerkelijk
gunstiger.
Het rapport concludeert tevens dat er
voor wat betreft de arbeidsvoorziening
geen moeilijkheden zijn te verwachten:
ruim 85 procent van de benodigde
werknemers zal uit Zeeuwsch-Vlaande
ren of België moeten komen, en voor die
mensen oefent het andere grote Zeeuw
se project - de Oosterscheldewerken -
geen concurrerende werking uit.
Het bovengeschetste, afgeslankte plan
biedt nu dus de enige mogelijkheid om
de brug-tunncl te realiseren. Minister
Tuijnman wil het plan tegenover z'n
collega Van der Stee van financiën ver
dedigen. maar het zal hem heel wat
moeite kosten de VOW op financiën te
veroveren. Immers, de NV VOW fun
geert als directe concurrent van de
overheid op de kapitaalmarkt, een ka
pitaalmarkt waarop die overheid een
steeds groter beroep doet. waardoor er
steeds minder ruimte overblijft.
Morgen, vrijdag, praten Provinciale
Staten over de jaarstukken van de NV
VOW -/met het oog daarop hebben GS
in overleg met minister Tuijnman be
sloten de VOW-rapporten openbaar te
maken.
voor de rit, die voor de tweede maal
door de Zeeuwse afdeling van de Ne
derlandse vereniging van blinden en
slechtzienden wordt georganiseerd,
ingeschreven.
De deelnemers komen vooral uit Zee
land en West-Brabant, maar er zijn ok
al tinschrijvingen uit onder meer Rot
terdam, Zeist, Amersfoort. Zoertermeer
en Rolde. De tocht, die mede dankzij
een onlangs in Kruiningen gehouden
rommelmarkt kan worden gefinan-
cieerd. heeft een totale lengte van 30
kilometer en voert langs het kanaal
door Zuid-BevelandYerseke en de Yer-
seke Moer. Na een koffiemaaltijd in ho
tel Vredebest in Wemeldinge. vanwaar
de deelnemers omstreeks 11.00 uur ook
door de bekende wielrenster worden
'weggeschoten' gaat de rit richting Ka-
pelle, Kattendijke, Kloetinge en via de
Oosterscheldedijken terug.
De blinden en slechtzienden krijgen tij
dens de toertocht uitgebreide informa
tie van de voorrijders. Sommige hebben
door middel van het gesproken week
blad 'Ons Zeeland' al kennis kunnen
maken met de zeer uitvoerige tekst.
Daarnaast zal de route in Brailleschrift
worden verstrekt. Met opzet heeft de
organisatie de rol van voorrijder toebe
deeld aan 'vreemden". Daarmee beoogt
men mede een gesprek tussen blinde en
ziende op gang te brengen. Volgens de
Zeeuwse afdeling van de vereniging van
blinden en slechtzienden een zinnige
zaak, omdat gebleken is dat er nogal
eens scheef tegen de problemen van
slehctzienden mensen wordt aangeke
ken. Overigens ligt het in de bedoeling
dat het optreden van Keetie van Oos-
ten-Hage niet alleentot het startschot
beperkt zal blijven. Zij zal tijdens de rit
ook acte de présence op de fiets geven.
Het motto van de tocht is ,,Oek over
Raoie". wat. vertaald neerkomt op:
Dwars over de velden. De fietsers wor
den bij de finish opgewacht door de mu
ziekvereniging OKK uit Wemeldinge.
De deelnemers aan de tocht krijgen na
afloop een herinnering.
Zeeuwse bulldogs in
Duitsland succesvol
SCHARENDIJKE - Tijdens een inter
nationale tentoonstelling in het West-
duitse Osnabruck hebben de bulldogs
van het kennel 'Le Heureux Pierrot' te
Scharendijke successen geboekt. Heu-
reux's Pierret kreeg de classificatie 'uit
muntend' en werd uitgeroepen tot de
beste hond in het ras. De zoon van Ge-
raldine Batheure -die zelf niet naar de
show was ingezonden- kreeg in de
jeugdklasse het predikaat 'veelbelo
vend'