DE FRANSE SLAG paus bezoekt de 'probleemrijke kerkprovincie het gaat fout in de e.e.g. VRIJDAG 30 MEI 1980 "iPZC/opin ie en achtergrond (Van onze correspondent) Paus Johannes-Paulus II landt deze middag om vier uur met de Alitalia-Airbus „Titiaan" op het Parijse vliegveld Orly na het nuttigen van een lichte lunch bestaande uit gerookte zalm en garnalen, kaas en taart, wijn en champagne. Onder aan de vliegtuigtrap wordt de paus onder meer begroet door twee kardinalen, twee kinderen en premier Barre. De geschiedenis kijkt glimla chend toe: op 23 januari 1814 had voor het laatst een paus met zijn voeten het Franse grondgebied beroerd, en wel om het zo snel mogelijk te verlaten. Het was Paulus VII, na vijf jaar lang door Napoleon Bonaparte gevangen gehouden te zijn. Parijs, de gemeenteraad van Llsieux en honderden diocesen over het hele land weten dat het hek van de dam is. Een miljoen gelovigen en anderen zullen zondag op het oude vliegveld Le Bour- get zijn om mee te maken hoe de paus er een mis opdraagt Bovendien moet ont zettend hard gewerkt worden - en dat gaat voor de diocesen op - om de reis van de heilige vader te kurmen betalen. Het is waar dat de gemeente Parijs meer dan een miljoen gulden heeft uit getrokken voor het festijn, en het is waar dat president Giscard zijn heli kopter en zijn twee Citroën-Maseratl's heeft geleend, benevens de goedkeu ring gegeven voor een niet onthulde som voor de veiligheid van de gast. maar dat neemt niet weg dat de hele operatie zo'n 2.5 miljoen gulden gaat kosten en daar moet de kerk zelf meer dan de helft van betalen Als maandagavond om 6 uur de paus na een bezoek aan Lisieux, waar de heilige Theresa als de populairste heilige van onze tijd aanbeden wordt, naar Rome terugkeert, ditmaal met een Airbus van Air France, slaken de organisatoren een zucht van verlichting. Voor de kerk begint het werk dan pas goed. Het Franse katholieke volgelingschap munt niet uit door groot enthousiasme, bovendien is het verdeeld in een linker en rechtervleugel De vraag die nu wordt gesteld, is of de woorden van de paus deze stromingen niet nog verder uiteen zullen drijven. nachtkastje op hem wachtte, stapt hij nu weer op de „pick-up" om zich te be geven naar de „kapel van de wonder baarlijke medaille" in de Rue du Bac, alwaar in 1830 Cathérina Labouré vijf maal achtereen de heilige maagd waar nam en welke kapel ieder jaar door meer dan een miljoen pelgrims wordt bezocht. En dan is er - na een reeks van officiële ontvangsten - tegen zes uur de tweede mis die de paus opdraagt, dit maal in de historische kathedraal van St. Denis, de kerk waar het merendeel van de Franse koningen begraven ligt. miljoen Zondag wordt zonder twijfel het hoog tepunt van de pauselijke reis. Om half elf draagt Johannes-Paulus 11 op het oude vliegveld Le Bourget de mis op in tegenwoordigheid van naar schatting een miljoen deelnemers- Wie om acht uur die ochtend niet achter de drang hekken heeft plaatsgenomen, kan be ter wegblijven, want dan komt er niets meer van. Zo heeft het episcopaat la ten weten. De grootste problemen con centreren zich hier. Het katholieke boodschappenlijstje alleen al omvat ten: een ton aan hosties, vijf Rode Kruis-helikopters, 25 hulpposten, een militair veldhospitaal, 30.000 padvin ders. 15 km dranghekken, een podium van 900 vierkante meter, 2000 pries ters, een kruis van twaalf meter. 5000 zangers die het „Onze Vader" van de Rus Rimski Korsakoff ten gehore zul len brengen en waarbij men zich kan afvragen of de Pool Karol Wojtyla dat in zijn hart op prijs zal stellen. De waarschuwingen lieger er niet om blijf rustig, heb geduld, neem geen klei ne kinderen mee. zorg voor een klap- stoel en voor voedsel en drank (althans voor drinken). Hier speelt de herinne ring mee aan het spoor van dood en hys terie dat de paus tijdens zijn reizen door Zuid-Amerika en Zwart-Afrika achter zich liet. Toch heeft monseigneur Et- chegaray, de voorzitter van de Franse bisschoppenconferentie, in een adver tentie die de kranten op zijn verzoek gratis (de communistische „Humanité" op kleiner formaat dan de andere) heb ben afgedrukt, opgeroepen tot een mas sale samenkomst, en vooral om niet achter de televisie te blijven zitten. tennis Een klein probleem wat zich daar voordoet, is dat terzelfder tijd de we reldkampioenschappen tennis op de velden van Roland-Garros worden uit gezonden, hoewel volgens de algemene verwachting de paus de meeste kans heeft aan de bal te blijven. Zondag is de drukste dag: na Le Bour get is er een „seminarie" in de industrie- voorstad Issy les Moulineux en des avonds gaat het bekende stadion Pare des Princes open voor een pauselijke jeugd-meeting Al dne weken geleden pick up Voorlopig houdt de organisatie het oog strak op de concrete problemen van de vierdagen van spanning gericht. Na de aankomst op Orly vliegt de paus in de presidentiële helikopter naar de Champs-Elysées, waar president Gis card op hem staat te wachten. Over de Champs-Elysées volgt dan een korte wandeling naar de Place de Ia Concor de. van waaruit per automobiel de reis wordt voortgezet naar de Notre Dame, waar de paus om 6 uur op het plein voor de kathedraal een mis opdraagt. Het voertuig waarin de paus zich in Parijs voortbeweegt is een inderhaast omgebouwde „pick-up" 504 Peugeot, die in normale toestand in de Franse autohandel voor slechts omgerekend 15.000 gulden te verkrijgen is. Als de paus onderweg even niet gezien wil worden, kan hij gebruik maken van de beide Citroën-Maserati's die de presi dent ter beschikking heeft gesteld. Na de mis voorde Notre Dame volgt een ontvangst op het plein voor het Parijse stadhuis die onder leiding staat van de gaullistenleider en oud-premier Jac ques Chirac, die burgemeester van de Franse hoofdstad is. De paus slaapt In de nuntiatuur volgens het al-oude prin cipe dat pausen nimmer slapen ln de huizen van staatshoofden- Na afloop van deze dag zijn er meteen ook al heel wat problemen opgelost. Om te beginnen was er de klassieke ru zie tussen president Giscard en burge meester Chirac. Waarom mocht burge meester Chirac de paus niet ontvangen toen hij op de Champs-Elysée uit zijn helikopter stapte? Omdat de president op dat grote moment liever zelf in het middelpunt van de belangstelling stond. Chirac werd terug verwezen naar zijn stadhuis, waar op het bordes twee kolossale beelden moesten worden weggetakeld omdat de pauselijke troon er anders niet tussen kon Want even min als pausen bij staatshoofden sla pen. zetten pausen ook maar een voet over de drempel van gemeentehuizen Daarom speelde alles zich op het bor des af 'waren de 55.000 plaaten in het stadion uitverkocht en dat zou waarschijnlijk ook wel zo geweest zijn als het stadion drie keer zo groot was geweest. De deel nemers is gevraagd een sandwich bene vens twee francs mee te brengen, dit laatste om de kosten te dekken, en een briefkaart plus pen. waarvoor is nog „een geheim". Om 11 uur die nacht gaat de paus naar de basiliek van Montmarte, met andere woorden naar de Sacré Coeur om er in alle stilte te bidden. In hoeverre het daar stil zal zijn. valt te bezien. Er deed zich nog een ander probleem rond de Sacré Coeur voor: een deel van de Fran se geestelijkheid had de paus willen vragen vanaf het terras gans Parijs - dat hier inderdaad aan de voeten van de bezoeker ligt uitgestald - te zegenen. Om het niet-katholieke volksdeel niet tegen de haren in te strijken, werd dit plan opgegeven. unesco Maandag 2 juni komt paus Johannes- Paulus II aan de officiële kern van zijn bezoek. De uitnodiging van de Unesco- directeur, de Senegalees Amadou M'Bow, om de „culturele" familietak van de wereldorganisatie (in het Frans) te komen toespreken, ligt im mers ten grondslag aan de reis. Bij de ze gelegenheid zal de paus bij de Fran sen veel goedmaken na het onheil dat hij in hun ogen aanrichtte door enige jaren geleden het woord tot de Ver enigde Naties in New York in het En gels te richten. De derde mis van de reis vindt maan dag plaats ln de basiliek van Lisieux, ln het Normandische. Daar worden 300 000 bezoekers verwacht en ln ieder geval zal die dag de Autoroute naar de kust totaal verstopt zijn. Die avond keert de paus naar het Vaticaan terug. In het algemeen kan voor het komend weekeinde vastgesteld worden dat alle verkeer ln en om Parijs zeer ernstig hin der ondervindt. Reizigers uit het Noor den moet met klem een vertrek in de richting Parijs aanstaande zondag wor den afgeraden. Na de paus: wat dan. Dat is de vraag waar de Franse katholieke geestelijk heid danig mee zit, na alle moeite dje men zich voor het welslagen van dit spektakel heeft getroost. De kans is na melijk groot dat de al bestaande inter ne problemen zich nog sterker zullen doen gevoelen dan voordien. decor Frankrijk is een land waar nog steeds 90 procent van de bevolking zich ka tholiek laat dopen, maar de kerk ver der alleen beschouwt als een leuk de cor voor het huwelijk en een passend decor bij de dood. Het uit de roman kunst van de vorige eeuw bekende Frankrijk waar kerk en bourgeoisie onverbiddelijk voor een soort dicta tuur van de geest tekenden en de dorp spastoor het symbool was van die macht, bestaat allang niet meer. Het is vooral de Tweede Wereldoorlog die aan deze toestanden een einde heeft ge maakt. Kerk en staat werden officieel in 1905 gescheiden. De katholieke geestelijk heid was en bleef uiterst rechts en vond aangename bescherming bij de gelda del in Parijs en de provinciale hoofd plaatsen. Dit leidde tot een aan het fas cisme rakende mentaliteit, die tot ge volg had dat in de Tweede Wereldoor log een niet onaanzienlijk aantal Fran se bisschoppen de kant van de bezet ters koos. Hiermee verloor de clerus de macht over de „basis" en ging die in lekenhanden over. Het was dan ook de politicus Georges Bidault die na de oor log de oprichter werd van een liberaal- katholieke partij als de MRP. In '43 had bovendien Abbé Godin een studie ge publiceerd, waarin hij Frankrijk tot hei dens gebied verklaarde en er m opriep tot kerstening van de Fransen Na '44 was de toestand in vele opzichten nieuw. De bisschoppen werden net niet gefusilleerd, de nieuwe kerstening leid de tot het verschijnsel van de arbeider- priesters, die zo'n succes hadden dat Rome zich haastte en weer een eind aan te maken. Sommige van de priesters gingen door, maar hun zaak werd over vleugeld door een ander verschijnsel van de na-oorlogse katholieke jaren: Teilhard de Chardin. De optimistische levensbitje heilsbood schap van Teilhard, die overigens ge baseerd was op stellingen waarmee Ro me het niet eens wenste te zijn. had een succes dat toenam naarmate de kerk verplicht werd er zich tegen te verzet ten: Dit gebeurde ondanks het feit dat invloedrijke Franse intellectuelen niet nalieten Teilhards filosofie als half zachte rozegeur en maneschijn af te doen. Het zijn met name de puristen in de leer die de laatste jaren het meeste van zich hebben doen spreken. Een tijd schrift als Le Monde et la Vie stond borg voor een aan fascisme grenzende wartaal, waarin arbeiderspriesters en Teilhard opnieuw met hel en verdoe menis werden bedreigd en kwestieuze figuren uit Frankrijks geschiedenis als maarschalk Pétain werden opgehe meld. Een uitloper van deze beweging is te vinden in de groep diëzich in '76 schaar de rond de vroegere bisschop van Da kar. mgr. Marcel Lefebvre. Hier keert men zich vierkant tegen de leer van „Vaticaan n". houdt men de Latijnse mis in ere en kidnapte men letterlijk een Parijse kerk om er het kerkelijk jaar naar eigen inzicht te kunnen beleven. Lefebvre kreeg grote moeilijkheen met paus Paulus, die hem verbood door te gaan met het wijden van priesters in zijn éigen seminarie in het Zwitserse Econe. maar mgr Lefebvre ging onver droten voort. Van een propagandareis door de Verenigde Staten bracht hij zo veel geld mee, dat hy er vijf kastelen van in Frankrijk kon kopen om die als religieuze centra in te richten. Ondanks de aanvankelijke indruk die Lefebvre van paus Johannes Paulus kreeg, heeft hij nu begrepen toch een beetje te moeten uitkijken. Hij heeft dan ook een bezoek aan Parijs - ter vie ring van de vierjarige bezetting van de St. Nicolas-du-Cardonnet - enige we ken verschoven. Kardinaal Marty werd als voorzitter van de bisschoppenconferentie opge volgd door mgr. Etchegaray, de aarts bisschop van Marseille. De kerk be vindt zich hiermee in een voortdurende stroming van begrip, gezond verstand en bereidheid tot compromis. Er zijn weer rond 750 arbeiders-priesters aan het werk voor het „nieuwe katholicis me", de helft van alle priesters mag openlijk linkse neigingen hebben. 84 procent van de geestelijkheid heeft de soutane voorgoed afgelegd en 86 pro cent is tegen het gedwongen celibaat. Een klein aantal priesters is getrouwd en heeft de liturgie (zelfs die van Vati caan n> eraan gegeven om binnen zgn. „communautés de base" te komen tot een nieuwe vorm van geloven. effect Het spreekt vanzelf dat vanuit deze toestand van wankel evenwicht enige ongerustheid bestaat over het nuttig effect van de woorden die paus Johan nes-Paulus het komend weekeinde in Parijs bij verschillende gelegenheden zal spreken. Als hij zijn in Zuid-Ameri- ka en Afrika gedane uitspraken her haalt (de vrouw is binnen de kerk al leen geschikt als moeder of maagd, ge boortebeperking is zonde en het trou wen van priesters evenzeer), zal hij in dit land van keiharde individualisten, intellectuelen en pragmatici weinig succes oogsten. Van de 130 Franse bisschoppen is de helft na Vaticaan II benoemd. Het is deze groep die er het meeste moeite mee heeft om de kool en de geit - terwil- le van het voortbestaan van de moeder kerk - te sparén. Te midden van het teruglopend kerkelijk getij blijven ze achter als roependen in de woestijn. In deze kringen bestaat de grootste angst voor het komend pauselijk woord Dit woord zal ondanks de miljoen bezoe kers op de Le Bourget de meeste Fran sen via krant of tv bereiken. Het zal als pasmunt worden beschouwd en niet op een goudschaaltje worden gewogen. Het gevaar voor oversimplificatie van teksten, uitgesproken door een paus die „een charisma verspreidt dat eerder lichtend is dan doorzichtig" (zoals de zer dagen in het weekblad l'Express werd opgemerkt) is dat ze op alle fron ten tot misverstand kan leiden. Voorlopig gaat het de kerk dit week einde alleen om de toeloop. Hiermee zal zij kunnen bewijzen - zo meent zij - dat het Franse katholicisme zijn man netje nog staat. En daarmee hoopt ze een tegenwicht te vinden tegen de snel afnemende invloed van de Franse geestelijkheid in het Vaticaan. Als er dan aan het eind van de week niemand wordt doodgetrapt en de paus zwijgt over het celibaat, de vrouw en het be volkingsvraagstuk, is er heel wat ge wonnen. Maar, zoals de organisatoren bezorgd erkennen: „Het komend week einde is ietterlijk alles mogelijk!". opruiend De mis op het plein voor de Notre Da me was een ander probleem, te verge lijken met dat van aanstaande zondag op „Le Bourget". Een aantel leken-or- ganisatoren. waaronder de vrijmetse larij, hebben er in een gezamelijke ver klaring aan herinnerd dat in Frankrijk kerk en staat nog steeds gescheiden zijn en dat godsdienstoefeningen op de openbare weg ten strengste verboden zijn, benevens andere initiatieven die getuigen van „opruiende bckcrings- zucht". Frankrijk is Latijns land ge noeg om zich hier niets van aan te trek ken. De Fransen zullen als één man op staan om de paus te zien, al was het maar voor de televisie. Intussen is zaterdag de tweede dag van het bezoek aangebroken. Nadat de paus de vorige avond per „bateau-mou- che" naar de nuntiatuur was vervoerd, waar een kale kamer met een bed en een tl e kunt de EG op velerlei wijze beoor delen en volgen. Je kan ervan uitgaan dat je er meer moet uithalen, dan je erin stopt, zowel op korte als op langer termijn. Een goed voorbeeld hiervan zijn de Engelsen. Margaret Thatcher, oftewel ijzeren Maggie demonstreert dat op wel heel crue en haast koloniale wijze. Je zou denken dat de successen in Rhodesié Zimbabwe en met de Brit se vakbonden haar naar het hoofd zijn gestegen. 'Nu nog even Europa op de knieën', zie je haar haast denken, onder het al te keurig gepermanente kapsel. De houding van Engeland deze maan den in de EG werpt een nieuwe grote slagschaduw over de toch al zwaar ha perende machinerie van de EG. Over dat laatste straks meer. Nu nog even naar Engeland terug. Het is in de woelige geschiedenis van de EG volstrekt ongekend dat een ak koord over de landbouwprijzen door de betrokken landbouwministers van alle staten wordt geblokkeerd door de hou ding van een regeringsleider die weigert haar fiat te verlenen omdat mevrouw van mening is dat ze eerst voor Enge land - niet voor de Engelse landbouw maar voor haar koninkrijk in het alge meen een miljard pond Sterling van de andere EG-landen wil hebben Goed er zijn by de toetreding van Engeland ja ren geleden wel overeenkomsten ge maakt over de hoogte van de bijdrage, net zoals dat tegelijkertijd is gedaan met Ierland en Denemarken, maar me vrouw Thatcher en met haar haar rege ring is plotsklaps van mening dat ze ei genlijk niet meer gebonden is aan die contracten. Toegegeven moet worden dat vooral door het herstel van het En gelse pond de Britse bijdrage aan de forse kant is. daar tegenover staat dat de EG een aantal jaren geweldige be dragen naar Engeland toeschoof door de haast rampzalige daling dest ijds van datzelfde Engelse pond Maar dat laatste is inmiddels met ge past Britse chauvinisme al vergeten Intussen zijn vele miljoenen Europese boeren het slachtoffer van de koppig heid van deze ijzeren dame. Alle com promisvoorstellen van haar collega's onder andere Giscard d'Estaing en Van Agt heeft mevrouw koel van de hand gewezen Zo handelt men in een Ge meenschap waar de economische moei lijkheden zich opstapelen In plaats van redelijke compromissen, in plaats van pogingen om dichter bij elkaar te ko men. naar elkaar toe te groeien in eco nomisch en monetair opzichET wordt hier een koehandel in vermeende natio nale belangen gespeeld waar iedere veehandelaar zich voor zou schamen Het ongelooflijke van een uittreding uit de Gemeenschap door Engeland is door deze hele gang van zaken niet eens zo ver meer van ons af. althans zo komt het ons voor als we de bittere commentaren uit Brussel horen Los van Engelands barre optreden is er meer dan genoeg misère in de EG. De Gemeenschap lijkt wel een verloren droom, zei mr Barend Biesheuvel on langs. De heer Biesheuvel heeft in op dracht van alle regeringsleiders van de landen van de EG als een van de drie wijze mannen een rapport opgesteld met daarin voorstellen en aanpassin gen om de goede werking van de Ge meenschappen en vooruitgang in de richting van de Europese l'nie te ga randeren. Wat er in de EG ontbreekt is kortweg gezegd visie en durf om de - altijd aanwezige - problemen te lijf te gaan. De spirit, de furore en de onderne mingsgeest van de jaren zestig en begin zeventig hebben helaas plaatsgemaakt voor cureren in de marge, voor tijdelijke onzen.<.i.,^.u voor de toekomst van de hele agrarische sector. Eén van de fundamenten van de EG - het scheppen en in stand houden van een redelijk bestaan voor boeren en tuinders door middel van een (gegaran deerd) prijsbeleid en door een struc tuurbeleid, wordt heel langzaam onder graven De verantwoordelijke lieden in Brussel geven zulks met toe. maar de hele gang van zaken sleept onherroepe lijk naar een fatale toestand. Ne. terzake noodverbanden en voor niemand be vredigende zogenaamde politieke op lossingen die de echte problemen voor zich uitschuiven en dus groter maken In feite is de massale ontevredenheid van de boerenstand in de EG te wijten aan die muffe mentaliteit in Brussel om oplossingen uit te stellen Het gaat in laatste instantie niet om 7.9 procent of om 5 procent of om hoeveel procent ook. De onvrede van de Eurpese boeren en tuinders zit hem hoofdzakelijk en ten diepste in het continueren van de nu bijvoorbeeld het zuivelbe leid. D'r wordt te veel geproduceerd. Da's helemaal geen ramp, het omge keerde zou erger zijn. AI een paar jaar liggen er uitstekende oplossingen klaar om de zuivelmarkt weer in even wicht te krijgen. Maar Brussel doet niets - behalve dwa ze zaken voorstellen als super-heffingen die ze de boer zelf via de melkfabrieken wil laten betalen. Uiteindelijk resultaat na een oneindig aantal descussies hier en in Brussel en in Straatsburg (Euro pese parlement) de hele zaak wordt maar weer eens een paar jaar uitge steld. Zo wordt er niemand wijzer. Het suikersysteem is een ander fraai voor beeld van het ontbreken van een beleid Als klap op de vuurpyl komt dan Gun- delach. de weinig gewaardeerde land bouwcommissaris met een voorstel om ontwikkelingshulp te bedrijven door de suiker-quota van de boeren in de EG omlaag te brengen We zijn sterke voor standers van de hulp voor de onwikke- lingslanden maar dan toch iets liever op de normale wijze, dat wil zeggen, uit de algemene middelen waaraan iedere boer en burger naar draagkracht aan meebetaalt Om tenslotte een derde voorbeeld te noemen: in het prijsvoor stel van de EG (nu geblokkeerd door Engelandi zitten een veel te groot aan tal zaken die doodgewoon nog geregeld moeten worden, waarover nog beleid geformuleerd moet worden. We noe men wat gaat er gebeuren met afstand tussen richt- en interventieprijzen, hoe laat men de verschillende marktrege lingen werken, wat gaat men doen met allerlei exportrestituties? Is het na al het bovenstaande niet te recht om te zeggen dat het de verkeer de kant opgaat in Brussel? Landen als Spanje en Griekenland staan boven dien aan de deur. Hun toetreding zal een aantal nieuwe problemen en kos ten oproepen waartegen het huidige team van de EG-leiders niet erg opge wassen lijkt. Gelukkig staat er binnen niet al te lange tijd een wisseling van de wacht voor de deur in Brussel. We hopen van harte dat de Nederlandse regering een uiterst deskundig en er varen man naar Brussel zal sturen. Ie mand die zonodig via het voorzitter schap van de EG-cie nieuw leven en vooral visie in de Gemeenschap kan blazen. Noemde iemand daar de naam van mr B. W. Biesheuvel? mr Oerard W. Smallegange tel ik schrijf over drie vertalen van de gedichten van Christian Morgenstern: Johan van Nieulen- huizen. Hermien Manger en Ernst van Altena. De kans dat ik dat dezer dagen doe zit er dik in. kantj u melden In de loop van die Trifü zal ik dan geneigd zijn te spreka. over Van AUena. Van Nieuwenha. zen en Hermien Manger. Fout!Era een brochure verschenen. 'Het Ver. schil', Vrouwenemancipatie er. Overheidsvoorlichting, waarin hei wordt afgeraden dit te doen. In hei hoofdstukje 'Aanbevelingen to or het taalgebruikstaat onder de ko? 'Gelijkwaardige benadering mi mannen en vrouwen' een aantal richtlijnen. De meeste daarvanzijn voor iemand met een gezond ver stand vanzelfsprekend. - Spreek vrouwen niet simpeler aan dan mannen. - Gebruik geen neerbuigende uit drukkingen zoals: mevrouwtje,hi ve juffrouw, schotje, pop. beide- handje, enzozoorts. - Noem een volwassen vrouw geen 'meisje'. Dat klinkt denigrerend. getrouwd Sommige andere richtlijnen minder vanzelfsprekend, en daar om de moeite waard in gedachta te houden - Gebruik bij de beschrijving vea vrouwen geen andere termen dar bij de beschrijving van mannen. - Prijs door vrouwen geleverde prestaties waarvan men maar aan neemt dat ze (traditioneel) niet vrouwen passen, niet overdreven aan. Zo van: toch goed van zoh vrouw! Alsof je het eigenlijk niet kunt geloven. Daardoor laat jt merken dat de verwachtingen niet erg hoog gespannen waren. - Deel de maatschappij niet tradi tioneel in door te spreken over 'zip. auto', 'haar gezin', 'haar keuker! en 'haar huis' als het over he: schoonmaken gaat en 'zijn huis'als het over (venkoop gaat. - Opmerkingen over de huivelijksi staat, de sekse, het aantal kinderen moeten eigenlijk alleen gemaakt worden als het strikt noodzakelijk TRIJFEL Nico Scheepmaker is om de boodschap te verduidelij ken en als het - in een vergelijk baar geval L ook bij mannen ge daan zou worden. Wees dus attent op uitdrukkingen als 'een getrouw de vrouw', 'moeder van drie kinde ren' en denk eens na of 'een ge trouwde man' of 'vader van dnt kinderen' ook gezegd of geschre ven zou zijn. fanny Ik vind dat allemaal nuttige richt lijnen, en ik zou ze zelfs zinnig heb ben gevonden als ik niet vader van twee kleine kinderen was. daardoor weet ik dat een moeder met twee (of meer) kinder en een merkelijke prestatie levert als zij naast haar taak als 'huisvrouw' ook op een ander gebied nog presteert. Fanny Blankers-Kor* 'de vliegende huismoeder', kreeg als moeder pari drie kinderenneg een extra aureool opgedrukt, ter wijl Jan Blankers, haar man. of schoon vader van drie kinderen, nooit als zodanig werd opgevoerd als zijn werk als sportredacteur ter sprake kwam. 'Het Verschil' is ook evident. Fanny Blankers heejl, tijdens haar atletiekcarriére keer een jaar zo niet verspeeld dan toch in ongebruikelijke want geze gende omstandigheden verkeerd, haar kinderen in een pril voorge- boortelijk stadium meetorsend van start tol finish (er zijn atletes die hun beenharen afscheren om snel ler vooruit te komen), terwijl z\) hun geboorte toch weer in gen ej andere mate gehandicapt werd door de borstvoeding. Er bi een foto waarop we Fanny atletiekbaan zien, met de kinder wagen met baby naast zich m hel gras. Als je desondanks in stad bent vier gouden medailles op it Olympische Spelen te winnen, das is zo'n titel als 'Vliegende huismot- der' en die vermeldingen van de kinderen een eerbetoon dat aller minst misstaat, ook al wordt hel is een vergelijkbaar geval bij mannen nooit gedaan. Het hebben, maar vooral het krijgen van kinderen, is trouwens nooit te vergelijken. alberti - Noem vrouwen niet te gemakke lijk bij de voornaam en doe het se- ker niet als het bij mannen ook mC. wordt gedaan Ik ben dus geneigd te schrijvP- over Van Altena, Van Nieuwenhui- zen en Hermien Manger. Dat mag dus eigenlijk niet. Daarmee maak ik een onderscheid. Hermans, Nuls en Rubinstein Ruis. Duys en Bouw man. Van Duin. VanDusschotenen Van Gorp. Wiegel. Rietkerk en Ver kerk. Alberti en Alberti RosseUO* en Bergman. Appel. Citroen c Wortel. Uit de laatste drie voorbveeldei blijkt wel. datje soms ter verduidt- lijking een voornaam moet toevoe gen Je kunt dan alle voornamen noemen natuurlijk, maar mijn ge voel zegt me dat het beleefden cor recter en aardiger is als je van de vrouw in ieder geval de voornaam noemt Je voegt dan iets eigens aan haar persoonlijkheid toe. ie ver meerdert haar identiteit Maar de richtlijn wil. dal je dit .zeker me: moet doen als het bij mannen ooi niet gedaan wordt". Ik ben he'- daar maar matig mee eens.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1980 | | pagina 4