TROFESTA
uitgaan inbelgië
SPEURTOCHT NAAR TANTE
U rijdt Peugeot.
Wijdoendeiest.
films in zeeuwsch-ylaanderen
wïïextM
een dagje oosters in
den dullaert te hulst
CAPPENDIJK C.V.
debuut volksdansgroep
grutmoole in sas van gent
organiste lynne da vis
in hulster basiliek
VRIJDAG 30 MEI 1980
ZEEUWSCH-VLAANDEREN 2
(Advertentie)
Zaterdag 7 juni staat het gemeenschapscentrum 'Den Dullaert'
te Hulst in het teken van een tropisch festijn. Niet alleen de
wuivende palmen en de vele andere soorten tropische bloemen,
planten, vruchten, groenten en andere lekkernijen, maar ook het
programma heeft een oosterse sfeer. Wethouder B. de Keyzer van
de gemeente Hulst zal om 14.00 uur dit tropische festijn dat
gehouden wordt onder de naam 'Trofesta' officieel openen. Hulst
en omstreken kan dan voor de eerste keer van een exotisch
sPektakel genieten.
Het geheel ls op touw gezet door Frieda
en Eric Ossewaarde uit Hulst. Hun wieg
stond in Indonesië zodat het ook enigs
zins begrijpelijk is dat Frieda en Eric
Ossewaarde naar de warmte en sfeer
van de tropen terug verlangen. Frieda
Ossewaarde is geen onbekende meer
binnen de organisatiewereld. Vijf keer
per jaar zet ze op diverse plaatsen in
Nederlandse grote 'Pasar Malams' op
touw.
Het plan om ook in Hulst zo'n tropische
dag te brengen ontstond al enkele jaren
geleden. „Ondanks dat we op een dichte
bevolkte wereld wonen kennen de men
sen elkaar maar amper. Ik zie dat nu
zelf hier in de wijk waar wij wonen. Met
dit festijn willen we proberen van 'Den
Dullaert' meer te maken dan alleen
maar een ontmoetingsruimte met mu
ziek en sportmogelijkheden voor het
hele gezin. Maar daarnaast, en het voor
naamste, de mensen dichter bij elkaar
te brengen'," zegt Frieda. Stond direc
teur De Gucht van 'Den Dullaert' in eer
ste instantie sceptisch tegenover de
plannen van Frieda en Eric Ossewaar
de 'zijn' gebouw in een tropische tuin te
veranderen, dat duurde niet lang. Frie
da: „Toen hij het hele programma on
der ogen kreeg was hij bijzonder en
thousiast"
Oost en West
Oost cn West zullen zaterdag 7 juni in
'Den Dullaert' tijdens Trofesta' hand
in hand gaan. Het programma bestaat
uit een aantal exposities en een in
Zeeuwsch-Vlaanderen nog nooit ver
toonde nonstop show in oosterse sfeer.
De exotische sfeer zal zaterdag 7 juni al
te zien maar vooral te proeven zijn in
de foyer van 'Den Dullaert' te Hulst De
heer Vermaas uit Oost-Souburg heeft
daar decors ontworpen en opgesteld,
zodat de bezoeker zich meteen in een
'tropische tuin' waant. Vier exposan
ten zullen door hun aanwezigheid en
hun wijze van exposeren een tropische
sfeer scheppen.
Op de eerste plaats is dat de textielkun-
stenares Ineke Veenman die met een
speciale expositie naar Hulst komt Zij
was een van de eerste batikleraressen
en zal ook verschillende demonstraties
op dat terrein verzorgen. Iets heel bij
zonders is een combinatie van plastic
en batik. Ook dat zal ze demonstreren.
Dat alles aangevuld met vele kunstwer
ken op textielgebied. Yvonne van Hel
den brengt met de hand gesmede goud-
Is de officiële opening om 14.00 uur, het
programma begint al om 12.00 uur en
duurt tot 18.00 uur. Het avondprogram-
Autobedrijf
Mr. F. J. Haarmanweg 49
TERNEUZEN
Verkoper:
Ben Snelleman
Privé: 01150-96849
en zilverwerken al of niet voorzien van
edel- en halfedelstenen. Kunstnijver
heid uit onder andere Bali en Djokja
met verder exotische mode, olieverf
schilderijen en nog veel meer.
Het foto-gedeelte van de expositie is in
handen van Eric Ossewaarde. Hij toont
fotografie ln kleur. zwarVwit en dia's
met experimentele zwart/wit foto's,
aangevuld met foto's uit verschillende
landen. Guus Lemmers die het viertal
volmaakt verzorgt een demonstratie
glasdecoraties
Naast de expositie in de foyer van 'Den
Dullaert' presenteert Frieda Ossewaar
de in de grote zaal een non-stop show
programma. Op de eerste plaats is dat
Leilani Dewi, een tempeldanseres met
een gedegen dansopleiding in de klas
sieke Javaanse en Balinese dansen. Zij
zal onder andere een dans opvoeren,
waarvoor speciale toestemming aan
het Kraton (Javaanse Hof) is gevraagd.
De kleding die ze tijdens de dansen
draagt zijn stuk voor stuk met de hand
vervaardigd en geborduurd.
Buikdanseres
Zeker zo exotisch is het optreden van
de buikdanseres Sheherazade die een
kunstenares op dit gebied genoemd
mag worden. Zij beheerst deze moeilij
ke vorm van danskunst tot in de per
fectie. „Jammer genoeg heeft het pu
bliek over het algemeen meer oog voor
het sensuele dan voor het culturele dat
er achter zit. Haar dansen zijn hele
maal niet sensueel bedoeld, maar ge
ven alleen maar een indruk van wat er
leeft in dc denkwereld van een ooster
ling," zegt Frieda Ossewaarde.
Twee oosterse dansgroepen. 'Mira de
Lima's' en 'Orchidée' brengen Hawai-
iaanse, Tahitiaanse. Braziliaanse en In
donesische dansen voor het voetlicht.
Het westerse tintje aan dit oosters ge
beuren komt van de Kulstenaar Arthur
Wauters. Hij brengt zowel in het mid
dag- als avondprogramma twee synthe
sizershows. Op het programma staan
verder optredens van goochelaar Mar
cellino en fakir Madrahasj.
's Middags als ook 's avcr.d-, :s er een
exclusieve modeshow Het gaat hierbij
niet alleen om boetiekkleding maar ook
om een klederdrachtenshow van Indo
nesische klederdrachten en exotische
mode.
Het muzikale gedeelte is de gehele mid
dag en avond in handen van 'The
Crowns Band' uit Rotterdam.
„Ik dacht te mogen zeggen dat we een
programma voor iedereen brengen,"
meent Frieda Ossewaarde. Overigens
wordt Trofesta' in Hulst een voor
proefje van hetgeen Frieda Ossewaar
de nog in petto heeft. „De plannen
staan al op papier om volgend jaar in
Sas van Gent een 'Pasar Malam' te or
ganiseren. We zijn daarvoor al in on
derhandeling over het gebruik van de
Vlaanderenhal te Sas van Gent. Het
wordt dan een vier dagen durend non
stop programma met tal van activitei
ten," besluit Frieda Ossewaarde.
O as van Gent beleeft dit weekeinde
een kleine 'invasie' van volksdansers.
De aanleiding is de presentatie van de
'eigen' volksdansgroep 'De Grut
moole', een uit 36 mannen en vrouwen
bestaand gezelschap, dat het afgelopen
jaar min of meer in stilte heeft 'warm-
gedraaid'. Vanavond (vrijdag) arrive-
■fxls eerste in een reeks van acht orga
nisten concerteert de Amerikaanse Pa-
risienne Lynne Davis vanavond, vrij
dag in de Willibrordusbasiliek in
Hulst. De concertencyclus is dit jaar
voor de negende maal georganiseerd
door de Hulster commissie Internatio
nale orgelconcerten. Ter gelegenheid
van het 800-jarige bestaan van de stad
Hulst heeft de commissie er ten opzich
te van voorgaande jaren een scheptje
bovenop gedaan: gewoonlijk worden
er zes concerten per jaar gehouden, te
gen acht dit jaar.
Lynne Davis werd in 1949 in Sint Johns
in de Amerikaanse staat Michigan ge
boren. Na een orgelstudie aan de uni
versiteit van Michigan kwam zij in 1972
naar Europa, waar zij sindsdien naam
heeft gemaakt als organiste. Zij staat
bekend als toonaangevend voor de jon
gere Franse organisten en reist heel Eu
ropa door. Lynne Davis bespeelt in
Frankrijk de orgels van de Notre Dame
in Parijs en de Thomas van Aquinokerk
eveneens in Parijs. Verder is zij organis
te van de kerk Sint Pierre - Sint Paul in
Clamart bij Parijs. In Nederland is zij
niet onbekend: ze volgde een studie in
Haarlem, waar ze ook een condert gaf in
de Sint-Bavokerk. Regelmatig bezoekt
Lynne Davis nog haar vaderland om er
concerten te geven. Het concert in
Hulst begint om acht uur.
Organiste Lynne Davis.
ren in Sas van Gent dansers van de
SAS-foIkloregroep uit het Noorse Oslo
en de volkskunstgroep 'Den Moddevij-
vere' uit Laarne (België), die het offi
ciële debuut van de Sasse collega's wat
extra glans geven. Dc buitenlandse
gasten worden ondergebracht bij de le
den van 'De Grutmoole'.
Morgen (zaterdag) treden de groepen
tussen 14.00 en 16.00 uur op op de pro
menade. Om 16.00 uur worden ze ont
vangen door het gemeentebestuur en
daarna volgt er een maaltijd in 'De
Speye'. Om 20.00 uur start in dit cultu
reel centrum een voor iedere belang
stellende toegankelijke volksdans
avond.
Zondagmorgen tenslotte treden Sasse-
naren en Noren op bij camping 'Zeebad'
in Breskens. Deze voorstelling begint
om 11.00 uur.
museumconcert
zondag in hulst
bondag geeft de Cantorij dar Basi
liek uit Hulst een museumconcert in
het kader van Hulst-800 jaar stad. Het
concert, dat om kwart vóór een begint,
zal bij goed weer plaatsvinden in de
tuin van het museum (ingang via het
museumgebouw aan de Steenstraat).
Bij minder goed weer gaat de uitvoe
ring door in de basiliek van dc H. Willi-
brordus te Hulst.
De Cantorij der Basiliek is een koor met
een overwegend liturgische functie. Re
gelmatig houdt de Cantorij kerkdien
sten in Hulst en omgeving, waarvan de
KRO vier keer een rechtstreekse radio
uitzending uitzond. Daarnaast legt
men zich ook toe op profane muziek.
Zondag zingt het koor onder leiding
van dirigent Anton de Kort werken van
'Waelrant, Schubert, Arcadelt,. Stra-
winsky en Hassler. Instrumentale me
dewerking wordt verleend door de flui
tist Ferenc Hiityra en Jos Verpoorten,
clavecimbel. Zij spelen werken van Jo-
hann Sebastian en Johann Christian
Bach.
Ko,
Ook de buikdanseres Sheherazade
treedt op tijdens de manifestatie 'Tro
festa' in Hulst.
Oosterse dansgroepen geven zaterdag
7 juni acte de presence tijdens de mani
festatie 'Trofesta' in Den Dullaert.
Lom, heeft de exploitant van het
'Luxor'-theatcr in Terneuzen mis
schien gedacht, de zomer zit er aan te
komen, dus ik zet maar weer eens een
James Bond-film op het programma.
Succes verzekerd. En inderdaad, de
Bond-films - kijk er de lijsten maar op
na-floppen nimmer. De meest recente,
'Moonraker', sloeg bijvoorbeeld weer
alle records en prijkt eenzaam boven
aan de lijst van meest succesvolle
films in '79.
In 'Luxor' de komende dagen dus: 'The
spy who loved me', met in de hoofdrol
Roger Moore (vanavond 19.30, zater
dag 14.00 en 19.30, zondag 13.45,16.00 en
20.00 en maandag en dinsdag 20.00
uur).
Ook in Terneuzen: 'Butch Sundance,
the early days'. Gestimuleerd door het
succes van 'Butch Cassidy The Sun
dance Kid' besloot regisseur Richard
Lester opnieuw een film over het illus
ter tweetal te vervaardigen. Aangezien
de helden in de vorige film op bloedige
wijze aan hun einde kwamen, restten
Lester slechts de niet in die film opge
nomen jeugdjaren van de twee. Het ver
haal van twee jonge bandienten. die
hun eerste slag slaan: een overval op
een casino, Daarnaast wordt afgere
kend met een veedief, die Butch ten on
rechte verdenkt van verraad.
Na de overval op een bank volgt er een
op een trein Avontuur! (vanavond
22.30, zaterdag 14.00 en 19 30 en zondag
13 45 uur). Verder in 'Luxor' nog steeds
'Tcss' van Roman Polanski metNastas-
ja Kinski (vanavond 19.30, zaterdag
19.30, zondag, maandag en woensdag
20.00 uur) en voor de fijnproever 'Die
Tiroler blondjes toch' (vanavond 22.30.
zaterdag 21.45 en dinsdag 20.00 uur).
Oostburg en Hulst.
In het 'Ledel'-theater in Oostburg zijn
Sophia Loren en James Coburn te zien
in de film 'Firepower' van Michael
Winner.
Het is het verhaal van een poging van
de Amerikaanse regering om een Ame
rikaanse financier en multi-miljonair
terug te krijgen naar Amerika, zodat
hij wegens zwendel, belastingontdui
king en omkoping kan worden veroor
deeld. De miljonair heeft kankerver
wekkende geneesmiddelen op de
markt gebracht cn een van zijn mede
werkers, de chemicus Tasca, wordt
nog voor hij die ontdekking aan de po
litie kan melden om het leven ge
bracht. Zijn vrouw (gespeeld door La
Loren) besluit dan de Amerikaanse re
gering te helpen bij de vervolging van
de miljonair. En ook 'bocvcnvanger'
Jerry Fanon (Coburn) wordt ingescha-
keld. 'Firepower' zaterdag 19.15, zon
dag 14.00 cn 20.00). Ook in Oostburg:
•Zachte meisjes van de harde sex' (za
terdag 21.30, zondag 16.30, maandag en
dinsdag 20.00 uur).
In 'De Koning van Engeland' in Hulst:
'Tess' (vanavond 20.00. zaterdag 21.30,
zondag 21.00 en 16.15 en maandag en
dinsdag 20.00 uur), 'One flew over the
cuckoos nest' (vanavond 22.15, zater
dag 21.30. zondag 21.00 en maandag en
dinsdag20.15 uur), 'Hete meiden van de
Pornohoeve' (vanavond 22.30, zaterdag
19.30 en 23.30, zondat 14.30, 16.15 en
19.00, maandag 14.30 ,en dinsdag 22.15
uur), '10' (vanavond 20.15, zaterdag
19.15 en 21.30, zondag 21.00, maandag
en dinsdag 20.00 uur) en 'Joe Kidd'
(vanavond 20.00, zaterdag 18.00, zondag
14.00, 16.15 en 18.45 uur).
FILMS
Antwerpen
Rex: The lady Vanishes (een vrouw
verdween) raadselachtige film over
Anthony Page met onder anderen
Cybille Shepard, Elliot Gould en
Arthur Potter Lowe. Dagelijks:
12,00-14.00-16.00-18.00-20.00-22.00
uur.
Rex Club: Psycho, wereldvermaar
de film van Engelands filmer num
mer één Alfred Hitchcock. Als een
eerbetoon aan de onlangs overle
den grootmeester werd dit oude
succes nog eens uit de kast ge
haald. Dagelijks: 12-14-16-20-22
uur.
Odeon: Being there (Welkom me
neer Chance) smakelijk filmver
haal van toeval en geluk. Een suc
cesfilm op het festival van Cannes
waarin een doodeenvoudige tuin
man opeens bevriend raakt met
een schatrijk echtpaar. Hij komt in
en nieuwe wereld terecht, het gaat
hem voor de wind. Zelfs een kandi
daatschap voor de presidentsver
kiezingen is plots niet meer een illu
sie. Dagelijks: 14-16.30-19-21.30 uur.
Astrid: Les Bisasses au pessionat
(De schachten in 't meisjespensio
naat). Een kazerne vol mannen
droomt hele dagen van meisjes.
Wat kun je als een dienstplichtig
militair anders doen? Als er naast
de kazerne dan ook nog een meis
jespensionaat staat is de boot aan.
Er worden plannen gesmeed om
elkaar te ontmoeten. Dagelijks: 12-
14-16-18-20-22 uur.
Vendome: L'avare, (De Vrek), Mo
lière's komedie in de filmopvatting
van Louis de Funes en Jean Girault
bljjkt nog steeds succesvol. Dage
lijks 14.10-16.35-19-21.25 uur.
Savoy: Spetters, Paul Verhoevens
keiharde en romantische jeugdfilm
nog steeds in volle gang. Met een
portie erotiek en muziek van
Kayak. Dagelijks: 12-14-16.30-19-
21.30 uur.
Astra: Clockwork Orange, Stanley
Kubrick's meesterwerk over de
jonge kerel die alleen maar belang
stelling heeft voor verkrachting,
geweld en Beethoven. Dagelijks:
12-14.45-17.30-20.15 uur.
Rubens: De Hansworst (Le Guig-
nolo), Alexander Boroni (Jean Paul
Belmondo) is de zoon van een klei
ne inbreker die van vader een goe
de opleiding genoten heeft. Zoon
lief beschikt over nog wat meer fan
tasie dan zijn vader, maar beiden
hebben gemeen dat ze niet met da
gelijkse arbeid de kost willen ver
dienen. Dagelijks: 12-14-16.30-19-
21.30 uur.
Capitole: Seven from Heaven (Ze
ven meisjes in het goud). Zeven ke
rels van vrouwen hebben een ge
specialiseerde brigade gevormd en
gaan daarmee een zware drugben
de te lijf. Ze zijn van niets en nie
mand bang. Dagelijks: 12-14-16-18-
20-22 uur.
Nachtvoorstellingen
Metro: Terror express - .De meisjes
van de slaapwagen'-, meisjes razen
vol passie en lust in een trein door
de donkere nacht-
Ambassade: ,Elsa, Fraulein SS',
voor liefhebbers van het genre ,heet
en wreed' vermoedelijk een aanra
der.
Voorstellingen beide films, van
avond (vrijdag) en morgen (zater
dag) 24.00 uur.
Gent
Capitole: Hardly working (Jerry
slooft zich uit). Nieuwe film van Jer
ry Lewis. Twaalf ambachten en nog
meer dan dertien ongelukken dat
gaat voor hoofdpersoon Jerry op.
Een film om te schaterlachen. Da
gelijks: 14-15.50-16.10-20.30 uur.
Calypso 1Kramer versus Kramer.
Vijf oscars voor deze film met
hoofdrollen voor Meryl Streepp en
Dustln Hoffman. Twee mensen
strijden tijdens een echtschei
dingsprocedure om zorg van het
kind kind. Wat beleven ze? Dage
lijks: 14,10-16-18.15-20.30 uur.
Calypso 2: Ten. Ook in Gent is de
verleidelijke vamp Bo Derek actief.
Ze weet met haar charme en licha
melijke schoonheid een componist
in de war te brengen. Dagelijks: 14-
16.55-19.50 uur.
Calypso 3: The best of the New
York erotic filmfestival. Erotische
filmhoogstandjes bekroond door
een jury bestaande uit onder meer
Andy Warhol. Xaviera Hollander
en Milos Forman. Dagelijks: 14-
15.30-17.20-19.10-21 uur.
Cine Club: Die Blechtrommel,
Duitse succesfilm op herhaling
Dagelijks: 23 uur.
Brugge
Memlinc: Hardly working - .Jerry
slooft zich uit', ook ln Brugge staat
hoofdpersoon Jerry borg voor veel
vertier met zijn twaalf ambachten
en nog meer dan dertien ongeluk
ken. Dagelijks: 20 uur. Zaterdag en
woensdag 14.30 en 20.00 uur. Zon
dag en maandag 14.30-17.15-20 uur.
Menlinc 2: Jour de fete. .Feestdag',
Frans feestvertoon in filmvorm.
Vrijdag, zaterdag, zondagen maan
dag 22.30 uur.
THEATER
Gent
Area: De training van de kampioen
voor de koers, toneelspel van de
Franse schrijver Michel Deutsch in
de regie van Pol Dehert. DDe Ne
derlandse vertaling is van de hand
van Maggy Herreweghe. Na de pre
mière in maart en een reeks voor
stellingen in april blijkt er voor dit
stuk zoveel belangstelling te be
staan dat men tot prolongatie be
sloot.
Voorstellingen: vanavond (vrijdag)
en morgen (zaterdag) telkens vanaf
20.00 uur. Donderdag om 20.00 uur.
Arena: La cage aux Folies, kome
die van Jean Poiret bewerkt door
Werner Kopers. De regie is van Dre
Poppoe. Nieuwe reeks voorstellin
gen (na het succes van de première
en voorstellingen ln februari en
maart) vanavond (vrijdag), en mor
gen (zaterdag), woensdag en don
derdag telkens om 20.15 uur.
Vertikaal: Onder ons, toneelspel
van Elias Cannetti in de regie van
Jean Pierre de Decker. Vertaling
van Jos van Gorp. Decor en kos
tuums: Mark Celis. Bruiloft werd
geschreven in de winter van 1931-
1932 in Wenen. Het toont in hoofd
zaak het feest van een burgerlijke
bruiloft. Cannetti valt in zijn scènes
nogal heftig uit tegen de schijnwe
reld van het burgerdom. De dubbe
le moraal, het verzadigde zelfge
noegen, het verdorvene van de klei
ne burgers wordt door hem genade
loos ontmaskerd. Het stuk, dat in
1965 in Braunschweig in première
ging. haalde slechts zeven voorstel
lingen. Cannetti's boodschap was
zo duidelijk overgekomen dat de
hele stad zich aangesproken voel
de. Een huigelachtige woede en
verontrusting had zich al vanaf de
première meester gemaakt van het
publiek. Er werden zelfs aanklach
ten tegen de theaterdirecteur inge
diend. Cannetti kreeg van anderen
steeds meer waardering. Hij was
gewoon een goed dichter, zei men.
Ook in Gent. zal gelden wat de
schrijver eens over zijn stuk op
merkte: „Wie zich aan dltstuk geër
gerd heeft, zal wel gekomen zijn om
geërgerd te worden". Voorstellin
gen: zaterdag en vanavond (vrij
dag) 20.15 uur.
Brugge
De Korre: De Tettertrien van Gil-
vert Leautier in de regie van Jaak
Vissenaken. Actrice Doris van Ca-
neghem geeft in deze monoloog een
wervelende parodie op een bekend
type vrouw of beter .wijf. Het oude,
steeds weer onheil stichtend klets
wijf met een onuitstaanbare giftige
tong. Auteur Leautier heeft haar
onophoudelijke spraakwaterval
doorgegeven met ironische grapjes
over de vele dwaze dingen in onze
maatschappij. Zijn originele taal
gebruik valt daarbij op.
Journalist Wout Pittoors wist het
trefzeker om te zetten in een
dialectachtige Vlaamse spreek
taal. Voorstellingen: vanavond
(vrijdag) en morgen (zaterdag)
20.30 uur.
OPERA
Gent
KOG: Francesca da Rimini, opera
van Riccardo Zandonai door de
Koninklijke Opera Gent. dirigent
Luigi Mertelli, regie: Giampalo
Zennaro. De decors zijn van Alain
de Coster en Rob van der Vorst.
Voorstellingen: vanavond (vrijdag)
20.00 uur en zondag (de laatste) Om
15.00 uur.
Francesca da Rimini is een school
voorbeeld van het Italiaanse ly
risch drama in de twintigste eeuw.
Deze opera van Zandonai, een leer
ling van Mascagni, wordt vaak be
schouwd als zijn meest geslaagde.
Een hele tijd is de componist door
het leven gegaan als de opvolger
van grootmeester Puccini. Die ver
wachting werd niet ingelost, maar
desondanks zijn drie van zijn ope
ra's repertoirestukken geworden
en een paar van zijn werken werden
zelfs in Amerika opgevoerd. Zando-
nai's opera's zijn Italiaans van ka
rakter. Hij hield geen rekening met
Noord-Europese modes Ook in
Francesca da Rimini is dat het ge
val. De orkestratie van deze opera
wordt vaak geroemd. De uitwer
king van zijn muziek is sober, maar
daar staat een rijke en vaak elegan
te harmonie tegenover. Er is wei
eens gezegd dat de melodie bij Zan-
dinai .nooit haar gratie verliest'. De
hoofdrol is bij de Koninklijke Ope
ra van Gent wordt vertolkt door
Jacqueline van Quaille.
Ee i
j en zopas ontvangen verhuisbericht roept het dorp
M. in gedachten. Hoe gaarne had ik me er destijds na
kennismaking gevestigd! Mlandelijkgroen, gastvrij,
gezellig en een beetje geheimzinnig. Slechts eenmaal
smaakte ik het genoegen er te zijn. op zoek naar een
tante, weliswaar aangetrouwd, maar ze hoefde daar
om nog niet verdonkeremaand te zijn En dat was ze, in
de periode tussen oorlog en bevrijding, in nevelen op
gegaan. Haar huis - een prachtig huis met grandioze
tuin werd me verteld - was gebombardeerd, tante zelf
geèvacueerd, dus de hemel zij dank nog in leven, maar
waarheen?
Tante Heleentje kwam in de familiegeschiedenis naar
voren als een fragiel vrouwtje die hevig geschokt was
in het huwelijksgeluk. Haar echtgenoot was er name
lijk met haar zuster Vandoor gegaan. Naar Amerika
nog wel. een radicale escapade waar toentertijd moei
lijk van terug te keren was. Dit maakte die zuster voor
mij hoogst interessant, dat was een vrouw met levens
stijl, daar konden ze hier allemaal een puntje aan zui
gen. Ik sprak deze gedachten niet uit, toen ik het ver
haal van tante's desolate huwelijksmin hoorde, was ik
nog erg jong en dergelijke opvattingen gaven toen
geen pas. Nu ook niet in alle gevallen, maar de zaken
worden toch anders bekeken.
Waar verbleef tante Heleentje? De boodschapper die
i>an de evacuatie - alweer enkele jaren voorheen -
kwam vertellen, wist het ook niet, vaag stond hem iets
voorde geest van het dorpM. en het Sint-Vincentiusge-
sticht. Vincentiusgesticht! Mijn tante, al was ze dan
ook aangetrouwd en had ik haar nooit gezien, in een
gesticht! En dat, terwijl ze al een versmade echtgenote
was en nu oud en wie weet ook ziek en dement! Dat dit
laatste de opname in een gesticht misschien
rechtvaardigde, drong niet tot me door De bejaarden
zorg stond nog in de kinderschoenen, maar mijn femi
nistisch hart kwam tegen zulk een lage behandeling
ten zeerste in opstand Ik zou tante bevrijden uit dat
vervloekte gesticht al moest ik er persoonlijk een over
val voor plegen.
Eerst nam ik contact op met de gemeente waar tante
gewoond, ja zelfs geboren was. De klerk die me te
woord stond had nooit van haar bestaan gehoord, zelfs
de dikste folianten uit de dorpsarchieven brachten dit
niet aan het licht. Dat zei die klerk tenminste, maar hij
loog, hij had niets opgezocht, tk sprak hem telefonisch,
tante Heleentje kon hem geen ene moer schelen.
De deurbel van huize Sint-Vincentius galmde in een
holle ruimte; nog eens en nog eens. er werd niet open
gedaan. Toen gingen we naar binnen, de deur was niet
op slot. In de lange gang kwamen we een non tegen die
ons minzaam groette. Toen we zeiden tuie we in dit
gebouw hoopten te ontmoeten, antwoordde ze. de
naam van tante Heleentje nooit vernomen te hebben
Ze liet ons in een kamer waar een levensgroot portret
van prins Hendrik aan de muur hing. 'Getrouw tot in
de dood' stond er in gecalligrafeerde letters onder,
waar dat op sloeg, begreep ik niet. De tijd verstreek, we
zaten hier als twee wildvreemde vrouwen alleen met
prins Hendrik. „Zullen we maar gaan", stelde mijn
metgezellin voor. Maar daar ging de deur open en
OP DE PONTENEUR
kwam een andere non binnen. Ze ging bij ons zitten en
was uitermate vriendelijk. Ja, ze dacht wel dat Heleen
tje hier was, doch waar we haar momenteel konden
aantreffen, wist ze niet. „Is ze dood?", zei ik tenslotte.
,J)ood? Nee. dood toch ook weer niet"
„Is er hier geen administratie, iemand kan toch niet
zomaar verdwijnen", riep ik uit. „Komt u mee", zei ze.
We kwamen in een groot vertrek waar veel oude vrou
wen aanwezig waren. Zocht hier tante Heleentje maar
eens uit! Op een verhoog zat een vrouw achter een
trapnaaimachine. Deze vrouw was nog niet uitge
diend, ze kon tenminste nog naaienEen boeiend tafe
reel vormde het groepje vrouwen die als in aanbidding
rondom haar geschaard, naar haar opzaon, n hn
naaister, zijzelf waren uitgenaaid. De naaister was
hier duidelijk de heerseres. Js ze hier bij?", vroeg een
stem achter ons. Het was de vriendelijke non. „Is ze
hier''", vroeg ik op mijn beurt aan mijn metgezellin.
„Nee", klonk het anwoord.
Uiteindelijk hielp de waardin van het dorpscafé ons op
de goede weg. Heleentje was vertrokken; glimlachend
en hardop mijmerend vertelde ze dat tante Heleentje
een afscheidsfeest gegeven had de avond voordat ze
vertrok, voor alle bewoners van huize Vincentius, dat
wel de naam had van een gesticht maar in feite een
rusthuis was. „Heleentje klom hier op tafel" - de waar
din klopte op de ronde gelagtafel - „en deed een voor
dracht". ,Men had ook gedanst, maar niemand kon zo
dansen als Heleentje; wat kon die vrouw dansen en
gezongen dat ze heeft".
Enkele weken later zag ik een foto van haar. Een rijzi
ge, zeer mooie vrouw, met een trotse glimlach om de
lippen, prachtig gekleed, een horloge hing aan een
collier om de hals. Ja, ze was wel een beetje los van
aard", zei mijn schoonmoeder. Ik geloofde het direct.
Het bleek ook naderhand toen ik haar werkelijk ont
moet heb. Mijn deernis was gelukkig misplaatst ge
weest.
Janneke Dierx Harms.