TROFESTA uitgaan inbelgië SPEURTOCHT NAAR TANTE U rijdt Peugeot. Wijdoendeiest. films in zeeuwsch-ylaanderen wïïextM een dagje oosters in den dullaert te hulst CAPPENDIJK C.V. debuut volksdansgroep grutmoole in sas van gent organiste lynne da vis in hulster basiliek VRIJDAG 30 MEI 1980 ZEEUWSCH-VLAANDEREN 2 (Advertentie) Zaterdag 7 juni staat het gemeenschapscentrum 'Den Dullaert' te Hulst in het teken van een tropisch festijn. Niet alleen de wuivende palmen en de vele andere soorten tropische bloemen, planten, vruchten, groenten en andere lekkernijen, maar ook het programma heeft een oosterse sfeer. Wethouder B. de Keyzer van de gemeente Hulst zal om 14.00 uur dit tropische festijn dat gehouden wordt onder de naam 'Trofesta' officieel openen. Hulst en omstreken kan dan voor de eerste keer van een exotisch sPektakel genieten. Het geheel ls op touw gezet door Frieda en Eric Ossewaarde uit Hulst. Hun wieg stond in Indonesië zodat het ook enigs zins begrijpelijk is dat Frieda en Eric Ossewaarde naar de warmte en sfeer van de tropen terug verlangen. Frieda Ossewaarde is geen onbekende meer binnen de organisatiewereld. Vijf keer per jaar zet ze op diverse plaatsen in Nederlandse grote 'Pasar Malams' op touw. Het plan om ook in Hulst zo'n tropische dag te brengen ontstond al enkele jaren geleden. „Ondanks dat we op een dichte bevolkte wereld wonen kennen de men sen elkaar maar amper. Ik zie dat nu zelf hier in de wijk waar wij wonen. Met dit festijn willen we proberen van 'Den Dullaert' meer te maken dan alleen maar een ontmoetingsruimte met mu ziek en sportmogelijkheden voor het hele gezin. Maar daarnaast, en het voor naamste, de mensen dichter bij elkaar te brengen'," zegt Frieda. Stond direc teur De Gucht van 'Den Dullaert' in eer ste instantie sceptisch tegenover de plannen van Frieda en Eric Ossewaar de 'zijn' gebouw in een tropische tuin te veranderen, dat duurde niet lang. Frie da: „Toen hij het hele programma on der ogen kreeg was hij bijzonder en thousiast" Oost en West Oost cn West zullen zaterdag 7 juni in 'Den Dullaert' tijdens Trofesta' hand in hand gaan. Het programma bestaat uit een aantal exposities en een in Zeeuwsch-Vlaanderen nog nooit ver toonde nonstop show in oosterse sfeer. De exotische sfeer zal zaterdag 7 juni al te zien maar vooral te proeven zijn in de foyer van 'Den Dullaert' te Hulst De heer Vermaas uit Oost-Souburg heeft daar decors ontworpen en opgesteld, zodat de bezoeker zich meteen in een 'tropische tuin' waant. Vier exposan ten zullen door hun aanwezigheid en hun wijze van exposeren een tropische sfeer scheppen. Op de eerste plaats is dat de textielkun- stenares Ineke Veenman die met een speciale expositie naar Hulst komt Zij was een van de eerste batikleraressen en zal ook verschillende demonstraties op dat terrein verzorgen. Iets heel bij zonders is een combinatie van plastic en batik. Ook dat zal ze demonstreren. Dat alles aangevuld met vele kunstwer ken op textielgebied. Yvonne van Hel den brengt met de hand gesmede goud- Is de officiële opening om 14.00 uur, het programma begint al om 12.00 uur en duurt tot 18.00 uur. Het avondprogram- Autobedrijf Mr. F. J. Haarmanweg 49 TERNEUZEN Verkoper: Ben Snelleman Privé: 01150-96849 en zilverwerken al of niet voorzien van edel- en halfedelstenen. Kunstnijver heid uit onder andere Bali en Djokja met verder exotische mode, olieverf schilderijen en nog veel meer. Het foto-gedeelte van de expositie is in handen van Eric Ossewaarde. Hij toont fotografie ln kleur. zwarVwit en dia's met experimentele zwart/wit foto's, aangevuld met foto's uit verschillende landen. Guus Lemmers die het viertal volmaakt verzorgt een demonstratie glasdecoraties Naast de expositie in de foyer van 'Den Dullaert' presenteert Frieda Ossewaar de in de grote zaal een non-stop show programma. Op de eerste plaats is dat Leilani Dewi, een tempeldanseres met een gedegen dansopleiding in de klas sieke Javaanse en Balinese dansen. Zij zal onder andere een dans opvoeren, waarvoor speciale toestemming aan het Kraton (Javaanse Hof) is gevraagd. De kleding die ze tijdens de dansen draagt zijn stuk voor stuk met de hand vervaardigd en geborduurd. Buikdanseres Zeker zo exotisch is het optreden van de buikdanseres Sheherazade die een kunstenares op dit gebied genoemd mag worden. Zij beheerst deze moeilij ke vorm van danskunst tot in de per fectie. „Jammer genoeg heeft het pu bliek over het algemeen meer oog voor het sensuele dan voor het culturele dat er achter zit. Haar dansen zijn hele maal niet sensueel bedoeld, maar ge ven alleen maar een indruk van wat er leeft in dc denkwereld van een ooster ling," zegt Frieda Ossewaarde. Twee oosterse dansgroepen. 'Mira de Lima's' en 'Orchidée' brengen Hawai- iaanse, Tahitiaanse. Braziliaanse en In donesische dansen voor het voetlicht. Het westerse tintje aan dit oosters ge beuren komt van de Kulstenaar Arthur Wauters. Hij brengt zowel in het mid dag- als avondprogramma twee synthe sizershows. Op het programma staan verder optredens van goochelaar Mar cellino en fakir Madrahasj. 's Middags als ook 's avcr.d-, :s er een exclusieve modeshow Het gaat hierbij niet alleen om boetiekkleding maar ook om een klederdrachtenshow van Indo nesische klederdrachten en exotische mode. Het muzikale gedeelte is de gehele mid dag en avond in handen van 'The Crowns Band' uit Rotterdam. „Ik dacht te mogen zeggen dat we een programma voor iedereen brengen," meent Frieda Ossewaarde. Overigens wordt Trofesta' in Hulst een voor proefje van hetgeen Frieda Ossewaar de nog in petto heeft. „De plannen staan al op papier om volgend jaar in Sas van Gent een 'Pasar Malam' te or ganiseren. We zijn daarvoor al in on derhandeling over het gebruik van de Vlaanderenhal te Sas van Gent. Het wordt dan een vier dagen durend non stop programma met tal van activitei ten," besluit Frieda Ossewaarde. O as van Gent beleeft dit weekeinde een kleine 'invasie' van volksdansers. De aanleiding is de presentatie van de 'eigen' volksdansgroep 'De Grut moole', een uit 36 mannen en vrouwen bestaand gezelschap, dat het afgelopen jaar min of meer in stilte heeft 'warm- gedraaid'. Vanavond (vrijdag) arrive- ■fxls eerste in een reeks van acht orga nisten concerteert de Amerikaanse Pa- risienne Lynne Davis vanavond, vrij dag in de Willibrordusbasiliek in Hulst. De concertencyclus is dit jaar voor de negende maal georganiseerd door de Hulster commissie Internatio nale orgelconcerten. Ter gelegenheid van het 800-jarige bestaan van de stad Hulst heeft de commissie er ten opzich te van voorgaande jaren een scheptje bovenop gedaan: gewoonlijk worden er zes concerten per jaar gehouden, te gen acht dit jaar. Lynne Davis werd in 1949 in Sint Johns in de Amerikaanse staat Michigan ge boren. Na een orgelstudie aan de uni versiteit van Michigan kwam zij in 1972 naar Europa, waar zij sindsdien naam heeft gemaakt als organiste. Zij staat bekend als toonaangevend voor de jon gere Franse organisten en reist heel Eu ropa door. Lynne Davis bespeelt in Frankrijk de orgels van de Notre Dame in Parijs en de Thomas van Aquinokerk eveneens in Parijs. Verder is zij organis te van de kerk Sint Pierre - Sint Paul in Clamart bij Parijs. In Nederland is zij niet onbekend: ze volgde een studie in Haarlem, waar ze ook een condert gaf in de Sint-Bavokerk. Regelmatig bezoekt Lynne Davis nog haar vaderland om er concerten te geven. Het concert in Hulst begint om acht uur. Organiste Lynne Davis. ren in Sas van Gent dansers van de SAS-foIkloregroep uit het Noorse Oslo en de volkskunstgroep 'Den Moddevij- vere' uit Laarne (België), die het offi ciële debuut van de Sasse collega's wat extra glans geven. Dc buitenlandse gasten worden ondergebracht bij de le den van 'De Grutmoole'. Morgen (zaterdag) treden de groepen tussen 14.00 en 16.00 uur op op de pro menade. Om 16.00 uur worden ze ont vangen door het gemeentebestuur en daarna volgt er een maaltijd in 'De Speye'. Om 20.00 uur start in dit cultu reel centrum een voor iedere belang stellende toegankelijke volksdans avond. Zondagmorgen tenslotte treden Sasse- naren en Noren op bij camping 'Zeebad' in Breskens. Deze voorstelling begint om 11.00 uur. museumconcert zondag in hulst bondag geeft de Cantorij dar Basi liek uit Hulst een museumconcert in het kader van Hulst-800 jaar stad. Het concert, dat om kwart vóór een begint, zal bij goed weer plaatsvinden in de tuin van het museum (ingang via het museumgebouw aan de Steenstraat). Bij minder goed weer gaat de uitvoe ring door in de basiliek van dc H. Willi- brordus te Hulst. De Cantorij der Basiliek is een koor met een overwegend liturgische functie. Re gelmatig houdt de Cantorij kerkdien sten in Hulst en omgeving, waarvan de KRO vier keer een rechtstreekse radio uitzending uitzond. Daarnaast legt men zich ook toe op profane muziek. Zondag zingt het koor onder leiding van dirigent Anton de Kort werken van 'Waelrant, Schubert, Arcadelt,. Stra- winsky en Hassler. Instrumentale me dewerking wordt verleend door de flui tist Ferenc Hiityra en Jos Verpoorten, clavecimbel. Zij spelen werken van Jo- hann Sebastian en Johann Christian Bach. Ko, Ook de buikdanseres Sheherazade treedt op tijdens de manifestatie 'Tro festa' in Hulst. Oosterse dansgroepen geven zaterdag 7 juni acte de presence tijdens de mani festatie 'Trofesta' in Den Dullaert. Lom, heeft de exploitant van het 'Luxor'-theatcr in Terneuzen mis schien gedacht, de zomer zit er aan te komen, dus ik zet maar weer eens een James Bond-film op het programma. Succes verzekerd. En inderdaad, de Bond-films - kijk er de lijsten maar op na-floppen nimmer. De meest recente, 'Moonraker', sloeg bijvoorbeeld weer alle records en prijkt eenzaam boven aan de lijst van meest succesvolle films in '79. In 'Luxor' de komende dagen dus: 'The spy who loved me', met in de hoofdrol Roger Moore (vanavond 19.30, zater dag 14.00 en 19.30, zondag 13.45,16.00 en 20.00 en maandag en dinsdag 20.00 uur). Ook in Terneuzen: 'Butch Sundance, the early days'. Gestimuleerd door het succes van 'Butch Cassidy The Sun dance Kid' besloot regisseur Richard Lester opnieuw een film over het illus ter tweetal te vervaardigen. Aangezien de helden in de vorige film op bloedige wijze aan hun einde kwamen, restten Lester slechts de niet in die film opge nomen jeugdjaren van de twee. Het ver haal van twee jonge bandienten. die hun eerste slag slaan: een overval op een casino, Daarnaast wordt afgere kend met een veedief, die Butch ten on rechte verdenkt van verraad. Na de overval op een bank volgt er een op een trein Avontuur! (vanavond 22.30, zaterdag 14.00 en 19 30 en zondag 13 45 uur). Verder in 'Luxor' nog steeds 'Tcss' van Roman Polanski metNastas- ja Kinski (vanavond 19.30, zaterdag 19.30, zondag, maandag en woensdag 20.00 uur) en voor de fijnproever 'Die Tiroler blondjes toch' (vanavond 22.30. zaterdag 21.45 en dinsdag 20.00 uur). Oostburg en Hulst. In het 'Ledel'-theater in Oostburg zijn Sophia Loren en James Coburn te zien in de film 'Firepower' van Michael Winner. Het is het verhaal van een poging van de Amerikaanse regering om een Ame rikaanse financier en multi-miljonair terug te krijgen naar Amerika, zodat hij wegens zwendel, belastingontdui king en omkoping kan worden veroor deeld. De miljonair heeft kankerver wekkende geneesmiddelen op de markt gebracht cn een van zijn mede werkers, de chemicus Tasca, wordt nog voor hij die ontdekking aan de po litie kan melden om het leven ge bracht. Zijn vrouw (gespeeld door La Loren) besluit dan de Amerikaanse re gering te helpen bij de vervolging van de miljonair. En ook 'bocvcnvanger' Jerry Fanon (Coburn) wordt ingescha- keld. 'Firepower' zaterdag 19.15, zon dag 14.00 cn 20.00). Ook in Oostburg: •Zachte meisjes van de harde sex' (za terdag 21.30, zondag 16.30, maandag en dinsdag 20.00 uur). In 'De Koning van Engeland' in Hulst: 'Tess' (vanavond 20.00. zaterdag 21.30, zondag 21.00 en 16.15 en maandag en dinsdag 20.00 uur), 'One flew over the cuckoos nest' (vanavond 22.15, zater dag 21.30. zondag 21.00 en maandag en dinsdag20.15 uur), 'Hete meiden van de Pornohoeve' (vanavond 22.30, zaterdag 19.30 en 23.30, zondat 14.30, 16.15 en 19.00, maandag 14.30 ,en dinsdag 22.15 uur), '10' (vanavond 20.15, zaterdag 19.15 en 21.30, zondag 21.00, maandag en dinsdag 20.00 uur) en 'Joe Kidd' (vanavond 20.00, zaterdag 18.00, zondag 14.00, 16.15 en 18.45 uur). FILMS Antwerpen Rex: The lady Vanishes (een vrouw verdween) raadselachtige film over Anthony Page met onder anderen Cybille Shepard, Elliot Gould en Arthur Potter Lowe. Dagelijks: 12,00-14.00-16.00-18.00-20.00-22.00 uur. Rex Club: Psycho, wereldvermaar de film van Engelands filmer num mer één Alfred Hitchcock. Als een eerbetoon aan de onlangs overle den grootmeester werd dit oude succes nog eens uit de kast ge haald. Dagelijks: 12-14-16-20-22 uur. Odeon: Being there (Welkom me neer Chance) smakelijk filmver haal van toeval en geluk. Een suc cesfilm op het festival van Cannes waarin een doodeenvoudige tuin man opeens bevriend raakt met een schatrijk echtpaar. Hij komt in en nieuwe wereld terecht, het gaat hem voor de wind. Zelfs een kandi daatschap voor de presidentsver kiezingen is plots niet meer een illu sie. Dagelijks: 14-16.30-19-21.30 uur. Astrid: Les Bisasses au pessionat (De schachten in 't meisjespensio naat). Een kazerne vol mannen droomt hele dagen van meisjes. Wat kun je als een dienstplichtig militair anders doen? Als er naast de kazerne dan ook nog een meis jespensionaat staat is de boot aan. Er worden plannen gesmeed om elkaar te ontmoeten. Dagelijks: 12- 14-16-18-20-22 uur. Vendome: L'avare, (De Vrek), Mo lière's komedie in de filmopvatting van Louis de Funes en Jean Girault bljjkt nog steeds succesvol. Dage lijks 14.10-16.35-19-21.25 uur. Savoy: Spetters, Paul Verhoevens keiharde en romantische jeugdfilm nog steeds in volle gang. Met een portie erotiek en muziek van Kayak. Dagelijks: 12-14-16.30-19- 21.30 uur. Astra: Clockwork Orange, Stanley Kubrick's meesterwerk over de jonge kerel die alleen maar belang stelling heeft voor verkrachting, geweld en Beethoven. Dagelijks: 12-14.45-17.30-20.15 uur. Rubens: De Hansworst (Le Guig- nolo), Alexander Boroni (Jean Paul Belmondo) is de zoon van een klei ne inbreker die van vader een goe de opleiding genoten heeft. Zoon lief beschikt over nog wat meer fan tasie dan zijn vader, maar beiden hebben gemeen dat ze niet met da gelijkse arbeid de kost willen ver dienen. Dagelijks: 12-14-16.30-19- 21.30 uur. Capitole: Seven from Heaven (Ze ven meisjes in het goud). Zeven ke rels van vrouwen hebben een ge specialiseerde brigade gevormd en gaan daarmee een zware drugben de te lijf. Ze zijn van niets en nie mand bang. Dagelijks: 12-14-16-18- 20-22 uur. Nachtvoorstellingen Metro: Terror express - .De meisjes van de slaapwagen'-, meisjes razen vol passie en lust in een trein door de donkere nacht- Ambassade: ,Elsa, Fraulein SS', voor liefhebbers van het genre ,heet en wreed' vermoedelijk een aanra der. Voorstellingen beide films, van avond (vrijdag) en morgen (zater dag) 24.00 uur. Gent Capitole: Hardly working (Jerry slooft zich uit). Nieuwe film van Jer ry Lewis. Twaalf ambachten en nog meer dan dertien ongelukken dat gaat voor hoofdpersoon Jerry op. Een film om te schaterlachen. Da gelijks: 14-15.50-16.10-20.30 uur. Calypso 1Kramer versus Kramer. Vijf oscars voor deze film met hoofdrollen voor Meryl Streepp en Dustln Hoffman. Twee mensen strijden tijdens een echtschei dingsprocedure om zorg van het kind kind. Wat beleven ze? Dage lijks: 14,10-16-18.15-20.30 uur. Calypso 2: Ten. Ook in Gent is de verleidelijke vamp Bo Derek actief. Ze weet met haar charme en licha melijke schoonheid een componist in de war te brengen. Dagelijks: 14- 16.55-19.50 uur. Calypso 3: The best of the New York erotic filmfestival. Erotische filmhoogstandjes bekroond door een jury bestaande uit onder meer Andy Warhol. Xaviera Hollander en Milos Forman. Dagelijks: 14- 15.30-17.20-19.10-21 uur. Cine Club: Die Blechtrommel, Duitse succesfilm op herhaling Dagelijks: 23 uur. Brugge Memlinc: Hardly working - .Jerry slooft zich uit', ook ln Brugge staat hoofdpersoon Jerry borg voor veel vertier met zijn twaalf ambachten en nog meer dan dertien ongeluk ken. Dagelijks: 20 uur. Zaterdag en woensdag 14.30 en 20.00 uur. Zon dag en maandag 14.30-17.15-20 uur. Menlinc 2: Jour de fete. .Feestdag', Frans feestvertoon in filmvorm. Vrijdag, zaterdag, zondagen maan dag 22.30 uur. THEATER Gent Area: De training van de kampioen voor de koers, toneelspel van de Franse schrijver Michel Deutsch in de regie van Pol Dehert. DDe Ne derlandse vertaling is van de hand van Maggy Herreweghe. Na de pre mière in maart en een reeks voor stellingen in april blijkt er voor dit stuk zoveel belangstelling te be staan dat men tot prolongatie be sloot. Voorstellingen: vanavond (vrijdag) en morgen (zaterdag) telkens vanaf 20.00 uur. Donderdag om 20.00 uur. Arena: La cage aux Folies, kome die van Jean Poiret bewerkt door Werner Kopers. De regie is van Dre Poppoe. Nieuwe reeks voorstellin gen (na het succes van de première en voorstellingen ln februari en maart) vanavond (vrijdag), en mor gen (zaterdag), woensdag en don derdag telkens om 20.15 uur. Vertikaal: Onder ons, toneelspel van Elias Cannetti in de regie van Jean Pierre de Decker. Vertaling van Jos van Gorp. Decor en kos tuums: Mark Celis. Bruiloft werd geschreven in de winter van 1931- 1932 in Wenen. Het toont in hoofd zaak het feest van een burgerlijke bruiloft. Cannetti valt in zijn scènes nogal heftig uit tegen de schijnwe reld van het burgerdom. De dubbe le moraal, het verzadigde zelfge noegen, het verdorvene van de klei ne burgers wordt door hem genade loos ontmaskerd. Het stuk, dat in 1965 in Braunschweig in première ging. haalde slechts zeven voorstel lingen. Cannetti's boodschap was zo duidelijk overgekomen dat de hele stad zich aangesproken voel de. Een huigelachtige woede en verontrusting had zich al vanaf de première meester gemaakt van het publiek. Er werden zelfs aanklach ten tegen de theaterdirecteur inge diend. Cannetti kreeg van anderen steeds meer waardering. Hij was gewoon een goed dichter, zei men. Ook in Gent. zal gelden wat de schrijver eens over zijn stuk op merkte: „Wie zich aan dltstuk geër gerd heeft, zal wel gekomen zijn om geërgerd te worden". Voorstellin gen: zaterdag en vanavond (vrij dag) 20.15 uur. Brugge De Korre: De Tettertrien van Gil- vert Leautier in de regie van Jaak Vissenaken. Actrice Doris van Ca- neghem geeft in deze monoloog een wervelende parodie op een bekend type vrouw of beter .wijf. Het oude, steeds weer onheil stichtend klets wijf met een onuitstaanbare giftige tong. Auteur Leautier heeft haar onophoudelijke spraakwaterval doorgegeven met ironische grapjes over de vele dwaze dingen in onze maatschappij. Zijn originele taal gebruik valt daarbij op. Journalist Wout Pittoors wist het trefzeker om te zetten in een dialectachtige Vlaamse spreek taal. Voorstellingen: vanavond (vrijdag) en morgen (zaterdag) 20.30 uur. OPERA Gent KOG: Francesca da Rimini, opera van Riccardo Zandonai door de Koninklijke Opera Gent. dirigent Luigi Mertelli, regie: Giampalo Zennaro. De decors zijn van Alain de Coster en Rob van der Vorst. Voorstellingen: vanavond (vrijdag) 20.00 uur en zondag (de laatste) Om 15.00 uur. Francesca da Rimini is een school voorbeeld van het Italiaanse ly risch drama in de twintigste eeuw. Deze opera van Zandonai, een leer ling van Mascagni, wordt vaak be schouwd als zijn meest geslaagde. Een hele tijd is de componist door het leven gegaan als de opvolger van grootmeester Puccini. Die ver wachting werd niet ingelost, maar desondanks zijn drie van zijn ope ra's repertoirestukken geworden en een paar van zijn werken werden zelfs in Amerika opgevoerd. Zando- nai's opera's zijn Italiaans van ka rakter. Hij hield geen rekening met Noord-Europese modes Ook in Francesca da Rimini is dat het ge val. De orkestratie van deze opera wordt vaak geroemd. De uitwer king van zijn muziek is sober, maar daar staat een rijke en vaak elegan te harmonie tegenover. Er is wei eens gezegd dat de melodie bij Zan- dinai .nooit haar gratie verliest'. De hoofdrol is bij de Koninklijke Ope ra van Gent wordt vertolkt door Jacqueline van Quaille. Ee i j en zopas ontvangen verhuisbericht roept het dorp M. in gedachten. Hoe gaarne had ik me er destijds na kennismaking gevestigd! Mlandelijkgroen, gastvrij, gezellig en een beetje geheimzinnig. Slechts eenmaal smaakte ik het genoegen er te zijn. op zoek naar een tante, weliswaar aangetrouwd, maar ze hoefde daar om nog niet verdonkeremaand te zijn En dat was ze, in de periode tussen oorlog en bevrijding, in nevelen op gegaan. Haar huis - een prachtig huis met grandioze tuin werd me verteld - was gebombardeerd, tante zelf geèvacueerd, dus de hemel zij dank nog in leven, maar waarheen? Tante Heleentje kwam in de familiegeschiedenis naar voren als een fragiel vrouwtje die hevig geschokt was in het huwelijksgeluk. Haar echtgenoot was er name lijk met haar zuster Vandoor gegaan. Naar Amerika nog wel. een radicale escapade waar toentertijd moei lijk van terug te keren was. Dit maakte die zuster voor mij hoogst interessant, dat was een vrouw met levens stijl, daar konden ze hier allemaal een puntje aan zui gen. Ik sprak deze gedachten niet uit, toen ik het ver haal van tante's desolate huwelijksmin hoorde, was ik nog erg jong en dergelijke opvattingen gaven toen geen pas. Nu ook niet in alle gevallen, maar de zaken worden toch anders bekeken. Waar verbleef tante Heleentje? De boodschapper die i>an de evacuatie - alweer enkele jaren voorheen - kwam vertellen, wist het ook niet, vaag stond hem iets voorde geest van het dorpM. en het Sint-Vincentiusge- sticht. Vincentiusgesticht! Mijn tante, al was ze dan ook aangetrouwd en had ik haar nooit gezien, in een gesticht! En dat, terwijl ze al een versmade echtgenote was en nu oud en wie weet ook ziek en dement! Dat dit laatste de opname in een gesticht misschien rechtvaardigde, drong niet tot me door De bejaarden zorg stond nog in de kinderschoenen, maar mijn femi nistisch hart kwam tegen zulk een lage behandeling ten zeerste in opstand Ik zou tante bevrijden uit dat vervloekte gesticht al moest ik er persoonlijk een over val voor plegen. Eerst nam ik contact op met de gemeente waar tante gewoond, ja zelfs geboren was. De klerk die me te woord stond had nooit van haar bestaan gehoord, zelfs de dikste folianten uit de dorpsarchieven brachten dit niet aan het licht. Dat zei die klerk tenminste, maar hij loog, hij had niets opgezocht, tk sprak hem telefonisch, tante Heleentje kon hem geen ene moer schelen. De deurbel van huize Sint-Vincentius galmde in een holle ruimte; nog eens en nog eens. er werd niet open gedaan. Toen gingen we naar binnen, de deur was niet op slot. In de lange gang kwamen we een non tegen die ons minzaam groette. Toen we zeiden tuie we in dit gebouw hoopten te ontmoeten, antwoordde ze. de naam van tante Heleentje nooit vernomen te hebben Ze liet ons in een kamer waar een levensgroot portret van prins Hendrik aan de muur hing. 'Getrouw tot in de dood' stond er in gecalligrafeerde letters onder, waar dat op sloeg, begreep ik niet. De tijd verstreek, we zaten hier als twee wildvreemde vrouwen alleen met prins Hendrik. „Zullen we maar gaan", stelde mijn metgezellin voor. Maar daar ging de deur open en OP DE PONTENEUR kwam een andere non binnen. Ze ging bij ons zitten en was uitermate vriendelijk. Ja, ze dacht wel dat Heleen tje hier was, doch waar we haar momenteel konden aantreffen, wist ze niet. „Is ze dood?", zei ik tenslotte. ,J)ood? Nee. dood toch ook weer niet" „Is er hier geen administratie, iemand kan toch niet zomaar verdwijnen", riep ik uit. „Komt u mee", zei ze. We kwamen in een groot vertrek waar veel oude vrou wen aanwezig waren. Zocht hier tante Heleentje maar eens uit! Op een verhoog zat een vrouw achter een trapnaaimachine. Deze vrouw was nog niet uitge diend, ze kon tenminste nog naaienEen boeiend tafe reel vormde het groepje vrouwen die als in aanbidding rondom haar geschaard, naar haar opzaon, n hn naaister, zijzelf waren uitgenaaid. De naaister was hier duidelijk de heerseres. Js ze hier bij?", vroeg een stem achter ons. Het was de vriendelijke non. „Is ze hier''", vroeg ik op mijn beurt aan mijn metgezellin. „Nee", klonk het anwoord. Uiteindelijk hielp de waardin van het dorpscafé ons op de goede weg. Heleentje was vertrokken; glimlachend en hardop mijmerend vertelde ze dat tante Heleentje een afscheidsfeest gegeven had de avond voordat ze vertrok, voor alle bewoners van huize Vincentius, dat wel de naam had van een gesticht maar in feite een rusthuis was. „Heleentje klom hier op tafel" - de waar din klopte op de ronde gelagtafel - „en deed een voor dracht". ,Men had ook gedanst, maar niemand kon zo dansen als Heleentje; wat kon die vrouw dansen en gezongen dat ze heeft". Enkele weken later zag ik een foto van haar. Een rijzi ge, zeer mooie vrouw, met een trotse glimlach om de lippen, prachtig gekleed, een horloge hing aan een collier om de hals. Ja, ze was wel een beetje los van aard", zei mijn schoonmoeder. Ik geloofde het direct. Het bleek ook naderhand toen ik haar werkelijk ont moet heb. Mijn deernis was gelukkig misplaatst ge weest. Janneke Dierx Harms.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1980 | | pagina 38