Centrale ambulancepost mogelijk niet bij BB Goes Dijkversterkingen bij Wissenkerke uitgevoerd zonder aanlegvergunning Stankoverlast door NSM in Sluiskil Plan Oude Vaart Terneuze wacht maanden op bouwers Lagere tolopbrengst en kleine verkeerstoename op Zeelandbrug Vrachtschip met forellen kiest ligplaats in de Westerschelde DRS. P. A. WOLTERS OP KRINGRAADVERGADERING Kerncentrales Doel enkele keren gestopt rr~7 absi&t school reisje broek 25- - 'GEEN SCHORSING VAN NIET BESTAANDE VERGUNNING' WOENSDAG 14 MEI 1980 GOES - De kans bestaat dat de vestiging van de centrale post ambulancevervoer voor midden- en noord-Zeeland bij de Bescherming Bevolking in Goes niet door gaat. Op zijn minst zal de in werking treding van de CPA opnieuw een fikse vertraging oplopen. Tot deze conclusie kwam voorzitter drs P. A. Wolters van de BB in midden- en noord-Zeeland dinsdagmiddag nadat de kringraad van de bescherming bevolking zich had beraden over een wijziging van de begroting voor 1980 in verband met het onderbrengen van de CPA in de BB-commandopost. De meerderheid van de kringraad aan vaardde die begrotingswijziging welis waar. maar het is nog de vraag of daar mee de vestiging van de centrale meld en alarmeringspost voor het ambulan cevervoer verzekerd is De wijziging van de begroting was nodig in verband met de aanpassing van de ruimte waar in de CPA zal worden ondergebracht, de aanschaf van apparatuur, het ma ken van permanente telefoonverbin dingen met de verschillende politie- meldkamers en het aantrekken van personeel voor de centrale post. Het to taal daarmee gemoeide bedrag zou DOEL - De twee kerncentrales bij Doel in België zijn de afgelopen weken en kele keren stilgelegd. Volgens een woordvoerder op de centrales is er niets bijzonders aan de hand geweest. De centrale Doel 1 heeft in de loop van april de jaarlijkse revisie gehad. Die re visie zou vlot zijn verlopen, maar enkele dagen na het weer opstarten van de centrale werd een olielek ontdekt bij één van de turbines. Het kostte drie da gen om het lek deugdelijk te repareren. Het olielek zou zijn ontstaan in een ge deelte dat met radio-activiteit niets heeft te maken, zo liet de woordvoerder weten. Datzelfde zou gelden voor een storing bij Doel 2. waar zich een 'klassiek stoomlek' heeft voorgedaan. Een afslui ter van een van de reactors was ondeug delijk geraakt. De centrale is toen stil gelegd om de afsluiter te kunnen ver vangen. De woordvoerder spreekt van een 'normaal defect', dat zich overal kan voordoen waar met warmte of hoge druk wordt gewerkt. Beknopt verslag 1978-1979 Vaste Oeververbinding MIDDELBURG - De NV Vaste Oever verbinding Westerschelde heeft een ui terst beknopt jaarverslag uitgebracht over 1978-1979. In het jaarverslag wordt opgemerkt dat de overheid in 1978 weliswaar 'groen licht' heeft gege ven voor de aanleg van de VOW, maar dat het tijdstip waarop met de bouw kan worden begonnen nog altijd onbe kend is. Het maatschappelijk kapitaal be draagt 1.000.000.-, verdeeld in 1.000 aandelen van 1000,-. Thans zijn ge plaatst en volgestort 200 aandelen, waarvan 198 bij de provincie Zeeland en elk één bij de gemeenten Reimerswaal en Hontenisse. iAdvertentie loxecwreRvc >00%, kwtogn. t-IO-fT OC DCNKett- MAKT -WÖ ■)&-. r-i£T .PAPea-GuN' oe t>RoevrxA*< voor exïjTRPx PcerwÊR Cent Wie had dat - in deze tijd van infla tie - ooit kunnen denkenMen stond op postkantoren in de rij voor het op 1980 gedateerde munt stuk van één cent Mensen die veel van munten houden en weten had den er in ieder geval veel voor over om zo'n heel klein muntstukje, dat zelfs in de supermarkt niet meer voor vol wordt aangezien, in het be zit te krijgen. Een in Walcherse klederdracht ge hulde vrouw legde het ons in één van de Zeeuwse postkantoren uit ..Die centen bin bienè een stuver wérd.t is biené hlad as op de mart Dé heve zo toch ók een daelder vó een hulden?", de inflatiedoor mi- na-modaal verklaard. Het lijkt ons een theorie, waarvan zelfs prof. dr J. Zijlstra zal opkij ken. Een theorie die hij misschien zelfs in het algemeen beschaafd Ne derlands zou kunnen gaan verta len. neerkomen op een verhoging van de ge meentelijke bijdragen met 27 cent per inwoner. Burgemeester A Hack van Veere wees erop dat deze verhoging van de bijdrage niet zoals andere kosten posten voor de BB een verplichte uitga ve is. De CPA wordt immers slechts on dergebracht bij de BB. maar zal worden aangehaakt aan het hulpcentrum voor midden- en noord-Zeeland. De uitga ven voor dat hulpcentrum, zo betoogde de heer Hack, worden wel in de begro ting van de BB meegenomen, maar ze vormen geen verplichte uitgave voor de gemeenten in de BB-kring. Dat houdt dan in dat iedere gemeente apart moet besluiten of een bijdrage zal worden verstrekt in de kosten die gemaakt moeten worden om de CPA bij de BB onder te brengen. Wanneer een of meer gemeenten zouden besluiten niet bij te dragen dan komt het bedrag per inwo nervoor de andere hoger te liggen. En dat kan in die gemeenten dan weer pro blemen opleveren. Zoals gemeld is het dagelijks bestuur van de BB-kring verdeeld over de ves tiging van de CPA in de commando post. Burgemeester Hack en zijn colle ga P. Wisse van Wissenkerke bleken er alsnog bezwaren tegen te hebben. Aan leiding daarvoor: de onzekerheid over de toekomst van de BB. Minister H. Wiegel van binnenlandse zaken heeft onlangs plannen ontvouwd over de manier waarop de hulpverlening in de toekomst zou moeten worden gereali seerd. Hij gaat daarin uit van het op heffen van de bescherming bevolking en het onderbrengen van de BB-taken bij de brandweer, het Rode Kruis en het korps mobiele colonnes. Dinsdag bevestigde hij nog bij dit voornemen te blijven. Reden voor de heren Hack en Wisse om van oordeel te zijn dat het onverstandig is om thans nieuwe ta ken aan de BB-organisatie toe te wij zen. De vertegenwoordigers van de gemeen ten Borsele, Domburg, Mariekerke, Valkenisse, Vlissingen en Westkapelle waren het met hen eens. De stemming over de begrotingswijziging leverde een uitslag op van 51 voor en 34 tegen (de grotere gemeenten hebben meer stem men dan de kleinere). Voorzitter Wolters het zich tijdens de vergadering kritisch uit over de manier waarop minister Wiegel de reorganisa tie van de hulpverlening aan de orde stelt, „De nieuwe structuur van de hulpverlening hangt nauw samen met de reorganisatie van het binnenlandse bestuuraldus drs Wolters. „Daar is nog geen enkele beslissing over geno men. De minister loopt er echter al op vooruit met zijn provinciale politie, pro vinciale brandweer en dergelijke. Ik hoop dat de volksvertegenwoordiging zich realiseert dat eerst de basisbeslis singen genomen moeten worden en dat dan pas allerlei onderdelen uitgewerkt kunnen worden". De voorzitter van de BB-kring zei de indruk te hebben dat minister Wiegel aan zijn denkbeelden over de reorganisatie van de hulpverle ning alleen maar veel voordelen ver bonden ziet en maar heel weinig nade len. GEVOLG VAN HET WEER SLUISKIL - In de loop van dinsdag hebben verschillende inwoners van Sluiskil de gemeentepolitie gebeld om te klagen over stankoverlast. Die klachten kwamen ook in het weekein de al bij de politie en bij de Nederland se Stikstof Maatschappij (NSM) in Sluiskil binneh. De Sluiskillenaren klaagden over een weeïge vislucht en wezen met een beschuldigende vinger in de richting van de NSM. Een grondig onderzoek op de NSM leverde echter weinig tot niets op. In ieder geval was er op het bedrijf geen sprake van een storing of mankement. Direct nadat in het weekeinde klachten over stank waren gesignaleerd startten NSM-medewerkers en deskundigen van de gemeente Terneuzen een uitge breid onderzoek. Een woordvoerder van de NSM verklaarde dinsdag, nadat de politie weer verschillende klachten had binnengekregen: „Op het bedrijf wordt gedacht aan inversie. Wanneer je een combinatie hebt van hoge tempera tuur en neerslaande wind kan dat een bepaalde geur opleveren. Dit weekein de is op de fabrieksterreinen alles ge- chequed. Er werden geen storingen van welke aard dan ook aangetroffen. Nu de klachten aanhouden betekent dat wel dat de afdelingen milieu en veiligheid Meervaartkaarten betaalbaar met betaalcheques MIDDELBURG - Na herhaald verzoek van de statencommissie voor de stoombootdiensten hebben gedepu teerde staten van Zeeland besloten dat meervaartenkaarten voor de veren Vlissingen - Breskens en Kruiningen - Perkpolder voortaan betaald mogen worden met girobetaalkaarten of be taalcheques. Tot nu toe was het regel dat alleen be taald kon worden met geld. Die regeling blijft van kracht voor de enkelvoudige overtochten. De papieren rompslomp zou te groot worden om ook hier beta ling met 'papier' toe te staan. Er zijn meervaartenkaarten voor personen en diverse categorieën auto's, waarbij on- V&n ff zaken extra m het °°g derscheid gemaakt wordt tussen men- üit Duitsland aangevoerde forellen worden overgebracht in het ruim van het vrachtschip 'Furka', waar ze mi? zullen worden grootgebracht. zullen houden' Ook deskundigen van de gemeente Ter- neuzen (medewerkers van de dienst openbare werken) probeerden zondag en ook maandag nog de herkomst van de stank boven Sluiskil te achterhalen. „We mogen met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aanne men dat de stank inderdaad wordt ver oorzaakt door de NSM", aldus één van de "gemeentelijke onderzoekers' dins dagavond. ..Zondag zag je dat dedamp, afkomstig uit de prill-torens waarin het fabricage-proces van kunstmest zich voltrekt, bleef hangen". Ook de deskun digen van de gemeente nemen aan dat de stankoverlast samenhangt met de weeromstandigheden. „De problemen waarmee we nu worden geconfronteerd zijn niet nieuw", stelde een gemeente lijk woordvoerder dinsdag vast. „Bij de produktie van kunstmest in de prill-to rens komen stofdeeltjes vrij. Die wor den weliswaar gefilterd, maar ze kun nen - zo blijkt nu weer - toch een zekere overlast opleveren. We weten overigens dat het bedrijf er alles aan doet om die overlast zoveel mogelijk te beperken De gemeente heeft provinciale water staat op de hoogte gesteld van de klach ten. Die kwam dinsdag nog niet in actie. sen die in Zeeuwsch-Vlaanderen wonen 1 andere veergebruikers. Advertentie t BRESKENS-Vandaag (woensdag) kiest JoWalhout uit Breskens een ligplaats voor zijn vrachtschip 'Furka' in de Westerschelde. De lading van het schip is een wat vreemde: ongeveer achttienduizend forellen, variërend in grootte. De vissen worden in de ruimen van het schip grootgebracht. Als ze eenmaal volwassen zijn worden ze uit de ruimen gevist en verkocht. Vandaag worden de laatste van de uit te zetten forellen nog in het schip gebracht. Vanuit Duitsland worden ze in zoet water aangevoerd. In Breskens worden ze in het zoute water gegooid maar dat is voor de forellen geen probleem- Enkele van de visjes hadden de tocht vanuit Duitsland niet goed doorstaan. Maar het aantal dode vissen is. aldus Jo Walhout zeker niet groot. Sommige vissen tr- den wat moeite om onder water te geraken omditi lucht binnen hadden. Die lucht liet zich er overigens de meeste vissen goed uitstrijken. Een enkele vis glipt bij het overzetten van de vrachtwagen in het vreet', schip rechtstreeks in de haven van Breskens, waarde 'Furka' dinsdag nog lag afgemeerd. In het schip zijn in de wand diverse gaten geboord ons doorstroming te waarborgen. Een luchttank dientoni" diepteligging van het schip goed te regelen. Met het hele project (het gaat Walhout er om teoacc- zoeken of deze vorm van forellen 'afkweken' een hui- re zaak is) is ongeveer een ton gemoeid. Walhout ter advies van diverse overheidsinstellingen. Enkele minuten van het centrum 800 m2 kantoor-efficiency met een compleet overzicht van ons uniek assortiment KANTOORMACHINES, MEUBELEN, PLAN- en OPBERGSYSTEMEN, TEKENMACHINES en alle kleine kantoorartikelen. U bent van harte welkom aan de Dampoortweg 29 te Middelburg. (Altijd parkeerruimte voor de deur). 01180-36151* IN DECEMBER KON AL BEGONNEN WORDEN JAARVERSLAG 1979 PZEM TERNEUZEN - Het plan 'Oude Vaart' in Terneuzen is bouwrijp. Het ligt te wachten op de 450 woningen, waarvan dc makers van het plan zijn uitgegaan, maar met die bouw loopt het zo'n vaart nog niet. Vorig jaar zei wethouder drs R. C. E. Barbé van planologie: „In de cember kan worden begonnen met de bouw van de eerste woningen". Nu, in mei 1980, staan er precies twee. En dat heeft alles te maken met de situatie op de bouwmarkt. Overigens is er - zij het aarzelend - wel belangstelling van de kant van de parti culiere bcuwers. Daarnaast werkt de Woningbouwvereniging 'Terneuzen' op dit moment aan een plan voor ruim 100 woningwetwoningen. De gemeente hoopt dat de vereniging zo snel moge lijk start met de bouw, want pas dan komt de invulling van 'Oude Vaart' pas goed op gang. 'Oude Vaart' (Noord) is een bijzonder plan. Het wijkt in haast alles af van de plannen, zoals de gemeente die tot nu toe ontwikkelde of liet ontwikkelen. Er werd, bij de uitwerking van het plan, uitgegaan van de bestaande situatie en dat heeft verregaande consequenties voor de invulling. Zo wilden de plan- MIDDELBURG - Een tolopbrengst be neden dc raming en een relatief kleine toename van het verkeersaanbod. Dat zijn de conclusies die de NV Provincia le Zeeuwse Brug Maatschappij trekt in het jaarverslag 1979. Werd over 1979 dc tolopbrengst geraamd op 8,1 miljoen, de werkelijke opbrengst was 7.803.433,-, een toename van 0.3 pro cent ten opzichte van 1978. De PZBM wijt de geringe toename in hoofdzaak aan het bijzonder slechte weer in ja nuari en februari 1979. De directie deelt in het jaarverslag mee dat uit herziene prognoses voor de ex ploitatie van de Zeelandbrug blijkt, dat rekeninghoudend met een aantal ver wachtingen over de toename van het verkeer, kostenstijgingen, rentekosten, toekomstige investeringen en renteloze voorschotten de schulden van de NV PZBM aan het eind van de tachtiger jaren kunnen zijn afgelost. Meer verkeer In totaal maakten in 1979 2.511.413 mo torvoertuigen gebruik van de Zeeland brug, tegenover 2.445.422 in 1978. De directie meent dat het verkeer over de brug bijzonder seizoengevoelig is. Vooral 's zomers is het aanzienlijk drukker, vooral wat de categorie per sonenauto's betreft. Ook het vracht vervoer over de brug nam toe met 6,4 procent ten opzichte van 1978. Omdat sinds 1 juni het toltarief voor voetgangers, fietsers en bromfietsers vervallen is, heeft men geen gegevens meer over het langzame verkeer dat van de brug gebruik maakt, het in ge bruik nemen van de derde tolstraat heeft vertragingen op drukke dagen aanzienlijk teruggebracht. In het verslagjaar zijn op de Zeeland brug 19 ongevallen gebeurd. De oor zaak hiervan ligt vooral in de omstan digheid dat van begin juni tot half no vember het autoverkeer voor een deel over het fietspad moest worden geleid. De ongevallen waren verder niet van ernstige aard en het ongevallenpercen tage ligt zelfs iets lager dan het provin ciaal gemiddelde. Het scheepvaartver keer bij de brug nam toe van 3.190 sche pen in 1978 tot 3.426 in het verslagjaar. De brug werd 47 maal geopend en kon op 107 dagen niet worden geopend bij voorbeeld door slechte weersomstan digheden. - x - V - - ff'- 3 1. r 'Oude Vaart' bouwrijp. iVan onze Haagse redacteur) DEN HAAG - Dijkversterkingen langs de Noordbevelandse kust, op grondge bied van de gemeente Wissenkerke, zijn in feite illegaal. Dat bleek dinsdag in Den Haag, waar het Zeeuws Coordi- natieorgaan voor Natuur-, Land- schaps- en Milieubescherming voor de Raad van State pleitte voor schorsing van de door de gemeente Wissenkerke aan het waterschap Noord- en Zuid- Bevcland verleende aanlegvergun ning voor de versterkingen, onderdeel van de Deltawerken. Het Coordina- tieorgaan wil dat inlagen langs de kust behouden blijven, inlagen waar de ge meente via zandopspuitingen recrea tievoorzieningen wil aanleggen. De betrokkenen kwamen overigens wel tevergeefs naar Den Haag. Nog voordat zij hun standpunten mochten toelich ten. confronteerde dr M Troostwijk, de staatsraad die het schorsingsverzoek behandelde, hen met de stelling dat er in feite géén aanlegvergunning bestaat en dat het Coordlnatie-orgaan niet om schorsing van een niet-bestaande ver gunning kan vragen Veroorzaker van dit juridisch obstakel is de gemeente Wissenkerke daar heeft men verzuimd een kopie van de aanleg vergunning op te sturen aan de inspec teur voor de ruimtelijke ordening De Wet op de ruimtelijke ordening schrijft dit dwingend voor en volgens die wet heeft die inspecteur na ontvangst 30 da gen de tijd in beroep te gaan. Pas als die termijn verstreken is, bestaat de ver gunning officieel. Dat is nu niet het geval, want de inspec teur heeft niets ontvangen en de dertig- dagen grens kan dus niet overschreden zijn. waardoor de vergunning niet eens bestaat en de al aan de gang zijnde dijk- versterkineg zonder vergunning wor den uitgevoerd. „Ik kan niet anders doen dan u niet-ontvankelijk verkla ren", zei staatsraad Troostwijk dan ook tegen drs C. J. Kalden, vertegenwoordi ger van het coordinatleorgaan. Die ech ter besloot om z'n schorsingsverzoek maar in te trekken. Kort geding Kalden wil nu met de vertegenwoordi gers van het waterschap en de gemeen te om de tafel gaan zitten. Iets wat snel zal gebeuren, zo werd na afloop van de zitting afgesproken. Kalden wil dat er in ieder geval niets met de omstreden inlagen gebeurt vóór de aanlegvergun ning officieel wordt. Een kort geding be hoort tot de mogelijkheden, mocht daar aanleiding toe zijn. Dr Trooatwiik sloot tussen de regels door. die mogelijkheid niet uit: „Er wordt dus nu gewerkt zonder dat er een vergunning is. De gemeente zal zich er van bewust zijn dat dat zonder vergun ning gebeurt. Dat ziet de gemeente toch wel in. hoop ik" zei hij tegen gemeente vertegenwoordiger Van Strien. Het gaat Kalden, zo zei hij na afloop, niet om het torpederen van de dijkver sterkingen van de dijken van de Thoorn-, de Vliete- en de Nieuw-Noord- Bevelandpolder. Als gevolg van de werken, waarbij sommige verloren ge- gane dijkvakken in ere worden her steld, ontstaan nieuwe inlagen, gebie den afgesloten door een zeedijk met vooral landschappelijke en natuurwe tenschappelijke waarden, aldus het Coordinatieorgaan. De gebieden zullen zich waarschijnlijk ontwikkelen tot natuurgebieden, die vooral voor broedvogels van belang zijn, aldus Kalden aan de Raad van Sta te. De gemeente echter wil enkele inlagen opspuiten en er recreatieterrein van maken. Volgens het coordinatleorgaan is dat in strijd met het bestaande be stemmingsplan, dat het gebied als „na tuurgebied" omschrijft. Volgens Kal den ziet de gemeente dat óók in. gezien de procedure die is gestart om de werken te „legaliseren", zoals de ge meente dat omschrijft. Hij concludeert daaruit dat de gemeente weet dat de werken illegaal zijn Die zaken zijn echter niet aan de orde gekomen tijdens de nogal kort durende zitting, omdat, zoals gezegd, de omstre den vergunning juridisch niet bestond. Wanneer dat wel het geval zal zijn, sluit Kalden niet uil dat er nieuwe pro cedures volgen, nu wel met een inhou delijk karakter. nenmakers de windsingels en aiac groenvoorzieningen in het gebied t veel mogelijk handhaven. Bovenc wilde men de 'Oude Vaart', eenro dat pakweg een paar honderdJaaip den op de plaats waar r bouw is gepland stroomde, week baar maken in de nieuwbouwwijk der werden niveauverschillen De invulling moet. gezien dieuii punten, met uiterste zorg gescaia Dat betekent extra werk voor der schillende diensten van de genes maar ook wordt een beroep geda: de creativiteit van de ontwerpers,* de architecten. Die kunnen niet' in andere plannen vaak het geval s een 'veel gebruikt ontwerpjevoon woning' uit de lade onder de tetófi halen. Ze dienen zich nu eerstgffi te verdiepen in de mogelijkheden plaatse en kunnen pas daarna at' werk. Kwaliteit Wethouder Barbé: „We hebben'' het begin gezegd dat we bij voort meer het accent op de kwaliteitwü leggen. En dat eist nogal watvanw de verschillende diensten van ftl meente als van de ontwerpers, ffri ben ons als gemeente dus eigenfch op het pad van de architect We verwachten dat deze anderets op langere termijn een aantietW re, leefbaardere wijk zal oplevert: De particuliere bouwers tonen a ge terughoudendheid op dit eed „Ik geloof niet dat dat iets teO heeft met de voorwaarden, dietf!" af stellen voor wat betreft de bouw", meent wethouder Barbél terughoudendheid zie je ook In plannen elders". Anderhalve maand nu al kanervs gebouwd in 'Oude Vaart'. maared wers zfjn er nog steeds niet te (5 Barbé„We hopen dat de won#* vereniging wat spoed zal betrag het uitwerken van de plannen betreft kunnen ze vandaag nog* nen". En wanneer die bouwers prol» krijgen met bomen, die op nogp twee meter van de voordeur blij"1 staan en volgens de voorwaard»! ten worden behouden? Barbé:,,*' er vanuit gegaan dat de nat®* vormen zoveel mogelijk gebwj! dienen te worden. Dat wil n:t» niet zeggen dat, wanneer «eb* bouw onoverkomelijke pw* voordoen, wij star aan dat nfP punt vasthouden. Je moet die dan gewoon in een goede overig tie trachten op te lossen. En W voorgekomen dat een ontwen» zaak dan zelf oploste, door iets" anderen in zijn schetsen.»" Schade bij ongeva in Zonnemaire ZONNEMAIRE - Een au»-, heeft maandagavond omstreA^ op de kruising van de Delingsw Blooisedijk te Zonnemaire keersbord en een lantaarnpaal^ De auto werd daarbij flink besf> De bestuurder, J. de W. uit kerk. verklaarde tegenover de» dat hij op onverklaarbare WJ* beide obstakels aan was geb®*'' 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1980 | | pagina 2