een beurs toont het veranderende levenspatroon van de consument N streek-vvv zuid-beveland wil wel eens volwassen worden PZC DINSDAG 13 MEI 1980 expo goes 23 A. den Boer uit Kloetinge de organisator van de Expo in de Goese veilinghallen goktvoor dit jaar op zo'n 40.000 bezoekers. Hij zegt er wel bij dat het halen van dit streefaantal afhankelijk is van verschillende omstandigheden, waaronder de weersgesteldheid een belangrijke plaats inneemt. Ook in de voorgaande twee jaar noemde Den Boer dit bezoekersaantal. Vorig jaar mei kwam hij met zo'n 30.000 bezoekers al aardig in de buurt van het streefgetal. Er gaat heel wat werk, in zitten om zo'n veilinghal in een Expo-ruimte te veranderen. Den Boer laat desgevraagd weten dat er ieder jaar weer meer belang stelling bestaat voor de Expo in Goes. Daarmee gaat het Goese beurs-gebeuren ook in landelijk op zicht een belangrijke plaats inne men. „De Goese Expo slaat geen gek figuur in de nationale beurzen- rij. Je merkt het ook aan de toene mende belangstelling die is waar te nemen onder de standhouders. Een voordeel daarvan is dat je steeds meer keuze-mogelijkheden krijgt", stelt de organisator. Hij streeft nog steeds naar twee vertegenwoordi gers van iedere branche. aandacht Naast de commerciële stands wordt er op de jaarlijkse beurs ook weer aandacht besteed aan de meer ideeële zaken. Bezoekers van de Expo kunnen zich laten infor meren over het werk van onder an dere het Rode Kruis, de Neder landse Hartstichting, de gezamen lijke kerken en de rijkspolitie. Zo als inmiddels gebruikelijk zal ook de gemeente Goes op deze beurs z'n gezicht laten zien. Ze doet dit in samenwerking met de politie. Voorts komt de PTT voor de dag met alle mogelijkheden op het ge bied van de tele-communicatie. In totaal telt de Expo dit jaar 131 deelnemers. Ongeveer veertig pro cent is afkomstig van buiten de provincie. Den Boer betreurt het dat nog niet helemaal aan de vraag van het publiek voldaan kan wor den. Enkele branches ontbreken nog op deze vijfde Expo van Goes. Branches die wel werden genoemd in een twee jaar geleden gehouden inquéte onder de bezoekers. De or ganisator noemt voor dit jaar de fotografie en de hengelsport als de grote afwezigen. „Een Expo manifesteert de veran dering van het levenspatroon bij de mensen", vindt Den Boer. Hij gelooft dat de consumenten steeds meer praktischer zijn ingesteld. „Op een beurs moet daarom ook veel aandacht worden besteed aan de informatie over de goederen die worden aangeboden", beweert de Expo-organisator. Hetzelfde ver schijnsel geldt, naar zijn mening, ook voor de niet-commerciéle acti viteiten. De veilinghallen, die vanaf de Goe se Expo omgedoopt worden in de 'Zeeland-hallen', staan ook drie avonden voor het publiek open, na melijk op dinsdag, woensdag en vrijdag van half zeven tot tien uur. Avonden, die naast het normale beursgebeuren ook in het teken staan van enkele bijzondere activi teiten. Zo is er dinsdagavond een optreden van de Goese groep 'En terprise'. NCRV kwis-presentator Dick Pas- schier is woensdagavond de leider van een spel tussen verschillende sportverenigingen uit Goes en om geving. Deze verenigingen kunnen hun sportkas spekken door vragen op allerlei gebied goed te beant woorden. Ieder juist antwoord le vert ze een tientje op. Vrijdagavond is bestempeld als de muziekavond. Diezelfde dag ver zorgt de Goese popgroep 'Extase' een middag-concert. Ook aan de kinderen die deze vijf dagen een be zoek aan de beurs brengen is ge dacht. Woensdagmiddag veertien mei is er een poppenkast-voorstel ling van het Amsterdamse 'Teatro- Cobalzi'. De voorstellingen begin nen om twee. vier en vijf uur. Op zaterdag 17 mei kunnen de kinde ren voor een voorstelling in de vei linghallen terecht. Theater 'Parci- val' uit Middelburg treedt dan op om elf en één uur. Al de extra eve nementen kunnen worden bezocht met het toegangsbewijs tot de beurs. mow -15: rtpni BALIE peVereniging voor Vreemdelingen Verkeer in Zuid-Beveland wil in de toekomst beter voor de fog komen. Of dat zal lukken hangt vooral af van de beschikbare financiële middelen. Het geld ttoet van de leden, donateurs en de Zuid-Bevelandse gemeenten komen. De leden staan niet te "appelen om meer geld op tafel te leggen. De gemeenten Kapelle, Reimerswaal en Borsele erkennen het belang van een goed-functionerende streek-VW, maar houden wel hun handen op de gemeentelijke portemonnee. Alleen het dagelijks bestuur van de gemeente Goes komt met voor stellen om een daadwerkelijke bijdrage te leveren. streek-VW huist momenteel in het ®°?™an de Automaatschappij Zee- JM (AMZ) aan de Westwal te Goes. De «nzestad beschikt overigens al vanaf Pover een eigen WV. Een tweede van de vereniging voor «*mdelingenverkeer werd in 1960 in 'oipnaartsdijk opgericht. De officiële Menwerking tussen de beide afdelin- m de vorm van een streek-VW «■•Beveland dateert uit 1972. Eén re- organisatie voor het vreemde- "pnverkeer leek de beste oplossing, «juomdattn tal van dorpen initiatie- mm t»enomen om een plaatselij- ?nïim degrond te krijgen, eenter een overkoepelend orgaan moeten worden voor de verschil- ™elingen. werd in de loop der tin n .eru8e WV-organisatie op öeveiand De plaatselijke 'kan- verdwenen één voor één. en ■ltv metz'n 'streek-kantoor' zit- levp^n^°rPnisatIe binnen het Zuid- SrtÏÏ?* m-wezen had gefaald. De hlL k n van de Goese streek-VW beperkt tot een balie in het «von Ijv/van en de laatste Jaren de uit- ienKeH'1 eea eigen informatie-gids. okmeidewerkers houden zich dus - 11 Met vreemdelingenverkeer be- tav aam5 Nel Adriaanse besteedt C J '«c-i-arm aan ^et informeren van r^png-zoekende' toeristen. Al- fcdpwj*. zlt K in het kantoor mvw "iet zowel een AMZ- als kt hit £fi,op' Twaalf jaar vindt ze al ,werk op Zuid-Beveland ^gepakt kan wnrilen 7elf nril to Bi!! P! kan worden. Zelf wil z foaait swhS machteloos. „Alles ktaifhV1 weer om de financien". 1 de lnformatrice. De WV draagt ieder jaar een bepaald bedrag af aan de AMZ voor de kosten die deze laatste maatschappij maakt voor het extra werk. Gezien de tijd die Nel Adriaanse in het VW-werk steekt, zijn het met name loonkosten die be taald moeten worden. In 1977 ging zo'n vierduizend gulden naar de AMZ, in 1978 al bijna vijfduizend gulden. De om vang van de bijdrage over het afgelopen jaar is nog niet vastgesteld. Duidelijk is dat de AMZ meer wil. Het bestuur van de Zuid-Bevelandse streek-VW, met aan het hoofd de Bor- selse wethouder P. L. Peeters. heeft de AMZ verzocht de stijging van de bijdra ge te beperken tot maximaal vijf pro cent. Het ziet er echter niet naar uit dat de AMZ zich hieraan zal houden Van die kant is. volgens directeur J. P. de Regt van de provinciale WV. al een be drag van zo'n negenduizend gulden ge noemd. tevreden Directeur De Kegt is voerigens erg te vreden over dc samenwerking van de VW met de automaatschappij. „Het is alleen zo dat het verlangde bedrag, ge zien onze financiële positie, niet bin nen onze mogelijkheden ligt. De con tributie-bijdrage van de leden loopt te rug en ook de Zuid-Bevelandse ge meenten laten het afweten", vertelt de VW-directeur. Dat laatste zit hem dwars. De manier waarop Kapelle. Reimerswaal en Borsele zich van de zaak hebben afgemaakt betitelt De Regt als 'het bekende vriendelijke ge baar'. Met name de houding van de Borselse gemeenteraad om pas echt over de brug te komen als Kapelle en Reimerswaal het voorbeeld geven, schiet bij de VW-directeur in het ver keerde keelgat. „Vriendelijke chanta ge", zo omschrijft hij deze manier van redeneren. De gemeente Kapelle wil met haar sub sidie aan de streek-VW niet verder gaan dan vijftien cent per inwoner. Rei merswaal en Borsele kwamen iets ver- cer en besloten met twintig cent per inwoner de VW financieel te onder steunen. Bedragen die aanmerkelijk onder de verlangens van het bestuur van de Zuid-Bevelandse VW liggen. Een eerste voorstel van dit bestuur sprak van één gulden dertig per inwo ner. Later vroeg men de gemeenten om 35 cent per inwoner indien de gemeente Goes voor de huisvesting zou zorgen. Het dagelijks bestuur van de gemeente Goes lijkt de organisatie voor het vreemdelingenverkeer de helpende hand te willen toesteken. Nu is geble ken dat de andere Zuid-Bevelandse ge meenten een wat afwachtende houding Innemen, vraagt het dagelijks bestuur van Goes de gemeenteraad niet alleen met één gulden dertig voor de dag te komen, maar ook de huisvesting voor haar eekening te nemen. Gedacht wordt hierbij aan de hal ven het stad huis. Het onderdak dat de streek-VW nu nog geniet bij de AMZ is een aflopende zaak De Automaatschappij Zeeland gaat in de toekomst verhuizen naar het nieuw te bouwen spoorwegemplace ment en kan de VW dan niet meer bin nen haar muren gebruiken. Wanneer dit allemaal definitief gaat spelen is nog onbekend. Wel is het voor VW-direc teur De Regt duidelijk dat nu al naar andere mogelijkheden gezocht moet worden. Nu de AMZ heeft kenbaar gemaakt het VW-bijbaantje in de toekomst niet meer te ambiéren, ziet het er naar uit dat de streek-VW niet alleen haar 'goedkope' huisvesting verliest, maar tevens de informatrice. Nel Adriaanse werkt officieel voor de automaatschap pij. Het VW-werk heeft in die twaalf jaar wel een plaatsje in haar hart ver overt. Ze moet er niet aan denken dat er geen VW meer in Goes zal zijn. „On danks de beperkingen die we hier heb ben, blijft het een vrolijk werk", vertelt ze. Nel is stellig van mening dat met wat meer mogelijkheden, zoals geld en ruimte, het VW-werk in Goes goed kan functioneren. „Hoe meer mensen, hoe liever. De toe risten komen bijna nooit met moeilijk heden. Ze zitten meestal in de vakantie sfeer. Het is wel jammer dat je ze niet veel kunt aanbieden", zegt Nel. Ze doelt daarmbij op de geringe activiteiten die in Zuid-Beveland worden ontplooid. De VW-informatnce is van mening dat ook hier een taak ligt voor de vereni ging voor vreemdelingenverkeer. „Vooral in de drukke zomermaanden moet je de mensen bezig kunnen hou den. Die mogelijkheden hebben we nu niet", meent Nel. Een gevolg daarvan is dat de toeristen vaak doorverwezen worden naar één van de andere Zeeuw se eilanden. meer tijd Het VW-werk vraagt steeds meer tijd. Oorzaak is het toenemende aantal toe risten dat een kijkje op Zuid-Beveland komt nemen. „De bootverbinding Vlis- singen-Engeland heeft bijvoorbeeld voor een grotere aanloop op ons kan toor gezorgd. Het komt meerdere ma len voor dat er om acht uur 's morgens al mensen voor de deur staan te wach ten", laat de informatrice weten. Dui delijk is dat ieder jaar meer mensen de weg naar het VW-kantoortje weten te vinden. Daartegenover staat dat het aantal overnachtingsplaatsen in Zuid- Beveland niet of nauwelijks is toege nomen. In Goes is zelfs van een terug gang sprake. De combinatie AMZ-WV biedt volgens Nel wel een aantal voordelen. „Je krijgt natuurlijk meer mensen naar binnen. Toch moeten we in de eerste plaats de AMZ-reizen verkopen. Daarom liggen de folders van de automaatschappij op de balie en die van de VW eronder", merkt de informatrice op. Provinciaal VW-directeur De Regt ziet ook de voordelen van die combinatie wel zitten. „Maar hoe goed hetook func tioneert, de VW blijft in Goes een bij kantoortje, met alle gevolgen van dien", beweert hij. Eén van die gevolgen is dat het kantoor op 'hoogtij-dagen' ge sloten is. Dat betekent onder meer dat andere Zeeuwse VW-kantoren een stukje werk van de Goese streek-VW moeten overnemen. Het niet kunnen beschikken over een vaste eigen kracht speelt de VW ook parten De Regt wijst in dit kader op het achterwege blijven van activiteiten om meer leden te werven. „De geringe me dewerking die we van het bedrijfsleven krijgen is een logisch gevolg van het niet op touw zetten van extra initiatie ven. Je moet die mensen steeds weer opnieuw benaderen. Daarvoor is nu geen mankracht aanwezig. Een gevolg is dus weer dat de opbrengst vanuit de contributies aan de lage kant blijft", vertelt de VW-directeur. De VW-infor- matrice voegt daaraan toe dat het de streekorganisatie ook niet lukt om de leden echt iets voor te schotelen. „Je kunt het wellicht vergelijken met het abonnement op een tijdschrift dat je nooit in de bus krijgt", zegt ze. Toch is er vanuit die hoek, volgens De Regt, ook weer niet veel te verwachten. Hij meent dat Zuid-Beveland voor het grootste deel nog niet werkelijk op het toerisme is ingesteld. Het aantal ac commodaties voor verbüjfstoensten is aan dc lage kant. Ook de gemeenten moeten, naar zijn mening, nog wennen aan het fenomeen recreatie „Dat is geen verwijt aan die gemeenten, je kunt ze hooguit vragen zich op deze nieuwe ontwikkeling te bezinnen", stelt de VW-directeur. Op de lange duur hoopt hij wel dat er ook in Zuid-Beveland een recreatie-beleid van de grond komt. „Niet in de laatste plaats om richtlijnen voor het VW-beleid aan te geven", al dus De Regt Massaal toerisme ziet de provinciaal di recteur voor Zuid-Beveland nu en in de toekomst niet zitten. Hy wijst op het overwegend landelijke karakter van het gebied. De toeristen die Zuid-Beve land aandoen zullen, volgens De Regt. voornamelijk dagjesmensen zijn „Ook daar moet je echter op ingesteld zijn", vindt hij. Hij denkt in dit. kader bijvoor beeld aan het uitzetten van 'interssan- te' tochten. Nel Adriaanse noemt het gebrek aan slechtweer-accommodatie op Zuid-Beveland „Verder dan de stoomtram en de kinderboerderij kom je hier niet. Al twaalf jaar roep ik bij voorbeeld om een speeltuin". merkt ze teleurgesteld op. Toch is ook zy van me ning dat het Goese VW-kantoor nooit een grootscheepse aanpak kan voeren. „De rust die je in Zuid-Beveland nog overal aantreft moet je natuurlijk wel behouden", vindt ze. Het blijft ook voor haar een vraag watje aan wie moet ver kopen. toeristenstroom "De toeristenstroom i n goede banen lei den'. Zo omschrijft de directeur één van de WV-taken. De Zuid-Beveland se streek-VW heeft volgens De Regt maar een beperkte 'promotie-taak'. Om die taak naar behoren te vervullen is naast een goede samenwerking met het bedrijfsleven, ook een goed uitge rust kantoor een belangrijke vereiste. Voor het op poten zetten van een goed functionerende streek-VW is voorts een slagvaardig bestuur gewenst", vertelt De Regt. Dat bestuur vlijft voor Nel Adriaanse nog steeds een onbereikbaar orgaan. Verder dan het doorgeven van wat ad ministratieve informatie komt het niet, laat ze wegen De waarnemend voorzitr ter Peeters heeft ze één keer op het kan toor gezien Hij kwam een reisje boeken bij de AMZ. Nel Adriaanse aan de AMZ'VVV-balie. Wat er verder zoal ln de bestuursverga deringen wordt besloten, weet ze niet. De plannen om tot een zelfstandig kan toor te komen zijn voor haar dan ook nieuw. De bedragen die in het raads voorstel van het dagelijks bestuur van de gemeente Goes worden genoemd ko men haar wat onwezenlijk voor. De ruim zestigduizend gulden die in dit voorstel als subsidie staan genoteerd bieden natuurlijk wel nieuwe perspec tieven. Ze vTaagt zichafofdan eindelij k het Zuid-Bevelandse VW-werk van de grond zal komen Ook directeur De Regt ziet wel brood in het voorstel van burgemeester en wet houders van de gemeente Goes. Ondui delijk is voor hem echter hoe men de geplande bijdrage uit de contributies van leden wil realiseren. Het laatste jaar leverden deze bijdragen nog geen 3500 gulden op. Het voorstel noemt maar liefst 10.000 gulden. Vooratter Peeters laat desgevraagd weten dat eerst afgewacht wordt wat de gemeen teraad van Goes beslist alvorens met nieuwe initiatieven te komen, Hij is wel van mening dat het particulier initiatief in Zuid-Beveland voor het VW-werk nog eens goed wakker geschud r.ioet worden. Ook zullen naar zijn mening de gemeenten te zijner tijd met een hogere bijdrage voor de dag moeten komen. Al met al ziet het ernaar uit dat de ge meente Goes de streek-VW nieuw le ven kan inblazen. Tot nu toe ging de weg van de Zuid-Bevelandse organisa tie voor het vreemdelingenverkeer niet over rozen. „De geest is eruit. Misschien heeft daardoor ook de bestuurskracht wat aan élan verloren. Daar staat te genover dat, gezien de omstandighe den. het personeel het voortreffelijk doet", merkt De Regt op. De VW-wen sen bliiven voorlopig nog overvuld. „Wil je als VW wat meer doen dan kost het geld, wil je het goed doen dan kost het behoorlijk wat geld, en dat ont breekt", verzucht de provinciaal VW- directeur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1980 | | pagina 23