een beurs toont het veranderende
levenspatroon van de consument
N
streek-vvv zuid-beveland wil
wel eens volwassen worden
PZC
DINSDAG 13 MEI 1980
expo goes
23
A. den Boer uit Kloetinge de organisator van de Expo in de Goese veilinghallen goktvoor dit jaar
op zo'n 40.000 bezoekers. Hij zegt er wel bij dat het halen van dit streefaantal afhankelijk is van
verschillende omstandigheden, waaronder de weersgesteldheid een belangrijke plaats inneemt.
Ook in de voorgaande twee jaar noemde Den Boer dit bezoekersaantal. Vorig jaar mei kwam hij
met zo'n 30.000 bezoekers al aardig in de buurt van het streefgetal.
Er gaat heel wat werk, in zitten om
zo'n veilinghal in een Expo-ruimte
te veranderen.
Den Boer laat desgevraagd weten
dat er ieder jaar weer meer belang
stelling bestaat voor de Expo in
Goes. Daarmee gaat het Goese
beurs-gebeuren ook in landelijk op
zicht een belangrijke plaats inne
men. „De Goese Expo slaat geen
gek figuur in de nationale beurzen-
rij. Je merkt het ook aan de toene
mende belangstelling die is waar te
nemen onder de standhouders. Een
voordeel daarvan is dat je steeds
meer keuze-mogelijkheden krijgt",
stelt de organisator. Hij streeft nog
steeds naar twee vertegenwoordi
gers van iedere branche.
aandacht
Naast de commerciële stands
wordt er op de jaarlijkse beurs ook
weer aandacht besteed aan de
meer ideeële zaken. Bezoekers van
de Expo kunnen zich laten infor
meren over het werk van onder an
dere het Rode Kruis, de Neder
landse Hartstichting, de gezamen
lijke kerken en de rijkspolitie. Zo
als inmiddels gebruikelijk zal ook
de gemeente Goes op deze beurs
z'n gezicht laten zien. Ze doet dit in
samenwerking met de politie.
Voorts komt de PTT voor de dag
met alle mogelijkheden op het ge
bied van de tele-communicatie.
In totaal telt de Expo dit jaar 131
deelnemers. Ongeveer veertig pro
cent is afkomstig van buiten de
provincie. Den Boer betreurt het
dat nog niet helemaal aan de vraag
van het publiek voldaan kan wor
den. Enkele branches ontbreken
nog op deze vijfde Expo van Goes.
Branches die wel werden genoemd
in een twee jaar geleden gehouden
inquéte onder de bezoekers. De or
ganisator noemt voor dit jaar de
fotografie en de hengelsport als de
grote afwezigen.
„Een Expo manifesteert de veran
dering van het levenspatroon bij
de mensen", vindt Den Boer. Hij
gelooft dat de consumenten steeds
meer praktischer zijn ingesteld.
„Op een beurs moet daarom ook
veel aandacht worden besteed aan
de informatie over de goederen die
worden aangeboden", beweert de
Expo-organisator. Hetzelfde ver
schijnsel geldt, naar zijn mening,
ook voor de niet-commerciéle acti
viteiten.
De veilinghallen, die vanaf de Goe
se Expo omgedoopt worden in de
'Zeeland-hallen', staan ook drie
avonden voor het publiek open, na
melijk op dinsdag, woensdag en
vrijdag van half zeven tot tien uur.
Avonden, die naast het normale
beursgebeuren ook in het teken
staan van enkele bijzondere activi
teiten. Zo is er dinsdagavond een
optreden van de Goese groep 'En
terprise'.
NCRV kwis-presentator Dick Pas-
schier is woensdagavond de leider
van een spel tussen verschillende
sportverenigingen uit Goes en om
geving. Deze verenigingen kunnen
hun sportkas spekken door vragen
op allerlei gebied goed te beant
woorden. Ieder juist antwoord le
vert ze een tientje op.
Vrijdagavond is bestempeld als de
muziekavond. Diezelfde dag ver
zorgt de Goese popgroep 'Extase'
een middag-concert. Ook aan de
kinderen die deze vijf dagen een be
zoek aan de beurs brengen is ge
dacht. Woensdagmiddag veertien
mei is er een poppenkast-voorstel
ling van het Amsterdamse 'Teatro-
Cobalzi'. De voorstellingen begin
nen om twee. vier en vijf uur. Op
zaterdag 17 mei kunnen de kinde
ren voor een voorstelling in de vei
linghallen terecht. Theater 'Parci-
val' uit Middelburg treedt dan op
om elf en één uur. Al de extra eve
nementen kunnen worden bezocht
met het toegangsbewijs tot de
beurs.
mow
-15:
rtpni
BALIE
peVereniging voor Vreemdelingen Verkeer in Zuid-Beveland wil in de toekomst beter voor de
fog komen. Of dat zal lukken hangt vooral af van de beschikbare financiële middelen. Het geld
ttoet van de leden, donateurs en de Zuid-Bevelandse gemeenten komen. De leden staan niet te
"appelen om meer geld op tafel te leggen. De gemeenten Kapelle, Reimerswaal en Borsele
erkennen het belang van een goed-functionerende streek-VW, maar houden wel hun handen op de
gemeentelijke portemonnee. Alleen het dagelijks bestuur van de gemeente Goes komt met voor
stellen om een daadwerkelijke bijdrage te leveren.
streek-VW huist momenteel in het
®°?™an de Automaatschappij Zee-
JM (AMZ) aan de Westwal te Goes. De
«nzestad beschikt overigens al vanaf
Pover een eigen WV. Een tweede
van de vereniging voor
«*mdelingenverkeer werd in 1960 in
'oipnaartsdijk opgericht. De officiële
Menwerking tussen de beide afdelin-
m de vorm van een streek-VW
«■•Beveland dateert uit 1972. Eén re-
organisatie voor het vreemde-
"pnverkeer leek de beste oplossing,
«juomdattn tal van dorpen initiatie-
mm t»enomen om een plaatselij-
?nïim degrond te krijgen,
eenter een overkoepelend orgaan
moeten worden voor de verschil-
™elingen. werd in de loop der
tin n .eru8e WV-organisatie op
öeveiand De plaatselijke 'kan-
verdwenen één voor één. en
■ltv metz'n 'streek-kantoor' zit-
levp^n^°rPnisatIe binnen het Zuid-
SrtÏÏ?* m-wezen had gefaald. De
hlL k n van de Goese streek-VW
beperkt tot een balie in het
«von Ijv/van en de laatste Jaren de uit-
ienKeH'1 eea eigen informatie-gids.
okmeidewerkers houden zich dus
- 11 Met vreemdelingenverkeer be-
tav aam5 Nel Adriaanse besteedt
C J '«c-i-arm aan ^et informeren van
r^png-zoekende' toeristen. Al-
fcdpwj*. zlt K in het kantoor
mvw "iet zowel een AMZ- als
kt hit £fi,op' Twaalf jaar vindt ze al
,werk op Zuid-Beveland
^gepakt kan wnrilen 7elf nril to
Bi!! P! kan worden. Zelf wil z
foaait swhS machteloos. „Alles
ktaifhV1 weer om de financien".
1 de lnformatrice.
De WV draagt ieder jaar een bepaald
bedrag af aan de AMZ voor de kosten
die deze laatste maatschappij maakt
voor het extra werk. Gezien de tijd die
Nel Adriaanse in het VW-werk steekt,
zijn het met name loonkosten die be
taald moeten worden. In 1977 ging zo'n
vierduizend gulden naar de AMZ, in
1978 al bijna vijfduizend gulden. De om
vang van de bijdrage over het afgelopen
jaar is nog niet vastgesteld. Duidelijk is
dat de AMZ meer wil.
Het bestuur van de Zuid-Bevelandse
streek-VW, met aan het hoofd de Bor-
selse wethouder P. L. Peeters. heeft de
AMZ verzocht de stijging van de bijdra
ge te beperken tot maximaal vijf pro
cent. Het ziet er echter niet naar uit dat
de AMZ zich hieraan zal houden Van
die kant is. volgens directeur J. P. de
Regt van de provinciale WV. al een be
drag van zo'n negenduizend gulden ge
noemd.
tevreden
Directeur De Kegt is voerigens erg te
vreden over dc samenwerking van de
VW met de automaatschappij. „Het is
alleen zo dat het verlangde bedrag, ge
zien onze financiële positie, niet bin
nen onze mogelijkheden ligt. De con
tributie-bijdrage van de leden loopt te
rug en ook de Zuid-Bevelandse ge
meenten laten het afweten", vertelt de
VW-directeur. Dat laatste zit hem
dwars. De manier waarop Kapelle.
Reimerswaal en Borsele zich van de
zaak hebben afgemaakt betitelt De
Regt als 'het bekende vriendelijke ge
baar'. Met name de houding van de
Borselse gemeenteraad om pas echt
over de brug te komen als Kapelle en
Reimerswaal het voorbeeld geven,
schiet bij de VW-directeur in het ver
keerde keelgat. „Vriendelijke chanta
ge", zo omschrijft hij deze manier van
redeneren.
De gemeente Kapelle wil met haar sub
sidie aan de streek-VW niet verder
gaan dan vijftien cent per inwoner. Rei
merswaal en Borsele kwamen iets ver-
cer en besloten met twintig cent per
inwoner de VW financieel te onder
steunen. Bedragen die aanmerkelijk
onder de verlangens van het bestuur
van de Zuid-Bevelandse VW liggen.
Een eerste voorstel van dit bestuur
sprak van één gulden dertig per inwo
ner. Later vroeg men de gemeenten om
35 cent per inwoner indien de gemeente
Goes voor de huisvesting zou zorgen.
Het dagelijks bestuur van de gemeente
Goes lijkt de organisatie voor het
vreemdelingenverkeer de helpende
hand te willen toesteken. Nu is geble
ken dat de andere Zuid-Bevelandse ge
meenten een wat afwachtende houding
Innemen, vraagt het dagelijks bestuur
van Goes de gemeenteraad niet alleen
met één gulden dertig voor de dag te
komen, maar ook de huisvesting voor
haar eekening te nemen. Gedacht
wordt hierbij aan de hal ven het stad
huis.
Het onderdak dat de streek-VW nu
nog geniet bij de AMZ is een aflopende
zaak De Automaatschappij Zeeland
gaat in de toekomst verhuizen naar het
nieuw te bouwen spoorwegemplace
ment en kan de VW dan niet meer bin
nen haar muren gebruiken. Wanneer
dit allemaal definitief gaat spelen is nog
onbekend. Wel is het voor VW-direc
teur De Regt duidelijk dat nu al naar
andere mogelijkheden gezocht moet
worden.
Nu de AMZ heeft kenbaar gemaakt het
VW-bijbaantje in de toekomst niet
meer te ambiéren, ziet het er naar uit
dat de streek-VW niet alleen haar
'goedkope' huisvesting verliest, maar
tevens de informatrice. Nel Adriaanse
werkt officieel voor de automaatschap
pij. Het VW-werk heeft in die twaalf
jaar wel een plaatsje in haar hart ver
overt. Ze moet er niet aan denken dat er
geen VW meer in Goes zal zijn. „On
danks de beperkingen die we hier heb
ben, blijft het een vrolijk werk", vertelt
ze. Nel is stellig van mening dat met wat
meer mogelijkheden, zoals geld en
ruimte, het VW-werk in Goes goed kan
functioneren.
„Hoe meer mensen, hoe liever. De toe
risten komen bijna nooit met moeilijk
heden. Ze zitten meestal in de vakantie
sfeer. Het is wel jammer dat je ze niet
veel kunt aanbieden", zegt Nel. Ze doelt
daarmbij op de geringe activiteiten die
in Zuid-Beveland worden ontplooid. De
VW-informatnce is van mening dat
ook hier een taak ligt voor de vereni
ging voor vreemdelingenverkeer.
„Vooral in de drukke zomermaanden
moet je de mensen bezig kunnen hou
den. Die mogelijkheden hebben we nu
niet", meent Nel. Een gevolg daarvan is
dat de toeristen vaak doorverwezen
worden naar één van de andere Zeeuw
se eilanden.
meer tijd
Het VW-werk vraagt steeds meer tijd.
Oorzaak is het toenemende aantal toe
risten dat een kijkje op Zuid-Beveland
komt nemen. „De bootverbinding Vlis-
singen-Engeland heeft bijvoorbeeld
voor een grotere aanloop op ons kan
toor gezorgd. Het komt meerdere ma
len voor dat er om acht uur 's morgens
al mensen voor de deur staan te wach
ten", laat de informatrice weten. Dui
delijk is dat ieder jaar meer mensen de
weg naar het VW-kantoortje weten te
vinden. Daartegenover staat dat het
aantal overnachtingsplaatsen in Zuid-
Beveland niet of nauwelijks is toege
nomen. In Goes is zelfs van een terug
gang sprake.
De combinatie AMZ-WV biedt volgens
Nel wel een aantal voordelen. „Je krijgt
natuurlijk meer mensen naar binnen.
Toch moeten we in de eerste plaats de
AMZ-reizen verkopen. Daarom liggen
de folders van de automaatschappij op
de balie en die van de VW eronder",
merkt de informatrice op.
Provinciaal VW-directeur De Regt ziet
ook de voordelen van die combinatie
wel zitten. „Maar hoe goed hetook func
tioneert, de VW blijft in Goes een bij
kantoortje, met alle gevolgen van
dien", beweert hij. Eén van die gevolgen
is dat het kantoor op 'hoogtij-dagen' ge
sloten is. Dat betekent onder meer dat
andere Zeeuwse VW-kantoren een
stukje werk van de Goese streek-VW
moeten overnemen.
Het niet kunnen beschikken over een
vaste eigen kracht speelt de VW ook
parten De Regt wijst in dit kader op het
achterwege blijven van activiteiten om
meer leden te werven. „De geringe me
dewerking die we van het bedrijfsleven
krijgen is een logisch gevolg van het
niet op touw zetten van extra initiatie
ven. Je moet die mensen steeds weer
opnieuw benaderen. Daarvoor is nu
geen mankracht aanwezig. Een gevolg
is dus weer dat de opbrengst vanuit de
contributies aan de lage kant blijft",
vertelt de VW-directeur. De VW-infor-
matrice voegt daaraan toe dat het de
streekorganisatie ook niet lukt om de
leden echt iets voor te schotelen. „Je
kunt het wellicht vergelijken met het
abonnement op een tijdschrift dat je
nooit in de bus krijgt", zegt ze.
Toch is er vanuit die hoek, volgens De
Regt, ook weer niet veel te verwachten.
Hij meent dat Zuid-Beveland voor het
grootste deel nog niet werkelijk op het
toerisme is ingesteld. Het aantal ac
commodaties voor verbüjfstoensten is
aan dc lage kant. Ook de gemeenten
moeten, naar zijn mening, nog wennen
aan het fenomeen recreatie „Dat is
geen verwijt aan die gemeenten, je kunt
ze hooguit vragen zich op deze nieuwe
ontwikkeling te bezinnen", stelt de
VW-directeur. Op de lange duur hoopt
hij wel dat er ook in Zuid-Beveland een
recreatie-beleid van de grond komt.
„Niet in de laatste plaats om richtlijnen
voor het VW-beleid aan te geven", al
dus De Regt
Massaal toerisme ziet de provinciaal di
recteur voor Zuid-Beveland nu en in de
toekomst niet zitten. Hy wijst op het
overwegend landelijke karakter van
het gebied. De toeristen die Zuid-Beve
land aandoen zullen, volgens De Regt.
voornamelijk dagjesmensen zijn „Ook
daar moet je echter op ingesteld zijn",
vindt hij. Hij denkt in dit. kader bijvoor
beeld aan het uitzetten van 'interssan-
te' tochten. Nel Adriaanse noemt het
gebrek aan slechtweer-accommodatie
op Zuid-Beveland „Verder dan de
stoomtram en de kinderboerderij kom
je hier niet. Al twaalf jaar roep ik bij
voorbeeld om een speeltuin". merkt ze
teleurgesteld op. Toch is ook zy van me
ning dat het Goese VW-kantoor nooit
een grootscheepse aanpak kan voeren.
„De rust die je in Zuid-Beveland nog
overal aantreft moet je natuurlijk wel
behouden", vindt ze. Het blijft ook voor
haar een vraag watje aan wie moet ver
kopen.
toeristenstroom
"De toeristenstroom i n goede banen lei
den'. Zo omschrijft de directeur één
van de WV-taken. De Zuid-Beveland
se streek-VW heeft volgens De Regt
maar een beperkte 'promotie-taak'.
Om die taak naar behoren te vervullen
is naast een goede samenwerking met
het bedrijfsleven, ook een goed uitge
rust kantoor een belangrijke vereiste.
Voor het op poten zetten van een goed
functionerende streek-VW is voorts
een slagvaardig bestuur gewenst",
vertelt De Regt.
Dat bestuur vlijft voor Nel Adriaanse
nog steeds een onbereikbaar orgaan.
Verder dan het doorgeven van wat ad
ministratieve informatie komt het niet,
laat ze wegen De waarnemend voorzitr
ter Peeters heeft ze één keer op het kan
toor gezien Hij kwam een reisje boeken
bij de AMZ.
Nel Adriaanse aan de AMZ'VVV-balie.
Wat er verder zoal ln de bestuursverga
deringen wordt besloten, weet ze niet.
De plannen om tot een zelfstandig kan
toor te komen zijn voor haar dan ook
nieuw. De bedragen die in het raads
voorstel van het dagelijks bestuur van
de gemeente Goes worden genoemd ko
men haar wat onwezenlijk voor. De
ruim zestigduizend gulden die in dit
voorstel als subsidie staan genoteerd
bieden natuurlijk wel nieuwe perspec
tieven. Ze vTaagt zichafofdan eindelij k
het Zuid-Bevelandse VW-werk van de
grond zal komen
Ook directeur De Regt ziet wel brood in
het voorstel van burgemeester en wet
houders van de gemeente Goes. Ondui
delijk is voor hem echter hoe men de
geplande bijdrage uit de contributies
van leden wil realiseren. Het laatste
jaar leverden deze bijdragen nog geen
3500 gulden op. Het voorstel noemt
maar liefst 10.000 gulden. Vooratter
Peeters laat desgevraagd weten dat
eerst afgewacht wordt wat de gemeen
teraad van Goes beslist alvorens met
nieuwe initiatieven te komen, Hij is wel
van mening dat het particulier initiatief
in Zuid-Beveland voor het VW-werk
nog eens goed wakker geschud r.ioet
worden. Ook zullen naar zijn mening de
gemeenten te zijner tijd met een hogere
bijdrage voor de dag moeten komen. Al
met al ziet het ernaar uit dat de ge
meente Goes de streek-VW nieuw le
ven kan inblazen. Tot nu toe ging de
weg van de Zuid-Bevelandse organisa
tie voor het vreemdelingenverkeer niet
over rozen. „De geest is eruit. Misschien
heeft daardoor ook de bestuurskracht
wat aan élan verloren. Daar staat te
genover dat, gezien de omstandighe
den. het personeel het voortreffelijk
doet", merkt De Regt op. De VW-wen
sen bliiven voorlopig nog overvuld.
„Wil je als VW wat meer doen dan kost
het geld, wil je het goed doen dan kost
het behoorlijk wat geld, en dat ont
breekt", verzucht de provinciaal VW-
directeur.