JONGE HEREN
rondvaartboten
SchouweitffDuiveland Extra
'WE KUNNEN DIE VERLIEZEN NIET TOT
HET ONEINDIGE BLIJVEN DRAGEN...'
junior kamer zet project
op rond het gravensteen
Een cynisch grapje, dat het prima doet in kringen van Junior Kamerleden: „Een goeie timmer
man mag best lid worden, maar als 't echt een goeie is, dan zou 'ie al lang aannemer zijn geweest".
Het imago van de Junior Kamer: een verzameling beschaafd gekapte, keurig gestropdaste, blauw
geblazerde jonge heren met een kokend heet aardappeltje in de keel. Een vrij besloten elitair
gezelschap, waar je een gewone timmerman - om maar even bij dat ambacht te blijven - niet zo
gauw tegen het lijf zult lopen. Maar, zegt Frans van Veen (29) uit Zierikzee, secretaris van de
Junior Kamer Schouwen-Duiveland, dat is een heel verkeerd beeld. „Onlangs is de Junior Kamer
Leiden geïnstalleerd. En als je ergens een Kamer hebt, waar je zoiets zou verwachten, dan is dat
toch in Leiden. Maar daar was amper iets van te merken".
Het Gravensteen aan de Mol m Zierikzee. De Junior Kamer wil proberen dit monumentale gebouw meer in de belangstelling
te brengen.
Junior Kamerleden ontkennen altijd
om het hardst, dat de 'JK' een aangele
genheid is uitsluitend voor jonge heren,
die de bovenste helft van de maat
schappelijke ladder beklommen heb
ben. „In principe kan iedereen lid wor
den". zegt ook penningmeester Dick
Verschoore (35» van de JK Schouwen-
Duiveland.
De Junior Kamer Schouwen-Duive
land. Eind 1977 opgericht. Nu ongeveer
twintig leden. Met het vingertje de na
men langs, die op de ledenlijst prijken.
Een onderwijzer, fotograaf, aannemer,
kandidaat-deurwaarder, campingex-
ploltant, landbouwer, havenmeester,
makelaar, directeur, arts... En ook hier -
we houden het voorbeeld maar aan -
ontbreekt de gewone timmerman. Dick
Verschoore: „Maar dat ligt aan de tim
merman zelf. Als je bijvoorbeeld naar
een timmerman toe zou gaan en 'm vra
gen ot 'ie lid wil worden, dan zegt hij:
'noem d'r nog 's een stel op'. Nou, dan
noem je een paar mensen en dan zegt
'ie: 'je denkt toch zeker niet dat ik gek
ben?".
Maar het 'Handboek voor Junior Ka
merleden' gaat er nu niet direct vanuit
dat de JK open dient te staan voor nieu
we leden afkomstig uit alle lagen van de
bevolking. Vijf pagina's zijn er volgetikt
over het 'ledenbeleid'. En waar het han
delt over de wijze waarop de ledenwer
ving aangepakt kan worden, worden
uitsluitend wat tips aan de hand ge
daan hoeliet best de personeelschef, de
overheidsambtenaar, de directeur enz.
bereikt kunnen worden.
De doelstelling van de Junior Kamer:
'Het ontwikkelen van de eigen kundig
heden en het bevorderen van de ge
meenschappelijke inspanningen van
jonge mensen, met tot doel het verbete
ren van het economisch, sociaal en
geestelijk welzijn van de mensheid".
Oh. Daar begrijpt een gewone timmer
man niks van. Misschien kan het wat
eenvoudiger. Dick Verschoore: „Het is
gewoon de bedoeling, datje bezig bent
met dingen, waarmee je normaal ge
sproken in je dagelijks leven niet te ma
ken krijgt".
projecten
En op welke manier trachten de JK-
leden 'het economisch, sociaal en
geestelijk welzijn van de mensheid' te
verbeteren? Wel, dat gebeurt door het
opzetten van 'projecten', zoals ze dat
zelf noemen. De JK heeft een actie ge
houden om de 'muziek' van Dreischor
aan een paar nieuwe trommels te hel
pen, ze organiseerden een trimloop.
'I.o'. staat er nog steeds achter de naam
van de Junior Kamer op Schouwen. In
oprichting. De Kamer is nog niet offi
cieel erkend. Om van dat 'i. o.' af te ko
men moet de JK een installatieproject
op touw zetten. De keuze is gevallen op
een project rond het Zierikzccsc Gra
vensteen. "Want", zegt Huib Uil (hij
coördineert het project), „aan het Gra
vensteen is in vergelijking tot andere
monumenten in Zierikzee in publica
ties tot nu toe vrij weinig aandacht be
steed. Het Gravensteen is wat dat be
treft altijd een beetje stiefmoederlijk
bedeeld. Wat wij willen is het Gr
vensteen wat meer in de belangstelling
brengen en materiaal aandragen op ba
sis waarvan later verdere onderzoekin
gen verricht kunnen worden. En daar
komt nog bij: de gemeente heeft plan
nen om tot een restauratie van het Gra
vensteen over te gaan. En in het kader
daarvan kan ons project misschien ook
van nut zijn".
De JK is begonnen om zowel de blnnen-
als de buitenkant van het Gravensteen
fotografisch vast te leggen. Ook van de
oude inscripties, ooit door wanhopige
gevangenen in het houtwerk gekerfd,
zijn zoveel mogelijk foto's vervaardigd.
De tot dusver verschenen literatuur
over de voormalige gevangenis is bijeen
gezocht. Daarnaast worden zoveel mo
gelijk archiefstukken i vooral waar het
gaat om de bouwgeschiedenis van het
pand) opgespoord en verzameld. Van 28
juli tot 16 augustus houdt de JK in het
monumentale gebouw een tentoonstel
ling over de geschiedenis van het Gra
vensteen en over de rechtspleging in
Zierikzee. De Junior Kamer is
van plan een boekje uit te geven,!
twee artikelen over het Grai
worden opgenomen. Na de tentoonstel
ling zal geprobeerd wordenom
zingen te organiseren in en over l
Gravensteen. De gemeente
heeft haar medewerking
vereniging 'Stad en Lande' zal h«|
ject financieel ondersteunen.
Het Gravensteen aan de Mo!
van 1526. Tot 1923 heeft het
dienst gedaan als gevangenis. Da
heeft het pand steeds wisselend? I
stemmingen gehad. Het heeft
dienst gedaan als belastii
tentoonstellingsruimte en als
voor padvinders. In '67 werd het i
bouw voor de symbolische prijs vana
gulden door het rijk overgedragen ia
de gemeente Zierikzee. 1
Fra7is van Veen: verkeerd beeld...
DONDERDAG 17 APRIL 1980
'De stad Zierikzee', een van de drie ZWN-rondvaartboten. die binnen vijfjaar uit de vaart genomen zullen worden.
De NV streekvervoer Zuid-West-Nederland (ZWN) gaat de toeristenboten, die
deze maatschappij ruim tien jaar heeft geëxploiteerd, afstoten. Binnen vijf jaar
wil de ZWN de boten uit de vaart nemen. Het gaat om drie rondvaartboten, die
tochten maken op de Grevelingen en de Oosterscheldc. Vorig jaar nog stapten
zo'n zeventigduizend toeristen aan boord voorzo'n tripje. De exploitatie van de
rondvaartboten gaat de ZWN echter handenvol geld kosten. De laatste jaren
leverden de toeristenschepen de vervoersmaatschappij alleen maar verlies op.
Ook het afgelopen jaar moest de Z.WN weer een fiks bedrag op de exploitatie van
de boten toeleggen.
ZWN-directeur J. Deïst verwacht, dat
die verliezen in de toekomst alleen nog
maar groter zullen worden. En vanuit
dat oogpunt bezien is het - vindt de
ZWN - onverantwoord om er nog veel
langer mee door te gaan. In het onlangs
verschenen bedrijfsplan 1980-1981 van
de ZWN worden slechts een paar regels
gewijd aan de problemen rond de rond
vaartboten.
„Het is altijd jammer om een activiteit
te moeten afstoten", zegt ZWN-direc-
teur Deïst. „Maar deze stap moet ook
gezien worden tegen de achtergrond
van het verdwijnen van de veerdienst
Zijpe-Anna Jacobapolder. Als in '85 de
Philipsdam gereed is, is die pont over
bodig geworden. En dan valt de basis
van ons botenbedrijf weg. Ik bedoel de
exploitatie van de veerboot Zijpe-Anna
Jacobapolder brengt nu eenmaal met
zich mee. dat je een vast bestand aan
personeel hebt. En dat maakt het - met
enige aanvulling in de zomermaanden -
dragelijk om die toeristenboten in de
vaart te houden. Maar als in '85 de veer
dienst wordt opgeheven en Je moet al
leen voor de rondvaartboten personeel
gaan aanhouden, ben ik bang dat het
verlies, waar we nu al mee zitten, hele
maal ongekende vormen zal aanne
men".
In '79 bezorgde de rondvaartboten de
v.^ii verhes van om en nabij de
tachtigduizend gulden. Deïst: „En dan
kun je misschien zeggen: dat is toch
niet zoveel. Maar het heeft alleen maar
de neiging om nog grotere vormen aan
te nemen. De boten zijn zo'n tien jaar
oud en dan beginnen ook de onder
houdskosten zo langzamerhand toe te
nemen. En ja. we weten het maar al te
goed ook die kosten vliegen van jaar
tot met jaar met grote sprongen naar
boven. De personeelslasten zijn even
eens enorm gestegen. En ook de stijging
van de energieprijzen heeft ons parten
gespeeld. Daar komt dan ook nog bij.
dat de afgelopen drie zomers in ons land
niet zo best zijn geweest, waaronder het
toerisme aan de kust tochwel enigszins
heeft geleden. De verliespositie waarin
wij met deze tak van dienst terecht zijn
gekomen, zal naar mijn gevoel een
structureel karakter hebben. En ver
geet ook niet. het is een activiteit waar
voor wij geen rijksbijdrage krijgen, zo
dat alles volledig ten laste van ons be
drijf komt".
Hoogstens nog vijf jaar varen de toe
ristenboten over de Grevelingen de
Oosterscheldc. Dan komt er een eind
een recreatieve voorziening op Schou
wen-Duiveland. die jaarlijks tiendui
zenden toeristen trekt. „Het is niet
leuk", zegt Deïst. „Maar aan de andere
kant: de mensen kunnen toch niet van
ons verwachten dat wc die verliezen
tot in het oneindige blijven dra
gen
ZWN-directeur J. Deïst:...
men...
verliezen zullen alleen nog maar grotere vor"1"1