BEZETEN VAN MUZIEK'
even puzzelen
GODLEYENCREME:
GRAPPIG EN MUZIKAAL
ZWAR TE DAMEKAMPIOEN
•Y
t mi
m m
m
JOSEPH DEMESMAECKER
SELECTIE-PROCEDURE
let een beetje geluk en een
ilgekiende artistieke bege-
zou 1980 voor Mar-
riet Markerink (22) wel eens
et jaar van een stroomver-
itiling in de popmuziek kun-
worden. Na een oriënte-
ftnde opbouwfase, waarin
singles werden uitge
richt, lijkt de vrolijk ogende
Biajeres zich nu van een
reed luisterpubliek meester
tornen maken. Een nieuwe
ule (So Sad), de debuutel-
r Tomorrow en een uitvoe-
gportret in Veronia's Totaal
bow vormen de bouwstenen
u de carrière, die Margriet
oor ogen heeft.
(L< helemaal bezeten van muziek"
istat moeder Markerink ons toe.
rgriet, enthousiast babbelend,
iter al niet veel anders over te den-
i^lslkiets voel, dan gaat het met-
wham... eruit. Op een bepaald
entkrtlglk de geest ...inspiratie...
dan maak ik vrijwel gelijktijdig de
Men muziek. Meestal zit ik een
B êeeVe te pingelen op mijn gitaar en
7 fa ontslaat er een fljne melodielijn.
Dleöe herhaal ik keer op keer en
da tan de woorden vanzelf. De gi-
••■l tairopjchoot en de pen in de hand.
I ZoMi&deze week op één dag drie
niffiü9S|Bchreven. Dat was me nog
ERï kc« oieiomen. Meestal maak ik
m Htfe&Sain een tijd van spanning,
hü AL'il cnxm een sleurleventje leid.
lrca E life alleen maar te luisteren,
sc:- Mep*; Markerink en de muziek zijn
«Sösddljk vanafhetmoment.dat
ènsischool intrede deed in het
bt:?ade toen achtjarige Ze koos
tus "^instrument gitaar en deed
ér ter voordeel mee op partijtjes
èsbolavonden.
Op de havo bracht een leraar Mar
griet in contact met een kleine platen
maatschappij. „Daar gaven ze me de
raad om zangles te nemen. Dat heb ik
gedaan bij zangpedagoge Elly de
Jong, toen ik naar Utrecht ging voor
mijn studie Engels. Via talentenjach
ten (KRO's Springplank en NCRVs
Los Vast) kwam de blonde Achter-
hoekse uiteindelijk bij platenmaat
schappij Phonogram, waar een audi
tie uitmondde in een contract.
Over de singles (Crazy Life, Take a
look at me, Kite) is ze niet meer zo
tevreden. „Jemoetindrieminuteniets
op een plaat proppen. Dat ligt me niet
zo. Op mijn elpee komt dat veelzijdige
er veel beter uit".
'de elpee'
Onder leiding van producer Eric
Boom werd in de Wisseloord-studio's
„dag cn nacht bezield gewerkt aan de
elpee", zoals Margriet het met enige
trots zegt. Het resultaat van enkele
weken studio-werk is binnenkort te
horen dan verschijnt de single „So
Sad" en op 22 maart volgt de elpee
Tomorrow. „Hopelijk krijg ik door
die platen nog meer gelegenheid om
op te treden.
Publiek, daar krijg ik echt een kick
van. De reden waarom ik deze liedjes
maak is ook puur de behoefte aan com
municatie. Heerlijk als de mensen na
afloop van een optreden naar je toe
komen en zeggen, „Hé, wat jij daar
zong, was precies wat ik ook voelde".
AMSTERDAM - Het is net een ko
misch duo. Op elke vraag reageren de
heren Kevin Godley en Lol Crcme met
een brede grijns en een kwinkslag
voordat zij ter zake komen. Maar op
een erg vriendelijke manier. Ze heb
ben ook reden om vrolijk te zijn, want
op dit moment is Nederland het enige
land waar het nummer „An English
man in New York" een toptien-hit is.
„De tekst is te ingewikkeld voor de
Engelsen", verklaart Lol. „Engeland
is ook nog veel te conservatief voor
echt moderne muziek. Victoriaans
nog. Het oude establishment. Daar
vechten wij tegen. Onze volgende
single heet „Wide Boy", maar om de
platenmaatschappij op de kast te ja
gen zeggen we dat het „Dead Birds eat
Shit" gaat heten. Ze zitten nu al met
het zweet in hun handen".
Het tv-promotiefilmpje met de synch
roon bewegende poppen werd volledig
door beide heren ontworpen en gerea
liseerd. Kevin: „In die poppen zitten
jonge meisjes van een jaar of 16. Verder
zitten er wat filmische trucs in de film
zoals die hoofden die 360 graden draai
en. Van huis uitzijn wij allebei grafisch
ontwerper. Toch was de platenmaat
schappij wel bane om ons dat filmpje
"terdag 15 maart
I De Nederlandse popgroep 'Su-
wjones' treedt vanavond op ln de
se MTS. Aanvang van het
concert 20.30 uur.
In het Schuttershof ln Middel-
tegspeeltde Zeeuwse KFE-band.
Hit optreden begint om 20.30 uur.
fooderdag 20 maart
'De'Fanfare Sint Juttemis' ver-
K?t een optreden ln het
iraK3 fóuttershof in Middelburg. Aan-
In het Schuttershof treedt ook de
'Joe Monroe Band' op. Aanvang
20.30 uur.
vrijdag 21 maart
In de Prins van Oranje te Goes
spelen de leden van de Groningse
formatie 'The New Adventures'.
Aanvang 20.30 uur.
zaterdag 22 maart
De Ierse blue grass en country-
groep 'Mountain Dew' treedt op in
sociëteit Razzmatazz in Oost-
Souburg. Aanvang 20.30 uur.
zelf te laten maken, want het kost
waanzinnig veel geld".
„Daarom hebben ook maar weinig
groepen zo'n filmpje. Maar voor de pro
motie van een nummer is het ontzet
tend belangrijk. Wy brengen „An
Englishman" trouwens nog een keer
uit ln Engeland omdat de vorige relea
se rond Kerst lag waardoor de plaat
niet is gedraald. In Duitsland begint
hij nu ook te verkopen, terwijl Ameri
ka ook in de race is".
Godley en Crcme verlieten indertijd
de groep Ten CC op een moment dat
die groep enorm veel succes had. Ze
sloten zich enorm lange tijd op in de
studio om het experimentele album
„Consequences" te maken. Daarop
kwam nogal wat kritiek, vooral op de
tijdsduur.
Lol nu: „Daar heeft niemand iets mee
te maken. Het was onze eigen tijd en je
moet aan iets werken totdat je denkt
dat het af is. Daarbij komt nog dat
wanneer je erg stoned bent, zoiets ook
langer duurt". En lachend: „Daarbij
stonden we ook laat op".
„Veel mensen vonden het jammer dat
we Ten CC verlieten. Kan ik me wel
voorstellen. Ik schrok ook toen de
Beatles ermee stopten. Maar ik wist
dat ze zonder ons ook succesvol zou
den blijven en dat blijkt nu. We verlie
ten Ten CC omdat we genoeg hadden
van alleen maar werken. We wilden
weer eens thuis zijn".
„Een andere reden was dat we de giz
mo wilden uittesten. Dat is een appa
raat dat we samen hebben ontworpen.
Het gaat over de brug van de gitaar en
activeert dan de snaren. Een mechani
sche boog. Een soort keyboard. Het
geeft je oneindig veel meer mogelijk
heden".
„Maar wij stoppen er nu even mee. We
laten andercji ermee werken. Je hoeft
er niet alleen mee te experimenteren.
Het is ook heel commercieel te gebrui
ken, als je maar weet hoe je ermee om
moet gaan. Het is gewoon een instru
ment. Het hangt van de artiest af wat
hij ermee doet. De bedoeling is dat het
in elke muziekwinkel te koop is. In
New York is het al zover. Het is ons
ook al opgevallen dat onze platen
vooral door musici worden gekocht.
Dat komt natuurlijk doordat het ma
teriaal zo progressief en interessant
is. Uitstekend studiemateriaal dus".
Opnieuw zit het duo voldaan en breed
te grijnzen.
PLATEN
-F rank Marino and the Mahogany
Rush is een van die groepen die maar
voor zeer weinig mensen zeer veel be
tekenen. In Nederland is hun schare
fans dau ook niet enorm. Dat komt
vooral doordat de muziek die de
groep maakt veel mensen gewoon
niet ligt. Het gaat namelijk om hard
rock en dat is iets wat velen nog af
doen met de term 'lawaai'.
Toch is juist Frank Marino and the
Mahogany Rush een groep die zich op
het gebied van de hard-rock onder-
scheldt van de massa en zelfs enige
mate boven dat niveau uitstijgt. De
band kan dat mede danken aan de
overtuigende rol die de gitaren in de
muziek van de groep spelen. Zo zetten
op de nieuwste elpee "What's Next' van
de Amerikaans'Canadese formatie
Frank Marino en incidenteel ook diens
broer Vince Marino, een duidelijk
stempel. De muziek is als het ware
juist opgebouwd rond het gitaarwerk
van Marino. Dat gebeurt vooral op
kant 2 van de plaat rond een aantal
traditionele bluesnummers als 'Road-
house blues en 'Rock'n roll hall of
faim'. Ook 'Loved by You' is zo'n num
mer, waarvoor Marino zelf de schrij
vers-eer opeist, maar dat in het verle
den al door anderen op de plaat is ge
zet.
Juist door het opnemen van dergeiy ke
traditionele songs mist deze nieuwste
elpee een beetje het eigentijdse geluid
van de vorige twee platen. Dat wil niet
zeggen dat de luisteraars van de hard-
rock-radioprogramma's er geen goed
aan zouden doen om zich - naast de
commerciële AC/DC - eens bezig te
houden met het niveau van Frank Ma
rino and the Mahogany Rush.
R. S.
Frank Marino and the Mahogany
Rush, 'What's Next'
CBS 83897.
HORIZONTAAL: 1 portie; 6 ruiter; 9
gesloten; 10 roem; 11 plaats in Ameri
ka; 13 aanreiken; 15 eikeschors; 16
plaats in Gelderland; 17 een zekere; 18
rijtuigje; 20 knijpbril; 22 mankeren; 24
staat in Afrika; 26 beschadigen; 30
slang; 33 broddelaar; 36 onderschei
dingsteken; 40 voor; 41 compagnie; 42
kever; 43 klaar; 44 sommige; 45 vorde
ring; 46 plaats in Belgié; 47 naderen; 48
raampje.
VERTICAAL: 1 monster; 2 veter; 3
arme drommel; 4 ordenen; 5 lineaal; 6
besturen; 7 dof maken; 8 vrucht: 12
steen; 14 nauw, 19 op de manier van. 21
priester; 23 loot: 25 ivoor: 27 drank; 28
mannelijke dieren; 29 bewusteloos
heid; 30 stil; 31 paarderuif; 32 kloos
terlinge; 33 weefsel; 34 donker; 35 tijd
perk; 37 elektrisch geladen deeltje; 38
bewoner van Griekenland; 39 geeste
lijke.
Uitslag vorige puzzel:
liMiaaE
sseïh "aasa
S'Effl "E "Hm®
SJKH "S a a "HUE
■aa"BÊaaa «as
DU"UaBBH"Ep
"BEU"DES
ess «is «aaa
BHH"aSE
aasasr
H«,
let eerste achttal van De Zwar
te Dame uit Kruiningeu is kam
pioen geworden van de noordelij
ke eerste klasse. Daartoe moest in
de laatste ronde met forse cijfers
van De Scheldeschaker uit Wemel-
dinge worden gewonnen. Dat ge
schiedde zonder veel problemen.
Aan het eerste bord won R. den
Hollander op slimme wijze van J.
Hoogesteger: 1 d4 d5 2.c4 c6 3 Pc3
dc4: 4.a4 Le6 5 g3 Pf6 6.Lg2 g6 7.e4
Lg7 8.Pge2 0-0 9.f3 Pa6 10.0-0 Pb4
ll.Pf4 Pd3? 12.Pd3: cd3:
Zwart had overzien, dat 12...Dd4:
faalt op 13.Pf2. 13,Dd3: Db6 14.Le3
Db3 15.Dd2 Tfd8 16.Df2 Pe8 17.a5
Db4 18.d5! cd5: 19.ed5: Ld5: 20.Lc5
Dc4 21.Ta4 Db3? 22.Tb4!
Wit won gemakkelijk.
Aan bord twee kon P. van de Borgt
tegen J. Bras na l.e4 e5 2.Pf3 Pc6
3.b3 alle openingstheorie vergeten.
Hij stoorde zich daar weinig aan en
boekte het tweede winstpunt:
3....Pf6 4.Pc3 Lc5 5.h3 d6 6.Lb2 04)
7.d3Te88.Le2d59.ed5: Pd5:10.Pb5
Pf4 ll.Dd2 Pg2: 12.Kdl Lf2: 13-
.Th2 Le314.Dc3 Pf4 15.d4 ed416.P-
d4: Pd4: 17 Pd4: Ld4: 18.Dd4: Dd4:
19.Ld4:Td8 20.c3 c5 21.TC Pe2: 22-
.Te2: cd4: 0-1.
De partij aan het derde bord tussen
K. Slings (DZD) en E. Pallada was
een vreemd geval;
l.d4 d5 2.Pf3 g6 3.g3 Pf6 4.Lg2 Lg7
5.c3 0-0 6.h3 c6 7.Lf4 Lf5 8.Dcl e6
9.Lh6 Kh8 10.Lg7: Kg7: ll.Pbd2
Pe4 12.Pe5 Pd2: 13.Dd2: fB 14.Pg4
g5 15.De3 Pd7 16.Ph2 De7 17.Pf3
Le4 18.Th2 Lf3: 19.L13: Dn 20.h4
Dg6? 21.De6: Df7 22.Df5 h6 23.hg5:
fg5: 24.Dh3 Th8 25.Lh5 De7 26.0-0-0
PfB 27.Df5? Ph5: 28.Th5: TafB 29.D-
d3 Tf2: 30.Tel ThfB 31.Thhl T8fB
32.Kdl remise.
Bord 4: J. Kooiman (Scheldescha-
ker)-J. Janse (DZD)
l.f4 d5 2.g3 c6 3.Pf3 Pd7 4.Lg2 PfB
5.d3 Dbö 6.e3 g6 7,De2 Lg7 8.d4 Pe4
9.0-0 PdfB 10.Pfd2 Lf5 11.c4 Dc7 12-
.Pe4: Pe4: 13.Pd2 Dd7 14.Pe4: Le4:
15.Le4: de4: 16.Ld2 Td8 17.Lc3 0-0
18.Tadl f5 19.b3 Dc8 20.Db2 Td6
21.a4 Tfd8 22.La5 b6 23.Lc3 e6 24.T-
d2 c5 25.Tfdl cd4:26.Ld4: Ld4; 27.T-
d4: Dc7 28.K12 Dg7 29.Ke2 Dh6 30-
Ji4 Dh5+ 31 JCel Td4:32.Td4: Td4:
33 Dd4: Df3 34.Dd2?...
Met 34 Dd8+ was gemakkelijk re
mise te maken, maar misschien
was het pionnenelndspel ook remi
se. 34...Dg3: 35.D12 Df2: 36.KI2
Kn 37 Ke2 Kf6 38.b4 e5 39.Kd2 ef4:
40.ef4: h6 afgebroken.
Zwart staat gewonnen. Dat was
niet nodig geweest, als wit39.c5." ol
39.b5ü had gespeeld. (Voorde vUjti-
ge onderzoeker). Nu kan het als
volgt verder gaan: 41.Ke3 Ke6
42.Kd4 Kd6 43.Kc3 a5 44.c5+ Kc6
<bc5:45.b5!)of43.b5 a6ü De interes
santste partij was die aan bord 5,
waar H. van Iwaarden van De
Zwarte Dame zUn tegenstander
fraai versloeg.
H. van Iwaarden-P. Hoogesteger
I.e4 e5 2.PÜ3 Pc6 3.d4 Ld6 4.Lc4 Pf6
5.0-0 0-0 6.Lg5 Le7 7.LfB: Lf8: 8.d5
Pd4 9.Pe5:?! (Pel!) Le5: 10.f4 Pf3+
ll.m Lb2:12.Pd2 Lal: 13.Dal: d6
14.Tg3 fB 15.e5 de5: 16.fe5: a6 17.e6
De7 18.Dd4 b6 19.Khl c5 20.dc6:
Le6: 21.Te3 Tad8. Zie diagram:
i: v
l'-l
ite
1 1
'1
JÉ
li
a
i
i
4
22.Tefl:! Td4: 23.Te7+ Kh8 24.Ld3
Ta4 25.C7 Ta2: 26.h3 g6 27.Td7 b5
28.Td8 ÏO. Het enige verllespunt
voor De Zwarte Dame viel aan bord
6:
F. J. Wisse (ScheldeschakerKY.
Kuipers (DZD)
l.e4 e5 2.Pc3 PcB 3.PI3 PfB 4.Lc4 h6
5.d3 d6 6.h3 Le7 7.Le3 Pa5 8.Dd2
Pc4: 9.dc4: c5 10.000 00 U.LhB:...
Een offer dat niet correct is, maar
waar wel een sterke dreiging van
uit gaat. Zwart wordt zenuwachtig
en laat zich overbluffen.
11gh6: 12.Dh6: Ph7 13.De3 Pg5
14.De2 LfB 15.h4 Ph7 16 g3 Lg417.P-
d5 Tc8 I8.Pe3 Lh5 19.g4 Lg6 20.Pd5
Tc6 21.h5 Lg5+ 22 Kbl Le4' 23 De4
PfB 24,Df5 Ph7 25. Pg5: Dg5: 26 D-
g5: PgS 27.Pe7+ ÏO
Zeer opwindend was de party aan
het zevende bord, maar dat was
ook geen wonder aangezien daar W
Karelse voor De Zwarte Dame zUn
kunsten vertoonde:
W. Karelse-I. Kooiman: 1 e4 e5 2.L-
c4 Pc6 3.Pc3 PfB 4.Pf3 Lb4 5 Pg5 0-0
6.0-0 a6 7.d3 b5 8 Lb3 Pd4 9.Pg7:
Tf7 10.LT7 Kf7:ll.Pd5Pd5:12.ed5:
Le7 13.c3 Pf5 14.Dh5 g6 15.Dh7:
Pg7 16.Dh3? Hier had wit met 16.f4
dfe party al bUna kunnen beslissen.
Nu komt zwart gewonnen te staan.
16d6 17.Df3+ LfB 18.b3 Dh8 19-
-De2 Dh7 20,f4 Lf5 21.Ld2 Th8 22.g3
Ld3:! 23 D£2 Lfl: 24,Tfl: ef4: 25.Lf4:
b4 26,g4 bc3: 27.Lg3 Pf5 28.gf5: g5
29.Da7...
Nu staat wit weer op winst
29...Kg7 30.Dc7: Kh6 31.Dd6 Df7
32.DC6 Te8 33.d6 Kg7 34.Lel Ld4
35.LG Lf2: 36.Tf2: Tel 37.Kg2 Te5
38.Dc3: Dd5-^ 39.Tf3 Dd6: 40.Td3
De7 41.Td5 KfB 42.De5:+ De5 43-
.Te5: Ke5: 44.f6 KfB: 45.Kf3 Kf5 46-
.b4 g4 47.Ke3 Ke5 48,a4 Kd5 49.b5
ab5: 50.ab5: Kc5 51.Kf4 g3 52.hg3:
Kb5:53.KI5 Kc6 54.Kf6 Kd7 55.Kf7
1-0.
De party aan het laatste bord was
zo Ingewikkeld, dat zelf de notatie
•van de party er ernstig onder leed.
Na een groot aantal zetten was de
volgende stelling ontstaan: Wit (C.
Westveer, Scheldeschaker): Kg2,
pion h4. Zwart: (W. van Stel, DZD):
Kf4, pion g3, enh5. Wit speelde 1 K-
fl??. in plaats van l.Kh3 K13 pat!
Nu was het na l....Kg4 natuuriyk
uit.
Eindstand Scheldeschaker-De
Zwarte Dame 1,5-5,5. De ene afge
broken party wordt minstens remi
se. Aangezien konkurrent Koude-
kerke niet verder kwam dan een
4,5-3,5 overwinning op Goes II kon
voor de Kruiningse schakers de
vlag in top! Proficiat!.
o„
Pop 87-jarige leeftijd is op 1 fe
bruari jl. Joseph Demesmaecker
overleden. De oudere dammers
zullen zich deze kleurrijke figuur-
een karakteristieke persoonlijk
heid - nog herinneren. Ook in Zee
land was hij meermalen te gast bij
toernooien. In bet Belgisch kam
pioenschap ontbrak hij nooit;
tweemaal werd hij kampioen van
zijn land. Ook aan voorwedstrij
den van het wereldkampioen
schap nam hij deel en zelfs aan de
finale. Voor zijn onvermoeibare
inspanningen voor het damspel en
zijn prestaties werd hij in de vijfti
ger jaren door de Internationale
dambond onderscheiden met de ti
tel internationaal meester.
Onberekenbaarheid was wel een
heel belangrijk kenmerk van zyn
spel. Sterke momenten werden op
onverklaarbare wyze afgewisseld
met uiterst zwakke. In het wereld
kampioenschap 1948 verloor hy op
deze wyze 18 van de 20 partyen; hy
werd nog net geen hekkeslulter
door de Zwitser Ros tan te verslaan.
Uit dit toernooi plaatsen we zUn
party tegen de toen nog regerende
wereldkampioen Pierre Ghestem,
die de titel overigens moest over
dragen aan Piet Roozenburg. Uit
diens boek - met commentaar van
Roozenburg - de bewuste party,
waarin we eerst Demesmaecker ge
wonnen zien staan (toch een enor
me prestatie!), vervolgens de remi
se uit handen zien geven om ten
slotte via een blunder te verliezen.
Het spel van Demesmaecker ten
voeten uit. Sterk spel, dat door een
inzinking niet voldoende ln punten
gewaardeerd wordt. Hetzelfde ge
beurde b.v ook tegen Oscar Ver-
poest („zeer goed gespeeld, maar
verlies door damblindheid") en te
gen Henk Laros („uitstekende be
handeling van de opening"Die ve
le nullen uit dat wereldkampioen
schap geven in feite te ongenuan
ceerd de werkeUjke capaciteiten
van Demesmaecker weer. Het sier
de de sympathieke Belg vooral, dat
hy - ondanks de nogal een teleur
stellende resultaten - de moed
nooit verloor en zyn plezier in het
spel. dat hem dierbaar was, bleef
behouden. Het ging hem steeds
meer om het spel. dan om de pun
ten. Een sportieve instelling, waar
menigeen nog iets van kan leren.
J. Demesmaecker - P. Ghestem.
Karakteristiek: Hollandse ope
ning, Variant-Bizot
1. 33-28, 18-23; 2. 39-33,12-18; 3. 44-
39, 7-12; 4. 31-27,17-21; 5. 37-31, 21-
26; 6. 33-29
St. na 4L 40-35.
Van de opening uit bouwt wit een
enigszins nadelig opgestelde lange
vleugel op; hy past daarna zeer te
recht de half-open klassieke speel
wijze toe. waardoor Ghestem tever
geefs blijft wachten op een gelegen
heid om van wit's zwakte te profite
ren. Toen dit, ogenblik uitbleef,
ging Ghestem speculeren. Dit had
zyn 'faillissement' kunnen beteke
nen. Vrouwe Fortuna bracht echter
eerst de balans in evenwicht en liet
hem in het eindspel zelfs doorslaan
ten gunste van de wereldkam
pioen.
626x37; 7. 42x31, 20-24; 8.
29x20,15x24; 9. 34-30,11-17; 10. 39-
33, 17-21; 11. 31-26, 12-17; 12. 47-42,
10-15; 13. 41-37,17-22; 14.26x17, 22-
xll; 15.46-41,1-7; 16.37-31,7-12; 17.
41-37,12-17.
Zwart gaat zyn voordeel zoeken in
het gesloten-zyn van de velden 31
en 37, waardoor wit na verloop van
enige tyd een weinig fraaie lange
vleugel krijgt De wereldkampioen
neemt het evenwel te gemakkefijk
op en moet tenslotte erkennen, dat
het voordeel denkbeeldig is.
18. 30-25.14-20; 19. 25x14, 9x20; 20.
50-44, 4-9; 21. 44-39, 5-10; 22. 40-34,
24-29; 23. 33x24, 20x40; 24. 35x44,
17-22; 25.28x17,11x22; 26.31-26,22-
x31; 27.36x27,2-7; 28.39-33.8-12; 29.
44-39, 10-14; 30. 49-44, 14-20; 31. 44-
40. 9-14; 32. 40-35.
Wit behandelt dit gedeelte
werkelyk zeer goed Hy laat de cen
trum bezetting door 33-28 terecht
achterwege, omdat hy dan last
krijgt met de zwarte formatie: 17-
16-11-6, in welk geval de zwakte aan
1. anderson
wit's lange vleugel (schyf 37 staat
beter op 36) aan de dag zou treden.
3220-24; 33.45^0,14-20; 34.
40-34,24-29; 35.33x24,20x40; 36 35-
x44,15-20; 37. 38-33.20-24, 38. 42-38.
3-9; 39.48-42,9-14; 40.44-40,7-1141.
40-34 (Zie diagram)
Zwart staat thans voor het feit, dat
er niet meer op voordeel te rekenen
valt. Wit dreigt met 33-29,27-22,32-
x21 en 38-33. Indien: (12-17) 27-21
(16x27) 35x21 (18x7) 33-29 enz.
Indien: (11-17) 26-21 (17x26) 27-22
(18x27) 32x21 (ad lid.) 33-29 enz.
Indien: (14-20) 39-34! en de dreiging
27-22 is niet meer tegen te gaan.
Indien: (24-30) 35x24 (19x30) 32-28
(23X41) 42-37 (4-1x21) 26x10.
Er resten zwart dus slechts twee
zetten: (23-29) en (24-29). Na (24-29)
is het materiaal evenwel zo gedund,
dat zwart niet meer op winst be
hoeft te hopen. Desondanks had hy
(24-29) moeten spelen, omdat het
paardemlddel (23-29) hem zelfs de
party had kunnen kosten.
40 zetten lang heeft wit zich uitste
kend geweerd, doch spytig genoeg
voor hem - vervalt hij nu weer ln
zyn oude fout, n.1. onzuiver bereke
nen.
4 123-29?; 42. 33-28, 18-23;
43. 39-33, 13-18.
Indien: (29-34) 27-21 (16x27) 32x21
(23x41) 21-17 (12x21) 26x17 (11x22)
42-37 (41x32) 38x40.
De bokser-wereldkampioen ont
popt zich hier als koorddanser. De
acrobatiek kan hem echter nood
lottig worden!
44. 35-30? Met 43-39 is zwart's von
nis getekend. Het sclfijfoffer (29-34)
39x30, gevolgd door (11- of 12-17)
brengt hem geen uitkomst wegens
26 21 (17x26) 28-22. Met de tekstzet
kan wit evenwel nog glasrijk remise
maken.
4424x35; 45. 33x22,14-19; 46.
38-33, 35-40; 47. 43-39, 40-45; 48. 42-
38. 11-17; 49. 22x11, 6x17; 50. 39-34,
45-50; 51.34-29,23x34; 52. 28-22,17-
x39; 53. 38-33. 39x28; 54. 32x14, 34-
40; 55. 14-9, 12-18; 56.'27-22, 50x17;
57. 9-4, 18-23, 58. 37-32, 16-21; 59. 4-
27. 40-44; 60. 27x16.
Hiermee is de remise een vast
staand feit. Zolang de vrede nog
niet getekend is, duurt de strijd
echter voort. Daarmee dient men
nu eenmaal rekening tehouden. 60.
44-50; 61. 16-2??
Een grove blunder, waarmee een
goede party van de Belg een jam-
merüjk einde vindt.
6117-8. Wit geeft op.
bridge/
t. schipperheyn
Het 17e Sunday Times toernooi was zeer sterk bezet. Alle
topspelers rekenen het tot een eer voor dit invitatietoer-
nooi te worden uitgenodigd en het is dan ook het enige
toernooi ter wereld dat voor 0,00 de allergrootsten om
de tafel krijgt. In deze aflevering waren liefst 11 landen
vertegenwoordigd met onder de deelnemers 10 wereld
kampioenen. Overigens speelden dezen veelal niet met
hun vaste partners en het waren dan ook twee outsiders,
de jonge Schotten Barnet Shenkin en Victor Goldberg,
die het toernooi wonnen. Nederland was vertegenwoor
digd door Hans Kreyns met Hans Vergoed en Anton
Maas, die met trainer-coach Benito Garozzo speelde,
beide paren overigens met weinig succes en een score
onder het gemiddelde.
De grote publiektrekker was Omar Sharif, behalve film
ster ook één der sterkste bridgers ter wereld, die een paar
vormde met de Franse kampioen Paul Chemla. Tegen dc
latere winnaars hadden ze bepaald geluk in dit spel:
Sch. 6 5
Hrt. A 10 9 7 4 2
Rui. 2
KI. 10 9 4 3
Sch. A V 10 3
Hrt. 8 5
Rui. A H 7 5 4
KI. H 7
Sch. B 9 8
Hrt. B 3
Rui. 10 8 3
KI. B 8 6 5 2
Sch. H 7 4 2
Hrt. H V 6
Rui. V B 9 6
KI. A V
Zuid gever, niemand kwetsbaar. Noord was Sharif die,
mogeiy k afgeleid door de grote schare bewonderaarsters
om hem heen, voor zyn beurt paste.iDe regels zyn in dat
geval onverbiddeiyk. Zuid mag bieden wat hy wil, maar
noord moet zyn beurt een keer voorby laten gaan. Het
stelde Chemla voor een moeliyke beslissing en hy be
sloot 3 SA te gokken, door Shenkin als west met smaak
gedoubleerd. Shenkin kwam uit met Ru A, waarop zijn
partner de 3 speelde, een oneven aantal aangevend.
Shenkin dacht vervolgens lang na wat hy zou naspelen
en lang is by Shenkin erg lang, want deze speler is be
rucht om zyn lange denkpauzes. Zo dacht hy tegen Hans
Kreyns ln een wedstrijd tydens het E K van enige jaren
geleden eens 22 minuten na alvorens een kaart te spelen;
overigens wel de verkeerde zoals Kreyns toen meesmui
lend direct opmerkte. En ook nu wedde hy op het ver
keerde paard; hy speelde Ru H en ruiten na. Zuid raffel
de in sneltreinvaart rijn rode slagen af. incasseerde KI A
en gooide west in met KI H. waarna Sch H uiteindeiyk
nog een overslag opleverde.
Het is natuurfijk duideiyk dat schoppen na de beste
speelwijze is en waarschijnlijk moet west dat kunnen
bedenken. Zuid zal voor zijn bod toch wel minimaal een
punt of 16 hebben, met waarschy nfijk een vierkaart rui
ten en zeker geen lange kleur. Schoppen kan haast niet
verkeerd zyn en west moet by voorkeur de vrouw spelen.
Zuid komt dan nooit verder dan 8 slagen, zoals de lezer
zelf eenvoudig zal kunnen constateren.