love story moet de 19de eeuw goede Voor een je terug naar POLANSKI HOUDT VAN BALZAC EN DOSTOJEWSKI RADIO Betere bescherming auteursrecht nodig PANDA EN DE HARDE KRACHTEN PZC/, KRITISCHE NOTA FKV: radio >y VRIJDAG 1 FEBRUARI 1980 radio en tv 21 (Door Pieter van Lieropi AMSTERDAM - Bij wijze van verrassing bracht woensdag de Nederlandse verhuurder van Roman Polanski's met spanning tegemoet geziene film Tess de regisseur in eigen persoon mee naar de Amsterdamse persvoorstellng. Maar er schijnt overredingskracht voor nodig te zijn geweest, want Polanski heeft een hekel aan confrontaties met journalisten - zegt hij zelf - en helemaal sinds dat onverkwikkelijke Amerikaanse schandaal. De tot Fransman genaturaliseerde Poolse cineast stelt dan ook uitdrukkelijk dat hij zijn artistieke en particuliere levens gescheiden wenst te zien, en het is zijn ervaring dat journalisten daar meestal slecht toe in staat zijn. Kunst en particulier leven heeft hy zelf overigens niet gescheiden gehouden toen hij de hoofdrol voor zijn verfilming van Thomas Hardy's roman Tess d'Ur- berville te spelen gaf aan Nastassia Kinski, Klaus Kinski's prille dochter, die ook een hoofdrol is gaan spelen in Polanski's particuliere leven. Het idee om Tess te verfilmen, zo vertelt de regis seur. is ontstaan toen producent David O. Selznick de rol een keer had aange boden aan Sharon Tate, de vermoorde, vroegere echtgenote van Polanski. Aan baar heeft Polanski zijn film nu opge dragen. ■Roman Polanski: „Sharon heeft me in dertijd het boek laten lezen en het trof me diep. Selznick had altijd twee grote projecten die hij in zijn leven geregis seerd wilde zien: Gejaagd door de Wind en Tess dUrberville. Alleen het eerste project heeft hij - zoals we allemaal we ten - overeind gekregen. Het tweede niet. Selznick heeft de hoofdrol ook nog ooit aangeboden aan Jennifer Jones, maar dat kon toen moeilijk, aangezien de actrice er al te oud voor was. Tess moest immers door kunnen gaan voor een meisje van een jaar of 17,18. En het vinden van een actrice die op een derge lijke leeftijd een dergelijk zware rol aan kan, zoiets is vrijwel onmogelijk". „Nadat de Amerikaanse rechten op het nog steeds niet verfilmde boek waren verlopen, heb ik het plan nog heel lang voor me uitgeschoven, omdat ook voor mij het vinden van een geschikte actri ce een struikelblok bleef. Totdat ik Na stassia Kinski ontmoette en na mijn vlucht uit Amerika, de Franse produ cent Claude Bern me voorstelde nu ein delijk Tess te gaan maken... Overigens is het boek al ooit een keer eerder verfilmd geweest, in 1919, door MGM. Dat heeft Hardy zelf nog meegemaakt, en die was er erg ongelukkig over, onder meer omdat men er een happy end bij- gefantaseerd had". Tess d'Urberville ls het treurig verhaal van de dochter uit een arme familie, die een keer ontdekt af te stammen van een oud en rijk geslacht Met de bedoeling de familie uit de financiële misère te redden, wordt het meisje Tess uitge stuurd om contact te leggen met een vermogende bloedverwant, die aanvan kelijk - om heel andere redenen - het beeldschone kind in zijn huis opneemt, om haar later - zwanger - op de vlucht te jagen. Daarmee zijn alle kansen op levensgeluk voor Tess definitief van de baan. Een huwelijk met een door Tess diep beminde domineeszoon lijdt er schipbreuk door en het trieste relaas, dat drie uur film ln beslag neemt, ein digt met doodslag en arrestatie. Love story Wat is voor Polanski aantrekkelijk ge weest aan de verfilming van een derge lijk romantisch, 19e-eeuws gegeven? Polanski: ,Jk heb de film op de eerste plaats gemaakt als zelf een filmlief hebber. Ik hou ervan alle soorten van films te maken. Cul de Sac was inder tijd een avantgarde film, Rosemary's Baby een occulte thriller, Chinatown een detective, Macbeth was klassiek toneel, de Fireless Vampire Killers een horrorcomedy. Ik hoop ook nog eens een western te maken. En Tess is dus een klassieke love story. De literatuur in de tweede helft van de 20e eeuw heeft maar heel weinig love story's op geleverd. En het schrijven van een ori gineel script voor een goede heden daagse liefdesgeschiedenis is nog veel moeilijker". „Het is typerend dat toen indertyd Erich Segal zijn script voor de film Love Story inleverde, de producent gezegd heeft dat het script eerst ook nog wel even in romanvorm op de markt ge bracht kon worden, want het ontbreekt tegenwoordig gewoon aan zulke litera tuur. Nou vind ik Love Story een goed kope en veel te sentimentele toestand, maar het was toch tekenend dat het pu bliek er zo hard voor gelopen heeft. Het publiek houdt erg van het genre. En ik ook. Maar om voor een romantisch lief desverhaal stof te vinden die op een goede manier emotioneel kan werken, moetje dus wel terug naar romans van het begin van deze eeuw. of beter nog de OS-NOS 10.20 Fries voor Friestaligen (1) NOS-NOT 10.45-11.30 School-tv NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Sesamstraat 1845 Paspoort, voor Spanjaarden 18.55 Journaal VARA 18.59 Barbapapa 19.05 Popeye 19.10't Spant erom, spelprogramma 20.10 Hoe bestaat het 20.55 Cabaretprogramma NOS 21.37 Journaal IKON 21.55 Wat gebeurt er nou? VARA 22.25 George en Mildred, tv-serie 22.50 Wat voor weer zou het ziin in Den Haag NOS 23.55 Journaal NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden TELEAC 1825Lastechniek (12 herh.) NOS 18.55 Journaal NCRV 18.59 Matt en Jenny, jeugdserie 19.25 Liedjesprogramma NOS 20.00 Journaal NCRV 2027 Geheim commando, tv-serie 21.20 Showroom in de West 22.20 Hier en nu 23.00 Het laatste Woord NOS 23.10 Journaal 14.00-16.00 Schooltelevisie 17.00 Schooltelevisie 18.00 De kwieken, jeugdserie 18.15 Klein, klein kleutertje 18.30 Open School 19.00 Op zoek naar... De geheimen van de pyramiden 19.20 Oscar, Heksenjacht 19.35 Mededelingen, morgen 19.45 Nieuws 20.10 Weerman 20.15 Eens zal de zon weer schijnen, speelfilm 21.55 Première-magazine 22.45-23.00 Nieuws Tot 20.10, zie net 1 20.15 Gier en geur van bloemen (12): Late zomer 20.40 Wat 'n leven (1) 21.40 Dag aan dag, culturele rubriek 22.10-22.40 KTRC BELGIE FRANS 14.00, 14.30, 15.00 en 17.15 Schooltelevisie. 17.50 Mon sieur Rosee, tv-serie. 18.15 Spelprogr. 18.30 Progr. voor ouderen. 19.00 Cult, magaz. 19.15 Reg. magaz. 19.29 Weerber. 19.30 Journ. 19.55 Inform, progr. 21.25 Eurovi- sieuitz.: Kunstrijden op de schaats. 23.00-23.05 Joum. FRANKRIJK RIJSSEL 14.00-15.30 en 17.15 Schooltelevisie. 17.50 Monsieur Ro- sèe, aflevering uit de Franse serie, i Claudia is een klein meisje dat woont in he kasteel van haar opa. Het lijkt erop dat ze alles heeft wat haar hartje begeert, maar. 18.15 Zigzag, spelprogramma van Bob Jacqmain. 18.30 Programma voor bejaarden. 19.00 Point de mire, cultu reel magazine. 19.15 Antenne-soir. regionaal magazine. 19.30 Nieuws. 19.55 Informatief programma. 21.25 EK kunstrijden op de schaats in Gothenburg: demonstra ties. 23.00-23.05 Nws. Wat gebeurt er nou? NED 1, 21.55 uur Tweede aflevering van een driedeli ge programmareeks over een groepsproces, dat zich voltreks on der begeleiding van Krishna Ali en Anand Niketana. De zeventigerja ren zijn de tijd waarin psychothera peutische centra in grote getale op gericht werden en de belangstel-- ling voor oosterse meditatietech nieken steeds meer toenam. Maar er bestaan ook legio vooroordelen ten opzichte van uit het oosten af komstige religieuze of filosofische bewegingen. De Bhagwan-bewe- ging is in de Indiase stad Poona in betrekkelijk korte tijd uitgegroeid tot het grootste therapeutische centrum ter wereld, waar men in de beslotenheid van groepen mensen in staat stelt met behulp van ande ren tot zelfontdekking te komen. Opvallend bij dergelijke technie ken is, dat ze een combinatie zijn van moderne westerse methoden en hindoeïstische principes. De IKON maakte gedurende drie weekeinden een documentaire over een groep van 12 deelnemers, die een groeiproces meemaakten, begeleid door twee groepsleiders. De aandacht in deze tweede afleve ring is voornamelijk gericht op het proces van èén der deelnemers. George en Mildred NED 1, 2^.25 uur De Fourmlles besluiten een dagje uit te gaan en de Ropers worden gevraagd om op de baby te passen. Natuurlijk ls dat goed en alles gaat uitstekend, todat Mildred het huis verlaat om boodschappen te gaan doen. George is druk in de weer met luiers en flessen, als zijn vrienden hem vanuit het café bellen. Zij her inneren hem eraan dat er een wed strijd pijltjes gooien wordt gehou den. Paniek alom. want daar moet George bij zijn... Matt en Jenny NED 2,18.59 uur De NCRV begint vanavond met een nieuwe jeugdserie in 20 afleve ringen overeen avontuurlijke tocht door de wildernis. De hoofdfiguren zijn Matt en Jenny Tanner, en jon gen van 15 en een meisje van 11 jaar. Zij gaan met hun moeder in 1850 naar Canada om bij hun oom te gaan wonen. Tijdens een hevige storm op zee sterft hun moeder, maar samen met Adam Cards ton. die ze aan boord hebben leren ken nen. vervolgen zij de reis. Als ze bij de boerderij aankomen, blijkt deze verlaten te zijn. Dan begint een lan ge, avontuurlijke tocht door de wil dernis, op zoek naar familie en een nieuw tehuis. Geheim Commando NED 2, 20.27 uur 'De methode Reinhardt', een afle vering uit de serie ontsnappings- verhalen uit de tweede wereldoor- log.Majoor Reinhardt volgt Brandt op en zijn eerste werk is diens dos siers uit te kammen. Daarbij ko men opzienbarende feiten aan het licht. Reinhardt laat een inval in één van de Life-lineboerderijen doen en neemt het boerenechtpaar en de knecht Jean-Paul gevangen. Het echtpaar pleegt tijdens het transport naar het hoofdkwartier, zelfmoord. De stuurse Jean-Paul blijft zwijgen als het graf tijdens zijn ondervraging. De spanning in de Life-linegroep loopt nog meer op als Reinhardts assistent Muller voor een onderzoek naar de Candi- de komt. Als Jean-Paul tenslotte tijdens de ondervragingen door slaat en bezwijkt, fluister hij: Sen- lis. Kessler heeft geen idee wat het betekent, maar Reinhardt combi neert het één en ander. Eens zal de zon weer schijnen BRT 1, 20.15 uur 'Einmal wird die Sonne wieder scheinen', een Duitse film uit 1975 van Hans Heinrich met onder meer Hein Simons, Heinz Reincke en Gerlinde Locker. De vader van Heintje, een weduwnaar, wordt ver dacht van diefstal en in verzekerde bewaring gesteld. Heintje komt in huis bij zijn oude. rijke, maar ver bitterde grootvader, die het niet heeft begrepen op zijn schoonzoon. Toch kunnen de oude man en het jongetje het spoedig goed met el kaar vinden. Dan komt de jongen op het spoor van de echte dief en hij slaagt erin zijn vader te bevrijden. De schoonzoon verzoent zich met grootvader en Heintje krijgt nog een nieuwe moeder ook. vorige eeuw Ik hou ook meer van Bal zac en Dostojewski dan van heden daagse schrijvers". Het al dan niet bewonderen van Polans ki's Tess ls een kwestie die volledig sa menhangt met het al dan niet appreciè- ren van het soort film. Maar weinig me ningsverschil kan er bestaan over de schitterende wijze waarop het drama verfilmd is. Juist die vormgeving heeft Polanski veel extra problemen gege ven. Zo kon er niet gefilmd worden in Engeland, waar het oorspronkelijke verhaal zich afspeelt. En halverwege de opnamen deed zich het treurige geval voor dat de beroemde cameraman Geoffrey Unsworth aan een hartaanval kwam te overlijden. „Het bleek dat in Dorset de authentie ke lokatles niet meer bruikbaar waren- Dat typische heggenlandschap bestaat er niet meer en overal vind je elektrici- teitsmasten. Maar we hebben in Frank rijk, in Normandiê, lokaties gevonden die nog heel veel lijken op het vroegere Dorset. Wat niet zo gek is, omdat- voor dat slechts een miljoen jaar of wat gele den het Kanaal ontstond - die Engelse en Franse streek aan elkaar vast heb ben gezeten. En Normandiê bleek nog steeds tamelijk ongerept. Voor de sfeer bepaling van de fotografie hebben we wel een beetje naar 19e-eeuwse schilde rijen gekeken, van Courbet onder ande re. maar we zijn die niet gaan coplëren, zoals men tegenwoordig nogal leuk schijnt te vinden. Ik acht zoiets te es thetisch en beleef aan dat soort nauw gezette reconstructies geen speciale ge noegens..." „Ja, dat overlijden van Geoffrey kwam bij ons erg hard aan. Hij was een van de besten, zo niet de beste cameraman ter wereld, maar voor ons betekende hij veel meer dan dat. Tijdens opnamen word je allemaal een beetje familie van elkaar, zeker als die opnamen - zoals in ons geval - negen maanden in beslag nemen. Ik heb nooit zo'n goede ploeg bij elkaar gehad als nu voor Tess. Geoffrey had zich erg geliefd gemaakt en hij vormde het centrum van de „crew". Zijn overlijden kwam aan als een cata strofe. Toen we eenmaal besloten had den toch met de opnamen door te gaan, hebben we het eerst nog geprobeerd zonder „supervisor" voor de fotografie, met dus enkel de „camera-operators". Dat bleek niet te kunnen. Het was alsof iedereen nog op de beslissingen van Geoffrey, bleef wachten en het uitlich ten ging niet goed". „Toen bleek de Franse cameraman Ghlslain Cloquet bereid om in te sprin gen, en dat is heel moeilijk voor hem geweest, want iedereen gedroeg zich te genover hem toch een beetje als tegen een stiefmoeder. En stiefmoeders ma ken zich moeilijk geliefd. Maar hij was verstandig, had geduld en was zelf een bewonderaar van Unsworth. En na het bestuderen van het reeds opgenomen materiaal wist hij de stijl voortreffelijk door te trekken. Er is één scène waarin je even ietsje stijlverschil zien kunt als je het weet Dat was de eerste dag van Cloquet. Daarna ,is alles perfect gelo pen". Vooral oogstrelend aan deze film is de liefde waarmee naar het platteland ge keken wordt, het boerenbedrijf gedu rende de steeds wisselende seizoenen, „Ik ben een romanticus, zoals de mees te Polen, en ik hou van het platteland. Het is voor mij een soort melancholie- Roman Polanski- ,Jk heb Tessin de eerste plaats gemaakt als zelf een film- liehebber". ke jeugdliefde. Ik ben zelf in de stad opgegroeid, maar toen tijdens de oor log mijn ouders eerst in het getto en daarna in bet concentratiekamp te recht waren gekomen, was ik onderge doken op het Poolse platteland. Dat landleven was voor mij een openba ring, al was het nog veel primitiever dan het vorige eeuwse Engelse landle ven, zoals het in mijn film geschetst wordt. Ze hadden in Polen überhaupt geen machines. Maar het had iets van een ongelooflijke puurheid en ik herin ner me het avondlicht daar. Met veel nostalgie denk ik daar nogal vaak aan terug". NINE O'CIOCK JAZZ (KRO) Vanavond om 21.00 uur via Hilver sum 1- De Amerikaanse tenorsaxo fonist Paul Quinichette staat cen traal in deze uitzending. Quinichet te had als titel ..vice-president", hetgeen aanduidde dat hij muzi kaal het dichtst stond bij de man die de „The Prez". de president werd genoemd. Lester Young. In 1960 zei Quinichette de muziek vaarwel en was onder andere radio loog en tv-monteur. Sinds 1973 speelt hij weer. GOAUKRO) Vanavond om 22.02 uur via Hilver sum 2: In het begin van het jaar kondigde deze sportrubriek aan een ander jasje aan te trekken. In de uitzending van vanavond wordt gekeken of dat gelukt Is. Gasten in de studio geven hun mening over bepaalde sporten. Verder aandacht voor de Olympische Winterspelen in Lake Placid en de topschaatse- rU- ZJ. A LA CREME (VARA) Zaterdagochtend om 09.30 uur via Hilversum 1: Sinds Henry Ford tij dens de Eerste Wereldoorlog de lo pende band introduceerde is deze werkwijze een begrip geworden. Hierdoor kon de produktle enorm worden opgevoerd waardoor de prijs daalde. Daarnaast echter stak het begrip „geestdodend werk" de kop ip. In Z.I. aandacht voor de lo pende band en aan de mensen die er aan moeten werken. KIESKEURIG (TROS) Zaterdagochtend om 08.36 uur via Hilversum 2: In deze consumenten rubriek wordt ingegaan op de test die de Konsumenten Bond hield over valhelmen. In tegenstelling tot een onderzoek ln 1974 waren de resultaten ditmaal wat gunstiger. Voorts aandacht voor kinderveili- ge verpakkingen van gevaarlijke stoffen. In Nederland kwamen vo rig jaar 9000 kinderen in het zieken huis terecht, nadat ze een gevaarlij ke stof hadden ingenomen. Zes^ daarvan stierven. Kieskeurig pleit' voor strengere richtlijnen. Tenslot te een reactie van de makelaars- bond over de aanval van de Konsu menten Bond op de dubbele cour tage die makelaars soms rekenen. COULISSEN (TROS) Zaterdagochtend om 11.00 uur via Hilversum 2: Een optreden van Frans Halsema, die twee nummers van zijn nieuwe one-man-show brengt, een interview met Anne-Wil Blankers, naar aanleiding van de recentie van Joop Bromet over het stuk „Bedrog" en een gesprek met Huub Bals, organisator van Film International, het tweejaarlijks Rotterdams filmfestival. AMSTERDAM (ANP) - De Federatie van Kunstenaarsverenigingen wil voor alle groepen kunstenaars een be tere bescherming van de auteursrech ten. Om dit te bereiken moet de over heid sterker baar verantwoordelijk heid in cultuurpolitiek en justitieel op zicht tot uitdrukking brengen. Maar ook de auteurs zelf en hun organisaties zullen zich sterker moeten maken voor de auteursrechtelijke belangenbehar tiging. Tot deze conclusie komt de fe deratie in een donderdag gepubliceer de nota over het auteursrecht. De federatie bepleit de oprichting van auteursrechtenbureaus voor de ver schillende kunstsectoren, die overkoe peld zouden moeten worden dosor een federatie van auteursrechtenbureaus. Het beleid van de bureaus moet worden bepaald door de beroepsorganisaties in de betrokken sectoren. Verder dient er een gemeenschappelijke inningscen trale te komen, die ondermeer incasso en verdeling van de gelden regelt. De federatie stelt vast dat geen van de bestaande auteurerechtenbureaus aan de genoemde criteria voldoet. Zo leve ren er tegen het functioneren van de Buma bezwaren, ook na de recente sta tutenwijziging. De invldoed en controle op het beleid van de auteurs Is onvol doende geregeld, aldus de nota. Bij de stichting beeldrecht ontbreekt koppe ling aan bestaande beroepsorganisa ties volledig, terwijl de stichting Burafo (fotografen i nog onvoldoende ls toege rust voor een volledige auteursrechten- behartiging. De FKV inventariseert, in baar nota ook knelpunten in de verschillende kunstsectoren. Op filmgebied bestaat er grote behoefte aan registratie- en controlebureau, gezien de nog steeds toenemende mogelijkheden voor re- produktie. De fotografen bevinden zich veelal in een te kwestsbare positie om behoorlijk voor hun auteursrecht op te komen. Ten aanzien van de beeldende kunst wijst de federatie op de auteursrechte lijke gevolgen van het uitleenbeleld. Zij HILVERSUM-1 VRIJDAG. 12.03 <S) Hans van Wilhgenburg. 14 02 <S)"5x3". 15.02 (Si Op de Valreep. 17 02 (S)En zo hoort het ook' KRO: (18.11 Echo). 18.58 Marktber. i.s.m. K.N.B.T.B. 19.02 (S) Punt Uit 19,55 Overweging. 20.03 (S) Van Oud Zeer tot Zeer Oud. 21.02 (S) Nine O'clock Jazz. 22.02 (S) Goal. NOS: 23.02-24.00 (S) Met het oog op morgen. VARA: 00.02 (S) VA- RA's Muzieknacht. ZATERDAG 7.03 (S) Hallo hier Hilversum) (8.03 Din gen van de dag.) 9.30 (S) ZI a la creme. 11.02 (S) De VARA feliciteert. HILVERSUM-2 VRIJDAG. 12.26 Meded. voor land- en tuinb. 12 30 Nws. 12.36 Aktua. NOS. 13.00 Nws. 13.11 Meer over minder. 14.20 Op de zeep kist... komt u maar. 14.45 't Kan van nut zijn. 15.30 Van onze redactie. VOO: 17.00 (S) Info-radio (17 30 Nws). 18 40 OVERHEIDSVOORL De Nederlandse Antillen. 18.50 P.P.: Uitz. PVDA. 19.00 Veronica-sport. NOS: 20 00 (S) Euro pees Concertpodium (22.30 Nws). 23.00 NOS-Cultuur-Magazine. 23.55-24.00 Nws. ZATERDAG TROS: 07 00 Nws. 07.10 Ochtendgym. 07.20 TROS-Binnenkort 07.30 Nws. 07 36 Aktua. 08.00 Nws. 08.11 Toerak- tua. 08.30 Nws. 08.36 Kieskeurig. 09.00 Gym. voor de vrouw. 09.10 Waterst. 09.15 Kom er maar eens bij. 10.30 Ak- tua-Sport. 11.00 Coulissen. HILVERSUM-3 VRIJDAG. 12.03 (S) Goeiemiddag. VOO: 14.03 (S) Tipparade. 15.20 (S) Popjournaal. 15.30 (S) Top 40. NOS: 18.03 (S) De Avond- spits met de Nationale Hitparade. 19.02 (S) De Rock en Roll Methode. VPRO: 20.02 (S) Oorkussen- 21.30 (S) Black Star Liner. 22.30-24.00 (S) De Suite ZATERDAG 7.02 (S) Popfrisser. 9.03 (S) Happy- Sound. 10.03 (S) Popstation. 11.03 (S) Pop non stop. HILVERSUM-4 meent dat het de overheid niet zonder meer is toegestaan het door haar aange kochte werk te verhuren of uit te lenen. Op dit terrein dient er een regeling te komen in een standaardovereenkomst, aldus de federatie. Zij dringt verder aan op betere bescherming tegen plagiaat en op erkenning van het volgrecht en het citaatrecht. In de muzieksector wil de federatie vooral wijziging in het zogenaamde aangeslotenencontract om de auteurs meer zeggenschap te laten krijgen over wat er met hun werk gebeurt. Dat de uitgevers in het auteursrecht delen, wijst de federatie van de hand. Voor de danssector wordt met name aan de mo gelijkheid van registratie van choreo grafieën gedacht. De federatie wenst ook ten aanzien van de letteren de zo spoedig mogelijke op richting van een auteursrechtenbu reau. Daarbij wordt terloops het leen recht voor schrijvers als een te erken nen recht onderschreven. Het eerste exemplaar van de nota is donderdagmiddag op een bijeenkomst in Amsterdam aangeboden aan de voorzitter van de vaste tweede-kamer commissie voor justitie, mevrouw mr. A. Kappeyne van de Coppello. VRIJDAG. (12.00 Nws.) EO: 13.00 (S) Klankspiegel. 14.00 Nws. 14.02 (S) Theologische ver-, kenningen. 14.20 (S) De klankschoon heid van de Poolse orgels. 14.40 (S) Plaat-praat. VPRO 15.05-17 00 (S) Mu- zaek-op-vier: Amerikaanse muz. ZATERDAG AVRO: 7.00 Nws. 7 02 (Si Op een klein stationnetje. *s morgens in de vroegte. 8.00 (S) Klassiek niet Caroline. 9 00 Nws. 9.02 Progr.overz. 9.05 (S) Piano-an: Klass. pianomuz. 9.30 (S) Concerto mat- tinale: Residentie Orkest: Klass. muz. Advertentie Ipticien van professie^^ Kontaktlenzenspe- cialist Oogmeting in 't hartje van de Lanqe Vorst optica kampman LANGE VORSTSTRAAT 57 GOES Tel.01100-27251 EVEN PUZZELEN Burt Lancaster (66) overleefde zware buikoperatie LOS ANGELES/CALIFORNIÈ - de Amerikaanse filmacteur Burt Lancas ter heeft vorige week een zware buiko peratie van bijna elf uur ondergaan en maakt het.^ia aanvankelijk in kritieke toestand te hebben verkeerd, naar om standigheden goed, zo is woensdag van de zijde van het Cedars-Sinai-zieken- huis in Los Angeles meegedeeld. Over de operatie zijn weinig bijzonderheden gegeven, maar het betrof geen geval van kanker Lancaster, die 66 jaar is, was op 22 januari opgenomen. Horizontaal: 1 genieting: 5 gebaar. 9 muzieknoot; 10 niet vrij: 11 in: 12 laatstleden; 13 briefaanhef; 14 kleding stuk; 17 verharde huid: 19 eenjarig dier; 22 bijb. figuur, 23 gelofte; 24 sneeuw- schaats; 25 niemand uitgezonderd. 27 slaginstrument: 28 pi. in Gelderland: 30 water in N-Brabant; 32 voegwoord. 33 deel v. d. bijbel; 35 gissen; 36 dat is; 37 aanhoudend morren 38 vertrek. Verticaal: 1 onderaardse ruimte; 2 wa ter in Friesland; 3 gebak; 4 kort ogen blik; 5 ingewand van haring; 6 kun stenaar; 7 geheel de uwe. 8 droogoven, löbandiet: 161oopstok; 18 soort stof: 20 troefkaart; 21 pi. In Gelderland; 25 pl in Italië; 26 juffrouw (Indon.i; 27 gereed schap: 29 vr. titel; 31 bloewljze. 32 eike schors. 34 overdreven; 36 lidwoord. Uitslag vorige puzzel: KAR'TETsnE NT AR'l'EffR'ASTER R EfT0 0 5 T^N'O Ca A RVeHi >E lamaMtape^b' alahrevolte nCskal'aBe'e'l S L A'A'FEQR A N 53 I EWAFZ U NJITA E N TRE'EJlJDPE L R ATkiL E 5 5.1 N G

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1980 | | pagina 21