love story moet
de 19de eeuw
goede
Voor een
je terug naar
POLANSKI HOUDT VAN BALZAC EN DOSTOJEWSKI
RADIO
Betere bescherming
auteursrecht nodig
PANDA EN DE HARDE KRACHTEN
PZC/,
KRITISCHE NOTA FKV:
radio
>y
VRIJDAG 1 FEBRUARI 1980
radio en tv
21
(Door Pieter van Lieropi
AMSTERDAM - Bij wijze van verrassing bracht woensdag de Nederlandse verhuurder van
Roman Polanski's met spanning tegemoet geziene film Tess de regisseur in eigen persoon mee
naar de Amsterdamse persvoorstellng. Maar er schijnt overredingskracht voor nodig te zijn
geweest, want Polanski heeft een hekel aan confrontaties met journalisten - zegt hij zelf - en
helemaal sinds dat onverkwikkelijke Amerikaanse schandaal. De tot Fransman genaturaliseerde
Poolse cineast stelt dan ook uitdrukkelijk dat hij zijn artistieke en particuliere levens gescheiden
wenst te zien, en het is zijn ervaring dat journalisten daar meestal slecht toe in staat zijn.
Kunst en particulier leven heeft hy zelf
overigens niet gescheiden gehouden
toen hij de hoofdrol voor zijn verfilming
van Thomas Hardy's roman Tess d'Ur-
berville te spelen gaf aan Nastassia
Kinski, Klaus Kinski's prille dochter,
die ook een hoofdrol is gaan spelen in
Polanski's particuliere leven. Het idee
om Tess te verfilmen, zo vertelt de regis
seur. is ontstaan toen producent David
O. Selznick de rol een keer had aange
boden aan Sharon Tate, de vermoorde,
vroegere echtgenote van Polanski. Aan
baar heeft Polanski zijn film nu opge
dragen.
■Roman Polanski: „Sharon heeft me in
dertijd het boek laten lezen en het trof
me diep. Selznick had altijd twee grote
projecten die hij in zijn leven geregis
seerd wilde zien: Gejaagd door de Wind
en Tess dUrberville. Alleen het eerste
project heeft hij - zoals we allemaal we
ten - overeind gekregen. Het tweede
niet. Selznick heeft de hoofdrol ook nog
ooit aangeboden aan Jennifer Jones,
maar dat kon toen moeilijk, aangezien
de actrice er al te oud voor was. Tess
moest immers door kunnen gaan voor
een meisje van een jaar of 17,18. En het
vinden van een actrice die op een derge
lijke leeftijd een dergelijk zware rol aan
kan, zoiets is vrijwel onmogelijk".
„Nadat de Amerikaanse rechten op het
nog steeds niet verfilmde boek waren
verlopen, heb ik het plan nog heel lang
voor me uitgeschoven, omdat ook voor
mij het vinden van een geschikte actri
ce een struikelblok bleef. Totdat ik Na
stassia Kinski ontmoette en na mijn
vlucht uit Amerika, de Franse produ
cent Claude Bern me voorstelde nu ein
delijk Tess te gaan maken... Overigens
is het boek al ooit een keer eerder
verfilmd geweest, in 1919, door MGM.
Dat heeft Hardy zelf nog meegemaakt,
en die was er erg ongelukkig over, onder
meer omdat men er een happy end bij-
gefantaseerd had".
Tess d'Urberville ls het treurig verhaal
van de dochter uit een arme familie, die
een keer ontdekt af te stammen van een
oud en rijk geslacht Met de bedoeling
de familie uit de financiële misère te
redden, wordt het meisje Tess uitge
stuurd om contact te leggen met een
vermogende bloedverwant, die aanvan
kelijk - om heel andere redenen - het
beeldschone kind in zijn huis opneemt,
om haar later - zwanger - op de vlucht
te jagen. Daarmee zijn alle kansen op
levensgeluk voor Tess definitief van de
baan. Een huwelijk met een door Tess
diep beminde domineeszoon lijdt er
schipbreuk door en het trieste relaas,
dat drie uur film ln beslag neemt, ein
digt met doodslag en arrestatie.
Love story
Wat is voor Polanski aantrekkelijk ge
weest aan de verfilming van een derge
lijk romantisch, 19e-eeuws gegeven?
Polanski: ,Jk heb de film op de eerste
plaats gemaakt als zelf een filmlief
hebber. Ik hou ervan alle soorten van
films te maken. Cul de Sac was inder
tijd een avantgarde film, Rosemary's
Baby een occulte thriller, Chinatown
een detective, Macbeth was klassiek
toneel, de Fireless Vampire Killers een
horrorcomedy. Ik hoop ook nog eens
een western te maken. En Tess is dus
een klassieke love story. De literatuur
in de tweede helft van de 20e eeuw
heeft maar heel weinig love story's op
geleverd. En het schrijven van een ori
gineel script voor een goede heden
daagse liefdesgeschiedenis is nog veel
moeilijker".
„Het is typerend dat toen indertyd
Erich Segal zijn script voor de film Love
Story inleverde, de producent gezegd
heeft dat het script eerst ook nog wel
even in romanvorm op de markt ge
bracht kon worden, want het ontbreekt
tegenwoordig gewoon aan zulke litera
tuur. Nou vind ik Love Story een goed
kope en veel te sentimentele toestand,
maar het was toch tekenend dat het pu
bliek er zo hard voor gelopen heeft. Het
publiek houdt erg van het genre. En ik
ook. Maar om voor een romantisch lief
desverhaal stof te vinden die op een
goede manier emotioneel kan werken,
moetje dus wel terug naar romans van
het begin van deze eeuw. of beter nog de
OS-NOS
10.20 Fries voor Friestaligen (1)
NOS-NOT
10.45-11.30 School-tv
NOS
13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden
NOS
18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden
18.30 Sesamstraat
1845 Paspoort, voor Spanjaarden
18.55 Journaal
VARA
18.59 Barbapapa
19.05 Popeye
19.10't Spant erom, spelprogramma
20.10 Hoe bestaat het
20.55 Cabaretprogramma
NOS
21.37 Journaal
IKON
21.55 Wat gebeurt er nou?
VARA
22.25 George en Mildred, tv-serie
22.50 Wat voor weer zou het ziin in Den Haag
NOS
23.55 Journaal
NOS
13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden
18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden
TELEAC
1825Lastechniek (12 herh.)
NOS
18.55 Journaal
NCRV
18.59 Matt en Jenny, jeugdserie
19.25 Liedjesprogramma
NOS
20.00 Journaal
NCRV
2027 Geheim commando, tv-serie
21.20 Showroom in de West
22.20 Hier en nu
23.00 Het laatste Woord
NOS
23.10 Journaal
14.00-16.00 Schooltelevisie
17.00 Schooltelevisie
18.00 De kwieken, jeugdserie
18.15 Klein, klein kleutertje
18.30 Open School
19.00 Op zoek naar... De geheimen van de pyramiden
19.20 Oscar, Heksenjacht
19.35 Mededelingen, morgen
19.45 Nieuws
20.10 Weerman
20.15 Eens zal de zon weer schijnen, speelfilm
21.55 Première-magazine
22.45-23.00 Nieuws
Tot 20.10, zie net 1
20.15 Gier en geur van bloemen (12): Late zomer
20.40 Wat 'n leven (1)
21.40 Dag aan dag, culturele rubriek
22.10-22.40 KTRC
BELGIE FRANS
14.00, 14.30, 15.00 en 17.15 Schooltelevisie. 17.50 Mon
sieur Rosee, tv-serie. 18.15 Spelprogr. 18.30 Progr. voor
ouderen. 19.00 Cult, magaz. 19.15 Reg. magaz. 19.29
Weerber. 19.30 Journ. 19.55 Inform, progr. 21.25 Eurovi-
sieuitz.: Kunstrijden op de schaats. 23.00-23.05 Joum.
FRANKRIJK RIJSSEL
14.00-15.30 en 17.15 Schooltelevisie. 17.50 Monsieur Ro-
sèe, aflevering uit de Franse serie, i Claudia is een klein
meisje dat woont in he kasteel van haar opa. Het lijkt
erop dat ze alles heeft wat haar hartje begeert, maar.
18.15 Zigzag, spelprogramma van Bob Jacqmain. 18.30
Programma voor bejaarden. 19.00 Point de mire, cultu
reel magazine. 19.15 Antenne-soir. regionaal magazine.
19.30 Nieuws. 19.55 Informatief programma. 21.25 EK
kunstrijden op de schaats in Gothenburg: demonstra
ties. 23.00-23.05 Nws.
Wat gebeurt er nou?
NED 1, 21.55 uur
Tweede aflevering van een driedeli
ge programmareeks over een
groepsproces, dat zich voltreks on
der begeleiding van Krishna Ali en
Anand Niketana. De zeventigerja
ren zijn de tijd waarin psychothera
peutische centra in grote getale op
gericht werden en de belangstel--
ling voor oosterse meditatietech
nieken steeds meer toenam. Maar
er bestaan ook legio vooroordelen
ten opzichte van uit het oosten af
komstige religieuze of filosofische
bewegingen. De Bhagwan-bewe-
ging is in de Indiase stad Poona in
betrekkelijk korte tijd uitgegroeid
tot het grootste therapeutische
centrum ter wereld, waar men in de
beslotenheid van groepen mensen
in staat stelt met behulp van ande
ren tot zelfontdekking te komen.
Opvallend bij dergelijke technie
ken is, dat ze een combinatie zijn
van moderne westerse methoden
en hindoeïstische principes. De
IKON maakte gedurende drie
weekeinden een documentaire
over een groep van 12 deelnemers,
die een groeiproces meemaakten,
begeleid door twee groepsleiders.
De aandacht in deze tweede afleve
ring is voornamelijk gericht op het
proces van èén der deelnemers.
George en Mildred
NED 1, 2^.25 uur
De Fourmlles besluiten een dagje
uit te gaan en de Ropers worden
gevraagd om op de baby te passen.
Natuurlijk ls dat goed en alles gaat
uitstekend, todat Mildred het huis
verlaat om boodschappen te gaan
doen. George is druk in de weer met
luiers en flessen, als zijn vrienden
hem vanuit het café bellen. Zij her
inneren hem eraan dat er een wed
strijd pijltjes gooien wordt gehou
den. Paniek alom. want daar moet
George bij zijn...
Matt en Jenny
NED 2,18.59 uur
De NCRV begint vanavond met
een nieuwe jeugdserie in 20 afleve
ringen overeen avontuurlijke tocht
door de wildernis. De hoofdfiguren
zijn Matt en Jenny Tanner, en jon
gen van 15 en een meisje van 11
jaar. Zij gaan met hun moeder in
1850 naar Canada om bij hun oom
te gaan wonen. Tijdens een hevige
storm op zee sterft hun moeder,
maar samen met Adam Cards ton.
die ze aan boord hebben leren ken
nen. vervolgen zij de reis. Als ze bij
de boerderij aankomen, blijkt deze
verlaten te zijn. Dan begint een lan
ge, avontuurlijke tocht door de wil
dernis, op zoek naar familie en een
nieuw tehuis.
Geheim Commando
NED 2, 20.27 uur
'De methode Reinhardt', een afle
vering uit de serie ontsnappings-
verhalen uit de tweede wereldoor-
log.Majoor Reinhardt volgt Brandt
op en zijn eerste werk is diens dos
siers uit te kammen. Daarbij ko
men opzienbarende feiten aan het
licht. Reinhardt laat een inval in
één van de Life-lineboerderijen
doen en neemt het boerenechtpaar
en de knecht Jean-Paul gevangen.
Het echtpaar pleegt tijdens het
transport naar het hoofdkwartier,
zelfmoord. De stuurse Jean-Paul
blijft zwijgen als het graf tijdens
zijn ondervraging. De spanning in
de Life-linegroep loopt nog meer op
als Reinhardts assistent Muller
voor een onderzoek naar de Candi-
de komt. Als Jean-Paul tenslotte
tijdens de ondervragingen door
slaat en bezwijkt, fluister hij: Sen-
lis. Kessler heeft geen idee wat het
betekent, maar Reinhardt combi
neert het één en ander.
Eens zal de zon
weer schijnen
BRT 1, 20.15 uur
'Einmal wird die Sonne wieder
scheinen', een Duitse film uit 1975
van Hans Heinrich met onder meer
Hein Simons, Heinz Reincke en
Gerlinde Locker. De vader van
Heintje, een weduwnaar, wordt ver
dacht van diefstal en in verzekerde
bewaring gesteld. Heintje komt in
huis bij zijn oude. rijke, maar ver
bitterde grootvader, die het niet
heeft begrepen op zijn schoonzoon.
Toch kunnen de oude man en het
jongetje het spoedig goed met el
kaar vinden. Dan komt de jongen
op het spoor van de echte dief en hij
slaagt erin zijn vader te bevrijden.
De schoonzoon verzoent zich met
grootvader en Heintje krijgt nog
een nieuwe moeder ook.
vorige eeuw Ik hou ook meer van Bal
zac en Dostojewski dan van heden
daagse schrijvers".
Het al dan niet bewonderen van Polans
ki's Tess ls een kwestie die volledig sa
menhangt met het al dan niet appreciè-
ren van het soort film. Maar weinig me
ningsverschil kan er bestaan over de
schitterende wijze waarop het drama
verfilmd is. Juist die vormgeving heeft
Polanski veel extra problemen gege
ven. Zo kon er niet gefilmd worden in
Engeland, waar het oorspronkelijke
verhaal zich afspeelt. En halverwege de
opnamen deed zich het treurige geval
voor dat de beroemde cameraman
Geoffrey Unsworth aan een hartaanval
kwam te overlijden.
„Het bleek dat in Dorset de authentie
ke lokatles niet meer bruikbaar waren-
Dat typische heggenlandschap bestaat
er niet meer en overal vind je elektrici-
teitsmasten. Maar we hebben in Frank
rijk, in Normandiê, lokaties gevonden
die nog heel veel lijken op het vroegere
Dorset. Wat niet zo gek is, omdat- voor
dat slechts een miljoen jaar of wat gele
den het Kanaal ontstond - die Engelse
en Franse streek aan elkaar vast heb
ben gezeten. En Normandiê bleek nog
steeds tamelijk ongerept. Voor de sfeer
bepaling van de fotografie hebben we
wel een beetje naar 19e-eeuwse schilde
rijen gekeken, van Courbet onder ande
re. maar we zijn die niet gaan coplëren,
zoals men tegenwoordig nogal leuk
schijnt te vinden. Ik acht zoiets te es
thetisch en beleef aan dat soort nauw
gezette reconstructies geen speciale ge
noegens..."
„Ja, dat overlijden van Geoffrey kwam
bij ons erg hard aan. Hij was een van de
besten, zo niet de beste cameraman ter
wereld, maar voor ons betekende hij
veel meer dan dat. Tijdens opnamen
word je allemaal een beetje familie van
elkaar, zeker als die opnamen - zoals in
ons geval - negen maanden in beslag
nemen. Ik heb nooit zo'n goede ploeg bij
elkaar gehad als nu voor Tess. Geoffrey
had zich erg geliefd gemaakt en hij
vormde het centrum van de „crew".
Zijn overlijden kwam aan als een cata
strofe. Toen we eenmaal besloten had
den toch met de opnamen door te gaan,
hebben we het eerst nog geprobeerd
zonder „supervisor" voor de fotografie,
met dus enkel de „camera-operators".
Dat bleek niet te kunnen. Het was alsof
iedereen nog op de beslissingen van
Geoffrey, bleef wachten en het uitlich
ten ging niet goed".
„Toen bleek de Franse cameraman
Ghlslain Cloquet bereid om in te sprin
gen, en dat is heel moeilijk voor hem
geweest, want iedereen gedroeg zich te
genover hem toch een beetje als tegen
een stiefmoeder. En stiefmoeders ma
ken zich moeilijk geliefd. Maar hij was
verstandig, had geduld en was zelf een
bewonderaar van Unsworth. En na het
bestuderen van het reeds opgenomen
materiaal wist hij de stijl voortreffelijk
door te trekken. Er is één scène waarin
je even ietsje stijlverschil zien kunt als
je het weet Dat was de eerste dag van
Cloquet. Daarna ,is alles perfect gelo
pen".
Vooral oogstrelend aan deze film is de
liefde waarmee naar het platteland ge
keken wordt, het boerenbedrijf gedu
rende de steeds wisselende seizoenen,
„Ik ben een romanticus, zoals de mees
te Polen, en ik hou van het platteland.
Het is voor mij een soort melancholie-
Roman Polanski- ,Jk heb Tessin de
eerste plaats gemaakt als zelf een film-
liehebber".
ke jeugdliefde. Ik ben zelf in de stad
opgegroeid, maar toen tijdens de oor
log mijn ouders eerst in het getto en
daarna in bet concentratiekamp te
recht waren gekomen, was ik onderge
doken op het Poolse platteland. Dat
landleven was voor mij een openba
ring, al was het nog veel primitiever
dan het vorige eeuwse Engelse landle
ven, zoals het in mijn film geschetst
wordt. Ze hadden in Polen überhaupt
geen machines. Maar het had iets van
een ongelooflijke puurheid en ik herin
ner me het avondlicht daar. Met veel
nostalgie denk ik daar nogal vaak aan
terug".
NINE O'CIOCK JAZZ (KRO)
Vanavond om 21.00 uur via Hilver
sum 1- De Amerikaanse tenorsaxo
fonist Paul Quinichette staat cen
traal in deze uitzending. Quinichet
te had als titel ..vice-president",
hetgeen aanduidde dat hij muzi
kaal het dichtst stond bij de man
die de „The Prez". de president
werd genoemd. Lester Young. In
1960 zei Quinichette de muziek
vaarwel en was onder andere radio
loog en tv-monteur. Sinds 1973
speelt hij weer.
GOAUKRO)
Vanavond om 22.02 uur via Hilver
sum 2: In het begin van het jaar
kondigde deze sportrubriek aan
een ander jasje aan te trekken. In
de uitzending van vanavond wordt
gekeken of dat gelukt Is. Gasten in
de studio geven hun mening over
bepaalde sporten. Verder aandacht
voor de Olympische Winterspelen
in Lake Placid en de topschaatse-
rU-
ZJ. A LA CREME (VARA)
Zaterdagochtend om 09.30 uur via
Hilversum 1: Sinds Henry Ford tij
dens de Eerste Wereldoorlog de lo
pende band introduceerde is deze
werkwijze een begrip geworden.
Hierdoor kon de produktle enorm
worden opgevoerd waardoor de
prijs daalde. Daarnaast echter stak
het begrip „geestdodend werk" de
kop ip. In Z.I. aandacht voor de lo
pende band en aan de mensen die
er aan moeten werken.
KIESKEURIG (TROS)
Zaterdagochtend om 08.36 uur via
Hilversum 2: In deze consumenten
rubriek wordt ingegaan op de test
die de Konsumenten Bond hield
over valhelmen. In tegenstelling
tot een onderzoek ln 1974 waren de
resultaten ditmaal wat gunstiger.
Voorts aandacht voor kinderveili-
ge verpakkingen van gevaarlijke
stoffen. In Nederland kwamen vo
rig jaar 9000 kinderen in het zieken
huis terecht, nadat ze een gevaarlij
ke stof hadden ingenomen. Zes^
daarvan stierven. Kieskeurig pleit'
voor strengere richtlijnen. Tenslot
te een reactie van de makelaars-
bond over de aanval van de Konsu
menten Bond op de dubbele cour
tage die makelaars soms rekenen.
COULISSEN (TROS)
Zaterdagochtend om 11.00 uur via
Hilversum 2: Een optreden van
Frans Halsema, die twee nummers
van zijn nieuwe one-man-show
brengt, een interview met Anne-Wil
Blankers, naar aanleiding van de
recentie van Joop Bromet over het
stuk „Bedrog" en een gesprek met
Huub Bals, organisator van Film
International, het tweejaarlijks
Rotterdams filmfestival.
AMSTERDAM (ANP) - De Federatie
van Kunstenaarsverenigingen wil
voor alle groepen kunstenaars een be
tere bescherming van de auteursrech
ten. Om dit te bereiken moet de over
heid sterker baar verantwoordelijk
heid in cultuurpolitiek en justitieel op
zicht tot uitdrukking brengen. Maar
ook de auteurs zelf en hun organisaties
zullen zich sterker moeten maken voor
de auteursrechtelijke belangenbehar
tiging. Tot deze conclusie komt de fe
deratie in een donderdag gepubliceer
de nota over het auteursrecht.
De federatie bepleit de oprichting van
auteursrechtenbureaus voor de ver
schillende kunstsectoren, die overkoe
peld zouden moeten worden dosor een
federatie van auteursrechtenbureaus.
Het beleid van de bureaus moet worden
bepaald door de beroepsorganisaties in
de betrokken sectoren. Verder dient er
een gemeenschappelijke inningscen
trale te komen, die ondermeer incasso
en verdeling van de gelden regelt.
De federatie stelt vast dat geen van de
bestaande auteurerechtenbureaus aan
de genoemde criteria voldoet. Zo leve
ren er tegen het functioneren van de
Buma bezwaren, ook na de recente sta
tutenwijziging. De invldoed en controle
op het beleid van de auteurs Is onvol
doende geregeld, aldus de nota. Bij de
stichting beeldrecht ontbreekt koppe
ling aan bestaande beroepsorganisa
ties volledig, terwijl de stichting Burafo
(fotografen i nog onvoldoende ls toege
rust voor een volledige auteursrechten-
behartiging.
De FKV inventariseert, in baar nota
ook knelpunten in de verschillende
kunstsectoren. Op filmgebied bestaat
er grote behoefte aan registratie- en
controlebureau, gezien de nog steeds
toenemende mogelijkheden voor re-
produktie. De fotografen bevinden
zich veelal in een te kwestsbare positie
om behoorlijk voor hun auteursrecht
op te komen.
Ten aanzien van de beeldende kunst
wijst de federatie op de auteursrechte
lijke gevolgen van het uitleenbeleld. Zij
HILVERSUM-1
VRIJDAG.
12.03 <S) Hans van Wilhgenburg. 14 02
<S)"5x3". 15.02 (Si Op de Valreep. 17 02
(S)En zo hoort het ook' KRO: (18.11
Echo). 18.58 Marktber. i.s.m.
K.N.B.T.B. 19.02 (S) Punt Uit 19,55
Overweging. 20.03 (S) Van Oud Zeer tot
Zeer Oud. 21.02 (S) Nine O'clock Jazz.
22.02 (S) Goal. NOS: 23.02-24.00 (S) Met
het oog op morgen. VARA: 00.02 (S) VA-
RA's Muzieknacht.
ZATERDAG
7.03 (S) Hallo hier Hilversum) (8.03 Din
gen van de dag.) 9.30 (S) ZI a la creme.
11.02 (S) De VARA feliciteert.
HILVERSUM-2
VRIJDAG.
12.26 Meded. voor land- en tuinb. 12 30
Nws. 12.36 Aktua. NOS. 13.00 Nws. 13.11
Meer over minder. 14.20 Op de zeep
kist... komt u maar. 14.45 't Kan van nut
zijn. 15.30 Van onze redactie. VOO:
17.00 (S) Info-radio (17 30 Nws). 18 40
OVERHEIDSVOORL De Nederlandse
Antillen. 18.50 P.P.: Uitz. PVDA. 19.00
Veronica-sport. NOS: 20 00 (S) Euro
pees Concertpodium (22.30 Nws). 23.00
NOS-Cultuur-Magazine. 23.55-24.00
Nws.
ZATERDAG
TROS: 07 00 Nws. 07.10 Ochtendgym.
07.20 TROS-Binnenkort 07.30 Nws.
07 36 Aktua. 08.00 Nws. 08.11 Toerak-
tua. 08.30 Nws. 08.36 Kieskeurig. 09.00
Gym. voor de vrouw. 09.10 Waterst.
09.15 Kom er maar eens bij. 10.30 Ak-
tua-Sport. 11.00 Coulissen.
HILVERSUM-3
VRIJDAG.
12.03 (S) Goeiemiddag. VOO: 14.03 (S)
Tipparade. 15.20 (S) Popjournaal. 15.30
(S) Top 40. NOS: 18.03 (S) De Avond-
spits met de Nationale Hitparade. 19.02
(S) De Rock en Roll Methode. VPRO:
20.02 (S) Oorkussen- 21.30 (S) Black
Star Liner. 22.30-24.00 (S) De Suite
ZATERDAG
7.02 (S) Popfrisser. 9.03 (S) Happy-
Sound. 10.03 (S) Popstation. 11.03 (S)
Pop non stop.
HILVERSUM-4
meent dat het de overheid niet zonder
meer is toegestaan het door haar aange
kochte werk te verhuren of uit te lenen.
Op dit terrein dient er een regeling te
komen in een standaardovereenkomst,
aldus de federatie. Zij dringt verder aan
op betere bescherming tegen plagiaat
en op erkenning van het volgrecht en
het citaatrecht.
In de muzieksector wil de federatie
vooral wijziging in het zogenaamde
aangeslotenencontract om de auteurs
meer zeggenschap te laten krijgen over
wat er met hun werk gebeurt. Dat de
uitgevers in het auteursrecht delen,
wijst de federatie van de hand. Voor de
danssector wordt met name aan de mo
gelijkheid van registratie van choreo
grafieën gedacht.
De federatie wenst ook ten aanzien van
de letteren de zo spoedig mogelijke op
richting van een auteursrechtenbu
reau. Daarbij wordt terloops het leen
recht voor schrijvers als een te erken
nen recht onderschreven.
Het eerste exemplaar van de nota is
donderdagmiddag op een bijeenkomst
in Amsterdam aangeboden aan de
voorzitter van de vaste tweede-kamer
commissie voor justitie, mevrouw mr.
A. Kappeyne van de Coppello.
VRIJDAG.
(12.00 Nws.) EO: 13.00 (S) Klankspiegel.
14.00 Nws. 14.02 (S) Theologische ver-,
kenningen. 14.20 (S) De klankschoon
heid van de Poolse orgels. 14.40 (S)
Plaat-praat. VPRO 15.05-17 00 (S) Mu-
zaek-op-vier: Amerikaanse muz.
ZATERDAG
AVRO: 7.00 Nws. 7 02 (Si Op een klein
stationnetje. *s morgens in de vroegte.
8.00 (S) Klassiek niet Caroline. 9 00
Nws. 9.02 Progr.overz. 9.05 (S) Piano-an:
Klass. pianomuz. 9.30 (S) Concerto mat-
tinale: Residentie Orkest: Klass. muz.
Advertentie
Ipticien van professie^^
Kontaktlenzenspe-
cialist
Oogmeting
in 't hartje van de
Lanqe Vorst
optica
kampman
LANGE
VORSTSTRAAT 57
GOES
Tel.01100-27251
EVEN PUZZELEN
Burt Lancaster (66)
overleefde zware
buikoperatie
LOS ANGELES/CALIFORNIÈ - de
Amerikaanse filmacteur Burt Lancas
ter heeft vorige week een zware buiko
peratie van bijna elf uur ondergaan en
maakt het.^ia aanvankelijk in kritieke
toestand te hebben verkeerd, naar om
standigheden goed, zo is woensdag van
de zijde van het Cedars-Sinai-zieken-
huis in Los Angeles meegedeeld. Over
de operatie zijn weinig bijzonderheden
gegeven, maar het betrof geen geval
van kanker Lancaster, die 66 jaar is,
was op 22 januari opgenomen.
Horizontaal: 1 genieting: 5 gebaar. 9
muzieknoot; 10 niet vrij: 11 in: 12
laatstleden; 13 briefaanhef; 14 kleding
stuk; 17 verharde huid: 19 eenjarig dier;
22 bijb. figuur, 23 gelofte; 24 sneeuw-
schaats; 25 niemand uitgezonderd. 27
slaginstrument: 28 pi. in Gelderland: 30
water in N-Brabant; 32 voegwoord. 33
deel v. d. bijbel; 35 gissen; 36 dat is; 37
aanhoudend morren 38 vertrek.
Verticaal: 1 onderaardse ruimte; 2 wa
ter in Friesland; 3 gebak; 4 kort ogen
blik; 5 ingewand van haring; 6 kun
stenaar; 7 geheel de uwe. 8 droogoven,
löbandiet: 161oopstok; 18 soort stof: 20
troefkaart; 21 pi. In Gelderland; 25 pl in
Italië; 26 juffrouw (Indon.i; 27 gereed
schap: 29 vr. titel; 31 bloewljze. 32 eike
schors. 34 overdreven; 36 lidwoord.
Uitslag vorige puzzel:
KAR'TETsnE NT
AR'l'EffR'ASTER
R EfT0 0 5 T^N'O
Ca A RVeHi >E
lamaMtape^b'
alahrevolte
nCskal'aBe'e'l
S L A'A'FEQR A N 53
I EWAFZ U NJITA
E N TRE'EJlJDPE L
R ATkiL E 5 5.1 N G