VEILIGHEID de dijkwerkers zijn klaar §chouweir||l)uiveland Extra DONDERDAG 17 JANUARI 1980 De Zuidbout steld. De werkzaamheden aan de Oos- terscheldedyken op Schouwen-Duive- land hebben nauwelijks geleid tot bot- singen met de natuurbeschermers. Maar bij het maken van de plannen is dan ook zoveel mogelijk getracht om de waardevolle inlagen te ontzien. Problemen De streefdatum '80 is dus op Schouwen- Duiveland met glans gehaald. Toch hebben zich bij de uitvoering van de werken nogal eens problemen voorge daan. Zo rezen er bijvoorbeeld moeilijk heden rond de verwerving van een aan tal stukken grond. Zeer zeker in de tijd dat de prijzen van de landbouwgronden met sprongen omhoog gingen, waren de boeren er niet bepaald erg happig op om hun grond van de hand te doen. En daardoor ontstond het gevaar, dat de dijkversterkingswerkzaamheden ern stige vertraging op zouden lopen. Dat speelde met name bij de verzwaring van de dijken tussen Viane en Bruinisse en in de Westhoek van Schouwen-Duive- land. De messen werden al geslepen om de benodigde grond toch te kunnen be machtigen. Maar uiteindelijk kon het allemaal in der minne geschikt worden. Dijkgraaf Geluk: „De onteigeningspro cedures waren al op gang gekomen. Maar voodat we de zaak verder moes ten doordrukken, konden we tot over eenstemming komen. Als we die proce dures hadden moeten doorzetten, dan had het heel wat langer kunnen duren". Andere problemen deden zich voor bij Burghsluis en Bruinisse, waar als ge volg van de dijkverzwaring enige be bouwingen tegen de grond moesten. Geluk: „Zowel in Burghsluis als Brui nisse zijn compromissen gesloten. En daarbij hebben wij toch wel wat door de vingers gezien wat betreft de hoogte, het talud en de zwaarte van de dijk. Hadden we dat niet gedaan, dan had er nog meer bebouwing moeten worden opgeruimd. Maar met de afsluiting van de Oosterschelde met de stormvloedke ring op de achtergrond konden we het toch wel op deze manier oplossen. Maar het waren toch wel heel duidelijke com promissen. En ik moet zeggen: ik heb dit eigenlijk toch wel de moeilijkste punten gevonden". Moeilijk Het is volgens dijkgraaf Geluk erg moeilijk aan te geven welke stukken ln de zeewering langs de Oosterschelde nu de zwakste plekken waren. „Dat is moeilijk te zeggen. Dat hangt gewoon heel sterk af van hoe een storm is en op welk tijdstip bij hoogwater zo'n storm op het hoogtepunt is. Je kunt eigenlijk niet zeggen wat het zwakste was. Echte slechte stukken, nee, die waren er niet: wel stukken die gewoon niet verant woord waren...,". Dijkgraaf Geluk is - zoals alle Zeeuwse dijkgraven - altijd een fervent voor stander geweest van een totale afslui ting van de Oosterschelde. „Afsluiting is voor ons waterschap van levensbe lang", was een van z'n (vele) uitspra ken over de Oosterscheldeproblema- tiek. Maar hij heeft zich geschikt in het compromis, dat uiteindelijk uit de bus is komen rollen. Aan de 'andere kant' blijven stemmen opgaan die volhar den bij een volledige open Oosterschel de. Geluk: „Dat zal je altijd blijven houden. Datzelfde had je met de Zuiderzee en andere afsluitingen. Maar ik vind, dat we aan die beslissing nu niet verder meer moeten gaan zit ten tornen. Wij hebben dit aanvaard. En ik zou willen, dat ook de andere dat deden. Laten we er nu toch samen ach ter gaan staan...". Morgen zijn de partiële dijkverzwa ringswerkzaamheden op Schouwen- Duiveland officieel gepiept. Vrijdag ochtend om half elf zal minister Tuijn- man in het waterschapsgebouw 's Landskamer aan het Havenpark in Zie- rikzee worden ontvangen. Ook Zee- lands commissaris van de koningin, dr. C. Boertien, zal erbij zijn Na de bijeen komst in het waterschapshuis zal het gezelschap rond kwart voor twaalf in de autobus stappen voor een rondrit door het waterschapsgebied. Er zal onder meer een bezoek gebracht worden aan het op te leveren dijkvak. Daar zal mi nister Tuijnman dan nog de een of an dere officiële handeling moeten verrich ten. Rond een uur gaat liet naar restau rant 'De Schelphoek' bij Serooskerke, waar de lunch wordt gebruikt. De Noordbout Oijkgraetf a. m. Geluk:ik had er wel vertrouwen in..... De Oosterscheldedijk tussen de Gouweveerpolder en de Vierbannenpolder. Het werk van de dijkenbouwers is geklaard. De inwoners van Schouwen-Duiveland kunnen zich weer een stukje veiliger voe len achter hun dijken. Morgen (vrijdag) komt minister ir. D. S. Tuijnman van verkeer en waterstaat naar Schouwen-Duiveland om er de oplevering bij te wonen van de verbetering van het dijkvak Zuidhoek/Gouweveer. En het bezoek van de minister betekent dan tevens, dat er op Schouwen-Duiveland een officië le punt gezet wordt achter de dijkverzwaringswerkzaamheden rond de Oosterschelde. Een primeur. Het waterschap Schou wen-Duiveland is het eerste water schap in het Oosterscheldegebied, waarbinnen het omvangrijke werk aan dezeeweringen gereed is gekomen. Op de Bevelanden en Tholen zijn de werk zaamheden nog ln volle gang. Maar de kans is zeer groot, dat - als er tenminste geen al te grote tegenvallers om de hoek komen kijken - de werken daar nog in de loop van dit jaar of anders in het begin van 1981 afgerond kunnen wor den. De afgelopen vijf jaar is er op Schou- wenDuiveland zo'n vijfentwintig kilo- meter Oosterschelde verstevigd. Dat is gebeurd in het kader van de zogeheten 'partiele dijkversterkingen Ooster schelde'. Daartoe werd destijds beslo ten nadat de regering voor een half open Oosterschelde had gekozen, in af wijking van het oorspronkelijke Delta plan. Door die beslissing kon de 'Delta- veiligheid' niet in 1978 maar pas in '85 bereikt worden. Om in die tussenlig gende periode de veiligheid van de Zeeuwen te vergroten, is besloten om tot een gedeeltelijke dijkverzwaring over te gaan. In 1980 zou die partiele dijkversterking in het hele Oosterschel degebied klaar moeten zijn. Die streef datum is op Schouwen-Duiveland in elk geval gehaald. Dijkgraaf A M. Ge luk van het waterschap Schouwen-Dui veland is er van het begin af aan bijna van overtuigd geweest dat het op het voormalige eiland zou lukken om bin nen die tijdslimiet het karwei gereed te hebben. „We zijn hier ook al heel snel mee begonnen. In '75 al. Ik ben nooit zo somber geweest, dat we het niet zouden halen. Ik had er wel ver*rouwen in, dat we een heel eind zouden komen" binnendijks 'n 1975 pakten de dijkenbouwers dc zeedijk ten zuiden van Zierikzee (Bor- rendammej aan. Dat ging om een zee wering van ongeveer 3.5 kilometer. Het jaar daarop kon de toenmalige mi nister Westerterp van verkeer en wa terstaat naar Schouwen-Duiveland af reizen om het feestje ter gelegenheid van het gereedkomen van dat werk mee te vieren. Vervolgens werden de plannen ter versterking van de zeedij ken tussen Bruinisse en Viane (zo'n 7,5 kilometer) en tussen Schelphoek en de punt bij Westerschouwen (eveneens een slordige 7 kilometer) in uitvoering genomen. En tenslotte het dijkvak Zuidhoek/Gouweveer, dat ook al een lengte heeft van pakweg 7 kilometer. Op een enkele afsnijding na. is de hele dijkverzwaring op Schouwen-Duive land binnendijks uitgevoerd. Dijkgraaf Geluk: „We hadden daarbij voor, dat het waterschap nogal vaak eigenaar was van de binnenstroken. Dat was ccn voordeel, omdat we die grond niet meer in eigendom hoefden te krijgen". Een buitendijkse verzwaring zou een veel moeilijker en kostbaarder operatie zijn geworden, onder meer als gevolg van de aanwezigheid van dicht onder de oever lopende stroomgeulen. Ondanks de versteviging van de Oosterscheldedij- ken. is de aantasting van de vooroevers niet volledig tot stilstand gekomen. Dat komt door de sterke stroming op sommige plaatsen. „Dit eist een voort durende aandacht en we zullen er ver trouwen in moeten hebben dat het goed blijft zitten, totdat de afsluitdam er ligt. En dan zal het met die aantasting wel niet zo'n vaart meer lopen", zegt de dijkgraaf. De partiele dijkverzwaring op Schou wen-Duiveland heeft een bedrag van om en nabij de vijfentwintig miljoen gulden gekost. En daarbij zijn dan nog niet allerlei bijkomende kosten opge- arass»»

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1980 | | pagina 39